I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alkohol vs Cannabis

Övrigt - Blandat

2007-06-19 21:17

Alkohol vs Cannabis

Jag vill börja med att säga att jag tycker att det är sjukt hur samhället/politikerna har byggt upp en bild i våra huvuden om hur farligt cannabis är fast det egentligen är mindre skadligt för hälsan än cigaretter och alkohol för det mesta. varför klassa det som "knark"? Folk tror typ att cannabis är lika farligt som heroin eller något annat dödsknark fast skillnaden är enorm.

Det finns olika fördelar respektive nackdelar med båda, men vad tycker ni  i det stora hela är värst och varför?

Jag vill tillägga att detta inte är någon propaganda, jag vill bara få fram en diskution :)

Här har ni en länk där frågan tas upp

Jag pallar inte ha ett citat här.

2007-06-19 21:22
Jag är helt för Cannabis, jag känner mig fan hälsosammare om jag röker en spliff än om jag röker en cigg. Cannabis > Alkohol
Alkohol är bara skit som folk blir dumma i huvudet på och snart kommer Cannabis bli lagligt, hoppas jag. Jag vet att Cannabis inte är helt perfekt, men det är ganska hälsosamt i jämförelse med alkohol och tobak.

Alkohol gör dig dum och trög = Man har kul.
Cannabis påverkar ju hjärnan mer på annat sätt vilket efterlämnar spår som gör en lite "seg" men det går ju över, men det hände rju bara om man röker för ofta. Jag tror inte Cannabis fått folk att slåss och köra ihjäl varandra direkt. Det är ju inte så att man "festar" på det direkt, det är mer en chill grej ju.

2007-06-19 21:23

Min psykolog förklara de där för mej .
Och alkohol och cannabis är precis lika farligt
så sluta snacka om att cannabis inte är farligt för de är de .

han förklara hur de blir  med minnet och hur mycket hjärnan skadades .

jag var också en av dom som inte trodde att cannabis var farligt ,men nu vet jag sanningen

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 21:23
Fan va kul med en sådan här tråd, vill se vad folk säger. Och jag vill höra på anti"knark" människornas argument byggda på okunskap.

2007-06-19 21:25
teN
vilken inställning. jag är övertygad om att det finns "antiknarkmänniskor" som har tusen gånger djupare kunskap än du i ämnet, du har väl lärt dig allt du kan av din cannabisrökande äldre vän/storebror/whatever som säkerligen har en objektiv åsikt i ämnet.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-06-19 21:26
Classic: "han förklara hur de blir  med minnet och hur mycket hjärnan skadades ."

Menar vi alkohol nu?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 21:27
LoRia, inte direkt. Mest kollat runt på nätet och läst om det. Jag tror inte att det är helt ofarligt, vilket jag förklarade. Men jag ser det som bättre än alkohol, definitivt.

Och den där grejen är byggd på fakta från 1995, de har helt nya fakta idag och forskningen har kommit längre.

2007-06-19 21:29
teN
jaha, vilka är dina källor då?

THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-06-19 21:29
LoRia, och så klart menade jag inte att alla antiknarkmänniska visste lika lite. Men tusen gånger låter lite mkt.

2007-06-19 21:30
LoRia, det är ju inte så att jag har lagt URL:s innehållande 80 tecken på minnet.

2007-06-19 21:30
man är en idiot om man inte inser att alla berusningsmedel man stoppar i sig är farliga.

Om jag inte skulle röka eller supa skulle det knappast ha att göra med hälsa.

2007-06-19 21:31
teN
ja, det kan jag hålla med om.. sorry! men folk som brukar cannabis har en förmåga att romantisera/försköna sanningen om drogen och dess inverkan... Jag talar av erfarenhet!

2007-06-19 21:31
jag väljer alkolohol före grönsaker vilken dag som helst.

2007-06-19 21:32
Nä jag menar med cannabis

Min psykolog förklara de där för mej .
Och alkohol och cannabis är precis lika farligt
så sluta snacka om att cannabis inte är farligt för de är de .

han förklara hur de blir  med minnet och hur mycket hjärnan skadades .

jag var också en av dom som inte trodde att cannabis var farligt ,men nu vet jag sanningen

Hahaha, du skojar inte heller?! :D Tror din psykolog utbildade sig under 60/70-talet och kanske experimenterade lite för mycket.
Look with your own eyes - See with your own mind

Smutsig_slampa P22, det mesta är väl farligt nu för tiden. Men alla berusningsmedel är olika farliga. Sedan finns det ju ingen människa som är helt frisk, ingen.

allt som behövs sägas är sagt av Classic F0
:D:D:D:D:D:D:D.d.d.D:d.D:

2007-06-19 21:35
LoRia, det kan jag hålla med om. Men grejen är den att jag säkert ägnade 10 timmar att läsa på om det innan jag testade. Då kollade jag hur gammal faktan var osv. Vad jag kom fram till var att jag hellre skulle bruka Cannabis än alkohol pga. mycket. Men jag dricker ändå ibland, fast ett cannabis-rus är väl lite finare än en fylla.

2007-06-19 21:36
PenDragon P23

Min psykolog är ingen gammal jävla gubbe . Utan att han har själv varit riktigt nere i skiten och jag tror han vet vad han snackar om . Han gav mej många exempel på personer som går hashprogramet och de är ju hemskt att de kan gå så illa pga att man röker på . Som jag skrev tidigare jag trodde inte heller på detta förrän han berättade de och de är fan skrämmande .

Men ät glass istället jävla narkomaner:P

Det som är farligt är fan alkohol+cannabis.

Jag blir extra förslappad i drygt en vecka när jag puffat t.ex en söndag. Jag blir extra morrontrött men har en BRA sömn, men sen mot veckans slut kan jag börja känna att THC är påväg ur kroppen och man blir genast piggare. Jag försöker att inte röka mer än nån gång i månaden, vilket jag lyckas bra med. Vill man festa ska man ju självklart ta alkohol. Men är det fika och mys så är ju gröna fingrar o föredra=)

Jag tror att cannabis är lika farligt som vadsomhelst, det handlar mer om personen som brukar ämnet. Samma person som inte kan hantera att röka cannabis kan inte heller hantera alkohol, eller någon annan substans.

vet inte om det tillförde något men jag gav iaf min synpunkt på ämnet.

Classic F0, ärligt talat tror jag inte att din psykolog vet jäättemycket om det och om han vetat allt hade han nog inte uppmuntrar dig till att använda det eftersom det är olagligt.

Men ska lägga mig snart, jobb imorogn. Försöker ta mig in i diskussionen imorgon.

2007-06-19 21:38
Sen visst ni får gärna göra narr av mej bara för ni är så "coola" och röker på och tycka att jag är fjantig för jag lyssnar på min psykolog . Men jag har rökt förut och jag vet att de har skadat mitt närminne som fan .

Classic F0, och även om det kan skada en person så tror jag nog att en cannabis-missbrukare klarar sig bättre än en alkoholist i längden.

teN, om du inte minns varifrån du fått din information ifrån så är det inte värt att uttala sig. Jag är starkt medveten om propagandan som sprids och häxjakten som ett resultat utav den, men att uttala sig utan källor är inte smart, källkritik är nyckelordet!

För övrigt, det går säkert att hitta hundratals fördelar, respektive nackdelar, i jämförelsen mellan alkohol och cannabis, och på lång sikt är båda saker säkerligen inte nyttigt, precis som McDonalds eller otrohet inte är det heller. Summa som summera borde vara att man får ta valet själv och sen lida eller glädjas för det helt enkelt.

2007-06-19 21:39
teN

Nä men de är såna som du som röker som alltid vet bäst eller ??

2007-06-19 21:40
Classic F0, sedan är det lite fjantigt att du ska gå in på den här grejen med att man försöker vara cool när diskussionen handlar om något annat. Jag tror knappast att det är varför folk brukar Cannabis. Jag sitter i alla fall hellre stenad än full, definitivt skönare.

2007-06-19 21:41
min kompis sa att det var farligt...så det så...
Funk Valley Records

Gratis musik, beats och trumsamples!

2007-06-19 21:43
Flinta P18, de håller jag med om men jag ser inte att särskilt många i denna tråden presenterat källor alls.

Classic F0, jag trooor, jag trooor. Har jag skrivit att jag vet?

2007-06-19 21:43
men classic har en poäng, närminnet blir kefft!

2007-06-19 21:44
Det vore intressant om någon sa vad de tyckte var "bäst" av cannabis och alkohol istället för att trycka ner cannabisen eftersom det var mer än så tråden handlade om.

2007-06-19 21:44
Classic F0

Det handlar inte ett skit om huruvida vi röker eller inte, det handlar om att din psykolog är full av skit. Alternativt återberättar du det han sa väldigt dåligt. Ett bra alternativ för att skaffa sig kunskap (och således kunna bilda sig en egen uppfattning) är att söka information på egen hand, från så neutrala källor som möjligt. Att lyssna "blint" på vad en person säger är idioti. Jag säger inte ens att du ska tro på vad JAG säger, allt jag säger är att du ska söka information på egen hand istället för att svälja det som körs ner i halsen på dig.

2007-06-19 21:45
LoRia

Kortsiktigt, absolut, men du får inte guldfiskminne för att du rökte gräs för 20 år sen.

Okey, om vi säger att dom är lika farliga hälsosamt *host*
så kan vi jämföra effekterna.

Jag säger inte att följande gäller alltid men i stort så..

En som dricker alkohol på krogen skriker och slåss, kör hem fort och blir en trafikfara för många andra än bara sej själv.När han kommer hem är det  inte helt ovanligt att han misshandlar sin fru och svär åt barnen. Många rån, slagsmål, stölder mm sker alkoholpåverkat.

En som röker tar det chill, kör hem sakta och leker med barnen.(även här är han en trafikfara, eftersom reaktionsförmågan försämras, precis som med alkohol men man är lung och kör ofast inte fort och galet) Myser med sin fru och sedan går han och lägger sej.

Närminett blir kefft, helt klart. Speciellt under ruset, jag har hööört att det ska bli bättre med tiden om man slutar bruka det, men det blir ju inte sig självt. Men om man inte rökar ofta, kanske en gång i månaden eller så, så gör det ju oftast ingen märkbar effekt. Om man röker varje dag förstår jag det, men tänk om man supit varje dag?

2007-06-19 21:47
painted, en grej är ju den att man oftast röker hemma eller hos en polare eller något och man lär ju inte köra hem innan det är över eftsom det inte håller så jättelänge.

Närminett blir kefft, helt klart. Speciellt under ruset, jag har hööört att det ska bli bättre med tiden om man slutar bruka det, men det blir ju inte sig självt. Men om man inte rökar ofta, kanske en gång i månaden eller så, så gör det ju oftast ingen märkbar effekt. Om man röker varje dag förstår jag det, men tänk om man supit varje dag?

Det är väl klart som fan att det blir bättre om du slutar använda drogen i fråga :D Röker du en gång i månaden kan jag garantera dig att du inte kommer att märka av det i hela ditt liv, annat än just under ruset och möjligtvis strax efteråt.

sen tror jag att det är lättare att börja missbruka cannabis än alkohol, eftersom ett cannabismissbruk är lättare att dölja o det funkar ofta att ha ett socialt liv och ett arbete...
Ett alkoholmissbruk är svårare att dölja och lättare att upptäcka i ett tidigt skede där det fortfarande går att hjälpa personen ur det.

2007-06-19 21:48
fast du har en poäng i det ändå painted, mycket skit är pga alkohol, mindre skit pga cannabis. Cannabis är bättre på det sättet att det inte påverkar omgivninge på ett dåligt sätt, oftast.

2007-06-19 21:49
PenDragon
okej, har bara erfarenhet av närminne hos folk som röker just nu, förutom mina päron men de är ju allmänt virriga.

2007-06-19 21:49
painted

Tro det eller ej, men heroin är bland de drogerna som kroppen tar minst skada av. Det är en jävligt ren drog.

2007-06-19 21:50
LoRia

Jo, det finns ju faktiskt gott om virriga människor som är det på helt egen hand ;)

2007-06-19 21:50
LoRia, det tror jag nog. Men jag tror ändå att det är lättare att folk börjar missbruka alkohol eftersom det känns lite förskönat trots att typ IQ och allt det här hatar på alkohol. Men jag tror inte folk har vetskap eller respekt för hur pass farligt alkohol är. Folk som röker Cannabis brukar ju oftast ha lite respekt för det och tar det lite lugnare osv.

2007-06-19 21:51
Mellanöl, men det är jävligt lätt att börja missbruka så det förstör ju ens liv mest, på annat sätt. Men kroppsligt är heroin inte så farligt.

2007-06-19 21:52
teN
håller inte med! enligt min erfarenhet har folk som röker cannabis ofta en förmåga att verkligen bortse från nackdelarna med drogen..
Jag känner absolut fler, procentuellt, som klarar av att hantera alkohol än folk som kan hantera sitt cannabisrökande!

2007-06-19 21:53
Det hade nog fungerat sålänge man inte röker varje dag, utan nån gång eller 3 i månaden! och det där snacket om att det INTE skulle va farligt är fucking skitsnack! de fuckar huvudet på för många sätt om man brukar de länge/ofta´!
BAHA!

2007-06-19 21:54
LoRia, kanske det. Men desto fler mer människor brukar ju alkohol. Men om man legaliserat cannabis och informerat folket riktigt så tror jag nog det hade funkat fan mycket bättre fast det är ju inget att festa på. Men att låta folk båda skulle ju vara nice.

2007-06-19 21:54
Men att röka 30 dagar i månaden är ju inte så smart, man hade ju inte supit 30 dagar i månaden.

2007-06-19 21:55
teN

Så cannabis och alkohol är inte lätt att börja missbruka? Den enda abstinensen du kan dö av är av alkohol.

2007-06-19 21:56

whoa, whoa whoa! ta de lungt allihop :)

Som sagt har båda nackdelar!

Om man jämförde en som druckit alkohol varje dag med en som har rökt varje dag i 10 år

akolisten = totalt hjärndöd och har ofta inget socialt liv

Stonern = Inte så man märker någon skillnad direkt.

Detta har jag egna erfarenheter av så jag är min egen källa.

2007-06-19 21:56
teN
jag tror det skulle spåra ur om det legaliserades, det är bra som det är nu. folk som vill röka gör det utan att egentligen riskera särskilt mycket..
dessutom tror jag att det är ungefär lika många som brukar cannabis som alkohol i min umgängeskrets..

2007-06-19 21:57

är jag ute och festar, så väljer jag alkohol före en spliff , men när jag är ute och festar, och dricker alkohol, så blir alltid nånting fucked. för mig är cannabis ett bättre alternativ än alkohol.

av cannabis blir jag inte illamående som av en öl för mycket, av cannabis blir jag inte agressiv och bråkig, och jag vaknar inte upp dagen efter, illamående och mår som en stucken gris, och undrar " vad fan hände igår " ..
jag vaknade upp på akuten sönderslagen förra veckan.. jag vet, att hade det inte varit för alkoholen, så hade jag kunnat försvara mig, så hade jag antagligen inte ens bråkat, och då hade jag också kommig ihåg exakta händelsen. fuck alkohol. cannabis är också för mig ett sätt att kunna koppla av .. tar jag en öl för att koppla av, så slutar det med en till, och en till och ytterligare tills något säger stopp. så är det inte med cannabis.
finns såklart mycket mer fördelar, och mycket nackdelar. men där är min syn om alkohol och cannabis just nu.

jag har kommit fram till att jag ska sluta dricka alkohol, för alkoholen förstör mig. jag tål inte alkohol längre, och har inte lika kul med det längre. efter 11dagars ren minneslucka rakt igenom så sa jag stopp för alkohol, jag klarar inte av det längre !

jag levde för kicken , precis som du