Fan vad alla är fattiga i denna tråden. Så jävla typiskt whoa, det e sån jävla snuthatarhysteri här. Väx upp, vad fan, är ni 17 och har precis börjat supa eller? "Jag vill kunna måla graffiti på k-märkta hus, fan jävla snuten tar mig o nu måste jag kanske betala skadestånd, vad ska jag göra?".. Lägg ner attityden!! Det är inte OK att dänga en snorunge som tjuvåkt, men det är OK att sätta nackskott på kontrollanterna?? Jävla fascister.
Skåne!
tror ni det är chill o planka nu i helgen? de kanske håller sig lugna nu? :D vore trevligt
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Jag satt fan på den spårvagnen, killen kunde inte ens svenska så han fattade ingenting när dom kom emot honom så han började slå på dem och de slog tillbaka men jag trodde aldrig det skulle bli så allvarligt för jag gick in i centrum för att handla o grejer så kommer jag tillbaka o då står det typ 4 polisbilar där och fler kommer inkommande. Det roliga är att kontrollanterna hade hängt på från typ innan gamlestadstorget för jag gick på vagnen i hjällbo och den var helt proppfull då och kontrollanterna var redan på då =S
Puzzle Productions / puzzleprod.com soundcloud.com/iloice
refused, ja det var 2-3 stycken som skrev sådana kommentarer, och sådana stöter man på lite här och var i trådarna men jag visste inte att det är de som håller talan för oss andra också. så får du det att framstå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
sewsis: Nej, det gör de såklart inte. Och visst överreagerade jag lite, det medger jag.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
HAHAHA Va sjukt roligt. Att poliserna orkar bry sig om en sån sak.
snacka om lite extra spänning i tillvaron
hon skulle gärna få massera min snorrre..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2007-01-27 01:20
Läste nu att han gjort en motanmälan mot kontrollanterna. Hoppas det blir rättegång och att folk ställer upp och vittnar.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2007-01-27 01:47
diablo , jag tror inte ens att de har rätt att hindra dig från att gå av tåget / bussen. Det har bara polisen rätt till har jag för mig.
diablo: Jag är rätt säker på att du har fel faktiskt. Tjuvåkning på bar gärning går under bedrägligt beteende, som har fängelse på straffskalan. Därför kan kontrollanterna göra ett envarsgripande.
jävla fittkontrollanter, okej om de gör sitt jobb, inga problem, finns ju alltid en risk med att tjuvåka, men de behöver inte bete sig som fittor för det.. aaah blir så förbannad när jag läser sånt.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
Refused: dom har inte befogenheter att hålla fast dig...
Nöjd: Det finns det ju olika bedömningar av. Vad baserar du din bedömning på?
Det är sant, de har inga befogenheter att hålla fast en. Fast de ställer sig alltid runt omkring för att blocka vägen. Och för att komma förbi måste du knuffa undan dem och DÅ har de rätt att hålla fast dig.. Sen berättade mamma att polisen hade kollat på övervakningskamerorna och själv anmält kontrollanterna. Jävligt gött i såna fall.
CAMPIONI!
ja det skulle kännas jävligt bra!
när jag höll på att åka fast i gbg så sa de att de kunde anmäla mig för bedrägligt beteende för att jag ljög om min identitet och det uppfattade jag som att tjyvåkningen inte är någon mildare annars. soft att jag älgade ifrån dom när de ringde polisen dock, verkar som att man kan ha riktigt otur med kontrollanter annars...
www.discotheque.se
är något mildare...skriver som en kratta som vanligt
www.discotheque.se
Refused P26
nja dom kan inte hålla fast dig
Jag är skyddsvakt (kom igen börja hata)
och vi hade mycket disskutioner om det här på utbildningarna
och det finns inte fängelse i straffskalan för det brottet och då är det olagligt att hålla fast/stå i vägen osv.
Dom kan ju heller inte kräva legitimation eftersom det inte finns någon lag som säger att man måste ha med sig det.
yeah yeah
BiSe: Så under vilken brottsrubricering går "det här brottet" då? Jag har hört att det går under Bedrägligt Beteende om man blir tagen på bar gärning, och där finns ju visst fängelse i straffskalan.
Det var något år sen jag gjorde skiten så jag kommer inte ihåg, kommer bara ihåg att lärarens kollega hade tröttnat på att kontrollanterna var allmänt irriterande så när han inte hade betalat och dom kom fram så sket han i det och när dom ställde sig runt honom så ringde han polisen och dom torskade.
Men som sagt tyvärr så kan jag inte ge en brottsrubricering men är ganska/väldigt säker på att så är fallet
yeah yeah
BiSe: Jag skulle tippa på att din lärares kollegas historia är rent skitsnack. Dessutom tror jag inte rättsläget är helt klart på det här området. Men hade det funnits ett så där tydligt fall lär det ha blivit uppmärksammat.
pungklämmaren och halvbrutna handleder har man varit med om.. slutade med skyddstillsyn för min del.. hejja hejja!
cry me a river! --> thcrew
Kommer ihåg att Insider gjorde ett program om SLs kontrollanter förut. Det var tydligen en massa knas kring det här vad kontrollanterna fick göra och inte göra. De får självklart fråga dig efter färdbevis, men du var inte tvungen att visa upp det eller nåt sånt, systemet var rätt motsägelsefullt på nåt vis. Sen får de inte hålla tag i dig eller omringa dig. Gör de det får du använda visst våld för att ta dig loss, men använder du våld så får de använda visst våld för att försvara sig, så allt bli bara knas.
He Who Professes The Faith Will Excel: And To Whatever You Accustom Yourself You Will Grow Accustomed To. <br> Blessing To The Reader
"Men däremot är som bekant inget brott att tappa bort biljetten eller inte vilja visa upp den och därför finns det en s.k. speciallag med titeln "Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik". Denna lag reglerar rätten för ett kollektivtrafikbolag att ta ut en tilläggsavgift för resenärer som inte kan uppvisa en giltig biljett vid kontroll, hur avgiften skall fastställas och vilka befogenheter som tillkommer kontrollpersonalen"
det var väl det han snackade om, som sagt någonting för ett år sen ingenting jag var 100% säker på, en kollega som jobbar på tåg bekräfade det dock, men som du sa det är väl inte helt fastställt.
Därimot finns det ju behovsprinciper osv vilket kanske inte uppfylldes i det här fallet
yeah yeah
Varför skulle han bli anhållen om han inte gjort något motstånd som det stod?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Toastare
2007-01-28 13:35
Bedrägligt beteende blir det när man uppsåtligen ljuger om sin idetitet vid tjuvåkning. Jag har aldrig visat leg för dem. Som psk säger "för att dem ljög" ...läs artikeln från GP så är det som sagt inte första gången som ena killen och tjejen (platina blonderade) är med om något sånt här.
Bedrägligt beteende blir det när man uppsåtligen ljuger om sin idetitet vid tjuvåkning. Källa?Som psk säger "för att dem ljög" ...läs artikeln från GP så är det som sagt inte första gången som ena killen och tjejen (platina blonderade) är med om något sånt här. Det enda ögonvittnet här på Whoa sa ju iofs att tjuvåkaren slog först. Det behöver ju verkligen inte innebära att vakterna agerade korrekt, men det känns som att storyn inte behöver överdrivas till värre än vad den faktiskt var.
Toastare
2007-01-28 13:48
Refused Trodde det stod i arktikeln jag länkade, men jag läste det i veckan då i City eller .SE Jag tyckte nämligen att det lät konstigt att de skulle få gripa en om jag vägrade visa legitimation (vilket jag aldrig gjort och vad skillnaden var eftersom de inte grep mig). Men som sagt gäller det när man väger visa legitimation och uppger falska uppgifter. Då man UPPSÅTLIGEN tjuvåker.. dvs. inte har slängt färdbeviset och faktiskt åker utan legitimation. Det finns flera artiklar där det står skrivet om vad andra ögonvittnen såg och hur det gick till. Förstår att du tycker att man ska göra rätt för sig. Jag själv som plankare tycker att jag får stå mitt kast när jag väl åker fast. men de har ingen rätt att bete sig som de gör. De är inte så många kontrollanter som jobbar, bor man i GBG så vet man vilka de odrägliga är. Speciellt de som jobbar civilt.
Bounty: Jag tror som sagt rättsläget är rätt oklart eftersom det inte prövats i domstol ännu. Det är därför man får olika svar beroende på vem man frågar. Vad gäller ögonvittnen är det ju väldigt lätt att missa att tjuvåkaren vevat till först innan det riktiga tumultet bryter ut. Dessutom är det ju självklart att journalister i det här fallet väljer ut de vittnen med något att kritisera, annars har man ingen nyhet. Däremot har jag svårt att tro att whoaiten som skrev här i tråden skulle ljuga, speciellt som han oavsett vem som började ställde sig på trafikantens sida. Så jag skulle bli väldigt förvånad om det inte var så att killen slagit till först - vilket som sagt inte betyder att det inte förekommit övervåld. Egentligen är jag ingen stor plankningsmotståndare, men åker man faktiskt fast tycker jag man får stå sitt kast precis som du säger. Kontrollanterna har ett jäkla skitjobb, det får man försöka respektera istället för att försöka visa sig på styva linan.
Toastare
2007-01-28 17:55
Refused Du är väldigt blåögd måste jag säga. Kan man inte hantera sitt jobb, ja då får man söka ett annat. Det gäller den otrevliga kassörskan, läraren osv. också.
Bounty: Varför är jag blåögd? För att jag är skeptisk till bilden som förmedlas här om den stillsamme tjuvåkaren som sitter helt lugn och plötsligt blir överfallen av fyra testosteronstinna galningar? Eller för att jag tror mest på den enda person här i tråden som faktiskt såg det med egna ögon? Om du läst vad jag skrivit har jag inte någonstans sagt att kontrollanterna skött situationen på rätt sätt. Tyvärr finns det aldrig något utrymme för nyanser i såna här diskussioner - ena sidan måste vara snövit oskuld och den andra inhumana monster för att det ska bli tillräckligt trivialt att veta vad man ska tycka. Either you're with us or you're against us.
självförsvar like whoa
Det är helheten som är det hela