I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kontrollanter misshandlad tjuvåkare I Angered

Övrigt - Blandat

2007-01-24 16:14
Jonk P27, word!

Redaktionen

2007-01-24 16:20
Polisen har tagit spårvagnens övervakningsfilm i beslag. Ynglingen greps misstänkt för våld och hot mot tjänsteman och våldsamt motstånd, riktat mot biljettkontrollanterna. Senare under kvällen anhölls han.

JA! systemet fungerar!

..Eller nej? vänta lite nu..
namaste

2007-01-24 16:37
albin:

Tro det eller ej, men jag har också läst vittnesmålen i artiklarna. Dessutom försöker jag vara något kritisk: vilka vittnen väljer tidningarna att citera, de som anser att inget övervåld skett eller de som anser det? Varför gjorde både kontrollanterna och polisen oberoende av varandra bedömningen att det behöves tas till våld?

Svårt att veta, såklart. Därför tycker jag man kan vänta till man kollat på filmen innan man börjar kalla folk fittor till höger och vänster. Det tycker uppenbarligen inte du. Medan andra här tar till sig min invändning, har iaf viss förståelse och argumenterar, så tar du till brösttoner och slår bara ifrån dig. Du beter dig som en jävla barnrumpa.

sewsis:

Jag har som sagt aldrig försvarat kontrollanternas agerande, men någon form av nyanserad bedömning får man väl ändå göra. Eller ändå hellre, vänta med bedömningen tills man faktiskt vet mer.

Jonk:

Se det jag skrev till sewsis. Sen förstår jag inte ditt "media skriver för en gångs skull ur ungdomens parti" - har någon sån här historia någonsin publicerats ur en vakts perspektiv?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-01-24 16:42
hahah ja har mött på den bruden med mot angered! den ena killen knäade mig i låret medans hon bruden sa att dom ska tillkalla polis och då ska dom ta pisseprov, jag var knappast bäng eller full!

jävla cepe offer.......hahah!
www.gbg031.se

2007-01-24 16:50
Refused oavsett hur jävlig ungen varit så kan man ALDRIG försvara övervåld från en tjänsteman! det är deras jobb att kunna hantera situationer med minsta möjliga våld inblandat.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-01-24 17:01
fimp:

Jag håller helt med. Allt jag vill ha är en lite mer nyanserad bild av händelsen. Vi vet inte vad kontrollanterna/polisen har gjort, och vi vet inte vad ungen har gjort. Därför är det ju bra med en övervakningsfilm.

2007-01-24 17:07
ja, och som jag förstod det finns det även en film från en mobil.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-01-24 17:17
big suprise

2007-01-24 17:18
Kan vi inte vänta med att klaga på det tills det faktiskt visar sig vara så?

2007-01-24 17:21
absolut. men det ger ju inga stora förhoppningar med sådana positiva uttalanden om kameran

2007-01-24 17:23
Nä det kan jag ju hålla med om. Man blir ju bitter när t ex busschaufförsrånare går fria för att kamerabanden gått en miljon varv och är obrukbara.

2007-01-24 17:25
1. Den manliga kontrollanten höll fast i honom.

2. Den kvinnliga kontrollanten nöp osv honom.

3. Slutsats? Jo, övervåld.

Hoppas ynglingen också blir bestraffad.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2007-01-24 17:28
Jag står iaf helt bakom våld mot kontrollanterna, läste detta i tidningen och då lät det som kontrollanterna hade åkt på nerköp.. Det gjorde min morgonresa till jobbet bra mycket trevligare. Synd att det var tvärtom..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-24 17:28
fixa video nån då
Ays' N 'Beez - Escapades ! Available for free download @ RustyLabel.se & Spotify

2007-01-24 17:29
För övervakningsfilm från spårvagnar är såå lätta att få tag på och ladda upp på youtube?..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-24 17:29
syumoan F20

skulle du gilla det om en manlig gjorde det på dig???

2007-01-24 17:30
Ni kan ju inte sitta och säga vems fel det är utan att veta, dock att dom slog han och nöp han i könsorganet låter lite väl och låter som om dom gorde fel, men säger inget tills innan det finns bevis för det.. dock om dom gort fel så finns allt på film eller hur?
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-01-24 17:33
moderpallarinteskrivaheladittnamnplusdetblirroligaresåhär P21

hehe aa precis, nae men hans polare som filma kankse?
Ays' N 'Beez - Escapades ! Available for free download @ RustyLabel.se & Spotify

2007-01-24 17:33
REFUSED:

I näst intill alla fall det står om så står det om ungdomar som gjort det ena och det andra o.s.v.

Invandrargäng gjorde det här bla bla bla...
inte oftare media tar deras parti, nu vet jag ej om killen i fråga hade utländsk härkomst men pga 9:ans spårvagn så gissar jag hejvilt...jag tycker aldrig att man läser om fall med securitas/kontrollanter m.m där det finns vittnesmål som har något vettigt att säga.

Visst, man kan läsa om en kille som säger att de använde övervåld mot honom specifikt men det är mer 2 sidor - ord mot ord.

Här har vi en situation när "Svensson" reagerar...vilket jag tycker sätter det hela i ett annat perspektiv.
Svensson som gärna tittar i golvet om nån blir misshandlad på en vagn fick här nog.....då anser jag att det vore intressant att höra dem på vagnen..
http://www.alleycat.se-- http://www.showdowngbg,se -- http://www.jonk.se -- http://www.myspace.com/perfektklubb -- http://www.myspace.com/belsepub

2007-01-24 17:48
Refused är högerns moralpappa som infiltrerar alla med fria tankar om saker och till, Refused litar även på allt som myndigheter säger!

The New World Order IS Here

2007-01-24 17:55
Tur att folk lägger energin vars den behövs. jag menar hur många skulle inte ligga sömnlösa p.g.a hunger när inte alla har råd att beta la en biljett! tur att det finns hjältar som dessa!
((MAAD))

2007-01-24 17:57
Refused borde göra alla en stor tjänst och ta bort sig. Jag har slutat läsa skiten som flyter ur hans fingrar..

2007-01-24 18:48
av en ren tillfällighet så "funkade" inte kamerorna just då... kommer la komma ut nått sånt i media...

Har också stött på dessa kontrollanter.. fan för sånna

2007-01-24 20:05
Refused

ja, men jag har läst fler vittnesmål än de i tidningarna, totalt 6-7 stycken och har dessutom sett bilder på händelseförloppet. fint att vara kritisk, dumt att tro att för att man själv inte vet något betyder det att ingen annan gör det.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-01-24 20:17
nån som vet var de finns ocensurerade bilder ?

2007-01-24 20:31
tur att jag flyttade hem igen :S.
Åkt dit en gång,men han var bara stöddig. men han nöp mig inte ialf. pewh
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-01-24 22:44
refused, så vad vill du att folk i tråden ska skriva? om det hänt något som någon vill diskutera och de postar en länk till detta så är det väl naturligt att folk skriver sin reaktion och de tankar artikeln i fråga väckte. men du skriver att man inte ska spekulera eftersom vi inte vet med 100% säkerhet vad som hände osv?

vi borde alltså aldrig någonsin diskutera händelser ute i världen för inte är det ofta vi själva varit med om dem och faktiskt är säkra på vad som hänt. man vet inte alltid med säkerhet vad som faktiskt varit rätt och fel i en situation men man talar om vad man tror för stunden utifrån erfarenheter, livssyn osv.

sen om det kommer fram "riktig" fakta som du verkar vänta på (dvs. att kontrollanterna eg. är rätt så oskyldiga) so be it. då kommer iaf inte jag sitta och tjura på kontrollanter för den här gången, men just nu talar inte mkt för att det är så.

2007-01-24 22:52
Tycker det är så komiskt, alla hatar dessa kontrollanter. Och alla snackar om hur de ska slå kontrollanten om de kommer.
Kommer säkert bli rättegång och shit för att inte vilja betala 800 eller visa leg..

/deregnA

2007-01-24 23:03
Hade varit spännande att få reda på vad killen gjorde för att få stryk.. tror inte han var oskyldig heller.. fast två mot en låter ju inte sjyst direkt... Hörde tidigare idag om en anna incident där kontrollanterna tryckte ut en killes huvud genom fönstret när han satt på inersta raden... fast man vet ju inte vad de har gjort från början för att kontrollanterna ska bli så upprörda kan ju knappast vara att de bara inte betalat

2007-01-25 00:00
Polisen hade tio radiobilar och två hundpatruller på platsen.

brottstorka i Angered ELLER?
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-01-25 00:12
Det var en av mina polare som var en av "kompisarna" som försökte "befria" och filma det hela. han kände inte snubben utan blev bara förbannad över hur förbannat jävla sjukt asen till kontrollanter betedde sig, artiklarna om det hela är fulla med skit. försöker få det till att snubben skulle ha vart den som startade det hela eller att han skulle haft massa vänner som hjälpte han, de som ingrep var folk som satt i vagnen och blev upprörda. Riktigt häftigt enligt min polare på plats hur folk som såg det hela blev förbannade och gav sig fan på att inte låta kontrollanterna komma undan med killen innan polisen var på plats. civilkurage

Jag vet inte om det var fallet den här gången men när kontrollanter griper blattar utan ID håller dom personen i fråga för snuten att komma och plocka. Detta är det enskilt vanligaste sättet flyktingar utan papper blir utskickade ur svergie kontrollanterna extraknäcker som flyktingpoliser så för vissa är en plankabot betydligt dyrare än ett gäng hundralappar.

2007-01-25 00:14
"Hade varit spännande att få reda på vad killen gjorde för att få stryk.. tror inte han var oskyldig heller."

killen vägrade svara eller resa på sig när kontrollanterna sa till honom, det var allt. de började med att stå och skrika och ge honom lavetter sedan tog de tag i han och tryckte upp han mot glaset, när han försökte få dom att släppa honom började de puckla på honom allihop

2007-01-25 00:20
killen vevade till en av kontrollanterna, men detta efter att de tillsammans börjat veva med knytnävar mot honom

2007-01-25 00:30
sewsis:

Spekulera loss för all del, men alla här "vet" ju redan vad som hänt och vem som är skyldig till vad. Faktum är att de flesta nog visste det redan när det stod ordet kontrollant i rubriken. I en del konflikter tar vissa människor alltid samma position oavsett händelseförlopp, det går knappast att förneka. Här gäller det att kontrollanter alltid är svin, och de som är i konflikt med dem följdaktligen alltid offer.

moderndrunkard:

Ja har du slutat läsa vad jag skriver så kan jag nog lika gärna regga av!

2007-01-25 00:33
Ates:

Efter att de gripit tag i honom, använde han då inget våld för att komma loss?

2007-01-25 00:40
jag var inte där, men enligt min polare som var det försökte han slita sig, alltså inte veva utan slita sig ur deras grepp. då började kontrollanterna tillsammans slå han - vi snackar alltså fyra pers som vevar på en med knytnävar. han drämde till en av kontrollanterna och blev sen nertryckt på marken där han fick ta imot mer smäll, blev dragen i håret och klämd om pungen. Du kan ju tänka dig själv att om 50 pers (tanter, medelålders mammor likväl som kids) spontant samlas utanför så var det ingen vanligt ingripande det handlade om

2007-01-25 00:48
ates:

ja direkt våld är ju alltid oförsvarbart (om man inte blir anfallen). att de tryckte ner honom har jag däremot svårt att ha synpunkter på. hur ska ett gripande annars se ut i en sån situation?

ska bli intressant att se filmen om den blir offentlig iaf. det låter som att det antingen var fyra totala psykon som av någon anledning hamnat i samma grupp (eller eldar på varann) och slår folk bara för att de inte vill betala, eller att din polare missade att han faktiskt först drämde till nån när han skulle slita sig loss.

2007-01-25 00:53
haha "vi slår honom tills hans slår tillbaka! Då har vi en anledning att slänga ner honom på marken och klämma honom på ballarna"

Låter ju som ett legitimt gripande av vår allmänhets beskyddare.
pop full a beer

2007-01-25 00:54
just det. det var ironiskt.
pop full a beer

2007-01-25 01:01
Dags att sluta tjuvåka Rizmo..
CAMPIONI!

2007-01-25 01:01
psykon? i vilket sverige har du växt upp i? när folk som har (verkliga eller inbillade) befogenheten kommer i grupp så händer sånt här då och då. poliser, väktare, kontrollanter - det handlar om gruppdynamik och att enskilda övertramp jävligt snabbt växelverkar och eldar på varandra och innan man vet ordet av så har situationen urartat och någon blivit jävligt illa behandlad. Det här är ju knappast första gången.

Det är i mitt tycke blind och rätt feg utväg att alltid snacka om enskilda rötna ägg och enskilda "psykon". Alla som i sitt liv av den ena eller andra anledningen fått ha med myndighetspersoner att göra vet att verkligheten är något annat. no offense

2007-01-25 01:07
Ates:

Vad menar du, att alla är psykon? Det är klart det finns kass gruppmentalitet och rutten kåranda, men det förtar ju inte det faktum att det i slutändan är individen som slår. en annan grupp kontrollanter hade sannolikt inte spöat upp honom, eller vad tror du?

2007-01-25 01:21
jag menar att det är att göra lätt för sig att tro att det handlar om "sjuka" personer som går att rensa bort. Snarare handlar det om att yrken med en auktoritetsställning har de här problemen inbyggda i sig. När människor som har fått befogenheter inte har klart för sig var gränserna för deras auktoritetsutövning går så händer sånt här, folk formas av sin omvärld och finns det en anda som tillåter för sånt här kommer det ske - precis som du själv rörde vid så är det ju rätt otroligt att fyra psykon av ren chans skall råkat hamna i samma grupp. Citatet i din egen presentation kommenterar ju förövrigt på det hela rätt bra.

Det är viktigt som fan att det uppmärksammas, att folk reagerar på det när det för en gångs skull händer ute i det öppna och att man inte låter dem komma undan med det och inte köper polisen officiella historia rakt av - något som händer allt för ofta.

Den här gången ser det ju rätt ljust ut. men det gjorde det ju å andra sidan när de där två poliserna slog på en gubbe framför kameror på en bensinmack i somras också. men de två jobbar fortfarande kvar...

2007-01-25 01:51
Jo, visst ligger det mycket i det du säger. Därför är det just viktigt att gränserna görs klara och att kåranda motarbetas - men också att lämplighetstester görs noggrannare på auktoritetsyrken. Sen tror jag tyvärr att det är oundvikligt att kontrollanterna i någon mån blir antagoniserade och fientligt inställda till plankare i sitt yrkesutövande. Gissa om de får ta mycket skit (bara att läsa här i tråden om alla som ska spöa kontrollanter).

Ja den historien vid macken var verkligen sjuk. Om inte kamerabevis räcker undrar man ju vad. Fast här fanns det ju dessutom mängder med vittnen, så jag är rätt hoppfull om att sanningen ska fram (vad den än visar sig vara).

2007-01-25 02:34
snart har vi diktatur!
The New World Order IS Here

2007-01-25 09:09
Refused

"men som sagt, det vet vi inget om så varför ens sitta här och spekulera?"

"Spekulera loss för all del..."

Folk säger inte att de vet ALLT men man diskuterar ju utifrån vad man fått veta, i detta fall från media, inget konstigt med det. Fördomarna du har om att alla på whoa hatar kontrollanter och myndigheter är lika löjlig som fördomarna mot just dessa personer. Man kan väl få bli upprörd över en artikel om en unge som blir slagen av kontrollanter (vare sig han också slagits eller ej) utan att man är en 15årig pojke som gapar a.c.a.b.

2007-01-25 11:49
sewsis:

Fördomarna du har om att alla på whoa hatar kontrollanter och myndigheter är lika löjlig som fördomarna mot just dessa personer.'

Förnekar du att det här i tråden har visats ett uppenbart allmänt hat mot kontrollanter? Eller exakt på vilket sätt är mitt påstående om hat mot dem löjligt?

Man kan väl få bli upprörd över en artikel om en unge som blir slagen av kontrollanter (vare sig han också slagits eller ej) utan att man är en 15årig pojke som gapar a.c.a.b.

Precis, men då blir man väl det på ett iaf någorlunda civiliserat sätt. Eller så kan man skriva som folk gjorde i den här tråden, om att döda kontrollanter och krossa huvuden.

2007-01-25 12:08
Refused : Tur att du är så modig att du står upp för rättvisan här på Whoa! Behövs fler hjältar som du i världen.
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2007-01-25 12:10
fyndigt

2007-01-25 13:17
Det är så jävla vidrigt att se hur människor som är egentligen helt utan auktoritet ger sig själva mer makt.
Detta är ett bra exempel. Ett annat är Stockholms väktar bolag. CSG och G4S. Dom springer runt och avisar folk från stionerna och när nån säger emot så kallar dom inte på polisen, dom ringer istället sina kollegor med hundar. Som står och hettsar, hotar och i många fall missahandlar ungdomar. Sedan ringer dom snuten och drar ihop nån historia.
Detta är ett hot mot demokratin.
Ni behöver sånna som mej. Ni behöver sånna som mej, så ni kan peka med era jävla fingrar o säga: Titta, där är elakingen