I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sean Paul och andra artister som arresterades under årets URF

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2008-08-11 01:34

Sean Paul och andra artister som arresterades under årets URF

Har på ryktesvägar hört att Sean Paul, Alborosie och några svenska artister har åkt dit för ganja smuggling. Någon som kan bekräfta?

poor and clean

2008-08-11 04:58
Stämmer, Beenie mans band åkte dit, Lee Perry mfl...

2008-08-11 08:39
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2008-08-11 08:44
Det som kankse är lite mer idiotiskt är att de flesta artisterna som spelade på URF, varvar med Festivalen Sundance som är i Holland.

Länk till Sundance line-up

-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2008-08-11 11:35
MMmmm jättebra, svenska polisen är sååååå duktiga. Jag fattar inte va dom försöker åstakomma o bevisa med sånna här fjant manövrar, det leder ingen stans. Vi kommer fan inte få hit några artister om det fortsätter så här.
http://slutavagullig-sebbe.blogspot.com/
http://www.myspace.com/sebbe1
https://twitter.com/SEBBEMUSIK

2008-08-11 13:26
Mmm stackars sverige. Riktigt pinsamt.
RATED R!

2008-08-11 15:37
sverige är ett stort jävla skämt just nu.....

2008-08-11 15:51
"spliff e då öknamnet på en marijuanacigarett" haha fan vad söt snubbe....skäms att vara svensk när han ser o hör sånt här.....
"Fullt med snitches överallt,alltid lugn i sinnet för jag röker hasch"

2008-08-11 16:02
haha vem skäms inte? typ resten av världen sitter väll o skrattar åt oss

2008-08-11 20:35
ja, klart dem gör. Pinsamt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2008-08-11 20:43
fyfan...
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-08-11 20:48
"Smuggling"? Njae, innehav, kanske.
Men Cannabis är olagligt i Sverige.
Jag skiter i om "hela världen" skrattar åt oss, fler länder borde följa vårt exempel och inte dalta med "världsartister" som att dom står över lagen.

2008-08-11 23:43
Det här bådar inte gått för framtiden. Sean Paul kommer nog inte tillbaka till Sverige på ett tag.
poor and clean

2008-08-11 23:51
glöm inte att det även är olagligt att ha spår av cannabis i kroppen, så oavsett vad de än sysslade med i uppsala så bröt dom förmodligen mot svensk lag redan genom att sätta sin fot på svensk mark

och sen är det väl just det svenskar är på bra på, att "dalta"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-12 00:24
Trist sätt kanske att nå Jamaicas nyhetsflöde...

Jamaica’s reggae superstar Sean Paul ran into trouble with the law in Sweden during a drug sting on Friday at a Swedish reggae festival.

According to OutAroad.com’s source the deejay was searched along with several other artists by the law men and arrested for drug possession shortly after his performance at the Uppsala Reggae Festival.

Before the cops attempted to search Sean Paul and his boyz, they sent police dogs to Sean’s hotel room at the First Hotel Linne to snift for drugs.

According to source The First Hotel Linne's manager declined to comment on the situation. Calls to Sean Paul's manager have not yet been returned.
http://www.backupproduction.com

2008-08-12 00:30
whatone, nu handlar det inte om innehav utan om påverkan i de flesta fall. och misstanke är en helt godtycklig bedömning från polisens sida, och den enda bevisningen man använder sig av är ett urinprov där det räcker med att du rökte senast för tre veckor sedan och ändå döms för ringa narkotikabrott. de flesta artister spenderade några timmar i sverige bara. befängt är väl ordet.

sean paul missade sin nästa spelning för en misstanke av ett brott som bringar fjuttiga dagsböter..

helt klart medveten metod att förstöra för festivalen som vår kommun velat bli av med sedan den började. och att detta nästan bara verka drabba svarta utlandsartister med undantag för pete doherty känns oroande..

annars är det alltid lika kul att se att de enda med drogpropagerande klädsel är civilpoliser.

2008-08-12 00:32
min polare blev intagen samtidigt som hela groundation så de signerade hans lapp som man får av farbror konstapeln!

2008-08-12 03:18
fyfan va ayna ska dryga sig på den bästa festivalen föfan

2008-08-12 03:18
dom förstör vår livsglädje

2008-08-12 04:24
whatone: det handlar inte om att man borde dalta med världsartister för att de ska stå över lagen. Vad vinner egentligen polisen på att sätta dit världsstjärnor från andra länder, då de vistas i Sverige under ett fåtal dagar och gör något som i värsta fall enbart skadar dem själva.
Dessutom är det tragiskt att polisen lägger så mycket resurser på att gripa ungdomar för ringa narkotikabrott istället för att ta tag i grövre brottslighet, som tex misshandel och våldtäckter som jag genom rykten hört ska förekomma i mycket större grad på andra festivaler....
 biffko to di world

2008-08-12 04:28
Och sen vill jag även passa på att ifrågasätta er som tycker att det är okej med alla poliser pga att ni har "rent mjöl i påsen". Känns det okej att komma till en festival där polisen redan sedan innan utgår från att alla är brottslingar? Vad hände med integriteten?
 biffko to di world

2008-08-12 09:01
Jag skiter i om "hela världen" skrattar åt oss, fler länder borde följa vårt exempel och inte dalta med "världsartister" som att dom står över lagen.
Ja just d, alla andra länder gör fel, vi Sverige är bäst som vanligt.

2008-08-12 11:43
Jag står fast vid min åsikt om att man inte ska dalta med artister.

Sen kan ni vrida och vinkla mitt inlägg bäst ni vill.
Jag tycker verkligen inte att Sverige är "bäst", tvärtom, det finns mycket som behöver förbättras, men just på den här punkten så tycker jag att dom gjorde rätt. Misstanke som misstanke, alla ska behandlas lika på den punkten.

Dessutom är det tragiskt att polisen lägger så mycket resurser på att gripa ungdomar för ringa narkotikabrott istället för att ta tag i grövre brottslighet, som tex misshandel och våldtäckter som jag genom rykten hört ska förekomma i mycket större grad på andra festivaler

Det är ett dagisargument. Uppsalapolisen knatar runt i Uppsala, inte i Roskilde.

2008-08-12 12:33

Ok, fast man undrar vad det unika ligger i beteendet som Sveriges myndighetsutövare beter sig på men som man inte finner många andra länder?

2008-08-12 13:53
Whatone: Jag förstår vad du menar och håller med dig lite. Men på något sätt måste även polisen visa lite fingertopskänsla. Väga det positiva emot det negativa. Det enda detta slutligen slår emot är ju oss. För mig känns det verkligen som dom motarbetar en bra sak genom att göra en så här. För självklart ska dom gripa 18-åriga småpundare. No doubt!
PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2008-08-12 14:49
Jag tror helt enkelt att man inom bl.a. svensk poliskår inte har kompetens att agera på något annat sätt.

2008-08-12 15:37
Babylon!!! Rasit Sverige!!
Inte lika mycket snutar på andra festivaler där mycket tyngre droger andvänds ellerbrott för den delen..Inga våldsbrott raporterades på URF, säger väl en del.

Såå pinsamt, först Snoop sen Spliffstar. Ingen kommer komma hit någon mer!! Suck. Dom borde koncentrera sig på allt Kola som sniffas på stureplan istället. Fittor!!

2008-08-12 16:28
Hajjar inte hur man kan försvara polisens agerande i detta fall.
Som tidigare sagts, NOLL fingertopskänsla. Folk vill lyssna på musiken o koppla av.
Så kommer dem s.k poliserna med tummarna så långt upp i röven det bara går och säger -'Ajjjaaa bajja Sean du får inte jööööka ganja i vårt vackja ganja-fria sverrrrrjee, men sätt gärna i dig en flaska JD och skäm ut dig rejält' AD?)W IR=")ur=fs)s(cQ3WE3 )"(¤")e(d)s(uc KVÄLJNINGAR!!!!!!!!!!111111

Snart får vi nöja oss med soja, kaptenen, guvernören o akademien på festivalen för dem är de enda som pallar vistas här frivilligt.

GO SWEDEN! WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHAAAAA
RATED R!

2008-08-12 18:01
det som är absolut sjukast är (även om det inte är samma poliskår, jag fattar att de har olika agendor..)att under samma period hade vi Stockholms 080808 festival med typ 30.000 kokain påverkade stekare som röjde runt med tom blick på stureplan och jag såg inte en enda människa bli plockad trots att typ 90% var tydligt påverkade....det e skillnad på fol o folk:(
http://www.youtube.com/watch?v=Dni1_xbLl5I
Bitty Mclean with Trinity Sound ...

2008-08-12 18:55
tänkte precis nämna 080808-grejen. läste idag att polisen uttalat sig om att det var sjukt stökigt!! massa fylla, slagsmål, misshandel osv..... det nämndes i förbifarten i en artikel om festen, medan huvudämnet kring URF bara är "knarket".. jag är inte så lättstött men jag börjar fan bli riktigt jävla fucking trött på det här..
MIXTAPES: www.djcrilloh.com

2008-08-12 20:54
efetr att vi i labyrint collective uppträdde med roots defenders stormade horungarna backstageområdet först med hundar sen kom det 5 eller 6 krimmare med weedt-shirts rastamössor och örsnäcka och muddrade oss och en av oss torskade med en microknatch..
Det var planerat innan .dom hade förberett och det första grisen säger är "hur gick uppträdandet?"
Dom har planerat från början att motarbeta hela festivalen genom att klippa allt och alla..Jag har till och med hört en gris från gatulagningsgruppen(Uppsalas nazistpoliser)skryta om hur han tog fantan mojah för nått år sen och hur han skulle satsa extra hårt i år på att ta artister..
Uppsalas poliskår år bland den äckligaste i sverige och i år hade dom fria händer och uppbackning av resten av sveriges äckliga smutsiga horungar.Dom kommer fortsätta så här tills ingen pallar komma till festivalen längre..
Vi får hoppas att dom inte lyckas..
Big up Yared som kommer få det svårare från och med nu..
peeace!

2008-08-12 21:40
på unt.se finns en artikel där yared kritiserar polisens civila spaning..

2008-08-12 22:30
När civilkrimmare springer omkring på URFs camping utklädda i rastamössor hoodies lösdreads, med systemkassar i händerna, allt för att "smälta in" och kunna smyga upp till någon stackars 17-åring som köpt en nypa gräs för sitt studiebidrag och med draget vapen hoppa på stackaren "-i lagens namn" då börjar det fan bli sjukt löjligt...
Tråkigt att man missade Sean Paul sista gången han var i landet...
FRSound

2008-08-13 08:29
Jag tycker verkligen inte att Sverige är "bäst", tvärtom, det finns mycket som behöver förbättras, men just på den här punkten så tycker jag att dom gjorde rätt. Misstanke som misstanke, alla ska behandlas lika på den punkten.

Du har missat det hela! vaddå alla ska behandlas lika? Hur förklarar du då detta;?

under samma period hade vi Stockholms 080808 festival med typ 30.000 kokain påverkade stekare som röjde runt med tom blick på stureplan och jag såg inte en enda människa bli plockad trots att typ 90% var tydligt påverkade....det e skillnad på fol o folk

2008-08-13 11:53

Det är ett dagisargument. Uppsalapolisen knatar runt i Uppsala, inte i Roskilde.

I år var det även poliser inlånade från bland annat Stockholm och Dalarna läste jag i UNT. Precis som det nämnts ovan var det ju röj i även Stockholm under denna helg, och frågan är om inte polisen hade behövts mer där?
 biffko to di world

2008-08-13 12:41
Hur jag förklarar en whoaits överdrivande om narkotikapåverkade överklassbarn?
Jadu, först så vill jag se lite ordentlig statistik på det hela.

Jag ser det som en självklarhet att folk ska behandlas exakt likadant, men hur ska jag kunna se till att det är så? I det här fallet så är jag, inte "glad" men jag hoppas ni förstår(tveksamt dock), att artisterna inte seglade över lagen utan behandlades som resten av människorna på festivalen.
Om det nu är som någon över säger att det var 30 000 så kallade "brats" som knatade runt roliga på näsgodis sä är det där felet ligger, inte i att Sean Paul fick visiteras och förhöras, det mina vänner, var rätt.

2008-08-13 12:55
En spontan fråga: Om uppsalapolisen hade velat sänka festivalen hade de väl gripit folk innan de uppträdde?

Sen är det väl inte så svårt att lista ut att på en festival där en stor del av banden skyltar med att de röker finns en misstanke om att folk faktiskt röker? Framför allt då det under alla(?) tidigare år gripits många p.g.a. innehav och påverkan.

Att det var en dålig polisinsats under 080808 är pinsamt. Att uppsalapolisen låter folket se spelningarna innan de griper musikerna är en bonus.

Bl.a. Snoop Dogg har ju blivit gripen p.g.a. cannabis i U.S.A. också, så det är inget unikt för Sverige.

10-4, over....
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-08-13 13:40
Hur jag förklarar en whoaits överdrivande om narkotikapåverkade överklassbarn?
Du missar poängen och nu var det Flars jag refererade till. Har man varit med i krogsvängen under ett 10-20 tal år och "missionerat" sin reggae och sett hur myndighetsutövare använder sin makt "lika för alla" är det svårt att respektera vedebörande grupp. Hade 08 festen t.ex. runt Stureplan haft en publik bestående av lika många "svarta" som "svennar" och det var reggae som spelades och alla uppförde sig exakt som alla gjorde just då hade det ju varit svarta rubriker överallt och polis hårdbevakat och gjort "stora beslag".

2008-08-13 13:43
Förmodligen, tyvärr : /

10-4, over...

2008-08-13 17:19
Förmodligen, tyvärr :
Ja just d, visste väl det, men då är det bara; tyvärr!
Admin här börja likna vår högerminister ang FRA kritiken; ni som kritiserar polisens agerande på URF har missuppfattat och därför fel. Lägger polisen ner mer resurser på att bevaka en reggae festival än en festival på t.ex. Stureplan trots mer stök, bråk och påverkade omyndiga ungdomar så har det säkert sin orsak.
Skrämmande inställning, tyvärr så är det ju dessutom en allmännt utbrett uppfattning.

10-1, over...

2008-08-13 17:45
Jag tycker det det är allmänt skrämmande att den svenska polisen tydligen
gör det mesta som går för att förstöra det lilla förtroende dom har hos
framförallt ungdomar!

Att sen polisen i intervjuer säger att vi ska göra si och finns det misstanke om att artisterna är påverkade så ska självklart ingripandet ske efter spelningen men istället gör så och plockar dom innan gör ju inte saken bättre!

Eftersom min kära mor är lite orolig av sig så brukar jag varje år efter de enda rubriker som nu finns att tillgå i pressen efter urf behöva ta ett allvarligt samtal om droger och lugna ner henne och så också igår fast vi smatalde även om polisens agerande.
Till saken hör att hon har jobbat som väktare sen 1976 och således har haft mycket med ordningsmakten att göra, allt från att öppna låsta dörrar till att lämna över bovar och banditer som hon själv har tagit på bar gärning eller på flyende fot.

Efter det här samtalet kom vi iaf fram till att vi har ungefär samma inställning till poliser och ordnigsvakter och väktare vilket är något skrämmande eftersom hon nu sitter så att säga på andra sidan här som representant för dessa grupper!

Hon berättade om när hon har gått emellan för att poliser vid några gånger har börjat med att misshandla (ganska grovt) den person som hon har fått att stanna kvar på platsen för brottet med hjälp av ingenting förutom övertalning, alltså människor som står snällt och väntar på att få ta sitt straff! Hon har hittat någon överförfriskad karl i ett buskage som polisen helt enkelt har väckt genom en ordentlig spark i sidan m.m!

Efter att hon har berättat det, så passar jag på att berätta om liknande situationer där bekanta till mig har klagat på polisens, i deras tycke alltför våldsamma ingripanden, där mina vänner får spendera natten i fyllecell trots att de inte ens har börjat utekvällen än och dessutom blir nekade att ta blodprov för att bevisa att de inte är berusade, något som hon dessutom kommenterade innan jag hade sagt det själv!

Helt enkelt så komvi fram till att den svenska poliskåren liksom samhället i övrigt består av en stor del vanliga människor med sunt förnuft men också av en stor del sviniga människor utan empati och med alldelles för mycket fördomar.

Det är dags att rensa upp i poliskåren att höja kraven för nya poliser, att städa upp bland rötäggen och förmå dem att agera på ett förnuftigt vis istället!

Skulle nu polisen agera på samma vis mot låt oss säga personer misstänkta för ekonomisk brottslighet skulle det genast ta hus i helvete, ropen skulle genast skalla om fascitiska och kränkande metoder... men nu gäller det ju bara en liten grupp människor som ingen bryr sig i så då gör det ingeting. tydligen!

The Heart Of Man, If Once Expanded, Becomes Larger Than All Heavens!!

2008-08-13 17:49
Mabande dom grep en del musiker innan konserterna dock ingen av
"Artisterna", ingen spelning ställdes så vitt jag vet in men det saknades ett flertal
av de som skulle stå på scenen.
The Heart Of Man, If Once Expanded, Becomes Larger Than All Heavens!!

2008-08-13 20:06
Forward: Du har självklart rätt att det ska vara lika för alla. Lika koll vad det än är för människor. Men att att gripa folk som röker ingår ju också i deras jobb, ett jobb jag anser dom måste få göra. Jag tycker dock dom gör fel på några saker. Bl.a. att dom griper artister och därför förstör ryktet för hela festivalen men också för Sverige. Jag älskar denna festival och vill gärna gå flera gånger och känner därför att dom förstör även för mig.
Men, det jag blir mest förbannad på är hur pressen VILL vinkla festivalen som någon sorts "knark-fest". Dom väljer att inte skriva ett enda ord om festivalens artister m.m. men är noga med att anmärka hur många som greps efteråt.

Ett plus till polisen som dom missat 4 år i rad men som dom i år var noga med att påpeka:
Att inget våldbrott eller sexbrott hade förekommit. Det var dom faktiskt noga med att påpeka.

PZ

2008-08-13 20:34
^^^

märkligt när folk spliffar o blir fredliga istället för packade o våldsbenägna, lyssnandes på musik om blod, död och missär.

mors.
RATED R!

2008-08-13 20:53
Forward - Ledsen, men jag måste fråga: hur är det med läsförståelsen?
Hur kan du få mitt medhållande till att jag skulle "börja likna vår högerminister ang FRA"?

* "Lägger polisen ner mer resurser på att bevaka en reggae festival än en festival på t.ex. Stureplan trots mer stök, bråk och påverkade omyndiga ungdomar så har det säkert sin orsak."
- Vilket var exakt vad jag höll med om.

Men visst,fortsätt slåss mot Babylons väderkvarnar varhelst du tror dig se dem...

Yahlmar
den svenska poliskåren liksom samhället i övrigt består av en stor del vanliga människor med sunt förnuft men också av en stor del sviniga människor utan empati och med alldelles för mycket fördomar.

Det är dags att rensa upp i poliskåren att höja kraven för nya poliser, att städa upp bland rötäggen och förmå dem att agera på ett förnuftigt vis istället!

- Yupp...

10-4, over...

2008-08-13 23:45
Snackade me en polare som var på Way ot west (som var samtidigt som URF), han såg inte en enda snut. Skillnad på festival och festival alltså. Ja inget bråk på URF, förutom från grisen själv.
Ny låt: "Mr. Blatteloverman"!

2008-08-13 23:47
Teddybjörn: Ja, det är märkligt, men inget argument. Det är så det är, här och i de flesta länder även om dock Sverige betraktar Cannabis något allvarligare än andra länder. Men det är väl inte det som detta handlar om, Sveriges lagstiftning?

PZ

2008-08-14 11:55
Hur mycket stök var det på Way out West förresten? Jag kan inte erinra mig att jag ens sett en notis om det, men det borde ju funnits en del.

För övrigt inte bara reggaefolk som blir plockade: http://www.expressen.se/noje/1.1244848/polis-tog-stjarnan
Ledsen att jag länkar till skittidningen Expressen, men ändå :)

10-4, over...

2008-08-14 13:36
Mabande, ser ju ut som en hiphoppare..

2008-08-14 13:40
Alla ser ut som hiphoppare idag, i artikeln så står det att han sjöng :)

10-4, over...

2008-08-14 14:40
Det här med Way out west, jag jobbade som grindvakt på fredagen mellan 21-23 och kan berätta att jag släppte igenom minst ett tjugotal olika poliser samt en piké, för att inte tala om antalet låtsaspoliser på Cubsec.
Lite OT men ändå en iaktagelse.