I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Styrketräning / Styrketräningslivstil 2007

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2009-02-05 14:39
Legoland Jag känner mig typ halv sjuk när jag vaknar, men när jag kommit igång på gymmet så tänker jag inte på de alls.. Jag har hört att de bara är farligt att träna om man är riktigt sjuk, det stämmer nog hoppas jag :)
my name is xelly smelly

2009-02-05 14:59
har du feber osv så är det ingen höjdare att träna. men lite kraslig såsom förkylning är ju lungt
/Mvh Q

2009-02-05 18:02
QarlzzoN ah precis så jag tänkte med
my name is xelly smelly

2009-02-05 18:21
Ner och köra armar snart, så jävla skönt att vara gång igen. Det är en positiv cirkel det här, när man tränar ordentligt så käkar man bättre, får en bättre dyngsrytm och sköter plugget bättre :)
 DIF!

2009-02-06 00:51
bob Jag håller med! Är fan helt nere dom dagarna jag inte tränar, om jag inte håller mig jävligt sysselsatt dvs..
my name is xelly smelly

2009-02-08 16:14
Vad gäller att träna när man är sjuk så är rekommendationen att inte träna vid någon form av infektion.

Ska krossa
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-08 22:42
Sjukt upplyftande i början av "come backen" när man ökar grymt mycket i kapacitet, 10 kg+ i bänken på två veckor :)
 DIF!

2009-02-11 22:07
bob inte dåligt. själv ökar jag fan inte längre har ökat 2,5kg på 3månader i bänken. Men det ska vel ta stopp nånstans också.

Har fått ett schema av min coatch nu så nu jälvar blir det ökningar i bänken ;)
/Mvh Q

2009-02-11 23:05
QarlzzoN:hehe men det är väl inga dåliga nivåer du är uppe i, vad kör du på nu?

Idag vart det ca 2 timmars bröst- och benpass
 DIF!

2009-02-12 00:02
två timmar, var köra så länge
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-12 02:15
Xelly: gick en tränar kurs för tyngdlyftning för ett tag sen och de tog upp det med att träna när man är sjuk.. Och så länge du inte har feber eller ont i halsen och bara är snorig och pigg för övrigt så är det bara att köra på ;)
I have always right, even when I have wrong...

2009-02-12 12:23
kommko: För att det är så lång tid jag behöver för att träna bröst (bänkpress, hantelpress, snedhantelpress, flyes, och cable cross) och armar (koncentrations curl, bicepscurl, hammercurl + 4 tricepsövningar, samt en enbart för underarmarna).
 DIF!

2009-02-12 17:06
varför inte bara chins, dips och en pressövning istället?

2009-02-12 17:13
Det är väl en fråga om smak, det är ju pressövningarna som är de roligaste bröstövningarna som även får med nedre och övre bröst.
 DIF!

2009-02-12 17:17
Ja det är väl en fråga om träningfilosofi antar jag.

2009-02-12 23:23
TheOneAndOnly Ah men perfekt det är de jag har hört också :) Är frisk nu och det gick hur bra som helst att träna lite snuvig och torr i halsen!

Angående hur länge man ska träna så kan de säkert diskuteras för evigt.. Men när man kör Max-OT som jag kör så ska man helst inte träna mer än 45 minuter, tex. Men jag antar om man har en annorlunda träningsstil så kanske man kan träna längre, vad vet jag..
my name is xelly smelly

2009-02-13 00:20
mjo jag tränar ju tyngdlyftning och man ska typ köra 3-5 teknikövningar på 45 min och sen kan man köra 45 allmän fys o styrka, men det beror ju som du säger lite på vad man tränar, har märkt att dessa strandraggare inte brukar träna mer än 30 min eller nåt xD

angående det jag skrev så sa föreläsaren till kursen att han hade frågat flera läkare om det så...

2009-02-13 00:59
Så du menar att man i ska träna 3-5 övningar per pass? Det blir ju skevt så fort man kör mer än en muskelgrupp per dag.
 DIF!

2009-02-13 01:03
bob det jag menar är att inte muskelgrupper utan tekniken, man kör tex ryck från bockar 4-5 set på 4 reps, sen ökar man belastningen, efter de går man vidare till nästa teknikövning osv.. tyngdlyftning är inte samma sak som vanlig styrketräning..

2009-02-13 02:14
Jo det vet jag, därför förstår jag inte varför du nämner det i tråden, eller iaf i sammanhanget då åtminstone jag tolkade det som om du menade att det var det som gällde även för styrekträning.
 DIF!

2009-02-13 04:24
Det produceras en massa kortisol om man håller på för länge och det är ju ett hormon med en katabol effekt. Därför finns det nackdelar med att köra längre än typ 1 timme. Men samtidigt så är det ju en nackdel man kanske är beredd att leva med om ens mål antingen är att träna många olika muskelgrupper vid ett tillfälle eller om man kanske bara tränar en given muskelgrupp en gång i veckan och behöver en enorm volym för att den ekvationen ska gå ihop.

Det är ju inte helt ovanligt att folk kör en och en halv timme om dom är mycket för isolationsövingar.

2009-02-13 11:41
Katabol= muskelnedbrytande?
 DIF!

2009-02-13 11:53
jag tog de bara som exempel som en annorlunda träningsstil

2009-02-13 11:59
spy_vs_spy P27: Men nu var det ju bröst och armar på två timmar dvs tiden utspridd över bröst, biceps, triceps ökar kortisolproduktionen ändå?
 DIF!

2009-02-13 15:13
Ja det tror jag, jag är ingen expert på hormoner men de är väl aldrig muskelspecifika sådär.

Du behöver nog ändå inte oroa dig så mycket för det. Det är som sagt många som tränar så. Om det verkligen är den bästa träningsstilen för dig så tycker jag du ska köra på. Det kanske finns sätt att dämpa kortisolet under passet genom att dricka gainer mitt i eller nått. Insulin hämmar väl kortisolproduktionen?

2009-02-13 21:49
bob: joda det går frammåt gjorde sv junior rekord nu senast som vart oslagen sen 99 :D Men det går seeeeegggtt frammåt! var bätre för när man kunde öka varje vecka
/Mvh Q

2009-02-14 00:24
Det är inte illa ;)
Var det gamla 226 kg, eller hur många olika juniorklasser finns det?
 DIF!

2009-02-14 17:34
-Hormoner är systematiska om dom inte har specifika receptorer i eller på cellen.
Så vad du kör för muskler spelar mindre roll...

-Kan man träna i 2h håller man en alldeles på tok för LÅG träningsintensitet. För jag utgår ifrån att det inte är styrkelyft vi pratar om här?

-Sen det är med övre och undre bröst, det existerar inget sådant. Du kan aktivera vissa delar av pecsen olika mycket men du kan inte isolera en del av muskeln.

-Kör du som du vill men jag kan garantera dig att du kommer få bättre resultat av att köra tungt, fokuserat och med god teknik istället för att hatta omkring med 4(!) övningar för triceps. Det finns forskning (kan gräva fram referenserna om du vill) som säger att du i första hand skall öka antalet set innan du lägger till övningar. När du har en bra grundbas kan du börja finslipa med isolationsövningarna. Satsa på att bli stark så kommer storleken.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2009-02-16 10:01
bob: nä lite har man väl ökat. gjorde 257,5kg. Var 1dm från att trycka ut 265 så nästa gång satsar jag på det.

är uppdelat efter viktklasser. Jag går i -125kg klassen. Junior är man från 18 - 23 år.
/Mvh Q

2009-02-16 14:34
Qarlzzon, vad är det du tävlar i??

2009-02-16 16:56
bänkpress
/Mvh Q

2009-02-17 02:27
aha okej :)

2009-02-17 19:32
Måste dela med mig av dena enorm vackra film till er styrkefreaks :P :P :P
Varning för musik! ;)

¨

/Mvh Q

2009-02-17 19:43
haha ät mer gröt! skön film

2009-02-17 22:48
respekt ;)
 DIF!

2009-03-05 23:37
Boben, kör flera korta pass istället. Kan nästan garantera att du kommer få ut myyyycket mer. Har själv tränat i ca 10 år. Jag har kört långa pass och korta. Men det är individuellt , dock rekommenderar jag flera korta. Om du redan byggt upp en grundstyrka.
yoo

2009-06-10 21:43
Prutto:

Vad har du för stats då, som tydligen kommit fram till det ultimata sättet att träna för styrka?

Jag vet att jag låter jävligt dryg när jag skriver sådär, men bara för att man tränat i 10 år betyder det inte indirekt att man är expert. Gör man fel i 10 år är det fortfarande fel.

:)

2009-06-11 00:28
Håller med MaQue där !
/Mvh Q

2011-08-31 08:26
hade glömt bort denna tråden på whoa:P upp!

någon mer som kör?

gjorde 118 chins på 15min i lördags och har fortfarande träningsverk, idag blir det rygg igen!!
 Haters gon' hate...

2011-09-01 12:38
Kaal P22
Inte dåligt. Kör lastdrag innan jag får upp styrka för att köra ett 3 reps chins. Så jävla kass rygg.

Lägg ut era stats så vi får se utveckling.
När jag började för 4 månader sen var det 10kg hantlarna i bänkpress, slutet 20kg.
10kg hantlecurls till 15kg (17kg på hammer). Skivstångscurl med dyna under 40kg.
Axelpress kom inte ihåg med sluta med 15kg hantlar och 35kg med stång.

Körde alla mina pass med hantlar gick över till kable och sluta med maskiner för dom övningarna som inte gick att köra på kable. Ska försöka ta mig till gymmet och känna efter. Måste börja om på nytt. Ajust kan tillägga att jag gick upp 8kg under denna period.

2011-09-01 12:54
Latsdrag är att rekomendera! grym övning, ett tips är att hålla tummarna på samma sida om stången som resten av fingrarna samt att inte köra bakom nacken. bägge dessa är för att minska belastning i leder.

Började väl med i stort sett samma vikter som du, som ex på vad ja tar nu i olika hantelövningar är

Hantelcurl 17.5kg's (3x8)
Hantelpress 40kg's (1x5)
Axelpress 32.5kg's (3x6)

Det är väl dom ända ja kör med hantlar:P
 Haters gon' hate...

2011-09-21 21:37
Kör nästan rakt av hantlar, känns bättre med rörligheten. Tyvärr tar det ett tag innan man kan höja vikterna, risken finns att man viker sig.

Har varit otroligt lat :)
Men gjorde några vändor på gymmet. Höll i mig med 20kg hantlepress 3x8. Förvånat så hade jag gått till 35kg bicepsstång på brits. Däremot har jag tappat axelmusklerna totalt e nere på 10kg för att klara repsen :( på maskinen är det 30. Tappat 15kg tricepskable med stång. Hammerjacks och vanliga bicepshantlar 12kg. Tappat endel viktkilon. Ajust testa handlespush (vet inte vad det heter) med stång och tog 35kg.

Tydligen så ska handledsmusklerna och triceps musklerna vara A och O genom ens träning för att man ska klara av andra delarna bättre, vete fan om det stämmer men kör på det så länge.

Får sätta igång seriös nu.

2011-09-21 21:38
Kaal hur länge har du tränat? Går du vidare efter med lättar vikter efter att du har pumpat max vikterna? 40kgs hantlepress not bad indeed.

2011-09-22 22:47
Tydligen så ska handledsmusklerna och triceps musklerna vara A och O genom ens träning för att man ska klara av andra delarna bättre, vete fan om det stämmer men kör på det så länge.

handledsmusklera? mkt små muskler som knappt går att träna i handlederna så vet inte vart du hört detta. triceps arbetar i pressövningarna men inget krav på att ha starka triceps för att kunna köra tungt, där är det axel resp. bröststyrkan som e viktigast beroende på vad man pressar.

mina armar mäter t.ex 32cm runt, föga imponerande haha.

Kaal hur länge har du tränat? Går du vidare efter med lättar vikter efter att du har pumpat max vikterna? 40kgs hantlepress not bad indeed.

nu i januari blir det 3 års gymmande!
jag kör väl inte optimalt för att maxxa utan kör t.ex. såhär på hantelpressen:

15x15
27.5x10
35x8
37.5x8
40x5

och sen byter jag övning till t.ex. flyes i cablecrossen eller dips. vill man maxxa så ska man ju skippa kanske dom 2 setten med 8 reps där men ja gillar att vara rejält uppvärmd o ha pump när ja kör tyngre vikter för att minska skaderisken! funkar bra för mig iaf:) hade säkert orkat fler reps om ja inte kört så mkt innan men äh.

bra att du tar tag i träningen, riktigt skönt när man kommer in i det o ser resultat!
 Haters gon' hate...

2011-09-23 13:55
bra att du tar tag i träningen, riktigt skönt när man kommer in i det o ser resultat!

Verkligen, beroende framkallande också. Får ångest när man inte går till gymmet :D

Du kör en väldigt lång start för att bygga upp dig till 40kg. Själv börjar med lätta vikter sätter in tekniken, vänjer mig, ökar vikter efter 6 reps med 5 kilo varje gång, maxar 3x8 på slutet. Efteråt går jag till cablecross, kör lätta vikter runt 3x15-20 för att trötta ut musklerna.

handlederna så vet inte vart du hört detta

En polare som berätta det.

Ska ner idag och ser hur det går, har fortfarande träningsverk sen förra passet.

2011-09-26 07:42
funderar på att dra till gymmet idag asså!!!
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2011-09-27 16:45
hur gick gympasset and-one?!?
 Haters gon' hate...

2011-12-03 19:58
haha att denna tråd finns kvar än =) Den börjar bli old school ;)
/Mvh Q

2011-12-18 22:06
ja jag tänkte uppa den o få lite liv på gymfronten på whoa men för mkt slackers här;)
 Haters gon' hate...
Producent

2011-12-22 23:51
Jag har nu tränat 81 dagar i rak, mitt mål är 365 dagar, jag styrketränar mån-fre, kör kondis 20min varje dag, känns skit bra.
http://soundcloud.com/orlandog
https://www.facebook.com/OrlandogPsy
https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy