I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

MGS4 (SPOILER-TRÅDEN) [PS3]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2008-07-24 20:08
det var ett jävla tjafs asså. förövrigt fattar jag inte varför ni bråkar om vamps bakgrund, alla bossar har ju fått en story? det är inte konstigt att the fear kan klättra på väggar? eller att the pain skjuter bin ur käften? att dom ens hade en någorlunda förklaring på vamps attribut är väl fan bättre än den tunna storyn som finns bakom cobra team och B&B eh?
du är kär i mig.
Rappare

2008-07-24 20:29
naero

Sådär, nu börjar vi komma någonstans.

Det var ett gäng intressanta tolkningar du citerat. (Och ja, eftersom du inte visar var de kommer ifrån, och jag antar att de inte kommer från någon officiell källa så refererar jag till dem som tolkningar)

"Det är detta MEME som Big Boss feltolkar helt, det är dessa känslor som Zero utnyttjar när han får både Ocelot och Big Boss att gå med i patriots, han inser sedan att Zero inte alls ämnar att hedra Boss vision utan har enbart använt det som ett svepsjäl för att kunna sätta sina planer i verket att skapa ett totalkontroll samhälle, Big Boss tar då istället med sig dom som är lojala mot honom (Eva och Ocelot) för att realisera det han tror är Boss vision, en värld i ständigt kaos därför stjäl han WMD's samt Oilix för att garantera en fortsatt cykel av resurs krigsföring.

Vad gäller hans år på krigsfältet så är det _SJÄLVVALT_ pga att han ej känner sig levande utan kaoset, vilket han också klargör helt i sitt lilla tal."

1. Du har fortfarande inte visat från någon av spelen varför Zero är direkt ansvarig för The Boss's död eller att hans motiv har varit direkt makt eller ett direkt kontrollsamhälle från början. (Och nej, jag förnekar inte att att det är så, du har bara inte visat et någonstans, fast att jag frågat om det)

2. Om nu Big Boss faktiskt SKAPADE (enligt dig) Outer Heaven för egna själviska själ, hur kommer det sig att du påstår någonting annat i samma post (dvs. sin egen version av The Boss's vilja)? För jag tycker inte att vilja skapa en fri världsordning efter ens egna (eller för att hylla någon annans) övertygelser behöver vara själviskt, om han är övertygad om att han gör rätt.
Det är som du citerat; "the most horrifying things have been done with the best of intentions."

Men ja, hur är det? Försökte han (med Outer Heaven) hedra The Boss's vision, göra samma sak som Gene, eller hedra The Boss's vision genom att göra samma sak som Gene? Jag tycker du inte riktigt klargjort kopplingen mellan de två.

3. Jag har påstått någonting annat än att hans år som Legosoldat har var självvalda, så jag förstår inte varför du poängterar det. Det omöjliggör hursomhelst fortfarande inte att hans år som legosoldat påverkat honom i hans beslut att skapa Outer Heaven.

"Again, that would also be a much better demonstration of Freedom vs Control. Leaning on an extreme towards either one of those will lead to chaos, no matter what. Big Boss was on the freedom polarity, Major Zero and the Patriot AIs were on the control polarity. But they try to play it off like leaning completely on the freedom polarity is actually good. The man was fighting evil with evil, but MGS4 came and tried to make that evil look good, which is bullshit."

"They also ruined Snake's character because he was manipulated to the end of his life, never using whatever memes he gained from his scenes, or fighting for the balance between freedom and control, and not just being someone else's puppet, which was a good arc the first, second, and third time it was used, but not the fourth time"

Intressanta teorier, men jag håller inte med fullt. Big Boss representerade frihet, ja. Zero representerade ett kontrollsamhälle, ja. Men resultatet av Snakes handlingar blir ju fortfarande en balans mittemellan de två (Sunny's virus tog bort den totala kontrollen, och gav således frihet, men bevarade viktiga samhällsfunktioner, och lämnade således viktiga delar av kontroll). Liquid Ocelot har ju i slutet dessutom tagit sig an rollen av motpolen till kontrollsamhället när han säger:

"This is only the beginning, Snake. America will descend into chaos... It'll be the Wild West all over again. No law, no order. Fire will spread across the world. The people will fight... And through battle they will know the fullness of life. At last... Our father's will... His Outer Heaven... Is complete."

Vilket jag inte alls tycker romantiserar frihetsperspektivet något särskilt.

"Han talar om sig själv i förstahand, inget annat, Solid Snake är likadan vilket Liquid påpekar i MGS bla."

Som jag skrev så höll jag med om att han talade utifrån sina egna erfarenheter, men även att hans erfarenheter kan ha varit influerade av de 15 år (ja, _SJÄLVVALDA_ 15 år) han spenderade som legosoldat. Det är inte omöjligt att det han själv känner (och pratar om i MG2) är någonting som han även har observerat på slagfältet och i interaktioner med andra soldater och legosoldater.

Och btw, om nu Big Boss sa som han sa i MG2, och det visar sig i MGS1 att Solid Snake är likadan, då hade väl Big Boss rätt till viss del? Och om Big Boss hade en uppfattning om hur krig och hur människor i krig fungerar i MG2, och den visar sig stämma på Solid Snake i MGS1, då hade han väl även en uppfattning som till viss del stämmer?
Rappare

2008-07-24 20:30

Svensson

Jag har för mig jag läst nånstans att Hideo medvetet skar ner på Cobra teams backstory för att han ville koncentrera sig mer på den faktiska storyn, och relationen mellan The Boss och Naked Snake.
Jag kan ha fel, men jag tror även det berodde på att han hade fått klagomål på storyn eller karaktärerna eller något sånt i MGS2, och att han beslutade att skära ner på onödig information pga det.
Rappare

2008-07-24 23:21
naero

Btw, har kikat runt lite och hittat det du baserar att Zero var ansvarig för The Boss's död på, så don't bother med det.

2008-08-18 22:34
Nån som kan säga hur man får Raiden facecamo utan visir? :P uppa tråden lite också

2008-08-18 22:39
krocka in i sunny med mkII
du är kär i mig.

2008-08-19 17:55
Gamefaqs är en bra sida för sånt

Kan inte de uppdatera MGS4 med trophies snart? Jag vill ge mig på Big Boss emblem, men det blir surt om man blir tvungen att börja från noll som på Uncharted, så jag väntar på patch..
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2008-08-19 22:46
Tror ni verkligen det kommer trophys? Känns lite sent för det nu.. eller?

2008-08-19 22:48
Nää de håller ju fortfarande på och addar till olika spel så man vet aldrig.

Uncharted fick ju trophies nyss och det är ju bra mycket äldre än MGS4 :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-08-19 22:58
Det var en del snack om att Kojima stressade Sony till att släppa firmwaren med trophys i tid till release för MGS4, men det är möjligt att det bara var tomma rykten. Jag väljer att vara optimist i detta fall.

Sen, visst fick Uncharted trophies, men Naughty Dog är ju "first party studio", vilket kan ha spelat in.

2008-08-19 23:16
Sen, visst fick Uncharted trophies, men Naughty Dog är ju "first party studio", vilket kan ha spelat in

ah sant!

håller mig också optimistisk! man tycker ju att kojima borde vara redigt tight med sony efter alla product placements i mgs4 haha

2008-08-20 12:56
Kan inte de uppdatera MGS4 med trophies snart? Jag vill ge mig på Big Boss emblem, men det blir surt om man blir tvungen att börja från noll som på Uncharted, så jag väntar på patch..

precis mina tankar
du är kär i mig.

2008-08-20 13:40
Ja vi får väl hoppas då.. Känns som man aldrig tröttnar på MGS4, har bara spelat 2an innan (när man är ute till havs) vet inte om det var för att jag var yngre då men det kändes sjukt mycket svårare, speciellt sista bossen, i MGS4 är slutbossen ett skämt i jämförelse men ändå ball.. Är 3an lika bra som 4an, alltså inte lika bra men lika mycket spelglädje? Synd att mitt ps3 inte är bakåtkompatibelt och min ps2 är trasig.. :)

2008-08-20 14:07
ja, alla är ubervärda att spela.
du är kär i mig.

2008-08-20 18:26
Tvåan är det spel i serien jag gillar minst. Jävla Raiden.. Tycker dock inte Solidus i MGS2 var så svår, bara ducka och slå, repetera. Jag har fortfarande inte listat ut hur man besegrar Liquid Ocelot i MGS4, besegrade honom bägge ggrna med button mashing.. =)

MGS3 är grymt, det har kanske den mest episka bossfighten i något spel.

2008-08-20 20:10
håller med, ändå är 2an typ det jag lirat flest ggr :P det enda som är synd är egentligen just det att man är raiden. ocelot har jag fattat iaf, och det måste man för big boss emblem :P lirade igenom på extreme och dog typ 20 ggr på honom, stört irriterande. men man ska ducka och sen dra combon fast inte fullt ut... och repeat :P
du är kär i mig.

2008-08-20 21:11
Ok klarade det idag på solid normal. riktigt bra spel måste jag säga även fast storyn inte kändes lika bra som föregångarna, still good though. Det var lite för enkelt på solid normal så ska dra det svårare nu så får vi se.

Märker här efter att ha kollat igenom tråden att det finns SJUKT många saker kvar att göra, det gläder mig. Har inte spelat trean men jag tycker iaf att tvåan är bättre än dethär. hursom så är det helt klart ett av dom bästa spelen jag spelat.

Caliber P23
när du säger den mest episka bossfighten menar du den mot the end då eller? har läst nåt om att den fighten är ball

2008-08-20 22:27
Lirar 3an nu också, och och skulle man sluppit gå in i otympliga menyer stup i kvarten (byta kläder, äta, hela sig, kolla kartan) och ha samma kontrollsystem som 4an skulle det vara det grymmaste spelet i serien imo. Nu känns det inte riktigt så bra som det skulle kunna blivit :(

4an är go, och har ett förvånantsvärt bra flerspelarläge.

2008-08-20 22:28
Och The Sorrow är grymmare än The End. Även om båda ligger i toppen av MGS-bossar.

2008-08-20 22:51
alla hatade Raiden i mgs2 haha

det var därför kojima såg till att göra honom lite mer badass och mindre irriterande i mgs4

2008-08-20 23:11
badass? Vet inte om breakdansande, odödlig robotninja i högklackat är direkt badass. Skulle gärna sett att Raiden var mindre akrobatisk, och han skulle gärna fått behålla lite av den mystiken han har i början av spelet. Och han borde varit argare och bittrare och det borde synts i hans agerande på ett annorlunda sätt.

Och jag hade faktiskt inte så mycket emot honom i MGS2. Snake var ju coolare, men det största problemet var ju att Big Shell var dyngtråkigt och linjärt och alla DESSA CODEC-SAMTAL som 2an förgiftades med.

2008-08-20 23:18
Rose i 2an...wtf.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-08-20 23:30
Albin- P18

omänskligt badass jämfört med mgs2 där han lät som en fjollig tonårspojke. en åsikt som många många mgs fans delar

om du inte hade nåt emot raiden i mgs2 så är du relativt ensam och jag relativt avundsjuk för han förstörde min spelupplevelse lite iaf.
sök på typ "raiden gay" på youtube/internet över huvudtaget

2008-08-20 23:41
inte SÅ MYCKET emot, jag skulle mycket hellre sett att vi fick lira som Snake hela spelet, men Raiden är på flera sätt intressant imo. Sen bryr jag mig inte ett smack om vad andra tycker egentligen, vet att de flesta störde sig på honom. Jag störde mig betydligt mer på andra saker.

Tråkigt dock att så många inte gillade honom och tog fokus från resten av spelet. Hur mottogs förresten Raiden i Japan? De brukar ju ha lite andra värderingar (om man ska vara fördomsfull)

2008-08-20 23:48
Har ingen aning om hur Raiden mottogs i Japan, är lite nyfiken faktiskt.
Det är ju inte så ovanligt med smått(eller extremt) androgyna male karaktärer så det kanske inte var lika många som störde sig på honom där.
Alltså, hade man fått spela som Snake hela spelet skulle jag nog inte irriterat mig lika mycket på Raiden i mgs2.

2008-08-20 23:53
Jag hade inte så mycket emot raiden i mgs 2 men hade självklart hellre gibbat som snake. Det som är lite kul är att alla klaga på honom som fan när mgs2 kom men sen när man fick se honom igen i mgs4 trailern så jublade en massa. Jag tyckte att han var ganska cool i 4an, fast han hade gärna fått fortsatt vara lite mystisk som sagt. aja

2008-08-21 11:26
Fantastiskt spel som fått ett värdigt slut. Jag är iallafall supernöjd med slutet och jag har fått alla mina frågor besvarade.

*Off Topic*
Någon som lirar MGO?? Jag är förnärvarande lvl 5 och laddar redan nu till morgondagens survival! Hör av till mig på MGO (mitt namn är Hoffmeister) om ni vill joina vårt lag, vi är ett hyfsat lag med average lvl 5.
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"

2008-08-21 15:35
Förstår inte varför alla har problem med Raiden i 2:an? Det ända fjolliga med honom är väll att han har tight ass. Sen spelar man ju faktiskt som Snake i prologen till det spelet.

2008-08-21 16:15
alltså han är faktiskt lite mesig. sen ser han ju övergay ut. fast det finns såklart tillfällen då han är jävligt hård. men jag är sur för att han inte knäppte olga där på trappan! :P
du är kär i mig.

2008-08-23 12:30
När man klarar ut MGS2 så sägs det ju i eftertexterna att den sista medlemmen av "The Patriots" högsta råd (Wisemen's Committee) dött för över hundra år sedan (eftersom MGS2 utspelar sig 2009 så betyder alltså det att den sista medlemmen stupade i början av 1900-talet). Sedan läser jag att Zero grundar "The Patriots" 1970:

1970
- San Hieronymo Takeover
- Major Zero grundar The Patriots

Jag hänger inte med.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Rappare

2008-08-23 15:37
potatissuger

Den listan var ju falsk, och antagligen var det The Philosophers medlemmar som var uppskrivna på den. Snake säger ju dessutom nånting sång i början på Act 2:
"The data we got from Arsenal Gear was a load of crap. Twelve founders who've all been dead for a hundred years... Give me a break. We know they exist today. If the purpose of this battlefield control system is to control IDs, it fits in with their plans perfectly."

2008-08-23 16:35
Då förstår jag, tackar!

2008-08-29 19:28
bump

Detta kanske inte är nåt nytt för vissa men jag hade i alla fall missat det här HELT tills nyligen.
Här är lite passwords man kan skriva in för att låsa upp roliga grejer som man annars får kämpa lite för.
Man måste ha klarat spelet för att kunna skriva in passwords.

jmsotsynrn
= Type 17 pistol
mnsoymsyhn = Mosin-Nagant rifle
mekakorkkk = .45 caliber pistol
1aytmmymhk = 1911 pistol
pkhhnwhsjt = Patriot
deskyhstyl = Desert Eagle Long Barrel
tshsniammr = Thor .45-70
aottrykmyn = Altair Costume
skynytktjp = MK.2 Scanning Plug
mekakorkkk = Mk. 23 handgun
dntkkhktmm = Drebin FaceCamo

2008-08-30 14:35
WOOT WOOT kan man skriva in för patriot, costume och type 17? resten visste jag typ men damn det där är ju bara för fusk. att man kan få patriot suger ju, nu ere ju bara facecamon för att få big boss emblem
du är kär i mig.

2008-08-30 14:43
Japp, jag läste på kotaku.com att det verkar som att nya passwords dyker upp hela tiden.

2008-10-07 19:18
Sådär, tänkte dra igång ett försök för att få tag på det åtråvärda "Big Boss Emblem". Har fixat Solar Gun så att jag inte fastnar på Act III igen. Någon som vet några bra "mellantider" som man bör ligga på i slutet av varje akt?

2008-10-07 19:33
kolla en big boss walkthrough, finns plenty exempelvis på youtube
du är kär i mig.

2008-10-10 22:08
Kollade runt lite i olika walkthroughs på youtube och i forum. En väldig spridning på tider men jag ligger på 44 min efter första akten, har sett folk som legat på över en timme. Än så länge flyter det på bra med andra ord. Är något orolig för motorcykeljakten i akt 3 samt bossfighten mot Crying Wolf.

2008-10-11 00:09
1:40 i slutet av akt 2. Nu är det dags för den smått irriterande uppgiften att skugga motståndsrörelsen och sedan klara av motorcykeljakten...

2008-10-11 02:46
2:22 efter akt 3. Motorcykeljakten tog dock 2 timmars nötning att klara av. Aldrig mer...

2008-10-11 22:38
3:18 efter akt 4. Klarade av allt på 4:07. Kanske blir att försöka slipa till tiden någon gång i framtiden, folk har ju klarat det på runt två timmar. Vet inte om jag någonsin vill spela igenom akt 3 igen dock...

2008-10-12 11:27
hur svårt tycker du att det var? vad är tiden man måste klara det på? jag tycker det är så jävla drygt att behöva starta om hela skiten så fort man sabbar det...
du är kär i mig.

2008-10-12 13:37
Man lär klara av det på under fem timmar. Värt att notera är att även installationer, slutscenen (när Big Boss dör) och credits räknas in i speltiden. För att vara på den säkra sidan bör man ha klarat av Liquid innan 4:30. Ett tips för att undvika att installationerna räknas in i speltiden är att tacka ja när spelet uppmanar en att spara efter varje akt, efter installationen går man sedan ut i menyn och laddar den filen. Då är akten redan installerad och man sparar in några värdefulla minuter.

För det mesta gick det ganska smidigt att bara "springa" igenom spelet. De mest irriterande delarna var utan tvekan bossfighterna (särskilt Crying Wolf och Screaming Mantis) samt den ökända MC-jakten i slutet av akt 3 som jag spenderade två timmar på. Jag lyckades ta ned Vamp väldigt snabbt (en knapp minut) med hjälp av claymores och Raging Raven's granatkastare, om man har Solar Gun räcker det med ett fullt uppladdat skott.

2009-02-04 13:46
Hehe fan, spelar det just nu på singleplayer, det är sjukt najs. Har dock inte kommit så långt än, men det är fan kul
be the change