I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

MGS4 (SPOILER-TRÅDEN) [PS3]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2008-06-12 20:15

MGS4 (SPOILER-TRÅDEN) [PS3]

Här tänkte jag att vi kunde diskutera spelet när vi är klara med det... jag kommer definitivt inte checka tråden före dess...

Själv är man just nu på Act 2... fy fan va underbart hittills dock... :D

2008-06-12 20:38
Blir svårt att hålla på en jämn nivå med spoilers alltså. Stuck måste fixa spoilers-taggar eller något.

Jag har i alla fall kommit fram till att jag suger på tvspel, spelar för lite för jag dör hela tiden. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-12 20:55
Jag har dött en 4-5 gånger typ... kör på Solid Normal... Act 1 klara jag utan continues yay...

men jo, blir skitsvårt, därför kommer jag hålla mig borta från tråden så mycket som möjligt frams tills jag är klar med spelet.

Men bättre än att folk skriver i den allmänna tråden...
Skivsamlare

2008-06-12 21:02
vad kör ni på för svårighestsgrad? var ärliga nu! :P
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Skivsamlare

2008-06-12 21:04
aah precis, såg vad du skrev nu, vågade inte läsa först ifall du skulle spoila ngt xD jag har bara dött en gång, men "lekt" fps ngra gånger n'r jag blivit upptäck och typ skjutit ihjäl 4-5 pers innan jag gömt mig i ett skåp haha. måste öva lite på att smyga tror jag ;D dock har jag inte klarat av act1 än, eller ja, jag stängde av för jag inte hade tid att lira, blir till att lira inatt :)

2008-06-12 21:09
Jag kör på den som var standard. Jag har inte klarat Act 1 ännu. Ska köra lite mer om en stund. Måste ha lite tålamod jag vill ju bara springa runt så man får se vad som händer typ :D
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-12 22:13
Jag har också dött enbart när jag utmanar och försöker kriga. De har ju gjort det bra med valmöjlighet etc - men kärnan ligger fortfarande i stealth och det är det du tjänar på i längden.

Är just nu på första bossen... inte så jätterolig hittills men funkar. Men kojima har kokat ihop bra mycket bättre bossbattles tycker jag nog.

Men fy fan va äckligt snyggt spelet är.

INOK: Ska försöka hålla mig ifrån att skriva för mycket spoilers nu till en början, även fast det är en spoilertråd... men jag går ganska fort fram i spelet då jag vill veta storyn. Sen blir det att spela om och utforska :D
Skivsamlare

2008-06-12 22:45
:D alltså jag garvade så hårt när man såg filmen från början och det stod ngt i stil med "no place for koijama" på lådan med meloner xD

Skivsamlare

2008-06-12 22:46
Kojima*

2008-06-12 22:54
No place for hideo :D I trailern stod det taglinen för spelet (no place to hide) hehe det var kul =)

Men fan så svår den första bossen ska vara då!!

2008-06-13 01:18
alltså fy FAN vad snyggt det är

sjukt roligt också även om jag dör en hel del haha. bara ball att försöka igen och testa en ny approach
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-06-13 01:39
INOK P19

Det skönaste hittills tycker jag ändå är matlagningsprogrammet i början, med olika rätter från de förra spelen =).

Skivsamlare

2008-06-13 01:44
huh? vad har jag missat nu? :| det introt jag hade var ngn talkshow-aktigt sedan dirr till krigs-introt :O

2008-06-13 02:05
hahah jag fick något galet fitness program som intro
Skivsamlare

2008-06-13 02:09
jag hade typ vem vill bli miljonär med ngn fråga om vapen :>

2008-06-13 02:13
Jag hade samma som INOK... får se hur det blir nästa gång jag lirar det...

Är på Act 3 nu... fan va jag hade problem med första bossen då jag inte fattade hur jag skulle göra på slutet haha..

Btw, Raiden är coolaste karaktären ever nu! :D

2008-06-13 07:27
Det är olika intron innan man hamnar i mellanöstern alltså? Intressant. Men alla fick väl Praying Mantis introt antar jag?
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-13 08:35
jo Praying Mantis... eller snarare lauging octopus-introt fick jag också.

Jag är helt för nya ideer, men dessa intron har inte känts mgs ;O...

2008-06-13 08:42
Nej, men det är coolt. Det känns lite som MGS2 på något sätt med lite bisarra saker. Får se hur det fortsätter när jag spelar i morgon. Kom till ett hus i Act 1 och trodde att jag skulle va klar med Act 1 men det var jag inte.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-13 09:05
De har lite längre pauser mellan cutscenes nu... jag gillade när storyn var mer intense dock... men detta är bra också (speciellt när man spelar om det sen). Men nu ska jag iväg till jobbet för att tjäna lite stålar sen blir det att fortsätta med Act 3 =D

2008-06-13 14:43
Säg till när ni avslutat det, så det går att prata fritt.

2008-06-13 22:36
Pigeon inte var väl första bossen svår? däremot sög den, jag menar, den gömde sig inte bra, och man fattade inte riktigt vilken taktik man skulle köra när den rullade mot en. jag bara mummade med RPGn tills hon var död, rätt lame, kanske gjorde på fel sätt bara?
du är kär i mig.

2008-06-13 23:15
Svensson: Nej när jag väl klara den så var den inte så svår... Alltså jag sprang runt med endast 1 ration mot slutet (när hon inte gömmer sig längre) och dog konstant av hennes rullattacker som var förjävla jobbiga. Väntade på att hon skulle gömma sig igen vilket hon aldrig gjorde... Och därför dog jag som sagt. Men sen när jag insåg att hon aldrig gömde sig mot slutet klara jag henne direkt.

- - - - Kort om Act 3 - - - -

Lite kort akt men kul. Jag gillar verkligen hur varierande spelet är (både när det gäller miljöer och uppdrag). Dock har jag inte varit imponerad av bossarna hittills. Håller verkligen inte den standard som MGS3 t.ex. Men de funkar helt klart. Får se hur det blir sen. Intressant med Big Boss/Big Mama-skiten, förklarade mycket. Väldigt spännande nu också att se hur (om man kan) stoppa Liquid.

Väldigt coolt också hur the Patriots skapades, förklarade sjukt mycket om varför Big Boss gjorde som han gjorde. Jag kan inte klassa Big Boss som ond på något sätt, bara förvirrad. Zero är ju en helt annan fråga.

Men det jag är mest imponerad av är hur bra Kojima har knytit ihop alla spelen hittills. Visar verkligen att han haft alla spelen i tanken när han skrivit de (nåja, inte de första kanske). Men hur Para-medic var arbetade med Les Enfants Terrible och hur Sigint var DARPA-chief (Det fick man ju dock reda på redan i slutet av trean)

Men känns så konstigt när det hela tiden svaras på frågor - MGS har alltid mest kommit med nya plot-twists och vändningar snarare än svar. Kojima lyckas väldigt bra med att knyta ihop allt. Får se hur storyn fortsätter, men det är väldigt bra hittills.

2008-06-14 20:10
Jag blev precis klar med spelet. Fy helvete vad jävla perfekt spel alltså. Fy fan vad sorgligt det känns dock... :(

2008-06-14 20:40
Fy fan vad jag inte var beredd på att se Big Boss där i slutet! Fy fan vilket jävla bra slut. Sån sjuuukt bra twist i slutet alltså.. helt galet. Sitter nästan i tårar nu haha. Nu blir det dock att spela det en gång till =)

2008-06-15 14:57
Ah, tyckte det verkade lugnt att läsa tråden då den var ganska spoilerfri, så läser jag Pigeons första rad i sista inlägget.. Fitta.
Nu återvänder jag inte hit förrän jag har varvat spelet, är i början av akt 4 nu.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2008-06-15 15:01
Nu ljög jag. Jag kom på att jag gick in i tråden för att fråga en sak, som jag glömde fråga.
Man ska få bossarnas masker genom att besegra dem utan att döda dem. Jag sköt på Raging Raven med automatgevär, och avslutade sedan Raging Beauty med bedövningspistolen. Jag trodde att man skulle få masken då, men det fick jag inte.
Måste man besegra dem när de är i "beast-mode" med bedövningspistol också för att få maskerna?

2008-06-15 15:07
Caliber: Jag har inte behövt göra det, men samtidigt så har jag hittills bara fått en mask. I första omgången så döda allihopa.

2008-06-15 15:20
ja, jag tror inte man ska behöva göra det heller. Skumt att jag inte fick masken..

2008-06-15 17:18
Pigeon:

Jag förstår inte riktigt hur du kan resonera som du gjort, för det första så om något så gör ju MGS4 det glasklart att Kojima helt hade tänkt avslutat serien med MGS2 eftersom han retconar en massa grejer, och att påstå att han skulle haft en tanke bakom allt från början är ju rent av felaktigt, om du nu hoppas kunna styrka detta påstående så förklara detta för mig.

1. I mgs2 finns det en scen med ocelot då han säger (get out of my head), i MGS4 har man retconnat detta till att han med hjälp av psykoterapi och nanos enbart adapterade liquids personlighet till sin egen.

2. Vad hände med den Big Boss som Liquid hatade så innerligt?, ett hat som grundar sig att Big Boss var en sadist more or less, den Big Boss som beskrivs i MG,MG2,MGS och MGS2 är en person som hade samma relation till sina "söner" som den mellan Solidus och Raiden.

3. I MGS2 så lägger man ner tid på att ge vamp ett förflutet där man bla tar upp att han överlevde tre dagar spetsad på ett kors, och endast överlevde genom att leva på sin familjs kroppar, i MGS4 är detta som bortblåst och istället får vi en fattig nanoförklaring.

4. Beskrivningen i MGS2 av The Patriots håller inte ihop någonstans med efterföljande delar, i slutändan är The Patriots Big Boss radiogäng från MGS3

Tragiskt att KONAMI skall få avgöra seriens öde, Kojima själv ville ha ett avslut där Otacon och Solid Snake överlämnar sig själva till myndigheterna för att bli avrättade för terroistliknande aktiviteter, istället får vi världens blaj hollywood slut med Big Boss som återvänder för en SCEN för att sen dö i samma scen, valet av endtheme säger egentligen allt om hur Kojima egentligen ville avsluta serien, och känner man till bakgrunden för Here's to you går det inte att ens ifrågasätta detta faktum.

2008-06-16 14:04
Men ... det är ett spel, spela istället för att klaga ;)
Bärsen är slut, wtf would Macguyver do!?

2008-06-17 10:28
Naero: Efter att ha spelat spelet en gång till och reflekterat lite håller jag med dig på en del punkter.

Serien var nog tänkt att sluta vid MGS2, och när han gjorde MGS3 ville han nog enbart beskriva Big Boss mera, vilket istället gjorde Big Boss till en idol i många fans ögon. Därför så ändrade Kojima honom till god i slutändan ändå. Han förklarade hans handlingar med Outer Heaven etc som försök med goda intentioner, som sedan slutade dåligt.

Vamp håller jag med om känns som en väldig nödlösning. Ingenstans förklaras det varför han exempelvis kan gå på vatten. Och borde hans Nanos verkligen hindra honom från att drunkna? Jag menar, den kan läka sår, men om han ramlar ner i vatten(som i MGS2) borde ju inte hans nanos kunna göra ett skit överhuvudtaget.

Men angående The Patriots tycker jag det hänger ihop bra. Ser inte var du får det ifrån att de inte skulle vara det. Dock känns inte Patriots lika mäktiga när man vet vilka(vad) det är. Grejen i MGS4 är att systemet har tagit över och det har ingen kontroll från någon människa längre. Detta har ju i sin tur skapat denna "wareconomy" som överhänger i MGS4. Detta system har ingen moral, inga känslor eller tanke på konsekvens.

Men du verkar vara en av de som är besvikna. Jag tycker Kojima lyckades dra ihop sagan riktigt bra och kan inte säga att jag är missnöjd. Några plotholes hade jag ärligt talat räknat med. En serie som sträcker sig över så lång tid som MGS har gjort är svårt att dra ihop på 30 timmar utan en del nödlösningar.

Men jag blev imponerad över hur Kojima fick ihop alla karaktärerna, hur han verkligen pusslade ihop allting. Hans första vision kanske han inte uppnådde, men jag tror knappast Kojima känner sig besviken.

Man förstår ju helt klart att han vill ändra storyn till de första spelen då de var så mycket simplare på alla sätt och vis och inte alls som MGS-spelen. Det skapar ju självklart en del problem. Jag tror att det är en av anledningarna som Kojima ändrade på Big Boss som karaktär så mycket.

2008-06-17 13:31
OK klarade spelet igår natt. Helt sanslöst bra spel. Definitivt ett av, om inte det. bästa spelet jag har spelat.

Blir till att spela igen, utforksa mera och leka runt med mantis dockor och andra leksaker.

2008-06-17 15:25
Pigeon:

Det känns som att när Kojima ej fick avsluta sagan som han själv ville, så brydde han sig inte längre speciellt mycket om vad som hände, utan svängde bara ihop någonting.

2008-06-17 18:23
Ok, lite roliga grejer man kan göra mot BB tjejerna:

* Den här vet nog alla, men för att få tjejernas facecamo så ska man (likt mgs3) tranqa dom under andra delen av fighen istället för att döda dom. Har även hört att om man gör samma sak under första delen av fighterna så ska man kunna få nåt också. Det ska även finnas dockor/actionfigurer av bossarna som man kan hitta under andra delen av fighterna.

* Om man går i ner i prone och vänder sig så man ligger på rygg(triangel när man är prone) så sätter de sig grensle över en och snuskar sig tills snake slänger av dom :D

* Om man inte gör någonting under andra delen av bossfighterna så förändras allting helt plötsligt till att man går runt i en vit värld med helt vit bakgrund och en timer på 3 min kommer fram. Under dessa 3 minutrarna så kan man göra lite roliga grejer. T ex, om man tar fram kameran och försöker ta kort på tjejerna så börjar de posa. En ny pose för varje gång man ska ta kort. Sätter man på musik med ipoden så börjar de att dansa :) fast det funkar bara med vissa låtar verkar det som

har inte lyckats hitta/komma på nåt annat än , men säg gärna om ni råkar stöta på nåt liknande och ballt som man kan göra. känns som att det finns tusentals easter eggs och secrets i det här spelet.
long live kojima

2008-06-17 19:36
Naero: Jo det är nog sant. Tror han ledsnade lite då.

Men det som han nog gillade tidigare, som gjorde att många blev lite besvikna på MGS4, är att han ständigt kunde bygga upp nya frågor, plot-twists etc. När det väl kom till det sista spelet så skulle han svara på allt och det gjorde att det inte riktigt blev samma sak som tidigare.

T.ex. The Patriots kändes ju bra mycket mäktigare i både 2an och 3an. Man visste ju inte vilka de var utan enbart att de var galet mäktiga. När det sedan visar sig att det är grupp av AI's och man vet vad de är och hur de fungerar så känns de inte längre omöjliga.

Och så var det ju självklart med mycket i MGS4, som jag tror skulle bli en bieffekt hur han än la upp det.

Själv tycker jag storyn skulle bli bra mycket mera dramatisk om Snake, Meryl. Johnny och Raiden hade dött. Möjligtvis Otacon och resterande på båten också. Det hade symboliserat hur starka och mäktiga Patriots som system är. En stor maskin som inte har några känslor, ingen moral eller kultur liksom. De gör helt enkelt det de har blivit programmerade att göra.

Hade gett The Patriots lite mer av den känslan jag beskrev tidigare, även om Snake skulle ha planterat viruset och förstört hela systemet.

2008-06-17 20:26
Pigeon_ P19

Slutet hade haft en mycket större och långvarande effekt på mig om de hade avslutat allting med att Snake verkligen tog sitt liv där på kyrkogården. Mycket mäktigare tycker jag.
Men jag antar att inte många hade tyckt samma. Jag gillar olyckliga slut som är lite "gritty" och episka.

Snakes riktiga slut efter alla credits tycker jag kändes lite tamt på nåt sätt. Han säger lite kryptiskt att han ska leva vidare eller nåt och otacon säger att han vill hänga ihop med han.
Jag menar, kan inte tänka mig Snake leva ett "normalt" liv utan krig osv.
Känns lite vettigare att Raiden faktiskt kan försöka leva ett normalt liv. Han har trots allt en son och en fru som han trodde han hade förlorat. Otacon med, även om han förlorade naomi så har han ändå sunny att ta hand om.
Vad har snake att leva för när kriget är slut? Det finns ingen kvinna i hans liv och alla hans släktingar är döda. Ska han bara hänga med otacon och sunny liksom?. känns inte så "snake".
Han borde ha dött tillsammans med kriget.

2008-06-17 20:35
Ja, Snake borde definitivt ha dött. Jag hänger med på vad Big Boss menar. Snake har ju trots allt uppnått det han kämpat för.

Men samtidigt, Snake är ju trots allt en produkt av The Patriots. Han skapades för att vara soldat. Men på samma sätt sätt så visar ju Snake att de aldrig lyckats kontrollera människors fria vilja. Snake har alltid kämpat för det han tror på. Men i slutändan är han inget mer än en produkt för krig. En handgjord soldat. För att verkligen sudda ut The Patriots totalt bör han dö.

Och samtidigt så skulle det gett serien ett mycket mer dramatiskt slut.

2008-06-17 22:27
marvingaye:

Om du kollar upp vart "Here's to you" är ifrån så har du också svaret på hur Kojima ville att slutet skulle se ut, tyvärr gick KONAMI in och veto'ade emot detta.

Det slutet Kojima hade velat haft hade varit bästa spelslutet EVER.

2008-06-20 03:03
tjoho har en ny fråga hära om en bana :P

hur klarar jag act 5 när man är på båten dära? det kommer juh så jädra mycket soldater och sen dom dära stor maskinerna är juh helt omöjligt att komma förbi :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-21 20:28
sneaka bara, se till att inte bli upptäckt. gekkon vänder iväg ett tag och då får du djura till dörren fort som fan
du är kär i mig.
Rappare

2008-06-26 15:17
Angående videosekvensen i början av spelet så kan man byta kanal till alla de olika introscenerna...
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2008-06-27 14:29
Jag somnade i soffan nær eftertexterna rullade, så jævla smidigt...
Annnyways, jag fick fan ingen kamera nær jag klarade det, som brukligt.
Hur får man tag i den?
fick fox, scorpion, pig, eagle o nått mer djur. + lite combatwests o nån picka.
Stæmde rætt bra, før jag krøp som fan, anvænde mkt healthpacks o snipade headshots ofta.
Andra som fått nått ball?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-27 15:00
TheMatt P27

kameran hittar du under ett mission briefing. du får åka omkring med MK2 roboten och leta.

om jag minns rätt så ligger kameran uppe på andra våningen där sunny håller hus

2008-06-27 15:46
marvingaye
Aah, tack. Dær fick jag før att jag aldrig, inte ens under uppdragen anvænde Mk II mer æn kanske i 3 - 4 minuter..

2008-06-27 15:55
haha mm den drar mycket batteri alltså. Jag lekte inte omkring med den så mkt förräns under andra/tredje rundan jag spelade spelet. Har ju 5x batteriliv nu.

Använder den för att samla vapen åt mig och knacka på väggar för att lura bort PMC's. Småskoj ibland :P

2008-06-27 16:41
tredje rundan?
Hur fan hinner ni.. unemployed muthafuckas... :P
tog mig 23 h att klara det tror jag, men då krøp jag fan igenom spelet..

2008-06-27 17:43
student mannen. sommarlov! :D

börjar iofs mitt sommarjobb om en vecka :(

men alltså, man spelar igenom det snabbt efter första rundan. jag skippar nästan alla cutscenes osv

2008-06-28 12:15
pappz ta vänstra sidan ., spring & peppra, vänd dig om lite då och då, det kommer faktist nästan hur mycke gubbar som helst...
kör tills det slutar komma vanliga & du är framme vid dom där "kossorna" då är det bara ta rail gun & solid eye sen sikta lite...

dörren du ska till är längst bort i mitten .,
skepps dörr så du måste ratta upp den så det är en fördel om alla fiender är döda!
"I does't matter if i win or lose, as long as i have my dancin shoes!!"
Rappare

2008-07-07 00:14
Precis klarat spelet, och det var galet bra, även om jag har några saker jag inte får att gå ihop riktigt. Måste bara kommentera på naeros punklista av plotholes tidigare.

1. I mgs2 finns det en scen med ocelot då han säger (get out of my head), i MGS4 har man retconnat detta till att han med hjälp av psykoterapi och nanos enbart adapterade liquids personlighet till sin egen.

Det här har jag faktiskt ingen kommentar på. Men jag tyckte å andra sidan att det hela Ocelot blir Liquid var töntigt från början, även om det KAN förklaras med att han började ta över Liquids personlighet men försökte stöta bort det när det väl började verka.

2. Vad hände med den Big Boss som Liquid hatade så innerligt?, ett hat som grundar sig att Big Boss var en sadist more or less, den Big Boss som beskrivs i MG,MG2,MGS och MGS2 är en person som hade samma relation till sina "söner" som den mellan Solidus och Raiden.

Liquid hatade väl inte Big Boss så mycket, han hade ju bara mindrevärdeskomplex gentemot honom och Solid. Hans mål från början var ju att skapa Outer Heaven för att på så sätt överträffa sin bror och sin far..? Det motivet håller han ju kvar även i MGS4. Big Boss, Liquid Snake och Solidus har ju alla tre även haft som mål att krossa The Patriots makt över världen.

3. I MGS2 så lägger man ner tid på att ge vamp ett förflutet där man bla tar upp att han överlevde tre dagar spetsad på ett kors, och endast överlevde genom att leva på sin familjs kroppar, i MGS4 är detta som bortblåst och istället får vi en fattig nanoförklaring.

Vamps förflutna gjordes väl för att ge karaktären mer djup, och är inte så jätterelevant till varför han gör det han gör nu. Att han överlevde det som barn kan ha format honom, men det är ju inte anledningen till att han är odödlig. Vamp som karaktär hade kanske litet inflytande på historien i det här spelet med, så jag tror att den enda anledningnen att Hideo valde att ta med honom var för att Raiden skulle ha en mer konkret fiende att besegra.

4. Beskrivningen i MGS2 av The Patriots håller inte ihop någonstans med efterföljande delar, i slutändan är The Patriots Big Boss radiogäng från MGS3

Beskrivningen av The Patriots i MGS2 är väldigt ospecifik, och det enda man egentligen får veta om dem i slutändan är det Solidus säger om att The Patriots inte finns som levande människor, utan existerar som ett system av regler och principer formade av dess grundare.. typ.. Däribland AIn som Big Shell-incidenten var utvecklad för. Så på det planet går det ihop med MGS2's beskrivning.

Det jag undrar är dock, varför kände Major Zero, Para-Medic och Sigint sådan otrolig vördnad för The Boss's vilja. Och vad VAR egentligen The Boss's vilja? Jag tyckte hon genomgående bara pratade om att dö för uppdraget. Och vart kommer Ocelot in i bilden? Jag har alltid sett på honom som 100%igt lojal mot The Patriots, så varför vänder han plötsligt och försöker störta Patriots genom att förvandla sig själv till Liquid?

Och så blev jag ärligt lite irriterad på att Big Boss kom tillbaka i slutet. Det kändes malplacerat på något sätt. Även att hans kropp skulle ha funnits kvar levande var något jag inte riktigt kände var bra, men det var väl OK iochmed att han bara var en köttpåse. Något som även var irriterande var att allting förklarades med Nanomaskiner.

2008-07-10 02:20
Omen22:

Citat-funktionen bråkar så får summera allt i ett enda stycke ist, Liquid hatar visst Big Boss, riktigt ordentligt också, Liquid har samma relation till Big Boss som Raiden hade till Solidus

Om det inte varit så att du ej kan förklara hur han kan springa på vatten, eller simma i vatten som helt saknar ytspänning med nanos så hade du kanske haft en halv poäng.

Och beskrivningen är egentligen inte alls speciellt "ospecifik"

Vad gäller resten orkar jag inte ge mig på att förklara det, all informationen finns dock i MGS och MGS4 så enklast vore att du spelar om dom helt enkelt.