naero Iochmed att Fortunes förmåga att aldrig bli träffad av kulor var på grund av en maskin så kan väl Vamps förmåga att gå på vatten också förklaras med en maskin av något slag? Fan, en gravitationsmojäng, eller ett kraftfält som förstärker ytspänning, whatever. Jag tycker inte det är en särskilt viktig poäng hursomhelst.
Liquid hatade Big Boss, men hans mål har alltid vara att överträffa honom, sen Snake dödade honom. Jag tycker dessutom att Liquid gör väldigt klart för sig att han ville överträffa Big Boss och Snake för att visa att han var den överlägsna sonen. Han vill bevisa det på två sätt, dels vill han skapa Outer Heaven (något som Big Boss misslyckats med), krossa The Patriots (även något som Big Boss misslyckats med) och dels vill han döda Solid Snake (även något som Big Boss misslyckats med).
"Liquid: Yes, twins, but we're not ordinary twins... we're twins linked by cursed genes. Les enfants terribles. You're fine. You got all the old man's dominant genes. I got all the flawed, recessive genes. Everything was done so that you would be the greatest of his children. The only reason I exist is so they could create you. Snake: I was the favorite, huh. Liquid: That's right! I'm just the leftovers of what they used to make you. Can you understand what it's like to know that you're garbage since the day you were born!? But...I'm the one father chose. Snake: ...So that's why you're so obsessed with Big Boss. Some warped kind of love. Liquid: Love!? It's hate!! He always told me I was inferior and now I'll have my revenge!! You should understand me, brother. You killed our father with your own hands! You stole my chance for revenge! Now I'll finish the work that father began. I will surpass him... I will destroy him!"- Metal Gear Solid
Hatade honom gjorde han, men jag förstår inte vad din poäng är med Liquids hat gentemot Big Boss har att göra med handlingen i MGS4?
"Och beskrivningen är egentligen inte alls speciellt "ospecifik" Näe, ospecifik kanske den inte var, men de flesta bevisen i andra spelet pekade mot att Patriots var i största delen AI. Dels det som Solidus berättar, men även Roy Campbell (eller ja, The Patriots) säger ju det: "We are formless. We are the very discipline and law that Americans invoke so often."
Och man får ju även veta att S3 var ett test för ett typ automatiskt mediafilter, GW, som i fjärde spelet förklaras att den var (och är) en del av The Patriots AI system.
Omen22: "Poängen" är att man aldrig förklarar det, istället låtsas man som det aldrig hänt, precis som "tårarna" som väcker han till liv, två gånger i MGS2 så återuppväcks Vamp med vatten detta är som bortblåst också i MGS4, istället stämplar man "LOLNANOS" på hela grejen. "Poängen" är att förhållandet han beskriver i MGS inte existerar i MGS4, Big Boss var en sadist som försökte döda sin egen son inte bara en utan två ggr, som hotade en hel värld med WMD's och som gjorde barnsoldater av barn som blivit föräldralösa pga krig. Oavsett om patriots var AI's i MGS2 så är det _HUR DOM BÖRJADE_ som känns som extremt slarvigt skrivet av Kojima, Big Boss radiogäng liksom, the scooby-doo gang är patriots. "our biggest contributor's" berörs inte ens, trots att det borde gjort det, MGS4 är en direkt uppföljare på MGS3 och MGSPO som använder bitar av handligen från MGS och MGS2. Vad gäller det andra du undrade om så Zero hade _ALDRIG_ för avsikt att följa Boss vision, det var Zero som fick The Boss dödad, han använde bara hennes vision som en ursäkt för att få med sig Ocelot (The Boss son) EVA och Big Boss efter han röjt henne ur vägen Big Boss däremot feltolkade det meme som The Boss lämnade efter sig och sökte sin mening i krig och kaos, med sig hade han Ocelot och Eva, tanken var aldrig att Big Boss skulle göra en 180 och dra sitt "vader" tal där på kyrkogården, Ocelot och Eva gav sina liv för att frigöra Big Boss så han kunde ta över efter Zero och fortsätta på exakt samma punkt som han befann sig när han mötte sitt öde med en zippo + sprayburk i MG2.
"'Poängen' är att man aldrig förklarar det, istället låtsas man som det aldrig hänt, precis som 'tårarna' som väcker han till liv, två gånger i MGS2 så återuppväcks Vamp med vatten detta är som bortblåst också i MGS4, istället stämplar man 'LOLNANOS' på hela grejen." Jo, men alltså, varför hoppar han inte bara upp ur vattnet när han slagits mot Raiden och faller i vattnet? Eller när han faller i vattnet efter man skjuter honom när han håller i Emma? Om han regenererar av vatten borde han kunna springa upp direkt igen. Dessutom, vatten skulle kunna vara en resurs Nanomaskinerna behövde för att återuppliva honom i MGS2. De har ju på andra sätt gjort rätt stora teknologiska framsteg med nanomaskiner sen dess, och
han har ju dessutom varit omkring Naomi som kan ha uppgraderat hans i princip närsomhelst. Ocelot säger ju även det i slutet typ "There is no supernatural, only cutting edge technology!"
"'Poängen' är att förhållandet han beskriver i MGS inte existerar i MGS4, Big Boss var en sadist som försökte döda sin egen son inte bara en utan två ggr, som hotade en hel värld med WMD's och som gjorde barnsoldater av barn som blivit föräldralösa pga krig." "Sadist" vet jag inte vad du fått det ifrån, men MGS3 förklarade för mig rätt tydligt varför Big Boss gjorde det han gjorde. Det är ju det som är Big Bosses legacy, och anledningen till att Solid Snake marknadsfört inför det här spelet som "The only true hero".
Big Boss blev lurad och utnyttjad som soldat av sin regering för att dölja deras misstag. Eftersom han bara kände till krig ville han skapa en fristad för soldater och se till att det alltid fanns en plats för dem i världen, som någonting mer än bara expendables för en korrupt regering (baserat på The Boss's vision). Självklart var kärnvapnen ett bra sätt för att tas på allvar, och få politiskt inflytande i världen. Sen tyckte han kanske att han gjorde barnen en tjänst som gav dem en plats i en värld som annars skulle skitit i dem fullständigt. Han tyckte antagligen att han gjorde helt och hållet rätt, men i de tidigaste spelen får man väl bara synvinkeln ifrån Solids uppdragsgivare? Jag har inte spelat dem, så jag har bara fått de historierna sammanfattade av folk.
"Oavsett om patriots var AI's i MGS2 så är det _HUR DOM BÖRJADE_ som känns som extremt slarvigt skrivet av Kojima, Big Boss radiogäng liksom, the scooby-doo gang är patriots. 'our biggest contributor's' berörs inte ens, trots att det borde gjort det, MGS4 är en direkt uppföljare på MGS3 och MGSPO som använder bitar av handligen från MGS och MGS2." "Our biggest contributors" kan jag inte säga att jag känner igen sådär på rak arm, så du får gärna utveckla. Och Sigint och Para-medic förstår jag inte hur de hänger ihop med The Patriots, egentligen. Det ska vara för deras vetenskapliga färdigheter, men ja... Att Ocelot, Zero och Big Boss är delar av The Patriots går jag med på, men det känns lite suddigt hur det hänger ihop iochmed Big Bosses avhopp.
"Vad gäller det andra du undrade om så Zero hade _ALDRIG_ för avsikt att följa Boss vision, det var Zero som fick The Boss dödad, han använde bara hennes vision som en ursäkt för att få med sig Ocelot (The Boss son) EVA och Big Boss efter han röjt henne ur vägen" Det skulle inte förvåna mig om det var så, men var har du fått det ifrån? Att det var Zero som låg bakom The Boss's död, dvs. Jag känner inte igen det. Och vad är det han ska med Ocelot och EVA till? Är det på grund av att de är från Ryssland respektive Kina då eller?
"Big Boss däremot feltolkade det meme som The Boss lämnade efter sig och sökte sin mening i krig och kaos, med sig hade han Ocelot och Eva, tanken var aldrig att Big Boss skulle göra en 180 och dra sitt "vader" tal där på kyrkogården, Ocelot och Eva gav sina liv för att frigöra Big Boss så han kunde ta över efter Zero och fortsätta på exakt samma punkt som han befann sig när han mötte sitt öde med en zippo + sprayburk i MG2." Jo, det har du ju rätt i.. Jag har funderat lite till ikring det nu, och alltså.. Ocelot hade i MGS2 opererat fast Liquids arm på sin. Men säger de inte någonstans i spelet att Ocelots pappa var ett medium, och att det är därför han kanaliserar Liquids personlighet genom armen? Vi vet ju iochmed MGS3 att det är The Sorrow som är hans far, så det håller ju ihop, men i slutet av MGS4 ser vi ju att Ocelots arm är cybernetisk. Jag reaggerade på det först, men trodde att de helt enkelt slagit in armen i någon plåt av något slag, men det kan ju innebära att efter MGS2 bytta han armen mot en cybernetisk, men gick igenom terapin att låtsas vara Liquid för att lura The Patriots...
Haha, komplicerat komplicerat. Ledsen för mitt milslånga inlägg.
Alltså, jag tror att många blir lite besvikna över The Patriots förklaring för den känns så enkel. Efter MGS2 kändes de så sjukt mycket mer mäktiga på alla sätt. De styrde verkligen allt med ett järngrepp men ingen visste vilka de var. När de väl förklaras så försvinner mycket av den "mäktighet" som man känt innan. Men så är det nästan med allt. Jag ser det ungefär som skräckfilmer - de är ju bara läskiga när man inte vet vad eller vem som skrämmer än, hur han/hon/den/det kan stoppas eller undvikas. Ja, ovetskapen är egentligen det som gör det läskigt. När du väl får allting förklarat och kan sätta fingret på det, då känns det mycket mera tamt och inte särskilt läskigt längre. Men det var nästan lite väntat med MGS4 - det skiljer sig ju ganska markant från tidigare spel då det inte har riktigt samma rum att ställa nya frågor, utan enbart besvarar de överhängande frågorna som finns kvar sedan tidigare. Men kan dock hålla med Naero att det är lite väl slarvigt på många punkter. Vamp är ju ett otroligt bra exempel. Varför kunde han inte fått vara övernaturlig trots allt? Varför kunde inte hans svaga punkt vara brist på vatten? Jag var helt övertygad om att det var vatten som återväckte honom till liv. Allt i MGS2 tyder på det. Nu visar det sig istället att det bara är en fattig Nano-förklaring (något som jag tycker Kojima föll tillbaka på alldeles för mycket i MGS4) och det gjorde Vamp så mycket mesigare som karaktär. Han kändes inte längre särskilt cool eller mäktig. Sen att det aldrig förklarades hur han kunde gå/springa på vatten är bara dåligt. Visst kan man spekulera/dra egna slutsatser till varför men MGS4 skulle trots allt svara på ALLT. Ja, MGS4 är ett ruggigt bra spel med högt produktionsvärde, men storymässigt når det inte upp till tidigare spel i serien, absolut inte. Jag säger inte att det är dålig story, för jag gillade många delar av den också. Men, ja, det når inte upp till tidigare spel som sagt (återigen ganska väntat, av samma anledning som ovan).
Omen22: Poängen är återigen att man aldrig ges någon förklaring till varför, alltså kan man spekulera i veckor om hur det egentligen ligger till, faktum kvarstår att man aldrig ges någon förklaring. Vad gäller Big Boss, så ja han blev utnyttjad och sviken av sitt land, han misstolkade dock det meme som The Boss lämnade efter sig fullständigt och blev istället helt beroende av krig och kaos, Big Boss blev med åren helt vriden i skallen, han försökte som sagt ha ihjäl sin egen son inte bara en utan två ggr, han nyttjade barn som soldater för egen vinning och hotade en hel värld med WMD's den Big Boss man lär känna i MGS3 dog i samma sekund som han satt en kula i huvudet på The Boss. Zero ville hela tiden skapa en amerikansk organisation/gruppering som skulle kontrollera världen, philosophers legacy skulle användas för att finansiera detta, The Boss var dotter till en av dom högst uppsatta philosopherna, så med henne i bilden skulle Zero aldrig kunnat startat sin organisation (han hade heller aldrig fått med sig varken Big Boss eller Ocelot) detta ledde till att han gjorde en överenskommelse med Volgin för att försäkra sig om att dom Davy Crockets som The Boss försåg Volgin med vid sitt "avhopp" kom till användning, detta leder sedermera direkt till dom händelser som orsakar The Boss död, Zero uttnyttjade The Boss pliktkänsla och patriotism gentemot sitt land för att försäkra sig om att hon röjdes ur vägen.
naero
Näe, men det är inte heller konstigt att de inte går in i en detaljförklaring på hur nanomaskinerna i en för storyns del rätt oviktig karaktär fungerar. Iochmed att Naomi berättar att det är hon som utvecklat nanomaskiner som ordentligt påskyndar regeneration, och att man i flera andra scener får veta om nanomaskinernas utveckling sen Shadow Moses, kan man ju själv dra slutsatsen att Vamps nanomaskiner även de utvecklats sen MGS2. Vattenkopplingen kanske Hideo ville använda som en symbolisk liknelse hellre än ett direkt krav. Hörde för övrigt en Codec-konversation med Otacon igår där han sa att det är möjligt att Vamp använde sig av teknologi baserad på
van der Wals force för att springa på vatten och upp för pelarna på Big Shell.
Alltså, Big Boss försökte inte ha ijhäl sin son två gånger, han försökte ha ijhäl sin klon när han hotade att förstöra hans planer. Big Boss säger ju själv att han aldrig sett på Solid som en son, och det understryks ju av EVA när hon berättar att det bland annat på grund av hanteringen av Big Boss's DNA som gjorde att han lämnade The Patriots.
Och ang. barnsoldater.. Nog för att han tränade barn till soldater, men det var ju även barn som inte skulle haft någon möjlighet till liv överhuvudtaget annars, många räddade från slaveri och människohandel. Inte bara Sniper Wolf i MGS utan även Gray Fox berättar ju i MG2
Gray Fox: I'm not like you, Snake... My situation is more... complicated. Big Boss might have been just another CO to you, but he saved my life - twice. This was way before I joined the unit. The first time, I was half-white living in Vietnam... It was after the war, and half-whites were being sent into forced labor camps. He saved me from that living hell. Just like he saved all the children here... The second time was in Mozambique. I was being tortured as a RENAMO soldier, and he saved me again. They'd cut off my ears and my nose... Snake: And this is your idea of paying him back?! Gray Fox: No, you've got it wrong. I hate war. Just like all the kids here. But... I need it. War is all we know. We can't make it in the normal world. We need the battlefield to survive. Big Boss gives us a place to fight. Conflict is on our blood. We can't deny it. I was born on the battlefield... And I'll die on the battlefield. All I can do is fight, Snake... all I can do is fight. Making people happy... making a woman happy... is something I could never do. Big Boss må ha feltolkat The Boss's vilja, överprioriterat fel delar av den eller helt glömt den i sin iver att skapa en värld där soldater alltid hade en plats, men jag kan inte säga att jag håller med om att den Big Boss man får se i MG och MG2 inte kan vara samma som man möter i slutet av MGS4. Jag menar, han blir ju återupplivad så många år efter hans "död" och får se med egna ögon den värld som skapats på grund av honom och Zero. Iochmed att han dödar Zero och själv medvetet träffar Snake och drar i sig den nya strängen Foxdie erkänner han ju att han hade fel, och det är väl i princip hela hans tal i slutet går ut på?
Nog för att jag köper din tolkning av Zero kan vara ansvarig för The Boss's död, men vad baserar du den på? Jag kan inte dra mig till minnes att någon sånt hintats i nåt spelen? För isåfall är det ju inte bara hennes patriotism han utnyttjade, utan även hennes egen världsbild. Skulle det Kalla kriget övergå till kärnvapenkrig skulle alla möjligheter för en förening av världen omöjliggöras.
Och jag är fortfarande inte säker på varför Zero behövde de andra från radiogänget för att grunda the Patriots. Är det så enkelt att Ocelot blev inbjuden för att han kunde fixa The Philosophers legacy, Big Boss för att han skulle kunna användas som symbol, EVA var med för att Big Boss tog in henne, Sigint och Para-Medic blev inbjudna för att de var entrepenörer inom genetik och vapenteknologi och de tillsammans enkelt kunde motivera sin verksamhet med att förverkliga The Boss's vilja?
Jag fan hatar det här spelet nu. Det ska få ligga på hyllan ett jävla tag, om jag inte gör mig av med det dvs. Jag var på 3 acten, kom till vamp och skulle döda honom. Jag hade knappt något liv eller inga rations eller någonting. Så i frustration efter att ha dött ca 300gånger så trycker jag på exit... "FLÄMT, WTF, NOOOO" Tänker jag och trycker på load game igen för att se om verkligen allt hade försvunnit från min sparning. Och så sant som det var sagt, jag måste börja om från act 3 igen och lira om hela jävla skiten som jag satt ett bra jävla tag med. Finns det verkligen ingen jävla autosave-funktion på detta jävla spel? Själv tycker jag spelet i sig inte är någe vidare faktiskt, men har aldrig varit mycket för massa jävla robotar, overkliga ting osv.. Blev väl mest sugen på ett köp när jag sett många skriva "Bästa spelet någonsin, alla genrer." Men så jävla bra var det faktiskt inte, visst snygg grafik och sånt, mer då? Jag fan somnar under alla dessa 1h långa cutscener, det är ALLDELES för långa enligt mig. Blir bara tråkiga och kolla på tycker jag, ingen action alls, bara "bjebb" om allt från tidigare.. Jo, juste en sak till har jag att klaga över också såklart, det är onlineläget, vem fan orkar hålla på och registrera sig på en jävla sida för att ens kunna lira online?! Ush, detta spelet var under mina förväntningar och så gjorde jag mig av med mitt kära gta4 för detta :'( BUHU..
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Så du gillar inte robotar, øvernaturlighet o långa cutscenes, men sæljer gta4 (!?) før att køpa mgs4. Grattis. va fan :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
magnetism P20 Cutscenes är orgasm efter orgasm för fans av de tidigare spelen, jag antar att du ej spelade dom. Plus att man kan pausa/skippa dom. När du sparar i spelet så sparas allting fram tills senaste akten du spelade igenom. Inga konstigheter med det. (Vamp är en boss som man får klura på lite hur man ska klara av) ) Jag tror registreringen för onlineläget tog ca 5 minuter för mig att göra och det verkar som att många orkade regga sig eftersom de gångerna jag spelat har det varit många andra som spelat också. Du borde ha gjort lite research innan du bytte in ditt kära gta4. MGS serien är full av robotar och overkliga ting :) Men du kan ju fortfarande byta in det och lägga lite pengar emellan så får du tillbaks gta4.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Omen22: När Otacon snackar om van der walds force så pratar han om FROGS och inte Vamp, om jag inte minns fel. Det förklarar enbart hur de kan hålla sig fast på väggar men teorin tror jag inte fungerar på vatten...
Det här var nu det bästa jag spelat på år och dagar. Alla andra spel bleknar i jämförelse och jag undrar om det inte vore bäst om övriga spelutvecklare bara gav upp. Grafiken var obeskrivlig, likaså karaktärerna och upplösningen. Episk slutfight och sedan en sista cutscene som rullar på hur länge som helst. Jag är överväldigad. Värt att kolla klart på eftertexterna också för att få höra Snakes sista dialog med Otacon. Spelade igenom det på näst högsta svårighetsgraden och fick en massa fina unlocks. Nu blir det att lira på "extreme" vilket lär vara en fin utmaning.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Haha, det känns som om att man kan spela det här spelet hur länge som helst och ändå inte ha upplevt allt.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
haha sköna codecs. hade inte sett de flesta av dom
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Gillade när Psycho Mantis fick för sig att ta kontrollen över kontrollen och läsa ens bakgrund :)
När man ska få "Big Boss"-emblemet så måste man bland annat klara spelet på under fem timmar utan att bli upptäckt. Hur fan ska det gå till? Jag spenderade 30+ på att ta mig igenom på "Hard" och blev ändå sedd närmare 50 gånger.
Klarade nyss första akten på "Extreme" utan några kills, alerts eller använda rationer. Saken är den att jag behövde ta det riktigt försiktigt vilket gjorde att det tog över fyra timmar, dock så tittade jag på cutscenes. Även om jag skulle ha skippat filmerna så känns det smått omöjligt att klara hela spelet under fem timmar. Att möta alla FROGS i flervåningshuset kan vara bland det svåraste jag någonsin gjort, som tur är så gav Akiba mig några Stun Grenades när jag fick slut. Bra att han gör någon nytta i alla fall ^^
Pigeon_ Jo, de pratar om frogs, men Otacon nämner även att vamp kan ha använt sig av liknande teknologi i MGS2 för att göra samma sak, följt av att snake säger något i stil med "It's not something supernatural, right?" och otacon svarar något som "no, ofcourse not". Dessutom har jag för mig att van der Waals force är någonting som man bl a använder för att förklara hur Skräddare kan röra sig på vattenytan.potatissuger Fan, det låter ju inte så kul. Hade tänkt försöka börja med en extreme-run i helgen och skippa cutscenes. Tar man väldigt mycket mer skada av fienderna eller?
Potatissuger: Det finns en massa som redan klarat det så jag lovar att det inte är omöjligt! :) Om du behöver hjälp så finns det en serie videos på youtube när en kille får Big Boss-ranken och klarar det på 4 timmar ungefär... Det kan nog hjälpa dig en del! Omen: Ok, det är mycket möjligt..! Jag har bara hört konversationen en gång under min första spelgenomgång så... Det vore konstigt om de inte besvarade det någonstans i spelet... Förövrigt så, ja du tar bra mycket mer skada av fienderna. Efter 2 skott är du död i princip, men det går! Jag väntar med min Big Boss-rankrunda (konstigaste ordet någonsin?) tills MGS4 får trofeer. Lite drygt att göra om det igen sen annars.. :)
Omen När jag mötte FROGs så dog jag inom två sekunder om jag ställde mig upp eller om de kom ifatt mig. Därför skyndade jag mig som fan att sätta ut sleep mines vid de dörröppningar där alla FROGs brukar storma in. Skulle gissa på att det tog 15 försök innan jag lyckades. Ett flertal gånger lyckades Meryl springa in i minorna istället och däckade direkt. Om en FROG sköt på henne då så var det kört. Största problemet hittills har varit byn i början av andra akten. Spelade igenom den fasen otaliga gånger under tre timmar igår. Sjukt svår del av spelet där det finns hur mycket vakter som helst, enda chansen jag hade var att befria rebellerna med hjälp av Mk II och Mosin Nagant. På så sätt kunde rebellerna röja ett antal vakter ur vägen så det blev lättare att smyga igenom. Checkpointen är galet långt bort också, där man för första gången pratar med Rose, så det blir lätt frustrerande.
Pigeon_ Ska nog ta en titt på hur fan han bär sig åt ^^
potatissuger Låter som en mardröm. :S Man får ju inte använda continues heller väl? Det måste vara grymt irriterande att behöva gå ur spelet och ladda sin fil igen och igen.Pigeon_ Ang trophies så ska de trophies man fått uppdateras automatiskt från ens sparade fil, så allt du klarat tidigare omedvetet kommer att uppdateras på trofélistan när den släpps.
Omen22 Nej, inga continues..Ett "Load" alternativ ingame hade suttit riktigt fint. Det roliga är att alla vakter är helt på alerten nu, bara man prasslar lite i gräset så kommer det två-tre stycken springande.
Omen: Vart läste du det? ;O Jag har enbart läst att Trophies måste göras om för varje spel för att folk inte ska kunna fuska till sig trofeer... Och så vitt jag vet är inte MGS4-sparfilerna länkade till sitt konto? Potatissuger: Snabbt tips:Spoiler Använd solargun! Den kommer hjälpa dig enormt mycket..! Du får den genom att döda alla bossar (inkl. FROGS i Act 1) med non-lethal weapons. Eller för att vara mer specifik du måste döda alla bossar i "beast-form" med non-lethal weapons. När de sedan går mot dig och försöker krama dig till döds så kan du springa och hämta dockan någonstans på banan. När du avslutar en spelomgång med alla dockor så får du Solargun
Pigeon_ Jag håller på att samla alla dockor nu på "Extreme" så jag får vänta med Solar Gun till nästa runda ^^ Dödar inte den fienderna eller? När man försöker få Big Boss-emblemet så får man väl inte använda "Special items" heller, och jag antar att Solar Gun räknas som det?
Solar Gun räknas inte som special item (trodde också det först). Men den är helt gudomlig under en extremerunda kan jag lova dig. Rekomenderar att du samlar den först på typ liquid easy och sedan kör extreme. Den kommer hjälpa dig enormt mot Frogs i början t.ex.!
Och nej, den dödar inte fienderna, den bara knockar de =)
Låter mycket fint :) Fast nu flyter det på fint under Act 2 så jag ska försöka klara mig utan den. Att hjälpa rebellerna är riktigt värt har jag märkt, då de röjer många patruller ur vägen.
Pigeon_ Jag har letat efter artikeln jag läste, och googlat lite ang. troféerna och det jag kommit fram till är att de kommer vara retroaktiva till vissa spel, dvs spel som har sparfiler låsta till ett konto, som du sa. Vilket isåfall innebär att MGS4 inte kommer att ha retroaktiva trophies... damn... Får kanske värma upp på Hard sålänge då. Måste ändå fixa Middle-east och african disguise, samt Assasins Creed dräkten. :P
Omen: Nej, jag tror verkligen inte MGS4 kommer ge de retroaktivt, eftersom sparfilerna inte är låsta till kontot helt enkelt... Möjligtvis kanske de har lagt in någon metadata i save-filerna iallafall så de är "låsta" på det sättet... men känns tveksamt... Jaja, jag väntar iallafall så länge... better be safe than sorry! :)
Pigeon_ Iofs vet jag att MGS4's sparfiler kan se om sparfilen är skapad av din egen PS3a. Det går t ex inte att ladda ner en sparfil från nätet där du klarat spelet för att låsa upp den sista informationen på databasen. Så, ja. Vi får se helt enkelt.
Omen: Okej det visste jag inte! Känns ju som att Konami borde planerat detta lite i förväg. De borde ha vetat om att Trophies var på väg....
Vafan, ingen som kunde ha förvarnat mig om att Act III på Big Boss Extreme är helt jävla omöjlig? Jag syftar nu på MC-jakten där det flyger FROGs och Humvees över hela skärmen. Nu blir jag ju tvungen att köra på "Solid Normal" och skaffa Solargun först..
potatissuger: Alla, och jag menar verkligen ALLA, säger att det är den absolut svåraste delen av spelet när du ska få Big Boss-ranken... Solargun är bra att ha, men testa även att använda mycket auto-aim, smoke/stungrenades och V-ring-ammo på din shotgun =)
Näe, men det är inte heller konstigt att de inte går in i en detaljförklaring på hur nanomaskinerna i en för storyns del rätt oviktig karaktär fungerar Redan innan MGS2 släpptes så sa både Kojima och Shinkawa i intervjuer att MGS2 skulle ha en _VAMPYR_ som en av karaktärerna, varför tror du annars man ens brydde sig om att ge honom en bakgrund som rumän, och att han överlevde flera dagar spetsad på ett kors genom att livnära sig på sin döda familj?
Vattenkopplingen kanske Hideo ville använda som en symbolisk liknelse hellre än ett direkt krav. Hörde för övrigt en Codec-konversation med Otacon igår där han sa att det är möjligt att Vamp använde sig av teknologi baserad på van der Wals force för att springa på vatten och upp för pelarna på Big Shell. Van der Wals gäller _ENBART_ FROGs förmåga att klättra på väggar.
Alltså, Big Boss försökte inte ha ijhäl sin son två gånger, han försökte ha ijhäl sin klon när han hotade att förstöra hans planer. Big Boss säger ju själv att han aldrig sett på Solid som en son Vrid och vänd på det bäst du vill, Liquid,Solid, och Solidus är fortfarande Big Boss söner, genetiska kopior visst, men fortfarande så handlar det om en naturlig födsel och ett nio månaders havandeskap
Skönt att du försöker rationalisera hans handlande med att det bara vara en "klon" och att han aldrig sett honom som sin son.
Och ang. barnsoldater.. Nog för att han tränade barn till soldater, men det var ju även barn som inte skulle haft någon möjlighet till liv överhuvudtaget annars, många räddade från slaveri och människohande Oavsett hur deras framtid sett ut så har han ingen rätt att utnyttja barn som soldater för att han skall kunna nå sina mål, hans intentioner var allt annat än nobla och extremt själviska, han skapade Outer Heaven för sig själv inte för någon annan, läs hans tal till Solid Snake från MG2 så står det ganska glasklart vart han står någonstans.
B
ig Boss må ha feltolkat The Boss's vilja, överprioriterat fel delar av den eller helt glömt den i sin iver att skapa en värld där soldater alltid hade en plats, men jag kan inte säga att jag håller med om att den Big Boss man får se i MG och MG2 inte kan vara samma som man möter i slutet av MGS4 Glömt den?, han _FÖRSTOD_ aldrig vad hon menade och helt förblindad av sorg och hat över sitt eget handlande och för vad hans land tvingat honom göra så skyllde han allt på sitt land, Big Boss i MG och MG2 är helt vriden i skallen.
och får se med egna ögon den värld som skapats på grund av honom och Zero. Iochmed att han dödar Zero och själv medvetet träffar Snake och drar i sig den nya strängen Foxdie erkänner han ju att han hade fel, och det är väl i princip hela hans tal i slutet går ut på? Du missar hela poängen, Big Boss i MG2 är helt vriden i skallen, efter detta så har han legat i en artificiell koma i närmare 20år, trots detta så direkt när han vaknar så gör han en 180s helomvändning och skall försöka reedema sig själv med sitt patetiska vader tal där han till slut ger Snake hans frihet, Solid Snake har varit en egen person sedan Metal Gear Solid, det märks tydligt i MGS2 hur pass långt han kommit och att han slåss för det _HAN_ tror på och det han står för, detta totaldemolerar man i MGS4 då man låter Big Boss ha sitt lilla tal som förvandlar Solid Snake från den hjälte han framställts som till ännu en nickedocka bara, som aldrig haft någon egen vilja.
Nog för att jag köper din tolkning av Zero kan vara ansvarig för The Boss's död, men vad baserar du den på? Jag kan inte dra mig till minnes att någon sånt hintats i nåt spelen? MGSPO bla men för att göra det jävligt enkelt för mig själv så hänvisar jag helt till MGS Databasen.
Och jag är fortfarande inte säker på varför Zero behövde de andra från radiogänget för att grunda the Patriots För alla var på ett eller annat sätt involverade i operation Snake Eater.
Alla, och jag menar verkligen ALLA, säger att det är den absolut svåraste delen av spelet när du ska få Big Boss-ranken... ...Solargun är bra att ha, men testa även att använda mycket auto-aim, smoke/stungrenades och V-ring-ammo på din shotgun =) Körde med stungrenades och V-ring till shotgun. Men det är fan hur mycket folk som helst och man dör jävligt lätt. Efter att ha kollat runt lite så verkar det som om att Solargun är ovärdelig när man är på sista sträckan. Kör igenom en gång på "Boss Hard" nu, spelar ingen roll om det blir alerts eller inte. Måste fixa den där pistolen ;P Visst får man fler unlocks när man klarar på "Boss Hard" än när man kör på "Solid Normal"? Beror väl i och för sig på vilka rang man får på slutet men ändå.
finns vissa grejer du måste göra, men ingen unlock för att bara klara på den svårighetsgraden. spelar du för big boss emblem?
du är kär i mig.
"Redan innan MGS2 släpptes så sa både Kojima och Shinkawa i intervjuer att MGS2 skulle ha en _VAMPYR_ som en av karaktärerna, varför tror du annars man ens brydde sig om att ge honom en bakgrund som rumän, och att han överlevde flera dagar spetsad på ett kors genom att livnära sig på sin döda familj?" För att det är coolt? Vaför bry sig om att ge Fatman bakgrund som son till en klockmakare som byggt en atombomb vid 11 års ålder, eller Fortune bakgrund som olycksförföljd i livet men tursam på slagfältet? Det är ju fortfarande inte viktigt för handlingen i Metal Gear sagan. Dessutom, om de säger att de ville ha med en vampyr, jaha? De kan ju lika gärna designat honom efter klassiska vampyriska drag för att de vill att man ska tro att han är en just det. Om han nu var en fullfjädrad vampyr, varför gav de honom inte som backstory att han blev biten av dracula istället? Dessutom säger de ju aldrig i spelet att han är en vampyr. Han kallas för Vamp för att han är bisexuell och hans backstory är att han var med i en olycka som barn, och i den här olyckan förlorade han sin familj och lärde sig tycka om smaken av blod. Han fick inte övernaturliga krafter.
De har även sagt att Vamp från början skulle vara en tjej, och en annan karaktär kallad The Chinaman skulle vara den som sprang på vatten och upp för väggar, och jag tror att även om Chinaman var med skulle Vamp inte vara utan sin backstory.
Ang. Codec konversationen hittar jag inte det exakta citatet, men enligt metal gear wikin
"In a codec call, Otacon speculates that the FROGS gloves and boots have a mechanism that employs "Van Der Waals Force". This technology is a mutual interaction that occurs between two electrically neutral particles allowing heavy objects to crawl up walls. This technology is shared by Metal Gear Gekko and Vamp, allowing them to also cling to surfaces. Snake concludes that this is how Vamp was able to run up the support pillar at Big Shell and not that he had "some freak super natural powers" Och, om det nu inte var tänkt att Vamp hade krafter baserade på teknologi, varför skulle de då stoppa in att Ocelot säger
"There is no such thing as miracles or the super-natural only cutting-edge technology."
"Vrid och vänd på det bäst du vill, Liquid,Solid, och Solidus är fortfarande Big Boss söner, genetiska kopior visst, men fortfarande så handlar det om en naturlig födsel och ett nio månaders havandeskap Skönt att du försöker rationalisera hans handlande med att det bara vara en 'klon' och att han aldrig sett honom som sin son." Som jag ser det finns det ingenting som pekar på att de är just söner, iochmed att Big Boss varken befruktade EVA själv eller uppfostrade någon av dem. Att EVA är deras biologiska mamma är klart, men de är ju bara kloner av Big Boss, inte hans söner.
Och nej, det är väl självklart att han inte behandlar Snake som sin son om han inte ser på honom som eller tycker att han är hans son?
"Oavsett hur deras framtid sett ut så har han ingen rätt att utnyttja barn som soldater för att han skall kunna nå sina mål, hans intentioner var allt annat än nobla och extremt själviska, han skapade Outer Heaven för sig själv inte för någon annan, läs hans tal till Solid Snake från MG2 så står det ganska glasklart vart han står någonstans." Jo, men nu moraliserar du. Big Boss räddade barn från fångläger och krig, och de här barnen har sedan vuxit upp och varit tacksamma gentemot honom. Om han har RÄTT att göra det eller inte kan du ju säga bäst du vill, men han ville ju ge ett hem även åt dem.
EVAs arme är ju också uppbyggd av war orphans, men för det verkar hon inte särskilt vriden i skallen.
Jag har läst hans tal i MG2 också för övrigt, men jag håller inte med om att han är självisk, bara ensidig och inskränkt i sina egna övertygelser.
"Glömt den?, han _FÖRSTOD_ aldrig vad hon menade och helt förblindad av sorg och hat över sitt eget handlande och för vad hans land tvingat honom göra så skyllde han allt på sitt land, Big Boss i MG och MG2 är helt vriden i skallen." Jag är med på att han skapade Outer Heaven på grund av det som hände i Snake Eater, men när du säger att han var "förblindad av sorg och hat över sitt eget handlande", borde inte isåfall Outer Heaven satt igång mer eller mindre direkt efter Snake Eater då? Han hinner ju med att göra en hel del saker innan han börjar med det, så det här är ju någonting han funderat över och planerat över en lång tid. Han fattar ju dessutom så mycket att det Zero gör INTE är rätt innan han sticker iväg och försöker själv. Och då sticker han ju iväg till olika krig och konflikter i världen för att han där kan ha sett saker som ytterligare förstärkt hans motivation att genomföra sina planer.
Som jag ser det, kan Big Boss antingen feltolkat, felprioriterat eller glömt The Boss's egentliga vilja. Man kan hitta saker som kan motivera precis hur han kan ha tänkt med allt han gjorde om man ser på The Boss's sista tal innan slutstriden i MGS3.
"Big Boss i MG2 är helt vriden i skallen, efter detta så har han legat i en artificiell koma i närmare 20år, trots detta så direkt när han vaknar så gör han en 180s helomvändning och skall försöka reedema sig själv med sitt patetiska vader tal där han till slut ger Snake hans frihet" Säg att Big Boss i MG1 är väldigt övertygad om att han gör rätt, och Big Boss i MG2 är på grund av sin förlust i MG1 besatt av en extremare version av hans tidigare övertygelser (och således med dina ord, "Vriden i skallen"), tror du inte då att han genom att dö kan ha förändrats? Speciellt eftersom han vaknar upp 20 år senare och ser vilket helvete världen har blivit. Hade han lyckats i MG2 och själv styrt in världen på det här spåret kanske han hade hållit fast vid sina övertygelser, men nu vaknar han ju upp och får se världen utifrån, och därför förstår han att det måste stoppas.
Jag tycker inte han försöker redeema sig heller. Han kommer ju dit för att han OCH Zero måste dö, trots att han själv börjat förstå vad The Boss egentligen menade.
"Solid Snake har varit en egen person sedan Metal Gear Solid, det märks tydligt i MGS2 hur pass långt han kommit och att han slåss för det _HAN_ tror på och det han står för, detta totaldemolerar man i MGS4 då man låter Big Boss ha sitt lilla tal som förvandlar Solid Snake från den hjälte han framställts som till ännu en nickedocka bara, som aldrig haft någon egen vilja." Jag håller inte med dig här heller. Han har varit sin egen person sedan MGS, men Big Boss's tal förvandlar ju honom inte till någon Nickedocka, det bekräftar ju att Snake har gjort rätt hela tiden, och att iochmed The Patriots, Zero's och Big Boss's död Snake inte behöver slåss längre. Det kan även vara en nick tillbaka till det sista Big Boss sa i MG2;
"It doesn't matter who wins here. Our fight will continue. The loser willb be liberated from the battlefield, and the survivor will live out the rest of his days as a soldier." Dvs, Big Boss hade fel, Snake hade rätt.
"MGSPO bla men för att göra det jävligt enkelt för mig själv så hänvisar jag helt till MGS Databasen." Det är ingenting som står konkret om det du pratar om i Zero's, The Boss's eller Virtuous mission/Snake Eater filerna. Kan du peka mig i rätt riktning?
"För alla var på ett eller annat sätt involverade i operation Snake Eater." Grejen är att det känns som en väldigt dåligt motivering till varför man bjuder in någon i en organisation med mål att ta över världen. Iaf om man bara har som mål att härska. Är det så att han verkligen ville införliva The Boss's vilja, då köper jag att radioteamet blev inbjudet av den anledningen, men inte annars. :S
om de säger att de ville ha med en vampyr, jaha? De kan ju lika gärna designat honom efter klassiska vampyriska drag för att de vill att man ska tro att han är en just det. Om han nu var en fullfjädrad vampyr, varför gav de honom inte som backstory att han blev biten av dracula istället? Dessutom säger de ju aldrig i spelet att han är en vampyr. Han kallas för Vamp för att han är bisexuell och hans backstory är att han var med i en olycka som barn, och i den här olyckan förlorade han sin familj och lärde sig tycka om smaken av blod. Han fick inte övernaturliga krafter. Ditt sätt att resonera är migränframkallande.... de gav honom en backstory där han överlevde flera dagar spetsad av ett KORS och där han livnärde sig på sin familjs döda kroppar, han är dessutom RUMÄN, hur mycket mer symbolik krävs egentligen för att du skall kunna svälja att Vamp från början var tänkt att vara något helt annat än det han tillslut fastställs som i MGS4?
Och, om det nu inte var tänkt att Vamp hade krafter baserade på teknologi, varför skulle de då stoppa in att Ocelot säger För att man gjort en 180 och tagit den enkla vägen ut?, i MGS2 kan man tydligt se att Liquid tar över Ocelot (GET OUT OF MY HEAD!?!) i MGS4 är det lolnanos, trots att Vamp ett flertal gånger i MGS2 återupplivas i kontakt med vatten så väljer man helt att bortse från det i MGS4 och stämplar helt enkelt LOLNANOS över hela grejen.
Som jag ser det finns det ingenting som pekar på att de är just söner, iochmed att Big Boss varken befruktade EVA själv eller uppfostrade någon av dem Nej det är därför Liquid hatar Big Boss, för att han hade aldrig samma relation till Big Boss som Solidus hade till Jack (Raiden) jag orkar snart inte rätta till fler faktafel, jag föreslår att du sätter dig ner och läser på, och läser på, eftersom du ganska klart ej förstått stora delar av storyn i spelen trots att den i sanning egentligen är väldigt rättfram och enkel.
Les Enfant Terribles är fortfarande Big Boss SÖNER hur pass mycket du än önskar att dom ej är det så är det den ROLLEN dom har i serien.
o, men nu moraliserar du. Big Boss räddade barn från fångläger och krig, och de här barnen har sedan vuxit upp och varit tacksamma gentemot honom. Om han har RÄTT att göra det eller inte kan du ju säga bäst du vill, men han ville ju ge ett hem även åt dem. Japp och sedan hotade han världen med massförstörelsevapen samt stal OILIX för omvärldens bästa va?, alltså trots att Big Boss håller ett 20 minuters tal där han säger klart och tydligt vad deras intentioner var för något, och hur fel ute han var, så verkar du inte ha förstått en bokstav.
Big Boss säger själv att han "dog" den dagen han satte en kula i The Boss.
Jag är med på att han skapade Outer Heaven på grund av det som hände i Snake Eater, men när du säger att han var "förblindad av sorg och hat över sitt eget handlande", borde inte isåfall Outer Heaven satt igång mer eller mindre direkt efter Snake Eater då? Han hinner ju med att göra en hel del saker innan han börjar med det, så det här är ju någonting han funderat över och planerat över en lång tid. Han fattar ju dessutom så mycket att det Zero gör INTE är rätt innan han sticker iväg och försöker själv. Och då sticker han ju iväg till olika krig och konflikter i världen för att han där kan ha sett saker som ytterligare förstärkt hans motivation att genomföra sina planer. Isåfall är du ute och snesneglar rätt vackert, när The Boss dog vid Big Boss hand så valde han att skylla hela grejen på makthavarna, hans plitkänsla för sitt land dog med The Boss, han feltolkar sedan Boss MEME helt och söker mening i krig och kaos, han säger som sagt rätt ut i MG2 att han inte känner sig levande förutom i just detta, och att det är som en drog, och det som driver honom, han använder Gene's MEME för att skapa Outer Heaven, och varför han ej gör detta direkt är för att han låter sig manipuleras av Zero, dom mest makabra handlanden har gjorts med "goda" avsikter, det ursäktar fortfarande inte handlandet dock.
tror du inte då att han genom att dö kan ha förändrats? Speciellt eftersom han vaknar upp 20 år senare och ser vilket helvete världen har blivit. Hade han lyckats i MG2 och själv styrt in världen på det här spåret kanske han hade hållit fast vid sina övertygelser, Han har inte ens varit vid "liv" i ett dygn, och nej eftersom Ocelot, Eva och Big Boss plan var hela tiden att röja dom tre andra ur vägen så att Big Boss kunde ta över efter Zero och fortsätta på EXAKT samma punkt som han befann sig i, i MG2, det var detta både Eva och Ocelot gav sina liv för.
men Big Boss's tal förvandlar ju honom inte till någon Nickedocka, det bekräftar ju att Snake har gjort rätt hela tiden, och att iochmed The Patriots, Zero's och Big Boss's död Snake inte behöver slåss längre. Det kan även vara en nick tillbaka till det sista Big Boss sa i MG2; Du får ursäkta men VA?, Big Boss skräder in och förklarar för Solid Snake att _ALLT_ som hänt från start till mål har varit menat att leda fram till just den punkten dom befinner sig på, allt har ingått i deras plan, och ÄNDÅ försöker du påstå att det ej får Solid Snake att framstå som en nickedocka?
Grejen är att det känns som en väldigt dåligt motivering till varför man bjuder in någon i en organisation med mål att ta över världen. Iaf om man bara har som mål att härska. Är det så att han verkligen ville införliva The Boss's vilja, då köper jag att radioteamet blev inbjudet av den anledningen, men inte annars. Orkar inte ens bemöta det här, utan nöjer mig med att påpeka att handligen i MGS4 är skrattretande simpelt skriven, och osar av lathet från Kojima's sida, så kan du göra din egen matte från det.
Detta blir f.ö det sista jag skriver i den här tråden, får inte ut något alls av att sitta och måsta rätta och förklara dom mest enkla sakerna, som sagt vill du veta så finns allt material att tillgå, en idé kan vara kanske att läsa lite på TUS.
"Ditt sätt att resonera är migränframkallande.... de gav honom en backstory där han överlevde flera dagar spetsad av ett KORS och där han livnärde sig på sin familjs döda kroppar, han är dessutom RUMÄN, hur mycket mer symbolik krävs egentligen för att du skall kunna svälja att Vamp från början var tänkt att vara något helt annat än det han tillslut fastställs som i MGS4?" Ja, och den backstoryn förklarar varför han gillar blod (vilket snake påpekar), och möjligen varför han är en samveteslös mördare, men inte att han är odödlig eller kan springa på vatten/väggar. Symboliken kan mycket väl vara där just för att man ska tro att han är vampyr, vilket han då inte är. Och jag tycker fortfarande inte att det är konstigt att de inte förklarar varje detalj bakom en karaktär som inte är viktig för handlingen.
"För att man gjort en 180 och tagit den enkla vägen ut?, i MGS2 kan man tydligt se att Liquid tar över Ocelot (GET OUT OF MY HEAD!?!) i MGS4 är det lolnanos, trots att Vamp ett flertal gånger i MGS2 återupplivas i kontakt med vatten så väljer man helt att bortse från det i MGS4 och stämplar helt enkelt LOLNANOS över hela grejen." Hur menar du att de gjorde en 180 i SAMMA SPEL som karaktärerna är med i? Det citatet från ocelot är ju med i slutet på MGS2. Och du kan ju se vad jag skrivit tidigare i tråden ang. Ocelots pappa. Det är ju tydligt att det inte är Liquids arm han har i MGS4.
"Nej det är därför Liquid hatar Big Boss, för att han hade aldrig samma relation till Big Boss som Solidus hade till Jack (Raiden) jag orkar snart inte rätta till fler faktafel, jag föreslår att du sätter dig ner och läser på, och läser på, eftersom du ganska klart ej förstått stora delar av storyn i spelen trots att den i sanning egentligen är väldigt rättfram och enkel. Les Enfant Terribles är fortfarande Big Boss SÖNER hur pass mycket du än önskar att dom ej är det så är det den ROLLEN dom har i serien." Ja, de har rollen som Big Boss's söner i spelet, men det behöver ju för den sakens skull inte betyda att Big Boss själv ser på NÅGON av dem som söner. Även Genome Armén kallar Liquid för "Brothers", och "Big Boss's Children", för att de har gener från Big Boss.
Och du menar alltså att han BORDE tagit hänsyn till att Solid Snake var hans son när han försökte döda honom, fast att han INTE tagit hänsyn till att Liquid var det tidigare?
"Japp och sedan hotade han världen med massförstörelsevapen samt stal OILIX för omvärldens bästa va?, alltså trots att Big Boss håller ett 20 minuters tal där han säger klart och tydligt vad deras intentioner var för något, och hur fel ute han var, så verkar du inte ha förstått en bokstav. Big Boss säger själv att han "dog" den dagen han satte en kula i The Boss." Menar du talet i MGS4 nu så pratar han inte om deras intentioner, han berättar hur EVA och Ocelot strävade efter att väcka honom till liv, och hur det enda sättet att göra det var genom att förstöra JD och döda Zero. Han pratar om hur Zero's proxies slog fel, hur de fungerar och varför de måste förstöras. Efter det pratar han om hur han hade fel, och hur han "dog" när han dödade The Boss, hur kriget äntligen är slut och hur Snake är befriad från att vara en soldat. Han pratar inte om hans intentioner, eller varför någon av dem (förutom Eva och Ocelot, och ja, Zero, men inte hans motiv, utan bara varför han skapade AIn) gjorde som de gjorde.
"Isåfall är du ute och snesneglar rätt vackert, när The Boss dog vid Big Boss hand så valde han att skylla hela grejen på makthavarna, hans plitkänsla för sitt land dog med The Boss, han feltolkar sedan Boss MEME helt och söker mening i krig och kaos, han säger som sagt rätt ut i MG2 att han inte känner sig levande förutom i just detta, och att det är som en drog, och det som driver honom, han använder Gene's MEME för att skapa Outer Heaven, och varför han ej gör detta direkt är för att han låter sig manipuleras av Zero." Att jag "sneseglar rätt vackert" är ju lite konstigt iochmed att jag i den kommentaren bara går efter tidslinjen, samt spekulerar lite på slutet.
1964
-Snake dödar The Boss och får titeln Big Boss, och sticker för att
bli legosoldat.
1970
- San Hieronymo Takeover
- Major Zero grundar The Patriots
1971:
- Big Boss räddar EVA, och grundar Foxhound.
1972:
- Big Boss börjar tröttna på Zero's maktbegär.
- Les Enfants Terribles project.
- Solid, Liquid och Solidus föds, och Big Boss lämnar the Patriots och Foxhound.
1980
- Big Boss slåss i afrikanska inbördeskrig.
1989:
- Big Boss återgår till sin post som ledare över Foxhound.
1995
- Operation: Intrude N312.
Du menar alltså att The Boss är anledningen att Big Boss blev legosoldat, men Gene's "Armies Heaven" är anledningen till att han skapar Outer Heaven? Hur går det isåfall ihop med att han gick med i The Patriots för att införliva The Boss's vilja?
Det Big Boss säger i MG2 är inte att HAN är beroende av krig, han pratar generellt om att soldater är beroende av krig, och att han gör det han gör för att skapa ett hem åt och en mening för soldater att leva.
"Han har inte ens varit vid "liv" i ett dygn, och nej eftersom Ocelot, Eva och Big Boss plan var hela tiden att röja dom tre andra ur vägen så att Big Boss kunde ta över efter Zero och fortsätta på EXAKT samma punkt som han befann sig i, i MG2, det var detta både Eva och Ocelot gav sina liv för." Hur har EVA kunnat berätta om allt för Big Boss om han inte varit vid liv i mer än ett dygn?
Sen, de enda motiv som MGS4 redovisar att EVA och Ocelot har är att väcka Big Boss till liv och döda Zero. Det säger inte nödvändigtvis att de ville väcka honom till liv så att han kan ta över världen, även om det inte utesluter det.
"Big Boss skräder in och förklarar för Solid Snake att _ALLT_ som hänt från start till mål har varit menat att leda fram till just den punkten dom befinner sig på, allt har ingått i deras plan, och ÄNDÅ försöker du påstå att det ej får Solid Snake att framstå som en nickedocka?" Det Big Boss säger är att Zero's proxies muterade på ett sätt som Zero själv aldrig hade kunnat förutspå. Hur är det att säga att allt som hänt från start till mål har ingått i deras plan? Om du inte bara menar MGS4, då det isåfall inte heller går att säga att allt gått enligt "deras"(vilka du nu menar) plan. Patriots blev ju förstört, vilket inte gick enligt Patriots plan, och FOXALIVE lyckades förstöra The Patriots men bevara samhällsstrukturen, något som Liquid Ocelot var ute efter att förstöra.
"Detta blir f.ö det sista jag skriver i den här tråden, får inte ut något alls av att sitta och måsta rätta och förklara dom mest enkla sakerna, som sagt vill du veta så finns allt material att tillgå, en idé kan vara kanske att läsa lite på TUS." Mm, du är väldigt bra på att påpeka att jag inte förstått någonting, men inte lika bra på att redovisa vad du baserar dina tolkningar på.
Omen22: Gör oss alla en tjänst och sätt dig och läs på TUS, det känns lönlöst att försöka argumentera eller ens lägga fram något då man får sitta och rätta dig mer än man får fram något av värde. ""Big Boss (MG2):The nightmares? They never go away, Snake. Once you've been on the battlefield, tasted the exhilaration, the tension... it all becomes part of you. Once you've awakened the warrior within... it never sleeps again. You crave even bigger tensions, ever bigger thrills. As a mercenary, I'd think you would have realized that by now. You care nothing for power, or money, or even sex. The only thing that satisfies your cravings... is WAR! All I've done is give you a place for it. I've given you a reason to live." Han talar om sig SJÄLV. Resten av felaktigheterna orkar jag inte peka ut, och jag lägger inte fram några TOLKNINGAR jag utgår helt och hållet ifrån _FAKTA_ du däremot gör inget annat än lägger fram dina egna fria fantasier som fakta.
naero "Big Boss (MG2):The nightmares? They never go away, Snake. Once you've been on the battlefield, tasted the exhilaration, the tension... it all becomes part of you . Once you've awakened the warrior within... it never sleeps again. You crave even bigger tensions, ever bigger thrills. As a mercenary, I'd think you would have realized that by now. You care nothing for power, or money, or even sex. The only thing that satisfies your cravings... is WAR! All I've done is give you a place for it. I've given you a reason to live." Han talar om sin uppfattning. Jag vet inte om du läser det jag skriver, men i alla mina inlägg har jag redovisat exakt var jag fått min information ifrån, och sen förklarat hur jag resonerar. Jag har heller aldrig lagt fram några av mina teorier som fakta, utan bara som möjliga förklaringar till en del av de saker du säger inte stämmer. Du å andra sidan är otrevlig, utgår från någon osynlig fakta som du inte kan visa några källor till och säger att jag har fel i allt utan att bemöta något av det. Gör mig en tjänst och visa var en sammanställning av den här faktan finns? För tydligen räcker det inte med informationen man får i spelen och databasen?
Omen22: Det du tydligen ej begriper är att mycket av det du "resonerar" om är inte uppe för debatt, då _INTENTIONEN_ och _INNEBÖRDEN_ redan är glasklar i den ursprungliga _KONTEXTEN_ Det är också pga detta som det känns helt dödfött att diskutera med dig, förstår du inte att Big Boss skapade Outer Heaven för _SIG_ själv trots att Gene gjorde exakt samma sak och Big Boss ärvde detta MEME då känns det bortom all räddning. Det finns heller inget att bemöta, det jag får göra är att rätta dina fel, konstant.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nu utgår jag från Big Boss tal i slutet av MG2 (samt den officiella tidslinjen, vilket jag markerar i texten).
Han säger i sitt tal att så fort man har blivit en del av slagfältet är det för alltid en del av en, som man aldrig kan lämna ifrån sig.
Varför säger han det?
- Kanske för det är någonting han själv upplevt.
Varför formulerar han sig på ett sådant sätt att det är riktat mot alla soldater, rent generellt?
- Kanske för att det är någonting han är övertygad om.
Varför är han övertygad om det?
- Framförallt eftersom han upplever det själv, men kanske även på grund av (och nu utgår jag ifrån tidslinjen) att han tillbringat mer eller mindre 15 år som legosoldat på olika slagfält (varav 9 är efter Armies Heaven), träffat andra soldater och krigsoffer och sett alla typer av krig från alla möjliga håll (vilket kan ha övertygat honom om att det han gör och planerar är rätt).
Kan du vara snäll och berätta för mig varför det är omöjligt..?
"Det finns heller inget att bemöta, det jag får göra är att rätta dina fel, konstant." Problemet är att du inte ens rättar mina fel. Du säger bara "du har fel" och visar mig inte med vad det är jag har fel, eller med varför det är fel. Dessutom, för att veta så mycket som du påstår att du gör, så gör du ett väldigt imponerande jobb med att undvika mina frågor.
Omen22: ""She had her own ambitions (taking the Philosopher's Legacy, reforming the organization, and reuniting the world as it once was, at least behind the scenes), but ultimately she had sacrificed everything for her country and as such had nothing left inside her to fulfill her wishes; no hatred, not even regret. There was no point in accomplishing her ideal when she had already lost her son, her family, her lover, to her loyalty to her country. That is all she tells Big Boss; she opened herself to him, and once she was done she felt content and ready to be liberated from the battlefield once and for all (and her freedom is symbolized by the scar leaving her body). She only told Big Boss what to expect from the life he would end up living after the mission would be over. She simply told him to ask himself if he would chose to live for his country, like she did, sacrificing everything for loyalty, or if he would seek to serve his own ideals, his own beliefs, in an endless battle where allies could eventually become enemies and enemies could become allies over time. Either way, the survivor would live a life of endless conflict. "" Det är detta MEME som Big Boss feltolkar helt, det är dessa känslor som Zero utnyttjar när han får både Ocelot och Big Boss att gå med i patriots, han inser sedan att Zero inte alls ämnar att hedra Boss vision utan har enbart använt det som ett svepsjäl för att kunna sätta sina planer i verket att skapa ett totalkontroll samhälle, Big Boss tar då istället med sig dom som är lojala mot honom (Eva och Ocelot) för att realisera det han tror är Boss vision, en värld i ständigt kaos därför stjäl han WMD's samt Oilix för att garantera en fortsatt cykel av resurs krigsföring. Vad gäller hans år på krigsfältet så är det _SJÄLVVALT_ pga att han ej känner sig levande utan kaoset, vilket han också klargör helt i sitt lilla tal. "Turns out everything Big Boss did with Outer Heaven was just a big feud with Major Zero for the greatness of humanity, teehee! Bullshit. He was putting the fucking world on a wire. He was obsessed with conflict and warfare and it corrupted him. While his intentions were good (fighting against uniform control of The Patriots), the most horrifying things have been done with the best of intentions. " "Again, that would also be a much better demonstration of Freedom vs Control. Leaning on an extreme towards either one of those will lead to chaos, no matter what. Big Boss was on the freedom polarity, Major Zero and the Patriot AIs were on the control polarity. But they try to play it off like leaning completely on the freedom polarity is actually good. The man was fighting evil with evil, but MGS4 came and tried to make that evil look good, which is bullshit." "They also ruined Snake's character because he was manipulated to the end of his life, never using whatever memes he gained from his scenes, or fighting for the balance between freedom and control, and not just being someone else's puppet, which was a good arc the first, second, and third time it was used, but not the fourth time" "The nightmares? They never go away, Snake. Once you've been on the battlefield, tasted the exhilaration, the tension... it all becomes part of you. Once you've awakened the warrior within... it never sleeps again. You crave even bigger tensions, ever bigger thrills. As a mercenary, I'd think you would have realized that by now. You care nothing for power, or money, or even sex. The only thing that satisfies your cravings... is WAR! All I've done is give you a place for it. I've given you a reason to live." " Han talar om sig själv i förstahand, inget annat, Solid Snake är likadan vilket Liquid påpekar i MGS bla.
Shit, får man vara så insatta i ett spel som ni är?