I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Total War: Medieval 2 snart i butik

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2006-12-13 00:48

nåra funderingar..
vad är Papal states för land egentligen, och varför är dom inte spelbara?
det enda jag vet är att dom alltid jävlas med mig genom att skicka sina assasins på mina generaler...

sen accepterar jag alla giftermål man får, kan det vara nån lön strategi att neka nångång?

Prinsessor?  alla länder kutar runt med dom å erbjuder giftermål, men hur får man fram nya prinsessor om man gift bort sin man får i början?

2006-12-13 01:52
johnny_diamond 
Papal States är påvens land helt enkelt. Dåtidens Vatikanstat om jag inte fått historien helt om bakfoten. Om en av dina kardinaler blir påve så kommer han gå med i Papal States faktionen. De krigar som fan för mig i alla fall, och tar över länder och så...
Papal States kan även skicka Inkvisitatörer (Inquisitors) för att sprida lite hederlig katolicism med våld där det finns mycket Heretics. Inkvisitatörerna kan även anklaga dina generaler om de har väldigt lite Piety vilket resulterar (tror jag) i att de bränns som kättare. Detta verkar inte hända speciellt ofta dock.

Papal States går aldrig att förgöra, även om du tar alla dess provinser. Landet kommer helt enkelt få en provins hos en annan katolsk faktion. Läste detta någonstans så jag kan inte svara på riktigt vad som händer om man t.ex. förgör alla katolska faktioner, tar alla provinser eller liknande.

Det kan vara en bra ide också att neka giftermål om kandidaterna är kassa. Det är bara kungens döttrar som blir prinsessor så ta bara någon riktigt bra snubbe till dem. Inte för gammal heller.

Helt enkelt, acceptera alla bra snubbar men tänk på att kvinnorna inte kan gifta sig efter en vis ålder. De försvinner helt då, även prinsessorna. Kommer inte riktigt ihåg den exakta åldern men vid 30 någonstans kan det vara idé att stressa lite.

Angående frågan om prinsessorna så svarade jag väl på det tidigare. Prinsessor är lite av en raritet att ha så du får helt enkelt vänta tills du får en ny kung som föder en dotter för att få en ny.

I det första Medieval, och jag antar att det är så i tvåan också, var det så att om din kung var gift med en utländsk prinsessa och kungen dog utan att lämna någon arvinge efter sig så har det land prinsessan kommer ifrån rätt till en del av ditt rike.
Detsamma gäller för dig så klart, om du har gift bort en prinsessa till en annan faktion.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2006-12-13 01:58
Just det, när det kommer en snubbe som vill gifta sig så tänk på att titta noga på hans traits. Se har en tendens att utvecklas till det extrema. T.ex. "Social Drinker" är bra i sig då det ger moral till trupperna men det kommer väldigt ofta utvecklas till att snubben blir en total alkis och inte kan göra något bra.
Även lite mer diskreta traits, t.ex. "Lively" eller om det var "Energetic" kan utvecklas till total jävla hybris hos personen vilket resulterar i negativa saker. Så lite att tänka på där..
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2006-12-13 01:59
De har en tendens *

2006-12-13 13:58
Mic_Styles P19

tack för infot,  längtar tills jag slutar jobbet så jag kan fortsätta kriget mot Danskarna och Milan =D

sen en sak "trade rights" när man accepterar trade rights med ett annat land får man mer floriner då eller är det så att man får en del av det som deras merchants plockar på min mark?

2006-12-13 15:00
johnny_diamond 
Du får handel med det landet, vilket är väldigt viktigt! Alltså handel via vägar eller till sjöss.
Därför är det viktigt att du väljer dina fiender rätt, eftersom handeln med det krigande landet bryts då ni går ut i krig.
"Butters...I hate you with every inch of my body..." - Cartman

2006-12-13 17:53
HUR I HELA HELVETE SKA MAN TA KÅL PÅ MONGOLERNA???!!!
Dödade precis deras factionleader, och då dök det plötsligt upp 3 nya mongofeta armeér!

2006-12-13 23:09
Frols

Jag gifte bort min dotter (som, handen på hjärtat, var ganska läcker) med Tyskarna. Typ två turns senare valsar han in med en armé och ytterligare fem turns senare förklarar han krig...

rock steady!
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2006-12-14 15:51
Lingonfil P20
He played you for a fool!

2006-12-14 18:48
jag har äntligen blivit mäktigast på alla fronter! nu jävlar ska milan och egypten få smaka på min vrede!

Vilka byggnader är det som reducerar squalor? det finns inga uppenbara sanitetsval som det gjorde i rome.
Military justice is to justice what military music is to music

2006-12-15 02:50
SamZ

Jag tror Town-hall byggnaderna ökar Health-bonus i städerna, annars tror jag det bara är muslimska länder och Byzantines som har byggnader inriktade på health
"As a ninja you obtain certain responsibilities
such as kicking asses and looking cool and tough."

2006-12-15 14:37
Det har kommit en patch you guys!

Patchit

2006-12-15 15:19
mitt spel är på ingång :)
AIK

2006-12-16 01:20
Hände en skum grej innan...Hade tagit över Toulousse med spanjorerna och blev belägrad av Milan efter ett bra tag. Jag hade minst dubbelt så står armé som dem och även mer varierad, så jag bryter deras belägring på första turen och lirar striden själv för att döda alla. Milaneserna startar väldigt långt bort från mina murar men börjar springa närmare. Helt plötsligt börjar det dundra på som fan så jag trodde först att deras katapult hade börjat skjuta, men icke...

Efter 30 sekunders letande insåg jag att mina torn förvandlats från de 1100-tals armborsttorn de egentligen skulle varit, till betydligt mer moderna kanontorn som fullkomligt slaktade de stackars milaneserna på 500-600 meters avstånd.

Deras ram och katapulter blev träffade så de stod helt utan möjligheter att ta sig in i min stad, ändå rörde de sig inte ur fläcken vilket resulterade i att halva deras armé blev kanonmat och resten drog därifrån efter tio minuter eller så.

Det var en annorlunda bugg om något...

2006-12-16 17:26
är du säker på att du inte har uppgraderat tornen till katapulttorn?

2006-12-16 18:44
SamZ P20
Jo, jag hade ballista towers i staden men det här lät exakt som när kanoner skjuter. Till och med den här "skak-effekten" fanns med när man zoomade in på där kulorna träffade.

Det var dock min första tanke, att det var just ballista tornen som skjöt men när jag haft sådana innan har de inte låtit så.

2006-12-16 20:55
jag känner mig lite utanför men så här är det...
jag har laddat ner spelet ..och jag undrar det är la så att man inte har ala länderna att välja mellen när man startar en kampannj?
För jag vill så jäääääääääävla gärna vara skottarna!!(jag är skotte)
men jag valde franmännen::(
peaace1

2006-12-16 21:49
PimpMyStrumpa 
Du kan ändra så att du har alla länderna själv.
Det är en textfil du måste ändra i som heter "descr_strat.txt"
Filen ligger i Medieval 2: Total War -> data -> world -> maps -> campaign -> imperial_campaign

Ändra så att det ser ut så här:

campaign  imperial_campaign
playable
 england
 france
 hre
 spain
 venice
 sicily
 milan
 scotland
 byzantium
 russia
 moors
 turks
 egypt
 denmark
 portugal
 poland
 hungary
end
unlockable

end
nonplayable
 papal_states
 aztecs
 mongols
 timurids
 slave
end

Nu kan du lira alla faktioner under "playable".
Jag är inte säker på om t.ex. Papal States funkar att spela helt felfritt men du prövar på egen risk. SPQR i Rome:TW gjorde inte riktigt inte det.Alla som står där funkar dock.

2006-12-17 02:06
Mic_Styles P19
Ok, har aldrig sett mina ballista towers "in action". så fort jag byggt dom så är det inga som anfaller men det ha att göra med min överlägsenhet militärt.

PimpMyStrumpa 
Annars kan du bara starta spelet som engelsmännen, bygga upp en stor armé och sedan utrota skottarna.
Starta sedan ett nytt spel och du borde kunna spela Scotish campaign.

2006-12-17 13:30
Är det någon som har lyckats krossa mongolerna?
Hur?

2006-12-17 21:08
tack så mycket gubbar..fast det är inte värt att döda skottarna för de:P
hehe då kör jag på den andra grejjen istället;)

2006-12-17 23:48
Fegt! :)

det är ju hur kul som helst att fokusera all sin kraft mot en faktion, typ anfalla deras städer och när en av deras generaler ska komma till undsättning använderman en assasin för att göra sig av med honom.

2006-12-19 11:38
haha aaa men jag kan ju inte döda min släkt:(
men men ska iaf köra tills jag stupar med fransmännen först:)

2006-12-21 21:58
De där kanontornen jag berättade om var inga kanontorn alls, utan mycket riktigt ballista towers. Jag har lirat några strider om städer med sådana torn så det är ingen bugg som jag trodde först. Tornen låter dock feta kanoner, till och med kulorna ser ut som kanonkulor så det var väl förhastade slutsatser jag drog innan...

2006-12-22 12:35
Vad händer om alla ens generaler skulle kola vippen?

Jag har tre just nu och har varit nere på två ett tag. Jag har bara dött någon enstaka i ngt slag resten har gått åt till pesten och inkvisatorerna och assasins. En pest plockade cirkus fem generaler för mig! (jag har ca 11-12 städer)
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2006-12-22 14:39
Lingonfil P20
jag vet inte vad som händer jag har också varit nere på ett lågt antal generaler.
Min första tanke var att muta några till min sida eftersom jag har mycket cash men det sket sig eftersom alla verkar vara helt immuna mot girighet.
Nästa grejj var att jag adopterade och gift bort alla min prinsessor till vilket drägg som helst bara för att säkra nästa generation och sedan var jag jätte försiktig med dom generaler jag hade kvar.

2006-12-22 15:30
Lingonfil P20
Dör alla dina familjemedlemmar så torskar du helt enkelt.

Ett tips är att göra en quicksave med ctrl+s innan du avslutar varje tur. Om något går riktigt åt helvete innan nästa tur, trycker du bara ctrl+l för att ladda och försöka fixa problemet eller hoppas på en annan utgång. Jag gör det hela tiden, lite halv-fusk kan tyckas men man slipper de mest irriterande felen, typ att en hel armé ombord på ett skepp dör om du torskar en sjöstrid eller att din uberkung hamnar i bakhåll av någon rebell-fjant och dör.

2006-12-23 15:06
Mic_Styles P19
Men det är ju sånt som kan hända i ett krig...

2006-12-23 15:34
Jag håller med Chaimeira P21 det som händer får helt enkelt hända och går det käpprätt åt helvete får jag helt enkelt börja om från början.

2006-12-23 19:22
Om jag gjort allting rätt och saker ändå går fel så accepterar jag det som det är. Går något åt helvete p.g.a. att jag missat något eller strulat till det själv så laddar jag ibland beroende på hur korkat felet var. Det kan också vara bra att spara ifall spelet krashar, vilket har hänt mig ett par gånger.

2006-12-25 00:45

Vilken "unit size" kör ni på ?

Jadu...

2006-12-25 12:12
näst största tror jag.

2006-12-25 15:20
huge...

2006-12-28 03:03
nybörjar fråga: hur fan får jag fram assasins
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro

2007-01-14 15:35
Har precis fått min dator lagad och är back on track,
Upptäckte att det släpptes en patch (15 dec)
så laddade ner den och försökte instalera, men det fungerar inte somehow.
Hur ska man göra? Pastea in i totalwar mappen?
Eller bara extracta allt till en random mapp och köra exe filen?

2007-01-14 15:51
Hade skrivit om lite kod, så det var det som spökade. Funkar perfa nu.

2007-01-14 18:26
Är det någon som kommit till Sydamerika än? I så fall, är det ett stort område att spela på?

Själv lirar jag med två turer per år, så det tar ju ett tag att komma till 1492 för mig.

2007-01-14 18:56
jag tror att det är 5 eller 6 stycken provinser...

2007-01-20 12:50
Mic_Styles

Hur funkar det när man "vrider ner" tiden? jag tycker det går lite väl fort innan man får tex Gunpowder eller att dom där mongolerna dyker upp och ställer till oreda

2007-01-20 13:17
Oyabun P22: Jag har skrivit den koden högre upp i den här tråden.

2007-01-20 13:19
There you go,

//////////////////////////////////////

OBS
Göm inte att göra backup på filen i fråga.
Filen är dessutom skrivskyddad så det måste ni checka ur i egenskaper.

data/world/maps/campaign/imperial_campaign sedan descr_strat.txt

och sedan ändrar man rätt del så det ser ut så här:

campaign imperial_campaign
playable
england
france
hre
spain
venice
sicily
milan
scotland
byzantium
russia
moors
turks
egypt
denmark
portugal
poland
hungary
end
unlockable

end
nonplayable
papal_states
aztecs
mongols
timurids
slave
end

start_date 1080 summer
end_date 1530 winter
timescale 0.50

marian_reforms_disabled
rebelling_characters_active
gladiator_uprising_disabled
night_battles_enabled
brigand_spawn_value 20
pirate_spawn_value 28

2007-01-20 17:56
Ett sak till som man kan göra i den där filen är att ändra så att man ser vilket år det är på kampanjkartan, istället för antalet turer man spelat.

Man sätter helt enkelt ett semikolon framför "show_date_as_turns"

Det ska alltså se ut så här:

marian_reforms_disabled
rebelling_characters_active
gladiator_uprising_disabled
night_battles_enabled
;show_date_as_turns
brigand_spawn_value 20
pirate_spawn_value 28

Förresten, är det någon som vill lira multiplayer? Jag har aldrig gjort det faktiskt, vare sig i Rome eller Medieval 2..

2007-01-20 19:28
Mic_Styles P19:
Man kan annars ta bort show_date_as_turns helt och hållet, som i min kodändring, fungerar lika bra ;)

2007-01-20 21:46
valero 
Ja, just det. Tänkte inte på det..

2007-01-21 03:51
Brysch :
Frågan är inte hur/varför vi diskuterar ett av förra årets bästa spel, på samma sätt som någon annan diskuterar fotbollsligor, recept, eller tv serier/ filmer.

Den verkliga frågan är hur du orkar klicka på Datorspel/Konsol,
hitta en random tråd, och skriva "HUr ORkar ni???? jävla nördar =D ." Och därmed dumförklara dig själv och eventuellt riskera en varning.

Sleep tight kiddy.

2007-08-13 20:13
Så gubbs jag behöver lite hjälp här.

Jag köpte ju detta spel och tyvärr så påstod spelet att ja inte hade ngn cdskiva i när jag försökte spela. Så jag laddade ner en NoCd patch och lirade, så slapp jag hålla på att trassla med cd:n också. Nu har jag uppdaterat till v. 1.2 och behöver självklart en cd för att lira. Problemet är att jag inte har använt cd-skivan sedan jag installerade skiten för nästan ett år sedan. Så cd:n är så klart försvunnen. Ingen fara tänkte jag, jag gör som förra gången och laddar ned en no cd patch. Vilket för mig till problemet. Jag hittar ingen patch som vill fungera (alternativt en sida att ladda hem från som fungerar).

Hilfe bitte!