Total War: Medieval 2 snart i butik
Jag har bokat ett ex och väntar på dagen då det trillar ner i brevlådan. Man får pynta en hel del för ett dumt dataspel, men när det kommer till Total War så skulle det vara värt att hosta upp det tredubbla. Hursomhelst. Är det någon som har lirat demon som är släppt? Är liten nyfiken på om det är stora skillnader från Rome. Det finns så många detaljer jag sulle vilja fixa till i Rome, hoppas de har lite nya bra lösningar. Tror ni att det kommer vara stor lika stor skillnad mellan Rome och Medieval 2 som det var mellan Shogun och Rome? Jag är lite besviken att kartan nästan är oförändrad i Medieval 2, det finns fler provinser men ändå... Det hade varit kul med lite mer av afrika och asien. Vad tycker ni? Är ni lika siked (stavning?) som jag?
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
Jag gillade inte demot, mest för att det laggade som fan på bästa grafikinställningarna. Men snyggt var det i varje fall. Tyvärr fick man inte leka i kart-mode, utan bara 2 st slag som man spelade som frankrike i. Själv föredrar jag kartan där man får bygga och ha sig före striderna hehe
”There's a very thin line between dogs and cats.”
Lingonfil P20 :Är det någon som har lirat demon som är släppt? Är liten nyfiken på om det är stora skillnader från Rome. Japp jag har lirat den mer än väl, visst är det skillnader! Allt är smidigare, det är mycket snyggare och striderna är mer realistiska. AI'n verkar lite bättre också, iof finns det bara historical battles på demot och det är svårt att säga hur pass scriptade de är. Om man inte är en inbiten total war spelare så kommer man antagligen tycka rome och medieval 2 är snarlika, men för fansen kommer det kännas som ett helt nytt spel. Tror ni att det kommer vara stor lika stor skillnad mellan Rome och Medieval 2 som det var mellan Shogun och Rome? Nej, nej, nej. Skillnaden mellan shogun och rome var gigantisk, skillnaden mellan rome och medieval 2 är egentligen ganska liten. (Om man ser det ur ett tekniskt perspektiv, både rent grafiskt och hur själva spelmotorn fungerar). Jag är lite besviken att kartan nästan är oförändrad i Medieval 2, det finns fler provinser men ändå... Det hade varit kul med lite mer av afrika och asien. Spelar man den långa kampanjen på hard, och lirar alla slag själv, så är man rätt glad att det inte finns mer provinser ^^ Vad tycker ni? Är ni lika siked (stavning?) som jag? Det är länge sedan jag längtade så mycket efter ett spel. ( troligen inför romes release :D )Alkoholist-Anton P21 Finns en ny demo (gold demo) Som är bättre optimerad och har en hel del saker fixade.
lite över allt, det är gold demon du ska tanka i alla fall.
Kolla
ugo.com de har snabba servers.
ah, tack :D (fast gick lite snabbare med fileshack ;D 250kb/s) Ugo.com = 160kb/s
äsch jag toppar 1mb/sec på ugo ibland :)
Min dator pallade inte demot -.- "Requires not met" This Program requires graphics card with pixel shader 1.1 or better.
Det kräver en hel del. Saftar man på med högsta inställningarna på allting så blir det bländande snyggt. Faktiskt rätt snyggt på lägsta inställningarna också.
valero Jag körde en kampanj med sassaniderna på very hard och spelade varenda liten skärmytsling. Plus att jag har tagit över alla provinser med en annan kampanj så jag förstår vad du menar med att man inte vill ha alltför många provinser. Men ändå känns det som man redan erövrat den kartan ett antal gånger nu, man vill ta sina krigare till lite nya ställen. Visserligen ska det bli kul att få kicka lite aztecrumpa men det kan nog bli ganska så marginellt när det kommer till själva huvudmålet som ändå europa och asia minor. När jag lirar Total War så gör jag det med allra största precision. Ett vunnet slag är inte perfekt förrän man vunnit det med minsta möjliga förluster själv (och förstås total slakt av motståndaren, allt annat ser jag som en pyrusseger). Och om man förbannar sig själv om man en turn glömt att gå med sin spy. Allt ska göras perfekt. Sen har jag en polare som är pecis tvärtom. Han samlar ihop sina arméer av av allt möjligt skräp (town watch, hastati, velites) och bara häller allt över motståndaren i en stor klump. Allt helt utan att ange snabbknappar (I, II, III, IV osv). Hästar sätts in mot spearmen, spearmen slåss mot annat infanteri och infanteriet i sin tur slåss mot kavelleri osv etc. Han snabbspolar och det verkar inte röra honom det minsta att någon enstaka enhet i hans armé blivit totalt utplånad eller att hans general flytt. Hur är ni när ni spelar? Jag tycker anfall av städer är rätt så trista i Rome. Alldeles för lätt att försvara och alldeles för lätt att anfalla. Siegetornen är hur bra som helst om de möter en large stone wall men mindre bra om de möter en vanlig stone wall. Striderna på murerna är rätt så sega och soldaterna tappar 50 IQ så fort de hamnar på en mur... Jag hoppas det blivit bättre i Medieval 2, det är ju trots allt tidsåldern då slotten nådde sin kulmen i betydelse. Och samtidigt den tiden då det pajades och invaderades flest (i och med krutet).
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
Appropå perfektion och dylikt. Jag har lirat typ 10, max 15, hela kampanjer sammanlagt i Både RTW och BI. Det tar med andra ord månader för mig att fullfölja en kampanj. Min polare lirar typ en kampanj varje gång han spelar. Och han fullföljer sällan sina kampanjer till slutet. Det är klart att det blir rätt så segt på slutet av en kampanj när man vet att man kommer att ta över de provinser man sagt att man ska ta över. Det är liksom bara en fråga om tid. Varken trupper eller pengar är något problem utan det handlar bara om att nöta slag. Men man vill ju fortförande slutföra det man skapat! Att när man vinner endast får frågan: vill du fortsäta lira? är kanske inte direkt motiverande (snarare ganska fett antiklimax), men fortförande så måste man ju liksom köra klart, det känns som ens plikt. Eller?
Lingonfil P20 : Håller med om att kartan börjar bli played, jag skulle gärna se ett "inzoomat" medieval total war som tog upp konflikten mellan alla italiens småriken, provinser och städer. Skulle kunna få lika mycket komponenter på kartan som i dagsläget och ett mer anpassat spel.
Jag spelar självfallet med så stor perfektion som bara är möjligt, exprimenterar med olika taktiker och jämför snarlika trupper med varandra för att få fram maximal effekt.
Vad som är synd med medieval 2 är att en turn representerar två år, men bara ett år när det gäller åldern på generaler. Spelat är alltså över på 255 turns vilket i min mening är alldeles för lite för oss som vill nöta och ta det lugnt. Dessutom rör sig en trupp "något" längre på två år än som det är nu.
Personligen kommer jag modda om spelet så jag får två turns/år, det betyder att kampanjen blir hela 1000 turns istället, Mycket bättre!
Dock så måste man öka konstruktionstidera och synca åldrandet på generaler för att få det realistiskt och balacerat.
Jag gillar jag sieges, i alla fall av den större varianten, visst kan de bli sega i längden men jävligt roliga att spela.
Förhoppningsvis är ai'n lite starkare nu på den fronten, och borgarna ska tydligen vara bättre placerade i landskapet (på höjder, vid sjöar osv). Tror allting kommer gå mycket snabbare med de kraftigare belägringsmaskinerna också.
Fick min collectors edition IDAG! Wee! Två dagar före release :) Kan säga så mycket som att det är hur grymt som helst.
jag har fått bekräftelsemail om att det är skickat till mig. Mums. Soon soon my preshhhious.
Modda trodde jag var rysligt invecklat. Det ska jag nog se närmre på...
Tips ang kavalleri. Som ni kanske märkt så fungerar inte kavalleriet som i rome (dubbelklicka på fienden och se en slakt som heter duga). För det första är cav'et inte alls lika starkt i fight, utan det är själva chargen som är förödande för fienden, men det går inte att charga hur som helst heller. 1. Rusa in i spjut-trupper och dina ponnygrabbar dunkar huvudet i sandlådan efter 3 sekunder. 2. Ett för långt charge resulterar i halt precis innan fienden är attackerad. Nu får man helt enkelt jobba med flankadet på ett helt annat sätt då 98% av de större fiende trupperna lägger spjutinfanteri i främsta linjen. Och istället för de långa rusattackerna får man använda enkelklick som resulterar i en sansad och förhoppningsvis kraftfull charge. kavaleriet marcherar långsamt mot truppen och när den är på lagomt avstånd så börjar den automatiskt galoppera. På så vis får man ultimat slagkraft.
Valero -> Jo tack, märkte det när mitt bästa kavalleri fick spö av typ italian spear men (typ som town watch i rome).
Nån som förresten vet hur man bli påve och vad man kan göra om man blir det? Har tre kardinaler hittils, men det tar ju typ 1000000 år innan påven dör, och då så väljs ens egna självklart inte.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Shakes P20 : För att bli påve måste du stå högre än alla andra fraktioner hoss påven.
Jag har spelat motsvarande 100 år i den stora kampanjen och 3 påvar har hitills dött så visst händer det.
Får du in en egen påve kan du i stor omsträckning styra besluten som fattas ang korståg och krig över huvud taget.
valero har du spelet i 2 dygn konstant??? fan vad det är jobbigt med merchants...mina blir hela tiden körda i botten av andra merchants! Vad ska man göra för att förhindra det? Damn vad grymt spelet är! Känns som att AI:n är väldigt mycket smartare. Utnyttjar ens svagheter mycket bättre, både på slagfältet och på kampanjkartan. Forward mighty England!
"Butters...I hate you with every inch of my body..." - Cartman
Chaimeira P21 : Nee, fick spelet i onsdags, så har väl kanske lirat 3-4 timmar om dagen sedan dess.
Ang merchants, har du assassins så kan du ju städa upp rätt enkelt. Annars får du helt enkelt placera dig på en vara som inte har konkurans från andra nationer. När du börjar få högt rankade merchants själv så är det ju du som tar pengarna istället ;)
Föresten, har skrivit om lite i koden så kampanjen visar år istället för turns, och varje turn motsvarar ett halvår istället för två år. Det gör att generalerna åldras realistiskt också. Man kan även låsa upp alla nationer om man vill. Personligen börjar jag med venice och sedan ska jag köra med hre så behöver inte.OBS Göm inte att göra backup på filen i fråga. Filen är dessutom skrivskyddad så det måste ni checka ur i egenskaper. data/world/maps/campaign/imperial_campaign sedan descr_strat.txt och sedan ändrar man rätt del så det ser ut så här: campaign imperial_campaign playable england france hre spain venice sicily milan scotland byzantium russia moors turks egypt denmark portugal poland hungary end unlockable end nonplayable papal_states aztecs mongols timurids slave end start_date 1080 summer end_date 1530 winter timescale 0.50 marian_reforms_disabled rebelling_characters_active gladiator_uprising_disabled night_battles_enabled brigand_spawn_value 20 pirate_spawn_value 28
den här tråden får inte dö! jag måste prata om total war med någon så att jag får ut mitt begär...
är det någon annan än jag som råkar ut för att det börjar hacka något extremt på kampanjkartan? feting irriterande eftersom det tar ett tag innan det går bort.
Chaimeira -> Inte i medieval 2, men i gamla vanliga rome så hade jag det. 1.2 patchen löste det dock.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
hmmm...får kanske vänta på patchen isåfall.
Chaimeira P21 : Jag har egentligen bara problem med spikes under sieges. Men får hem en brand new rigg i slutet av veckan och då jävlar blir det huge units för hela jävla slanten ^^
valero vad är "rigg"?
nån som orkar förklara skillnaden på castle och city?
!!!
^^ kortfattat. Ett slott är bättre militärt, framförallt för att det är där du kan få fram dem tunga soldattyperna. Tillexempel tyngre infanteri, kavalleri och belägringsmaskiner. Jag tror att ett slott är lättare att försvara också. En stad är bättre på nästan allt som inte är militärt, eftersom det är där du kan få fram diplomater, handelsmän, spioner osv. En annan väldigt viktig och bra sak med en stad är att du kan höja eller sänka skatten. Vilket kan rädda ett rike i svåra situationer. Jag försöker sikta på att ha slott vid "fronten" och städer längre in i landet som är mer produktiva. Finns säkert en del man kan lägga till. Bitte
Det är dyrt att konvertera stad till borg och vice versa på högre nivåer. Jag placerar inte mina borgar vid fronten utan vid strategiska punkter där jag vet att fienden kommer vilja passera. Ett exempel: Om jag spelar som England så vill jag ha en borg i caen för att lättare kunna skydda infarten till Storbritannien, och då framför allt London som med största sannolikhet pumpar in sjuka mängder pengar.
Nope, vem vet kanske kommer med patchen.
angående städer och fort. Så kan en stad endast producera infanterienheter (plus enkla marina enheter) som standard. Så för kasvulleri och bögskyttar så krävs ett fort. Jag började med fransmännen. Men jag hade lite problem med påven, och var så jäkla omringad av fiender stup ikvarten så jag kallade det för "testomgång" och så började jag en ny med britterna som jag äger rumpa med. Frankrike blev ett minne blott för någon kvart sedan. muhahaha. Jag trodde påven skulle bli ganska fjantigt och värkanslöst. Men om man spelar efter att inte bli bannlyst så blir det en rikigt bra funktion! T ex så har jag ju velat spöa fransmännen ända sen början, men den där jävla påven hade andra åsikter. Så då fick man se till att skaffa lite kyrkor och biffa upp sitt anseende hos påven. Så när nya påven kom till makten kunde fransoserna kyssa min bleka rumpa. Däremot är jag lite mindre road av inkvisatörerna (svenska?) och kättarna (svenska?) som är snuskigt jobbiga. Samma sak med merchants som är väldigt svårt att få att bli bättre. Man borde kunna "träna" sina merchants och präster på något sätt eller åtminstone kunna muta bort heretics och inquisitiors. För ibland hamnar det liksom utom kontroll, man kan liksom inte få bort dem! Och mina lönnmördare når inte upp i klass för att knäppa dem. appropå det, väldigt trevligt att de återinfört de små videosnuttarna vid mordförsök och dylikt som fanns i shogun. Det sög lite däremot att det inte blev större effekt av att lyckas med ett korsåg. Jag tycker påven kunnat helgonförkla mig eller något.
Lingonfil P20 :Har du ett merchants guild i staden där du tränar merchants så är de lite"tränade" redan från början. Merchants guild bli man erbjuden i städer med stark ekonomi och bra handel.
Samma sak gäller för andra special enheter, assassins, templars osv.
Tror belöningen för korståg varierar, ett mål några få provinser bort bör rimligtvis ge sämre avkastning än om du skickar en flotta runt hela europa och sedan får kriga mot 7000 ökenkrigare. :)
Samma sak som att noble uppdragen har olika utdelning.
/////////////
har lirat en liten kampanj mestadels på strategikartan som england i väntan på min nya dator.
Kan säga att skottarna fick äta grus på 3 år ^^ (kör med 2 turns/year).
Blev utesluten från kyrkan när jag attackerade frankrike, men just nu är blitzen så stark att ingen kan sätta stop för mina gigantiska styrkor what so ever hehe.
Helvete, man kan ju inte va Turkarna! Det var den enda anledningen att jag körde ettan.
Becuz u CAN´T, u WOn´T, n u DON´T STOP!
^^ Du menar: Helvete man kan inte vara svenskarna!...
man ska ju lätt vara skottarna :>
!!!
Date_a_model P24 : Kan du ju,
edita som jag beskrev tidigare så kan du låsa upp alla nationer.
Men kör inte ctrl+c/cctrl+v på allt, då ändrar du turns till årtal och ökar antalet rätt saftigt. Fixa bara playable nations biten.
Jääh ligger etta på alla fem olika grejjer man kan ligga etta på. Det sägs att krig kostar pengar, men min invasion av sicilien fyllde minsann kassakistan ordentligt. 4 provinser på 5 turns, och runt 10k floriner från varje stad. Mmmm.... Uppgraderade megamuren 2k i tre städer för 9.5k styck, nu måste jag bara vänta på att nån anfaller så jag kan testa dom. Tyvärr så finns det inte en chans att dom en kommer i närheten av mina största städer :( Har 30k i uppkeep av mina armeér också, så om jag inte fortsätter invadera som ett mongo så kanske jag kommer vara tvungen att sluta bygga allt det dyraste i alla städer :((((( Mensigaste som hänt mig i hela spelet var typ 15 turns sen, milan anfaller mig som fan hela tiden, och när jag anfaller tillbaka så lackar påven och sparkar ut mig ur coola klubben, sen så anfaller milan, holy roman empire och sicilien mig samtidigt från olika håll. Min 9 stjärniga general blir lönnmördad och sen blir dom trupperna han hade (typ 1300 pers) anfallna av tre hre arméer på totalt 1500 pers. Spöar skiten ut fittorna, men har typ 250 soldater kvar i den armén och alla andra är typ fett långt borta. Då bestämmer sig sicilien att invadera min huvudstad venedig, och jag har inte en chans att ta tillbaka den. Allt det hände på typ 4 turns.
Då bestämmer sig sicilien att invadera min huvudstad venedig, och jag har inte en chans att ta tillbaka den. Allt det hände på typ 4 turns. Kan ju tillägga att jag loadade om typ 5 turns innan och... gjorde lite justeringar i min strategi.
Faaan jag vill spela medieval 2 campaign mode i multiplayer civ-style, typ play by mail eller nåt. Skitsamma om man inte får dom där coola 3d-battlesen, det är ju inte det som är det roliga.
Kan någon mod ändra namn på tråden?Total War: Medieval 2 , förslagsvis.
Har någon använt "Rotten cow"-effekten mot fienderna med en trebuchet? Fiendens fanor blir gröna, men jag har inte listat ut om det betyder att dem blir sjuka eller om dem blir skrämda på något sätt. Nice med kanoner förresten =) Bababoom!
Nu är det bara att vänta på en lite saftigare dator så ligger det där spelet snart på hyllan (fodralet iaf.) Ni som spelat det att tag nu, vad är bättre/sämre än dem tidigare spelen, kanske främst Rome. Vad är nytt osv? Det kliar fan i mina fingrar :/
Walking the street of dreams
Det som är påtagligt tycker jag, är AI:n som är bättre. Vilket är jävligt skönt!
Om mindre än två veckor så ska patchen vara ute.
Om mindre än två veckor så ska patchen vara ute. HALLELUJA! Hoppas dom fixar buggen där egna enheter vägrar gå igenom hål i murar som fienden gjort, och buggen där egna enheter inte kan gå igenom sin egen port om dom routar. Och lite smågrejjer till...
Är i princip bara ai problem som kommer fixas med patchen så det ska nog lösa sig ;)
upp med denna! undrar en grej, såg att man kunde slåss över nätet.. men (har bara spelat demon med historiska slag) när jag är i krig å det blir stressat så pausar jag och beordrar trupperna för att sedan slå igång spelet så utför dom ordern.. det kan väl inte funka att göra så när man kör mot en annan spelare över nätet? nån som har koll på det?