ndrar en grej, såg att man kunde slåss över nätet.. men (har bara spelat demon med historiska slag) när jag är i krig å det blir stressat så pausar jag och beordrar trupperna för att sedan slå igång spelet så utför dom ordern.. det kan väl inte funka att göra så när man kör mot en annan spelare över nätet? nån som har koll på det? Blir väl antagligen som i rome, att det kommer upp en ruta för motståndaren/-rna där det står "player johhny_diamond wants to set game speed to pause/2x/3x" och sen om han också trycker på pause så pausas spelet.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
jag har blivit frågad av påven om jag vill vara med i ett krusaid (stavning?). Hur gör jag för att gå med?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
manish Välj en general ge honom (minst) åtta enheter och en trycker du på en liten ikon i generalens "fönster" som säger join crusade. Valero. Jjag upptäckte en sak med korstågen. Jag intog liksom Jerusalem utan att få en riktigt belöning... Men jag upptäckte senare att alla städer i hela mitt immperium fick en public order bonus från "glory" pga av mina korstågsinsatser. Så lite värt är det ändå. Btw Snart ska ni se att jag har en engelsman som påve =). Jag har fyra kardinaler varav en har full på piety, plus att en majoritet av de andra kardinalerna är allierad med mig. chaimeira rotten cow sänker moralen är jag ganska säker på. Det borde väl stå i manualen annars. Kan man skjuta ruttna kor på en specifik plats eller bara mot enheter? Så kan man liksom minera ställen på kartan. Det skulle vara bra.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
^^ okay..tack. Jag tror att man bara kan attackera trupper. ÄR det någon som vet när man får erövra sydamerika? Försökte skicka iväg ett skepp med några "agenter" för att utforska, men skeppet kunde inte nå längre ut i atlanten. Måste man invänta en historisk händelse eller?
"Butters...I hate you with every inch of my body..." - Cartman
Yes det skulle jag tro, Från 1492 om allt stämmer.
frols Jag tror att det är så att när ni står brevid varandra så är det inte ett rött fält runt omkring så att det uppstår "path blocked" när man passerar. Plus att man ser vad hans enheter ser. Men jag har aldrig haft det med någon så jag vet faktiskt inte säkert. En lite lustigt slag inträffade nyss... AI:n på bågskyttar är inte direkt 100%. Min polare satt och lirade och så blev han anfallen av venedig men en full armé bestående av 3 peasant archer en general och resten armoured spearmen, sergent spearmen, militia spearmen och sånt. Själv hade han tre enheter peasant crossbow och två enheter armoured sergents. Alltså 20 mot 5. Gissa vem som vann! Fienden gick fram med sina archers och började skjuta och blev beskjutna av min polare. Tillslut var nästan alla archers döda och typ 2 crossbow hade dött. Så då började vi skjuta på generalen iställlet. Efter att ha plockat hela den enheten fick vi generalen också. Sen så står bara hans armé (som fortförande består av 16 enheter infanteri) och glor medan hans typ 10 peasant archers skjuter på oss (utan att döda någon). Så våra crossbows pepprar iväg alla sina pilar (och plockar därmed en hel del infanteri). Sen så fanns det inte så mycket mer att göra än att storma hans trupper som var wavering av någon outgrundlig anledning. Så fick vi ett par italien milita att routa och tillslut routade hela armén. Som grädden på moset hette vår befälhavare Captain Jan (vilket råkar vara min kompis namn), kaptenen promotas efter slaget till general (man of the hour) och blir till Jan of Nurenberg (e d). Det är synd att man inte kan utse faction heir, för det hade lätt blivit han! visst har archers blivit mycket sämre. De är värdelösa på att skjuta pilarna i en båge numera. Det skjuter fan rakt upp i himlen!
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
frols manualen säger: millitary access means granting passage through a faction's lands, without it any longer being considered a hostile action. jag hade visst lite fel...
hur startar man krig med någon utan att påven lackar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
man startar krig med någon utanför den katolska världen :P Men man ska inte förvänta sig att dom andra katolska länderna inte kommer att anfalla en... AIn är så jäääävla ful, om du lämnar nån av dina stora städer dåligt försvarade så kan dom anfalla även fast du har alliance och bra relationer till dom.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
AIn kommer inte dra sig för att anfalla en förän påven säger till en. Tills han säger till en så är det bara köra blitzkrieg för hela slanten och röva alla städerna man kommer åt. Sen när påven lackar så skickar man en diplomat och ber om alliance, och när påvens mission om cease hostilities tagit slut (7 turns) så är det bara att anfalla med arméerna som man byggt och står och väntar vid gränsen.
det jag gör är att jag rekryterar många präster och bygger kyrkor medans så att man inte faller allt för långt bak med påven. Exakt det man ska göra. Man ska också kolla vilka städer som har minst procent anhängare av ens religion, och sen skicka sina kardinaler dit. Då blir påven mycket glad, och ens kardinaler får en massa experience. Då kanske man har tur och får en av sina kardinaler att bli vald till påve.
brukar iofs skicka mina präster och kardinaler som jag har över ner till spanska halvön. Säger mig väldigt mycket... Men det låter bra.
jag körde mot två jävla datorer sommötte mig jag var bysantaines hade generla på lvl 9 med fettaaste armen tror du ej att jag ägde dem med mina trupper och sen låter dem va i två år och då kommer mongolerna knullar dom och och blir ägd av min kompis med sin jävla ryska bowjar arme hade full arme av allt det bästa dom hade tre fulla armer men min general och armen dödar 2 och en halv av dom och flyr sen med livet kvar jävla horigt det var av han:P
zchwen om man inte använder punkt eller komma är det näst intill omöjligt för andra att förstå vad man säger ungefär som att skriva text utanatthanågramellanrummellanbokstäverna bara så att du vet
jag har sju kardinaler av 13 (dvs egen majoritet) =D. Nu måste jag bara försöka bli av med nuvarande påven...
Personligen tycker jag man har tråkigt lite att göra som påve. Hade varit wunderbaum om man hade kunnat utöva lite förtryck, men det fanns inte så mycket alls att göra som påve. Spelet är onekligen inte så annorlunda från Rome-iterationerna, men tusan så läckert. Stämningen känns mer komplett! Älskar att belägra städer, om inte annat så för att bara se röken i skorstenarna och hur städerna blir mer och mer avancerade!!! Är det bara jag som tycker att generalernas pep-talk innan fighter har blivit klart mesigare?
-------------------------------------------------- ------ Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen
HOHO drog just igång spelet med min nya dator ! :o Högsta inställningar på allting, huge units, andra krävande processer igång, max antal units på slagfältet = Totalt flyt och kanske det vackraste jag sett i spelväg :')
jag har sju kardinaler av 13 (dvs egen majoritet) =D. Nu måste jag bara försöka bli av med nuvarande påven... Meh bara vänta på att han dör så för du ju sju röster sen i valet. Totalt flyt och kanske det vackraste jag sett i spelväg :') Du spelar inte så mycket spel va?
Shakes P20 : Jo spelade tex oblivion på max inställningar 10 min innan jag postade.
Plastiga specialeffekter är inte allt vettu. m2tws grafiska profil är stunning.
vad har du för dator för att kunna köra allt på max valero?
!!!
HDD1: Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS 16MB 320GB 7200RPM CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt CPUCooler: SCYTHE NINJA PLUS HEATPIPE RAM: Team Xtreem PC2-6400 800MHz 4-4-4-12 2048MB GFX: Asus GeForce 7950GT 512MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, Retail GFXC: Zalman VF-900Mobo: Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 PSU: Hiper Type-R HPU-4 K580 580W typ
Ja , sjukt mycket längre speltid, man kan i princip öka hur mycket som helst. Men med inställningen jag hade bifogat blir det mest realistiskt (syncar med åldrandet av generaler). 4t/y är rätt nice också, 3 delar utan snö och en del med snö. Känns ju lite dumt att halva europa är snöigt 50% av tiden egentligen.
Eggyo P20 jag har attackerat på flera fronter samtidigt. För att vinna så mycket mark som möjligt innan påven hinner agera. Sedan när han börjar lägga sig i och sätter ultimatum är det bara att sluta fred med nationen, MEN man kräver att få en stad eller en borg för att dem ska få fred. Sedan avvaktar man tills påven har lugnat ner sig. Fråga: Det här med att trixa med filer så att turns/year ändras, påverkar inte det "historiska events" negativt? Så att man typ aldrig får tillgång till krut och aztekiska fiender/allierade?
Chaimeira P21 :Nej egentligen inte, historiska event är triggade till årtal. Så om vi säger att du fyrdubblar den totala speltiden (alltså 2t/year) Så blir den ända effekten på de historiska händelserna en fördröjning i takt med allt annat.
Jag personligen, och många med mig tycker att vanilla formeln är alldeles för arkadig, jag vill vattna ur varje epok ordentligt och inte känna att jag kompromissar bort vissa viktiga enheter för att en dito med lite bättre stats som finns att tillgå bara ett par turns bort.
det är lite trisst att påven inte har någon som helst känsla för rättvisa, the holy roman empire anföll och tog över en av mina städer som jag snabbt tog tillbaka precis innan jag anföll staden vill dock påven att jag skulle hålla mig borta från mina katolska vänner. Detta brydde jag mig dock inte så mycket om eftersom det kändes som jag kunde sluta kriget efter att jag fick tillbaka min stad men det hela slutade med att jag blev bannlyst. nu jävlar har jag en vendetta med honom! Jag tänker fan inte vila förens jag har hans huvud på ett spett!
Military justice is to justice what military music is to music
Är det inte lite märkligt att det bara är egypterna som finns som spelbar faction i mellanöstern? Det fanns väl ändå fler "länder" där nere på den tiden? Om man har venice och milan i europa borde det väl rimligen finnas fler factions i mellanöstern? Vad tycker ni om att man får enheter från sina slott och murar? Jag har nästan slutat bygga barracks och stables. De behövs ju inte när man får enheter från slotten!
Eggyo: Men morerna är ju i Afrika och inte mellanöstern. Det måste ju funnits andra makter i mellanöstern än bara egypten. Salladin t ex, inte var han egyptisk inte? Och borde inte t ex sassaniderna förtjänat en plats i historien? Angående påven så mäker ni nog att det är personer som blir bannlysta inte hela länder. Om ens kung dör så blir ens land försonat med påven, eller om påven dör så kan den nya påven försonas med en faktion. Fast är man stor och mäktig och har en massa katedraler så kan man övertyga påven att tänka om. Jag saknar däremot konkreta förhandlingar om påveröster. Dessutom tycker jag att det är för små möjligheter att avsätta en tillsatt påve. Man borde kunna begära nyval och om en majoritet går med på det så blir det omval. Eller att man kan avsätta påven med millitär. Jag har inte vågat mig på det än, men det borde ju gå.
Lingonfil Men man kan ju inte avsätta en påve i verkligheten, påven sitter på livstid om han inte själv avsäger sig ämbetet.
Själv så håller jag mig jäääääävligt god med påven nu när jag börjar lira en kampanj, så jag kan samla ihop mina feta styrkor, sen funderar jag starkt på att helt enkelt utkämpa mitt krig på alla fronter möjliga om jag inte får tillräckligt med makt genom kardinalerna (som jag hoppas på att få =)).
Visst kan man smöra för påven offentligt, men när det kommer till kritan har man ju inga skrupler, hela världen ska bli min! ;D
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Håller nog med om fraktioner i mellanöstern, tycker att sassaniderna och sarakenerna borde haft egna länder.
saracenerna var de jag menade... Sassaniderna är något annat. Jo men turkarna höll väl ändå mest till i mindre asien och armenien/kaukasus trakterna? Jag tycker det känns för fattigt på faktioner i själva mellanöstern, eufrat- och tigrisområdet. Hela mellanöstern börjar ju som rebellstäder. Det blir rätt så trist att köra med egypterna, de har inga grannar förutom turkarna (moorerna räknas inte för de är så långt bort och är sämst).
JP Kan och kan. Man gjorde väl ganska mycket som man ville på den tiden. Det fanns väl tidvis flera påvar samtidigt. Och han satt väl inte alltid i Rom heller. Jag tycker att om man har stora muskler, djupa kistor och många kompisar så borde man kunna influera påvens existens mer direkt.
Lingonfil Ja, jag hade inte klagat om det hade gått, då hade påven fått smaka på lite skandinavisk ateism ;)
Kan säga att det är fett kul att spela som turkarna! Det bysantiska riket är riktigt starkt i början och egyptierna i söder närmar sig fort som fan och intar varenda rebellstad i vägen. Är ganska svårt när man spelar på very hard på kampanjkartan och i strider. Dem enda man kan ha handel med i början är fan bysantiska riket och egyptien.
Köpte spelet för ett par dagar sedan och jag måste säga att det är riktigt bra. Som den Rome-nörd jag är så har jag fastnat totalt i Medieval 2 nu. Lirar som spanjorerna för tillfället och har väl kommit till 1130-talet ungefär. Jag har fått alldeles för lite sömn de senaste nätterna p.g.a. det här spelet... Tycker påven blir lite okonsekvent rätt ofta dock. T.ex. hotas jag med att bli utesluten när jag bara försvarar mig mot de satans portugiserna som bröt vår allians och attackerade mig.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
Är det någon annan än jag som stör mig som fan på att "start battle"-rutan är i vägen för informationen om stridande enheter?!
chaimeira: Så otroligt puckat! Den döljer precis det som man vill veta! Fan när skolan lugnar ner sig lite får jag ta upp gejmandet igen. har fått ta en paus nu.. =( Jag kan inte lira i ngn timme eller så, jag måste lira hela nätterna och varje dag om jag ska lira.
"These Portugese are fishermen, not soldiers!" Igår fick jag en av mina kardinaler att bli påve också! Man kan dock inte kontrollera honom på något sätt egentligen som jag trodde först. Han gillar förstås sitt eget land betydligt mer och är inte lika hård mot en i alla fall. Lirade lite custombattles också för att testa kanoner och musköter så det vart en hel hög slaktade azteker någonstans i Sydamerikas djungel och en ren musköt-shootout mellan Venice och Milan. Så jäkla kul... Nu har jag inte tid med en massa utläggningar om spelets förträfflighet längre men förträffligt är det verkligen..
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
Frols P3 : :( min nya dator har också varit paj, den SKA fungera perfa på onsdag. Känns surt när man lägger 20000 på en ny burk och så är det nbågot jävla prob med den.
Kan dock meddela att medieval 2 är "vackert" med högsta möjliga inställningar :) Glöm inte att increasa unit size till huge också hehe.
Är det någon som har något bra tips mot mongolerna? Spelar själv som the Turks och är redan i fetkrig med byzantines när mongolerna rullar in med 5-6 fetarméer och belägrar Bagdadh och Mosul. Fått ordentligt spö i striderna om båda städerna
"As a ninja you obtain certain responsibilities such as kicking asses and looking cool and tough."
Oyabun P21 Ahhh christ! Är det där mongolerna kommer ifrån?! Trodde att dem kom längre norrut. När anfaller dem för första gången? Ps. Har du inte slagit bysantiska riket än? =)
Alltså, jag har en dansk som påve (spelar som Danmark) och svarar på HRE:s attacker genom att ta två av deras städer (vad ska man annars göra?). Så får jag det där missionet av påven (min jävla påve!), att jag ska ceasefire och inte anfalla. Så belägrar de städerna som jag hade tagit och VÄGRAR gå med på ceasefire om jag inte ger tillbaka dem. Yeah right! Känner mig som en barnunge som vill skrika: "DOM BÖRJA!". Jag ska spela nu och se om påven dissar mig nu =(
Chaimeira Det verkar som dom kommer in vid Bagdadh eller Provinsen ovanför svarta havet.. Det verkar vara slumpat för dom har droppat in olika när jag spelat andra länder. Angående Byzantierna så verkar dom ha oändliga skattkistor och mina städer är urfattiga, men nu har dom bara grekland kvar.. Egypten har börjat ta mina länder i mellanöstern med :/.. Det verkar som alla är out to get me.. Nu fattas det väl bara att Ryssarna invaderar Tblisi och Ungern tjockar på Constantinople >:/
"As a ninja you obtain certain responsibilities such as kicking asses and looking cool and tough."
Oyabun P21 haha..precis det du beskriver hände mig. Att ryssarna och ungrarna attackerar. Men när kommer mongolerna??? Vilket år?
Oyabun P21 När jag körde med engelsmännen och hade skapat min lilla kristna koloni i mellanöstern så kom plötsligt mongolerna och skulle börja bråka. Men grejen är att de inte anväder siegevapen utan bara towers, rams och ladders. Så jag skickade in alla mina dismounted knights in i staden de anföll. Tricket är att man inte ska låta de få smälla upp porten med sin murbräcka. Man ska storma ut med en enhet och spöa de som bär på ramen (offra den enheten). För uppe på murarna så har inte mongolerna en chans. Däremot om portarna slås upp så kan de välla in med allt kavalleri och man är körd. Sen så gör ett par enheter crossbow slarvsylta av hans kavelleri från murarna. De fortsätter att attackera tills deras trupper är slut (vilket tar ett tag...) men om man har ett stort citadell med ett gäng dismounted knights i och några enheter ruttna spearmen så går det inte att inte staden utan siegevapen.
Chaimeira Det verkar som det var ibörjan av 1200, man får ju ett varningsmeddelande någon turn innan
Helvete vad mongolerna är svåra! Har redan förstört Tibilisi för mig (turkarna). Dem är fett smarta också, dem nappar inte på mina försök att locka dem till flaskhalsar, såsom broar eller höga bergsluttningar... Är det någon annan som har "felet" att ljudet till avfyrade pilbågar kommer lite för tidigt?
Det skulle jag inte tro. Men det beror på hur länge du spelar...