Iphone 3g eller HTC diamond?
står i valet å kvalet om vilken mobil jag ska köpa, är helt såld på dom nya touchscreen-lurarna. har efter en veckas sökande, minimerat antalet till 2 st lurar: Iphone 3g (Länk till http://www.iphone.com ) och HTC diamond (Länk till http://www.htc.com/www/product.aspx?id=46278 ) det jag främst har gått på är form/design samt os/gränsnitt, båda telefonerna känns väldigt användarvänliga dock så har jag ingen erfarenhet alls från företagens tidigare modeller. så det jag vill veta är om någon har använt en första gen iphone eller någon tidigare modell från htc och i så fall kan berätta lite om "buggar" saker som har varit störande osv.
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
Förstår jag det rätt om jag säger att HTC saknar wlan, men har GPS? Såg iofs att iPhone har GPS numera... I så fall är den enda nackdelen med iPhone AppleStore (all uppkoppling mot affärer och annan reklam) samt att det är årets Goose-jacka.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
HTC Touch Diamond har inbyggd WLAN (Wi-Fi 802.11b/g) samt HSDPA på upp till 7,2Mbit/s, samt GPS. Jag vet inte riktigt varför du just vill ha dessa två telefoner, men hur kommer du använda din framtida lur (Förutom ringa/sms/dylikt)? Kommer det vara så att du kommer anända dig mkt av kalender etc så är ju Diamonden ett bättre val just pga bättre kalender än någon annan mobil-OS på marknaden just nu. Dessutom är utbudet av apps för WM mkt större än Mac/Symbian/Enea OSE etc...Frågan är snarare om pris och om du verkligen vill ha iPhone för popularitetens skull? Näe, kör på HTC:n, säger jag!
som jag sa så har jag blivit såld på just touchlurarna, och efter att ha scannat marknaden så var det till slut dessa två jag fastna för, iof så var det väl iphone g1 som jag fastna för från första början. båda telefonerna har för och nackdelar, vissa delar dom och vissa inte. det jag ser som iphones stora fördel är musikspelaren sen tycker jag att själva oset är mer färdigslipat (gentemot touchflow 3d), dock så är ju kameran en stor besvikelse, dels att den bara har en kamera, dels att den är utan blixt och sist men inte minst den är bara på 2 mp. sen stödjer den ju inte heller mms vilket är konstigt, men har redan sett apps som ska ta hand om den biten(dock vet jag inte hur det kommer se ut). htc diamond å sin sida är för det första (enligt mig) en snyggare telefon, sen ska tydligen diamonds webläsare vara bättre än iphones, kameran har lite högre upplösning men även den saknar blixt dock så har den autofokus vilket är en fördel. det jag tycker att den tappar på om man jämför med iphone är minnet exempelvis som ligger på 4 gb kontra 8 eller 16 gb, det hade varit annorlunda om det hade funnits en extern kortplats. sen tycker jag även att det är ett stort minus att den saknar ett vanligt steroplugg uttag. Det jag vill ha är en pryl där jag har allt samlat, (musik, internet, musikspelare, kamera osv). dock måste jag erkänna att det har kommit in en tredje kanditat med i bilden, lg viewty, visst den är lite äldre kanske inte har lika coola grejer som dom övriga 2 men kan i stort sett göra allt som dom kan. plus att den är mkt billigare, känns som att marknaden kommer explodera av så kallade touchtelefoner så man kanske ska lugna sig lite med att köpa det allra värsta å vänta in t ex nokia och ericsons xperia.
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
MR_EVIL Hmm, blir lite svårt att ge dig ett förslag när dina behov är lite luddiga =P I ditt första inlägg anger du kraven som följande: - Touchscreen - Form/Design - OS/Användargränssnitt Sen börjar du prata om musikspelare (Fördel: iPhone), kamera (Fördel: Viewty) samt webbläsare (Fördel: Touch Diamond) men raden undertill dessa så vill du ha allt i en pryl, vilket gör det lite svårt för dig, med tanke på att det inte riktigt finns en som möter just alla dina nya krav som du anger. Ya dig? Jag säger såhär, glöm det där med multitouch a lá iPhone då det i mitt tycke sällan kommer väl till hands, jag personligen hade svårt att använda fler fingrar på samma skärm (Kanske lite anal i fingrarna, vem vet? ;) så jag föredrar endast ett aktuellt finger / skärm. Där tycke jag Diamond kommer väl till hands, dels pga storleken (inte för stor men inte för liten heller) kontra upplösningen. Även iPhone är väldigt grym där, men multitouchen betalar jag inte extra för, om man säger så. OS:et tycker jag Diamond:en vinner totalt, lätttillgängliga apps i tiotusentals plus att WM är såpass vältänkt och utvecklat. iPhone har i grund och botten en väldigt snygg UI, men långt från komplett i apps samt funktioner i mitt tycke. Viewty är helt ok för det nutida priset, men apps i tredjehands-väg kan du i princip glömma. Webbläsarn, ja det svarade du självt på. Kameran. visst, Viewtyn med 5 MP, men kommer du verkligen använda den såpass att 5MP+blixt är ett krav? Bara en tanke... Och ett tips, väntar du för länge på den perfekta touch-luren kan du hamna i en ond vänta-cirkel :P Skit i att vänta, gör ditt val och slå till! Hoppas jag hjälpt till!
jag vet att det blev lite luddigt, om vi säger såhär då jag har väl använt mig av två st filter när jag har nu har sökt en ny mobil.filter nr 1 jag söker en pryl där jag har allt samlat och som har en touchskärm(telefon, kamera, mp3 osv), allt behöver inte vara topnotch, men det ska funka och inte bara vara ditsatt för att höjja värdet. tex kameran, det är inget jag kommer använda till att göra ne portfolio men det kan va kul å ha och dra fram på en fest å ta lite bilder å faktiskt se vad motivet föreställer. när telefonerna väl har passerat filter nr 1 så är det filter nr 2 som får göra det sista "utslaget"Filter nr 2 form/design samt os/gränsnitt, klarspråk; snyggast möjliga telefon som har tagit sig förbi filter nr 1 med högsta möjliga användarvänlighet. hoppas att det har blivit lite tydligare, dock var det ju egentligen inte min ursprungsfråga =)"så det jag vill veta är om någon har använt en första gen iphone eller någon tidigare modell från htc och i så fall kan berätta lite om "buggar" saker som har varit störande osv."
Min polare har den första iphone... Jag själv köpte en HTC Diamond. Kan säga att HTC är mkt mindre, lättare och lite mer avancerad i menyerna än iphone, men kalendern och menyerna och allt annat i htc:n är grymma, dom har verkligen tänkt efter för att underlätta allt, varesig du skriver sms eller ska ringa ett samtal så går de så snabbt och enkelt... Svårt att förklara om du inte testat telefonen men användar vänligheten är 100%. Det som är kasst med HTC är att när du har turbo 3g aktiverat så suger den batteri sjukt mkt, jag har stängt av den funktionen nu och batteriet håller ungefär 2.5 dagar med massa prat och sms. Annars höll den ca 14 timmar om änns de. En till lite störande grej med HTC:n är att högtalarn suger, om man t.ex. föredrar att lyssna musik via inbyggda högtalarn så suger ljudet ordentligt... Men detta stör inte mig då jag ungefär aldrig gör detta men de e ju bra att veta. Men den sitter riktigt fint i handen och fickan iaf, och den e en del mindre än ihpone...
http://djneno.com <-- Lyssna på ny musik och lite annat bullshit
Diamond säljs med pinne/stylus, användbar i vissa menyer och annat trams.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man
bruden har skaffat en htc och den verkar onekligen vara riktigt fet, inte lika mkt minne som i en iphone och sen att det är en microsoftmobil gör ju det hela direkt mkt suspekt. men fet är den =)
((MAAD))
det tråkiga är att det inte går å bygga ut minnet på htcn, 4gb känns lite klent för mina behov
MR_EVIL Jag tror inte huvudsyftet med Diamond:n är att vara über-high-end-mediaspelarlur med stereohögtalare som på W980i eller UI:n & EQ:n som iTunes/Walkman, så 4GB tycker jag är mer än väl. Går du efter ren medialur så kollar du på helt fel telefon..aww heck, helt fel märke tom... :)
den vore perfekt om man kunde trycka i lite mer minne i den :D
Jag tycker iaf min HTC har allt som behövs, de ända är att batteriet kunde varit lite bättre bara, men jag e nöjd ändå :) Och ja den har pekpinne :)
Har ni funderat något över den nya HTC:n?
Länk till http://www.htc.com/europe/product.aspx?id=49918 Den har utskjutbart tangentbord och microSD™ slot for expandable storage.
Inte helt fel. Men kanske överkurs för oss som inte är buisnessmens och inte använder våra mobiler till att skicka mail hela dagarna? Eller vad säger ni kunniga om denna?
Jag är helt och hållet i samma kläder som MR_EVIL. Väljer mellan Iphone och HTC Diamond. Men nu har den här dykt upp för mig... Hmm...
Shake n' Bake!
som en diamond fast lite fetare, dock med dom funktionerna man saknade...intressant :D
Definitivt! Ack ganska dyr.. Hittade den runt sju lakan, rätt mustigt för en sommarjobbande student :P
Shake n' Bake!
Kanske går ner lite i pris tills den släpps...
skitsamma. jag är en kontorsnörd som dessutom är estetiskt lagd. så det blir denna då jag tycker att xperia e så ful så jag spyr.
Redaktionen
2008-07-23 09:56
Htcn va ju riktigt snygg.. Har en Iphone v1 själv.. Har tröttnat lite på Iphonen.. Har inte riktigt allt man vill ha.. mms.. kan dock fixa så att man kan ta emot.. men sen kan man inte skicka saker till andra telefoner.. eller ta emot saker... med bluetooth alltså.. Htc verkar grym..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Har inte riktigt allt man vill ha.. mms.. kan dock fixa så att man kan ta emot.. Det finns väl något tredjepartsprogram som gör att man både kan skicka och ta emot mms?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
EVIL Vilken av dom menar du? Diamonden eller Pro?
Shake n' Bake!
Någon som styrt denna än?
i get more pussy then panty!
Redaktionen
2008-08-08 07:03
det går att skicka med, med nyaste versionen.
Redaktionen
2008-08-08 09:45
åker till USA på måndag, hur funkar det om man köper htc diamond där nere och tar med sig den hem? funkar den som vanligt här som där? undrar för jag hört nåt om att det inte funkar så med iphones...
www.ishoesme.se www.flowpics.posterous.com www.lovelymonday.tumblr.com
Redaktionen
2008-08-08 10:30
okej, men hur e det med htc diamond då?
www.ishoesme.se www.flowpics.posterous.com www.lovelymonday.tumblr.com
de nya går inte att aktivera för olika operatörer, men cydia å installer funkar. alltså, en köpt iphone 3g från usa blir en ipod touch med gps här.
Skivsamlare
2008-08-10 19:36
hmmm. funderar också på en ny lur. står mellan htc diamond, SE xperia och den nya HTC'en. beslutsångest till tusen :P väntar på lite recensioner tror jag haha
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Skivsamlare
2008-08-10 19:36
INOK allt beror ju på vad du vill ha. vill du ha riktiga knappar att t ex skriva mail och sms på? då är ju touch inget för dig. men behöver du ett helt tangentbord som Xperia och Pro har? jag köper en diamond imorrn. iphone till salu, nån?
Skivsamlare
2008-08-11 13:02
diamond, utan tangentbord.
Hur är det att lyssna på musik på HTC:n? Har läst en del recensioner men ingen har nämnt hur bra det fungerar. Och det stämmer att det bara finns 4 Gig minne, eller?
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
jag undrar lite över gps:en på HTCn... måste man koppla upp sig mot nått som kostar för att använda den?
Better active today than radioactive tomorrow
kör med ett datapaket så är det nog lungt med gps'n. för skoj skull testade jag min, gick in i google maps, aktiverade gps, gick ut på balkongen och det tog högst 10 sekunder sen hamnade den exakt på centimetern där jag stod, så det var nice. det är 4GB minne, och det går bra att spela musik. jag saknar dock "spela alla låtar", shuffle funkar såklart. jag väntar på senaste ROM-updaten som ska snabba upp den lite. inte för att jag faktiskt tycker att den är seg, den reagerar väldigt bra på allt man gör. den integrerade msn'n är nice med, kan skicka och ta emot alla slags filer + skicka röstklipp.
Har adrig testat att lyssna via lurarna på min htc men högtalarn e iaf kass :( Jo 4 gb minne och går ej att utöka.
Right! Beställde precis HTC diamond... hoppas det är värt det
vad är ett datapaket btw`?
se till att försöka använda touchen så mycket som möjligt, inte knapparna.. homeknappen suger lite. ett datapaket betyder att du kan t ex surfa fritt, sitta på msn och ladda hem saker till ett fast pris, detta går även på vädret, om du inte anävnder WiFi'n såklart.
okey, hur fixar jag det om jag har comviq kompis ab? Är det dyrt eller?
Hittade en video på youtube som visade att man kan installera Tomtom's mjukvara på diamonden.. på så sätt behöver man ju inte surfa alls när man använder GPSen. Så gjorde jag på min gamla SE också, funkar perfa.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
ahaaaa! Right on... right on
såg det jag också. jag går ner och byter min telefon efter helgen sen blir det nån skön GPS. gula fläckar på skärmen sux.
sitter pa whoa nu med htc luren. funkar b ra, men ovant... fattar inte riktigt allt. tex borde det finnas nagot battre tangentbord for ÅÄÖ
Till er som också gjort misstaget att köpa Diamond med 3: Hur har ni gjort för att snabba upp den lite? Menyerna är ju sjukligt sega och minnet tar slut titt som tätt. Det finns en uppdaterad ROM på HTC's sida men verkar inte fungera om man är låst till 3. Jävla 3!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det är ju inte direkt ett misstag att få telefonen 700 kr. jag tycker inte att den är seg i menyerna, det flyter på ganska bra faktiskt. inte segare än *host* iPhonen *host* vänta veckan ut, 3 ska komma ut med sin brandade ROM när som helst nu. Ring till kundtjänster och hör med dom.
Förstår inte hur man kan tro annat om Diamonden än att den laggar i menyerna.. det syns ju i de flesta demovideos på youtube. Lagg lagg, ladd ladd.. Laggar iPhonen så värst?
just touchflo'et på diamonden laggar inte alls, det är väl om man går in i inställningar och ska skrolla utan att dra i skrollen, tror dock den nya uppdaten kommer lösa en del. jag tycker iPhonen segar mer, i kontaktlistan med och att komma in i inställningar tar tid på iPhonen, den liksom tar sig tid att ladda in.