I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför får man inte diskutera cannabis på whoa?

Whoa Community - Allmänt om whoa

2008-11-13 14:52
Vill man diskutera cannabis så har man swecan.org
AdeOne!

2008-11-13 14:56
har inte lagt ut nån fakta ännu eftersom det verkar vara förbjudet men tag för dina varma ord ihabia. Och det jga vill prata om är just en liberalare drogsyn så kankse därför det verkar som att jag vill de?

ajajaj inte länka till sånna sidor ...
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-13 14:57
vad har varit bristande på kunskap om cannabis???
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-13 14:59
Alla dina inlägg har ju baserats på lösa antaganden och fördomar om hur Whoa funkar. Men faktum kvarstår att information om cannabis etc är emot Whoas R E G L E R. Vad är det du inte förstår egentligen? Det är hur enkelt som helst.
•pave paradise•

2008-11-13 15:07
men mina lösa antaganden handlar ju om att ifrågsötta och föröska få ett vettigt svar, jag förstår fortfarande inte hur man kan löåta en person säga vad han tycker om en sak sen tysta ner en annan.. bar för att han är "konstnär" det är löjligt.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-13 15:14
Nej. Det är ett helt annorlunda sammanhang. Du antar vilt att folk gör exakt som folk säger i låtar, vilket är en helt annat diskussion och galet antagande.
•pave paradise•

2008-11-13 15:17
så varför antar admin eller vad de va att folk ska göra saker bara för att jag skriver det i ett forum, tror dom att folk lyssnar mer på mig än sina "idoler"?? deras anti drogpropagande slopade ju så fort dom startade forumet.
LEGALISERA CANNABIS
Admin

2008-11-13 15:18
lhabia
Nja, just information om cannabis är inte mot reglerna, däremot att driva någon form av drogliberal politisk agenda och allmän drogromantisering.

slangan
Nej, det är inte förbjudet att länka till swecan eller att länka till fakta. Däremot känns de inte som den mest kritiska sidan. Och du är välkommen att länka dina forskningsrapporter om du vill. Kan du föra diskussionen på ett bra sätt är det inga problem. Problemet är dock, som jag påpekat flera gånger, att cannabis på Whoa i regel brukar innebära drogromantisering och uppmaningar (om än subtila i vissa fall).

men mina lösa antaganden handlar ju om att ifrågsötta och föröska få ett vettigt svar, jag förstår fortfarande inte hur man kan löåta en person säga vad han tycker om en sak sen tysta ner en annan.. bar för att han är "konstnär" det är löjligt.

Whoa är till stor del ett musikcommunity. Det förstår du väl att vi inte kan sitta och censurera musik? Vi är inte Mtv...
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2008-11-13 15:20
deras anti drogpropagande slopade ju så fort dom startade forumet.

Whoa driver ingen antidrogpropaganda bara för att vi inte vill ha drogpropaganda här. Whoa som community är opolitiskt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-11-13 15:22
Evolution:

Det jag påpekade handlade om användarens bristfälliga förmåga att formulera och förmedla ett acceptabelt inlägg innehållande ren fakta och information, ingenting annat.
•pave paradise•

2008-11-13 15:23
ne det är klart, censurera mig istället hehe

aja ska klura på det här ett tag då så får vi väl se om jag orkar kämpa mot detta välde hehe
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-13 15:25
Eller, så tar du till dig det råd som gavs om ett forum som diskuterar det mer fritt. Eller på din egen fritid.
•pave paradise•

2008-11-13 15:34
fortfarande ingen debatt där alla tycker lika. inget roligt med de. tänk om jag inte hade vart här då hade du inte fått vara whoaregelorakel för en dag!

FRED
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-13 15:36
Vem bryr sig om det? Bara irriterande att försöka få folk att förstå Whoas regler kring debatt om narkotika. Speciellt när de låååånga inläggen från administratörer totalt ignoreras.
•pave paradise•

2008-11-13 16:02
nej inte ignoreras, ifrågasätts! Tycker du inte att jag har rätt att ifrågasätta regler utifrån min syn
på saken? sen kanske adminsen har mindre vettiga svar än vad du har men det är en annan sak.

It's all groupie love.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-13 16:07
Har du några problem med reglerna får du väl ta det med whoas ansvariga, inte med mig.
•pave paradise•

2008-11-13 16:41
haha varför fortsätter du rabbla dem då?
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-14 00:12
cannabis e olagligt o därför skall du inte andvända det! du får dricka hur mkt alkohol du vill dessutom så får du ta horse för att du får gratis sprutor av hospital. men ut o gör revolution kids ut o säg era tankar på stan så kanske någon följer med er. jag kommer nog stå där bak o hejja på er allihopa skäms inte, alla vet vad som händer mellan fingrarna.
tar över de här

2008-11-14 03:06
Som Evo säger, det är helt ok att föra konstruktiva diskussioner om huruvida cannabis borde vara legaliserat eller inte, och liknande. Problemet är att det nästan alltid spårar ut p.g.a. pubertala kiddies som vill prata om hur mycket gräs de röker. Hade folk hållit det på en vuxen nivå och helt enkelt bidragit med vettiga källor (det är ingen direkt brist på sådana) hade sådana diskussioner varit mer givande.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-11-14 08:04
dvs du får inte ta heroin, men dom vill inte att de människor som redan lider av sitt grova missbruk ska få blodsjudkomar eller använda smutsiga nålar. det är väl det mest humana men det gör inte drogen laglig ;)
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-14 15:02
Men trådar som handlar om sex, och för barn under 15 år är det olagligt. Så då måste vi väl skippa det också?
que sera sera.. vi håller på AIK!

2008-11-14 15:17
slangan - Att diskutera cannabis är, som Evolution och fler sagt, inte problemet, utan problemet är, som de sagt, när trådarna går över till att "göra reklam" för bruket.

Att säga "men man får ju tipsa om alkohol" är inget giltigt argument i och med att det är en laglig drog, samt att Whoa inte tillåter trådar om "kan nån köpa ut?" eller liknande.
Att säga "men man får ju snacka graffiti" är inget giltigt argument i och med att graff inte i sig är illegalt och Whoa har regler mot att tipsa om "bra" illegala målningsplatser.

Du säger att du vill ha en diskussion och det är helt okej. Du behöver inte "tycka lika" som alla andra, men om du inte kan presentera några argument, utan bara "MC Mac rappar att det är bra, så då tycker jag det också" blir det ju ingen vettig diskussion ;)

Om du vill avhandla legalisering / kriminalisering av någonting (vare sig det är cannabis, grafitti eller pokémon) kan du diskutera det, men om du bara vill tipsa andra om "bästa sättet" eller liknande för en illegal aktivitet så blir tråden slängd.
Är det verkligen så svårt att förstå skillnaden?

Anenkefali - Prostitution är inte olagligt. Att köpa sex är kriminellt, men inte att sälja.

ephedra - Barn under 15 får ha sex. Dock får inte personer över 15(? jag vet inte den exakta åldern) ha sex med personer under 15(?). Det är alltså inte några 12-åringar som kommer sättas i finkan för att de frivilligt haft sex med varandra.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-11-14 17:50
är inte ett argument att en person får säga sin åsikt bara för att han är "Konstnär" men bara för att jag inte är bra på att pynta ihop lyriker eller måla med sprayburkar, så blir jag diskriminerad.
De får säga precis som dom tycker mendet får inte jag, du måste väl förstå varför jag tycker det är konstigt?

ni diskrimenrar de som inte kan få fram de dom vill säga genom konst.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-14 18:06
Konsekvensen är väl snarare att det är de som håller på med konst som är diskriminerade - deras yttranden ses ju inte som lika allvarligt menade ;)

Men för att bli lite mer seriös så: det är en stor skillnad mellan att säga vad man tycker och att säga vad som helst - en åsikt kan ju presenteras på nästan oändligt många sätt.

Just därför får "konstnärer" inte heller säga exakt vad som helst, utan de kan åtalas för förtal, hets mot folkgrupp, uppvigling m.m. För nåt år sen var det exempelvis en kille som dömdes för att ha gjort en hatisk raplåt om en tjej i sin skola. Även på Whoa har trådar med såna låtar slängts.

Du får fortfarande säga "precis som du tycker" om du vill ha en diskussion (förutsatt att det följer generella uppförandekoder), men om du bara ska propagera för ett användande får du köpa reklamplats ;)

10-4, over...

2008-11-14 18:13
Tss whoa har blivit kommersiella inte direkt undejord längre, kostar väl mer att ha banner här än reklam på mtv ;)

Men fortfarande har min åsikter blivit borttagna från trådar och jag har inte uppmanat någon till nått, jag har sagt vad jag tycker är rätt. Däremot va de ETT inlägg i den tråden som va nått sånt "rök brajj" liknande men ta bort de då.

hela grejen handlar ju inte om att göra hat låtar det handlar inte om artister inte får säga vad dom vill eller att ni tar bort nått om de handlar om någons skolkamrat. det handlar om att ni INTE tar bort den musik som faktiskt är sjukt propagerande för cannabis MEN ni fuckar med min inlägg som visar MIN ÅSIKT utan uppmanande till rökning!

hehe DUBBELMORAL och om du inte ser det tycker jag att det är väldigt konstigt och fortfarande är det diskriminering mot mig som inte är konstnärligt lagd.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-14 18:24
Tyvärr så kan jag inte säga vare sig att du har rätt eller fel i frågan om just dina inlägg i och med att jag inte sett /plockat dem, så "allt" du kan få från mig är hur det är för inlägg över lag.

Tyvärr kan jag inte heller se dubbelmoralen i att skilja mellan en diskussion (där ämnet kan / bör avhandlas i detalj) och en låt (där eventuellt tema måste förenklas till närapå naiva plattityder för att passa formatet).

10-4, over...

2008-11-14 18:32
haha ok... Alla hiphopare som propagerar för de kan ju inte göra de endast för pengarna, du måste ju förstå att dom faktiskt är tänkande individer som har en åsikt även om dom tjänar FETA pengar på att förmedla de som dem gör.

om du tänker så här. Jag är en människa och jag vill säga min åsikt i ett forum. snoopdogg är en människa han vill säga sin åsikt i samma forum. Jag får inte säga min men han får säga sin. Han är artist det är inte jag och om du inte säger att du diskriminerar mig för att jag inte är artist så är det dubbelmoral.

Plus att meningen med allt skulle tydligen vara att småbarn tar åt sig av vad jag skriver..
men inte av vad snoop rappar om?

LEGALISERA CANNABIS

2008-11-14 18:33
och behöver inte va snoop dogg kan vara ken ring som tänder upp en fet också.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-14 19:24
barn pratar om knark :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-14 21:11
Varför ska du diskutera cannabis på whoa ?
soundcloud.com/jerrones
Admin

2008-11-15 00:37
Det här är inte mycket till argument, det vet jag, men: vem tar artisten som propagerar för cannabis i en låt på vidare mycket allvar? (Och vem tar idag Snoop Dogg på allvar öht, han är bara rolig)? Och musik är så mycket mer än texter, jag själv tillhör de som snarare lyssnar på rösten än orden och ser det nästan mer som ett instrument. Förmodligen för att många texter egentligen är ganska tomma innehållsmässigt, men musikaliskt är låtarna hur grymma som helst.

2008-11-15 01:04
jag har knarkat knart är fel inte coolt. folk under 18år ska inte diskutera knark folk över 18år vill inte diskutera knark.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-15 01:46
evolution låt mabanda skriva svar du e ju fan värdelös
"vem tar artisten som propagerar för cannabis i en låt på vidare mycket allvar?" antagligen de ungdomar som tar min propaganda på allvar.... det är ju du som säger att dom kommer knarka efter dom läst vad min åsikt är. tror fan att dom knarkar efter att dom hört vad deras "idoler" har sagt!!!
du kanske inte har förstått att de småbarnen som du nämnt 12-13-14-15-16 åringar har en annan syn på saker och ser förmodligen artister dom lyssnar på betydligt mycket mer som förebilder då de antagligen försöker hitta "sig själva" och vilka dem eller passa in mm.

och hur du lyssnar på musik skiter jag i för det har jag och ingen annan frågat om, däremot diskuterar vi hur vida de borde va tillåtet att skriva vilka åsikter man vill om cannabis eller inte här,men med dessa duktigt dåliga svaren du ger mig så kanske det är lika bra att lägga ner. Det är väl bättre att du håller dig borta från tråden istället för att döda den som admin med usla svar!!
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-15 01:47

hahahhaa
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-15 02:13
Suck, fortsätter den här skiten?

Du presenterar ju fortfarande inte fakta om cannabis på ett läsbart och argumentationsvärdigt sätt utan fortsätter att bara bete dig som någon knarkkåt liten slyngel. Så, antingen gör du det som folk hänvisar dig till att göra eller så fortsätter du på detta sätt, får din tråd borttagen, fortsätter irritera folk och blir sedan bannad för att du kallar admins för idioter och dylikt (händelseförloppet är inte så främmande, faktiskt...).

Eller, så besöker du Flashbacks forum. Eller gnäller hos Playahead eller Lunarstorm eller vad för andra forum det nu finns där knarkkåta kids känner att de vill snacka nikotinkickar eller ruset de får av lättöl.
•pave paradise•
Admin

2008-11-15 04:11
slangan:

Du har fel. Visst påverkar musik i stor grad och Dr Dre har säkert bidragit till en hel del rökande. Men när det kommer till artister kan man lättare få en helhetsbild av vem som står bakom ett budskap och det sannolikt det som påverkar mest. Och det är inte alltid propaganda i låtarna.

Eftersom du verkar ha sanslöst svårt att förstå poänger förklarar jag en gång till varför det är relevant hur jag lyssnar på musik. Du ställer frågan varför vi tillåter musik som tar upp ämnen som våld eller droger. Jag förklaring är att Whoa är ett community med mycket musik. En annan förklaring, som var min poäng, är att musik är så mycket mer texter och därför fungerar annorlunda än foruminlägg.

Och häng inte upp dig på det där med ungdomar. Huvudargumentet är att droger är olagligt och därför inte tillåtet på Whoa, såvida man inte kan argumentera för sin sak och backa upp med fakta. Du är fortfarande välkommen med forskningsrapporter.

2008-11-15 11:58
ofta BARN ser den helhets bilden. Jag har inte diskuterat cannabis här har diskuterat om man borde få diskutera det eller inte och whoas dubbelmoral som ingen som är admin (ihabia) verkar se.
De enda drogerna jag brukar är cannabis och alkohol, men mest alkohol. så vad du tycker att jag beter mig som är ensak men vad jag e är en annan. men det känns som att mina groupie inlägg tog rakt i hjärtat och om admin inte håller sig till ämnet och flyger iväg i sina egna tankar och vill berätta hur han liv ser ut så är väl det min åsikt att tycka att det är sjukt onödigt och det kan jag inte bli bannad för.
En annan förklaring, som var min poäng, är att musik är så mycket mer texter och därför fungerar annorlunda än forum inlägg.

hur ska du kunna veta de, du de du tror ju att orden är instrument, du lyssnade ju inte äns på texter??

ska inte kalla honom idiot igen ihabia nu när du har varnat mig, (händelseförloppet är inte så främmande, faktiskt...). ne det är väl omöjligt för dig när du beter sig du vill slicka deras fotsulor hela tiden och känner att det är din uppgift och inte deras att berätta regler för whoa medlemmar. om inte admin kan få mig att fatta varför tror du att du vet nått om deras forum och att jag ska förstå det bättre när det kommer från dig?

Jag använder inte heller lunarstorm playahead eller flashback och är inte ute efter att ge knarkkåta ungdomar info om vart och hur dom kan få nikotinkickar jag är ute efter att kunna diskutera cannabis och jag säger inte att ungdomar ska göra de, tycker det ska va åldergräns som på all andra droger.

blir jag bannad om jag kallar nån för admin som inte är de? förtal?
även schyssta annonser här uppe nu om drogtester och behandlingshem google ser oss. hehe
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-15 12:04
Så...om man kan reglerna och berättar för andra användare vad dessa är så är man per automatik en kissass? Wow, vad nyanserat.

Du har ju fått svar på dina frågor 10-20 gånger redan. Varför fortsätta?
•pave paradise•

2008-11-15 12:22
Tanka ett halvtaskigt beat, säg din åsikt över det, ladda upp det på audio-sektionen av forumet. klaaaart!

Nej men vad är problemet egentligen? Whoa har regler för att man inte får, uppvigla till knark-användande. Som flera administratörer sagt så spårar ofta diskussioner om knark ofta ur. I en diskussion här (vilket verkar vara okej om det inte spårar ur?) får du antagligen ungefär lika mycket debatt som på annat håll.

Sen så har det ju inget att göra med hur känd personen är? Skulle Ken Ring(eller valfri känd person) skriva ett inlägg på forumet som uppmanade alla att röka på skulle det också bli borttaget.

Nu har jag väl lagt mer ved på elden i guess..

Hitta ett annat forum att diskutera det på?

2008-11-15 14:14
men fortfarande gör ju ken ring det i sina låtar det är ju det jag säger.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-15 14:17
Ken Ring skriver inte om det i trådar på Whoa han heller.
•pave paradise•

2008-11-15 14:22
ihabia du är väl en av de få som skriver här som inte är admin så du behöver ju inte svara på de frågor som inte är riktade till dig, men eftersom du känner sånt behov av att verka duktig och smart så kommer du väl inte sluta misstänker jag. som du rabblar regler och skriver så beter du dig som en kissas ja.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-15 14:29
Finns ingenting att kiss-ass över här på Whoa och det finns ingen på Whoa överhuvudtaget jag skulle göra det för heller. Du snackar om Ken Ring, jag motbevisade dig för 234892037094823904732e gången genom att påpeka att Ken Ring har ett Whoa-konto och att han dessutom följer reglerna. Dina frågor är inte riktade mot någon särskild, det ser man väldigt snabbt. Jag känner dessutom inget som helst behov att vara duktig eller smart men undrar fortfarande varför du har så svårt att förstå att det handlar om Whoas regler. Det är därför jag skriver.
•pave paradise•

2008-11-15 14:33
Som Evolution sa:

"Kan du föra diskussionen på ett bra sätt är det inga problem. Problemet är dock, som jag påpekat flera gånger, att cannabis på Whoa i regel brukar innebära drogromantisering och uppmaningar (om än subtila i vissa fall)."

så vad gnäller du om?

2008-11-15 14:34
slangan - Fortfarande: en låt / målning / performancevideo ses inte av någon (nej, inte ens dig) som samma sak som ett diskussionsinlägg.
Av de låtar som langas upp i audio så är det en ytterst liten bråkdel som leder till en diskussion om vad som sägs.
Av de diskussionsinlägg som langas upp i alla forum är det en ytterst liten bråkdel som inte på något sätt leder till en diskussion om antingen ämnet eller personens sätt att ta upp ämnet.

Om Snoop reggar sig här och langar inlägg om cannabis så får han hålla sig till de regler och uppförandekoder vi har.

* "jag är ute efter att kunna diskutera cannabis"
- ...och som sagt är det sättet du gör det på som är avgörande för om dina inlägg / trådar blir kvar. Om du söker på cannabis / THC i Politik så kommer du hitta ett par trådar som avhandlat saken. Läs gärna igenom dem innan du gör en ny så underlättar det inte minst för dig i och med att du slipper upprepa argument som redan blivit bemötta.

För övrigt så har Evolution givit en hel del bra svar även om du inte verkar vilja se det.

10-4, over...

2008-11-15 14:57
anledningen ni gav mig är att folk skriver saker i trådarna som uppmanar till rökning och ungdomar tar åt sig utav de uppmaningarna därför är trådar som sådana förbjudna.....

klart jag fortsätter när trådar där folk uppmanar till rökning fast i musikform får ligga kvar.

det gnäller jag om..
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-15 15:01
Du har fått (närmare 20) förklaringar till varför det är okej.
•pave paradise•

2008-11-15 15:15
slangan - Så du förstår inte heller att det efter ett tag blir rätt så tradigt att rensa 20 inlägg från en tråd med totalt 30?
Om en viss sorts trådar har en tendens att spåra ur så blir det till sist så att den sortens trådar inte accepteras (exempelvis associationslekar).

Om majoriteten av diskussioner med kritik mot regeringen fördes fram även innehöll 20-30 puckon per dag langade in oneliners i stil med "bränn regeringen!", "hata statsministern" o.s.v. så skulle det bli svårt att motivera att diskussionen skulle hållas.

Visst, det går alltid att rensa och varna folk som inte kan diskutera, men om vi skulle göra det skulle vi få oändligt mycket mer (och faktiskt löjligt mycket mer berättigad) negativ kritik kring adminarbetet än vi får genom att slopa trådar som har en stor sannolikhet att spåra ur.

Ett par grundtips för att få till en ordentlig / nästan fungerande diskussion kring ett "åsiktsämne" som droger eller prostitution är att inte lägga dem i Blandat, samt att från första början lägga fram hyfsat genomtänkta resonemang / belägg för den egna åsikten.

10-4, over...

2008-11-15 16:03
då knyter väl vi ihop säcken här. kram på er.
LEGALISERA CANNABIS

2008-11-15 21:29
det skulle antagligen sluta som cannabisforumet på flashback som är fullt till mesta del av idioter.

folk ställer dumma frågor istället för att röka o ta reda på saker själva.

vem vill ha trådar här i stil med:
Jag har fått tag i bla bla bla röka, är det bra?
Vart kan man köpa bongar?
Vad äter ni när ni har munchies?
Vilka filmer är bra när man är stenad?
etc kan hålla på i evighet på frågor som antagligen besvarar sig själva.