"De punktmarkerar storklottrare"
Vi kan knyta en tag till en specifik person på flera olika sätt. Dels kan personen vid ett tidigare förhör ha erkänt att han eller hon har skrivit tagen, dels kan vi ha tagit personen på bar gärning. Inom klottervärlden är det dessutom tabu att använda någon annans tag, säger Kalle och virar halsduken ett extra varv runt halsen. Länk till http://www.svenskpolis.se/sv/Artikelarkiv/Artiklar-2009/november-20091/De-punktmarkerar-storklottrare/ 8 - Nämn inte tags Det är inte tillåtet att fråga eller skriva ut vem som har vilken tag. Att skriva eller fråga vilka som tillhör ett visst crew är inte heller tillåtet.
9 - Skvallra inte... Om: folk som torskar eller inte torskar. De som bör få veta, får veta.
(Inlägget ändrat av Rallare 2009-11-19 14:28:38)
Det går bra nu? - Det går jävligt bra just nu. - Bingo Rimér
ja klotter är ju värre en mord våldtäkt misshandel m.m nu för tiden så se upp alla där ute ni kanske råkar döda någon med eran fäg
Stående uttryck keep one's cool---{informellt} hålla huvudet kallt, behålla fattningen lose one's cool---{informellt} tappa huvudet, förlora fattningen
våldtäckt kostar inget men det gör graffiti, att ta bort. tror det e så polisen tänker o.O
http://gbggraffpics.blogg.se/
"– Det är inte olagligt att sälja eller köpa spray men om det finns tecken på att personerna har klottrat eller kommer att klottra, till exempel färgstänk på kläderna, så får polisen visitera dem och beslagta sprayen, förklarar Jonas Elling och drar på sig en toppluva." det är ju väldigt konstigt att en graffitimålare har färg på endel kläder. jag trodde att dom bara samlade på burkarna, men där ser man
Awaiting Beheadment and Mutilation
Redaktionen
2009-11-19 11:39
Statistik över trafikolyckor Antal döda: 350–450 per år (397 år 2008). Svårt skadade: 4 000 per år (3 657 år 2008). Lindrigt skadade: 26 000 per år (26 248 år 2008). Ratfulla förare orsakar varje år 150 människors död. 40 % av alla som dör i trafikolyckor är alkoholpåverkade. Jag vet. Vi lägger energin på att sätta dit folk som färglägger gråa väggar... Dom jävlarna...
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
370HSSV P22. hur länge varade klotterinsatsen, en vecka? jämfört med att dom står längst vägarna hela tiden och siktar med den där förbannade laserpistolen och stoppar folk i tid och otid så är en veckas kraftansträngning mot klotter inte särskilt mycket
finns fan värre grejer dom borde lägga ner tid på än oskyldiga målare..
vad spelar de för roll om de kostar eller inte dom lägger ju fortfarande ner mer tid och pengar på att ta fast klottrare än våltäksmän m.m? och de kostar ju pengar låt csg göra sitt jobb eller är dom för keffa för de ? låt dom spana på kända storklottrare varför lägga ut mera pengar på att sätta in polis när csg finns dära för att ta fast klottrare ta bort dom så tjänar dom in penarna igen efter som de värkar som Csg inte kan göra sitt jobb ? sen kolla dom som dödade therese eller hur de stavas vad fick dom 1 år och typ 8 månader ungdomsvård man ba va ? och om dom va 16 och full skulle vi kunna skylla på att jag va full och tagit droger och inte visste fvad jag gjorde skulle jag bara få 1000 kr böter då eller efter som jag va full och hadde ingen kontroll på vad jag gjorde ? vad äre för fucking jävla sammhälle
Stående uttryck keep one's cool---{informellt} hålla huvudet kallt, behålla fattningen lose one's cool---{informellt} tappa huvudet, förlora fattningen
ImagoMortis en vecka troru de är allt dom gör eller ?
PACH "FAKTA/ Resultatet av klotterinsatsen Under insatsen, som pågick en vecka, genomfördes bland annat 5 husrannsakningar, 16 personer greps på bar gärning och 3 personer greps för narkotikabrott." det är bra om du är någorlunda läskunnig innan du ger dig på internetet
jag ville inte låta alltför klämkäck
aha så de är den ända gång dom gjort hafft span oj men då är ju graffiti inte alls utsatt om man bra spanat en vecka under alla dessa år som graffiti funnits mitt fel !!!!
Hangaround
2009-11-19 20:45
Usch och blä för poliser
En stor kuk är en klen tröst i en fattig familj.
det är så det funkar i den bittra kalla världen newo dom tar för givet att färgen är till för att begå brott med, om man inte befinner sig på en så pass uppenbar plats att annat kan bevisas på plats, t.ex en laglig vägg. har iofs fått lämna från mig både färg och id-handlingar även vid lagliga väggar, så...
Tu m'emmerdes!
men dom kan väl inte visitera någon för att man har färg på kläderna och sen ta cansen, hur fan vet dom vad man ska göra med cansen??
dom lägger ner mycket tid på sånt hära. tycker dom borde vända på bladet o börja med nått värre ex pedofiler som gömmer sig i buskarna vid dagisen ist för spana på klottare!, hmm.. all proppaganda är värligen överdriven, FTP!
CSG4SAINTSHIT!
Hahaha, bra tänkt där. IM HERE TO INVESTIGATE A MURDER!
Men såklart så gör poliserna annat också. Shit, hur tänker folk? Det är ju inte så att poliserna kan ignorera klottret bara för att några tycker det är okej med klottret. Det skulle ju verkligen vara något att diskutera i en tråd. Målar man graffiti på olagliga ställen så får man räkna med att det finns poliser som eventuellt haffar en. That's it.
Men såklart så gör poliserna annat också. Shit, hur tänker folk? Det är ju inte så att poliserna kan ignorera klottret bara för att några tycker det är okej med klottret. Det skulle ju verkligen vara något att diskutera i en tråd. Bra sagt, jag håller med. Jag har aldrig förstått mig på det här "alla-pedofiler-och-mördare-springer-omkring-på-fri-fot-medans-polisens-resurser-bara-läggs-på-graffitimålare" argumentet, det är ju så uppenbart fel.
Det jag finner upprörande i det här är hur dem rättfärdigar att ha span på en affär som säljer konstmaterial (om ni ska spana utanför highlights ska ni fan i mig spana utanför kreatima också) eller visitera folk som har färg på kläderna - graffiti är inte ett brott i sig, det är en konstform, precis som akvareller eller oljemålning.
I min mening är detta det centrala problemet med nolltoleransen: brottet är inte att spraya på ett olagligt ställe, brottet är liksom att använda sprayfärg överhuvudtaget. I samma veva stämplas alla utövare som vandaler/kriminella/whatever, alla lagliga väggar försvinner, privata vaktbolag skiter i den personliga integriteten för att gripa utövarna och "vi-mot-dom" känslan blir ännu starkare. Det finns ingen logik bakom systemet som i dagsläget ska bekämpa den olagliga graffitin - det är kontraproduktivt och jävligt vridet.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
bygg en 500 meter lång vägg i stockholm göteborg malmö skåne och många flera städer så kommer graffitin på streetan minska , men neeeeeej dom betalar hällre "200 miljoner" på att ta bort de än att smälla upp väggar lite här o var i stan o förorterna horungar ursäkta ordvalet
oooooch drar på sig en toppluva.
"Som klockrenh säger." - oneoo
oooch virar halsduken ett extra varv runt halsen.
Producent
2009-11-22 14:53
jag urinerar på lagliga väggar
Stressin' how hardcore & real she is, but she was really the realest before she got into showbiz
Problemet ligger ju snarare i hur de olika aktörerna som är kopplade till staten väljer att att spendera sina pengar, dvs sanering. Om de valde att inte kasta bort så jävla mycket pengar på sanering och vaktbolag så skulle inte graffiti vara särskilt prioriterat hos polisen. Anledningen till att det är så prioriterat är dessa aktörers koppling till staten, när de bränner en massa pengar på sanering och vaktbolag är det Svenssons pengar de bränner genom skatter osv. Svensson blir arg när hans pengar går åt till att städa upp graffiti. Polisen slår på stora trumman och gör lite insatser mot graffiti för att lugna Svensson vilket tidningarna skriver stora rubriker om. Svensson gillar stora rubriker vilket gör att han lugnar sig och kan somna lugn och trygg. Sen måste jag hålla med Imago, en veckas klotterinsats är knappast något att hänga i granen. Men som sagt stora rubriker lyckas lura Svensson och uppenbarligen många här också.
Varje dag är fredag utom lördag för då är det så det är när vi gör vad vi gör
Tog dom bara 3 för narkotika brott?! Knarkar inte ALLA målare?
www.FITHMiX.com - www.myspace.com/FITHMiX
jo men resten hann gömma eller skjuta upp sitt
Skyll på systemet
Moderator
2009-11-25 21:57
Härligt trist artikel är det så de rekryterar? Sitt i en bil och frys, har du tur kan du ta nån grabb som klottrar. Roligt att folk klagar på att klotter prioriteras framför våldsbrott när det till och med står i artikeln att insatsen avbrutits för att ta hand om ett slagsmål.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Klat dom inte prioriterar klottrare specielt högt, men va fan känns ju sådär att dom trackar folk joch tar person uppgifter bara för att de varit innen i en affär som säljer cans. Nu blir man snart misstänkt för narkotika brott för att man går och köper cigg i en affär där de säljer långa rizzla. Eftersom de är lagligt att sälja, köpa och inneha cans så är de ju jävligt konstikt att de kan ta dem för att man har färg på kläderna, alla som har snabba bilar ska åka dit för fortkörning även om de inte kör fort för de kan göra de, testa de och se hur folk reagerar, men vem bryr sig om folk som vill måla graffiti de är väll inte ens konst?!
Kalla mig gärna paranoid men folk jag inte känner får gärna låta bli att kolla på mig när jag lämnat mitt hem. Dedicated To The AwkWard Memories I Can't Remember!
Obildade fjortisar! Skadegörelse är långt ifrån prio ett hos polisen. Hur många döms egentligen till fängelse för skadegörelse per år? Den här insatsen varade i en vecka, mer av en utbildningskurs för nyutexaminerad polisaspiranter. Kan man sina rättigheter så blir man helt enkelt inte hustlad utav polisen. Fö så får inte polisen visitera folk pga att de kommer ut ur en butik som säljer "klotterverktyg"
Men om du kommer ut ur en butik som säljer cans och liknande och som i artikeln polisen följer efter och ber om personuppgifter så måste man ju för visso inte ge dem personuppgifterna men hur ser de ut om man vägrar? De som krävs för visitation är ju skälig mistanke om brott men vad som är skälig misstanke varierar från fall till fall från polis till polis. I texten står ju också att de inte visiterar för att de kunde se att de inte hade cans på sig och som jag förstår de så hade de alltså visiterat dem annars så då menar dom att de räcker med att de kom ut ur butiken för att misstankarna ska vara tillräkligt höga för en visitation. Eller har jag helt fel?
Kalla mig gärna paranoid men folk jag inte känner får gärna låta bli att kolla på mig när jag lämnat mitt hem. Dedicated To The AwkWard Memories I Can't Remember!
Det står bokstavligen talat i lagen att de inte får utföra en visitation pga att du kliver ut ur en färgbutik, dvs det är inte skäl nog. Givetvis så skiter snuten i detta pga att de känner till hur ignoranta vissa ungar är. Visar du bara upp leget och ser glad ut och fråga vad misstänkt för! Knäpp dem sedan på näsan genom att ref till svea rikes lagbok. Personligen så har jag blivit stoppad 4 ggr utanför hl och har aldrig blivit av med något, eller visiterad. Däremot så har jag ett par kamrater som inte är allt för begåvad, ja vad skall man säga de har blivit av med sina grejor.
oskar och kamran 11 år kommer ut från affären för första gången med färg som dom ska använda lagligt hemma i förorten på ett plank dom gjort av oljefat och kamelhudar blir påhoppade av lagen
Skyll på systemet
Straffet för grov skadegörelse är högst fyra års fängelse. Sen när höjdes det?
(´) <--- And thats a CP kuk! / / ( ) )
Jag vill att polisen ska lägga ner ännu mera pengar och tid på klottrare. Mera poliser på stan, och göra lite fantombilder på div klottrare.
Om dom sätter upp en 500 meter lång vägg i stockholm kommer klottret bara öka tror jag lätt. Jag skulle lira på väggen ibland för att bara öva mina skills, så jag kan göra tex snabbare målning på ett farligare ställe. En tåg målning på 4-5 min e soft, och linjeväggar på 30 min. Så skulle jag tänka liksom många andra. De hela är bara en god cirkel. Så ge upp sänk priset på burkar, 20 kr styck max för dom bästa burkarna som inte rinner. Sen kan vi uppleva 80 talet med ned bombade tåg stationer och dödligt snygga linjeväggar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
musique