bra graff kamera?
jag söker en bra digitalkamera för att fota graffiti.. vill ha svar från folk me koll .. tack tack
Jag har en Samsung S630. Sjukligt billig och, enligt mig, väldigt bra färgåtergivning. Den har även fått stå ut med ganska mycket misshandel och överlevt.
Det du kommer att få mest glädje utav är om du köper en kamera som har ordentlig vidvinkel. Graffiti är ju allt som oftast avlångt och då är det ju soft om man kan få med så mycket som möjligt av piecen utan att behöva backa ut i havet liksom.
cyklist.
Köp canon ixus, bästa kameran för klotter, resten suger!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Köp en som har bra batteri tid
Jag rekommenderar Olympus mju1030. Den har kanske inte är den pocketkameran som i dags läget presterar bäst. Men jävlar vad den tål. Vattentätt till 10 meter, kanske inte behövs när man målar. Men det är skönt om det regnar. Den ska klara 100kgs tryck och kunna tappas från två meter, det är nice att bara kunna slänga ner den i väskan utan att behöva oroa sig.
läs mer:
Länk till http://www.letsgodigital.org/se/17980/olympus-mju-1030-sw/
Prorsum! Pro rege et patria!<br>
Olympus m2:an är graffkamera nr1! Fråga vem faan som helst... När det gäller digi kamera har jag ingen aning....
vidvinkel, bra batteritid och där man kan styra blixtstyrkan manuellt, alla har vi gått miste om saker pga för stark blixt.. bl.a olympus har en bra kamera som är stöt och vattentålig, enligt mig bra egenskaper hos en kamera som inte bara åker fram vid familjefoton vid nån nice utsikt på mallorca..
Tu m'emmerdes!
Nikon cool pix graffshot, kanske? Spelar väl ingen roll va du fotar klotter med?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det är ingen ide att köpa nån dyr kamera,skiten går ändå bara sönder eller blir beslagtaget
Awaiting Beheadment and Mutilation
Jag skulle kört på en nikon d3 med ett 14-24 f:2.8 och kankse komplettera med ett 70-200 F:2.8. Mycket bättre graffkamera än så får man nog inte, förutom storleken då;) Då kankse en d700 med samma optik kan vara aktuellt. Garanterar att du inte blir missnöjd med bilresultatet i alla fall. Lycka till med kamerainköpet.
Disturbed eller så kan man vänta på nya 5d, så kan man filma spektaklet också ;) men håller med vad gäller kvaliten, just nu är det inte mkt som hinner ifatt d3an. fast det är kanske inget man släpar med sig ut i dessa sammanhang..:)
Tu m'emmerdes!
vrfr måste du ha en speciell kamera för graffiti för, tillräckligt med utgifter ändå :P
Om du skulle fråga en plit vad deras främsta uppgift är så svarar de, "Att gripa brottslingar". Istället för det korrekta, "Att värna medborgaren". Word MindGem
allt som relativt billigt, jag har en samsung för lite vildare bruk och den d40 för lite mer "pro" användning,
Skyll på systemet
Hoppas du skojar? Köp en jävla kamera bara. Köp en billig digital kamera bara behövs inga special funktioner eller nåt för att fota graffiti....
solarplexus 5:55:an är ruskig. Annars kan jag rekomendera DC:3an ruskig att fota under vatten med
OOOOH AIK STOCKHOLM!
allt som du får ett kort av. va fan släpp pappas plånka och klara dig själv
en kamera med VIDVINKE L funktion är att rekomendera om du måste fota nära...
Ska vi glida in i en riktig diskussion om foto så måste vi även ta upp problem som... 1. Bländare 2. Objektiv (tillverkare/brännvid/närgräns) 3. Färgåtergivning 4. Blixt 5. Förmåga att fota i RAW format 6. Storlek och vikt 1. Ju lägre desto bättre, alltid. Skratta dig lycklig om du får tag på en pocketkamera med ett lägre bländartal än 2.8. 2. Objektiv, sikta in dig på zeiss, dom gör bra grejer. Sitter bl.a i Nokias N-series. Nästan alla pocket kameror som har något att komma med har en brännvid som går ner till 25-28mm, det brukar räcka... om du inte sitter på målningen. 3. Diskuteras alltid, men om du bara ska slänga in bilderna i en map på datorn etc etc så behöver inte bry dig så mycket. 4. Så länge den är ställbar och valfri så funkar det nog. 5. Det är väldigt få pocketkameror som klarar av detta. Se nr 3. 6. Hur mycket är du villig att släppa på? Less is more!
Prorsum! Pro rege et patria!<br>
En kamera kan ju som vi alla veta kosta ungefär precis vad som helst. Behöver man som en 16 årig amatör verkligen en EOS etta? Ska man ta en bild på plats direkt efter man piecat så är det ju ingen som släpar med en dyr DSLR som du kan tappa, slå sönder eller som farbror polisen beslagtar i en evighet. Ska man då dyka upp nästa dag och ta en bild i dagsljus så klart kan det vara ett alternativ. Annars vill man nog ha en bra kompakt kamera. Då har ju som sagt Olympus flera vattentåliga och stöttåliga kameror. Även Pentax har några modeller men dom är väl inte så aktuella idag. Tyvärr är det som så att i regel alla framförallt vattentåliga kameror har antingen en plastlins eller en plastfilm över linsen som helt enkelt förvränger färger och gör bilden suddig. Så vad ska man välja? En ixus är ju alltid ett säkert kort, man får i regel en bra kamera även om det finns dom som är betydligt bättre för samma pengar. Märkena jag skulle snegla på är varken Canon eller Nikon då jag misstänker att alla fattiga graffitikids inte har så fet budget. Casio har flertalet kameror med bra vidvinkel och vettig optik. Dock ska man vara noga att inte köpa en 1000-1500 kr kamera från Casio då dom bygger på samma krets som alla andra jävla sketkameror i denna klass, nämligen Sanyos skräpkrets. Det ser du ganska snabbt om du tittar på baksidan av ett gäng billigare kameror, alla knappar sitter exakt lika, på samma ställen och bygger på samma skit. Annars finns ju faktiskt Samsung som är en ganska liten kameratillverkare. Det är ju inte deras viktigaste produktgrupp men dom försöker verkligen slå sig in på marknaden och gör det bra i några få modeller. Dessa har då vidvinkel, riktigt bra optik, bra ISO världen och ofta väldigt höguplösta. Så en kamera från vardera tillverkare som jag själv hade valt för detta syfte.. Samsungs NV100HD modell får man för runt 2000 och den håller riktigt riktigt hög klass. Casios Exilim Z150 är rikigt trevlig. Båda kommer med väldigt mycket prestanda för pengarna. Fuck Ixus, vad har hänt där senaste 3-4 åren? lite fler megapixlar, det blev en digic 3 processor som funnits i flera år... thats it... Det blev ganska långt, förlåt..
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Jag blev så exalterad så jag stavade lite roligt. Förlåt igen..
gå in i en affär där dom säljer kameror sen berättar du vad du ska fotta o sen säger du hur mkt du e beredd o betala så kmr dom ta fram nå bra kamera inom den prissumman åt dej... tänk på o förklara för dom att graffiti är inte alltid på en ljus vägg, så dom e medvetna att du behöver bra bildstabilisator fall du fotar tåg som rullar förbi eller bra blixt om du ska ta kort på en stor chromeblaffa på långt avstånd när de e mörkt tex...
galen graffiti film: http://www.youtube.com/watch?v=O7CT7kZ8NTY
För att få snygga bilder krävs inte speciellt avancerad kamera när det gäller digital-fotografering har jag lärt mig under årens gång. Det som kan krävas för att fotografera "Graffiti" Är att man har en kamera som är snabbstartad och har bra möjligheter till att ta många bilder per sekund, eftersom att det antgligen handlar om att man vill fotografera i rörelse. Lek med tanken du har målat ett tåg, tåget är taget ur trafik.. Du står där med en engångs-kamera och hinner inte rull upp rullen innan tåger är förbi.. Då ångrar man sig allt och känner att man skulle haft en H3,a för er som inte vet vad en H3a är kan ju kolla http://www.t3.com/news/hasselblad-h3-dii50-d-slr-camera-ups-the-megapixel-ante-to-50-meg?=36114 Skämt och sido för dig som inte har 250.000 att lägga på ett kamera hus. Så skulle jag rekomendera en systemdigital kamera med minst 4milipixlar och ett minimum på 6 bilder per sekund. Kanske en Canon eos 10d Canon eos 20d Canon eos 40d eller kanske en lite vassare kamera för inte en allt för stor summa Canon eos 50d Ny släppt i september med en ny digi 4 sensor som gör riktigt bra ifrån sig enligt mig. ligger på en helt rimlig nivå på mellan 7-13 tusen beroende på var ifrån du köper den med tanke på vad du får för pengarna så är det ett rikigt bra val enligt mig. men å andra sidan utbudet är enormt inom digital-fotografering och inte att förglömma Analog fotografering vilket jag gillar mer än digital-fotografering. Att rekomendera är även att sikta in sig på ljuskänslig optik som kan hantera lite mörkare situationer. T.ex Sigma´s lita dyrare optik eller Canon´s ef-serie. Något som är viktigt enligt mig är att ha goda valmöjligheter till att ändra ISO. För att kunna få ut så mycket som möjligt av det ljus som denna planet erbjuder.
Ps : Pressleg växer ju inte på träd..
En annan klassiker för dig som har det lite tufft med ekonomin. Riktigt budget men funkar utmärkt. http://www.liu.se/cetis/konferenser/documents/riks-2008-fagelskolan-ladk.pdf
Ps : Pressleg växer ju inte på träd..
en systenkamera är inte så kul att ha med på mission, kompakt är att föredra. Hade en Olypus µ 700 innan men den har polisen nu *buhu*, väderskyddad, liten och tog hyffsade nattbilder. Olypus väderskyddade kompaktkameror är nog de besta för just graffiti. Tål att tappas då dom är gjorda i metall. Nya 550WP kanske? Vattentät till 3 meters djup, skal i metall, 3 X optisk zoom (28-114mm i småbildsformat), 10 Mp och en kan filma. kommer ut i handeln i februari och kostar runt 2200kr. Nästa steg är väll typ Canon PowerShot G10, Nikon P600 eller liknande. Kräver mer av dig när du fotar, möjlighet att justera slutare, bländare och ISO. Kanske inte klarar höga ISO så bra. Sen kommer vi upp i just systemkamerorna, inte så kul att konka på i stundens hetta men det blir ju så mycket bättre bilder. Att tänka på är ju hur ditt tänkta köp klarar av ISO-tal över t.ex 1000. Ju billiggare kamera ju brusigare bilder blir det. Kolla upp det i tester på nätet och i tidningar . En annan viktig grej att tänka på är optiken och utbudet av optik till din kamera, all Nikons optik passar till alla Nikonkameror men vissa av Nikons kameror saknar inbyggd fokusmotor (D40 och D60) villket gör att AF'n går förlorad om du sätter ett äldre AF objektiv på någon av dessa kameror. Samma sak gäller på Canon och övriga märken. Alltså; välj en kamera med inbyggd motor, då kommer du ha ett större och billigare utbud av optik (fynda på tradera!)
SMÅLAND!
Graffare
2009-01-09 10:55
Jag hade nog rekommenderat en kompinerad kompakt och spegelsystem. Som det Nikon P80
Graffare
2009-01-09 10:56
Om du gillar att fotografera och vill utvecklas så är D40 inte ett alternativ enligt mig, jag skulle bara bli irriterad och störa mig på kamerans begränsningar, men det är ju bara jag. Ska du bara köra med kitobjektivet, kankske köpa nått extra och köra på autoläget så är D40 fin fint.
SMÅLAND!
Producent
2009-01-12 12:29
sno filmen från bevakningskamerorna och screenshotta.
jhurdtasgbnbzmgzfr.
Vad är en graff kamera? Allt annat man vill fota utöver graffiti fastnar inte på bild?
Lipare
ja, vad trodde du?
SMÅLAND!
Antingen skaffar man sig en DSLR av vettig klass. En EOS 40 är ju riktigt billigt idag. Även gamla hederliga Nikon D80 är fin. Själv får jag mig en Sony A300 vilken dag som helst. Lekt runt lite med den tidigare och den är trevlig då den är bakåtkompatibel med i stort sett alla Minoltaobjektiv. Med andra ord kan du hitta helt galet billiga objektiv på blocket. Sonys 300 har vunnit EISA och 200:an TIPA. Med andra ord bra kameror med stabilisatorn i huset och inte i objektivet så du slipper köpa dyra Nikon eller Canon objektiv. Bra för den med liten budget. Eller så skaffar man sig en kompakt stöttålig historia som flera nämn. Dock är dom som sagt oftast med plastlins eller plastfilm över linsen vilket ger sämre bilder. Då får man aväga vad man anser viktigast. Puss
krimm P24 : hur kan du påstå att det skulle vara bra med vidvinkel för att fota graff? det går inte att göra långa klippkort och inte heller ser man ju några detaljer av ändarna på det man fotar. du kanske ska stå för att chilla framför någon piece i baggy, bli fotad och ser jävligt bling ut i fhiseyet. alla måste sträva efter att ta dokumentärt foto av sitt måleri då inte mycket finns kvar att skåda speciellt länge.
fakie? ok!!
ivan, det är ju skillnad på vidvinkel och fisheye
SMÅLAND!
Herr_Berg P21 : jo men inget dera lämpar sig för foto på plan yta
fakie? ok!!
jag menar fortfarande på att en hållbar kompakt är bäst än sålänge. t.ex olympus vädertätade och stöttåliga.. man släpar mindre gärna på en stor dslr när det många ggr inte är som en dans på rosor att ta sig till och/eller från ett mission. har man möjlighet att fota sitt klotter dagen efter/liknande så är det ju att rekommendera en dslr, vissa ggr behöver man vidvinkel om klottret står trångt till, eller ett tele, om klottret är svåråtkomligt och du måste fota på längre håll.
Tu m'emmerdes!
men fortfarande så är vidvinkel inte snyggt att fota med... svåråtkomligt eller ej
fakie? ok!!
hmm, konstigt, det stog inget om det när ja köpte ett vidvinkel senast, att det skulle bli fula bilder.. får ringa sverker olofsson, det här måste redas ut! kom igen nu ivan, sluta tjura
Tu m'emmerdes!
duger inte vilken kamera som helst till dokumentation? men om man vill samla bevis inför husransakan så skaffa den bästa kameran du hittar så till och med fingeravtryck syns på bilden.
Köp en kamera som är lätt att ta med sig och har bra zoom
ett kit-objektiv typ 18-55 är efter erfarenhet väldigt bra att fota panels med, både om man står i en yard eller om man står på stationen och har lite plats.
SMÅLAND!
sen om man nu tycker att det är fruktansvärt att linjerna blir skeva så är det ju ingen match i det digitala mörkerrumet för den händige fotografen.
SMÅLAND!
inte bästa kameran, ej utan heller mesta objektivet. aldrig så all tid i datornsmörkerum.
fakie? ok!!
Jag har en annan fråga; lite offtopic kanske men känns ovärt att göra en helt ny tråd: Vad för inställningar ska man ha på en DV kamera om man ska filma i mörker? Det är såklart inte helt mörkt där jag ska filma; Det finns lampor på vissa ställen men när man filmar blir det nästintill kolsvart. Så jag bara undrar hur man ska ställa in kameran för att få det så bra som möjligt. Tack för hjälp!
yo hiphop r'n'b
montana cybershot 38.9 megapixxlar, går att doppa i chrome osv.
WWW.THISISOMEGA.COM WWW.THISISOMEGA.COM