I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vem är toy?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-06-05 16:57
cloker P1

helften av dom som säger " det har du rätt i " är dom som kallar annat folk för "toy" osv.

Tänkte precis skriva samma sak.

2007-06-05 17:28
Själv tycker jag att toysen är vår framtid som borde få en hjälpande hand sen finns det dom som tror att graffiti är något coolt som hänger ihop med droger dom tror väldigt fel skulle aldrig hjälpa en 14 åring som tror att droger går hand i hand med graff... 
Själv gjorde min första målning 98 och idag är jag ganska stor  företagare med barn och sambo jag älskar graff men kommer troligtvis att sluta graffa inom dom kommande åren men kommer aldrig att sluta kolla på graffiti skulle vara kul att se en nybörjare om 10 år som man hade hjälpt att bli bättre
så alla ni som kallar er graffiti målare hjälp dom yngre så vi ser grym graffiti när vi slutar...

2007-06-05 18:02
u P30 word en gång till!
skitbra skrivet, förstår man inte vad du menar nu så är det illa. skitbra förklaring på allt.

Man jobbar sig upp helt enkelt!
OverDoze!

2007-06-05 19:54
Jag är fet toy med tanken på hur länge jag har målat och jag skiter fullständigt i vad folk kallar mig osv. Jag målar för att det är kul att måla. Sen att folk ser en och kan kommentera att det är schysst så är det bara ett plus i kanten.
meep

2007-06-05 19:57
Kan även tillägga att segett är en av dom människorna som har fått mig att öppna ögonen för graffitin och det är jag tacksam för. Tack seg
meep

2007-06-05 21:56

Kul och höra...

OverDoze!

2007-06-05 23:11
Ja segett, du har fått mig å gilla graff mer, älskar sånna graffare som dig med den inställningen. <3
att ha vatten i örat gör en bra i magen..

2007-06-06 09:19
Diskussionen om man får/ska klottra på kyrkor eller inte har varit uppe en miljon gånger tidigare så håll er till ämnet.
joråsåatt

2007-06-06 09:43
ekerö P20

"Kan det vara för att de flesta som skriver i det här forumet är helt fucking efterblivna?"

förstår ni inet att whoa är ett forum för nyfikna 14åringar?
det är ni 20åringar som alltid ska rätta folk som är minoriteten här..
altså ni som borde gitta

Genomsnitt åldern här är 20 år, det är sånna som du som bara spekulerar och snackar skit, tror knappast det är mer 14 åringar än 20 åringar som skriver i Graffiti forumen

Upp i snoken ska det!

2007-06-06 09:45
Medlemmar: 78618
Inloggade senaste veckan: 12411
Inloggade senaste 100 dagarna: 34891
Antal män: 24083
Antal kvinnor: 10201
Medelålder: 21

Okej förlåt, medelålder 21 år, inte 20
Upp i snoken ska det!

2007-06-06 10:20
alla har vi varit toys.... eller inte. Vissa människor föds med en gåva, en talang som exempelvis att kunna teckna och måla. Ett medfött öga för färgsättning och form.

Vissa människor saknar helt och hållet kännsla för estetik och godsmak.. men väljer ändå att exponera sina vedervärdiga handlingar i offentlig dager.

Men skills går att öva upp. Man kan alltid bli bättre en vad man är. UTVECKLING är nyckelordet för hela konstformen i sig.
Du kan bara tävla/ battla med dig sjäv. TOYS enligt mig är de målare som står och stampar på samma ställe, som aldrig utvecklas. Blir målningarna succesivt bättre( oavsätt grundläge) så har du startat någon form av individuell process som befriar dig från stämpeln TOY.

2007-06-06 17:45
ja det är medelåldern på whoa ja, men medelåldern på dem som är aktiva i graff forumet är nog inte densamma..

förövrigt får man nog ta medelåldern med en nypa salt, med tanke på hur många som skriver att dom är 0, eller tex 61 år gamla

http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71

2007-06-06 21:31
Bla bla bla.  Ud og skriv som de säger i Danmark.

2007-06-06 21:51
Här kommer det två målningar gjorda  av Ken.

http://i10.tinypic.com/4ot3h4h.jpg

http://i14.tinypic.com/6hf2dyh.jpg

2007-06-06 21:55

2007-06-07 00:18
skulle bara vilja säga att alla ska sluta tjafsa och tjata om att folk är toys och itne och att man är just så och så för att vara toy, även att alla målar inte graffiti för samma sak, vissa målar för att spitta och tycker det är kul andra målar för att bli stora kännda osv och tkr det är kul, vissa målar bara för känslan, andra målar för spänningen. man målar för det man vill och toy är olika för alla, peace

2007-06-07 00:40
Är jag bara korkad sådär halv ett på natten, eller fattar inte jag ännu vad en toy är? Ni säger "nybörjare, den som inte fattar spelet, sånna utan cankontroll osv".

Så vad är en toy, jag målar det mesta (akvarellt, cans, olja and so on) och har hittat min stil i det. Så då när jag målar just graffiti och det återspeglar min egna stil i bokstäverna. Är jag en toy då ifall gamle sture som målat sen 93 och alltid gjort traditionsenliga målningar säger att jag är dålig?

Kan man, en person, avgöra en annan levande människas talang utifrån vad man själv tycker? Sen när blev hela världen konstkritiker? Jag tar aldrig på mig att säga att någon konst är dålig. Är en tavla, en vägg, ett tåg gjort så ska det se ut så enligt konstnärens hjärna. Det kanske inte alls tilltalar mig, men vad jag gillar eller ej hör inte till ämnet.

2007-06-07 18:39
JagKommerIntePåNågot P19

bra sagt
C.R.E.A.M.

2007-06-07 23:59

Målar man för att spitta baita bli känd?
Varför inte försöka bli en grym målare i stället?
Med det menar jag grym stil o skills med kannan,se på
tex Puppet eller Skize.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-08 00:19
 JagKommerIntePåNågot P19:
Är jag en toy då ifall gamle sture som målat sen 93 och alltid gjort traditionsenliga målningar säger att jag är dålig?

Ja.

Kan man, en person, avgöra en annan levande människas talang utifrån vad man själv tycker?

Och hur menar du att man annars ska "avgöra någons talang"?

Jag tar aldrig på mig att säga att någon konst är dålig.

Då kan du ju aldrig heller säga att någon konst är bra.

det kostar på att ligga på topp

2007-06-08 12:24
BornBusy P2

Vad jag menar med talang? Ja, hurvida en person besitter en förmåga som gör att denne kan skapa estetiskt tilltalande verk. För att då säga lasse åberg, älskad av många. Jag gillar inte hans musse pigg glas, därav förstår inte jag hans talang och kan inte bedöma den. Simpelt...

Som jag sa, jag tar aldrig på mig att säga att någon konst, musik eller liknande är dålig. Antingen så gillar jag det, eller så inte. Se exemplet med musse pigg glasen lite högre upp för att förstå hur jag menar.

Jag tycker att det är en jävligt stel syn på konst att kalla någon annan "dålig, toy, etc" bara för att man själv inte gillar dennes sätt uttrycka sig. Här på whoas graffiti forum verkar det som att varenda en finner sig kvalificerad till recensera diverse konstverk. Har man inget positivt att säga så kan man väl bara hålla käften, den enes skräp är den andres guld... 

2007-06-08 16:51
Nintendo1 har gjort mert för sthlms graffscen än du och alla dina vänner tillsammans någonsin kommer ARYANO.
Du kommer aldrig spela i samma viktklass som honom, ever.

2007-06-08 17:48
toy
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-09 11:24
ARYANO, why not? alla måste ha ett mål, vad är ditt?

2007-06-09 13:42

som sagt så håller jag med.

2007-06-09 18:12
Vad jag menar med talang? Ja, hurvida en person besitter en förmåga som gör att denne kan skapa estetiskt tilltalande verk. För att då säga lasse åberg, älskad av många. Jag gillar inte hans musse pigg glas, därav förstår inte jag hans talang och kan inte bedöma den. Simpelt...

nej det var inte det jag frågade. Jag undrar hur du bedömer någons talang om du inte ska utgå från vad du tycker.

Som jag sa, jag tar aldrig på mig att säga att någon konst, musik eller liknande är dålig. Antingen så gillar jag det, eller så inte. Se exemplet med musse pigg glasen lite högre upp för att förstå hur jag menar.

Jag tycker att det är en jävligt stel syn på konst att kalla någon annan "dålig, toy, etc" bara för att man själv inte gillar dennes sätt uttrycka sig. .

Jag fattar inte riktigt hur du resonerar. Om inte var och en ska bedöma vad dom tycker e bra resp. dåligt, vem ska då göra det? Finns det nån kommité som e dom enda som får uttala sig eller? Sen hur man framför vad man tycker är en annan diskussion.

Här på whoas graffiti forum verkar det som att varenda en finner sig kvalificerad till recensera diverse konstverk. Har man inget positivt att säga så kan man väl bara hålla käften, den enes skräp är den andres guld..

Jag tycker problemet med whoa är det omvända, oftast. Toys lägger upp ren skit som sen andra toys sitter o proppsar.

2007-06-09 18:16
Gurk_ P20

Om man tycker att nån suger på att måla/skissa, men kan alla "regler" osv. Är han toy då?

ja

Vrf inte bara säga att du inte tycker han är duktig? :)

Att kalla nån Toy är ju ett säga det.

En Toy är en som inte kan nått om Graffiti utan bara springer omkring och skriver "bajs" eller vad dom nu kan hitta på(?) På en vägg?

Nej, en sån person är ju inte ens en målare. Varför ska vi diskutera vad dom gör?

2007-06-09 20:57
Toy eller icke, det är som att säga att nån är konstnär eller ej.
Du måste bli accpterad först, antingen genom att göra några mästerverk tidigt eller sakta men säkert skaffa dej kontakter och syssla med konst en längre tid, tillslut har du troligtvis blivit tillräckligt duktig och blir då en erkänd konstnär.

Alltså.. Det ligger i betraktarens ögon vem som är konstnär, writer eller toy.
Jag kanske är toy i någons ögon o masterwriter i någon annans. Allt e relativt...
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2007-06-09 23:39
shaman 
 jaha,  "den sämsta fotologen som finns" bevisar det vad han har gjort på riktigt ?

För övigt så är det svårt att avgöra vem som är toy eller inte, men jag tycker  inte heller är en sån jävla stor grej.
Är man dålig så är det absolut inget att tjaffsa om, alla blir bättre genom träning och inte genom att folk ska tjaffsa och kalla en toy.
Så man kan ju undra vad som är värst, ha en riktigt keff attityd och bara hålla på att vara otrevlig eller vara en nybörjare?
Nej jag tycker att folk borde hålla inne på den keffa attityden och hjälpas åt.
Jag vet inte om jag fick något bra sagt, eller sagt något som någon redan har sagt, men men

(Inlägget ändrat av _-bacteria-_ 2008-09-21 20:57:24)

2007-06-10 00:45
Grejen är också att många som håller med honom i den här tråden är exakt dom han snackar om..

2007-06-10 02:24
" Det handlar inte om vad man gör på väggarna. Vad det handlar om är kontakter och social status. "
Fast nintendo1 presterar ju endå mycket på väggarna, men som sagt svårt att säga vem som är toy och inte, dock tycker jag inte att Nintendo1 räknas dit.

writersoul P57
Ja skit många!
Fast är det sämmre med sånna än sånna som alldrig har hört talas om ironi ?

2007-06-10 12:05
Det där med tågmålningen, de "större" vill ju som sagt att man ska hålla sig ifrån tågen så man inte steker det, men har dom samma syn på gods tåg? Brukar dom större ens bry sig om att toys går på godståg? Eller är de samma spelregler för gods som vanliga tåg?
att ha vatten i örat gör en bra i magen..

2007-06-10 12:39
BornBusy P2

nej det var inte det jag frågade. Jag undrar hur du bedömer någons talang om du inte ska utgå från vad du tycker.

Ja nu är jag inmålad i ett hörn.

Jag fattar inte riktigt hur du resonerar. Om inte var och en ska bedöma vad dom tycker e bra resp. dåligt, vem ska då göra det? Finns det nån kommité som e dom enda som får uttala sig eller? Sen hur man framför vad man tycker är en annan diskussion.

Jag tror faktiskt att du själv märkte att hela begreppet bra/dåligt är någonting jag själv inte tycker om att använda mig av. Jag gillar/jag gillar inte, tycker jag är ett bättre sätt att framföra sina åsikter. Eftersom konst är ett relativt begrepp som är olika från person till person. Så ja, jag tycker att min "gillar/gillar" inte är bättre att använda sig av.

Jag tycker problemet med whoa är det omvända, oftast. Toys lägger upp ren skit som sen andra toys sitter o proppsar.

Det är för att du och jag har olika åsikter vad som är konst eller inte. Det du tycker är ren skit kanske jag tycker är kittlande nyskapande och barnsligt underhållande... eller något sånt.

Förövrigt så är jag "ägd, pwnd, noob" eller valfritt annat ord som du kan tänkas använda eftersom jag anser mig förlorat konversationen. Jag har inga fler argument att tillgå, jag har framlagt mina åsikter och har inget mer att komma med.

2007-06-10 14:06
Shaman
Men om du tycker att hans fotolog suger så tycker jag att du kan länka upp din så kan alla andra betygsätta den.
OverDoze!

2007-06-10 23:39
jag tycker att det personen presterar inte har så mycket med att vara en toy att göra..
toy för mig e om man bara kör hårt utan att ha nån som hälst koll på knasrisk o andra saker som kan va bra att väga in i sina beslut..
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71

2007-06-11 05:51

´whoa går inte att rädda! tror det kommer fortsätta vara otrevligt och massa idiotiska kommentarer kommer skrivas osv om inte nån moderator tar tag i problemet och bannar folk och rensar inlägg!!
När man träffar på graffare i verkligheten är dom fan nästan alltid trevliga och sköna människor, helt motsattsen till whoa...

2007-06-11 06:14
"När man träffar på graffare i verkligheten är dom fan nästan alltid trevliga och sköna människor, helt motsattsen till whoa..."

kan inget annat änn att hålla med till 100%!

2007-06-11 08:23
Det här beteendet möter man överallt på internet, i spel forumen hör man ordet noob mer än något annat, följaktligen ordet toy på graffiti forumen.

2007-06-13 02:35

Har man vart med ett tag och kan spelreglerna så tycker inte jag att man är toy..

WastheadZ

2007-06-13 19:07
som ni alla märker så kan ingen säga vad en toy är ;D bäst att hitta grundaren till ordet

Producent

2007-06-13 19:28
orkar itne läsa allt. men är det itne så att man kallar en toy för toy och inte en nybörjare för toy.. att toy är mer en attityd än att man är ny? men oftast är det nya som ahr den där attityden. det är iallafall så ajg uppfattat det dom 10 år jag har beblandat mig med uttrycket
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-06-13 23:29
onödig tråd, shit va ska hända om man blir kallad toy ..

2007-06-14 02:16
Dissandet av toys är en viktig del av "graffitikulturen".

2007-06-14 02:25
Om man dissar alla toys, så kanske dom slutar för det inte är roligt att hela tiden bli överkörd och skit....
Vem ska då föra graffitikulturen vidare?!?

Ge mig EN anledning varför man ska dissa toys istället för att hjälpa dom?!? Är det kanske så att du är rädd för att "toysen" ska bli bättre änn dig??

2007-06-14 02:48

Jag menar inte att man ska vara taskig eller onödigt hård mot toys. Men jag menar att det är nyttigt för graffitin att toys betraktas som toys tills dom FÖRTJÄNAT att inte kallas toys längre.
Det är inte nyttigt för din utveckling att aldrig bli kritiserad. Om du får höra att du e king när du egentligen e skitkass kommer du inte att utvecklas eftersom du redan kommer gå runt o va grym i ditt eget huvud.
Å andra sidan kommer du heller inte att utvecklas om du aldrig får någon uppmuntran. Förhoppningsvis har du kompisar i din närhet som proppsar dig och boostar ditt självförtroende.

Graffiti har ju ingen formell struktur, vilket ju är fantastikt. Så grejen e ju att folk kan dissa dig och kalla dig toy, men inget (förutom ett fängelsestraff) kan hindra dig från att måla. Så när du blir kallad toy (av någon som inte själv är det)har du antagligen förtjänat det. Frågan är, vad gör du nu? Lägger du av, eller tänker du göra något åt saken?

2007-12-02 22:04
Håller med SegEtt

2007-12-03 05:22
Sio X63

cwa toys
diska hårdare, kvinna

2007-12-03 10:11
segett jag håller med dig.   tycker det e fel att trycka ner o klaga på toys. lixom alla har ju fan vart toys det e ju fan så allt börjar.  plus att dom (så kallade toysen) är enligt mig nästa graffiti generation.
det e lixom dom som ska ta över efter oss som har vart med länge.
jag tycker man ska uppmuntra dom istället för att klaga på dom hjälp dom istället för o trycka ner dom.

desto fler som håller sig till graff o allt som har med det att göra desto bättre (toys) eller inte spelar ingen jävla roll. man målar ju för att bli bättre...
vandalism

2007-12-04 10:33
 håller med frees och segett till och börja med så visar man respekt för det andra målat, genom att inte spitta deras målning om den är snygg, gör du däremot en bättre så visst, men att skriva kuk på en målning är bara grymt respekt löst och gör man så är man ingen graffare som målar graffiti man klottrar och förstör det graffiti som liver upp den tråkiga gråa betong som finns i sverige. självklart börjar alla som toys och håller självklart med om att man ska uppmuntra nästa genration av graffiti målare.

men det känns väldigt värdelöst om man ser en fin målning som sedan dagen efter är nerklottrad med ord som kuk etc.

"It's The Thrill That It's Giving" Graffiti For Life
Graffare

2007-12-07 22:52
att det krävs någon med ett stort namn för att folk ska fatta detta är tragiskt, no offense segett