I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vem är toy?

Vår Hiphop - Graffiti

2007-06-04 18:37

Vem är toy?

När man sitter här på whoa å läser så kallar alltid alla varandra toys hit å dit, själv använder jag inte ordet för jag tycker jag inte har någon som helst rätt att använda det(endå så gjorde jag min första målning 94). Plus att det bara låter illa och omoget att använda det, varför inte bara hjälpa dom som behöver hjälp så dom kan utvecklas och föra graffen vidare istället för att klanka ner på dom så dom tappar lusten. Skulle jag kalla någon toy så är det sånna som bara går runt och spittar andra grejjer eller förstör på annat sätt me en sprayburk. Men så fort man kan reglerna att inte spitta, bomba kyrkor osv så borde man inte räknas som toy enligt mig. Om du känner dig bättre än andra så försök å hjälpa dom som behöver hjälp.
Tänk vad skönt det skulle va om alla hjälpte varandra här på whoa; vad korta alla tråder skulle va för det skulle inte finnas en massa skitsnack:
Admin skulle vara hårdare här å kicka/bana folk som inte kan sköta sig korrekt.

Nu är jag nog klar..

OverDoze!

2007-06-04 18:38
det ligger nåt i dt du säger!

2007-06-04 18:40
Kan det vara för att de flesta som skriver i det här forumet är helt fucking efterblivna?

2007-06-04 18:41
yes!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-04 18:45
Det går tyvärr inte hjälpa de så kallade toysen. Ger man dom tips på vad dom kan förbättra osv. så får man svaret, "Kan du göra bättre eller?!". Det går helt enkelt inte, jag har gett upp när det gäller graffiti på whoa...

2007-06-04 18:46
Word på det du skriver SegEtt
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke

2007-06-04 19:00
Är ju väktare som sitter och lackar på alla graffare, de blir medlemmar och skriver allt möjligt skit så att graffare ska sluta.
Det sorgliga är ju att det faktiskt fungerar ganska bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-04 19:01
SEGETT for president, håller med till 100%
555 TAR MIG HEM!

2007-06-04 19:04
Sio, tyst.
555 TAR MIG HEM!

2007-06-04 19:09
jag e :)

2007-06-04 19:09
Du Snackar bra Skit ! :D
Stockholm !

2007-06-04 19:12
Sio - Att inte vara toy kräver mer en att hålla på länge, det är en livsstil och något man får kämpa för att uppnå både genom attityd, målande, bombande och leverne.
(Inte menat att du är en, då jag inte vet något om dig...)
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!

2007-06-04 19:25
Ifall du inte hade skrivit att du hade gjort din första målning 94- så hade alla andra solm skrivit i tråden kallar dig toy, bara säger det-
413

2007-06-04 19:28
"Kan det vara för att de flesta som skriver i det här forumet är helt fucking efterblivna?"

förstår ni inet att whoa är ett forum för nyfikna 14åringar?
det är ni 20åringar som alltid ska rätta folk som är minoriteten här..
altså ni som borde gitta
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71

2007-06-04 19:28
Anledningen till att en del håller på så här, är att de tror sig vara balla, häftiga, coola, fräcka....och givetvis bättre än andra. Det sistnämnda är ju givetvis solklart, för det finns de som är sämre och de som är bättre. Sen att vissa inte tänker på att de själva har varit nybörjare, är ju en annan femma...eller?

Jag tycker personligen att de som taggar förbjudna ställen, såsom kyrkor, privata bostäder, personbilar och likasinnade ställen utför i mina ögon en toyhandling...oavsett hur duktig personen i fråga är!

Man är INTE ball, häftig, cool, fräck och tuff för man håller på med graff....många tycks tro detta, vilket jag inte riktigt kan förstå...antagligen för att jag själv aldrig tyckt mig vara speciellt cool för den sakens skull.

Graffiti är för mig en konstform....inget jäkla "iwannabe50centgangztahiphopwithmymontanablackfuckyoukärringjävel".
Graffare

2007-06-04 19:32
jag anser personligen att toystämpeln har med cancontrolen att göra. sen om man har hållt på i 40 år spelar ingen roll. men har man hållt på så länge så bör man ha koll på kannan.
They called me Mr. Glass

2007-06-04 19:32
ekerö

Vad har nyfikna fjortonåringar att göra med folk som häver ur sig dynga på forumet dagarna i ända? Öppna vilken tråd du vill i forumet och läs responsen en typisk tråd får. Aningen ADHD och low IQ varning där, haha..

2007-06-04 21:02
detta kommer låta dubbelmoral men ordet toys hör man oftast från folk som själva är toys eller fått för sig att d kommit över det steget.
Tensta Rinkeby stilen!!!

2007-06-04 21:04
med det menar jag att tex du antagligen inte är toy med tanke på att du inte känner att du har någon anledning att använda ordet.
Tensta Rinkeby stilen!!!

2007-06-04 21:09
toy är amatör, alltså nybörjare.

SegEtt
Skulle jag kalla någon toy så är det sånna som bara går runt och spittar andra grejjer eller förstör på annat sätt me en sprayburk.

Dessa människor är inte toys, utan bara idioter. 
We remember Køge Bugt!

2007-06-04 21:19
Jaja, jag vet att det ska va nybörjare men jag är nybörjare i någons ögon och för mig är andra nybörjare. Och på så sätt så kan man inte kalla folk toys eftersom alltid är man nybörjare i någons ögon.

Men jag tycker whoa borde göra en fast tråd som heter nybörjare. där nybörjare kan fråga och få svar om andra som går in och läser. för tillfället är graffiti för stor tråd, man måste dela upp den. Jag tror säkert att helften av alla här inne skulle kalla mig toy i detta inlägg om det inte var för att jag sa att jag hade målat sen 94. Jag kan va fett nöjd me saker jag gör men sen tittar man på andras saker så förstår man att man fortfarande är toy i någons ögon.
OverDoze!

2007-06-04 21:20
en av de första serriösa trådarna här på whoa. håller me till 100% den så kallade "whoa moralen" eller va man ska säga e helt fucked up själv kallar ja ingen toy visst har la sagt nån gång att nån kanske inte e så¨bra men kommer ihog när ja inte va så bra å droppade halv usla skisser i dom första skiss sessionen visst blev man kallad toy men va fan gillar man graffiti så keep on going å skit i andra så säger ja
Ingen mera rosa banner

2007-06-04 21:25
Bra sagt! upp me hakan...
OverDoze!

2007-06-04 21:26
bästa inlägget..
Tavlor - Väggar
WWW.DR-FACELIFTER.COM

2007-06-04 21:46
Hallucinogen, kan inte mer en och hålla med till punkt å pricka, men om man kan spelreglerna så ska man bara peppa "toysen" till å bli bättre.. men tycker du alla graffare som kan spelreglerna oavsett bra eller dåliga ska ha rättigheter till å taga/bomba/pieca på samma ställen såsom tåg osv?
att ha vatten i örat gör en bra i magen..

2007-06-04 22:07
ekerö P20

Dissade du precis dig själv eller har du ljugit om din ålder?
Whores from the underground

2007-06-04 22:17
Men spelreglerna är ju lite så att man kan itne köra över vem som helst och hur som helst. tågbiten vet jag att jag själv har vaktat min egen backjump tid bara för att inte folk skulle hoppa in varge dag å bomba/måla, för det förstör för mig. Men sen om jag tittar tillbaka på mina gammla tåg som jag lagt så ångrar jag mig att jag gjorde det när man var så dålig. Skulle hellre stå idag å slänga en panel, då kanske man skulle va nöjd efter. Men frågar nybörjare mig nått så hjälper jag dom för jag vet själv hur svårt det var från start men jag fick hjälp av andra stora målare, som tog med mig ut å lät mig hjälpa till på deras målningar osv.
OverDoze!

2007-06-04 22:24
SegEtt, jasså ok :) men om större målare vill att dom ska ge fan i tågen som nybörjare så ska man ju de annars steker ju du stället rätt enkelt om man som sagt inte kan "spelreglerna".

2007-06-04 22:56

Ja det stämmer tycker jag.
Men jag kan inte sånt idag, men idag är det väll inte så lätt att lägga tåg heller. sisst jag måla tåg var för 7år sen och sen dess har det hänt rätt mycke vad jag förstår.
Men sen målar man på olika sätt, jag är inte ute efter kicken utan vill bara tillfredställa ett behov av att skapa  någonting som jag blir nöjd med och som jag tycker övriga menniskor uppskattar. Jag tycker som många andra att jag gör sammhället en tjänst att färglägga gråa tråkiga ytor.

OverDoze!

2007-06-04 23:00
håller med en massa, men gillar inte folk som baitar eller spittar folk som är bättre...Och kunskapen beror ju iofs hur länge du hållit på, vilka du hookat med osv.
Arkeolog-

2007-06-04 23:08
Baitar tror jag alla gör mer eller mindre, fast jag tror man gör det många gånger omedvetet. Man kan se en sak som man helt omedvetet tar insperation ifrån. Att folk spittar tror jag alla ogillar, jag märkte här för ett tag sen att en menniska har spittat 4-5 grejjer som är mina, men jag har ju iaf fått ett kort på dom.
Men vilka man målar med spelar väll ingen roll, jag har målat med sånna som brukar här på whoa kallas för toys och jag har målat med många som jag har haft som förebilder sen jag börja måla. För att man ska baita så tycker jag att man ska ta efter sånna som har en självklar stil som typ skil, kaos, dirty, unik m.fl. för gör dom en målning som det står "brunöga" på så skulle man se vem som hade gjort vilken. att folk gnäller på att tags kan va lika tycker jag är fel, man kan inte ta patent på en bokstäver men man kan fan ta patent på en stil.
OverDoze!

2007-06-04 23:16
jag förstår inte varför man inte ska bomba kyrkor om man inte är kristen?...

2007-06-04 23:29
Gues, handlar bara om respekt, man ska respektera privatpersoners ägodelar samt kyrkor, allt som staten äger är de fritt fram på..

2007-06-04 23:56
ja försöker att inte vara aktiv i forumen, är medlem här för anonser o sånt..

GAIA P25

ja citerade det nån sagt tidigare i tråden, då borde det väll innehålla någon sorts relevans

2007-06-05 00:07
Den ursprunliga definitionen av benämningen "Toy/s" har definitivt förlorat all innebörd.

2007-06-05 02:45
en toy i mina ögon är en person som aldrig utvecklas i sin stil.
The pen is stronger than the knife,,

2007-06-05 08:30
Faraon P16
"men tycker du alla graffare som kan spelreglerna oavsett bra eller dåliga ska ha rättigheter till å taga/bomba/pieca på samma ställen såsom tåg osv?"

Vad har de "gamla" för rätt att taga/måla i yardsen och ändstationerna? De har ju inte frågat om lov från SL/Stockholms Tåg/Väst trafik/SJ och vad alla företagen heter? Så att en större målare säger åt en att hålla sej undan en viss yard/ändhållplats får mej att små lacka lite och tänka wtf..  
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-06-05 08:51
yazer

ett strålande exempel på attityd som är typisk för toys. Att man inte förstår grundläggande saker som att man som nybörjare inte ska sabba för folk som hållit på i flera år, scopar yards flera nätter i veckan för att hitta de perfekta tiderna och så helt plötsligt hoppar några klåpare in utan att ha en aning om vad som gäller. Har de tur och kommer undan med sina försök till panels så får de för sig att "vafan e de för snack om att de e knas att måla tåg?" så fortsätter de köra på samma ställe varje dag tills de torskar och stället är fuckat ett bra tag framöver.

2007-06-05 10:13
Yazer, precis som u sa, ifall du steker stället för dom större. Men tror dom flesta som är nybörjare har blivit tillsagda eller fått en uppfattningen att man ska ge fan i tågen. Men jag undrar, skulle de skada om man taga/bomba ett tåg i månaden eller så? om man går förbi och har en grym chans till att göra de.

2007-06-05 10:25
Word!

2007-06-05 10:34

Men om man nu är som dom större kallar de "toy", och att man inte ska pieca/taga/bomba tåg för att man steker det. Någon gång måste väl bli första gången och måla tåg? Kanske som vissa säger att man kan börja gå på tåg när man inte är "toy" längre. Men de är svårt och veta exakt om man inte får de bekräftat om man är "toy" eller inte. Hur ska man veta?

2007-06-05 13:24
u P30  Bra skrivet...
Ni kommer märka när det är dags att måla tåg, förmodligen så börjar ni måla med någon som har koll på tider osv som bjuder med er. tills dess så är det nog bara att hålla sig ifrån tågen eller köra utsidor på en hållplats eller nått liknande.

Tålamod säger jag bara.
OverDoze!

2007-06-05 13:37
rödkhmer nitade problematiken rätt bra.

Toy har blivit ett diffust begrepp eftersom det betyder så pass olika saker för olika människor, framförallt har det blivit en "internetsköld" folk gömmer sig bakom (baserat på tron att man genom att kallar någon för "toy" undviker att bli kallad samma sak själv).

Det bästa är att hoppa över begreppet helt och hållet och sikta in sig på termer som mer beskriver det man vill framföra i sammanhanget; t.ex. kalla en idiot för en idiot, en nybörjare för en nybörjare och så vidare för att rensa undan eventuella frågetecken och öppningar till terminologidiskussion.

2007-06-05 13:44
Amfetaminpsykos, Det är ju ett sånt nedvärderande ord nu för tiden, folk använder de som skälls ord, man ska ju hjälpa varandra och utvecklas, tvivlar starkt på att en av dom kända crews/målarna gärna hjälper nybörjare, syftar mer på wufc och dom. Undrar dock deras inställning till "toys"

2007-06-05 14:01
De starkaste överlever, naturens gång. Go Darwin!

Gäller o sålla ut alla toys tidigt så de inte lyckas komma upp sig och konkurera om väggarna och tågen.

Graffitin förlorar den sista lilla biten mystik som finns kvar när massa småkids börjar springa runt o klottra överallt.
Förebygg detta genom att kalla dem toys och spotta på dem.

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2007-06-05 14:03
Denna tråd gör nog så att några på detta forum kanske tänker sig för 1 extra gång innan dom förstör en tråd med att bara smutskasta varandra..
 Random Heroe

2007-06-05 14:05
u P30
Jag förstår allt de där om förberedelser och scoopande men när även de "mindre" har gjort det så varför den hatiska tonen "toys rör inte våra tåg, ni fakkar stället". Det kan lika gärna vara dem som 'fakkar' för de "mindre".
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-06-05 14:22
Gurk_ P20

inte dem som rättar folk, dem som spelar så jävla erfarna och är dryga mot dom som inte är lika dana

2007-06-05 14:23
yazer + faraon

Problemet är att folk nu för tiden tror att de är grymma på att måla efter att ha lagt en vägg eller två. Efter att ha lagt upp sina mindre bra pieces på whoa där lika dåliga målare propsar deras verk går de, fulla av självförtroende, till närmaste yard och målar för allt vad tygen håller.

Man målar väggar tills man är bra och när man blir bättre kommer andra bra målare automatiskt vilja måla med dig, kanske mer rutinerade killar som har koll på hur det funkar med tågen osv. Då kommer tågmålandet av sig självt.

Problemet idag är att allt mer handlar om att hävda sig på nätet. Istället för att sitta vid datorerna och kalla varandra för toys så leta upp lite toys-polare istället, häng ut, skissa, skissa mer, måla på softa ställen (utan att fråga på whoa vart det finns softa ställen att måla på), jobba er uppåt i systemet och en vacker dag står ni där och fotar era panels i Karlberg.

2007-06-05 15:09

U, kör med 2 andra polare som är lika bra/dåliga som mig :) Så tack, bra sagt :=)

2007-06-05 16:30
håller med håller med!
Själv kör jag crew med en snubbe som i mina ögon är toy och jag försöker lära upp honom.. jag vet själv att jag vart i hans sits och jag vet att han kommer bli bättre! Det tråkiga är bara att andra writers börjar hata mig bara för att jag målar med honom för dom tycker han är toy.. larvigt larvigt!
C.R.E.A.M.