I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vi Minns vår Första Hip Hop-Låt!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-01-04 15:47
Har sett många konstiga inlägg och många självklara inlägg och många nostalgiska inlägg.
Fortsätt skriv, jag njuter när jag läser!
Catapults Ent.

2008-01-04 16:17
The latin kings - Snubben

En polare hämtade ett Inspelat kassettband av Välkommen till förorten back in the dayz från Stockholm. It was the CRACK!
Its not that i hate them Swedish Artists, its just the fact that they tracks is 99% Garbage.

2008-01-04 16:53

Snow - Informer

2008-01-04 20:28
Min mamma köpte sjätte sinnet med Petter då var jag väl runt 7-8 år men jag kommer ihåg att jag gillade den i smyg. det var ju inte coolt att gilla samma musik som ens mamma
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-04 20:30
Public Enemy - Terminator X To The Edge Of Panic

Kriss Kross - Jump
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2008-01-07 01:42
När jag var 12 år skulle ALLA lyssna på Limp Bizkit, det var bara så det var. Jag lyssnade på deras platta då "choclate starfish and the hot dog flavored water" och blev helt konverterad av xzibits vers på en av låtarna där.

Sen var det låtar som:

Xzibit - X
Geto boys - Still, som fick mig att skriva på kontraktet :)
facebook.com/idiomatisk - fan page

2008-01-07 03:24
Skulle gissa på petter/Run dmc men inget jag minns riktigt... Minns iaf att jag vann en musik-tävling i skolan och då var sista låten run dmc- its tricky, pew
"Jag sparkar dig i ryggen och skär av dina hälsenor,
jag kan fan lägga ner detta battle nu för du är inte redo"

2008-01-07 05:05
O.p.p med Naughty by nature,
http://www.medinaonline.se

2008-01-07 14:23
Första gången jag hörde hiphop var på fritdsgården tärningen i hisingskärra. Dom hade fatboys version av the twist. det lät helt grymt som nått man aldrig hart hört maken till.Innan hette favoriterna europe(min första skiva), jerry williams, michael Jackson, national teatern och twisted sisters(som faktisk har graff på baksidan av den skiva jag har med dem). detta var nått helt annat. Jag och kompisen var helt sålda.Stoppade alltid i en peng när man hade någon. Sen började man leta efter hiphop i skivbackarna på obs man, kunde inte lyssna så man fick chansa ibland blev det lite fel som maxmix, jive bunnymix osv. Jag hittade så småsmåningom nån def jam samlings skiva med slick rick, public enemy, ll cool j mm. den skivan är nu fördsvunnen, men jag har kvar tre fatboys skivor i backarna.

Min dotter lär inte ha något lika klart minne när hon blir äldre,  till skillnad från mig har hon fått hiphop i vaggan. och vid ungefär två kunde hon särskilja hiphop från annan musik. Lite trist egentligen Att hon inte får upptäcka det själv. hon kommer kanske upptäcka någon annan ny musik som jag inte gillar när hon blir stor, och hip hop kommer vara nån gammal mossig gubbgrej som jazz.

vad gammal man känner sig i jämförelse, men grym tråd.
så

2008-01-07 14:38
Cypress Hill - pigs.

2008-01-08 01:37
fugees - ready or not
http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2008-01-08 01:40
Eminem - The way I am (tror jag den heter, fick hjärnsläpp) Ganska hundra på att den är spår 7 på The Marshall Mathers LP. Spår 8 är The real slim shady, den hörde jag efter.
I tego arcana dei!

2008-01-08 10:28

åh det allra första lär ju ha varit jazzy jeff & fresh prince! gillade väl en hel del under ganska lång tid men den låt som verkligen fick mig hooked var atmosphere - scapegoat. mm-mm-mm.

2008-01-08 12:23
Petter - vinden har vänt.
Jag vill ha roligt , inte trevligt

2008-01-08 12:34

Kommer inte ihåg namnet, men i bakgrunden av låten är det hundskall. Tror det är någon låt av House of pain, Beastie Boys eller Cypress Hill.

DJ

2008-01-08 19:19

2008-01-08 19:25
Wu-Tang Clan - C.R.E.A.M.

Tyckte bara det lät så jävla feeetttt!!
Mind>Money ...

2008-01-08 19:28
Kan lägga till att jag fick låna en Wu-Tang Clan platta från en polare. Tyckte ju de såg så jävla coola ut (haha). Efter jag hörde CREAM var jag hooked for life. :)
Mind>Money ...

2008-01-10 10:46
Wu-tang 36 Chambers var nog en utav dem 1a..
Sen har vi Kool Moe Dee classics & ish too
Marly Marl & things.
Word class reccin crew.

2008-01-10 12:20
Non Phixion - Black Helicopters.

Den är fortfarande en favorit.
Ja jilar tjåka katter!

2008-01-10 12:22
Chroome menar du inte World Class Wreckin' cru? ;)

2008-01-10 12:42

svår fråga. Man hörde ju mycket hiphop men man fastnade ju inte förrän typ 2pac gjorde intåg i mitt öra runt -96,97 med California Love. Men låtar jag minns är ju

* coolio- gangsta's paradise
* Just d- hubba bubba

Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-01-10 16:12
hubba bubba...

jag har sett ett par stycken just d inlägg här inne tillsammans med... markoolio?

jag själv skrev at man inte skulle klaga, så jag gör inte det, snarare utbildar mig själv...

är det här exemplen verkligen "Hip Hop"????
Catapults Ent.

2008-01-10 16:16
Spell Just D var sveriges första hiphopgrupp som slog igenom. kan du inte din historia? visst kanske det inte är hiphop i den bemärkelsen hiphop är idag, men det var det då.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-01-10 16:18
Just D är oldschool! Svensk hiphops första stapplande steg, klart det inte lät som hiphopen låter idag!
I tego arcana dei!

2008-01-10 16:20
nja...

jag kunde alla deras texter som vilken annan skitunge visst, men hip hop var det inte i mina ögon, snarare pop-rap.

jag hade för mycket tunnelseende pga den amerikanska vågen kanske..

i sådana fall är väl "Dr Feelgood" lika mycket hip hop eller E-Type för den delen.

Skulle "rappande" artister klassificeras som hip hop bara för att de drog sina texter med "rap"?
Catapults Ent.

2008-01-10 16:24
pop-rap, jag stannar där.
I tego arcana dei!

2008-01-10 17:30
spell inte mina ord att de var sveriges första hiphopgrupp. hört det på många olika ställen.

2008-01-10 17:48
Storebrors mp3:or in the late 90's;

2 Live Crew - Hoochie Mama
2pac - Changes
Wu-Tang Clan - Tearz
... och mycket med Beastie Boys.

Tänker alltid tillbaks på den problemfria tiden som kiddie varje gång jag hör dem. ;)
right on.

2008-01-10 18:17
fimp , jag hänger med, jag har hört det förut också, men har inte känt mig hindrad från att ta bort det från hip hop-genren...  men det är bara min åsikt tills jag vet bättre :)
Catapults Ent.

2008-01-10 18:44
Mantronix - Needle to the groove. Eller nåt... kommer inte ihåg
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.

2008-01-11 22:38
2pac: california love/ Fugees: Oh la la la
http://kevinseymer.blogspot.com/
Politik och Musik is the Shit!

2008-01-11 22:57
Vet inte om jag ångrar mig, då jag inte har tid att kolla källa.. Men om det nu inte var Eld Och Djupa vatten som var min första låt jag lade märkte till, så skulle jag nog gissa på Intergalactic med Beastie Boys
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2008-01-12 18:34
Last emperor - Do you remember?
your career is a typo, mine is written like a haiku

2008-01-15 11:05
2pac - broken wings, en polare visade mig videon på youtube och därefter va jag fasst ! haha

2008-01-15 12:33
ice cube - dead homiez

2008-01-15 14:55
Är det bara jag som har 2 live crew som något slags första hiphopminne, minns hur jag spelade "Me so horny" igen och igen som finnig liten oskuld. Annars var det Cypress Hill och House of Pains genombrott med Insane in the brain och Jump Around som fick mig att verkligen börja snöa in på hiphop på allvar. Innan dess lyssnade jag också på Just D och man tappar öronen när man hör någon jämföra dem med E-type, wtf? Skulle ni jämföra De La Soul med Basshunter också?

2008-01-15 14:56
Tombombadilla - du tänker kanske på Sure Shot med Beasties.

2008-01-15 15:06

petter - repa skivan

2008-01-15 19:51
kul tråd.

jag hörde nwa:s andra album niggaz 4 life hos en kompis, hans brorsa hade skivan. jag blev förälskad direkt, i stort sett pga. att attityden och energin skapade något helt annat än låtar med mc hammer och mc scat cat (hoho). tyvärr minns jag inte om det var en av tre specifika låtar (dvs. favoritlåtarna då) som var den främsta orsaken till att jag fastnade för musiken. men antingen är det real niggaz don't die eller real niggaz (misstänker att det är den första, då eazys vers fortfarande ger mig nostalgiska rysningar, även om "gangsta rap" inte är min cup o' tea i dag).

"hand on the pump" av cypress hill får en hedersnominering. jag är övertygad om att denna låt lika gärna kunde ha varit katalysatorn, men jag hörde inte den förrän precis efter nwa-introduktionen. cypress hill var dock en enorm anledning till mitt fortsatta raplyssnande. i garderoben hänger fortfarande huvtröjan med dödsskallen och det klassiska bladet. det var tider, det.

2008-01-15 19:55
i och för sig, det räknas väl som nwa:s tredje album.

2008-01-15 23:00
Vinden har vänt är den första jag minns, tack Petter :D
He said, I write what I see
Write to make it right, don't like what I be

2008-01-15 23:43
2Pac - Changes, brorsans polare hade alltid på den hemma,
NIggaz bleed

2008-01-16 03:14
looptroop - the struggle continues
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?

2008-01-16 08:32
Just D - Hubbabubba
"det viktiga e inte att vinna, utan att alla andra förlorar",...,"behöver du nån som kan spika vet du vart jag finns"

2008-01-16 10:55
Mobb deep - hell on earth

2008-01-16 14:09
Royce Da 5'9'' - Boom

2008-01-16 16:24
Sugar Hill Gang - Rappers Delight

jo det var ju en härlig vinter dag 1979 då jag hörde den på radion jo för jag är så gammal jag.......

2008-01-16 20:28
Tupac - Changes, tidigaste minnet!
..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!

2008-01-19 01:18
Måste har varit
Just D - Vart tog den söta lilla flickan vägen

Spelade hemma hos mig när jag var typ 3 :P