I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rakim överskattad?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-12-16 23:37
men sen kan man ju undra varför ej rakim som var signad av aftermath/interscope inte släppte något album hos dem, om han är en legend???
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-16 23:47
chongmang 
Ja, det var ju världens bästa argument/frågeställning i den här diskussionen!

Den här tråden är överskattad.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2006-12-17 03:23
När det gäller whoa Eccan så kan jag säga det samma om dig...
DJ

2006-12-17 04:37
Rakim kände kanske att Dre inte var så rolig att jobba med då hans kreativa ådra verkar ha dammat igen helt.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2006-12-17 13:37
GAIA P24
Va?
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2006-12-17 14:07
rakim är nog överskattad ja, fast inte i närheten lika mkt om guru.

guru är intressant i max ½ halv låt, sen låter allt han gör likadant. och jazzmatazz är den sämsta och onödigaste hiphopskiva som gjorts.

jag har sett rakim live. det var OK. godkänt typ. inte i närheten av krs-1, men inte heller av t.ex. gravediggaz live, eller någon från wutang.

hur man kan tycka att public enemy är överskattade kan jag inte förstå. det känns som det i princip är förbjudet i hiphopkretsar att lyssna på dom, för att det är massa PK människor som gör det bara för att de är ett "politiskt" band. jag har också jävligt svårt för "politiska" band, alltså om propagerandet går i första hand och musiken i andra. men kan man bara se den sidan hos PE är man rätt blind. dom gjorde jävligt tidigt jävligt hård energisk hiphop och experimenterade med samplingar på ett eget och nytt sätt. sen är ju chuck D absolut ingen top MC. men det har jag aldrig hört någon hävda heller. PE's styrka är soundet och energin.

Producent

2006-12-18 23:56
Rakim kommer långt på sin röst också.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2006-12-19 10:08
Fidelista: Visst är "KRS-ONE" bra, men den är ju långt ifrån lika bra som Return Of The Boom Bap och Criminal Minded...

2006-12-22 20:43
Det där med att KRS-ONE skulle vara KRS-One's bästa skiva håller jag inte alls med om.

Edutainment, By All Means Necessary, Return of the Boom Bap, Criminal Minded, The Blueprint är alla skivor som är bättre än KRS-ONE, tycker jag.

DJ

2006-12-22 21:29
Fidelista: Hehe, OK. Får ta och göra det nån gång. Textmässigt är KRS kanske bättre. Men jag tycker Boom Bap har klart bättre beats. Klart bättre.

2006-12-22 22:29
Vad säger ni om Kristyles då? :)
Groupie

2006-12-23 00:20
men om man ska lyssna in sig mera på rakim,

vad ska man satsa på då?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
DJ

2006-12-23 00:32

2006-12-23 06:43
trendsattare no.1
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2006-12-23 13:48
Lepra

Du bör kanske ta och lyssna på Guess Who's Back och The Saga Begins från The 18'th Letter iaf om du ska lyssna på ngt efter '97, de är bara för jävla bra låtar för att missas...
DJ

2006-12-23 14:09
Fidelista: Jag brukar säga tvärtom, fast med samma innebörd. Svenska rockjournalister brukar prata om Lex Springsteen, alltså att man bara kan jämföra Springsteens plattor med hans egna, för att även hans sämsta skivor är jättebra jämfört med alla andra artister. Så jag brukar snacka om Lex Pete Rock. Frågar nån hur bra eller dålig en Pete Rock-platta var måste jag först säga att den var så och så bra jämfört med andra Pete Rock plattor ;)

KRS-ONE är en mkt bra skiva. Inget snack om saken. KRS sista bra platta. Men jag tycker inte den är i närheten av Ready To Die eller Enter The Wu ändå. Dom är klart bättre. Skivor från 1995 jag gillar mer än KRS-ONE: 2000, The Awakening, The Infamous Mobb Deep, Livin' Proof, Lifestylez, Liquid Swords, Cuban Linx Niggas
, Goodfellas, Dah Shinin'.

Gaia: Hpller med om att Saga Begins är den tyngsta sololåten. Dock om man aldrig hört Rakim ska man ju inte börja med sologrejerna tycker jag. Han låter ju mkt tröttare och mindre "på" än han gjorde på 80-talet.

2006-12-23 14:12
Soul

Ja, men det är som jag sade till en snubbe i PM, han är bra mkt mindre intressant efter 97 än innan. Dock kan han inte bara nöja sig med Paid in Full och så vidare, Guess Who's Back och The Saga Begins är typ topp 5 av vad han nånsin gjort, :)

Tycker f.ö. alla bara låter tröttare nuförtiden, NAS, Rakim och KRS-One mfl... Dax att pensionera sig snart? Om det låter tröttsamt på östkusten låter det inte alls på västkusten. Tur att The Game leder återtåget nu. Södern är alltid aktuell som tur är.
DJ

2006-12-23 14:20
GAIA: Saga Begins kan jag squeeza in på top 10...Guess Who's Back är helt OK, men inte top 25 för mig, hehe...

Dom gamlingar som är mer "på" än nånsin är ju Sadat, Jamar och AG. Södern suger (med vissa skinande undantag) som vanligt ;-P

2006-12-23 14:25
Haha, du ska alltid ställa dig som en motpol! :D

Vad är det nu för fel på t.ex. TI, Lil Wayne och Ludacris? Kan rabbla mkt bra som gjorts därifrån, hehe...
Groupie

2006-12-23 14:26
ALltså paid in full har jag hört. den funnkar.
"this is a journey into sound"

Men okej, får väl kika upp det andra då.

2006-12-23 14:29
Men du Soul, menar du att Rakim gjort 24 andra låtar som är bättre än Guess Who's Back? :)
Groupie

2006-12-23 14:29
EPMD är det va?
DJ

2006-12-23 14:35
Lepra: Dp menar jag i princip hela LPn, inte bara låten. Och det där du droppar är från en remix. Kolla originalet. Och missa inte de andra klassiska spåren på den. Eric B. For President, I Ain't No Joke, I Know You Got Soul o.s.v. Även följande tre album med Eric B & Rakim innehåller många klassiska låtar såsom: Casualties Of War, Microphone Fiend, Just A Beat, The "R", No Omega, In The Ghetto, Let THe Rhythm Hit 'Em.

Där har du grundkursen. Missa inte heller Juice. Den ligger inte på nåt av deras album, utan på nåt soundtrack. Men det var en riktigt klassisk tolva. "Knockin' ni**as off, knockin' ni**as out...". Och så förstås Fatboy Slims remix på I Know You Got Soul!!

Många skulle nog nämna titelspåret på Follow The Leader och/eller Lyrics Of Fury också, men jag tycker dom låter totalt utdaterade!

GAIA: TI är helt OK för att vara bonnläpp från södern. Men så har han ju Just Blaze i ryggen ibland också ;) Li'l Wayne är en av de värsta jag vet. Ludacris kan vara lite smårolig me aldrig "bra" per se. Mina favoriter från södern är snarare Geto Boys, K-Otix, Massinfluence, Skillz, Showtime och dom...
Groupie

2006-12-23 18:15
haha tänk vad jag avundas er, Ni vet all hiphop man själv missat och försöker lokalisera  =P

Jag som tycker att jag har någorlunda bred :D

2006-12-23 22:36
"han kanske skulle komma på 25te eller nått."

Du är ju dum i huvudet på riktigt.

2006-12-24 00:55
Soul_Survivor_II, det är väl Know the Ledge från Don't Sweat the Technique som du snackar om? Som också är med på Juice-soundtracket.