Rakim överskattad?
Visst Rakim ÄR bra, han är en legend för fan. Finner det dock lite olustigt att han hypas så hårt. Många nämner Rakim som nr 1 utan tvekan när snacket om bästa rapparen kommer igång. Ni som tycker det, vad exakt är det som distanserar honom från lyricister som Biggie, Ras Kass, Eminem, Big L mfl?
jag håller med. han e grym men skulle inte ha med han på enn topp 20 lista av rappare. han kanske skulle komma på 25te eller nått. Paid In Full är de ända jag skulle kunna lyssna på nu för tiden med honom. Dessutom är han keff live. Rakim å Guru tycker jag är dom 2 mest överskattade mc´sen som finns
Static is the last thing ya need when ya see me
Det är nog väldigt lätt att folk hypar honom för att det är det man "ska" göra, om ni förstår vad jag menar. Han har varit med länge, och respekt ska han väl ha för det. Jag säger som er han är bra, har tyvärr aldrig sett live men när jag tänker topp 10 bästa rappare så kommer hans namn aldrig upp.
www.unt.se/musikbloggen
jävligt sant.
SKU - SKU - SKULASON!
Sen är det många som är underskattade också, många hatar på tupac, the game och diverse andra artister men i själva verket har de talang. Har nog knappt hört någon etablerad artist som är helt wack, kanske Camron isf (nee inte ens han, ;)..
tycker ingen hatar på tupac på whoa.
Don't make me Chris Brown you, bitch!
Rakims flow och röst är enligt mig något av de bästa som hänt hiphopen så därför kan jag absolut inte säga att han är överskattad.
Han tog det till en ny nivå. Då är man inte överskattad.
Peace, Love & Kulcha.
Utan Rakim hade det inte funnits någon Nas, Rass Kass, Eminem, Biggie mfl. Snubben skapade ju helt nytt flow. Ingen som var så avancerad som Rakim när han kom, och det dröjde bra länge tills någon kunde mäta sig med honom. Han var klart nr 1 på 80-talet fram tills 94. Och han är ju lätt fortfarande på top 10.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
jag har inte lyssnat så mycket på killen, några tips på grejer jag borde kolla upp?
Skribent
2006-12-11 17:34
Göte P0 kolla upp grejerna han gjorde med Eric B. och hans osläppta joints också. jag gillar Rakim, men han kommer inte med på min topp-lista föränn på typ plats 25-30, så jag håller med om att Rakim e överskattad, men samtidigt jävligt grym.
Hur fan kan man tycka Rakim är överskattad? Dummaste jag hört.
Så fort någon börjar slänga sig med ord som "bäst", "legend", och framförallt "ha respekt för" så drar jag öronen åt mig. Detta gäller alla genres, men hip-hop i synnerhet. Delvis beror det väl på att jag är en dålig människa, men också, tror jag, pågrund av man inom hip hop har en tendens att göra det om i princip alla artister som har hållt på i mer än 10 år. Rakim; jag gillar honom, legend? Mycket möjligt. Ha respekt för? aldrig. Överskattad? Utan tvivel.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
lyssna pa after you die med rakim
Shuu
Började skriva massa argument för att få er att förstå, men kom på att om ni inte fattat det än så lär ni tyvärr aldrig göra det. Utan Rakim hade ni helt enkelt inte haft de rapparna ni nu har på era topp-20-listor.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
"Okej, till och med jag tycker att Paid in Full är bra, men ändå. Folk i min ålder kan tycka att album efter 95 är bäst, inte tidigare än så." Är det förbjudet? Har du eller Gud kommit på den reglen? Gör detta även att jag inte får tycka att Bob Dylan, Cornelis Vreeswijk och Johnny Cash är de bästa artisterna och låtskrivarna någonsin? I så fall ber jag om ursäkt och börjar då lägga om hela min musiksmak och arrangerar om min skivsamling.
weiner P17 Du svarade inte på mina frågor. Får jag inte tycka att Bob Dylan är den bästa artisten/låtskrivaren genom tiderna? Får jag inte tycka att hans tidiga album som släpptes över 30 år innan jag föddes är bland de bästa albumen i världen? Att prata i takt är väl inte så svårt, så skaparen till det är väl kanske inte något underbarn. Men att i princip revolutionera en hel genre, DET är genialiskt. Ärligt. Lyssna på lite rap som är gjord från typ 79 fram till 84-85. SEN sätter du på Paid In Full. Då kanske du fattar ännu mer varför Rakim är SÅ bra. Sen har han släppt riktigt tighta ALBUMS för den delen med. Både med Eric B och även solo. Som sagt.. Orkar inte argumentera för Rakims räkning. För antingen har man fattat grejen, eller så lär man aldrig göra det.
uma Tog det personligt? Vad? Och vad var roligt? :/
Rakim överskattad? nej.
Slick Alex - Mainstream is Everything "Rape is no laughing matter, unless you're doing it to a clown"
weiner P17 Förstår var du menar. Svårt att bestämma var jag ska börja nu. Att säga att han är sämst när man inte ens var född när han gjorde de största underverken är lätt för andra att tolka som att man helt enkelt inte hängt med. Man har inte hört allt, därav förstår man inte varför han är så bra. De som däremot säger att han är bäst (även om de inte ens var födda på den tiden) tänker jag att de har kollat upp allt i efterhand och fått perspektiv på det. Klart att det kan finnas de som säger det bara för att säga det, men jag får väl helt enkelt tro bättre om folk än att majoriteten är sån. Förstår du skillnanden? (Ur mitt perspektiv) Själv var jag med om en del musik på den tiden, men finns flertalet klassiska hiphopalbum som jag upptäckt efteråt. Allt det handlar om är att sätta in sig i plattans tid, men även att kunna lyssna på den utifrån dagens kriterier. Ju mer hiphop man hört och läst om från alla olika tidsepoker, ju lättare har man sedan att förstå deras storhet. Det är det allting handlar om. Inte ålder. Utan kunskapen och bredden i ens musiklyssnande för att kunna uppskatta en platta även om man inte ens levde under dess storhetestid. Skulle vara svårt för historiker att skriva böcker och ha favoriteror annars ;)
Tycker inte Rakim är speciellt överskattad, Jay-Z däremot, där kan man snacka om överskattning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
:D Fett Hiphop-tabu att prata om hur överskattade Rakim och Public Enemy är.
Men nog fan är det sant. Jag har alltid tyckt att Rakim är jävligt tråkig att lyssna på. Han har tråkig röst och förutsägbara rhymes...
Public Enemy då främst Chuck är fan de jobbigaste man kan sätta på om man vill spisa hiphop.
Nu kommer väl några fanatiker spy galla på mig, men va fan... PE kom med politik men det var den ända förmildrande omständigheten.
grass:
Visst Rakim kanske inspirera Nas o några till att plocka upp micken, men Kool G Rap ska ha en hel del credd för deras stil.
Men visst man kallas inte legend utan anledning. De har betalat fett med dues och det ska man ha props för. Hur klysschyt det än låter.
STHLM GROOVE COLLECTIVE
Tycker att Rakim är arketypen av en bra MC. Aldrig sett honom live så kan inte uttala mig om det. Bemästrar allt! Håller honom där uppe med G Rap, Kane, Lord Finesse och Biggie.
PS. Your cunt is in the sink
charlie chaplin var ett geni. rakim likaså. grejen är att alla har influerats av rakim. ett oräkneligt antal rappare har gjort hooks och hela låtar byggda på en enstaka rad den mannen sagt. vad man gillar och inte gillar för något är en smaksak så där finns egentligen ingen diskussion. men att säga att rakim är överskattad är ungefär som att säga att cervantes eller bellman är överskattad. det går bara inte. "self esteem make it seem like a thought took years to build but still say a rhime after the next one". tidlös hiphop lyrik av tidernas bästa mc
Som sagt, han ÄR en legend, en mkt bra rappare och en favorit och inspirationskälla även idag, för mig, för andra. Men som andra har skrivit i tråden, bara för att han var tidig och har inspirerat andra så betyder inte det att han måste vara den bästa rapparen ever. Big L t.ex. skulle skola Rakim.
Var placerar ni Positive K? Han lär ju knappast ha hämtat inspiration direkt från Rakim? Inte samma rapstyle. Allt jag säger är att Rakimhypen är lite överdriven. Bra? Javisst. Bäst? Nej. Inte på flow, inte på freestyle, inte på texter, inte på punches.
Det är knappt så man tror sina ögon när man läser den här tråden. Rakim jämförs med Tupac och THE GAME(?) Det är klart att en skiva är bäst om man var med när den släpptes. Jag var inte med när Paid In Full släpptes 87, och var inte heller med när It Takes a Nation... släpptes, men det är fortfarande två av dom bästa skivorna som gjorts. Det väger mycket att dom gjort så mycket för hiphopen men ärligt talat så är det ju musiken som är det bästa. Skulle skivorna släppts idag hade dom fortfarande varit två av dom bästa skivorna som kommit ut i år. Överlägset.
Ramathorn Du läser vad du vill läsa mannen, gör om gör fucking rätt. Jag och ingen annan i tråden har jämfört Rakim med The Game och Tupac. Allt JAG skrev var att Rakim är lite överskattad och rappare som Tupac och Game lite underskattade. Hur kunde du få det till en jämförelse mellan dem? :S Jag lyssnade inte heller på Rakim när han debuterade men när t.ex. Biggie släppte Ready to Die så var jag där och visst, Paid in Full gillades, det är en bra skiva men inte bättre än Ready to Die och Rakim som rappare var i mitt tycke inte bättre än BIG på ngt sätt. Vad isf? Texterna? Flowet? Sen är det kanske en smaksak, alla får tycka som de vill, allt jag säger är att jag inte förstår hur så många så snabbt sätter Rakim som den enda och ouppnåeliga ettan. DET kan jag bara inte hålla med om. Sen är jag personligen ett stort fan av Rakim så don't even go there...
Jag och inte heller någon annan i tråden har inte ska det stå...
Positive K? vad har han med det här att göra? Han hämtade snarare sin inspiration från rappare som Caz, Slick Rick, Grand Daddy I.U, Grand Puba mfl. Sen måste jag säga att den mest överskattade rappare jag vet är Tupac.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Bara ett exempel när vissa säger att Rakim inspirerade allt och alla... Hur som helst, missförstå inte trådens syfte är ni snälla..
Det är knappt så man tror sina ögon när man läser den här tråden. Rakim jämförs med Tupac och THE GAME(?) det är väl från generation till generation ?, så jävla otroligt är det inte.
SKU - SKU - SKULASON!
Producent
2006-12-12 11:20
"Ready To Die" måste vara en av de mest överskattade albumen inom hip hop.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness: "Ready To Die" måste vara en av de mest överskattade albumen inom hip hop. det hade jag också kunnat tycka innan jag lyssnat på den
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
Hur fan kan du nämna eminem.............
vad ska jag göra med min fucking skjorta?
Överskattad? Nu har whoa fått i sig droger igen.
David VS Goliath
Tröttsamt med folk som måste köra sitt race med hela paketet av åsikter bara för att det ska vara så "äkta" och oldschool som möjligt. Jag tror på fullaste allvar att 90% av alla de som säger att Rakim är den grymmaste ever inte ens lyssnar på honom nämnvärt. I själva verket tror jag de har många andra rappare de gillar bättre men de känner sig tvingade att nämna just Rakim ändå. Och få nu inte detta till att Rakim, Paid in Full etc är wack, det är väl en smaksak men det tycker iaf inte jag. Och hur jag kan nämn Em? Tråden syftar ju på talang hos emcees och där ligger Eminem mkt högt. Freestyle, antal släppta album, bra låtar, flow, otroliga rimscheman, en riktigt tight lyricist, den som inte ser det har nog missat poängen helt..
är man bara "äkta" om man hört alla dom där? Har bara hört ett fåtal låtar med Rakim, tycker han är okej. Men att han skulle höja sig över mängden tycker jag itne. Jag gillar isf mera High and MIghty, Swollen och Dilated. Specieltl Evidence.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
och vem tror du eminem snott refrängen på the way i am ifrån. "im the r the a to the k- i- m if i wasnt then why would i say i am". kan inte tala för någon annan i den här tråden men jag tycker rakim är bäst genom tiderna. det bara är så. sen finns det artister jag lyssnar oftare på eftersom rakim inte släppt något nytt sen 99
mads, men herregud, ja vad fan har det med ngt att göra om han tagit eller inspirerats direkt i en låtmening? :S Eminem's skills stiger långt över Rakims, sorry men det är fan nästan fakta mer än åsikter.. Nu pratar jag om rappare här och inte nödvändigtvis musiken. Även om jag skulle älska Rakims låtar mer, hata Eminems beatval etc så är fortfarande Em på en långt högre nivå rent skillsmässigt än vad Rakim någonsin har varit eller kommer att vara.
det är inte relevant. canibus är tekniskt sett en bra mc men hans musik suger. samma med eminem. en bra mc kan göra bra låtar inte bara heta radio freestyles som är förskrivna
Det är en kombination av mnga faktorer som jag redan nämnt längre upp och en rappare som Em har mer av en totalmix än Rakim i mina ögon. Bättre låtar, bättre texter, bättre freestyle, bättre flow och så vidare. Det är inte 10 mot 1 dock men Em vinner iaf den matchen enkelt i mina ögon. Jag rankar inte Rakim som topp 5 rappare ens. Jag menar Biggie, Big L mfl, nej det skulle jag aldrig kunna göra...
Rakim har sin plats o sin respekt.
http://www.myspace.com/deadlykanha
rakims diskografi skiter på ems. encore plattan ensam knockar ned eminem från alla topp tio listor
Jaja... Klart alla får tycka som de vill? Det är en smaksak. Men för MIG personligen så är Eminem om man tar alla faktorer tillsammans en bättre rappare än Rakim. Sen hur de är som personer osv, image mm, det skiter jag i, men som rappare är Em bättre än Rakim. Du får gärna tycka annorlunda. Men finns det då ingen annan rappare som är bättre än Rakim eller är Rakim den enda ultimata för dig? Den bästa? Bäst texter, bäst flow, bäst låtar, bäst freestyle, ja bäst ngt? Tycker du Rakim har det så visst, då snackar vi. Det jag störde mig på i början av tråden är att svinmånga sätter Rakim som den bästa rapparen när jag tror att de inte kan backa upp det riktigt, jag tror många bara säger så utan att verkligen skriva vad de tycker, bara för att det SKA vara så, fall in i ledet typ... I en tidigare tråd på whoa tror jag minst 60% skrev Rakim som den bästa och mest talangfulla rapparen någonsin. Det är möjligt att alla de tycker det med alla de faktorerna men jag tror inte på det, därför tråden om att Rakim kanske är lite, lite överskattad?
det är konst. finns inget rätt eller fel. bara olika åsikter. tycker själv att eminem är överskattad. kanske inte 98 men definitivt nu. rakims sista platta the master kan jag gå med på att det inte är ett mästerverk. men when i b on the mic och uplift från den plattan är bättre än något eminem någonsin spelat in
Okej, det är lugnt, Rakim är den bästa rapparen ever för dig och jag har mina favoriter (Eminem är inte på plats ett) och för mig är inte Rakim på plats fem över de bästa rapparna. Sen gillar jag Rakim väldigt mkt i övrigt och är mkt inlyssnad på honom. Slutjiddrat?
haha det är lugnt man. jag tycker gwen stefani är överskattad också
Ursäkta min franska.. men fan va vissa ör tröga här! Och detta ska vara hiphop forum!! Saken är ju självklar att Rakim är MCn #1 genom tiderna. Vill ni veta vaför det är fakta? jo, jag ska berätta varför (vissa som fattar har redan nämnt det lite): Innan rakim droppade sin debut så rappade MCs om hur bra dom var å simpelt skryt. Rimmen och textrna var jävligt simpelt uppbyggda och ytliga. Sedan kom Rakims debut. Hiphop välden fick uppleva rapp som man inte ens kunnat drömma om felra gånger bättre än något man hört innan (ribban höjdes flera nivår). Bara en sådan sak som att genom Rakim kom nytt och mo sätt flowa, han var först med att kicka multies, med att kicka avancerade metaforer (p-lines). Lixom, det är såå många som tagit efter honom (och utvecklat det vidare såklart) att det inte ens är lönt att jag räknar upp nu. Dom som har svårt att fatta, föreställ er att det imorogn dyker upp en rappare som kickar lika bra som alla 10-topp idag tillsammans. Det var Rakim när han dök upp på 80-talet. Eller en anna metafor :). Vissa här säger att han inte kan mäta sig me Dagens top-rappare. Men ta till exempel fotboll. Pele (eller Maradona) 99,9% av folket (som kan fotboll) idag håller med om att en av dom är #1 genom tideran, men det betyder inte att dom är bättre fotbolsspelare än t.ex Henry eller Ronaldinho, för fotbollens har ju utvecklats enormt sen dess, eller hur? Dom är bäst just för att dom dominerade sina respektive epoker så enormt! Samma sak gäller för Rakim. All ära åt t.ex. Jayz ,nas, tupac, biggie, krs etc.. men har någon av domc dominerat (då snackar jag om tekiskt som MC) sin epok som Rakin gjort.??JAG tror inte det, Rakim är och kommer att förbli etta, tills det kommer någon MC som revolutionerar rappandet. Ok,, tro det eller ej så skrev jag detta spontant,, ehhe så det finns argument som jag glömt ta med, men jag hoppas att alla fatar vad jag menar. ps. ni kan låsa tråden, diskusionen är över ;)
Battlar vem som helst på engelska!!!
24 ar och sager att Rakim ar overskattad. Mannen, las in dig nanstans, kom inte ut. och lat ingen hora dig. capish
Shuu