G_Brando P0 jag håller med dig fullt ut... men förtjänar han att bli så hypad i dagensläge? dvs. om en skiva släpps ska den klassas som bra bara för att han dominerade 80talet? nej det ska den inte han är en sämre rappare än dagen tyngre förmågor dock inte dålig... jag gillar honom... synd att han inte gjorde nått med Ultra bara... ULTRA!!!!!
Omae wa jowai
Man kan inte vara pa topp hela javla tiden. Rakim var ung, vass framfor micken, nu ar det nagra andra snorungar Som ar pa G. Men Rakim ska ha all respekt fortfarande pga allt han har gjort tidigare. Plus att hiphopen har tagit en annan route. Jamfor Rakim nar han var som bast med alla dom har nya rapparna nu nar dom ar som bast. Rakim ar utan tvekan mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt battre MC.
Shuu
Rash din snorunge, lämna tråden om du inte kan läsa den ordentligt..
G_Brando Jävligt bra skrivet!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
hans flow e fläckfritt man hör inte ett andetag mellan raderna, flyter jävligt bra
R.I.P J.Dilla & Big Proof!
Javisst, Rakim är en legend, den förste som tog det till en ny nivå, rappens fader o.s.v. blah blah, I AGREE, han är säkert etta inom flera kategorier som ni snuddat vid men som teknisk rappare kan jag bara inte sätta honom som etta eller ens topp 10, det går bara inte. Det kvittar om han var tidig eller var GUD jämfört med de andra rapparna på den tiden. Sen kanske han är nr. 1 mest betydelsefull, nr. 1 mest legendarisk, nr. 1 o.s.v...
"Som teknisk rappare" - och vad har det för relevans för nånting alls? Vill du lyssna på en bra rappare eller villl du lyssna på en teknisk rappare?
GAIA P24 Ga lagg dig,
Shuu
Teknik = Flow, lyricism, delivery, röst, ja allt, har det inte med teknik att göra? Även att kunna skriva bra historier ligger inom teknikområdet och där kan jag lova att Rakim inte är i närheten på långa vägar.Rash Mmm, okej, schas från tråden nu kid..
I närheten av topp 10 dvs
Shit vad korkade ni i tråden är som INTE förstår vad jag menar, pallar inte svara på fler frågor som rör shit som är irrelevant för tråden. LÄS tråden om och om igen tills det går in i det lilla huvudet vad jag menar och skrivit.
Gaia: Vad jag stör mig på är idén att man kan "räkna" ut om någon är en bra MC genom att vikta olika godtyckligt utvalda skillnivåer inom olika godtyckligt definierade områden. Det känns så KTH. En bra MC är en MC som ger dig gåshud på armarna, en tår i ögonvrån, en klump i halsen, yrsel i huvudet, ökad heart rate och en varm känsla i magen. Men OK, I'll get the fuck out om min åsikt är ointressant.
MazTheHustler: Varför skulle någon hata på tupac? Finns inget att hata på där. Han är the greatest.
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle
Lundahl P18 Mannen, vad handlar tråden om? Inte fan om Tupac! Och om du nu skall förtöra den, så kan du väl ange något argument till varför du tycker som du gör! Peace
Battlar vem som helst på engelska!!!
Överskattad, men inte dålig. Klart bättre än sina wannabes.
Djingis Khan for life.
Soul, din åsikt är absolut intressant om du kan HÅLLA DIG ONTOPIC. De saker du nämnde som gör en bra emcee går hand i hand med bra flow, bra texter, nice röst o.s.v.. och Rakim har allt det. Allt jag säger är att är det verkligen så att han har det mest av alla rappare som existerat? Man får absolut tycka så. Jag tror dock inte på om 7 av 10 personer säger det. JAG tror personligen att många bara säger Rakim utan att de verkligen kan backa upp det åsiktsmässigt. Som att det hör till saken att säga det bara för att han bröt ny mark, en legendar o.s.v.. De saker du nämnde, ger dig gåshud på armarna, en tår i ögonvrån, en klump i halsen, yrsel i huvudet, ökad heart rate och en varm känsla i magen. Big L t.ex. ger mer av den varan är Rakim. Och jag är säker på att de flesta i tråden har nån rappare som de sätter före Rakim rent emceemässigt. Inte som person, inspiration, betydelse, legend o.s.v. Tråden handlar inte om det. Fråga mig vem som var den viktigaste rapparen så kanske jag svarar Rakim. Håll er ontopic för bövelen..
Gaia: OK, för mig är Rakim helt klart top 5 iaf. I hur han får mig att känna, inte i fråga om teknik eller betydelse eller nåt.
Soul Fine enough, det är aldrig lätt att ordna in kategorier för att bestämma vad som gör en rappare bra. Jag bara några exempel på saker som folk brukar uppskatta med en emcee. Om Rakim är topp 5 för dig så är det helt OK, smaken är som baken och på min lista kommer han också högt upp då jag är ett fan av Rakim. Men bästa rapparen ever, det går jag inte i god för. Sen får självklart alla tycka som de vill. Syftet med tråden var en fråga. Dvs, jag tror inte på att en majoritet sätter Rakim som den bästa rappareb men ändå ser man just det i trådar. Så jag förväntar mig antingen svar som säger att de visst anser honom bäst (fjärilar i magen, teknik, whatever) eller svar som säger, hmm GAIA, du har fan rätt. Sen först kan jag dra en slutsats om hur folk anser Rakim. //Peace
Rakim har...
...gjort den bästa New York hyllningen i
'New York (Ya out there)' ...gjort den bästa hiphoplåten någonsin i 'In the Ghetto'
...ensam, utan gästrappare klarat sig igenom 20 år av hiphop och alltid hållit en om inte förkrossande iallafall en mycket god nivå, vem har det?
...inspirerat
alla ni lyssnar på idag.
...lagt rader som minst 500 rappare lagt 10 år senare.
...bidragit mer genom scratchade samples på särskilt Premier refränger än hälften av hiphopvärlden gjort med hela låtar och karriärer.
...hiphopvärldens ballaste utseende.
Avslutar med det här...magisk låt.
So all hail the honorable, microphone phenomenal Persona is invulnerable, trust me son I continue like a saga do, bringin you the drama to allow you that the chronicle has just begun Känns ganska passande i den här tråden.
Mmm, that's why I like Rakim... Och ja låten är magisk.. :) Sätter personligen t.ex. Em och Big L före Ra, motiveringar; Eminem - Trots alla motgångar och att han är vit har han släppt monstersäljare och följt upp gång på gång med bra album. - Han är en mkt begåvad producent, kolla bara The Way I Am. - Är den bästa lyricisten någonsin troligtvis, hans komplexa rimscheman och otroligt träffsäkra rader gör att ingen kan mäta sig mot honom i en beef. Det slutar med att de blir sönderägda. - Har visat prov på sin freestylekapacitet flera gånger, kom tvåa i Rap Olympics 97. Big L - Bästa flowet ever, killen var ju fan en demon på micken, det finns ingen som körde på det sättet. Visst att Biggie, BtaH och Twista mfl flowar bra de också men inte på det sättet Big L körde på. Får ju fan gåshud av att lyssna på honom. - Riktigt bra freestylare och framförallt mad TIGHT, kul rader i sina texter också. Inspirerande som fan. - Rapröst personifierad. Sen är Rakim också högt på en lista men dessa två är exempel på rappare som för mig som går före på en lista.
Men har någon människa någonstans nånsin fått gåshud av en Eminem-låt??? Big L är grym, men mer endimensionell än Rakim. Däremot har jag alltid tyckt att Big L är en skön liten variant på Lord Finesse-konceptet och Lord Finesse kan faktiskt konkurrera med Rakim på allvar i min bok.
GAIA För mig är Rakim etta men samtidigt så finns det många andra såklart. Det enda jag vill säga är att man inte kan ignorera en som ligger till grunden för vad de alla lyssnar på idag. Bara lyssna på The Game, Saigon, Timbaland, 50 Cent och de nya rapparna och producenterna, alla hyllar Ra som deras förebild. 2pac är för mig ingen personlig favoritrappare, däremot nekar jag inte hans otroliga influens på hiphop och kallar honom överskattad. Folk har olika smaker, dock ska man komma ihåg vart allt startar och ha respekt för sådana som utvecklat andra och influerat egna favoriter, det är allt jag säger.
Soul Survivor, sluta nu. Du måste vidga dina trångsynta vyer ibland, no offence. Klart som fan folk fått gåshud av Em, en snuskigt tight rappare. Rakim har ju bland annat själv sagt att Em är den bästa i stort sett.
Guano: Klart Eminem är en tight rappare. Men inte alls på samma nivå som Rakim. Men visst, säger du att du fått gåshud av Eminem så har du. No Biggie. (sic)
Soul Ehh, ja det finns nog många som fått gåshud av en Em-låt..
Guano Vem har sagt ngt om att ignorera Rakim? Börja inte jiddra massa bullshit du också nu va?
Tråden syftar till en specifik sak. Jag gillar också Rakim och värdesätter vad han gjort och ligger bakom.
Som svar till Ralåten, ;)
YouTube
Kanske skulle skrivit "Big L överskattad som rappare av hiphopare".. Och då menar jag som rappare i konkurrens med alla andra rappare som existerat via de faktorer vi nämnt, inte som person och förebild. Som sagt, fråga mig gärna vem den viktigaste rapikonen är och jag svarar Rakim..
HAHA, vafan, jag menar såklart,"Rakim överskattad som rappare av hiphopare" Fan hjärnsläpp såhär på kvällskvisten, hahaha..
Och kanske lagt till i första inlägget att överskattad inte syftar på botten vs. toppen utan att Rakim kanske inte är den bästa rapparen ever men fortfarande en mkt bra rappare. Alla har olika faktorer som bestämmer för vad som gör en rappare bra. Det kvittar vad de är eftersom samma faktorer används på alla rappare. Har svårt att tro att typ 70% av alla medlemmar här sätter Rakim som den bästa rapparen efter sina kriterier, inte som person, förebild, legend, milstolpe utan som rappare i jämförelse med alla rappare, inte bara de samtida. DET är syftet med tråden (känns som jag upprepar mig nu...)
Jag tycker hela resonemanget är lite märkligt. Är man enormt inflytelserik är man ju det av en anledning: nämligen att väldigt många tycker att man är väldigt bra. Jag tror att om du låter 100 människor som aldrig hört dem lyssna på Rakim och Ras Kass skulle 98 direkt säga "Rakim är stjärnan, Rakimj är RÖSTEN, Rakim är den som man minns efteråt av dessa två". Han har den där speciella kvaliten. Folk som inte gillar reggae kan gilla Bob Marley. Folk som inte lyssnar på rock kan ändå uppskatta Springsteen och när I Know You Got Soul kom ut lyssnade varenda jävel på den, det går inte att värja sig emot den där rösten och det där flytet. Så självklart. Så rent. Så djupt. Så komplext, men ändå så enkelt. Så allomfattande. Och jag ber tusen gånger om hundra kronor om jag var OT igen.
Soul Jag är inte så säker på det.. Rakim värdesätts mkt pga av hans bidrag till genren och som förebild för massvis med rappare. Han är den viktigaste rapparen, iaf för mig, utan tvekan. En legend helt enkelt. Men tar du två blanka papper och låter dem lyssna på allt Ras och allt Ra gjort så är jag inte så säker på att alla direkt skulle välja Ra. Sen kan jag posta några rader av Em som iaf gett mig gåshud,Windows tinted on my ride when I drive in it So when I rob a bank, run out and just dive in it So I'll be disguised in it And if anybody identifies the guy in it I'll hide for five minutes Come back, shoot the eyewitness Fire at the private eye hired to pry in my business När man hör Em rappa dessa rader så går det inte att påverkas, typ perfekt flow och rim. Mad tight. Sen är inte Ra och Em samma typ av rappare heller och de rappar inte om samma saker.
Nej det är dom inte. I den genren Eminem spelar tycker jag Lord Finesse är den obestridde kungen och Big L hans son. Amen. Men Rakim gör på många sätt något större, djupare, mer litterärt mångbottnat och konstnärligt. Om Eminem eller Big L är en grym författare i genren 60-talsdeckare är Rakim Shakespeare. Vi kan ta det fram och tillbaka hela natten, haha...
Sen är ju texten till Stan med Eminem bland det bästa jag någonsin läst.
Nyckelordet där är väl "läst"? Sen kan ju Rakim säga "Fish is my favorite dish" och få det att låta som djup visdom.
Soul Det är helt okej som sagt att ha åsikter om vad man gillar, smaken är delad. Du kan tala för dig och jag respekterar det. Sen håller jag dessutom med dig på många punkter. Jag syftar inte på personer som dig i tråden, det måste du väl förstå? Sen kör inte Em samma sorts rap som Big L och Lord Finesse. Det vore som att påstå att Necro kör samma som NWA. Em kör våldsironi och rappar om helt andra personliga saker än vad t.ex. Big L och Rakim rappar om. Och ja "läst", det finns flera faktorer för mig om vad som gör en bra rappare, att skriva bra texter är en av dem. Resten av Em's talanger står längre upp..
Ett annat exempel på Em's talang finns i låten The Way I Am, egen produktion och text, fläckfri rap, tungt som fan, bland det bästa han gjort, så fet låt..
Texten
Den låten tycker jag bara är irriterande. Ge mig Any Man eller Rock bottom any day of the week. Men nu är vi så OT it ain't even funny. I'll leave your thread alone.
Soul Det är dina åsikter och det har jag redan sagt att jag respekterar. Alla får tycka som de vill. Det jag finner konstigt är när 16-åringar med en miljon Cypress-skivor hävdar att Rakim är den bästa rapparen för dem men de skulle sälja sin farmor och lever samtidigt för att få ens andas samma luft som B-Real medan de inte skulle känna igen Rakim i ICA-kassan. Inga argument, knappt inlyssnade, sånt tror jag förekommer bra för att man "ska" säga att Rakim är den bästa rapparen. Det är PK. Jag har fått vissa svar som pekar på det ena och vissa svar som pekar på det andra. Vi får se vad tiden har att visa i tråden..
Jag kanske ska förklara vad jag menade med att Tupac är lite underskattad också. Idag förekommer det inte den smutskastningen som det var i slutet på 90-talet då det nästan var lite fult att lyssna på 2Pac. Då var man en sån där "häpphöpper" med WU-brallor som lyssnade på komersiell rap (Tupac). Det har dock svängt mot att vårda minnet av en av de största rapparna ever.
Eminem har haft låtar man fått gåshud av .. Ta t.e.x när han kom med stan, tung låt där, lose yourself, beatet, som han spottar, han bränner, och stimulate, Em har haft sina tider believe me
http://www.myspace.com/deadlykanha
GAIA Menade i allmänhet, inte att just du ignorerar Rakim.
Det tråkiga med alla er att allt ska bedömas med skills! Varför? Hiphop är nog den enda genren som man gör så. Alla glömmer hur viktigt känsla är i musik...
"Who the motherfuckin' bawse?"
G_Brando Hmm, inte en helt åt helvete lista ändå även om jag inte riktigt delar den. Alla de nämnda hör ju iaf hemma på en topp 10 lista om du frågar mig. Undrar hur man kommer att se på 50 och The Game om sisådär 10 år. Tror inte att nån av dem har potential att knocka ner personer som Bigge, 2Pac, NAS, Rakim eller Jay-Z. Sen har de argument med i bilden som inte riktigt känns konkreta. Ta Eminem t.ex, jag värdesätter honom enormt som rappare men skulle knappast placera honom på en topp 10 lista över favoritartister . Cypress Hill t.ex. skulle lätt hamna på en topp 5 lista över mina favoritartister/grupper men vare sig B-Real eller Sen-Dog är ens i närheten av en topplista över talented rappers. En egen lista skulle väl vara (inte i ordning ):Topp 5 favorit Artister/Grupper Cypress Hill Mobb Deep NAS WU-Family (alla sidoprojekt också som Liquid Swords, Only Built for Cuban Linx, The Pretty Toney Album osv...) Notorious BIGTopp 5 Rappare Big L Eminem Biggie KRS-One Big Boi i OutKastTopp 5 viktigaste rapparna/rapgrupperna (i ordning) 1. Rakim 2. NWA 3. Gang Starr 4. Dr Dre 5. KRS-One ---------------------------------------------------------------------------- Sen kommer många andra högt upp också på min lista över mest talangfulla rappare, bl.a. Rakim, Havoc, Prodigy, Bone Thugs N Harmony, Twista, Busta Rhymes, Method Man, Pharoahe Monch och många, många fler... Det är inte riktigt trådens syfte men visst, om ni känner för det, posta egna listor.soulable Nja, jag syftar inte bara på skills, det är en mix av många faktorer för mig, visst freestyleskills och lyricism men även flow,, känsla i övrigt, rösten + i kombination med vilka beats de kickat på osv.
Alla de nämnda hör ju iaf hemma på en topp 10 lista om du frågar mig. Med de kriterierna de satte upp på YouTubeklippet dvs...
Vad har dr dre som rappare gjort för viktigt? Inget dömande, bara en fråga.
Visste att det skulle komma upp och han är låååååååångt ifrån nån lista på bra rappare, han är dock en extremt viktig hiphop-person som råkar vara rappare. * G-Funk * Chronic/2001 * Aftermath --> Em, 50 mfl under dem Osv...
Topp 5 Rappare Big L Eminem Biggie KRS-One Big Boi i OutKast men vad gör BIG BOI där???
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.