I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Veckans MP3: Masse feat. Kartellen - Wannabe Gangster

Svensk Hiphop - Audio & Video

2008-10-11 05:57
Lyssnade igen kan bara säga att hela sverige borde skriva "Kartellen" på sin spargris och köpa skivan när den släpps!

LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Rappare

2008-10-11 11:26
i must have been sleepin! den här e en av årets fetaste..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2008-10-11 12:55
Shiiit...älskade det här fyfan vilken känsla man får när han börjar sjunga mannen ..så jäkla bra att de kom ut ur fängelse och börja rappa ..det ger fan hopp till grabbarna som suttit inne. Fortsätt sådär Bröder visa de fuckin' wannabes om vad ni går för. >>Stay on your ground<< and never try to change how it sounds cus we all know that it goes like **Blaw**!
vad fan är det med alla grabbar? gör brott under vintern aså..fett dumma som ska göra det under sommarn...haha idioter :D
Manager

2008-10-11 13:24
FET
så fort jag hör "MASSE, MASSE" i början så vet jag att det kommer bli en tung låt typ..

Kartellen e vad som behövs! :) big up
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-10-11 13:47
Vad är det för budskap whoa sänder när man på en community med många minderåriga användare uppmärksammar en grupp tungt yrkeskriminella på det här sättet?
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2008-10-11 14:25
Bear och? De kanske gillar musiken mannen .. Musik det är en sak som det inte går att ta ifrån en person utan musik skulle ingen av oss överleva. de kanske inte vill lyssna på hårdrock elle EMO musik. Så låt små grabbarna lyssna på sånt här musik istället de kanske lär sig att inte ta den vägen senare i livet. Liksom ingen vill sitta inne det bara blir så när man är kriminell, alla vet ändå att det är snutens fel att grabbarna åker in på ungdomsfängelse och fängelse. :D >> For ya'll Peace..Just chill out young boys, the day will come when you for the first time will get smacked and bleed like a pig, it doesn't hurt, actually it feels good<<
vad fan är det med alla grabbar? gör brott under vintern aså..fett dumma som ska göra det under sommarn...haha idioter :D

2008-10-11 14:33
Nej, detta föll verkligen inte i min smak. Ser det mer som slöseri på ett bra beat.
...och det är det som är så fint med whoa!

2008-10-11 14:43
BearC P21 Det glädjer oss kanske för att grabbarna hittat ett intresse där dem lyckats få både bra hjälp i branschen för att lyckas göra sin grej samt riktigt bra uppmärksamhet. Det känns säkert helskoj för dem att höra alla positiva kommentarer och att få "positiv uppmärksamhet" om du förstår vad jag menar? Recognition för något bra.

Allt handlar inte om cash o bling i livet, vi alla vill endå göra sin grej och göra det bra och att folk uppmärksammar det positivt. Thats life, när du gör nått bra och folk respekterar det. Cash är bara ett medel för att kunna göra det. Därför önskar jag Kartellen det bästa eftersom dem fått möjlighet och utrymme i branschen för att göra det samt motivera andra till att göra sin grej också.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013

2008-10-11 14:54
LEGEND - Jag förstår precis vad du menar, men recognition för något bra känns lite konstigt när det enda det rappar om är just hur kriminella de är? Det är inte precis så att de har tagit avstånd från "gangsterlivet" och funnit ny mening i livet med musiken. De vattnar ju bara ur och spelar på hur otroliga äkta och gangster de är. Förstår du hur jag tänker?

Och sen att det, som de säger, inte finns någon äkta gangstermusik i Sverige från riktiga thugs och så vidare och så vidare, det är väl verkligen jättebra! Det är väl inget att sträva efter liksom.

_____

Om veckans mp3 nästa vecka hade varit Bobby Sandz, hade säkert väldigt många haft åsikter som: "Hur kan ni lägga upp en låt med en våldtäktsman" osv och skitit i hur låten hade varit. Medans här verkar alla vara: "Åh va häftigt, detta är brottslingar som gör musik, wow coolt!". Skulle vara intressant att se om min teori stämde men det får vi väl aldrig veta.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2008-10-11 15:39
Grymt beat.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-10-11 15:55
Alla som klagar på budkap etc, håller fan med kartellen om atte är en jkla dubbelmoral, våld o kriminalitet har alltid intresserat, kolla va era medelålders föräldrar läser för böcker till va dom kollar på för tv-program...

Sen när "gangsta"-rappen kommer på svenska ska plötsligt folk tycka att det är blaja för det är på svenska... Det facinerar att nån gör sån här rap på svenska så enkelt är det... Oavsett om det är "rätt" eller "fel"...

Den musikaliska biten är en annan sak, jag tycker texterna funkar när de själva säger atte handlar om att förmedla en känsla/reflektera deras verklighet på ett enkelt sätt... Däremot så håller rappen varierande nivå, det här är en av de bästa låtarna jag hört med kartellen o masses har nog inte gjort ett beat jag ogillar.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-11 15:57
BearC P21

Det med Bobby Sandz är också viss dubbelmoral, jag diggar Big Pun, som jag sagt i en tråd tidigare fast det varit film-bevis uppe på youtube på att han va en jkla hustrumisshandlare...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-11 17:07
Bra prodd men jag hör fan inte vad rapparen säger. Soft att det kommer ny svensk hiphop iaf.

2008-10-11 18:20
det är ändå skillnad på att våldta sin brud o att fixxa cash

o jag lovar att hälften av alla dina favorit rappare i sverige sysslar med nån form av moneky bissnis för att få det att gå runt, rap dont pay the bills i sverige. speciellet inte om man gör riktig, verklighetsbaserad hiphop, o inte nån bög disco grej.

jordbro va händer!

2008-10-11 18:46
TYNGSTA!
Respekt
F.T.W

2008-10-11 19:22
päronpung - Absolut, det flesta hustlar säkert litegrann vid sidan. Känns som det är lite skillnad på det och att bygga hela sin image på att man är tungt kriminell?

2008-10-12 00:56
Vad är dealen med alla bilder på snubbar i rånarluvar, sprängda värdetransporter, puffror osv på deras myspace? Fattar inte vitsen med att bygga hela sin image på det viset. Nu förespråkar dom ju bara det dom en gång pysslat med.

Annat hade det varit om dom hittat musiken som sitt intresse och sedan promotat sin musik om "gatan" med stil, oavsett om dom ångrat sina brottsliga handlingar eller inte, blivit bättre eller sämre människor så tycker jag man borde lägga fram sin image på ett snyggare vis än att stå med rånarluvor och puffror och att exponera artiklar på spränga värdetransporter och rån. Jag är ett fan av golnytt (efterlyst) och tycker värdetransporten är inom två feta citationstecken "coola". Så visst jag är jävligt naiv och barnlig men...

...det mest tragiska är ju att målgruppen är en majoritet av ungt folk som är naiva och trånga i boxen som faktiskt gillar det här.

Och sen,
Riktiga gangsters gör sin business och flashar inte PUNKT. Motsatsen kallas wannabes.

2008-10-12 03:06
dope shit!!!

Crime Pays, ask the Rothschilds!

2008-10-12 03:29
BearC P21

image? hela grejen är ju för dom som är tungt kriminella eller dom som är intreserade hur det är. dom är ju tungt kriminella själv.

2008-10-12 12:09
Cocaine Cowboys Så dom är fortfarande kriminella? Jag förstår inte?

Och varför uppmuntra till kriminalitet från början?

Låter fishy.

2008-10-12 12:59
Cocaine Cowboys P22 - Exakt! Det är ju därför det är så sjukt att whoa uppmärksammar dem på det här sättet.

2008-10-12 14:24
Varför är kartellens alla inlägg borttagna?
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2008-10-12 14:39
Tuuuuuuungt jobbat boooys! fortsätt såå här !

2008-10-12 15:46
Beatet är nice. Gillade ej rappen dock.

2008-10-12 15:56
Har mixade känslor inför hela den här Kartellenrörelsen, kul att det kommer fram lite tung gaturap, sure, ofta ganska feta produktioner också, men rappen och texterna får nog filas till en aning. Låter inte helt gjutet där direkt.
Manager

2008-10-12 16:24
Riktiga gangsters gör sin business och flashar inte PUNKT

John Gotti var inte gangster med andra ord..:)
/ Deedz.

2008-10-12 17:15
alla som satt i rummet skrattade

2008-10-12 17:22
äsh knip BearC dryg försöker leka snut säg det till dem personligen vad du tkr. Så får vi se
Geni

2008-10-12 18:04
Håller med BearC på denna
Toastare

2008-10-12 20:24
Vi tror ju inte riktigt på censur på whoa, utan att vi är en hiphop community och då ska vi uppmärksamma all hiphop. Kartellen är en del av hiphop Sverige och får just nu väldigt mycket uppmärksamhet (diverse artiklar i kvällstidningar, ett 4 sidors reportage/intervju i Rodeo etc.). Men för att vi uppmärksammar en artist betyder inte det att vi delar dess åsikter och det gäller inte enbart Kartellen utan så är det med alla artister som vi på ett eller annat sätt lyfter fram. Vi ställer oss helt enkelt mer eller mindre neutrala och förmedlar bara det Sverige har att erbjuda. Sen är det upp till er att ha åsikter om det och, inom vissa ramar givitvis, diskutera det hela.
Jag skyller allt på Emma!

2008-10-12 20:26
tack för talet bounty nu kanske de andra förstår.

2008-10-12 20:44
Padawon - Jag leker inte snut, tycker bara det är lite märkligt.

2008-10-12 23:19
Padawon P17 :
Men herregud är det några jävla helgon vi snackar om eller? God damn. Ska man bajsa brallan eller vart vill du komma.

2008-10-12 23:42
Skönt att höra ett sådant här beat, ruskigt länge sedan man fick den där tunga sidwalk headliners nodden

Kartellen som rappare är dock inte mycket att hänga i granen, kan nog nämna 45 svenska mcs jag hellre hört på det där beatet.

Textmässigt osv så är nog min personliga åsikt att det här med att rakt av översätta amerikanska slangord som "my dawgs yo yo" å köra en gangsterveva i stil med det ... är jävligt played out. fshtåruvajamenar..

men det finns nog en plats för kartellen på den här scenen med.
mama said knock you out

2008-10-13 01:47
BEARC

lysssnar du på hiphop? isåfall vilken hiphop lyssnar du på?

Och sen att det, som de säger, inte finns någon äkta gangstermusik i Sverige från riktiga thugs och så vidare och så vidare, det är väl verkligen jättebra! Det är väl inget att sträva efter liksom.

hiphopen har ju alltid handlat om sånt som betyder något, t.ex kartellens största budskap är ju hat mot staten, att man växer upp i såna förstörda miljonpogram, inte rimma om något som inte betyder shit, kartellen rappar om sånt som rör pogrammen, även fast du kanske inte fattar det.
rappare som 2pac med flera (värkar ju inte precis hatad på whoa), vad anser du om dom? äckliga kriminella som aldrig borde få uppmärksammas?

2008-10-13 01:52
Hehe, halva musikbranschen när det gäller hiphop i USA är ju f.d. kriminella så det är en aning dubbelmoral att digga personer som Biggie, 50 Cent, Snoop Dogg och The Game t.ex. men hata på Kartellen. Många rappar bara om sin verklighet, vad de sett och vad de upplevt, gillar man inte så måste man inte lyssna, sen finns det självklart en och annan som glorifierar temat för att tjäna pengar på sin image. Liksom, om inte Kartellen får rappa om sitt liv och sina erfarenheter och åsikter, vad ska de rappa om då?
Rappare

2008-10-13 08:33
Det var inte så bra som deras hype borde förursätta.
Jag kan rabbla upp ändlösa namn på rappare med tightare budskap, Bättre rim, Skönare röst osv osv som är mycket mindre uppmärksammade.

Jag blir allvarligt jävligt trött. Jag har lyssnat om och om men hittar inget som är så jävla bra som folk säger att det är. Det är detta som förstör Hiphop i min mening, folk som kommer in och ska visa hur "riktig" hiphop låter och framför det skit.
Gangster hiphop var 90-tal och Amerika. Vi har inget i Sverige att leka gangster över.

Tyckte inte detta var värt all hype det fått, men åandrasidan att sån här skit kan bli så hypad betyder ju större chanser för resten av oss med :)

Over'n'out
Aii

2008-10-13 09:01
Shiit..Hehe sköna låtar de gör seriöst. Kan fan inte sluta lyssna på deras -->Backa bort<--...Låter som värsta lördag kväll ute med grabbarna..haha springer runt packad och hög som tusan och hälsar på alla ute på gatan. Hahaha fortsätt så Kartellen ni låter fett tungt aså! Kommer att köpa eran skiva när den kommit ut. måste ju förfan :P
Rappare

2008-10-13 09:28
Päronpung , Rap dont make the bills säger du.

Vad får dig att tro att så många sysslar med monkey buisness ?

Har du hört talas om ett helt vanligt arbete , 9-5 , 8-4 eller nåt annat jävla schema.

Sen hur man exponerar sig själv på ett beat, kan förändra point-of-view avsevärt.

Det är inte många som kan backa upp det dom levererar, know what im sayin'?.

Dessa killar kan säkert det, det är jag medveten om. Men se vart det har lett dom.

Jag tyckte inte att rappen var bra alls, och att ex convicts börjar med våran grej gör det bara mer oaccepterat som musikstil i samhället.
Om dom funnit sin frid i rappen och den hjälpt dom, fine. men så är ju uppenbarligen inte fallet

Aii
Rappare

2008-10-13 09:30
Cocaine Cowboys P22

2Pac var ingen gangster, inte gang-related mer än att han hängde med bloods.

2pac gjorde en skillnad, han har inspirerat många människor genom sin musik.

Vad fan ska det här inspirera nån med ?
Aii

2008-10-13 09:38
Contra - och hur vet du det? haha.
ja de e jävligt tung musik som rör mångas verklighet, deras liv. och tung musik som hata snut / staten låtar, sköna å lyssna på... men du kanske inte gillar sånt här? du är ju iofs från linköping så kanske du inte kan förstå musiken, eller hatet.
Rappare

2008-10-13 09:51
Hata snuten. Vilket jävla budskap.

Om jag hatar snuten, gör jag det för mig själv och jag behöver inte varken höra det av någon annan eller säga det till någon annan.

Nej Linköping är Sveriges 5:e största stad och vi har inga poliser här. Staten inkluderar inte heller Linköping, här är det Pippi Långstrump som styr.

Och hur vet jag något om 2pac ?
För att jag läst på, hans musik berör mig och den intresserar mig.

Att råna värdetransporter är en fet grej, men en polis som misshandlar en civil person är ett tungt budskap att pumpa musik på.

Om dom inte var kriminella, lovar jag dig att polisen inte hade varit ett problem för dom.
Aii
Rappare

2008-10-13 09:53
och jag står fast vid att 90-tals gangster rap från Usa är bra skit. Svensk gangster musik kan inte bli något annat än wannabe, för grejjen kommer från Usa.

Om du har en skitsnygg tröja och jag vill vara lika fresh och köper en likadan, gör det mig till en wannabe.
Aii

2008-10-13 10:06
Cocaine Cowboys - Ja, nästan uteslutande. Men jag lyssnar hellre på folk som leker med orden än folk som är "sjukt real" för att de langar knark osv men inte kan rappa för fem öre.
Rappare

2008-10-13 10:17
Fast att jag kan lyssna på Amerkiansk gangster-musik kan ju bero på att:
1. Jag bor inte där, skiter blankt i Usa. Jag bor i Sverige och här vill jag ha ett fungerande samhälle.
2. Amerikanska gangster-rappers var kreativa och droppade tunga låtar.
Aii

2008-10-13 10:26
Contra wins this thread

2008-10-13 13:18
"Tyckte inte detta var värt all hype det fått, men åandrasidan att sån här skit kan bli så hypad betyder ju större chanser för resten av oss med :)"

kartellen har fortfarande fått mer hype än vad DU har fått. det är lätt att snacka men jag har fortfarande inte hört något från dig som jag kan säga är varken bra eller dåligt. jag vet inte ens vem du är som rappare" så lev med det och sluta grina illa åt andras framgång för att ingen vet vem du är. kom tillbaka när du gjort dig ett namn.
Manager

2008-10-13 14:07
och att ex convicts börjar med våran grej gör det bara mer oaccepterat som musikstil i samhället.

..VÅRAN GREJ?
På vilken sätt är du mer lämpad att rappa än några personer som råkar ha massa vistelser i fängelset?
Hiphop är gata, sen bryr jag mig inte hur accepterat "din" musikstil är i samhället.. hiphop skulle tappa sin charm (precis som rock n roll) om all rap med accepterad till 100 procent..

Va e det för jävla fjanterier att "få sin musikstil accepterad i samhället", är du medveten om att när hiphopen växte fram var den synonymt med "fight the power" rörelsen?

Vi har inget i Sverige att leka gangster över.

.. du kanske ska sluta vara så trångsynt o tro att hela världens kretsar kring dig också.. alla lever inte samma liv som du och jag troligtvis gör..

(Inlägget ändrat av Oracle pga personangrepp 2008-10-13 14:08:55)
/ Deedz.
Rappare

2008-10-13 14:07
ous_nds - Vad jag menade var att kan det där bli hypat, så finns det stora möjligheter för sjukt många rappare som är så jävla mycket bättre men som droppar free shiet på whoa för love till musiken.

Jag har haft ett break i över ett år, annars hade du troligen hört mig : )
Aii
Manager

2008-10-13 14:11
så finns det stora möjligheter för sjukt många rappare som är så jävla mycket bättre men som droppar free shiet på whoa för love till musiken.

än en gång är detta endast ENLIGT DIG.... Sluta tro att det du tycker och tänker är regel för hela världen..

Jag har haft ett break i över ett år, annars hade du troligen hört mig : )

...annars hade jag troligtvis hoppat över din tråd i "audio"-forumet eftersom jag hade sett direkt att den här killen e sjukt tråkig och har inget intressant att säga.. Vad ska du rappa om som är intressantare än det kartellen rappar om?
/ Deedz.