Redaktionschef
2008-10-09 03:13
Veckans MP3: Masse feat. Kartellen - Wannabe Gangster
Nu har vi lagt upp ny svensk hiphop på startsidan igen! Ladda hem, lyssna och tyck gärna till i tråden om vad ni tycker :)
Den här veckan bjuder vi på ny musik från en svensk hiphopgrupp som har diskuterats flitigt i såväl våra forum som vissa större medier de senaste månaderna. Kartellen, som de kallar sig, har sedan mitten av april blivit lyssnade på nästan 300 000 gånger på myspace och verkar inte ha några som helst planer på att försvinna. Kartellen bildades i fängelset av Kinesen, Babyface och Chucky, som en motreaktion på den lättsamma hiphopen i landet och den tydliga avsaknaden av äkta svensk rap från gatan. I samband med att Latin Kings gick skilda vägar gjorde detta tomrum sig till sist så pass påmint att man helt enkelt blev tvungna att ta saken i egna händer. Två andra fångar – Sebbestax och Kakka – kontaktades, som Kinesen nu började att skriva texter med. Idag har Sebbestax och Kakka avtjänat sina fängelsestraff och fortsatt med gruppen utanför murarna, medan Kinesen sköter mycket av kontakterna och hjälper till med låtskrivandet inifrån sin cell i Finland (där han sitter på livstid). Att beskriva Kartellen som ett bestämt antal personer gör dock inte riktigt verkligheten rättvisa, då man hellre ser sig själva som en större rörelse bestående av allt från hederliga musiker till renodlat yrkeskriminella. Den 21 juli öppnade Kartellen upp för en av hiphopens största legender, när Ice Cube uppträdde på Kägelbanan i Stockholm, och arbetet med den egna fullängdaren har redan hunnit långt. Tills vidare får vi dock hålla till godo med denna låt, Wannabe Gangster, från Masses kommande mixtape Gott & Blandat Del 2 som släpps senare i oktober. Direktlänk för nedladdning Blogginlägget
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Bästa låten jag hört med dom förmodligen.
/Cash Hunter aka DJ Rufus
har inte längre på jorden sina fötter. skönt beat.
PAO!
kartellen är så jävla grymma!
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
riktigt, riktigt fet!
SKU - SKU - SKULASON!
kinesen hjälper till med låtskrivandet? Vad finns det och hjälpa till med, det är jue inte så avancerade texter? Men den keffa texten till trots, det är fan så man ska ha de. Skönt beat, får lite TLK vibbar.. kommer kicka den här låten definitivt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
TopDogz147: Jag tolkar det som att det är Kinesens ord och budskap som rappas av grabbarna i Kartellen och inte att Kinesen har suttit och slipat på avancerade rim åt dem.
Redline!
vågar man ens kommentera ? Senast jag kommenterade en låt med dessa blev man mordhotad i pm vilket känns så dära halvseriöst.. hursomhelst är det fortfarande inte någonting som faller mig i smaken, men visst bättre än tidigare saker jag hört.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Foerplay P19 driver du eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så jävla fet låt alltså!!!! Masses mixtape slaktar fett!!! Big up Kartellen och Massek
www.hermanosbernal.com /\ MAS LOCO ENT.
Finns en hyffsat intressant tråd om kartellen på flashbacksforum för den som är intresserad. Med betoning på hyffsad det är ändå flashback
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
hahaha är dom seriösa?, svensk gaturap? ...vilket jävla skämt..haha
hahaha
Varför skulle dom inte vara seriösa och varför utmålar du detta som ett skämt? Jag är nyfiken.
It´s all about Don W Miami!
för att svensk hiphop är ett skämt...speciellt folk som tror att dom är värsta gangstrarna
hahaha
Då drar det igång igen På ena sidan dem realistiska "vara glad över att vi lever i sverige" förespråkarna som känner sig överlägsna när dem läxar upp alla snorungar som tror sverige har ett ghetto. På andra sidan dem som saknar stockholms gatukultur a la 97 och är rätt förbannade på alla "snobbar som lever i lyxvilla och inte vägrar se sanningen", vilket är att botkyrka är som GTA San Andreas. Kanske en intressant diskussion, men den har redan tagits på en annan tråd om Kartellen och på typ 5680 andra trådar på whoa. Låt oss ägna den här tråden till att lyssna och kommentera musiken som dem faktiskt gör. Om du tycker dem överdriver, ta det med en nypa salt. Om du tycker dem har helt rätt, inse att du inte kan övertyga alla och håll bara tyst. Om du inte kan göra nåt utav dessa två, skaffa ett jobb.
topdogz, word på den
hahaha
Redaktionschef
2008-10-09 12:58
TopDogz147 har en poäng i det han säger...
Vill ni diskutera Kartellens "är dom seriösa eller inte", gör det helst i denna tråd:
Klicka här .
I den här tråden kan vi väl försöka fokusera på låten i fråga, i den mån det går :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
beatet va soft , de va nog de enda jag har å säga om detta
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?
Skönt beat och ganska så lättlyssnad låt.
DIF!
gillar det inte. kul att det går bra för dom dock..
http://www.goteborg.se
Tråkig musik :( Smaken är som baken
Först "Kingsize" och nu detta? En uppryckning KANSKE kan vara på sin plats? Fruktansvärt wack rap men produktionen var mkt bra.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin". Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
Redaktionschef
2008-10-09 16:17
S-oteric > Om du tycker att vi lägger upp dåliga låtar så kan du ju alltid ta kontakt med folk som du tycker gör bättre musik och föreslå att dom mailar in sin musik till oss.
Foerplay P19 får man höra en förklaring på de där? låt lite småkul
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time
dem kommer ploocka er en för en, hajjar ni ?!
Peace out, get laid !<br><br>
njaeee, sådär alltså. fet prodd dock
hets, stress, fest!
Redaktionen
2008-10-09 20:19
Ja, Masse kan man ju inte klaga på i alla fall.
tycker hooken är feet.
mhm
Tråkig låt, hiphop ska va underhållning. Klart tunga texter med politiska budskap kan va uppskattade att lyssna på men inte när dom handlar om Sveriges ghettoliv. Produktionen va sjukt bra dock, och de bästa jag hört med Kartellen.
tung, masses tape ser man fram emot
Toastare
2008-10-09 23:39
Riktigt bra proddat och även om Kartellen inte är några favoriter, så låter detta bättre än det tidigare ja hört. Dock tycker jag det låter bäst när första snubben, nu vet jag inte vem som är vem, rappar och i slutet låter som han "slappnar av lite" på rösten.. flyter mer då, men kanske inte låter lika hårt.
Jag skyller allt på Emma!
Redaktionschef
2008-10-09 23:42
Jag tror att det bara är Sebbe som rappar på den här låten.
Toastare
2008-10-09 23:46
Ja, låter bara som en person.. och då låter han då bäst, enligt mig, i slutet av första versen då det låter som han slappnar av lite mer på rösten.. den blir lite mer flytig.
Toastare
2008-10-09 23:47
har nog aldrig varit så saklig när jag gett kritik, eller ros, eller whatever.. haha
tycker att kartellen låter bättre och bättre...enda jag egentligen stör mig på är att det känns som att sebbe gör till sin röst lite. ser fram emot debutplattan och masses mixtape!
Producent
2008-10-10 03:10
Har hört mycket svenska rappare kicka amerikansk gangsterrap, vilket jag ogillar . Men det här var faktiskt svensk gangsterrap på hög nivå ... eloge till Masse. Sverige kanske inte har ghetton, men om man inte vet nått om fattigdom, diskriminering, utanförskap eller arbetslöshet i Sveriges invandrartäta förorter så ska man inte snacka så mycket. Det räcker inte med att ha sett, hört, känt... gäller att leva det också.
pharsanmiroh...
kartellen e tunga har jag tyckt sen jag hörde första låten, men gpår inte jemföra me TLK eller Ken, men tungt är det och ni utvevklas varje dag me tung intärn rapp, har ni hört ahmed från tensta lite i den stilen låter det som och Akalla Boys..!!!!peeeyyzzz
big up Masse! Det var bra så. Annars är rimmen och flytet mange schmidt rakt av.
milda makaroner!
En note bara, ni som säger att pordd va bra och allt annat kasst, eller "denna låten va bra, bra beat" osv, ni vet att resten av deras låtar e omixade, detta e ända låten som har blivit mixad. så alla låtar kommer ju fixas och låta jävligt mycket bättre än vad dom e. (eller Bli Dum är också mixad, men inte mer) Bra låt för övrigt.
bäässsttaaa tracken fan.... keep it hood... ONe MAKI
http://www.kingsize040.se <br>DUBCNNSWE STUDIO
Sådana som larfer förstår hiphop som whoa.nu.. Har hört en låt tidigare med dom gillade inte den kan inte namnet på den, Diggade den här faktiskt mer, Och vadå att dom leker gangstrar och leverar streetsnack i sverige? Jag säger då så hära Good for them keep it cooming'.. Kanske bra att folk lämnar jag är kär i dig bli min tjej eller jag spöade dig och knullar dig på en diss.."visst det har ju blivit en förrbättring" Eller är det allmänt ärligt bara jag som känner så här? man kan inte kolla på en annan scen i världen och jämnföra, Men seriöst jag tycker dom gör rätt
Feeeeeeeet låt! Tycker att kartellen e bland dom bästa som har dykt upp på länge, no chit chat just gangsta rap. Dom pratar för gatusoldater som tror på kampen, dom säger sanningen och många mer än mig uppskattar deras musik till max. Låten vart fet som färdigmixad. Längtar fter skivsläppet. F.T.W
• Tacka & Ta Den •
feeeet lååt som fan, bra budskap diggar känslan big up
www.mk044.se | www.myspace.com/temythadon
soft låt,allt handlar inte om rim kanske vissa tycker de men de är om man kan göra bra låtar,skön känsla å rösten låter tro värdig....peace
Har bara hört talas om dom förut, inte hört nått förren nu. Men mycket nice måste ja säga.
wah vilket masse beat! blev imponderad av kartellen också.. och jävlar vilken hype dom har hahaha
Västkust Rockerz
"gatusoldater som tror på kampen" Kansk det mest korkade som skrivits på whoa.
DIF!
tungt boys! Keep it up!! Fortsätt gör er grej /LEGEND
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013