I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Därför gillar jag Mange Schmidt

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-01-11 13:35
change.. Mm ok om jag ska gå efter din egen presentation så kan jag se att du har jobbat med några lirare som varit med på mtv beat och som fram till det var whoa-rappare. Ska jag klappa dig på axeln och inse att du har djup insikt i branschen?
tänker fortfarande inte tro att artistliv är mer slitsamt än ett vanligt kneg, fan man sitter och skriver texter och spelar in och spelar instrument. det är ju _kul_! visst hävda på att jag har fel och du har rätt och alla du arbetat med proffisionellt osv, men jag köper det inte. vad är jobbigt med det liksom?

2008-01-11 15:09
angående det om att de hatar för att Tensta inte låter som petter, det kan jag hålla med om, jag citerar Shazaam:

Det är lätt att regera om man är fett koncentrerad,
för rappare är vilsna letar efter Petters bodega!

BLAOW! Det stämmer ju....

Och jag kan tillägga att jag lyssnar på allt, även Adam Tensta och Snook, Snook är väll också ett exempel på rapp som många inte accepterar. Hur många gånger har man inte hört: "Men öööh, de är ju hippop, Höhöhö" bara för att det skiljer sig lite från petters och Kens låtar! Det spelar ingen roll om det låter sjukt mkt bättre och att de har mycket bättre flow.
Men ändå, så gillar jag inte Mange Schmit, han är helt enkelt inte hiphop någonstans i sin personlighet, förutom att han rappar då... Med uttråkad röst...

2008-01-11 15:11
DizzySWE: Det har jag med så sug min ... haha! ;)

2008-01-11 15:24

Det e inte pepes bodega då?

Det här med huruvida nått är hiphop eller inte... faktum är att folk blir sura när deras favvos inte anses passa in under "hiphop" så då bryr dom sig minst lika mkt som dom som inte anser atte e hiphop...

Du säger ju emot dig själv, folk hatar på snook förom inte e hiphop, du hatar på mange för att "han inte e hiphop"... Spelar roll varom ska klassas in som, det har inte med den här diskussionen att göra egentligen...

och vi snackar inte Adam tensta här

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-11 15:47
vadå vem fan håller på med våldsironi nuförtiden?
shimmy shimmy yo

2008-01-11 15:58

Det är just nu tabu med våldsironi så dom utövarna som sysslar med det gör det halvdant i texter som även handlar om hur bra dom är på att rappa...

Jag gillar våldsironi, there aint no food in my fridge just body-parts.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-01-11 19:01

fan va roligt att du säger exakt så som jag faktiskt förväntade mig att du skulle säga.

strax efter att jag skrivit mitt förra inlägg tippade jag på att du skulle kolla på min presentation, titta på mina släppta officiella releaser och sen titta på listan över folk som stått i min studio och spelat in. Vissa kanske skryter hejvilt i forumen på whoa över vilka dom jobbar med eller så, men jag gör det inte. Jag offentliggör bara officiella releaser och just nu är det bara folk som synts en del på whoa som har släppt saker jag jobbat med.

Detta betyder inte att de artister jag jobbar med just nu eller kommer inleda någon form av samarbete med inte jobbar hårt med sin musik och det är just det jag försöker förklara för dig, trots att du har en drömbild av vad artistliv är.

Så mina frågor är, vem är du att säga att artister lever sweetlife i studion när dom skriver och spelar instrument? Hur mycket erfarenhet har du själv? Hur många i branschen känner du som faktiskt jobbar proffisionellt med musik?
Vad är det som gör att du just vet att artister lallar omkring och leker när dom sätter ihop en skiva?
Jag skryter inte och kommer aldrig att skryta med mitt levebröd, speciellt inte på ett jävla internet forum.

Jag kallar mig inte hotshot och jag säger inte att jag är nån top baller heller, men jag har tillräckligt mycket erfarenhet för att veta att du snackar en shitload av crap.

Det är ingen dans på rosor, har aldrig varit nån dans på rosor och det är en bra bit kvar om det ska bli någon, speciellt i Sverige.

Så har du något att säga, säg något som du vet någonting om.

Artistliv behöver inte vara jobbigare än ett vanligt kneg, det har ingen sagt heller men spela inte som att det inte skulle vara minst lika jobbigt.

Du tror för mycket på tv.

och fråga din teenie-crush mange så kommer han nog backa upp de orden jag säger.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-01-11 21:56
hiccory P22: Är det? För om det är så har jag kommit på fetaste svenska-rap-gemet dissen! haha ;)

Jag säger inte emot mej själv:

1. Många tycker att snook inte är hiphop i musiken, alltså att låtarna är poplåtar. Det säger inte jag om Mange. Jag tycker att han har så tråkig attityd.

2. Jag har aldrig sagt att jag "hatar" på Mange Schmits grejer. Taget ovanifrån: "Jag har inga problem med att du lyssnar på Mange, så du behöver inte ha problem med att jag inte gillar honom" Inte gilla, är absolut inte samma sak som att HATA. Jag går inte runt och snackar skit om honom på det sättet som många andra gör med t.ex. Snook. Eller gjorde...

2008-01-11 22:10
Jag ogillar snook och mange musikaliskt, men snook e inga kassa rappare... Hat är numera definitionen va att ogilla på whoa...

2008-01-11 22:10
"av att"

2008-01-11 22:23
Vad jag menar är att jag accepterar Mange, han får göra sin grej, men jag gillar inte att lyssna på honom. Många accepterar inte snook eller Mange, för att inte snacka om FFL t.ex. Know what i mean?

2008-01-11 22:34
Jag tycker verkligen inte Mange Schmidt är en bra rappare av dom skällen att hans flow & textskrivare är lika "bra" som markoolios.
Enda skillnaden är att markoolio är kul att lyssna på och de e hans grej, man kan inte hata på han för de. Jag har 2 skivor med han hemma o jag skämms inte för att pumpa sån skit.

Men Mange Schmidt är ett tragiskt skämt när de ommer till att försöcka vara rolig. Men hans svenska cover-låtar på andra kända hiphoplåtar är nog de enda lyckade i hans karriär.

Men i och med att jag inte gillar han så skiter jag i att lyssna på de jag inte gillar. Och jag orkar verkligen inte sitta och tycka illa om han för en sån småsak.

Måste tillägga att jag gillar hans självdistans o hans sätt att se på sig själv med ett leende.
Och nä jag vet faktiskt inte varför jag gick in i denna tråden, kanske för jag e utråkad en fredag eller för jag tycker de e lite humor i hur folk smäller ur sig dumma kommentarer för dom inte gillar en människa för dom inte är som dom.

2008-01-12 03:27
change.. ok kom jag åt en öm punkt där eller? såklart jag kollar om du sitter och boastar om hur mycket du kan och alla du jobbar med. och sen märkte jag hur mycket du kan och såg alla du jobbar med. för en lirare som inte skryter så sitter du och skryter en del faktiskt :P
jag är inte den att döma, du kommer säkert gå långt.

varför ska jag inte snacka om att det inte är jobbigare än ett vanligt kneg? det du sammanfattningsvis sa var typ

"jag har en studio, jag kommer jobba med stora folk i framtiden, jag skryter inte, du snackar skit, och det är jättejobbigt att vara artist i sverige"

snälla övertyga mig och säg inte bara vad du gjort. ge mig lite konkreta exempel istället för att fråga vilka jag känner inom musikindustrin. jag har kanske en drömbild men du ger mig ju ingen bild alls istället, bara att jag ska ta dig på orden.

"Artistliv behöver inte vara jobbigare än ett vanligt kneg, det har ingen sagt heller"
joo jag tror det är anledningen till varför du hetsar upp dig, jag sa att det inte kan vara jobbigare än ett vanligt kneg och du börjar snacka om att jag tror på tv och att jag är kär i mange schmidt. jag skiter väl i vad schmidt säger om hur det är att jobba som artist, hur ska du eller han övertyga mig?

2008-01-12 04:19
handlar det inte om hur fattig man är ska det handla om att man känner en snubbe som sitter inne, polaren som dog, hur deppig man är, hur mycket man röker och så vidare.

Vafan lyssnar du på för musik? Audioforumet? Du är välkommen till den riktiga svenska hiphopen som har innehåll och betydelse, klass och teknik, utan våldsironi eller onödig attityd och utan en jävla massa yoyoyo och självprops, när du är redo. Det finns inte mycket bra hiphop i sverige. Bra svensk hiphop är extremt sällsynt. Men de få guldkorn som finns är dock otroligt jävla bra! (där med inte sagt att det finns mycket bra utländsk hiphop heller, Amerika langar inte direkt något nyskapande, kreativt eller imponerande speciellt ofta. Fransmännen har nåt på gång, synd bara att man inte förstår va dom snackar om ) ;)

Mange schmidt är inte hiphop, han e fan inte ens rap. Men om du gillar storytellin med oldschool style så finns det bra mkt bättre än mange. (fö kommer mange inte ens upp på  Just D's  nivå!)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-01-12 06:02

Jag orkar inte. Hur ska hiphop tas seriöst när Mange Schmidt framställer rappare som tralliga dyslektiker?

2008-01-12 12:26
"två låtar om dan om det är brottom.." Dom har börjat skriva låtar om hur dåliga låtar dom gör! Svensk hiphop upphör aldrig att förvåna!
                                                                   // Magnus Betnér

2008-01-12 12:28
problemet Betnér har är väl just att han drar svneks hiphop över en kamm... Men det där vaju rätt kul
Beatboxare

2008-01-12 18:22
Tycker han är tight. Har ni hört hans covers på hiphopklassiker? Att han sen gör lite poppig ish idag är väl en annan femma, folk i Sverige kommer ändå inte göra fonky hiphop och då är det mig likgiltigt om man gör det som fjärde världen eller Mange Schmit. 97-98 hade folk lite mer känsla, sidewalkheadliners, tlk etc var ändå rätt rough såhär i efterhand.
/KG BOOM

2008-01-12 23:19
hiccory P22

tycker jag itne att betnér gör eftersom han lyfter fram dom som han tycker är bra, men dissar dom som är skit.. vilket råkar vara den stora majoriteten..

Det som man kommer säga dödade svensk hiphop var inte nedladdningen utan att varenda 13åring kunde spela in låtar vilken tid på dygnet som hällst.. inflation i värdelös skit och de få guldkornen uppmärksammades aldrig

2008-01-13 00:10
ge organism 12 lika mycket uppmärksamhet i media som mange schmidt och han hade inte varit kändare än schmidt.
Ska du spelas på radio/mtv och blir recenserad på aftonbladet, måste det vara enkelt och trallvänligt, som mange är. Visst, organism är mycket mycket bättre rappare än mange, men organism(och dom i hans sällskap) vänder sig bara till max 1/20 av musiksverige, medans mange får ett helt land att vissla en hel sommar.
Kanske nu ni förstår vilka bolagen satsar på?

Dom flesta hiphopare kommer alltid tycka att det finns så mycket bättre rappare än dom som står i rampljuset, men dom är minoritet och det är deras fans också.
Svensk musikindustri ser ut så och spelar man upp ett smutsigt trumkomp med en multirimmande ågren på så diggas det inte lika mycket av resterande sverige.
Thats it och så kommer det nog också förbli.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-01-13 04:11
friktion P21
Moderator

Vet inte varu snackar om men kan va för jag e alkoholpåverkad, att göra mange som en synonym för svensk hiphop e ändå att dra allt över en kamm..

Han lyfte fram va han tyckte va bra? antar atte va snook för han kunde relatera till deras beats o teman... Ingen diss till snok på nått sätt så tare inte så...

2008-01-13 09:53
Lite tankar från mig:

Jag har inte hört hans album, har bara greatest hits, den han släppte innan han blev känd. den skivan tycker jag är grym, det var en ny ide och låtarna är väldigt bra gjorda. Mange Schmidt är kanske inte den bästa rapparen men hans stil är lite uppfriskande bland allt övrigt.  Jag gillar hur han utformar sina texter.

För övrigt känns det som att det är väldigt mycket hatande inom svensk hiphop, jag själv kan känna att jag respekterar alla som gör nåt, även om jag inte tycker att allt är bra. Dessutom kan en sån som mange schmidt få unga människor idag att komma in på hiphop. Jag själv är född -80 och när jag var tio år kom dr. albans skiva hello africa, och det var typ den och  snap-the power som fick mig att börja lyssna på rap. Man började med pop-rap och sen började man gräva djupare. Idag lyssnar jag på både "äkta hiphop" och en del poppigare grejer.

Dela gärna med er av era åsikter!  

2008-01-13 17:09
jag diggar mange för att han e en av få som vågar va sig själv!

2008-01-13 21:04
-VenoM- : Hur vet du att han är sej själv? Han kanske kör annorlunda stil just för att det ska sälja, som någon nämnde ovan... Btw är väll nästan alla sej själva eller? De flesta rappare kör ju lite en egen stil iallaf... annars hade de aldrig blivit kända..

2008-01-13 21:10
mange e ganxta, straight up. diggar snubben skarpt...
Producent

2008-01-13 23:05
" och sen märkte jag hur mycket du kan och såg alla du jobbar med. för en lirare som inte skryter så sitter du och skryter en del faktiskt :P"

- Om exakt vad?

"varför ska jag inte snacka om att det inte är jobbigare än ett vanligt kneg? det du sammanfattningsvis sa var typ

"jag har en studio, jag kommer jobba med stora folk i framtiden, jag skryter inte, du snackar skit, och det är jättejobbigt att vara artist i sverige""

- Ja, det sa jag sammanfattningsvis, va duktig du är som lyckas lista ut det iaf.

"snälla övertyga mig och säg inte bara vad du gjort. "

- När exakt sa jag något om vad jag har gjort?

"ge mig lite konkreta exempel istället för att fråga vilka jag känner inom musikindustrin. "

- Exempel på vadå? Folk som jobbar hårt inom svensk hiphop?

"jag har kanske en drömbild men du ger mig ju ingen bild alls istället, bara att jag ska ta dig på orden."

- Du vägrar ju förstå vad jag pratar om, så det är ju som att måla upp en helt pendeltåg för de blindas förening.

""Artistliv behöver inte vara jobbigare än ett vanligt kneg, det har ingen sagt heller"

joo jag tror det är anledningen till varför du hetsar upp dig, jag sa att det inte kan vara jobbigare än ett vanligt kneg och.."

-
Precis, du sa att det inte kan. Jag sa att det inte behöver. Sen beror det på om du jobbar på kontor eller är byggnadsarbetare.

"jag skiter väl i vad schmidt säger om hur det är att jobba som artist, hur ska du eller han övertyga mig?"

- Va? Övertyga dig om vadå? Att jag säger sanningen eller att jag skriver skitlånga inlägg och bara hittar på saker? Du verkar inte hänga med riktigt grabben..

Step you fucking game up.

Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-01-14 00:18
change.. herrejesus människa. jag antar att din anala fixering vid det här beror på internet-diskussion rent allmänt och att du inte är såhär jobbig i verkliga livet.

Jag sammanfattade det du sa eftersom du inte sa nånting av värde och inte gav några som helst argument för att bevisa mig fel. Det jag uttryckligen bad dig om var argument och inte en lista på att du har och vad du har gjort. De konkreta exempel jag ber dig om är att motbevisa min tes om att ett artistliv inte är jobbigare än ett vanligt kneg, eftersom det är det du hävdar och det är gissningsvis därför du betvivlar min intelligens
Jag vägrar inte att ta in nån annan bild än min egen nånstans, vilket jag skrev till Mabande tidigare i den här tråden. Jag är öppen för det mesta men du säger ju inget! Det du istället gör är att säga åt mig vad jag ska tycka och tänka om artisters tydligen slitsamma yrke. Jag kan inte se vad som skulle vara så jobbigt? Och det är detta du inte säger nånting om, och ska du fortsätta säga hur trångsynt och intelligensbefriad jag är utan att argumentera så tror jag vi är klara med det här?

Det är klart det finns chillare jobb än andra, men dessa kneg är inte särskilt vanliga och det var ett vanligt kneg jag snackade om. Jobbar man samma timmar som en artist tror jag att det är sjukt mycket slappare än att jobba på ett "riktigt" jobb. Jag säger ju inget om kreativiteten eller att jag inte njuter av frukterna från många artisters tid och arbete i just musik, bara att det inte kan vara så jobbigt.

Och det där med att du säger sanningen, wtf snackar du om? Du säger åt mig vad jag ska tycka och att det är sanningen. Vems sanning? Varför ska jag ta det som en sanning? "bara för att det är så"? Gissar att du inte pluggat alltför mycket på högskolenivå om det är så du vill argumentera för nånting. Vill inte kritisera din intelligens men du gör det inte lätt för dig själv..

"Step you fucking game up."
Vad betyder det där ens? Det var ju inte rätt varken grammatiskt eller logiskt.. Vad ska jag steppa upp mitt game inom? Hoppas du inte menar argumentation för det är du ingen höjdare inom, hoppas du är bättre på att göra beats. Vi ses på topp-40, haha!

2008-01-14 15:10
-verbose-
* "vet inte riktigt om jag vill övertyga nån heller, ser inte poängen med det."
- Vad är då poängen med att diskutera åsikter?

* "Lyssnade på lite av deras grejer efter att mest ha hört dem när jag var liten och det var ju bara massa skrik och påminde om Ronny & Ragge. Schmidt kör en chill stil när de sitter och skriker."
- Om du lyssnar på deras första plattor (innan de fick för sig att de skulle leva rockstar-liv) så är det med laid back hiphop med klara influenser av Native Tongues. Att du råkat ladda ner (och bara hört) deras "röja och leka rockstjärna"-låtar gör inte att du har koll på deras material. Själv har jag i alla fall brytt mig om att lyssna igenom Schmidts discografi innan jag uttalat mig.

* "Ang Markoolio blir jag bara snurrig. Är du helt allvarlig? Som sagt har jag inte lyssnat på nån Markoolio men han om nån är väl ett skämt? Visst han tjänar cash men det gjorde de bakom smurfhits också."
- Visst är han ett skämt. Å andra sidan är det något som många säger om M. Schmindt också. Att tjäna pengar på musik är sällan synonymt med "kvalité" eller "integritet".

* "Ja din sista poäng vet jag inte vad jag ska säga om. Tycker inte att Schmidt försöker göra sig extra distanserad bara för att."
- Ta och analysera vad snubben rappar och framför allt hur han formulerar det.
Apropå det så måste jag korrigera mitt uttalande om "Jag talar ut": första versen är storytelling ur förstapersonsperspektiv, andra versen kan med viss välvilja tolkas som hur det ser ut på aftonbladetredaktionen, medan sista versen mest är ett mischmasch av "roligheter" som ska leda fram till punchlinen (i ordets riktiga betydelse).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-14 16:06
mabande.. ang diskutera åsikter så fine, men jag har aldrig sagt att schmidt är bäst, jag anser honom inte vara den bäste. det jag sagt är att jag gillar honom och hans musik och det enda jag hört om varför man inte gillar honom är bakåtsträvande backpackers och folk som inte vill att svensk hiphop nånsin ska evolvera utan låta som det gjorde 1998.

ang just d var det i samband med en kommentar i en annan tråd (som förlöste den här tråden) som de drogs in. Jag tänker inte gå igenom flera timmars skrik bara för att göra en poäng, så mycket är inte den här tråden värd för mig. Jag tankade ner en platta som jag inte hört från 92 nångång, och inget gott kan sägas om den. Kan du klandra mig för att inte orka lyssna på allt när du själv håller med om att deras skrik-låtar inte är så jättebra? Med Gyldene Hits (faktiskt en del bra spår på den) i bagaget och tankarna i kombination med den nytankade skivan ledde mig till slutsatsen att de inte var så jäkla bra i alla fall. Men du plågade dig alltså igenom schmidts tre plattor?

Just det här med att Schmidt skulle vara ett skämt lägger jag helt över på bakåtsträvande hiphoppare, jag skulle väl mer kalla honom finurlig än ett skämt. Känns som att bara för att man tar det lite chill så är man inte riktig hiphop eftersom man inte är 17 år och bor i bredäng.
Att konceptet att tjäna pengar på musik sällan skulle vara synonymt med kvalité är väl snarare ett inlägg i nedladdningsdebatten snarare än vad din personliga åsikt om Schmidt anträffar.

Du har en syn på lyrisk teknik vilket antagligen är ett arv från många års instuderande av allehanda hiphoptexter, en syn jag inte till fullo delar. Ska vi snacka teknisk begåvning är Schmidt inte särskilt högt upp på min lista men jag gillar fortfarande hans musik och texter iom det han vill ha sagt.

2008-01-14 16:14
verbose, tyckte du höll dig på bra argument, tils du börjar peka upp kännetecken för den typiska "mange-hataren"....

Det e så jvla passé med hela "anit-yo" argumenten, dom va fan det 98 också...

Jag håller med dig om att Just D inte e nån höjdare men dom e typiskt intet-sägande i stil med mange...

Måste "i-landsrap" va nån jävla total distansierad vardagsberättelse om vilket smör man har på mackan? Anars ere "gängsta yooooo keep it real"

Så jvla tråkigt o lyssna på musik som inte får en o känna nånting, näre sen inte finns mkt skills o tala om så blirju inte skiten bättre...

2008-01-14 16:32
hiccory.. borde formulerat mig lite snyggare där ja :) det jag ville ha sagt var att det känns som att det till mestadels är folk som går in för seriöst i attityden och kulturen, dvs ser detaljer istället för det stora hela, vilket är hindrande förtecken om man vill ha en kultur som sprider sig och då måste man också öppna sig. Nu säger jag emot mig själv iom att jag inte var särskilt öppen mot just d bland annat, och alltför mycket attityd bakom en rappare gör att jag antagligen kommer välja bort just hans skiva att lyssna på.
Säger däremot ingenitng om att skildra vardagens hårda perspektiv, jag skulle nog säga att mina favoritrappare på den svenska scenen är Ison & Fille just pga blandningen av förortsmentalitet och chillhet samtidigt som de inte drar sig för att röja loss ordentligt på ett par låtar, köra ett par snyftarlåtar, ett par lutasigbakochsnurrauppenspliff-låtar och med humorn och glimten i ögat ständigt närvarande. Så nej, det behöver inte vara snusförnuftiga texter för att det ska gå bort, men det är glimten i ögat som för mig är charmen med hiphop. Där menar väl vissa att det är just av den anledningen som jag borde tokdigga justD, men jag hörde inga glimtar från några ögon när jag hörde allt det där skriket :)

2008-01-14 16:41
Manmåste ju iofs ha glimten i ögat om man sysslar med barnprogamm e ihop med största blondinen på tv o säger att man e stolt över att ha varit mobbare...

Nej just d har jag som sagt inte mkt till övers för... Men jag tycker dom har likheter med Mange angående teman o "distans"...

Men tror det hela bottnar sig mkt i vilket sinnestämning man e i när man brukar lyssna på musik... Vad man lyssnar efter precis som vi tidigare sagt... smak helt enkelt...

Jag vill höra nått som får mig att känna artisten, hans lidande, hävdningsbegär, hans kompetens i skapandet...  Sen kan han lämna "självdistansen" till privatlivet/intervjuer

2008-01-14 16:49

För o utveckla... Självdistans e just va hela vardagen i jantelags sverige består av, det e nästan en del i att va "artig"...

Rap ska va mer ärligt, skära bort den där skiten, man vill se va som döljer sig under ytan, spit your soul...  Sen kan man ha självdistans ändå...

2008-01-14 17:00

Mange...

Cannot feel it... vet inte var självdistansen är... helt ärligt känns mest corny

Se nu inte det här som "hat"... Det e min åsikt om hans musik

2008-01-14 19:01
tony koma spottar en skön grej på kommande hey now:

I bet 50 cent that I'll spit a verse on the first take, worst comes to worst but the worst in your tape's fake (chuuurch!)

2008-01-14 19:07
TKO_Entertainment
Varför hypar du din kompis i en tråd som handlar om Mange Schmidt?
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-01-14 19:10
Hur fan kan man dissa Just D, Just D var de svenska De la Soul, ATCQ, och Beastie Boys på en gång. Vetfan om någon i sverige varit lika bra på att sampla. Jag gillar Mange Schmidt men han är en nolla i jämförelse:

http://soundcloud.com/80scrackpolo

2008-01-14 19:14
dundermannen
Varje mening i det där inlägget var felaktig... men rolig.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-01-14 19:26
tack dundermannen, den där visar ju iaf i mina öron hur lika Mange o Just D är till delivery

2008-01-15 00:03
-verbose-
* "jag har aldrig sagt att schmidt är bäst, jag anser honom inte vara den bäste."
- Det stämmer, men samtidigt så säger du att de som inte gillar honom är just "bakåtsträvande backpackers och folk som inte vill att svensk hiphop nånsin ska evolvera utan låta som det gjorde 1998", oavsett vem det är som faktiskt fäller kommentaren "jag gillar inte Mange Schmidt".

* "Kan du klandra mig för att inte orka lyssna på allt när du själv håller med om att deras skrik-låtar inte är så jättebra?"
- Nope, men det är fortfarande inte så relevant att såga någonting rakt av utan att ens lyssna in sig.

* "Men du plågade dig alltså igenom schmidts tre plattor?"
- Har lyssnat på dem allteftersom de släppts (och hypats), alltid med förhoppningen att bli glatt överraskad, men tyvärr inte. Visst, vissa glimtar finns, men över lag så räcker hans eget material inte till att fylla en hel skiva.

* "Just det här med att Schmidt skulle vara ett skämt lägger jag helt över på bakåtsträvande hiphoppare, jag skulle väl mer kalla honom finurlig än ett skämt."
- På vilket sätt är han finurlig?

* "Känns som att bara för att man tar det lite chill så är man inte riktig hiphop eftersom man inte är 17 år och bor i bredäng."
- Han kan vara hur chill som helst, men han är fortfarande inte en skillad rappare : /

* "Att konceptet att tjäna pengar på musik sällan skulle vara synonymt med kvalité är väl snarare ett inlägg i nedladdningsdebatten snarare än vad din personliga åsikt om Schmidt anträffar."
- Det fanns topplisteproducerad musik även innan internet, youngster ;)
För att nå kommersiell framgång har receptet alltid varit att producera musik med hög igennkänningsfaktor och "lyrik" med enkla teman. Döäärmed inte sagt att all musik som hamnar på topplistorna är kvalitetslös o.s.v. för en del av den musik som nått stora kommersiella framgångar har ju varit tämligen orginell och även kvalitativ, men majoriteten av listlåtarna är som sagt produkter.

* "Du har en syn på lyrisk teknik vilket antagligen är ett arv från många års instuderande av allehanda hiphoptexter, en syn jag inte till fullo delar."
- Vem var det nu igen som var bakåtsträvare? ;)
Hiphopen utvecklas - inte bara beatsen folk rappar över, utan även rappen och innehållet. En del trivs med / klarar inte annat än att rappa som början av 80-talet medan andra testar sina (och andras) gränser. Vissa misslyckas, andra gör det bra (ur bägge kategorier).

* "Ska vi snacka teknisk begåvning är Schmidt inte särskilt högt upp på min lista men jag gillar fortfarande hans musik och texter iom det han vill ha sagt."
- Vad vill han ha sagt?

10-4, over...

2008-01-15 00:14
Mabande P30

No offence, men FAN vilka irriterande frågor du ställer! Jag är ju mer på "anti-Mange"-sidan, så jag slipper svara på frågorna, men jag blir nästan deprimerad av tanken att behöva debattera mot dig.
I tego arcana dei!

2008-01-15 08:23
Qnivqast

why not? marknadsföring. hans homie har väl tydligen online-streetteams.. haha

2008-01-15 09:56
Frågor? Jag tyckte han gav svar

2008-01-15 10:49
jontelito P21

Exempel på det jag menade:

"- På vilket sätt är han finurlig?"

"- Vad vill han ha sagt?"

Jobbiga frågor enligt mig...
I tego arcana dei!

2008-01-15 12:48
diZZySWE - De frågorna är för att jag vill veta vad det är jag har missat. -verbose- hänvisar till någonting som jag inte känner att jag har koll på / håller med om och då vill jag ha infon.

Lite som att vi snackar om ett spel och han säger att randori-segmentet är det coolaste, medan jag inte ens visste att det fanns en övningsbana för randori. Självklart får jag fråga "vilket randori?" eller "hur hittar man det?" istället för att bara säga "jajjemen!"

10-4, over...

2008-01-15 13:15
Hur kan ni gemföra Just D & Mange schmidt?
Fattar ni inte att tids skillnaden e skillnad.

2008-01-15 14:05

mabande, jag påpekade tidigare det här om att göra en brottsprofil på mangehataren vilket han ursäktade sig för...

Undrar iofs också va som e finurligt med honom osv...

Användaren är inte inloggad Mouldy_mushroom P23

Jag fattar inte hur man INTE kan se klara likheter stil-mässigt, kiolla på youtube-klippen...

2008-01-15 16:58
Mabande P30

Just de frågorna jag syftade på är dock enormt enerverande att svara på (även för personen som har påstått att Mange är "finurlig"), och där är min poäng.
I tego arcana dei!
Producent

2008-01-15 18:57
Jag gillade Mange Schmidt förut och tyckte att han var en rolig och cool snubbe.
Älskade hans roliga covers och satt ständigt och väntade på att p3 hiphop skulle spela nästa nya Mangschmidthiphopklassikertolkning.
Det var även kul när "Glassigt" kom, men när den blev en hit och började spelas överallt förvandlades han automatiskt till en tönt.

Han var rolig förr, men sen att han skulle bygga upp en seriös karriär och skit blev lite för mycke

2008-01-16 00:48
hiccory, ingen fara att jag skulle se det som hat :)
Hajade inte vad du menade med barnprogramsdelen, var det om markoolio?
Just D har nog några likheter med Mange Schmidt, men när Just D gör Tre Gringos om att vara från innerstan och bli jätterädda när de kommer ut i förorten, allt ackompanjerat av Thorleifs så kör Schmidt med samma självdistanserade charm men uttrycker sig annorlunda. Ser  dock din poäng och hur du tänker.
Och självklart handlar det om smak, och många dagar vill man inte höra andra slags lyrics annat än typ "die motherfucker die die" hehe :)
Tänkte först inte hålla med dig om att självdistans är ett resultat av jantelags-sverige men det är ju ett uttryck för just det, det har du rätt i, och det är mycket möjligt att jag blivit indoktrinerad i jante, till den grad att jag har en del självdistans jag med (ser nu hur den meningen blir en motsägelse i sig själv haha). Jag kan relatera mer till just det här än vad jag kan relatera till mycket annan hiphop.

mabande.. som du kan läsa i tråden så tog jag tillbaka det jag skrev ang den stereotypa mange schmidt-hataren men det missade du kanske. hursom.

- Nope, men det är fortfarande inte så relevant att såga någonting rakt av utan att ens lyssna in sig.
Nähäpp ja då får jag ju lyssna mig igenom skriket i alla fall då? Eller så hoppar jag det... Men känns som att tre schmidt-plattor med nåt år emellan lyssningarna är lite mindre plågsamt iaf så jag vet inte riktigt om du har rätt att sikta på max dryghet ang min musikkunskap.

Verkar vara fler än du som anmärkte på att jag kallade honom finurlig, med det menar jag mer hans stil och i mitt tycke en hel del av hans låtar. Du Mabande, verkar vara ganska analt fixerad vid just hans textuppbyggnad att det kanske är något som går dig över huvudet. Jag diggar mer musiken och går efter vad han säger i stora drag.

- Det fanns topplisteproducerad musik även innan internet, youngster ;)
För att nå kommersiell framgång har receptet alltid varit att producera musik med hög igennkänningsfaktor och "lyrik" med enkla teman. Döäärmed inte sagt att all musik som hamnar på topplistorna är kvalitetslös o.s.v. för en del av den musik som nått stora kommersiella framgångar har ju varit tämligen orginell och även kvalitativ, men majoriteten av listlåtarna är som sagt produkter.

Jag vet att det fanns topplisteproducerad musik även innan internet. Däremot så fick du det att låta som att man inte behövde ett enormt skivbolag i ryggen för att göra  kvalitetsmusik.

- Vem var det nu igen som var bakåtsträvare? ;)
Hiphopen utvecklas - inte bara beatsen folk rappar över, utan även rappen och innehållet. En del trivs med / klarar inte annat än att rappa som början av 80-talet medan andra testar sina (och andras) gränser. Vissa misslyckas, andra gör det bra (ur bägge kategorier).

Du är bra skön om du säger att jag är en bakåtsträvare för att jag kan acceptera en mindre teknisk rappare. Det du missade var en kritik mot just din anala fixering vid texterna som gör att du tydligen blockar bort vissa artister som andra gillar just pga att de inte är lika sålda på just den definitionen av lyrisk begåvning som du håller högst.

- Vad vill han ha sagt?

Rent allmänt?
Seriöst mabande, du har väl aldrig gillat mig här på whoa vilket jag kanske inte gett dig utrymme till att göra heller, skitsamma, jag bryr mig väldigt väldigt begränsat. Men kan du snälla hålla drygheten till ett minimum om du ska fortsätta skriva?