Därför gillar jag Mange Schmidt
Ok det blev lite offtopic där i Adam Tensta-tråden så jag gör mitt försvarstal för vad jag anser en av få rappare som förnyar och förbättrar snarare än att köra våldsironi och attityd hela vägen igenom. Upprepar mig själv en del från tidigare tråden men det är bättre att ta allt det där här istället. Schmidt har ett skönt old school-flow, skön story-teller, har självdistans, man märker kärleken för hiphoppen utan att det ska vara inlindat i massa attityd osv. Hiccory gjorde en poäng om att jag försöker framställa honom som en svensk Slick Rick vilket kanske är att överdriva, men han har definitivt kvalitéer inom samma områden. visst att det är trallvänligt men jag är grymt trött på folk som ska ta allt så jävla allvarligt, folk som hetsar upp sig över minsta lilla. jag vet att många blev toklacka på hon den där aftonbladet-bloggaren som rackade ner på våldsälskande hiphopsnubbar, men hon har faktiskt en poäng i det hon säger, även om logiken inte är 100%ig. handlar det inte om hur fattig man är ska det handla om att man känner en snubbe som sitter inne, polaren som dog, hur deppig man är, hur mycket man röker och så vidare. Hiccory gjorde även en poäng av att Schmidt låter som just d, vilka jag tankade ner efter att inte ha hört dem på 10 år nånting. Jesus Christ vad det låter illa! Värre än audioforumet! Vidare sa hiccory att han gör en markoolio men honom har jag inte lyssnat på så mycket , faktiskt var senaste gången jag hörde en hel låt av honom den där vi drar till fjällen om man inte räknar den där remixen han e med på nu.
-verbose- P23 Har du hört Organismen & DJ Large - Lost ones? Storytelling kan vara bättre än Mange, där är beviset.
I tego arcana dei!
hej jag heter dizzyswe jag har aldrig skrivit om nån annan artist än organism 12.
Hehe insåg också atte blev väldigt off där... Grejjen är det attom saker du tycker är skönt att slippa som tex attityd tycker jag just är en av grundpelarna i hiphop... Jag behöver liksom ingen mer parodi än markoolio för en parodi är just vad jag tycker att han är... Jag har heller aldrig gillat Slick Rick kan jag ju tillägga... Det här med o snacka om hur streetcredidg man är tycker jag är att förrenkla hela konceptet, hör mkt hellre en sann berättelse om sex drugs o våld än om Mange schmidt som halkar på et bananskal när han är på skansen.. För dom grejjerna fashinerar människor, dom har med vår botten av varelser att göra, en botten som kommer fram särskilt på socialt miserabla platser där hiphopen har sin grund...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
-verbose- P23 Hej jag heter -verbose- och är oerhört omogen? Jag anser att Organism 12 är sveriges i särklass bästa rappare, på samma sätt som du verkar avguda Mange Schmidt. Sen kanske du är lite bitter mot Organism 12 för att han slänger skit på Mange, men det är väl en annan historia.
För att vara ovanligt snäll mot Mange så har han lite Slick Rick-liknande flow, men jag märker fan ingen kärlek för hiphopen i hans låtar (Manges alltså).
I tego arcana dei!
Mange Schmidt är ju verkligen ingen bra rappare ur den tekniska synvinkeln, men jag kan ändå lyssna på honom ibland just för att han har en sån skön inställning och humor. Vill jag höra bra rim och flow sätter jag på nåt annat.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
dizzy.. jo jag tror inte att det gått förbi nån att du har en liten boy crush på organism 12. personligen tycker jag att han är lite småkul men inget jag orkar lyssna på, gissar att du har samma förhållande till mange schmidt? är inte insatt i beefs inom hiphop alls, inte ens de amerikanska, mitt intresse för sånt är sedan länge dött. vidare är inte mange schmidt min favoritrappare, däremot gillar jag det han gör och har skön stil. har begränsat intresse för hur mycket nån kan rimma pitbullterrier på fittknullsverige och multies och sånt trams. orkar inte snöa in i saker på samma sätt som jag orkade förut. hiccory.. jo jag hajar det du säger om just attityd inom hiphop, och kommer en galen beat med psykskadad text så kan jag också digga det, men jag gillar mer självdistans och storytellers. mina favoritrappare är just slick rick, nas och devin the dude. nas har väl också attityd men är nog den i särklass bästa storytellern. säger inte att schmidt är av samma kaliber men för att förklara min förkärlek till just folk som inte behöver vara hårda hela tiden. just det du säger om sex droger och våld har ju mange schmidt skrivit om, och han beskriver sin syn på världen ur vad jag tycker är ett intressant perspektiv, "jag talar ut" är väl det alla tänker och som han säger så jävla klockrent.
-verbose- - Jag hoppas du inser att om du bara ska komma med "jag tycker"-argumentation så kommer du aldrig övertyga nån. Sen gör ju inte att vara barnslig saken bättre ;) Schmidt vs. JustD: JustD-grabbarna hade bättre / säkrare flow, Mange behöver låna andras för att det ska funka (hans covers flyter bättre än det egna materialet). JustD hade mer avancerade texter och oftast utan nödrader med omvänd ordföljd för att fixa rimmen. Schmidt vs. Markoolio - Schmidt har bättre /säkrare flow. Bara att jämföra deras låtar på Ta det lugnt -remixen. Markoolio har dock bättre variation. Schmidt vs. stereotyp överseriös rap - Bägge förlorar på att det inte går att ta nån av dem som en seriös musiker / textförfattare. Humor i rap funkar finfint, men när det är tramsig humor eller "jag är såå ironiskt distansierad" så funkar det inte längre. Jupp, den sista av de här tre är rakt av en "tyckare" ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag talar ut är ett textmässigt misslyckande i och med att han inte lyckas hålla tråden utan det blir efter ett tag bara "roliga" formuleringar av det hela. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
hur fan kan du säga att Just D låter värre än audioforumet? dom har gjort grymt mycket ruskigt bra låtar. för övrigt så håller jag me dom att mange kan vara riktigt nice.
Nas är en av mina favoritrappare... Det går att ha attityd o självdistans.. Inte nått som Mange lyckas med enligt mig... "Kattarom Kattarom" hehe
-verbose- P23 Fel där, jag har inte samma förhållande till Mange Schmidt. Min personliga relation till Mange Schmidt ska vi inte ens prata om faktiskt. Starkt ogillande får beskriva allt, mer behöver ingen få veta direkt. Sen är inte jag särskilt insatt i beefs, men Organismen har ju bloggat lite taskigt om Mange Schmidt...
I tego arcana dei!
Jag talar ut är ett textmässigt misslyckande i och med att han inte lyckas hålla tråden utan det blir efter ett tag bara "roliga" formuleringar av det hela. Word
mabande.. vet inte riktigt om jag vill övertyga nån heller, ser inte poängen med det. Även om jag skulle knäcka nån/bli knäckt så skulle jag fortfarande lyssna på schmidt och alla andra skulle fortsätta lyssna på sitt. barnsligheten kunde jag inte undvika, tyckte det var en ganska rolig kommentar och jag tror att dizzy hajade att det inte var helt seriöst heller. Du kan väl inte vara seriös med att Just D var bättre? Lyssnade på lite av deras grejer efter att mest ha hört dem när jag var liten och det var ju bara massa skrik och påminde om Ronny & Ragge. Schmidt kör en chill stil när de sitter och skriker. Ang Markoolio blir jag bara snurrig. Är du helt allvarlig? Som sagt har jag inte lyssnat på nån Markoolio men han om nån är väl ett skämt? Visst han tjänar cash men det gjorde de bakom smurfhits också. Ja din sista poäng vet jag inte vad jag ska säga om. Tycker inte att Schmidt försöker göra sig extra distanserad bara för att. Schmidt vs. stereotyp överseriös rap - Bägge förlorar på att det inte går att ta nån av dem som en seriös musiker / textförfattare. Humor i rap funkar finfint, men när det är tramsig humor eller "jag är såå ironiskt distansierad" så funkar det inte längre. Jupp, den sista av de här tre är rakt av en "tyckare" ;)
Producent
2008-01-10 16:26
mitt problem med mange schmidt är att han låter inte engagerad för 5 jävla öre på någon av de skivorna han har gjort.
flyter segt och låter ointresserad rakt igenom. till och med på ta det lungt remixen låter han måttligt road över att stå och prata framför micken, eftersom det är det han gör för delivery finns inte hos mange. sen hjälper det inte att han delar versen med en rusiak som skriver julklappsrim.
manges cover skiva är jättebra, direktöversatta texter och hela skivan kan man ta med glimten i ögat. Men när han släpper 2 album förväntar jag mig att han iaf ska försöka låta engagerad.
sen hjälper det ganska mycket att vara något teknisk i sina texter, sen att man inte behöver skriva varenda bar som multi eller snöa in på metaforer som ingen förstår är en annan sak, så länge inte julklappsrimmen dominerar.
ni kan förressten kolla på mange som står till höger bredvid Petter i andra refrängen, han ser inte ut att ha roligt någonstans och det är lite överhängande Mange, varför vara med i ett spel som man inte verkar tycka är roligt när det sitter andra på avbytarbänken som skulle dö för att spela.
kontentan av mitt inlägg är att Mange verkar inte tycka det är roligt, utan bara kör på för att Glassigt råkade bli en sommarplåga och såg chansen att få lite fame och deg. If that's the case kan man lika gärna step down och låta någon annan som verkligen vill ha dom 15min få dom.
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
-verbose- P23 Vilken skriklåt med Just D har du hört? Juligen är ju klassisk, jag kom inte på någon annan Just D-låt nu...
change P23 "varför vara med i ett spel som man inte verkar tycka är roligt när det sitter andra på avbytarbänken som skulle dö för att spela."
Sant, rakt igenom.
I tego arcana dei!
klart man får fame och deg, annars kan man nöja sig med att bli en medelmåttig whoarappare som släpper mp3or och uppträder på fritidsgårdar. han kör en laid back stil, hajar inte varför det gör att han ska lägga ner musiken?
dizzyswe.. hela 3 amigos-skivan är ett långt avgrundsvrål. om du vill ha mer än ett exempel. sen finns ju såklart klassiker som hubbahubba, mammas tema, och tre gringos.
hubbahubba och mammas tema och tre gringos är alltså exempel på just d-låtar jag diggar.
Producent
2008-01-10 16:43
"klart man får fame och deg, annars kan man nöja sig med att bli en medelmåttig whoarappare som släpper mp3or och uppträder på fritidsgårdar. han kör en laid back stil, hajar inte varför det gör att han ska lägga ner musiken?" Han har varit manager år Rusiak, skrivit krönika i Kingsize i hur många år som helst och hänger med Petter. Det är bara girigt att vilja ha mer fame. Sen vet jag inte om du vet hur krävande ett artistliv är och om man då inte verkar tycka det är roligt varför ens ge sig in på det. För så mycket deg kan det inte vara.
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Well Just D var lite före sin tid oxå, att säga att dem låter skit idag jämfört med Mange Schmidt osv är att jämföra en volvo 240 med en ferarri
Producent
2008-01-10 16:46
240 och en 740 kanske.. mange är knappast en ferrari.
Det finns bara en Slick Rick. Men jag tycker han är nice oavsett vilket flow han har kapat. Jämnföra Organism 12 med Mange Scmidt är ju en kass idé. Jag lyssnar hellre på en person som kan flowa nice. Bara att inse att Organism 12 är duktig på att skriva men flowa kan han inte och det gör att han i mina ögon inte är en skickligare rappare utan bara en bättre textförfattare. Big up till Schmidt och Rusiak på Ta det lugnt remixen. Sen dissar jag inte Ågren utan jag tycker bara svensk rap är totalt värdelös
jontelito.. absolut var de det men det är väl ingen anledning till att säga att de var jättebra? change.. klart det är girighet som driver folk, annars hade de väl hållt på med nåt annat. och ett artistliv KAN inte vara så jobbigt som folk säger. jaha de sitter i en turnébuss och sover inte i samma säng varje dag, boo fucking hoo.
EverydayHooker P22 "-När folk börjar klaga på Ågrens flow lämnar undertecknad tråden"
Gammalt djungelordspråk
I tego arcana dei!
Producent
2008-01-10 17:05
"change.. klart det är girighet som driver folk, annars hade de väl hållt på med nåt annat. och ett artistliv KAN inte vara så jobbigt som folk säger. jaha de sitter i en turnébuss och sover inte i samma säng varje dag, boo fucking hoo." hahahahahaha. nu gjorde du bort dig. jag mailar mange på en gång och säger att du vill borsta tänderna med hans kuk. och spekulera inte i hur enkelt vissa personers liv är för att det enda du ser på tv är en turnébuss och hotellrum. sucker.
Jag har väntat på att någon ska skapa en sådana här tråd. Att det är kunnigt folk härinne (till skillnad från vad det numera brukar förekomma på whoa) gör inte saken sämre. "Mange släppte årets bästa svenska skiva!" Att det ens är en uppseendeväckande kommentar är ju konstigt i sig eftersom skivan står för bra beats, bra texter (till viss mån), men framför allt att det låter nytt och har ett eget sound. Petter, Ken och hela "gubbgänget" står ju fortfarande och trampar på samma plats som dom gjorde när 6:e sinnet släpptes. Fjärde Världen är till viss mån underhållande men man tröttnar efter några få spår. Organism 12 släppte en mycket bra skiva i "Petar" men man hör inte så mycket av karln. Just D argumentet är ju bara löjligt för den delen. Men till och med dom hade ju sina stunder. Tycker det är tråkigt att ni är så främmande för allt som bryter mot den så så trista svenska rapscenen. Självironi är något som verkligen behövs i svensk hiphop idag. Att Mange några gånger tar steget för långt medger jag, men det steget är iallafall åt rätt håll. PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
soulable P22 Versioner vol.2 finns ju på kingsizemagazine.com ;)
Var något i det där om Adam Tensta? Hängde inte med riktigt.
I tego arcana dei!
Sag was?
change.. ska jag inte spekulera? precis som du enligt samma logik inte borde spekulera? sluta leka ball, jag har aldrig sagt att vi borde bli kompisar men var lite trevlig eller är det så svårt? men maila mange du, han kommer nog uppskatta det. skönt att du fick ur dig det. soulable.. precis! finns ju ingen som tvingar dom här nissarna till att lyssna på honom, och om man ser till argumenten i den här tråden är det inte konstigt att det finns typ tre rappare som är stora idag, resten sitter och sliter på undergroundscenen.
Alltså varför skulle självironi behövas mer i den svenska hiphopen, tycker petter tog ut dom svängarna med Reuter(stavning) som gnällig mamma, bajsa på sig i Look etc sånt e kul... Mange tycker jag inte ens e kul? Exakt vad är det som e kul? Att han inte låter "tuff"??? Och lägg gärna upp en bra text med Mange.
Fjärde Världen e nått av det bästa den här scenen har att komma med men kan förstå om vissa tycker att dom är "tråkiga"...
Greatest Hits är småskoj och mysig, hans andra skivor har jag inte orkat lyssna på i sina helheter.. inget som intresserar, helt enkelt. Fast får ju erkänna att jag har nynnat med i både Glassigt och Talar ut. Tack P3!
right on.
diZZySWE P16 Haha, nu är jag nog dummare än vanligt. Fel tråd, glöm mig!
I tego arcana dei!
Jag tycker självironi är som friskt fläkt när alla så stereotypa. Till och med Snook vill ju tro att dom är macho. Och sånt blir jag trött på. Sen det där med texten är ju en smaksak. Kan nog inte få dig att säga "Eureka" direkt. Jag gillar hans vitsiga rim, som ibland kan vara lite "nödiga", men underhåller mig inte mindre för det. M to motherfucking Schmeeezy!
Men hans självironi går mer ut över hans musik än hans ego enligt mig... Blir föga en frisk fläkt tycker jag...
Kan tyckas, men inte jag. PZ
-verbose- : Haha, på tal om vem som har boy crush i vem! Jag tror inte dizzyswe skulle orka ängna en stor del av sin fritid till att sitta och argumentera för org12 som du för mange schmit...
Jag har inga problem med att du gillar Mange Schmit, så du behöver inte ha problem med att jag inte gillar honom. Och jag gillar verkligen inte honom... Han har en jävligt tråkig ton när han rappar, det finns låtar med inte så lite bättre storytelling än hans låtar.
Sen vill jag bara tillägga, är du seriös med att inte ha lyssnat på Markoolio ever? :O haha ^^ Jag kommer ihåg när jag var riktigt riktigt liten, då vare markoolio som pumpades från cd-spelaren ;) Det är fan minnen! Så jävla rolig är han! (Det är ju typ komedi inte rapp)
Ch1ll P16 Jag har två Markoolio-skivor, beat that ;)
Saxat från Organismens blogg:
"Mange Schmidt är inget annat än en hiphop variant på Lordi som känner "rätt" folk."
I tego arcana dei!
chill.. ja just idag har jag absolut inget för mig annat än att pilla i naveln, startade en diskussion i en annan tråd och fortsatte den här. schmidt är inte min favoritrappare men det är själva fenomenet med en ny rappare som ändrar runt lite på svensk hiphop och just de svenska hiphopparna är de första med att börja gnälla, som att det var bättre förr (det var det inte). kolla alla som hatar på adam tensta, min personliga gissning är att det mest är för att det inte låter som mbma/petters första platta. bakåtsträvning har aldrig varit min melodi precis. ang markoolio så har jag missat honom pga min ålder, jag var typ 14-15 när han slog, du var 7-8. och när jag 14-15 handlade allt om fattaru och mbma och 2pac typ.
Hehe men Mange är väl inte speciellt ny om vi ska va petiga...
Nej det är sant, men hans stil är inte traditionell, uttryckte mig lite fel.
-verbose- P23 Fast jag gillar ju både Adam Tensta och MBMA, hur kommer det sig? Eller, jag mer "accepterar" Adam Tensta.
I tego arcana dei!
jadu, det är sannerligen ett mysterium. kanske för att världen inte är svart och vit? när du säger "accepterar" adam tensta så leder det mig till att tro att du inte riktigt köper det.
När en 16åring ska börja undervisa mig i något jag levt med och utövat i snart 12 år känns det som att jag inte kan bry mig mindre om hur du komunicerar med dina vänner oxå.
Jag tycker Ågren har bra delivery och en hyffsa lyrik men när det kommer till flow, well då är han inte så het.
-verbose- P23 Det är inte min typ av rapp, men visst fan är han bra.
EverydayHooker P22 Att ta till åldern som försvar för ditt argument är ju ganska vekt, särskilt när vi pratar om Ågren som faktiskt har det mesta man behöver inom rappen, förutom möjligen skivkontrakt.
I tego arcana dei!
change P23 helvete vad jag skratta åt Det går bra nu videon...snacka om att Mange visar tecken på väldigt okarismatiskt personlighet i den videon xD
JKIBMM
mina egna åsikt om mange e iaf att hans texter e inge bra alls å hans flow e nog de tråkigaste flowet inom svensk hiphop, han låter riktigt riktigt torr helt enkelt
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?
Producent
2008-01-11 12:13
"precis som du enligt samma logik inte borde spekulera?" Nej du har rätt, jag borde inte spekulera och det gör jag inte heller. Jag jobbar som producent och vet exakt va de artister som jag jobbat med proffisionellt gör för typ av arbete och i vilken omfattning. Så nej, jag spekulerar inte. Jag vet hur krävande artistliv är. Sluta spela som att du vet något."sluta leka ball, jag har aldrig sagt att vi borde bli kompisar men var lite trevlig eller är det så svårt?" Jag försöker alltid vara trevlig, men en sak som jag inte tycker är ok nånstans och blir jävligt lack på är när folk har förutfattade meningar om saker dom inte kan någonting om.
Vissa tycker bara att det e kul att provocera o det märks mer än nånsin e den här tråden.. En sak måste man ha klart för sig o det e ju hur hiphop-historian hänger ihop.. Olika stilar som resulterar i nya band o sound osv... Mange Schmidt hade ju inte existerat om det inte va för Just D, på samma sätt som att till exempel D6AA inte hade existerat utan MBMA eller tex Ison o Fille utan TLK.. Det handlar inte om att baita utan om vilka som, rent musikaliskt, är dina inspirationskällor..
Det e ju uppenbart att folk diggar Schmittan men det gör ju inte honom till en bättre mc.. Han gör populärmusik i hiphop-tappning o det e helt okej så klart.. Hade nog tyckt ännu mer illa om hans musik om han gjorde gangsta-shit.. Saaarvi ps. Markoolios stories e ju jävligt mycket roligare, mer folknära o mer välrappade
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik