SunTzu Var inte så politiskt korrekt, det är verkligen inget hån att hälla champagne, det är bara en kul grej Exakt vad i det hela är det som är roligt? Jag ser det inte som en kul grej att hälla ut champagne. Det finns ingen aniedning till det förutom att visa att man har pengar, i och med det faktumet är det likgiltigt med att bränna pengar framför uteliggare. Du skulle få moralpanik om jag skulle påstå att det jag gick runt och knockade brats för att det var en kul grej.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.
om du inte ser det som en kul grej är du antagligen bara en jävligt tråkig människa, fattig är du säkert också. och nej det är inte detsamma som att bränna pengar framför uteliggare. hur dum är du egentligen? slår vad om att du gör en massa saker som är onödiga men som du ändå tycker är kul att göra, sluta genast med det! nej men jag skulle nog hoppas att snuten tog dig, man går inte och slår ner folk. det är skillnad på att göra vad man vill med sin egen egendom och att slå ner andra människor, tycker du inte det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Att bränna pengar framför uteliggare är kanske lite mer extremt, men det är samma "statement" i mina ögon...
RandomHero Det går alldeles utmärkt att vara sann överklass och ha dåligt med pengar. I alla fall, dåligt med likvida medel och troligtvis svårt att likvidisera stora delar av sin egendom. Det är inte för inte att pantbankerna i "rika" kvarter är välfyllda... Överklass handlar så mycket om uppfostran. Värderingar och attityd och framför allt arv, alltså rent genetiskt arv. Och inom den "sanna" överklassen är det, så vitt jag har märkt, en riktig dödssynd att flasha med sin eventuella rikedom. Därav hatet mot brats.
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject
själv hatar jag fattiga människor för de är så jävla dumma att de inte skaffade ett bättre jobb och då kunnat tjäna mer pengar. varför skulle man tycka synd om latmaskarna när det är deras eget fel att de är fattiga. Så jävla lätt att säga när man började på topp, fattar du inte att alla inte kan vara rika? Om alla skulle vara mäklare, VDs, konsulter you name it, vem skulle då ta hand om allt grovjobb som behöver göras? Det är ju vi som tar hand om er skit, vi städar era hem, vi sköter era barn, vi målar om era hus, vi tar hand om era sopor, etc. Utan oss hade ni fått göra det själv. Och du fattar nog att ingen vill ha dom jobben.
Kan tänkas, men det behöver inte nödvändigtvis vara så
natal Jag vet att de "Adelsrika" hyser ett enormt förakt mot dessa nyrika slynglar, eftersom att enligt god svensk uppfostran är det fult att tala om pengar.
Och det går inte alls att tillhöra det "övfre" skiktet och inte ha pengar.
Man kanske inte har pengar på kontot men i investeringar.
Hur man än vrider och vänder på det gör det dig inte till fattig.
Så du påstår alltså att det är endast "adelsrika" som är fint uppfostrade eller?
SunTzu .. och i Båstad och på Stureplan är det förbjudet att spruta skumpa.
Vad är skillnaden mellan att kasta bort pengarna gentemot att bränna upp dem, förutom ett lagbrott?
För att ha någonting måste man ta det någonstans ifrån.
Kan du inte berätta vad det är som är så fascinerande med att "Skumpaspruta"?
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.
RandomHero Men hur dum är du? Resonerar man som du är allt spenderande av pengar bortsett basbehov ett hån mot de som har det sämre.För att ha någonting måste man ta det någonstans ifrån. ?Kan du inte berätta vad det är som är så fascinerande med att "Skumpaspruta"? Nä, jag vet inget om det. Jag förstår mig inte heller på folk som samlar på frimärken, åker skidor eller gillar Vänner. Däremot har jag inga invändningar mot att folk sysslar med de sakerna. Så du borde kanske bara hålla käften och sköta ditt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
TACK SunTzu , hoppet om mänskligheten lever kvar
SunTzu Uppenbarligen tillräckligt "dum"(tolkningsfråga) för att inte inse vad som är så fascinerande med att kasta pengar i sjön när det finns folk som pantar burkar och sover utomhus.
Nej. Resonerar man som jag inser man vilken komplett idiot personen är som fascineras av rika skitungar som har mer pengar än hjärna.
Att du jämför att kasta ut en dryck på över 2.000 kr på några snorungar med att samla på frimärken visar vilken intellektuell nivå du ligger på.
Glhf.
Limpoos Snarare försvann det ytterligare lite när du kom in i bilden.
RandomHero Jag tar mig inte tid att prata med småbarn, gå ut och släng stenar på polisen och hata "borgarsvinen" som alla andra coola 13-åriga hiphopare. *5o c3Nt fO lIfE*
RandomHero Inte bara adelsrika. Klass är så mycket mer mindset än pengar, helt enkelt. Du kan bli knasigt rik och aldrig accepteras in i överklassen trots att du inte beter dig noveau riche, och på samma sätt kan du vara for all intents and purposes bemedlad ungefär som jag (student) och ändå alltid välkommen i finsalongerna. Jag tror du inte förstår mig eftersom du har en mer materiell definition av klass, medan jag ser klass som en funktion av diskursgemenskaper. (Blablabla hej hej jag läser Foucault och studerar interkulturalism. Shoot me.)
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject
limpoos P26 Generalisera mera tack!
Hur gammal var du nu igen?
natal Olika manifest vid hjärtat, helt enkelt.
Jag kan förstå dig, men inte riktigt hålla med dig till punkt och pricka.
RandomHero limpoos P26, läs och begrunda!
Limpoos P26 läs och ifrågasätt snarare
mattheew Det är en grej nu att vara brat och det är just den trenden är den störiga parten. Som vanligt finns det en ganska vid mängd människor som tillåter sina liv genonsyras av mode, trender och allt annat som är "inne" utan sätta sin egen prägel.. Iom detta har det skapats en motpol också som bara klagar för att klaga, vilket jag anser vara värre än brats själva. Min slutsats av att ha varit på klubbar där dom bara spelar summer of 69, raining men och schlager låtar är att dessa människor är rädda, rädda för att vara sig själva.. därför tränger dom ut det mesta som tillhör deras egentliga personlighet och skapar ett annat ego som är mer "acceptabel". Bara en konversation räcker med en sådan och man har lyckats lista ut personen flera gånger om.. Brat-trenden som alla andra "inne" saker är opersonlig, ointressant och irriterande. One
http://www.myspace.com/choysmusic
Nej de fan inte rätt ..fan ska man bli hatad för om man har pengar ?
..tycker många i tråden har resonerat det ganska tydligt att det inte är pengarna i sig som är problemet. Det beror på vem som sitter bakom ratten, yada yada... Och brat-trenden innefattar en provecerande attityd och har blivit en symbol för pengar och förmögenhet, att brats förknippas med översittare är ju inte helt onaturligt.
http://www.myspace.com/choysmusic
Pengarna är inte det riktiga problemet där. Tycker personligen att det handlar om självdistans. Du kan ha mycket pengar och visa det, eller så kan du ha mycket pengar och inte bry sig. En brat för mig är en person som lever i den värld där "man kan om man vill" fungerar även på det ekonomiska planet. Åsikterna går inte riktigt ihop, för i min värld kan man inte alls om man vill.. stora hinder kan stå i vägen. Ur det perspektivet kan jag ogilla brats lite lätt. På samma sätt som att jag ogillar Johan Norberg från Timbro.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
SunTzu P21 De rikas räddare och försvarare! Är det robbin hood du vill ha?
witty unpredictible talent and natural gang
Det är bra att "vi" hatar dom, så kan "de" hata oss tillbaka, och så behöver vi aldrig någonsin beblanda "oss" med rikemansvin. Skämt åsido, men hälften av mina kompisar bor i kullavik, hälften bor i Angered (ni som bor i GBG hajar mig), och vi har inga svårigheter att komma överens. Ganska roligt att höra en "brat" skrika "PANK!" åt en när man knallar in på festen med sin Zaranoff. Hahaha dom är sköna lirare, och om de inte "förtjänat" sina pengar? De har pengar och så är det bara. Det betyder inte att man är olika människor, som inte kan umgås på några som helst basis. Nu tänker ni "men vi menar itne såna "schyssta" rikemansbarn, som inte har några fördomar och som är sköna att umgås med, utan de äckliga typerna", men tro mig, killarna jag snackar om vet inte skillnaden mellan en turk och en kines, och skulle välja döden framför Nordstan. Men känner man dom, så är de ju inte alls som man trodde från början. I think it's called Peace, Love and Understanding...
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
SunTzu: Känslig? Ja det är ju en tolkningsfråga. Och klart som fan att det är ett hån, och det är exakt samma sak som i exemplet att bränna pengar framför uteliggare, om än tydligare. Varför sprutar man just skumpa, om det är själva sprutandet som är så roligt? Varför inte cider, eller mousserande vin? För att det är extravagant och exklusivt, alla har inte råd med det. Det finns bara en anledning till att spruta skumpa och det är att visa alla att du är så rik att du kan , bokstavligen talat, hälla ut skumpan på golvet. Medan andra kanske aldrig kommer kunna smaka det. Nej, som sagt, du har rätt att göra vad du vill med dina pengar, men det är du som är riktigt jävla dum om du inte fattar varför det är ett hån, och som inte ens funderat på vad det är som gör det så roligt.
Jag säger bara, sluta lev på era föräldrar, fan dom flesta bratsen tar ju bara cash av deras föräldrar och glider runder och skryter om va dom kan köpa .. jobba som alla andra istället ..
lost in skåne
Överklass genom tiderna har alltid varit detsamma som förtryck. Jag har inget emot rika människor alls egentligen, förutom faktum att de rika, vita, personer som styr Sverige mer eller mindre också står för förtryck.
At the gates of Eternity...
Då är vi väl alla rörande överrens om att ingen hatar någon för att de har pengar, utan för attityden de har.RandomHero Och det går inte alls att tillhöra det "övfre" skiktet och inte ha pengar. Tro mig, det går hur utmärkt som helst - dessa personer blir dock aldrig riktigt accepterade, men det går. Tragiskt att påtryckningarna för att framstå som rik blivit så stora att vissa kan spendera halva sin lön för att köpa sprit en kväll - enbart för att visa att de minsann också kan. Nee... Lite mer love, peace and understanding, tack :)
Bortskämda människor sticker i ögonen på mig oavsett om dom är rika eller inte
Tillhör man det övre skiktet bara man låtsas och anstränger sig för att se rik ut? För mig är överklass mer än så, det är rika personer som tex tyckeker att frihandel är frihet för att alla tjänar på det.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
daviden P25 Det du precis beskrev är inte det "öfvre" skiktet, det är medelklass svenssons. Heter helt karlström i efternamn men vill gärna heta "af carlström". Inget annat än simpla disillusionerade snorungar.
Det är skillnad på överklass och svennebanan.
Jag trodde han beskrev de som verkligen heter af Carlström och har släktvapen men inga pengar.
Det handlar väl främst om att man dömer ut en hel grupp för hur några som gärna vill tillhöra denna grupp beter sig. Wannabes som svinar på krogen och leker att de har mer dineros än de faktiskt har (jobbat övertid på 7-11 några månader för att verka flådig en kväll) gör att folk dömer ut folk som faktiskt har pengar men kan bete sig på samma sätt som en del villasvenssons läser Aftonbladet och sedan tycker att invandrare bara kostar pengar, är ohyfsade och kriminella.
RandomHero Jag vet vad jag talar om, jag har goda vänner i den "öfvre" kretsen. Om nu namn spelar någon som helst roll för dig så snackar vi om af Trolle, Söderstierna, Wethje, Gyllenkrok osv. i samma genre. Dessa människor har pengar, de omringas även av andra sk. "vanliga svenssons" som vill vara på samma nivå, och då "satsar halva lönen" för att imponera. Tilläggas skall även att mina vänner inte är några överlägsna idioter, utan precis som du och jag - fast med en större plånbok, om man nu måste jämföra sin ekonomi(?) Är man goda vänner är detta ingenting man tänker på eller bryr sig om ö h t.
amfetaminpsykos Huvudet på spiken i ditt inlägg. Magnus Uggla - Kung i baren, beskriver det väl helt ok ;)
Daviden Du och jag är från vilt skilda världar, vill jag lova.
RandomHero Det är väl inget fel i det? Nej, jag är inte någon drygbrat som sprutar skumpa på krogen - även jag avskyr den sortens mentatlitet hos människor.
jag dömer folk efter deras bemötande/beteende och inte deras ekonomi Huvudet på spiken ja. Sen förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja tillhöra ett visst samhällsskick? Är det verkligen så viktigt för somliga? Sen är jag delvis inne på SunTzus spår, jag personligen förstår inte nöjet med att spruta champagne varenda gång man går ut, men jag kunde inte bry mig mindre om andra gör det eller inte. Sen kommer jag nog aldrig att förstå hur man kan bli imponerad av överklassfolk eller vilja tillhöra det specifika samhällskiktet själv. Vara rik? Absolut, men överklass? What's the bloody point? :)
Look with your own eyes - See with your own mind
PenDragon Sen kommer jag nog aldrig att förstå hur man kan bli imponerad av överklassfolk eller vilja tillhöra det specifika samhällskiktet själv. Vara rik? Absolut, men överklass? What's the bloody point? :) Uppenbarligen spelar det väldigt stor roll för många, då de kämpar för det. Jag är inne på ditt spår, förstår inte heller grejen att imponeras av överklassmänniskor. Dock kan jag bli väldigt imponerad av någon som skapat sin förmögenhet från grunden. Framgångsrika entreprenörer är ett inspirerande släkte.
daviden P25 Nej jag vet, istället är du en prylbög som har 12 olika mobiler och den senaste tekniken.
Men men.
RandomHero Att jag har t.ex. många olika mobiler är väl inte så konstigt då jag jobbar med det. Precis som om du skulle jobbat i, låt oss säga som exempel; något datorföretag. Du hade antagligen fått lite förmåner där på datorprylar osv., och då helt sonika haft en hel del sånt (om det nu var av intresse för dig, som mobilteknologi är för mig). Sen tycker jag om spjutspetsteknik, det är ett fascinerande intresse - konstigare är det inte? Jag tycker även om att gå omkring med min kamera och föreviga livet, detta gör jag väldigt ofta. Det är också ett intresse jag brinner för. Du verkar ha ett stort intresse för politik, och just i denna tråden klassfrågor - jag dömmer inte dig för det. Var lite öppensinnad? :) Det är dessutom fredag idag! :)
daviden P25 Jag dömer dig inte för ditt teknik intresse någonstans, det var bara en iaktagelse och ett påpekande.
RandomHero Ganska lätt att tolka det som att du dömde mig då du skrev "istället" för att spruta skumpa på krogen :) Nåja, my bad med misstolkningen då, ber om ursäkt. Nu är vi nog lite off topic med.
lite halvt offtopic men jag har alltid undrat, kommer frillan med pengarna? backslicket
Dock kan jag bli väldigt imponerad av någon som skapat sin förmögenhet från grunden. Framgångsrika entreprenörer är ett inspirerande släkte. Instämmer till fullo. Människor som lyckas har jag all respekt för, framför allt när de gått från botten och uppåt, dvs inte bara fått pappas företag i present ^^ Tror vi är på samma linje i detta avseende iaf.
Man har väl mest "hat" mot nyrika människor och brats som tror sig för att dom tror att dom har mer pengar, och pga av det kan vräka ur sig saker som: "Det var jävligt sossigt av mig" när de vält ned en blomkruka...
Credit crunch crunch baby
Det var jävligt sossigt av mig hahah, bästa uttrycet, det ska jag börja använda :)
det var rätt underhållande då ja
Credit crunch crunch baby
Du är iofs rätt sossig av dig SunTzu
"Beat on the brat Beat on the brat Beat on the brat with a baseball bat"
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
gorrit: LOL
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
brats är inte bara pengar. det är beteéndet oxå.