I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hat mot brats/överklass människor

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-05-09 21:33

Hat mot brats/överklass människor

Är det rätt? Rätt att hata på folk bara på grund av att deras plånbok har mer sedlar? Rätt att hata för att nästan alla skulle vilja ha deras till gångar? Är det rätt?

Jag hör allt för ofta folk som säger jävla brats, jävla rikemans barn. Varför? Jag förstår om man är avendsjuk och önskar att man skulle ha lika mycket pengar, men ger det rätt att hata dem?

Vad skulle du ha gjort i deras situation? Jag tror knappast att mer än hälften skulle ge pengar till rödakorset osv.

Vad tycker/tänker ni?

tack och hej leverpastej

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-05-09 21:38
som om överklassen inte tittar snett på de med smalare plånböcker ? äh.. vad gör man liksom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

"Hatet" mot "brats" består väl i att en "brat" per definition är en person som inte bara har mer pengar än du, han / hon låter dig gärna veta det också, d.v.s. en person som ser sig som förmer än dig p.g.a. att han / hon haft turen att få ta del av "pappas pengar".

Trist med hat, men som respons på en konstant provokation så är det inte oväntat...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

Vi hatar dom inte för att dom har pengar, vi hatar dom för att dom tror att dom är bättre än oss pga deras pengar och ser ner på oss,  fukkin stekare ..
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-05-09 21:41
mitt "hat" grundas i att varenda krona jag tjänat i mitt liv har jag slitit för, min moped tog 5år att tjäna ihop på ströjobb och gräsklippning. dom får sina pengar rakt upp och ner och agerar som om dom vore bättre människor än "oss".
sen att det där vaxfettot sätter sig i tv och säger "jag har inget emot invandrare, men dom borde hålla sig borta ifrån stureplan" gör det fan inte bättre.

2007-05-09 21:43
jao Mabande & Jeje har så rätt så. hatet är nog inte direkt avundsjuka utan mer irretation på att de flesta bratsens mentalitet trycker ner de med mindre cash.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-09 21:46
Det handlar mest om attityden vissa av dem kan ha. En annan nackdel är att de inte förstår att man har en ekonomisk begränsning, och således inte kan göra samma saker som dom.

Självklart bör det poängteras att inte alla med mycket pengar är så. 
Yeah!

2007-05-09 21:50

Ja, jag håller med dig whatone, 100 %. Men att hata en person bara för att dom har mer pengar än vad du/jag har är inte rätt. De som anser att dom är mer värda för dom har mer pengar än vad du/jag har kan ju slänga sig i sjön. Men att hata på "vanliga" rika personer med anledningen att dom är rikare är inte rätt.

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-05-09 21:52
Jag hatar borgare övh.

Men brats är omöjliga att inte hata, klasskamp!!!!!
Follow the dao, right about....NOW!

2007-05-09 21:56
"brats" över lag hatar ju knappast på de som inte har samma $$$, handlar nog mest om avundsjuka när deras spenderande blir överflödigt.

2007-05-09 22:03
jo "brats" gör det, men inte alla förmögna.

2007-05-09 22:32
äh skärp er. det finns ju en ond cirkel. klar som fan man tycker det är roligt att leka överlägsen om folk tar åt sig! fattar ju ni också eller hur?

2007-05-09 22:34
nej det finns mängder av "brats" som är sjukt trevliga och inga översittare, fördomar mina  vänner. sen finns det väl en del som är idioter också, men inte dom felsta

2007-05-09 22:58
dom som inte är idioter är inte brats. brats är ett samlingsord för just rika unga idioter.

2007-05-09 22:59
hes a brat! kill him!
zombastic fantastic

2007-05-09 23:08
Hat är ett så starkt ord..
Jag hatar inte någon.

2007-05-09 23:22
dom som inte är idioter är inte brats. brats är ett samlingsord för just rika unga idioter.

jo definitionsmässigt, men eftersom det i vardagsspråk används för alla som är stekare är det inte rättvist att hata "brats" eftersom alla stekare inte ser ner på mindre rika..

2007-05-09 23:26
I don't hate 'em all.
Jag hatar de som har cash och samtidigt trackar ner på medelklassen. Harakiri for the people!

2007-05-09 23:34
mja jag kanske definierar brats annorlunda eftersom man vuxit upp bland dom. men oavsett. passa er för att springa runt och avsky. det leder inte till något gott i alla fall

2007-05-10 00:01
klassavsky i sin renaste form.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-05-10 00:06
ja hatar brats..å ja känner inte att ja behöver frörklara mitt hat även om ja kan..de e bara de att om ja ska behöva förklare de för nån som inte förstår de, så vill ja ändå inte ha nått att göra med dene
 ----------------------------------------------------------------------------

2007-05-10 01:08
dom flest snobbar är så jävla stroppiga för dom förstår inte hur dom me mindre pengar tänker allt kretsar runt pengar å uträkningar för att man ska klara sig månaden ut medans dom har kylen full me mat,fina kläder,fina bilar osv dom kan fan dra åt helvete enligt mej....funderar på att klippa en villa ikväll :D

2007-05-10 02:26
Alltså, många brats/stekare har inte ens sådär jävla mycket pengar utan approprierar bara klädstil och livsstil för att det känns bra att vara nästan-jetset. Det är ofta de som har det värsta "medelklasshatet".

Och jag känner en hel del överklassfolk, riktig överklass, som a) inte är speciellt rika och b) ser ner på brats nästan värre än de flesta låg- och medelklassmänniskor jag känner.

Noveau riche är det värsta som finns, typ.
Även de som bara fejkar.
This is how we do in the XR2

myspace.com/birchstreetproject

2007-05-10 02:46
klar som fan man tycker det är roligt att leka överlägsen om folk tar åt sig! fattar ju ni också eller hur?

nhoj: lika kul som att mobba nån?

2007-05-10 07:49
själv hatar jag fattiga människor för de är så jävla dumma att de inte skaffade ett bättre jobb och då kunnat tjäna mer pengar. varför skulle man tycka synd om latmaskarna när det är deras eget fel att de är fattiga.

2007-05-10 08:54

EXAKT! Det är dom rika idioterna/stekarna som är brats, en vanlig rik kille som har fina kläder men behandlar alla lika bra är ingen brat enligt mig, varför ska jag hata nån pga dess pengar?
Hatar somsagt för att dom leker smarta och tror att dom är bättre än alla andra
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-05-10 09:20
men hur många av de ni nu hatar pga att de är brats vet ni att de ser ner på er?

får känslan av att ni hatar alla som häller champagne på golvet... de kan väl vara schysta för det.

2007-05-10 10:39
Hehe kul SunTzu.. Finns väl ingen anledning att hata nån för att han/hon har mycket pengar, snarare vad dom lägger pengar på..

2007-05-10 11:09
Natal

"Och jag känner en hel del överklassfolk, riktig överklass, som a) inte är speciellt rika..."

Jaha...
Nu tror jag att du måste förklara dig...?
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-05-10 11:40
Jag hatar rika som ser ner på fattiga. Alla andra är jag avundsjuk på.

2007-05-10 11:41
SunTzu: så att hälla champagne på golvet är inget hån mot de utan pengar tror du?

2007-05-10 11:56
Johnny-V8 nej nej du förstår också att det är skillnad

2007-05-10 12:00

Jag ser inte ner på "brats" så länge de inte ser ner på mig, jag dömer folk efter deras bemötande/beteende och inte deras ekonomi. 
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2007-05-10 12:01
Jag har problem med alla människor som inte ser utanför sin egen existens. Som bara antar att alla andra i hela världen har exakta samma förutsättningar som de har men att det har kastat bort sina chanser och nu ligger på gatan med en kopp.

Jag gick i grundskolan längst ut på röda linjen (hallunda) och gymnasiet i Liljeholmen, friskola för priviligerade barn typ. Det var en klassresa som jag aldrig trodde var möjlig. Första året kom det fram en brud till mig och frågade varför jag var trött. Jag svarade att det var för att jag åker ganska långt varje morgon, jag bor inte på söder. Hon svarar: vet du vad du borde göra? Du och din kille borde typ dra till Alperna och ta en liten semester. Det gjorde jag och det var jättemysigt!

Jahapp... Så av egen erfarenhet: brats suger kuk (bokstavligt) och förort kickar ass (bokstavligt).
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-05-10 12:06
Jag hatar bara bratsen som lever ut till dagens definition av ordet brat.

2007-05-10 12:08
reina du gör ju samma sak. det är så jävla pinsamt. om jag sitter och klagar på säg folk i någon söderförort ser jag inte "utanför min egen existens", men om personer där sitter och klagar på oss danderydsbor är det helt okej. lite så är det ju? eller?

2007-05-10 12:09
och jo bemötandet mot mig i skärholmen där jag jobbade bevisar ju det jag nyss skrev. folk var så jävla otrevliga mot mig, och avslutade sina meningar med "...för du bor ju i danderyd" pfft. jävligt onödigt

2007-05-10 12:12
enligt min erfarenhet - och jag talar bara för mig själv - (har för övrigt pluggat juridik fyra och ett halvt år i Stockholm) så har brats en mycket liten plats i sitt hjärta för svaga människor. Punkt. De har dessutom ofta varit mycket rädda för människor som inte har pengar av någon anledning. Som att det är en sjukdom att inte vara rik.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-05-10 12:17
jag vet inte vad det är för idioter du har träffat men det är den minoriteten som förstör för oss andra. lägg inte all fokus på den lilla klick som utmärker sig. det är det alla gör. egentligen bryr jag mig inte, för jag är ingen "brat" uppenbarligen (om man läser människors definition av det), men den är bara så pinsamt hela tråden.

2007-05-10 13:17
Johnny-V8 P28

fan det keffaste jag hört, ett "hån"? att hata nån för att de spenderar pengar är ett hån mot friheten att leva sitt eget liv, i min mening värre än att se ner på nån fattig.
Rappare

2007-05-10 13:33
hatet bygger inte på deras rikedon, det är deras fucked up "jag är bättre än dig" attityd. sen ska man fan slita för sina pengar, hade inte varit stolt om jag aldrig behövt jobba men ändå kunna beté mig svinigt och tycka till om politik, vet man inte hur saker är så ska man fan inte yttra sig, blir fan lack nu bara för det..

2007-05-10 13:49
SunTzu: konstigt att du har hört det då du precis hittade på vad nån tycker...

2007-05-10 13:56
läs igen

2007-05-10 14:07

SunTzu: jag blir inte klokare... varför skulle man inte kunna se det som ett hån, alltså vad finns det för anledningar att hälla champagne på golvet?

2007-05-10 14:08
jag reagerade mest över att du lade till ordet hata.

2007-05-10 14:11
aha nu såg jag hur det kom till min mun och vände

2007-05-10 15:09
SunTzu:
Att sputa champagne... Ja du, klart som fan att det är ett hån. Självklart får du göra vad du vill med dina pengar, du kan tex ställa dig framför en hemlös och elda upp en tusenlapp framför ögonen på honom, det är ditt val, men fortfarande ett hån.

2007-05-10 15:21
Som någon skrev; man kan avsky sättet att slösa pengar, men att hata för att någon HAR pengar är ju bara löjligt.

2007-05-10 16:20
ATLien F22

"..jag dömer folk efter deras bemötande/beteende och inte deras ekonomi."

Samma här.
We remember Køge Bugt!

2007-05-10 16:32
det håller jag också med om, kan också säga att det krävs ganska mycket för att jag ska hata någon. I ordets rätta bemärkelse, sen kan man(jag) väl slänga ur sig det för att lätta på lite tryck för stunden, det är väl egentligen en annan femma.

2007-05-10 16:42
Pati F23

Var inte så politiskt korrekt, det är verkligen inget hån att hälla champagne, det är bara en kul grej. Att elda pengar framför uteliggare må däremot vara ett hån. Men det är som sagt skillnad. Är man så känslig kan man ju ta det mesta som ett hån.

daviden P25

man kan också avsky dig för att du är prylbög, avsky feminister för att de inte rakar sig, avsky kommunister för att de är äckliga, avsky gamla människor för att de luktar illa. finns alltid anledning att hata, men tydligen är det mer rätt att hata folk med pengar när man själv är en fattig soffliggare.