Ta mig inte helt fel nu. Att känna längtan är en del av hur kroppen fungerar, men att känna det så intensivt att det påverkar din relation tror jag inte är helt normalt, särskilt med tanke på att du inte är 35 och har väldigt bråttom. Då känns det som att det finns något underliggande där.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Då är det inte en längtan längre, då är det en besatthet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Pls, ta det från en erfaren förälder, som dessutom jobbat inom psykiatrin och socialvården... Be hon att INTE skaffa barn! Inte än på ett bra tag!
Producent
2012-12-19 11:22
Nu har ni tagit upp flera anledningar till att inte skaffa barn. Vad finns det för anledningar att skaffa barn? När ska man göra det om man ska göra det?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Moderator
2012-12-19 11:29
Man ska göra det om man har nice gener man vill föra vidare.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Människan är ett djur, vi har samma drifter som våra "släktingar" babianen. Men i stället för att visa en röd rumpa när vi är fertila så brukar tjejer idag använda mer rött i klädväg när de är fertila. Typ röda naglar, röda läppar osv.. Inget vi tänker på själva, men forskning har visat det :) Med andra ord vill jag påpeka att det inte bara handlar om vår uppväxt eller hur vi tänker och känner, utan också om en biologisk längtan.
Producent
2012-12-19 11:44
KaptenKrok skrev: Man ska göra det om man har nice gener man vill föra vidare.Ok, men när ska man göra det?
Och vem är det som avgör om min gener är nicea?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Man ska göra det om man har nice gener man vill föra vidare. Såna tankar förekommer i stollepartiet och liknande, lägg ner.
Brazen: Oh, jag försökte läsa första boken på svenska men slutade läsa efter första sidan då jag vart förbannad på översättningen. Ska försöka på den engelska versionen någon dag :) Andra boken ska visst skilja sig från tv-serién berättade killen. Blev visst lite off topic ^^ skriv i mail om du vill fortsätta prata :)
Moderator
2012-12-19 12:09
Dopeness skrev: Ok, men när ska man göra det? Och vem är det som avgör om min gener är nicea?Det var mest ett försök till lite humor. Jag antar att du själv får avgöra om dina gener verkar nicea eller inte.
Mina anledningar till att vilja skaffa barn är flera. Dels ska det bli roligt att försöka uppfostra något som är en del av mig och en del av den jag älskar, men samtidigt helt egen. Dels ser jag fram emot känslan av en familj jag har varit med och skapat och gemenskapen jag hoppas kommer finnas där. Sen tror jag att den kärleken man kommer känna till sina barn är helt omatchad och det lär ju vara en rätt fantastisk känsla.
När man vill skaffa barn är väl högst individuellt, men för mig är det när jag har stabil inkomst och fått njuta ett år eller två av den stabila inkomsten.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Producent
2012-12-19 12:55
KaptenKrok Jag antar att du själv får avgöra om dina gener verkar nicea eller inte. Jag tror nog att mina gener är nicea, jag är lång, stark, välutrustad, intelligent, kreativ, har fortfarande hår på huvudet. Vet inte om det räcker, har självklart massa dåliga sidor också.
Mina anledningar till att vilja skaffa barn är flera. Dels ska det bli roligt att försöka uppfostra något som är en del av mig och en del av den jag älskar, men samtidigt helt egen. Dels ser jag fram emot känslan av en familj jag har varit med och skapat och gemenskapen jag hoppas kommer finnas där. Sen tror jag att den kärleken man kommer känna till sina barn är helt omatchad och det lär ju vara en rätt fantastisk känsla. Bra anledningar, men jag tror inte att det bara är kul med barn, kan nog vara svårt och jobbigt. Sen skaffar man inte bara en bebis, man skaffar sig en till människa, man kommer vara förälder resten av livet och det går inte att dra sig ut, man kanske t.o.m får barnbarn en dag? Jag tror att den dagen man själv blir förälder måste man sluta vara barn.
När man vill skaffa barn är väl högst individuellt, men för mig är det när jag har stabil inkomst och fått njuta ett år eller två av den stabila inkomsten. Oj, då kommer det nog dröja många år tills jag skaffar barn. Sen kanske man måste bo större än en liten 1:a. Och en tjej kanske också..
Moderator
2012-12-19 13:00
Dopeness skrev: Bra anledningar, men jag tror inte att det bara är kul med barn, kan nog vara svårt och jobbigt. Sen skaffar man inte bara en bebis, man skaffar sig en till människa, man kommer vara förälder resten av livet och det går inte att dra sig ut, man kanske t.o.m får barnbarn en dag? Jag tror att den dagen man själv blir förälder måste man sluta vara barn.Det jobbiga är väl lite av charmen också. Sen just det att man måste offra sig för något som helt plötsligt blev mycket viktigare än ens egna ytliga behov.
Oj, då kommer det nog dröja många år tills jag skaffar barn. Sen kanske man måste bo större än en liten 1:a. Och en tjej kanske också.. En tjej kan nog vara ett bra ställe att börja på, om man är lagd åt det hållet. En partner åtminstone.
Sofia, går i terapi och har gjort det i över ett år nu, börjar ta mig till slutet på det hela och det känns bra. Har ju, precis som alla andra, både uppåt och neråt perioder, men just nu är jag relativt stabil i mitt mående och med mina känslor. Alltså, det påverkar ju inte min relation så mycket. Han kan väl tycka att jag är lite väl: åååååh, kolla vilken söööt! tänk vilka söta ungar vi kommer få sen. Men det är inte så jättemycket mer än så, just nu.
Jag tror min längtan är både mental och biologisk. Känner verkligen att jag vill uppleva allting med att ha barn. Och att det snart är dags att göra det. Tänkte alltid att jag skulle bli mamma först vid 27, om jag ens skulle skaffa barn, men för mig är det helt okej om det skulle komma en redan igår :p
Krossad, precis! (Skriver mer i mailen ^^)
Håller med Dopeness, vad finns det för fler anledningar för att skaffa barn?
Tycker att Kaptenen har väldigt bra anledningar, men vad finns det för fler?
Forward skrev: Pls, ta det från en erfaren förälder, som dessutom jobbat inom psykiatrin och socialvården... Be hon att INTE skaffa barn! Inte än på ett bra tag!Är det riktat till mig? Att jag inte ska skaffa barn på ett bra tag?
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Är det riktat till mig? Att jag inte ska skaffa barn på ett bra tag? JA! Lita på mig!! Don't do it!! Inte än på ett tag, vänta några år!
Varför ska jag inte göra det än?
Varför ska jag inte göra det än? Med tanke på allt du skrivit... Mogna lite mer! Men det är ingen brådska, bara vänta ett bra tag. Par 3 år åtminstone!! Och din ålder talar för dig, du har ingen brådska...
Försöker bara förstå nu. Var är det jag har skrivit att jag inte är mogen? Har mognat väldigt mycket dom senaste tre åren och har vuxit upp ordentligt. Vet själv att det inte är rätt läge att skaffa barn exakt just nu (inte för att jag hade haft något emot att bli preggo nu), men att vänta ett bra tag tror jag inte att jag vill alls.
men att vänta ett bra tag tror jag inte att jag vill alls. Där har du 1 anledning!
Så: för att jag inte vill vänta, borde jag vänta? Jag fattar ärligt talat inte..
Producent
2012-12-19 15:51
Du förstår när du blir äldre
Jag blev farsa när jag var 21 och tjejen var 17. Har alltid faschinerats över hur grymt bra allting gick och vilken sjukt fin kille vi har. Och jag är verkligen inte vad gemene man skulle kalla en idealförälder, än värre var jag på den tiden. Iallafall. Lusten att ha barn är biologiskt instinktiv och sund, ingenting man vill bli av med. Man träffar en människa som har bra gener kan man krasst säga och man kan se hur ett barn med denne individ har gode förutsättningar för att klara livet. Evolutionen handlar om detta. Jag tycker du ska hålla kvar förhållandet ett tag till innan du fattar några beslut. Ser inget fel i att vänta med varesig karriär eller barn. Jag jobbade på äldreboende under ett par år och har pratat med åtskilliga döende människor, och en tänkvärd sak är att jag inte har träffat EN ENDA som har sagt att de önskar de hade lagt mer energi på sina karriärer, jobbat mer och dragit in mer pengar. Utan ALLA pratar om att de önskar de hade lagt mer tid på sina familjer och sådana de höll av. Så min ståndpunkt är nog tydlig. Jag skiter i vad skatteverket förväntar sig av mig och är hellre lycklig.
Every man is a born loser. Not every man is a born winner.
De bästa sakerna i livet är inte saker.
At the gates of Eternity...
Jag jobbade på äldreboende under ett par år och har pratat med åtskilliga döende människor, och en tänkvärd sak är att jag inte har träffat EN ENDA som har sagt att de önskar de hade lagt mer energi på sina karriärer, jobbat mer och dragit in mer pengar. Utan ALLA pratar om att de önskar de hade lagt mer tid på sina familjer och sådana de höll av. Word. Jag fick exakt samma erfarenhet när jag jobbade med äldre. Känns nästan som att alla unga människor borde arbeta inom äldrevården någon gång. Man får ett helt annat perspektiv efter det.
Du förstår när du blir äldre Precis d jag menade.Word. Jag fick exakt samma erfarenhet när jag jobbade med äldre. Känns nästan som att alla unga människor borde arbeta inom äldrevården någon gång. Man får ett helt annat perspektiv efter det. Men att folk inte utnyttjar d mer, galet. Äldre människor sitter ju på erfarenheten kids saknar. Äldre har ju been there and done that gällandes det mesta. Flesta av oss har ju äldre i släkten, mormor, morfar, farfar. farmor... Sitter på en hel del erfarenheter kring livets alla funderingar man har.... Jag har rest omkring mycket i Afrika, många länder där är det vanligt med äldre som rådgivare kring livet och vardagen.. Var vanligt i Sverige också en gång i tiden då man alltid för det mesta hade äldre släktingar i närhet och boende som man alltid kunde vända sig till vid dylikt bl.a....
Okej, tycker fortfarande det är en väldigt otydlig grej att skriva...
känns lite som att vissa missförstod mig. jag menar inte att man ska hålla ihop om man mår skit med varandra. de kommer att hålla ihop för att de är vänner och har ett polyförhållande. tar knullkärleken slut kan de fortfarande vara vänner och bo ihop. hade de varit mono hade det kunnat bli katastrofalt att bo ihop efter att kärleken sinat. så bör inget barn behöva växa upp.
sofiabayo Det känns väldigt fördomsfullt att säga att man måste vara två för att ta hand om ett barn. Det viktigaste tror jag, är att man har stöd runtomkring sig i form av familj och vänner som hjälper till. hahaha oxymoronen...... först säger du att det låter fördomsfullt att säga att man behöver vara många runt ett barn och sen säger du att det är viktigt att man ska vara många runt ett barn. hur ska du ha det? also, var skrev jag att man MÅSTE vara 2? jag skrev att det är att föredra om man är MINST 2, och kan lägga till att jag anser att man HELST bör vara 5 eller fler eftersom barn mår bra av så många vuxna som älskar dem som möjligt.
Jag jobbade på fritids några år efter studenten och efter jag slutade där så var jag fullständigt allergisk emot barn under några år men det är först nu jag känner att jag nog ändå vill ha barn. Känns som om det vände tvärt nu på några månader, ifrån att absolut inte vilja ha barn till att tänka mig att ha ivf två. Men först blir det en vovve eller två...hehe
Rahamadjan av GU-PA!
junkgirl skrev: känns lite som att vissa missförstod mig. jag menar inte att man ska hålla ihop om man mår skit med varandra. de kommer att hålla ihop för att de är vänner och har ett polyförhållande. tar knullkärleken slut kan de fortfarande vara vänner och bo ihop. hade de varit mono hade det kunnat bli katastrofalt att bo ihop efter att kärleken sinat. så bör inget barn behöva växa upp.! Precis :)
Rahamadjan, hur gamla var barnen på det fritidset? :)
Brazen skrev: Okej, tycker fortfarande det är en väldigt otydlig grej att skriva... Ok, sorry om jag var otydlig. Vad jag menade var det här:
Att skaffa sig en hyffsad utbildning och ett "bra" jobb är samhällets förväntningar och någonting som ingår i läroplanen för oss som barn. Utan de här prylarna så anser inte samhället att du är lika bra, förstår du? Dessutom får du en belöning i form av mer pengar och du hjälper samhället genom att betala mer skatt.
Så, det är samhällets förväntningar på individen. Därför LÄR vi oss att vi ska vänta med att skaffa barn tills vi har en massa pengar på banken och en bra utbildning och jobb osv.
Vilket är befängt, för alla vet att det ungar behöver är tak över huvudet, mat och en massa kärlek så blir de starka och lyckliga individer. Så jag tycker absolut man kan skaffa barn tidigt om man har kärleken att ge, för den är det väsentliga, pengar löser sig.
Every man is a born loser. Not every man is a born winner.
junkgirl först säger du att det låter fördomsfullt att säga att man behöver vara många runt ett barn och sen säger du att det är viktigt att man ska vara många runt ett barn. hur ska du ha det? Jag syftade på att det är fördomsfullt att säga att barnen behöver båda sina föräldrar i sin närhet för att må bra, när det faktiskt kan vara så att barnet ibland mår bättre av att föräldrarna flyttar isär. Många barn växer upp med bara en av sina föräldrar ( den ena har dött till exempel ) och blir alldeles utmärkta människor, och andra barn växer upp med båda sina föräldrar och blir uppfuckade. Det viktigaste är inte att båda föräldrarna finns tillgängliga utan det viktigaste är hur mycket kärlek barnet får av de människor som finns omkring den. Oavsett om det är en farbror, god vän till föräldern eller en lärare. Att påstå att båda föräldrar måste finnas tillgängliga i samma hus är väldigt old-school och låter nästan lite religiöst.
Men om din syster och hennes partner slutar som goda vänner och kommer bra överens även när de gör slut, så är det skitbra, men det är inte alltid folk gör slut på dom premisserna.
hillbilly skrev: Brazen skrev: Okej, tycker fortfarande det är en väldigt otydlig grej att skriva... Ok, sorry om jag var otydlig. Vad jag menade var det här: Att skaffa sig en hyffsad utbildning och ett "bra" jobb är samhällets förväntningar och någonting som ingår i läroplanen för oss som barn. Utan de här prylarna så anser inte samhället att du är lika bra, förstår du? Dessutom får du en belöning i form av mer pengar och du hjälper samhället genom att betala mer skatt. Så, det är samhällets förväntningar på individen. Därför LÄR vi oss att vi ska vänta med att skaffa barn tills vi har en massa pengar på banken och en bra utbildning och jobb osv. Vilket är befängt, för alla vet att det ungar behöver är tak över huvudet, mat och en massa kärlek så blir de starka och lyckliga individer. Så jag tycker absolut man kan skaffa barn tidigt om man har kärleken att ge, för den är det väsentliga, pengar löser sig.Intressanta tankar! Tack, det vidgade mina vyer litegrann :)
sofiabayo att barnen behöver båda sina föräldrar i sin närhet för att må bra att båda föräldrar måste finnas tillgängliga i samma hus fast var har junkgirl ens sagt detta?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Misery_chickviktigaste jag känner angående när man bör skaffa knoddar är den ekonomiska tryggheten, och även tryggheten i ett hem med minst 2 närvarande föräldrar.
ja, det är vad hon tycker är viktigast ja, hur du får det till att hon säger att barn behöver båda föräldrar för att må bra, eller att de måste bo under samma tak förstår jag inte, jag tycker du vrider vad hon säger till något helt annat än vad hon faktiskt säger nu.
Då får du nog läsa hennes inlägg igen. Känner man inte henne så kan det låta som att hon tycker det är ett sämre alternativ att inte bo ihop med den man skaffar barn med. Jag tycker bara man ska vara noggrann med hur man säger saker på internet, för det kan lätt tolkas som fördomar och okunskap. Just sayin.
Att påstå att båda föräldrar måste finnas tillgängliga i samma hus är väldigt old-school och låter nästan lite religiöst. A men... Inte ett måste eller behöver betyda katastrof men ALDRIG fel som barn att ha båda föräldrarna tillgängliga. Flyttar man isär håll boendet så nära som möjligt. Aldrig fattat varför skaffa barn och sen spendera halva livet ifrån varandra.
Forward skrev: Att påstå att båda föräldrar måste finnas tillgängliga i samma hus är väldigt old-school och låter nästan lite religiöst. A men... Inte ett måste eller behöver betyda katastrof men ALDRIG fel som barn att ha båda föräldrarna tillgängliga. Flyttar man isär håll boendet så nära som möjligt. Aldrig fattat varför skaffa barn och sen spendera halva livet ifrån varandra. Bra om båda finns tillgängliga, men inte förankrat i verkligheten eftersom de flesta inte håller ihop hela livet, och behöver inte alls vara de ultimata för ett barn i heller.
bayo nejdå, jag har både läst och förstått hennes inlägg. ser du inte någon skillnad på:" jag tycker det är viktigt för barn med xxx" och "barn måste ha xxx för att må bra" så är det faktiskt hos dig problemet ligger, inte junkgirl. och hur var det där med att föräldrar måste bo under samma tak, vad var det hon skrev som du tolkade som det?
Misery Det är skillnad på att säga "jag tycker det är viktigt att för barns trygghet att dom har båda sina föräldrar närvarande" och på att säga "jag tycker det är viktigt att barnet har människor omkring sig som ger den trygghet". Att ha båda föräldrarna i sin närhet behöver absolut inte betyda att barnet har det tryggt. Jag bara säger att det är lätt att misstolka. Inget mer ;)
För övrigt så förvånar det inte mig att du hoppar in i den här diskussionen. Den dagen du skriver något positivt till eller om mig i en tråd, så lär det regna grisar från himmelen.
SofiaBayo fast inga av de där citaten i ditt senaste inlägg är ju vad du alldeles nyss påstod att hon sagt, du sa inte alls bara att det är lätt att misstolka, du påstod att hon sagt saker hon överhuvudtaget inte sagt. ...och hur var det nu med det där om att föräldrar måste bo under samma tak?
...och hur var det nu med det där om att föräldrar måste bo under samma tak? ..tryggheten i ett hem med minst 2 närvarande föräldrar.
det du sa var alltså:
Att påstå att båda föräldrar måste finnas tillgängliga i samma hus är väldigt old-school och låter nästan lite religiöst. och det jag undrar är nu var junkgirl påstått detta.
läste du alltså in det i
"..tryggheten i ett hem med minst 2 närvarande föräldrar. " ?
Bra om båda finns tillgängliga, men inte förankrat i verkligheten eftersom de flesta inte håller ihop hela livet Inte d jag sa... Bara att när man INTE bor ihop bra att bo nära för tillgänglighetens skull. Jag skiter i päronens tyckande, utan ungarna.
misery Vi kan vända på det. Var någonstans i hennes text kan man utläsa att det kan vara lika bra för ett barn att växa upp i ett hem med bara en förälder närvarande? That's my point. För övrigt så tycker jag du ska ge dig och låta Junkgirl själv förklara sig. Hon vet själv vad hon menade. Det är väldigt lätt att slänga ur sig saker på internet som andra kan misstolka, även om man menar något annat, de är det enda jag vill få sagt.
SofiaBayo det jag reagerade på var som sagt att du påstår att hon sagt saker om hon inte sagt, det handlar inte om misstolkning, det handlar om att du förvränger saker för att få en passande halmdocka att näbba med, och det är sjukt, sjukt uncool.
och vill du ha en privatkonversation med någon föreslår jag pm eller gästbok, detta är ett diskussionsforum, här får du faktiskt leva med att folk ifrågasätter det du skriver.
Misery_chick skrev: SofiaBayo det jag reagerade på var som sagt att du påstår att hon sagt saker om hon inte sagt, det handlar inte om misstolkning, det handlar om att du förvränger saker för att få en passande halmdocka att näbba med, och det är sjukt, sjukt uncool.Jag tog faktiskt illa upp av det och det går att misstolka. Om du inte kan se det, så kan jag inte hjälpa dig.
För övrigt så är det exakt så du gör mot mig. Jag förstår inte ens att du ibland orkar sitta ner och kritisera saker jag skriver, bara för att du ogillar mig. Om jag inte gillar någon, så lägger jag inte ens en tiondel av energi som du gör på att konstant flika in något negativt i trådar som den personen skrivit i. Om du stör dig på något jag sagt för ett halvår sedan, så hade jag föredragit att du sa det direkt till mig i ett PM, istället för att låta det pysa ut i alla trådar. Det känns väldigt elakt och omoget. Just as uncool, girl.
Misery_chick skrev: och vill du ha en privatkonversation med någon föreslår jag pm eller gästbok, detta är ett diskussionsforum, här får du faktiskt leva med att folk ifrågasätter det du skriver.Japp. Det gör jag. Men då tar jag mig även rätten att säga till när andra personer uttalar sig klumpigt.
Jag tog faktiskt illa upp av det och det går att misstolka. Om du inte kan se det, så kan jag inte hjälpa dig. det var som sagt inte det jag reagerade på, det var, precis som jag just påpekat, ditt förvrängande och halmgubbande, inte att du anser något lätt att misstolka, utan att du tar dig rätten att förvränga andras ord för att enklare kunna argumentera mot dem.
För övrigt så är det exakt så du gör mot mig. exakt var har jag lagt fram falska citat från dig?
var jag har påstått att du sagt något du inte sagt?
Jag förstår inte ens att du ibland orkar sitta ner och kritisera saker jag skriver, bara för att du ogillar mig. Om jag inte gillar någon, så lägger jag inte ens en tiondel av energi som du gör på att konstant flika in något negativt i trådar som den personen skrivit i. Om du stör dig på något jag sagt för ett halvår sedan, så hade jag föredragit att du sa det direkt till mig i ett PM, istället för att låta det pysa ut i alla trådar. Det känns väldigt elakt och omoget. Just as uncool, girl. jag är knappast på dig i alla trådar, jag är inte så värst aktiv på whoa numera överhuvudtaget, nu överdriver du återigen saker för att det ska passa dig. allvarligt talat, du borde verkligen lägga av med det där förvrängandet, det är omöjligt att ta dig på allvar när du håller på såhär.
jag tyckte du gjorde en rätt låg grej och påpekade det, du har åsikter som jag ofta tycker är rätt vridna, då blir det ju rätt naturligt så att jag ofta säger emot dig, det handlar knappast om en personlig vendetta att jag väldigt sällan håller med dig, men jag antar att det är enkelt och bekvämt att kränga på sig offerkoftan när man inte har något annat att komma med.
detta är ju enbart löjligt och grymt off topic så jag sätter punkt här.
jag är knappast på dig i alla trådar, jag är inte så värst aktiv på whoa numera överhuvudtaget, nu överdriver du återigen saker för att det ska passa dig. allvarligt talat, du borde verkligen lägga av med det där förvrängandet, det är omöjligt att ta dig på allvar när du håller på såhär. jag tyckte du gjorde en rätt låg grej och påpekade det, du har åsikter som jag ofta tycker är rätt vridna, då blir det ju rätt naturligt så att jag ofta säger emot dig, det handlar knappast om en personlig vendetta att jag väldigt sällan håller med dig, men jag antar att det är enkelt och bekvämt att kränga på sig offerkoftan när man inte har något annat att komma med. Jag har aldrig sagt att du skriver i
alla trådar där jag skrivit. Men när du väl skriver något till mig så är det ALLTID för att kritisera och påpeka om små-grejer, där du drar slutsatser och fördömanden om vad det är jag menar utan att fråga. Jag blir lika paff varje gång och jag förstår inte hur du orkar. Nästan så jag liksom är rädd för att säga något när du hoppar in i tråden och börjar kritisera något jag skrivit, för du tolkar hela tiden in allt jag säger som något negativt och vridet.
Som sagt så har jag lika mycket rätt att påpeka saker precis som du har, och du vrider konstant om saker jag sagt, men skillnaden mellan mig och dig är att jag inte pallar lägga min energi på folk som dömer mig.