Bounty : Scrotum visade sin "vithet" automatiskt nu genom att hävda att sin smärtgräns mer eller mindre går vid tabasco haha. Tabasco är inte starkt för fem öre. Som sagt, vi har alla olika definitioner av vad som är starkt. Och ja, det finns säkert en och annan svensk som lagar starkare mat "än vad min släkt gör". Och det det finns många ethnic people som inte tål stark mat alls. Nu snackar vi den större massan. Vill du tro att majoriteten av svenskar tål stark mat, go ahead. Sanningen är en annan.
At the gates of Eternity...
Wtf? Jag replikerade bara hennes kritik av kryddan, det har ingenting med min smärtgräns att göra.
BC99 verkar besatt av färger.
Walking the street of dreams
Scrotum : My bad homie, tolkade inlägget fel. Naizo : Vad får dig att tro det?
White people, sorry, men ni tål helt enkelt inte stark mat :P Det är ju allmänt känt att vita folkslag i deras kulinariska historia inte använt kryddor så länge pga att de har saknat tillgång till det rent historiskt/geografiskt. CRIBBE: Vad bubblar du om? Så du menar att starkmat inte är en vanesak och att vita människor helt enkelt inte är vana vid det? Ganska säker på att Tabasco skapades av någon vit snubbe. Vita brukar casha in på andra etniciteters idéer, inget nytt där :P Bara från första sidan. Vilka är det du syftar till egentligen?
Walking the street of dreams
Nordgermanska folkslag som historiskt inte haft kontakt med starkare mat/kryddor fören kanske 50-60 år sedan.
Inte direkt någon nyhet att det blir ras diskussioner när BC kliver in i en tråd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Guilty of charge! :)
Nordgermanska folkslag som historiskt inte haft kontakt med starkare mat/kryddor fören kanske 50-60 år sedan. Hur kan du vara så säker på det? Mer så att dom rika förde in laster av allt dom kunde få från det exotiska Amerika. Så vem som vinner krydd-masochism skulle vara sydamerikaner och europer. Min teori.
Naizo Kolla i någon annan tråd också, för om BC99 är den jag tänker på så finns det mer att finna =) True story.
Tombambadilla : Sen när delar rika med sig av sina kryddor hehe? Och varför skulle någon vilja köpa kryddor som enligt de själva "gör ont att äta" ? Har du läst svensk historia på högskolenivå?Anenkefali : Vad är det du försöker komma fram till?
Det jag skrev tidigare men inte fick något svar på; är det du eller någon annan som lyckas väva in lite nedvärderande mot svenskar/vita (vita i det här fallet, annars svenskar) i så gott som varje inlägg? Sen kanske det inte innebär att du är fixerad vid hudfärg som Naizo sa, men det är väl kanske relaterat...
Sorry för extrainlägg, men jag drar tillbaka anklagelsen tills vidare... Letar lite smått, hittar inga bevis alls. Antingen så är det inte du, eller så har jag tittat i fel trådar, men jag har inga grunder =D
BC Vet inte hur dom levde för 500 år sedan, kan utesluta att det var allmänt iaf. Precis som kakao så var det dyrt men sen blev det billigt. Smaken e som baken? Nej och vart vill du komma? Har du läst botanisk historia?
Anenkefali : Om du försöker säga att jag är rasist mot vita/svenskar så stämmer det inte hehe. Att jag däremot refererar till vita och svenskar, som just vita och svenskar, anser jag inget fel med. Jag hade däremot aldrig sagt "cracker" eller "svenne". Men som jag tidigt nämnde i tråden så har vi (hör och häpna) alla etniciteter och kulturer, olika seder och vanesaker. Jag tycker inte man ska blunda blint och förneka att någon är vit, svart eller vad nu än för hudfärg man har, utan istället ska man belysa, berika och fira det istället. Det är just faktumet att vi är olika som är charmen med att vara mänsklig. Tombatomelilla : Jag har nämligen läst svensk historia på högskolenivå. Och vi snackade just om det här kryddor och dess historik i Sverige. Du har rätt att de rika hade tillgång till vissa kryddor och annat gott, som andra inte hade. Men det var fortfarande inte chilikryddor, peppar mm som var favoriterna.
Men som jag tidigt nämnde i tråden så har vi (hör och häpna) alla etniciteter och kulturer, olika seder och vanesaker. Jag tycker inte man ska blunda blint och förneka att någon är vit, svart eller vad nu än för hudfärg man har, utan istället ska man belysa, berika och fira det istället. Det är just faktumet att vi är olika som är charmen med att vara mänsklig. Väl talat.
Jag kan heller inte se att du, någonstans i tråden, nedvärderat vita. (Själv slänger jag t o m ur mig ord som "svenne" och "blatte" hejvilt, vilket jag tycker är ok eftersom jag inte lägger någotsomhelst värde i uttrycken.)
Hörrni, var inte så överseriösa och hårklyveriösa, jag tror nog ni egentligen förstår vad BC vill ha sagt :)
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Att vita inte tål kryddor vet alla lika väl som att vi vet att kineser inte kan köra bil! ;) stop being so serious!
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Tack, grabbar :)
BC99 Håller för övrigt med om att kulturer och hudfärger är olika, var mer sättet du skrev det första på som störde mig lite. Och att jag har för mig att det är många fler inlägg som har samma ton, men det är som sagt inget jag kan bevisa eller är hundra på att det ens är du. Bra meningsbyggnad, men du fattar
Att vita inte tål kryddor vet alla lika väl som att vi vet att kineser inte kan köra bil! ;) det e ju sant för fan dom kör helt sinnessjukt dåligt och jämfört med vita människor äter dom cpstark mat
generaliseringar? javisst!
En generell sanning? javisst!
Mabuhay!
Jag fattade inte den här "asians-can't-drive" grejen förens jag flyttade till Nordamerika. They can't drive for shit! Men... alla andra ska inte snacka där borta, för alla kört katastrofalt, bara olika nivåer av katastrofalt. De ger körkort till vilken apa som helst därborta, så det förklarar saken.
Toastare
2011-09-07 23:59
scrotum, nej alltså jag kan tycka det är gott.. och i soppa ok. Men att ha det överallt det gillar jag inte. Men som du sa, smaken är som baken. BC, lägg ner ditt generaliserande. Att du snackat krydda i din historiekurs på högskolan gör dig inte till en expert. Du skrev t.ex att svenskar endast använt salt, vilket inte ens är en krydda..det är ett mineral ;) och sen stämde ju inte resten du skrev heller. De kryddor jag räknade upp var sånt som odlades på täppan och som användes som pepparrot och senap.. och också kryddpeppar (jättevanligt i husmanskost) Dessutom så är de största producentländerna av chili sydamerika och USA (de flesta rednecks gör nog starkare chili än dig)...är inte du syrian? Rätta mig om jag har fel.. och de vanligaste kryddorna/örterna/smaksättarna i syrianska/libanesisk mat är persilja, vitlök, lök, mynta, citron. Som i den mesta av den arabiska maten. Smakrik mat. Vart jag vill komma..sluta generalisera, sluta snacka i vitt och svart.. ska vi vara sånna är det inte ett afro du har på huvudet utan bara en jävla massa volym. Om du förstår min poäng..
Jag skyller allt på Emma!
Bounty : Jag sa inte att svenskar enbart använde salt, jag sa att svenskar favoriserade salt när det gäller kryddor och örter. Då salt har andra egenskap (som konservering) så är det ju självklart den "kryddan" man som fattig svensk tänker på som mest att köpa. Säger ju sig självt. Du är så ofrivilligt komisk :D Skulle pepparrot vara starkt? Eller senap? Come on homegirl?(de flesta rednecks gör nog starkare chili än dig) ? Nej jag är inte syrian. Inte ens i närhet.
BC Jag har för mig att du var kurd? Isåfall förstår jag inte hur och var du "fostrats" till att äta stark mat. Generellt använder sig stora delar av mellanöstern och nordafrika av vad som mest träffsäkert kan kallas doftande och färgrika kryddor. Stark smak visserligen, men inte starkt per se. Vi äter nog den mest smakrika maten (personlig preferens, håll i hundarna tack), men vi spelar inte ens i samma liga som sydostasien, indien och delar av sydamerika när det gäller hetta. Om du inte är kurd så kan du ignorera allt jag skrev.
Morsan etiopier, farsan kurd. Yes och det stämmer att vi kurder inte är i samma liga som sydostasien, men nu vet jag inte hur det är i ditt hushåll, men när jag växte upp så åt morsan sånna små chili frukter (jättesmå) som snacks typ och mangochutney och annat skitstarkt som man som barn började typ böla för om det ens nuddade ens tunga. Etiopisk mat är dock snäppet starkare än kurdisk. Men du skrev lite vad jag tänkte skriva, att det som är traditionellt svensk mat är starkt ibland för svenskar, men verkligen inte starkt för oss. Haft många svenska polare som tyckt att kurdisk mat är skitstark, medan vi tycker att det är vardagsmat (no pun intended). Och självklart, sätter vi vår mat i kontrast till sydostasiens, Indien, Karibien och Latinamerika, så har vi verkligen inte stark mat. Men då handlar det ju om vad man har som referensram, eller hur? Tycker du tex att det finns någon svensk mat som är stark? För dig alltså?
Själv är jag lite chilibög faktiskt, jag har oftast stark sås på snabbmaten, men det tycker jag är precis lagom. Jag är därför inte den som bör peka finger, men nej det är väl ingen direkt hemlighet att "svensk" mat är särskilt het, inte ens för mig. Däremot håller jag inte med om att den skulle vara smaklös, eller tam för det (som du skrev i början någon gång, men det kanske var ett skämt). När jag jobbade på göta-kanalbåtarna, som serverar väldigt traditionell svensk mat, fick jag en liten helomvändning måste jag säga. Varierande, smakrikt och inte alls den bild jag fått av svensk mat. Jag tror snarare att vi förknippar svensk mat med tam mat för att folk är för lata, alternativt för sekulära, för att ge maten den tid den förtjänar. Men jag håller med dig när du säger att det handlar vilken referensram man har, precis som med allt annat. Jag fick för övrigt chansen att smaka traditionell etiopisk mat när jag var i USA, och jag måste säga att det var fantastiskt. Precis sådär perfekt hett så det knullar i munnen, så att säga ;) PS Av någon anledning är jag sjukt nyfiken över hur en kurd träffar en etiopiska, sent 70-tal gissar jag, alternativt tidigt 80-tal. Intressant.
Smaklös är ju bara ett skämt hehe :) Morsans mor och farföräldrar var etiopiska judar och i början av 1900-talet i Etiopien så fick de ultimatumet att antingen konvertera till kristendom, eller stanna kvar och bli så kallade "falashas" (alltså att man inte har några rättigheter som helst). Så de flyttade till, på den tiden, ett väldigt tolerant Irak. Fanns gott om jobb också på den tiden. De flyttade runt lite hit och dit så hamnade de tillslut i Kirkuk. Och i Kirkuk så föddes min mamma och hon och farsan växte upp på samma gata.
BC99 , vad är din erfarenhet av svensk husmanskost?
Vi blir aldrig som dom från stan!
Cripplarn : Förmodligen samma som alla andra svenskar som vuxit upp i detta underbara land. Plus jag har ätit "medeltidsmat" några gånger också. Inte så gott, men intressant. Vad är din erfarenhet?
Det må vara fördomar men samtidigt ganska logiskt att man med en etiopisk mor och en kurdisk far kanske inte äter svensk husmanskost i samma utsträckning som s.k. "pursvenskar" (skräckord, jag vet, låt oss inte hänga upp oss på det)? Om vi jämför detta med en förvisso ganska så diffus men ändå genomsnittlig jämnårig till dig med kanske 50-talistföräldrar (kanske med uppväxt eller nära band till ett äldre Sverige eller landsbygden om man så vill) så väntar jag mig en ganska så stor skillnad. Jag säger inte att det är så, jag blir bara nyfiken. Matvanorna i Svenska hem har ju förändrats ganska radikalt under din livstid och husmanskosten tar ju mindre och mindre plats. Det intresserar mig ändå.
Det är kul att ni (inte du specifikt) kan anta sådana saker, men när jag gör det, då blir det jädrans liv och snack om att jag är rasist mot vita hehe :) Min mamma lagar en hel del svenskt också ibland. Självklart har det kurdiska/etiopiska köket var dominant, men mor har bred syn på mat. Men believe it or not, jag fattar exakt vad du menar. Men nej, jag är väl bekant med svensk mat. Gick i svensk skola och hemkunskap. Jag är trots allt 28 år gammal, vilket räknas som old school här på Whoa bland alla young punks :P
Detta var mina funderingar bara, ingen annans.
Vill bara klämma in att tabasco visst är starkt, men det är knappast habanero. Dricker man tabasco så upplever man det som starkt.
BC99: jag tackar för ditt svar förresten, hehe!
Tack själv :)
Vill bara klämma in att tabasco visst är starkt, men det är knappast habanero. Vill bara klämma in att det finns habanero-tabasco ;)
Men den är lite för mycket hetta i förhållande till smak.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Toastare
2011-09-11 02:12
BC, då har du inte gjort egen senap, eller använt senapspulver.. och pepparrot kan visst vara riktigt starkt. Odla själv och använd en riktigt"ung" pepparot. Men jag är ju bara svensk. Måste lämna tråden, ska salta in lite kött nu...
Jag skyller allt på Emma!
Producent
2011-09-11 02:44
Jag tycker att mat kan bli starkt av vitlök och det har funnits sedan 1500 talet i sverige.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Bounty : Sure thing :) Salta ordentligt, hört att det ska bli en riktigt kall vinter :PDopeness : Starkt vet jag inte, men ordentlig med smak får det.
sverige är ett smaklöst land...get used to it or learn how to cook.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2011-09-12 21:38
Smak är inte=hetta
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.