I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jätte stark mat - masochism?

Övrigt - Blandat

Moderator

2011-08-22 19:33

Jätte stark mat - masochism?

Har funderat lite om det här med jävligt stark mat som vissa verkar tycka om.
Hur fan kan man tycka om när det bränns i käften? Alltså jag tycker om när maten är kryddig så den får en bra smak, men inte fan när det verkligen bränner i käften.

Jag har nån polare som alltid ska insistera med att äta överdrivet stark mat och påstår att det är gott, hur fan kan något vara gott när det bara bränns? Kanske är någon vriden variant av masochism, vad vet jag.

Såå, finns det några sadister här som försöker bränna sönder munnen med sina måltider? Isåfall, vad är anledningen?

//TW

2011-08-22 19:41
Man vänjer sig. En indier skulle ju dricka tabasco som hallonsaft.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-08-22 19:42
Jag tar alltid väldigt mycket tabasco i soppa. Det är en skön kryddig smak, men visst bränns det i käften, men smaken väger över. Inga problem med stark mat liksom. När sushin är slut så brukar jag också sitta och slicka i mig wasabin, mest för att den är god liksom.

2011-08-22 19:44

No cake for the impurity!
Poet

2011-08-22 20:11
White people, sorry, men ni tål helt enkelt inte stark mat :P

För mig och många andra bränns det inte och det känns bara värdelöst att äta mat som inte har ordentligt krydda.
At the gates of Eternity...

2011-08-22 21:04
bc sa det bra. jag tycker om stark mat. däremot KAN det bli för starkt, som t.ex. den starka såsen på falafeln på pusher street

2011-08-22 21:07
Stark mat är gott! Jag gillar att ha en del chili i det jag lagar, överdriver ju inte med krydda men jag gillar när det bränns och man får svettas lite :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-08-22 21:10
Om ni vill prova starkt så kan ni ju köpa Beyond Insanity ;D
Älskar starkt.. men fan, den går knappt att använda.

Ett tag så hade jag tabasco på mackor, och på all mat, f.ö.

2011-08-22 21:29

Moderator

2011-08-22 21:41
verkar inte vara så ovanligt detta då, fattar absolut inte vad som är grejen med att det ska brännas som fan i käften när man äter, som sagt, kryddig mat som det är lite fart i det funkar, men när det börjar bli obehagligt pga för mkt chili osv, det går fet bort för mig iaf.

Kan ni berätta vad som är så fascinerande med att det bränns som fan när ni äter? =)
//TW

2011-08-22 21:46
Som sagt innan så är det ju olika från person till person, det som bränns för en person kanske inte bränns alls för en annan.

När jag lagar mat till mig och min käre sambo så snålar jag alltid med det starka men hon tycker det bränns ändå :)
- Det släcks.

2011-08-22 21:48
Ska ju inte brännas för mkt, bara lite lagomt :p
Men ja, är olika från person till person. Man härdas av att äta starkt.

2011-08-22 21:49
Haha för bara någon timme sedan hällde jag några droppar tabasco i käften för jag blev sugen. Sen hade jag svårt att sluta för att det var så gott, det blev en hel del droppar och det sved i en kvart.

Det var inte för att bränna mig själv masochistiskt utan för smakens skull (själva tabascon), även om man skulle kunna säga att hettan är en smak i sig.

När man är van vid stark mat så uppfattar man det inte som smärta i munnen, det ger snarare en kick, men då pratar jag måttligt stark mat. Jag är inte killen som alltid måste beställa det starkaste på restaurangen.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2011-08-22 21:57
En riktig man kryddar sin mat med grillkrydda och snus, allt annat är för fjollor!
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Moderator

2011-08-22 22:19
UncleSam P32 haha självklart ;D

Har också haft en känsla av att krydda mat är typ ett sätt att visa "Kolla hur stark mat jag äter, ser du hur hård jag är?". typ hahaha, men visst, jag förstår att det finns folk som har blivit "härdade".
//TW

2011-08-22 22:43
En orsak till att stark peppar och liknade är så vanliga i tropikerna är att kött och andra matvaror snabbt blir förstörda. Den starka smaken av chilipeppar kan effektivt kamouflera all antydan till dålig smak i maten. Det finns även de som menar att stark chili verkar bakteriedödande – en stor fördel i ett varmt klimat. Till detta tillkommer att capsaicin, som är den aktiva delen i chilipeppar, stimulerar produktionen av magsaft, saliv och slem. Det ökar aptiten i ett klimat som annars fungerar aptithämmande. Ämnet höjer även kroppstemperaturen så att man börjar svettas och därmed blir avkyld.
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2011-08-23 00:41
Har alltid älskat stark mat, är dock från bosnien och de mesta av vår mat är stark men jag gillar att ha de extra starkt, tycker inte det bränner ett dugg i käften utan bara smakar gott helt enkelt

tobasco är grymt
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-08-23 03:26
folk som säger att det inte bränner har förlorat större delen av sina smakkörtlar..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-08-23 10:09
^ kan va sant dock beror det ju hur du anväder tobasco till maten, tror också att om jag använde det som sås till all mat eller bara drack så skulle de brännas som fan men jag blandar ner tobasco mer i grytor som jag vill ska få starkare smak dock kan jag även använda det istället för ketchup ibland och sånna saker.
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-08-23 12:05
Boyz n the wood

2011-08-23 12:08
nali
Vad finns det för starka bosniska rätter? Jag har käkat en del bosniskt och det mesta verkar vara vanlig "medelhavsmat".
Boyz n the wood

2011-08-23 21:20
Jag älskar skitstark mat, tyvärr gör inte min mage det, skit
http://duckdown82.tumblr.com/
Poet

2011-08-23 23:16
Arttack: There you go, homeboy! Kallare länder/folkslag är ju notoriskt kända för att ha smaklös mat!

Nej men skämtåsido, mat ska smaka!

2011-08-24 13:27
Arttack

vad var det för fel på mitt inlägg? var faktiskt riktat till BC99 rasteori med.
hm, ja det var juh samma.

2011-08-24 15:21
CRIBBE
Läser inte trådarna så noga. Men om du blev ledsen så ber jag om ursäkt. Det var inte meningen att pissa på din parad. Hade jag sett att du kopierade en artikel rakt av och försökte spela brainiac hade jag nog länkat ändå.
Boyz n the wood

2011-08-24 16:59
Arttack
Wow, jätte cool, verkligen :O kan du inte länka din blogg så jag kan få läsa om din ursäkt kopierad och länkad igen.

2011-08-24 17:18
Mat ska smaka mat, inte krydda.
Ser inte heller någon mening med att krydda som in i helvete, det blir bara äckligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2011-08-24 17:23
Eller hur, folk som anser sig själva vara duktiga på att laga mat säger ofta "ketchup gör att det bara smakar ketchup". Jamen hejohå, vad gör inte den maten som man överdriver kryddningen i då? Jo, den smakar bara krydda.
//TW
Skivsamlare

2011-08-24 17:32
Ett ord; Arslebränna.

Fyyyfaaan för arslebränna!!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-08-24 18:34
http://extremefood.se/default.asp?lid=5&ulid=22&uulid=35&show=1

Var inne på att köpa dessa habaneroklubbor och bjuda random personer på krogen.

Tycker själv inte om att äta stark mat då man inte får ut mycket smak av dom andra delarna. Däremot så kan jag äta det vid sidan av.

Poet

2011-08-25 00:01
Catch a joke, alla kryddhatare, mycket mat (speciellt kött) smakar ju fan knappt något utan just kryddor.

Grow a pair och lär er att njuta av riktig mat :P

2011-08-25 00:17
Mat ska kryddas, men det ska kryddas till den gräns vart man faktiskt njuter av maten och till den gräns vart en kock kan säga "bra kryddat!" och inte "GE MIG VATTEN!" :)))))

ya'll wierd.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-08-25 00:20
Asså egentligen så kan man väl säga att man ska krydda så man själv och dem man möjligtvis lagar mat till tycker det är gott? Fuck kockar liksom :)

(Så länge man nu inte lagar åt en kock, men det säger väl sig självt.)
- Det släcks.
Rappare

2011-08-25 09:47
Gillar man lite starkare mat kommer man ju vänja sig vid och bygga tolerans mot det. Jag märker redan att jag äter betydligt starkare mat än jag gjorde för bara nåt år sen.
Rappare

2011-08-25 09:48
BC99
Jag hoppas du var ironisk med det du antydde på vita människor :D
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Poet

2011-08-25 11:32
Sincedayone: Ja och nej. Det är ju allmänt känt att vita folkslag i deras kulinariska historia inte använt kryddor så länge pga att de har saknat tillgång till det rent historiskt/geografiskt. Och då behöver man inte vara Einstein för att förstå att många är inte vana vid kryddor (inte bara starka) och finner det obehagligt.

Så det är inget genetiskt precis. Min rumskamrat i Kanada (som var vit) hade vuxit upp i Bahamas under sin barndom och han älskade allt vad kryddad mat hette (han åt mycket starkare mat än vad jag pallade tex!) medan hans flickvän tyckte att typ tomat i maten var tillräckligt starkt.

2011-08-25 11:36
I länder närmare ekvatorn gillar folk oftare stark mat. Hörde en indisk kock säga att det har att göra med att få igång svettningen för att kyla ner kroppen.

Sen ska väl stark mat släppa lös en del endorfin och det får en att komma tillbaks.
Folk som ätit stark mat sen de var barn är ju nästan beroende. Det är helt klart en vanesak, ju mer stark mat man äter ju mer kan man tolerera och tycka om den.

2011-08-25 11:49
Det är skillnad på att smaksätta mat och stark mat och BC99 du snackar bara massa blaj. Gissa vem som skapade Tabascon tillexempel...

wackcent2.0 tredje gången gilt :D

2011-08-25 12:02
wackcent2.0 tredje gången gilt :D

I iz a lazy cunt :)

Läster ett par där uppe, ett par där nere och håller tummarna för att man inte blir ett eko :)

Poet

2011-08-25 12:24
CRIBBE: Vad bubblar du om? Så du menar att starkmat inte är en vanesak och att vita människor helt enkelt inte är vana vid det?

Ganska säker på att Tabasco skapades av någon vit snubbe. Vita brukar casha in på andra etniciteters idéer, inget nytt där :P
Rappare

2011-08-25 12:35
sincedayone

Jag hoppas han var rasistisk..!

BC99

Å andra sidan ser du ju nästan uteslutande vita i alla "jag ska äta en chilipeppar från vuxen i helvetets eldar" videos på youtube, hehe. Men det beror ju iofs på något helt annat.

2011-08-25 12:43
Att vara kryddvan är inte mycket till hjälp när svensken plockar fram surströmmingen och ser de ömnäsade folkslagen fly i panik.

Om vi nu ska ha ett mindre raskrig över mat här på Whoa, haha!
Intressepenisen hårdnar!

2011-08-25 13:07
wasteapa: hah! :)

2011-08-25 13:15
BC99
Jag tror din syn på hudfärg är ditt problem.

Detta är blaj..
Det är ju allmänt känt att vita folkslag i deras kulinariska historia inte använt kryddor så länge pga att de har saknat tillgång till det rent historiskt/geografiskt. Och då behöver man inte vara Einstein för att förstå att många är inte vana vid kryddor (inte bara starka) och finner det obehagligt.

Tror att din syn på smaklösmat kommer från macdonalds och skolmatsalar .. Och det har nog förstört mycket av folkssmaklökar oavsett vilken färg du har på huden.

Rappare

2011-08-25 13:28
CRIBBE

Kom igen nu. Det krävs inte direkt ett geni att lista att ut att kulturer med mindre kryddor och starka kryddor i mat hushåller ett folk som är ovana vid kryddor och starka kryddor.

2011-08-25 13:48
Omen22

Ni får ha era rastankar för er själva jag kan tyvärr inte hålla med om dem.

2011-08-25 13:51
Det BC skriver är ju verkligen inte blaj. Som han sa så handlar det heller inte om genetik utan om vana, självklart är ju även vita som är uppväxt med stark mat lika vana med det som en mörkhyad person.
Däremot är det ju vanligare mat stark mat i andra länder, inte så konstigt att de är mer vana än de flesta här.
- Det släcks.
Rappare

2011-08-25 13:51
CRIBBE

Ras är inte samma sak som kultur? Snälla nån.

2011-08-25 13:55
Omen22

nej men vita folkslag är väl ett ord som en rasteoretiker skulle använda sig av eller ?
Rappare

2011-08-25 13:58
CRIBBE

Ja, när man refererar till den kultur som är byggd av vita folkslag, vilket BC99 gjorde.
Vad syftar du på?

2011-08-25 14:01
Att det är bullshit.