I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jätte stark mat - masochism?

Övrigt - Blandat

Rappare

2011-08-25 14:07
Alltså, det är ganska enkel matte.
Folkslag A bygger Kultur A baserat på de resurser de har tillgång till, och vänjer sig vid den.
Folkslag B bygger Kultur B baserat på de resurser de har tillgång till, och vänjer sig vid den.
När Kultur A och Kultur B möts och tar del av varandras kulturer finns de saker som de olika folkslagen har svårt för att vänja sig vid hos varandra, och när det kommer till något så enkelt som krydda är det något rent fysiologiskt.

Haha, vilken del menar du är bullshit?
Rappare

2011-08-25 14:08
Kool-Aid!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-08-25 14:18
Gah! så du menar att det inte har hänt något på typ 700 år? när kryddhandlen startade.. Det är bullshiet
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Poet

2011-08-25 14:33
CRIBBE: Relax your self. Känns som om du bara är sur över självaste ämnet i sig (kryddstark mat) än vad jag egentligen sa.
At the gates of Eternity...

2011-08-25 14:36
Har inga källor på det men här är två små anekdoter:

Det var portugiserna som tog chilin från sydamerika till kolonierna i afrika och la då grunden för en ny sorts matlagning, exempelvis piri-piri sås var en ny grej.

Minns tyvär inte namnet men det finns en region i Indien där man äter väldigt stark mat. Anledningen är att engelskmännen hade kolonier där och dog med sig vanan att bruka tuggtobak, något som blev poppis bland "slavarna". På så vis förstörde man sina smaklökar och maten behövdes kryddas mer och mer.

Rappare

2011-08-25 14:39
Nej, jag menar att kulturer, hur de än förändras och integreras, alltid för med sig ett tydligt arv från den tidigare generation. Det är ju trots allt inte förrän de senaste 50-60 åren som Sverige börjat bli mer mångkulturellt, och det är fortfarande inte särskilt väl integrerat i den svenska kulturen.

Kryddhandel har säkert pågått i 700 år, men varför skulle de kulturer som var ovana vid (och kanske därför ogillade) många av de olika och starkare kryddorna, handla något de inte tycker om eller har användning för?

2011-08-25 14:42
Nej det stämmer verkligen inte. Jag kallade de du skrev bullshit och då försökte Omen säga att det inte var det och han lyckades verkligen inte övertyga mig.. Jag tycker det är bullshiet. Och varför skulle jag var sur över det ämnet?

Jag blev irreterad över att det var just du som kastade ur dig det du gjorde.. Jag kankse blev lite besviken eller nått. Menar du har väl gått antirasist tåg här på whoa.

2011-08-25 14:45
Omen22

en dåres försvarstal..
Rappare

2011-08-25 14:47
Haha, nåväl, undvik att svara då. Underbygger ditt ståndpunkt fantastiskt. ;)
Poet

2011-08-25 15:41
CRIBBE: Är det rasistiskt att påstå att vissa folkslag rent historiskt inte haft tillgång till vissa kryddor och därmed inte är vana vid det? För att vända på det, så är det typ bara nordeuropeiska folkslag som tål mjölkprodukter av den simpla anledningen att typ resten av världen inte haft/har tillgång till det. Mjölk (i synnerhet) är en lyxvara i många afrikanska, asiatiska och sydamerikanska länder. Sitter jag och bölar för det så fort min mage börja bubbla när jag käkat för mycket ost?

Och visst har kryddhandel pågått i snart 700 år, men det var främst salt, som man här i Sverige och många andra nordligare länder, favoriserade och inte tex chilipeppar, eller ens svartpeppar för den delen. Faktum att nästan all krydda vi har i Sverige idag är importerad, säger en hel del om svensk matkultur och vad kryddor haft för roll i det.

Min och Omen22 poäng är ganska uppenbar, att vissa folkslag i brist av tillgång helt enkelt inte är van vid vissa kryddor och stark mat av den simpla anledningen att majoriteten av vita folkslag helt enkelt bott på högre breddgrader där vissa kryddor och örter inte kan odlas.

Vad är din orsak till att skrika "bullshit" och vad är din poäng?

2011-08-25 16:08
onödigt ordval.. och det är bara bullshit att vita männikor inte använder kryddor. Du beskyller större delen av USA och Europa och Ryssland för att inte använda kryddor i maten. Och du påstod även att den skulle vara smaklös?

Tror fortfarande att det är skolmaten du tänker på.

Rappare

2011-08-25 16:20
Men snälla, har du ens läst vad någon skrivit? Ingen i tråden har påstått att vita inte kryddar mat. Däremot att vita kulturer inte är vana vid stark mat av tradition. Hur kan det fortfarande inte framgått hos dig?

2011-08-25 16:29
Nä cribbe nu kastar du ord i munnen på folk och tolkar saker du läser lite väl fritt.
Vad för ordval var det du inte gillade? Att han sa vita? Känns som du försöker dra den här rasistgrejen aningen för långt nu.

Det som det här handlar om är vad folk är vana att äta i kryddväg, vilket skiljer sig från olika kulturer beroende bland annat på vilken breddgrad man bor på(vilket torde sig vara ganska självklart?).
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-08-25 16:32
haha! jag vet :D ville bara ha nått att göra idag
Moderator

2011-08-25 18:10
Pajas, kom inte och smutsa ner tråden helt i onödan för personlig underhållning. Trodde att du var dum på riktigt där ett tag. :P

Men iallafall, kul att se vilken jävla diskussion detta ämne kunde starta haha.
Har nog redan sagt mitt, så ni får fortsätta bäst ni vill =) Machosister vs finsmakare
//TW
Poet

2011-08-25 19:24
CRIBBE: WTF hehe?

Shitmannen: Alltså det är ju inte meningen att alla ska dricka 5 liter hot sauce till all mat. Det är en smaksak helt enkelt. Krydda du som vill och njut av maten :) Jag personligen vill att det ska vara lite "sting" i maten (dock inte all mat, självklart).

2011-08-25 20:27
Jag förstår mycket väl vad BC menar, poängen är tydlig. Men precis som cribbe så reagerar jag också på ordet "vita". Inte för att jag tror att BC är rasist, utan för att jag associerar till rasism. För de flesta som jag har pratat med som använder färger för att beskriva folk, har jag upplevt som direkt eller indirekt rasistiska. Men jag kan å ena sidan ha blivit skadad av USA, där en del inte skäms för att titulera folk utifrån hudfärg. Creepy.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-08-25 21:55
Måne

Nog för att du har en poäng med att man inte ska referera till människor efter hudfärg, men när man talar om historisk kultur över en tid där världen varit väldigt nationellt och/eller rasindelad så har det ju ingenting med fördomar att göra.

2011-08-25 22:09
Äh, man ska inte vara så jävla överkänslig heller..

"Why does white people always gasp for air if you say black insted of afro-americans... I mean come on, how many in here has actually been in Africa? .... so no one? If we should call em afro-americans insted of americans I shall be called euro-american"

kommer inte ihåg vem det var som sa det där.. men men!

D-beck, jo jag lagar alltid mat åt kockar ;) nä men jag var inte så allvarlig, man ska laga maten så man tycker om den själv såklart :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-08-25 22:41
Är verkligen kryddstark mat så förekommande världen över som en del här påstår? Äter man i Kongo-Kinshasas innersta djungler kryddstark mat? I Namibias öken? Eller i ett floddelta i centrala amazonas? Gjorde aboriginerna det? Gör man det i polynesien? Gör tajgans urfolk det? Gör inuiterna det? Bushmän?

Jag kan mycket väl ha fel men det känns som att riktigt kryddstark mat sett rent geografiskt inte är så väldigt utbrett ändå om man ser till jordklotet i stort där människor valt att slå sig ner. Jag ser framför mig ett stråk som löper genom Nordafrika, Mellanöstern och genom orienten samt dess närområden. Här bor förvisso massor av människor men att just vita skulle vara unika i att ur ett traditionellt perspektiv ha tillagat ganska så kryddfattig mat tror jag inte på.

Har man fått sin bild av svensk (vit?) husmanskost utifrån skolmatsedeln så har man gått miste om en del. Att god mat alltid är lika med kryddstark mat stämmer helt enkelt inte.
Intressepenisen hårdnar!

2011-08-25 23:13
Omen
Fast, jag vet inte. Bara för att människor i historien har varit rasister, så betyder det inte att man behöver vara det idag, när man blickar tillbaka och refererar till historien. Man behöver inte använda samma ord som de gjorde, om de gjorde det.

Sedan tycker jag inte att "vita matkulturer" och "svarta matkulturer" förklarar så värst mycket. Pratar man matkultur låter det rimligare att diskutera med utgångspunkt ur specifika länder. Det blir lättare att jämföra och förstå, för genast målas bilder upp kring vad det kan tänkas vara för matkultur som råder, vilka råvaror som är populära osv..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-08-25 23:16
Måne: Sen när blev det rasistiskt att referera till vita som vita? Inte så att jag sa "crackers" eller blekfisar. Vilket jag aldrig hade gjort ändå. Men det känns bara krystat att säga folk med "nordgermansk bakgrund". Sen är ju folk med nordgermansk bakgrund faktiskt... vita.

Wasteapa: Den bilden finns i Nordamerika också så det är inte enbart begränsat till svenskar, nej. Och sen glömde du nämna latinamerika där man är väldigt förtjust i många kryddor till maten, chili bland annat :)

2011-08-25 23:25
Min och Omen22 poäng är ganska uppenbar, att vissa folkslag i brist av tillgång helt enkelt inte är van vid vissa kryddor och stark mat av den simpla anledningen att majoriteten av vita folkslag helt enkelt bott på högre breddgrader där vissa kryddor och örter inte kan odlas.

Jag fattar inte vad du är ute och far efter. Matkultur och liknande har väl kommit till Sverige? Okej att vita på 1500-talet inte var så duktiga på att äta starkt, men det känns irrelevant nu. Påståendet "White people, sorry, men ni tål helt enkelt inte stark mat :P" känns extra skevt när du försöker underbygga det med att starka kryddor inte hör till svensk kultur.

Man ärver INTE (motbevisa mig gärna, det är bara en kvalificerad gissning) tolerans mot capsaicin, därför spelar det ingen roll alls vilken kultur vi har när det kommer till kryddor. Nu finns det starka kryddor av alla möjliga slag i t ex Sverige, och därmed är det helt irrelevant huruvida det fanns förut eller ej.

Det jag menar är: föds det en indier nu, samtidigt som en svensk, så är deras reaktion på samma mängd av en exakt likadan krydda identisk. Däremot lär svensken serveras mindre stark mat, och först vid en något högre ålder, vilket antagligen gör att dennes tolerans inte ökar lika kraftigt som för t ex en indier, där stark mat tillhör kulturen på ett annat sätt.

Anledningen till att jag skrev så mycket och blev smått defensiv är pga att jag är vit och trots det faktumet (BC99, ogillar du vita? Vet inte om det är du eller någon annan, men det är nån på whoa som skriver något nedvärderande om vita/svenskar i så gott som VARJE inlägg) både odlar chilipeppar av olika slag, och även har relativt hög tolerans när det gäller capsaicin.

2011-08-25 23:28
BC, jag skrev inte att du var det. Utan att jag förstår cribbe, för att jag själv hoppar till när jag hör såna ord, då jag associerar till rasism(det betyder inte att det alltid måste vara rasistiskt). Jag förstår ju din poäng.

Sedan tycker jag inte alls att det känns krystat att säga nordgermanskt i en sån här debatt. Tvärtom, det blir mer specifikt och nu vet jag vilken typ av matkultur du snackar om. Spanien och Danmark har inte samma mathistoria/kultur, och då kan det vara bra att skilja på dom.

2011-08-25 23:29
shitmannen
Spoilerdu e väckmannen
Det är för dig våra hjärtan slår, alltid oavsett i alla år!

2011-08-25 23:31
hahah håller med samzon
Vi finns i varje hörn
Rappare

2011-08-26 00:41
Måne

Jag tycker dock att i detta fall så faller "vit matkultur" historiskt under tillräckligt gemensam nämnare för att det ska vara träffsäkert i det här sammanhanget. Även om man kan resonera att england kom i kontakt med starkare och mer annorlunda kryddning i samband med deras kolonier i t ex indien.

Anenkefali

"har väl kommit till Sverige" är inte detsamma som "har alltid och kommer alltid tillhöra Sverige".
Givetvis ärver man inte en, så att säga, genetiskt tolerans mot stark mat. Men som jag påpekade tidigare så går matkultur (och vidare då dess styrka) i tillräckligt stort arv för att man ska vänja sig in i tidig ålder att inte tolerera stark mat (alltså från början). Jag tror ingen har hävdat att det skulle vara tidigare så. Jag är ursvensk i både hudfärg kulturarv, och jag har kommit så långt i min egen tolerans att jag äter en del (förvisso svagare) chilifrukter just som frukter när det erbjuds. Och saker har ju givetvis ändrats rent generellt sen dess, men det här är bara jag. Hehe.

Förövrigt måste jag gilla att wasteapa01 hade rätt i att denna tråd urartat i mer eller mindre ett raskrig, haha.

2011-08-26 08:08
Så egentligen är det bara larvigt att blanda in hudfärger hit och dit, när vi bara kan säga "Hur stark mat en människa äter och mår bra av beror på personens capsaicin-tolerans".

Det som fick mig att skriva överhuvudtaget var BC99s otroligt dumma öppningsinlägg.

"har väl kommit till Sverige" är inte detsamma som "har alltid och kommer alltid tillhöra Sverige".

Nu tappade du mig, vad menar du? Finns det starka kryddor på en plats (via import), och den importen inte avbryts, så finns det väl starka kryddor på den platsen? Jag vet inte när jag senast hävdade något i stil med "har alltid och kommer alltid tillhöra Sverige".
Rappare

2011-08-26 10:09
Så egentligen är det bara larvigt att blanda in hudfärger hit och dit, när vi bara kan säga "Hur stark mat en människa äter och mår bra av beror på personens capsaicin-tolerans".

Klart man kan säga det, men denna capsaicintolerans kan ju samtidigt vara generellt lägre hos folkgrupper på grund av kulturella omständigheter. :)
Du säger ju själv:
"Däremot lär svensken serveras mindre stark mat, och först vid en något högre ålder, vilket antagligen gör att dennes tolerans inte ökar lika kraftigt som för t ex en indier, där stark mat tillhör kulturen på ett annat sätt."

Sen att BC99s första generaliserande tagits långt utöver dess ursprungliga avsikt är väl en annan sak.

Jag vet inte när jag senast hävdade något i stil med "har alltid och kommer alltid tillhöra Sverige".

Det gjorde du inte. Men du sa "Matkultur och liknande har väl kommit till Sverige?", och jag menar att det inte är nån här som försöker påstå något annat.

2011-09-03 02:17
Shit vad den här tråden har spårat ut. Hur kan man snacka så mycket om ingenting..

Jag gjorde piri piri-sås idag. Borde haft handskar på mig när jag hackade chilin för FAAAAN vad det svider på fingrarna!!! Det är nu 7 timmars sen och det svider lika mycket. Hade min hittills smärtsammaste sittning igår men det var en barnlek jämfört med det här, skojar inte.. Finns det något man kan göra?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2011-09-03 02:27
isofu

Fett ska vara bra har jag hört. Fast jag har mest hört om neutralisering för munnen (alltså när man ätit något starkt), och inte vad som funkar på huden. En bekant sa att mjölk är bra att dricka, och t ex jordnötter är bra att äta. Har helt klart för mig att fetare saker ska vara bra, ha på aloe vera (det funkar på allt?) eller olivolja. KÖÖÖR

Förresten, tidigare nämnda bekant skulle skörda habaneros (starkt) och hade bara plasthandske på ena handen. På något vänster nuddade han något med den oskyddade handen, 24h konstant och intensivt svidande.

Såatte... Själv har jag lyckats pissa efter tidigare matlagning med capsaicin inblandat, inte helt lyckat.

2011-09-03 02:44
Jag tänkte i samma banor, fett, mjölk etc, men det verkar inte funka på huden. Det kanske inte är själva capsaicinet som ligger kvar och svider utan bara "skadan" det redan gjort.

Hehe jag vågade ta en piss efter några handtvättar. Kändes lite men gjorde inte ont och det gick över snabbt. Mina fingrar däremot är fortfarande helt fucked, speciellt under naglarna.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Poet

2011-09-03 09:45
Locobase lotion är bra för brännskador :)
Rappare

2011-09-03 09:46
Kylbalsam? Kanske svårt att applicera sådär på fingrarna, men försök :)
Toastare

2011-09-03 13:41
Vita tål inte kryddad mat? Det är 2011, inte 1940.. svenskar kryddar sin mat med mer än bara dill och kryddpeppar nu för tiden (det gjorde vi väl 1940 också) och de flesta har nog vuxit upp med starkt kryddad mat (det har väl alltid varit en manlighetsgrej, angående Fredrik Lindström klippet tidigare i tråden)

...och detta var nog det som visar att BC99 inte är den kulinariska experten som man ska lyssna på i den här tråden ;)
Catch a joke, alla kryddhatare, mycket mat (speciellt kött) smakar ju fan knappt något utan just kryddor.

-Köp bra kött! Det äter man med bara salt och peppar just för att köttsmaken är så god (möjligtvis steka i vitlök). Krydda sönder en fin bit kött är att häda!

Och sluta krydda med tabasco (som för övrigt inte är så starkt) det får man ha på sin bakispizza på sin höjd. Tabasco smakar vidrigt, stark ättika.. ta istället och köp nån bra chilifrukt av något slag. Ofta har ju de flesta chilisåser en tomatgrund, vilket gör att all mat som lagas med dem smakar ungefär likadant.

Det var nån som skrev att mat inte ska vara starkt utan smakrikt. Helt riktigt.. hetta kan ju förstöra en hel maträtt och starkt är ingen smak.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-09-03 13:45
Och BC du får läsa på din historia när du snackar om att svenskar bara ska ha haft salt i maten. Helt klart att det bara var rikare människor som tog del av de importerade kryddorna. Men Sverige har länge använt sig av örtkryddor, peppar, kummin, pepparrot, senap osv.

2011-09-03 15:27
Jag har iaf blivit uppfostrad att börjar man krydda maten man blivit bjuden på så är det en förolämpning till den som lagat det.

Men en stark sås till nudlar eller nå allmänt tråkig budget-käk i slutet på månaden,varför inte lixxom.
...

2011-09-03 16:44
MCKrillah

...vad händer om någon lagat maten med kryddor (det är ganska vanligt nuförtiden)? Eller vadå, har någon sagt något om att krydda maten i efterhand och etik/moral kring detta?
Poet

2011-09-03 16:50
BountyBoo: Det ni kallar för "kryddad mat" är inte i närheten så kryddad som vi "ethnic people" kryddar. But sure :)

Jag är vegetarian nuförtiden, så köp du kött istället :P
Producent

2011-09-03 17:45
Det ska kännas att man lever när man äter.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-09-03 17:46
Anenkefali: okej ett exempel nån har lagat till nån pastasås åt dig och det första du gör är att ta fram ketchupen och klämmer ner halva flaskan?
Är det folkvett?
Samma tycker jag att i efterhand börja krydda och jiddra i mat man blir bjuden på.

Det jag.
...

2011-09-03 17:50
Tack för tipsen folks, inget funkade dock haha. Idag har det gått över men jag testade tillochmed Xylocain http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19491123000011&DocTypeID=7 som brukar vara väldigt effektivt men det gjorde ingen skillnad. Sjukt.
Producent

2011-09-03 17:51
Maten ska få en att hålla käften!
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-09-03 18:12
Maten fick mig att låta så här:
Toastare

2011-09-03 19:47
BC, men herregud..du pratar som om man är svensk så har man inte kommit i kontakt med andra kulturer och deras mat? ...och för mig är ju svensk mat "ethnic food" ;)
Och jag har precis köpt mig 200g svensk kravmärkt oxfilé! ;)

MCKillah, håller med.. det är fan det värsta. Folk som vräker på skit på redan god mat.
Poet

2011-09-03 23:52
BountyBoo: Haha säger jag ju inte hehe :) Bara att vissa folkslag har olika definitioner av vad som är starkt.

2011-09-04 00:05
MCKrillah

Jag tycker det är vettigt med ketchup. Om du bjuder mig på korv är jag väl ohyfsad om jag inte tar ketchup/senap?

2011-09-04 03:36
Är man ohyfsad om man inte tar senap eller ketchup till sin korv? =/
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Toastare

2011-09-04 12:36
BC, men som sagt.. det är 2011.. de flesta av oss har nog vuxit upp med mat lagade av våra polares utländska föräldrar eller dem själva. Och det finns ju svenskar som älskar stark mat och säkert lagar starkare mat än din släkt..
Rappare

2011-09-04 13:09
Tabasco är den krydda jag föredrar när det gäller mycket. Den småsura vinägersmaken är något positivt enligt mig. Funkar skitbra till de flesta typer av soppa. Smaken är som baken, Bounty.

(Gillade dock avhyvlingen till BC :D)