I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är din EQ? Testa!

Övrigt - Blandat

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-12-18 22:42
Och likt en sekt så förstör den många människor, hur skulle jag kunna respektera det? Vad är ologiskt med det? Det vore, i mina ögon, väldigt ologiskt och dubbelmoraliskt om jag sa att jag respekterade exakt alla åsikter.

Du verkar tro att respekt och att hålla med är samma sak. Det är möjligt att respektera en persons åsikter, samtidigt som man inte håller med om dem. På så sätt visar du dem ( genom handling ) hur man visar respekt för oliktänkande, för jag utgår ifrån att det egentligen är det du vill att dom ska lära sig när du blir arg på dem.

Men som sagt, vi har lite olika åsikter om detta ( och jag respekterar din åsikt, även om jag inte håller med om den hehehe ) avslutar med den här bilden:

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-18 22:46
Blweria skrev:

men det lär du itne göra för tonen stämmer kanske inte med den man måste ha för att nå fram till din hjärna.

Det stämmer. Det når inte fram till min hjärna när du pratar så som du gör. Jag är väldigt stolt över att du har förstått det om mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-18 23:23
Bayo

Du verkar tro att respekt och att hålla med är samma sak.

Nej, det tror jag inte och jag förstår inte riktigt hur du har kunnat göra den tolkningen av det jag har skrivit. Jag ställer mig dock frågande till om du verkligen vet innebörden av ordet respekt när du skriver så?

Det är möjligt att respektera en persons åsikter, samtidigt som man inte håller med om dem.

Det håller jag verkligen med om.

Och jag avslutar min medverkan i den här tråden med några ord från Fredrik Lindström.

"Det är människan som bestämmer
här på jorden.

Man kunde tänka sej att vissa beslut
kunde delegeras till andra arter, men nej.

Genetiskt är det bara
några få procent som skiljer oss från
de minsta däggdjuren,
som exempelvis mössen,
men vikten och storleken
är desto mer väsensskild.

En näbbmus väger t. ex. bara
c:a 2 gram
och en hel familj kan skickas
i ett brev för
vanligt standardporto.

Posten vill dock inte att man
skickar levande djur
i kuvert eller paket -
notera att det inte är näbbmöss
som bestämmer över sådant,
som ju egentligen bara rör dem,
utan människan.

Kanske inte för att hon vet bättre
utan för att hon är den enda
som vet hur man gör när man bestämmer,
rent tekniskt alltså.

De andra djuren skulle
aldrig klara av det.

Herregud vilket tjafs
det skulle kunna bli
om bara en sån
enkel sak som
mänskliga
rättigheter."

("Det är människan som bestämmer" ur boken Evolutionen och jag kommer inte överens)

2013-12-18 23:41
Nej, det tror jag inte och jag förstår inte riktigt hur du har kunnat göra den tolkningen av det jag har skrivit. Jag ställer mig dock frågande till om du verkligen vet innebörden av ordet respekt när du skriver så?

När du säger att du inte vill ge en rasist en mikrofon, eftersom du utgår ifrån att han automatiskt kommer använda den till att sprida hat. Vem vet, han kanske använder den för att sjunga "jul, jul strålande jul"? ( orkar inte diskutera så jag skämtar istället )

Jo jag vet vad respekt innebär. Man kan ogilla och inte hålla med om en åsikt, men ändå respektera den. Man kan ogilla en person, men ändå respektera hen. Man kan vara överens om att man inte tycker samma sak, men ändå respektera varandra. Man kan vara överens om att man inte bör ha någon kontakt, men ändå visa respekt. Man kan tycka att en person är en idiot, men ändå respektera personen. Vänder man på det så kan man tro att man älskar en människa, men ändå inte respektera den. Man kan ha samma åsikter som någon, men ändå inte bli respekterad. Man kan tycka att en person är helt underbar, för att i nästa sekund fullständigt skita i att respektera personen.

Respekt handlar inte om vilka åsikter man har helt enkelt. Det är något mycket djupare.

2013-12-19 03:30
Respekt handlar inte om vilka åsikter man har helt enkelt. Det är något mycket djupare.

Respekt finns på många nivåer och har fler betydelser. :)

Jag tycker i alla fall att vår diskussion urartade efter jag skrev att alla människor och allt levande har ett lika stort värde i mina ögon. Vi talar helt enkelt inte samma språk.

2013-12-19 08:48
Vi talar helt enkelt inte samma språk.

Alla människor har sin egen melodi ;)

2013-12-19 10:42
Det når inte fram till min hjärna när du pratar så som du gör.

vill ju inte rabbla situationer då det kan bli jobbigt för dig med en sådan "funktion" i hjärnan.

...jag borde ju hajat att du fungerade så. har ju fakktiskt bett dig göra något många gånger utan att det respekterats alls...
vilket leder mig till vad tråden snurrade in på.
RESPEKT.

sofia, du har ingen aning om vad respekt innebär.
att respektera att någon tycker illa om pelle 2år för att pelle är svart är inte respekt. det är disrespekt för pelle!
att respektera att någon kan få ha vidriga åsikter är en sak. att respektera den vidriga åsikten är bara att göra den åsikten legitim, godkänd.

kan tänka mig att du ger en heilande nazist ett varmt léende och med mjuk stämma säger; " den åsikten respekterar jag, för jag är så bra och duktig i själen"
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-12-19 13:16
Blweria

Respekt handlar inte om att fjäska för människor som man inte gillar, det handlar helt enkelt om att inte bete sig illa mot dem bara för att dom tänker bakvänt. Jag har inte påstått att det är fel att bli arg, jag ifrågasätter bara varför man kräver av en rasist att inte vara arg, när man själv inte kan leva upp till det kravet.
Poet

2013-12-19 13:45
Hur gick det från EQ till den här skiten?

Så jävla många som pratar om respekt, men otroligt få som ens vet vad det är.
Så nu kan tråden spåra rätt igen och alla kan återgå till att vara vardagsrasister och allmänt patrask!

Samt ha ett fucked EQ
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-12-19 15:24
Så jävla många som pratar om respekt, men otroligt få som ens vet vad det är.

Jag tror många vet vad respekt är eftersom det inte endast är något man tycker utan även många gånger känner. Därför är även respekt något personligt och kan många gånger vara svårt att sätta ord på. Dock verkar många ha bristande ordförståelse idag. Ja, man skall "egentligen" skriva - i dag - men det struntar jag i. Det är väl på sätt och vis grundproblemet när det kommer till bristande kommunikation.

Värde är likt respekt också ett ord som många gånger bär en känsla och har fler nivåer och fler betydelser. Det är sådana ord som många gånger väcker fler frågor än svar eftersom känslor är så personliga.