I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är din EQ? Testa!

Övrigt - Blandat

2011-05-06 23:34

Vad är din EQ? Testa!

http://testyourself.psychtests.com/testid/2092

Jag fick 126 på testet och 121 på "Emotional Insight into Self subscale".

Vad med resten av alla whoaiter?

Hatin' on crews.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2011-05-06 23:37
Jag fick 26 på testet och 21 på "Emotional Insight into Self subscale".

Jag e med resten av alla whoaiter?

2011-05-07 00:39
Subscale IQ score = 80
Subscale percentile = 10
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-07 00:52
jävla störande test, får fan ryck av dessa "vad känner hon han på bilden".. man kan väl se ut som ett särbarn och vara jävulskt glad iaf... -_- återkommer med resultat
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-05-07 01:05
Subscale IQ score = 72
Subscale percentile = 4

vad i helvete..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-05-07 01:23
Nackdelen med detta test är förövrigt att alla gråzonesvar ger negativ bias. Så egentligen är de flesta nog rätt normala :)
Hatin' on crews.

2011-05-07 01:36
känns skönt att veta det mina score var inte direkt i närheten av dina

Producent

2011-05-07 10:47
Subscale IQ score = 134
Subscale percentile = 99

When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2011-05-07 14:18
Subscale IQ score = 60
Subscale percentile = 0.38
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Poet

2011-05-07 14:47
Så om man får dålig score är man emotionellt dum i huvudet?

:( Ska gå och lyssna på emo nu bara för det
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-05-07 15:59
Snapshot Report
Self-report Component
Subscale IQ score = 118
Subscale percentile = 90

According to your self-report answers, your emotional intelligence is satisfactory. People who score like you do feel that their ability to understand and deal with their own emotions and those of others is acceptable but could still use some improvement. Emotionally intelligent people have an easy time overcoming difficulties in their lives and they are generally able to control their moods. It's easy for them to motivate themselves to overcome obstacles and reach their goals. In addition, they find social interactions to be quite easy and fulfilling, for several reasons. They are comfortable allowing themselves to get close with others, and feel comfortable being vulnerable enough to establish intimacy. They also report having an easy time offering support to others; likely due to an empathetic nature and a clear mind when it comes to offering good advice. Perhaps by working on your problem areas, you can become more confident in dealing with your own emotions and those of others.

IQ - 130 om det skulle vara av någon betydelse.

Dylika test ska tas med en nypa salt, särskilt när aspekter som är kulturellt betingade kan förstöra resultatet. T.ex. bilder av personer i ett sammanhang från en annan del av världen. Fråga en japan vad han menar så kanske han svarar helt annorlunda.

2011-05-07 16:04
Loosecannon

Hehe, är du en cynisk, sarkastisk jävel som är misstänksam mot det mesta eller är du en realistisk, medveten person som tittar på din omvärld med förvåning?

2011-05-08 00:17
oj tror jag ligger lite över snittet hehe. Fick 205 på IQ och sen 203 på subscale percentile
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-05-08 01:41
Du kanske är en väldigt känslosam person?
Manager

2011-05-08 07:37
Subscale IQ score = 131
Subscale percentile = 98

According to your self-report answers, your emotional intelligence is excellent. People who score like you do feel that they have almost no trouble understanding and dealing with their own emotions and those of others. They have an easy time overcoming difficulties in their lives and they are able to control their moods. It's easy for them to motivate themselves to overcome obstacles and reach their goals. In addition, they find social interactions to be quite easy and fulfilling, for several reasons. They are comfortable allowing themselves to get close with others, and feel comfortable being vulnerable enough to establish intimacy. They also report having an easy time offering support to others; this is likely due to an empathetic nature and a clear mind when it comes to offering good advice.

IQ = 134, om det har någon betydelse.

Jag har faktiskt lärt mig själv att få hög EQ. Gjorde ett test för några år sedan där jag fick rätt låga poäng, men de senaste två-tre åren har jag gått in för att förstå känslor och studerat fenomenet rätt grundligt och nu verkar det vara så att jag lärt mig.
Redline!

2011-05-08 13:20
GAIA P29

haha, jadu vart faktiskt lite förvånad över resultatet men jag skulle nog säga att jag är en realistisk, medveten person som tittar på din omvärld med förvåning? :)

och lite cynisk och sarkastisk .. och misstänksam mot det mesta
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2011-05-08 19:51
seriöst. sist jag gjorde ett sånt här hade jag iaf 90, så jag har blivit sämre, fast jag själv ansser att jag lärt mig att läsa folk way bättre sen jag var tonåring och hade 90 i EQ.
BAH!

Subscale IQ score = 88
Subscale percentile = 21
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-09 23:19
Subscale IQ score = 72
Subscale percentile = 4

According to your self-report answers, your emotional intelligence is very poor. People who score like you do feel that they have trouble dealing with their own emotions and those of others. They struggle to overcome difficulties in their lives and they are unable to control their moods. It's hard for them to understand how best to motivate themselves and reach their goals. In addition, they find social interactions quite difficult, for several reasons. They may have trouble allowing themselves to get close with others, finding it difficult to be vulnerable enough to establish intimacy. They also report having trouble offering support to others, likely due to the fact that they do not understand where others are coming from or they lack ideas about how best to help. Perhaps by working on your problem areas, you can become more confident in dealing with your own emotions and those of others
.

Jag som är väldigt bra på att hantera mina känslor och så, men jaha, test säger väl mer än erfarenhet o så.
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2011-05-10 02:26
Self-report Component
Subscale IQ score = 115
Subscale percentile = 84

Vad är bra ?
Highfive anyone, anyone?
Rappare

2011-05-10 08:55
Subscale IQ score = 77
Subscale percentile = 6

Samma, vad är bra?
Wurrup?

2013-12-12 09:49
är egentligen mer inne på IQ men testade mitt s k EQ på EQtestet.se och fick 115, vilket ska vara hyffsat om jag förstått det rätt? Inte inte osocial med andra ord :)

2013-12-12 10:00
Är det bara jag som reagerar på frågorna i testet? Vad har förmågan att lista tre bra egenskaper eller att veta vad man vill göra om fem år med ens emotionella förmåga att göra? Det låter ju mer som frågor som passar in på hur högt självförtroende man har, och ett högt självförtroende gör dig automatiskt inte till en emotionellt/ empatisk intelligent person. Anser jag iaf.
Producent

2013-12-12 14:06
"I feel that without my friends or family, I would be nothing - I might as well not even exist"
hur många existerar om det inte hade varit för föräldrarna? xD
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2013-12-12 18:03
"How often do you find yourself going against your morals/principles, despite your better judgment? (e.g. letting a friend get away with something you know is wrong, turning a blind eye to an injustice, etc.)."

Märkligt ställd fråga alltså.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2013-12-12 18:23
Snapshot 80/100

Jaha. Så man får inte se resultaten utan måste köpa dom andra? Soft ändå...
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2013-12-12 18:25
Bayo

Är det bara jag som reagerar på frågorna i testet? Vad har förmågan att lista tre bra egenskaper eller att veta vad man vill göra om fem år med ens emotionella förmåga att göra? Det låter ju mer som frågor som passar in på hur högt självförtroende man har, och ett högt självförtroende gör dig automatiskt inte till en emotionellt/ empatisk intelligent person. Anser jag iaf.

Man måste försöka separera självkänsla och självförtroende.

Självkänsla är mer centrerat kring någons uppfattning om hur bra den kan prestera och hur den är som person - den inre känslan man bär, en medvetenhet, om ens olika förmågor. Självförtroende i sin tur är vad man vet eller med tiden märker att man är duktig på och är ur en lite mer intellektuell synvinkel.

Exempel: "Jag fick MVG i det här ämnet, det är ett bevis på att jag presterade bra". Något sådant kan stärka ens självförtroende, men ett sådant "bevis" kan -aldrig- stärka någons självkänsla.

Om man kan lista tre bra egenskaper hos sig själv, så visar det på självkänsla om det är vad man känner att man är duktig på utan att ha fått det bekräftat av andra.

Om man vet vad man vill göra om fem år så visar det på en medvetenhet, en inre säkerhet, att man har ett mål som man vill eller tror sig kunna nå. Men sedan är delmålen man har mycket viktigare än själva slutdestinationen (eftersom det många gånger kan ta längre tid än fem år att nå dit man vill).

Så ja, frågorna i sig och hur man svarar är bara en fingervisning om hur högt EQ man har. Man kommer garanterat svara lite olika beroende på vad man har upplevt i sitt liv och hur ens nuvarande levnadssituation ser ut samt beroende på hur gammal man är, osv..

2013-12-12 18:38
Jo jag separerar självkänsla från självförtroende, det är det som är grejen!

Jag tycker inte alls att vetskapen om vad man vill göra om fem år tyder på en självkänsla. Självkänsla handlar som sagt om att veta att man är värdefull oavsett vad man presterar. Det vill säga, oavsett om jag vet om vad jag ska göra om fem år eller inte så är jag värdefull och bra. Det att vårt samhälle är så starkt präglat av att vi måste veta vad vi vill göra i framtiden är en norm som de flesta inte ifrågasätter, inte ett tecken på att man är grundad i sig själv. Det är min åsikt iaf.

2013-12-13 03:10
Bayo

"..(..)en inre säkerhet, att man har ett mål som man vill eller tror sig kunna nå."

De flesta människor har visioner och drömmar om framtiden och jag skrev även att delmålen är viktigare just för att det finns oerhört många människor som aldrig når exakt dit de vill. Det du ställde dig frågande till och det jag svarade på var endast varför "lista tre egenskaper" och "vad vill du göra om fem år" kunde finnas med i ett test om emotionell intelligens.

2013-12-13 13:28
Är det ett test i ledarskap och konflikthantering...? Känns bra att kungen i rökrutan äntligen kan få mkt på ett test.

På metanivå blir svaren lite missvisande, tror folk med en sne världsbild och noll förmåga till självrannsakan ser sig i lite annan dager än sin omgivning... Men det kanske är en bra kvalité.

2013-12-13 13:41
Självrannsakan, självinsikt och förmågan att ta ansvar för sina egna känslor = högsta formen av emotionell intelligens.

2013-12-13 13:57
La tina

Människor är rädda för att inte veta något om framtiden, därför behöver dom konstant kontrollera den och inbilla sig att dom vet vad som kommer hända och vad dom vill, istället för att inse att dom inte kan veta. Det är som sagt så socialt accepterat att man ska kunna spå framtiden, att de flesta inte ifrågasätter det.

"VA! Vet du inte vad du vill göra i framtiden, du MÅSTE ta reda på det!"

Varför måste man det? På vilket sätt förändrar det livet till det bättre mer än att man går runt och är stressad över att man inte är fulländad än?

2013-12-13 13:57
Hur jämför jag detta nya sätt att presentera resultatet på med mitt gamla?

Mitt gamla:
Subscale IQ score = 80
Subscale percentile = 10

Dagens:
Snapshot 66/100

2013-12-13 15:35
VRGNHNS

På metanivå blir svaren lite missvisande, tror folk med en sne världsbild och noll förmåga till självrannsakan ser sig i lite annan dager än sin omgivning... Men det kanske är en bra kvalité.

Alla har inte självinsikt och det är bland annat det som gör att resultatet kan bli lite missvisande, ja. Många svarar utifrån vad de vet/tycker är rätt att göra, men i verkligheten så kanske de skulle agera helt annorlunda för det är mest då känslorna är i fokus. Testet är inte ens hundra procent tillförlitligt om man har självinsikt för det är bara i teorin.

Bayo

Självrannsakan, självinsikt och förmågan att ta ansvar för sina egna känslor = högsta formen av emotionell intelligens.

Varför tycker du att det är den högsta formen? Jag tycker att empati är grundstenen, så det är därför jag undrar.

Om man har förmågan att hantera både sina egna och andras känslor är man, i mina ögon, i viss mån emotionellt intelligent ändå. Men om man inte känner något för någon annan, om man bara kan förstå något ur en intellektuell synvinkel utan någon form av känsla, så vet jag inte riktigt om jag skulle tycka att personen har hög EQ. Men de flesta kan bli förblindade av sina egna känslor eller ibland vara blind inför andras känslomässiga reaktioner, så jag tycker att det är oerhört svårt att bedöma.

2013-12-13 18:42
La_tina

Såhär ser jag på det. När jag tar ansvar för mina känslor så blir jag automatiskt mer förstående och empatisk. Vi tar exemplet med rasister eftersom det rör upp väldigt starka känslor hos både dig och mig. När jag hör dem prata så kan jag bli arg men om jag förstår att den ilskan är något som jag själv skapat, och inte rasisten, så kommer jag lättare i kontakt med empatin i mig själv och till den personen. En rasist tror lika oskyldigt på sina tankar om att det är invandrarna som skapar hans frustration, som jag gör när jag oskyldigt tror att det är rasisten som skapar min ilska. När jag däremot kan se det här, och inte lägger skulden på honom för min ilska, så är det lättare för mig att vara empatisk och kunna förstå människor.

Därför anser jag att självinsikt och förmågan att ta ansvar för sina egna känslor är den högsta formen av emotionell intelligens, eftersom många av människors problem skulle lösas om dom bara insåg det här.

2013-12-13 20:15
Vi tar exemplet med rasister eftersom det rör upp väldigt starka känslor hos både dig och mig. När jag hör dem prata så kan jag bli arg men om jag förstår att den ilskan är något som jag själv skapat, och inte rasisten, så kommer jag lättare i kontakt med empatin i mig själv och till den personen.

Okej, då förstår jag. Jag tycker att det var ett bra exempel. Men även om frustrationen på sätt och vis är skapad av en själv, så tycker jag inte att man kan bortse ifrån att det är någon annans ord som resulterade i den känslan. Ingen rök utan eld. Jag håller med om att man själv bär högsta ansvaret för sina egna känslor och reaktioner, men man kan inte alltid styra över dem och det behöver inte betyda att man har låg EQ för det. Det någon säger kan exempelvis vara för personligt. I dessa fall väcker det naturligtvis en starkare känsla inom någon än om man kanske kunnat se på det ur ett mer intellektuellt perspektiv. Mycket för att det är lättare att skapa en distans till saker om man inte blandar in känslor. Jag anser att det är just därför det inte alltid behöver betyda att man är emotionell intelligent om man orkar/kan lyssna på sådant som vanligtvis skapar en stark känslomässig reaktion. EQ är fruktansvärt svårbedömt.

2013-12-14 13:16
Men om du rättfärdigar din ilska med att man inte kan rå för vad man känner, så rättfärdigar du också rasisters ilska. Dom kan inte heller rå för vad dom känner. Det är detta jag menar med självinsikt. När du kan förstå detta, så blir du också mer empatisk. Du kan se att en rasist är lika oskyldigt oförmögen att hantera sina känslor, som du själv är.

2013-12-14 13:23
Så istället för att kräva av rasisten att denne ska bli bättre förmögen till att hantera sin ilska, så kan du se att du kräver något av honom som du själv inte ens klarar av att göra.

2013-12-14 15:37
Så istället för att kräva av rasisten att denne ska bli bättre förmögen till att hantera sin ilska

vadå...en rasist ska bli bemött med huvudet i sanden? eller ska man bota rasisten genom att inte bli arg över det vidriga hat den har mot oskyldiga medmänniskor?
var är empatin i det?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-12-14 15:42
empatin ligger i att du ( och särskilt du Blweria ) kräver att en person ska vara förmögen att hantera sin ilska, när du själv inte kan hantera din egen. Om du ser att det faktiskt är svårt att kunna hantera sin ilska och känslor kring vad man tänker och tror om saker, så kan ett helt annat möte uppstå eftersom du förstår personen som du pratar med även om ilskan är riktad mot olika saker.

2013-12-14 16:02
Men om du rättfärdigar din ilska med att man inte kan rå för vad man känner, så rättfärdigar du också rasisters ilska. Dom kan inte heller rå för vad dom känner. Det är detta jag menar med självinsikt. När du kan förstå detta, så blir du också mer empatisk. Du kan se att en rasist är lika oskyldigt oförmögen att hantera sina känslor, som du själv är.

Läste du vad jag skrev?

Jag citerar moi; "Jag håller med om att man själv bär högsta ansvaret för sina egna känslor och reaktioner, men man kan inte alltid styra över dem och det behöver inte betyda att man har låg EQ för det."

Jag rättfärdigar inte någonting bara för jag tycker att det finns förklaringar till att man inte alltid kan styra över sina egna känslor. Det beror helt på vad det gäller. Jag tycker inte att man kan förenkla saken på det sättet som du gör. Du uttrycker dig lite som att du har svaret på alla världens konflikter. Ja, i teorin skulle det underlätta om fler reflekterade över att de bär högsta ansvaret för sina egna känslomässiga reaktioner, men det är inte riktigt lika enkelt i praktiken. Det är som att säga till någon som mobbas att den inte behöver vara ledsen, och nej, den behöver kanske inte vara det i teorin, man behöver inte ta åt sig. Men det är att förenkla, för det kanske är för personligt. Ord kan såra och även skada människor på djupet. Om någon hatar på en grupp människor enbart för att de är samer och ockuperar "vår" skog och mark (humoristiskt i mina ögon dock eftersom det är samernas mark "egentligen"), så kan det ändå vara svårt att hålla huvudet kallt - eftersom det är sjukt att hata någon/några för att dessa tillhör en viss folkgrupp. Men när det rör något mindre, man to man så att säga, är din filosofi lite lättare att följa för man behöver inte diskutera med alla människor. Självinsikt är bland annat en medvetenhet om sina egna känslomässiga reaktioner. Det är därför jag inte diskuterar med rasister. Det är dock en stor skillnad mellan en rasist och en med fördomsfulla åsikter dock.. Jag pratar gärna med vilseledda människor.

2013-12-14 16:34
La tina

Jag läste vad du skrev, läste du vad jag skrev?? Jag har inte någonsin sagt att du inte har ha rätt till dina känslomässiga reaktioner. Frågan är varför du kräver av en rasist att hantera sina känslor, när du inte klarar av att hantera dina egna? Det är DÄR empatin och förståelsen ligger. Att förstå att ni båda två kämpar med samma känslor, även om ni riktar känslorna mot olika saker. Inte i att försöka hålla huvudet kallt eller försöka låtsas att inte vara arg när du är det. Det är d jag menar med självinsikt och att ta ansvar. Att se att du vill att han ska sluta vara arg, men att du själv egentligen inte vet hur man gör för att släppa taget om ilska. Som sagt. Du kräver något av en person, som du själv inte kan leva upp till.

2013-12-14 16:59
Jag tycker själv det är skitjobbigt att hantera ilska. Den väller upp inom en och så kan man inte hålla tillbaka och då flyger det ur en massa saker ur munnen på en som man i efterhand ångrar och tänker fan va idiotiskt av mig. Samtidigt så lider alla människor av samma sak, det ÄR helt enkelt svårt att hantera. Det är inte så att man får lära sig känslor i skolan, och ännu mindre av sina föräldrar. Mänskligheten är helt enkelt dåliga på det. Men istället för att kräva av alla andra att DOM ska lära sig det, så kan man se att man är lika ovillig att göra det själv.

2013-12-14 17:10
sofia, gör inget personligt av det här nu. har hänt för många gånger och jag kommer svika löften om det händer igen.

varför ska jag bli loj när det finns offer? är inte empati att känna vad en annan känner?
en rasist blir symbol för ett offer(massor av offer) och min empati blir till ilska mot rasisten i försvar för offret.

-Mark Twain

2013-12-15 00:48
varför ska jag bli loj när det finns offer? är inte empati att känna vad en annan känner?
en rasist blir symbol för ett offer(massor av offer) och min empati blir till ilska mot rasisten i försvar för offret.

Word, and all that jazz..

Bayo

Frågan är varför du kräver av en rasist att hantera sina känslor, när du inte klarar av att hantera dina egna?

Pratar du om mig personligen nu i det citerade? Jag har skrivit rent allmänt om emotionell intelligens och när du nämnde rasism förklarade jag bara mina tankar kring det och tog inte ens mig själv som ett exempel. Det är en väldigt komplicerad fråga. Jag står i alla fall fast vid att någon kan ha hög EQ och ändå tappa humöret i en diskussion med exempelvis en rasist eller om det rör sig om något personligt.

Jag tycker själv det är skitjobbigt att hantera ilska. Den väller upp inom en och så kan man inte hålla tillbaka och då flyger det ur en massa saker ur munnen på en som man i efterhand ångrar och tänker fan va idiotiskt av mig.

Jag säger inte elaka saker, i ren ilska, om jag skulle prata med en rasist. För om jag skulle säga att jag tycker att personen har sjuka åsikter står jag ju hundra procent bakom de orden. Jag använder mig ej av personangrepp och det är nog mycket därför jag inte behöver ångra mina ord. Men anledningen till att jag inte tänker/vill diskutera med rasister är för att jag mår fruktansvärt dåligt av att höra ord som är färgade av hat. Jag blir väldigt ledsen och arg när jag hör hur vissa människor tänker. Det är ren självbevarelsedrift; varför utsätta sig själv för den stressen?

Jag skall ärligt erkänna att jag inte har någon som helst förståelse för själva hatet som en rasist bär. Även om man, i vissa fall, kan förstå varför det hatet har uppstått om man vet något om personens bakgrund, upplevelser, etc. Det är dock två helt skilda saker som måste separeras. En person som inte är empatisk, whatsoever, kan kanske lyssna på någons hatpropaganda utan att ens reagera. Det var lite det som var min poäng. Vi pratar ändå om emotionell intelligens.
Poet

2013-12-15 11:37
Fattar inget, fick 80/100? Huh?
At the gates of Eternity...

2013-12-15 14:56
Blweria

Du kan känna empati för människor som blir utsatta för rasism, samtidigt som du känner empati för en person med rasistiska åsikter. Det finns inget motsägelsefullt i det, eftersom jag redan sagt att förmågan att inte kunna hantera ilska är något som vi delar gemensamt. Då hade, som sagt, ett helt annat möte kunnat uppstå.

2013-12-15 15:06
La tina

Jag står i alla fall fast vid att någon kan ha hög EQ och ändå tappa humöret i en diskussion med exempelvis en rasist eller om det rör sig om något personligt.

Jag har som sagt inte påstått att det är fel att tappa humöret, jag påstår att hög EQ har att göra med förmågan att ta ansvar för sina känslor och självinsikt. I detta fallet diskuterar jag det att väldigt många kräver något av rasister som de själva inte kan hantera ( i detta fallet ilska ), vilket för mig tyder på dålig självinsikt.

Det är dock två helt skilda saker som måste separeras. En person som inte är empatisk, whatsoever, kan kanske lyssna på någons hatpropaganda utan att ens reagera.

Återigen La tina. Jag har inte sagt att det är fel att känna ilska. Självinsikten här handlar om att se att man kräver något av en person som man själv inte kan leva upp till "Du får inte lov att vara arg, men JAG har all rätt att vara det".

2013-12-15 15:14
För att göra det ännu tydligare så verkar många människor tro att dom måste känna avsky och hat mot något för att vara emot det. Jag är inte alls av den åsikten. För att bli lite flummig så tror jag SD sitter i riksdagen, och dessutom växer, för att lära den svenska befolkningen just det faktum att hat inte fungerar för att få bort något.

2013-12-15 15:42
samtidigt som du känner empati för en person med rasistiska åsikter.

men ursäkta skånskan....asså, det är idiotiskt att känna samma sak som en person som inte har en grund i sin känsla. eftersom jag VET bättre kan jag inte gå ner i avgrunden och känna vad ett vidrigt rassesvin känner. därför kan jag bara generera ilska som kommer direkt från alla offer den vidriga rasisten föder.

empati är att känna samma sak som någon annan, att ta in det den känner och känna samma sak.
jag kan inte för allt i världen känna vad en rasist känner, ALDRIG!

det är grymt motsägelsefullt att vara anti-rasist och kunna känna empati med en rasists känslor. (och då snackar vi själlvklart om dennes rasistiska hållning)

-Mark Twain

2013-12-15 15:45
hantera ilska och känna ilska är långt ifrån samma sak och klumpar man ihop det kan man säkert bli förvirrad och känna att en rasistisk känsla nog är legitim...

men jag vill inte förvirra nåt. vill inte acceptera en enda rasistisk tanke heller då den ärdirekt fientlig mot min och hela mänsklighetens historia

-Mark Twain

2013-12-15 18:00
Jag har som sagt inte påstått att det är fel att tappa humöret, jag påstår att hög EQ har att göra med förmågan att ta ansvar för sina känslor och självinsikt. I detta fallet diskuterar jag det att väldigt många kräver något av rasister som de själva inte kan hantera ( i detta fallet ilska ), vilket för mig tyder på dålig självinsikt.

Well, jag vet inte riktigt vad du menar när du nämner "hantera" sin ilska? Pratar du om någon som skulle kunna slå ner en rasist? Eller pratar du om någon som skulle kunna skrika åt någon som säger sjuka saker? Ilska kan uttryckas på så många olika sätt och jag tycker inte att något, av de två ovanstående exemplen, har med självinsikt att göra, om man inte skall förenkla det hela, vilket jag är kritisk mot.

Perspektiv 1 - Rasisten

Det kan vara svårt att hantera ilska eftersom det är en väldigt primitiv känsla och det är, i många fall, en ren försvarsmekanism. Därmed en lika naturlig psykologisk reaktion som fördomar och fobier. Många gånger rör det sig om just en sådan "felkoppling" (fobisk rädsla). Rasistens ilska är, i mina ögon, många gånger en sådan felkoppling då denne känner missriktad ilska.

Perspektiv 2 - Random person

Under en konversation med en rasist så kan ilska vara ett sätt att, på ett undermedvetet plan, försöka distansera sig själv ifrån allt hat som den personen sprider med sina ord och handling (distans är också ett form av försvar). Men att då handla i affekt är inte det bästa eftersom man inte alltid, i stundens hetta, tänker på konsekvenserna av sitt handlande. En som har självinsikt kommer inte handla i affekt, i en situation som skapar denna känsla, eller så kommer personen undvika att sätta sig i en sådan situation om den vet med sig att den kommer kunna förlora kontrollen.