I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ord/uttryck ni hatar som folk överanvänder?

Övrigt - Blandat

Poet

2010-07-28 11:33

Ord/uttryck ni hatar som folk överanvänder?

Vad finns det för ord i er närhet som ni anser överanvänds och dessutom inte ens låter vettigt i sammanhanget?

Kalabalik. När alla blattar lärde sig det ordet, så användes det i tid och otid. Har dock inte hört det på ett tag, thank God. Värst var det väl att det användes som ett "stort" ord.

Katastrof. Inte katastrofalt, utan bara katastrof. Också blattar som älskar att säga så.

On the flipside...

Bling bling
: Alltid lika fjantigt när vita svenskar lär sig lite ebonics och ska överanvända det. Hade en tjej i min klass som kallade allt från besticken till julgransglittret för "bling bling". Och hon lyssnade inte ens på hip hop. Droppen blev när man såg han Peppe Eng eller vad han nu än heter, använda ordet. Äckligt!

Swagger: Dock inte så mycket här i Sverige, men alla white folks i Canada överdoserade på det ordet så ofta de kunde.

Jag har mer ord, men jag kommer bara på det just nu. Dela med er om vilka ord/uttryck ni ogillar.

Love!

At the gates of Eternity...

2010-07-28 12:27
Ej: Alla killar runt en 20 på mitt jobb säger hela tiden ej, med stark betoning på det ordet, istället för inte. Stör mig något så enormt.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-07-28 12:39
"skoja inte" som i detta fall använd ungefär som Ja.

T.ex.
-"Har du tråkigt eller?"
-"Skoja inte"

-"Fan vad jobbigt för dig"
-"Skoja inte"

Otroligt störande. Brukar tillbaka säga att jag inte skojar. Då brukar det bli tyst.
www.myspace.com/danielbylund

2010-07-28 12:59
Folk som säger dock och i dagens samhälle för att låta viktiga, varje gång man hör det kommer det kommer det från nån partipolitiskt intresserad skitunge.

"Man ska dock komma ihåg att i dagens samhälle finns det inte utrymme för, bla bla bla"
Hey

2010-07-28 13:17
"Woop woop"
Vet inte hur det är i övriga sverige men i sthlm hör man detta på tok för ofta.
Inte bara att folk skriver det, man hör det även på stan.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2010-07-28 13:17
"at the end of the day.."

Ok, ni hör väl det inte så mycket i sverige men bland engelsktalande människor från, anywhere, så överanvänds det rejält och av någon anledning så har jag börjat störa mig på det.

Stör mig inte så värst när man använder det mer bokstavligt, alltså verkligen talar om slutet av dagen, nej det är mer det här användandet:

"yea that's true, but at the end of the day all that really matters is.."
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Moderator

2010-07-28 13:22
Jag håller med om folk som överanvänder order Dock. Men det är just när folk överanvänder det för att låta lite viktig som det blir jobbigt, ibland måste man själv använda det för att det helt enkelt inte finns något bättre ord.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Producent

2010-07-28 13:35
det här woop woop stör jag mig också på, är inte det något man säger om snuten?
Poet

2010-07-28 13:44
Marvin: Haha det säger jag hela tiden faktiskt, at the end of the day.

Konstigt: Nja... alltså visst KRS-One's låt går ju så i refrängen "Woop woop, that's the sound of the police!".

Men woop woop är med som en typ glädjegrej, så var det i alla fall i Toronto. Typ någon snubbe skjuter en trepoängare på basket, så säger han "woop woop". Oftast gör man "raise-the-roof"-rörelsen till det också.
Moderator

2010-07-28 14:09
Awesome. Hatar det ordet. I vilket jävla sammanhang som helst. Värdelöst ord, överskattat och otroligt uttjatat.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2010-07-28 14:18
BC99 P27

Ja, du och dana white då.. helvete vad han gillar att säga det. haha

2010-07-28 14:26
Jag avskyr överanvändandet av ordet faktiskt. Speciell när det överartikuleras och frasar i munnen på en... Jag säger det själv för ofta. Varje gång jag känner att det är på väg försöker jag hindra det men så slinker det ändå ut och jag får lust att strypa mig själv. Faktiskt.

Uääh
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR
Poet

2010-07-28 14:27
Vilket ord, Bagheera?
Moderator

2010-07-28 14:37
BC99 P27
tror han menar ordet faktiskt.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2010-07-28 14:54
en på mitt jobb säger erkänn hela tiden. typ "erkänn det här är rätt telefon", hela tiden! "erkänn klockan är mycket". det låter helt efterblivet. annars har jag inga andra ord jag stör mig på riktigt

2010-07-28 15:02
the end of the world as we know it

jag får spasmer när jag hör det. vad fan menas egentligen? hur känner vi världen? och exakt vad måste förändras för att världen som vi känner den ska ta slut? räcker det med att jag blir hemlös och utblottad? då skulle ju världen, som jag känner den, raseras. eller ta slut, helt enkelt. och sen skulle jag se världen med andra ögon. men oftast verkar någon slags domedag åsyftas. och vad är det för jävla hittepå egentligen? och vad händer sen som gör att vi inte skulle känna igen världen? nej det är ett jävla ordbajseri som försöker låta kvasifilosofiskt men som bara är en ren och skär förvirring! att REM dessutom gjort en låt innehållande enbart en textrad, nämligen den^ gör ju inte saken bättre. jag höll på att skära av mig öronen det året!! jag blir fortfarande helt rabiat när jag hör den..
vadå? jag dyster?

2010-07-28 15:56
Ofta är ett jobbigt ord när det används i det här sammanhanget.

- "jag drack 28 öl igår"
- "haha, men ofta"!

Ordet används då för att förklara att något inte är troligt.

- "aa, jo men ofta att hon kommer till festen".

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2010-07-28 17:14
Hatar

Har i stort sett slutat använda det ordet, ogillar att det används så ofta då det inte behövs.
För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli
Poet

2010-07-28 17:21
Då kan jag lägga till att jag hatar folk som alltid ska säga "hata är ett starkt ord".

Jag hatar folk som inte hatar.

2010-07-28 17:33
Har iofs inte sagt "hata är ett starkt ord" eller att jag inte hatar saker.

Aja, Haters gonna hate
För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli
Rappare

2010-07-28 17:39
devilock P18
Du borde använda ordet som Dr Cox ersätter hata med. I mega-loath you all!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2010-07-28 17:40
devilock, håller helt och hållet med. det är klart man kan uttrycka sig kraftfullt men det används ofta väldigt slarvigt och gärna i situationer där man trampar på någon annans smak vilket jag tycker är respektlöst många gånger.

- tjena, vad äter du till lunch?
- broccolisoppa som jag gjorde igår.
- åhfan, jag hatar verkligen broccoli, så jävla äckligt!
- ...
vadå? jag dyster?

2010-07-28 17:54
"Coolers!"
Twang System fi de werl

2010-07-28 18:44
Kanoners

Strålande

Så atte

Används av en typ av människor jag inte har mycket till övers för.
Groupie

2010-07-28 18:59
liksom
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2010-07-28 19:00
och att läsa:
Således
Poet

2010-07-28 19:30
Greggan: Men varför beter ni er som om hata är det absolut ultimata ordet för sin betydelse?

2010-07-28 19:37
typ - ett ord som jag själv använder lite väl ofta men när man hör en fjortis brud förklara ngt så används det som vart annat ord. sjukt tjatigt.

när ordet resolut introducerades i sportvärlden fick jag avsky för ordet. "väldigt resolut tackling" etc etc. lär skit mesigt när varenda kotte sa det i tv.

2010-07-28 19:55
när ordet resolut introducerades i sportvärlden fick jag avsky för ordet. "väldigt resolut tackling" etc etc. lär skit mesigt när varenda kotte sa det i tv.

"resolut" är det nya "kopiöst" sportsammanhang. haha

2010-07-28 20:28
Greggan: Jag håller helt med dig. Det är så oartigt och respektlöst att prata på ett sånt vidrigt sätt om någon annans mat. Speciellt när personen äter.

Absolut : Jag jobbar inom restaurang och absolut är ett ord vi använder ofta. Jag försöker säga, givetvis eller självklart men av någon anledning så är det absolut som kommer ut varje gång.

Ett annat restauranguttryck är "då ska vi se". Tack och lov har jag själv inte börjat med det men många på min arbetsplats säger det jämnt. När beställning ska göras,då ska vi se. När dricka ska ut , då ska vi se. Maten, då ska vi se. Notan, då ska vi se.

Skit: Det låter inte fint. När du frågar om maten smakar bra och får svaret "Pastan var skitgod" men munnen full med mat så känns det inte troligt eller trevligt. Jag försökte byta ut skit till avföring. Istället för att säga "skit också" så sa jag " avföring också". Men det var ingen som gillade det och jag blev ombedd att sluta upp med mitt "beteende" och återgå till skit. Och visst ligger det något i det. Skit betyder inte längre avföring utan "fan" och det blir ju lite mer vidrigt när ordet efterföljs av en mental bild.

the end of the world as we know it : Har aldrig hört någon säga det. Hur kan man säga det och vara allvarlig undrar jag då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-28 20:55
Lepra: således är ju ett jättefint ord ju. Ogillar du andra ålderdomliga ord som hart när, bifalles, besinningslöst, överrumplad etc etc också?

2010-07-28 20:58
Absolut, toppen, finemang och sånt där när det sägs av någon hurtig jävel en sån försäljartyp som ba har mage att komma där och vara sådär äckligt käck att man VET att de är dead on the inside liksom.

Och så avskyr jag när folk i sitt dagliga tal avänder hooka, och i uttryck som galore och börjar snacka amerikanska som vore de born and raised i compton.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-28 21:00
"galet" och "stört" är så jävla fult och det används fan hela tiden

2010-07-28 21:56
Känns som jag använt en hel del av de här orden fram o tillbaks, kalabalik o katastrof-period har det funnits haha. Jag börjar t.o.m störa mig på mig själv för att jag börjat säga "på riktigt" (for real) alltför mkt.

2010-07-29 02:48
Stör mig på folk som säger dock för att verka viktiga, dock så har ju det redan nämnts i tråden men

2010-07-29 02:53
kul att de för en gångsskull är en tråd där merparten av hatarna är brudar (eller iaf 50%) :D

//Yde - haha könsroller
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Rappare

2010-07-29 04:40
Jag är en sån person som använder mig utav ALLA överhypade ord. Riktigt irriterande faktiskt. Jag använder mig utav ord såsom typ, ba, dårå, ofta, mena, erkänn, lätt värt, awesome. Osv. Och det andra ordet, "sjukt". Det ordet använder jag mig av för att visa något extremt. "Jag är SJUKT sugen på att skejta". "Jag är SJUKT kåt" Ah, ni fattar poängen. Och självklart, använder jag mig så gott som JÄMT till order dock. Ibland när jag t.ex pratar med någon på stan, kan jag märka att jag använder just det ordet säkert 5 gånger i samma mening. SJUKT irriterande.

Några tips på hur man kan bli av med dessa förbannat otrevliga ord?!
Wurrup?

2010-07-29 09:22
DU VET
Slap a bitch, allways

2010-07-29 09:27
åh nej! "värt" och "ovärt". det måste vara bland de vidrigaste uttrycken som finns.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2010-07-29 09:57
"I-landsproblem" är ett sådant ord eller uttryck som är totalt värdelöst. "Vilket i-landsproblem". Lägg ner!
jagvillocksåhaenblog.com
Poet

2010-07-29 10:43
Underhållning: Alla säger vi något som vi inte alltid är medvetna om, som stör skiten ur folk. So don't worry about it :)

Kom på två ord till jag ogillar. Tjena och moget. Dock känns det väldigt stockholmsrelaterat, har inte hört det här i södern.
Groupie

2010-07-29 12:43
medoria F28
Lepra: således är ju ett jättefint ord ju. Ogillar du andra ålderdomliga ord som hart när, bifalles, besinningslöst, överrumplad etc etc också?

Nej. Jag har inget problem med andra äldre ord. Anledningen till att jag inte gillar ordet "således" i skrift är för att det är helt betydelselöst och på sin höjd en bekräftande av en slutsats.

ex:

"Vi har nu konstaterat att B är en förutsättning för att C ska inträffa, således har vi konstaterat fenomenet A"

Tycker bara det är helt onödigt och bara störande.. Min handledare när jag skrev min uppsats sa detsamma. "Använd inte det ordet, det fyller väldigt sällan en funktion och meningen går oftast att få fram på ett bättre sätt"
Således används av folk som vill verka fackliga i sin skrift..........
Groupie

2010-07-29 12:48
jag har börjat säga "så att säga" i slutet av iprincip allt. det låter illa! serri, dirr, asså, abow, shit, you name it

2010-07-29 12:53
bra tråd! Håller med någon tidigare om att du vet är jobbigt. Inte om det kommer en eller två gånger under en lång diskussion, men om det kommer efter precis varje mening så är det jävligt irriterande.

När folk säger place som i "vi drar till mitt place", är också nått jag stör mig på. Händer inte så ofta som tur är.
Just because i stand over you don't mean you understand me

2010-07-29 13:08
Guzz, Abouuuuuuu, tycker också det här med bruuuuuuuuuuuuuuuuuuushan o syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyrran gått lite för långt men inget jag aktivt stör mig på. Jag använder ordet lökigt för mkt, lite störigt men men...ibland snöar man in!

2010-07-29 13:39
Jag avslutar alla mina frågor med "Eller?" Jävligt jobbigt.

2010-07-29 14:34
Klockrent är ett ord jag stör mig sjukt mycket på. Ännu värre är det när folk gör om det till "Så grymt klock" eller "Klockers". Det ryser i mig...
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-07-29 14:53
Klockers är vedervärdigt. Coola bananer är ett annat irriterande exempel. Ruva på saken hörs på mitt jobb lite för ofta för att vara ok.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2010-07-29 15:56
All "Blatteslang" som används allvarligt.

Alla ord för fitta/kuk som inte är just fitta/kuk.

Alla äldre varianter av svordomar, tex "förbaskat", "jädrar" osv

"Schnajdigt"

Jag överanvänder vissa saker jag önskar att jag inte gjorde för tillfället, som "glassigt", "Fråga" och "smölt"
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-07-29 16:19
"Inget nytt under solen", är ett uttryck som används alldeles för ofta.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2010-07-29 17:07
ja klockrent är rätt drygt redan, skulle jag höra någon säga klockers eller liknande skulle jag börja skratta, det är jag nästan säker på.