1 burk kikärtor 1 burk krossade tomater 1 liten lök kryddor. jag brukar köra salt, peppar, spiskummin och lite oregano o lite lite socker för tomaternas skull pasta stek löken, häll i kikärtorna o krydda efter egen smak, häll på tomaterna låt koka en liten stund o servera med pasta. Kan även va gott med lite riven morot i. ca 8-9 sojakorvar 1 liten lök 1 liten paprika helt orange salt, peppar. lite soja persilja ca 3 dl matlagningsgrädde en halv tub tomatpuré stek skivad korv och lök, salta och peppra. ha sedan ner hackad paprika, låt steka med nån minut och häll sedan i grädden och rör ner tomatpurèn, sen ner med persilja o en svätt soja, servera helt med jasminris.
Kyckling ala Jack 1 portion 1 kycklingfilé, som du fileéar så du får 2 ungefär lika stora platta bitar. Sen ska det dubbelpaneras, ja det ska det. Lägg kycklingen i vetemjöl så det täcks, pudra av det överflödiga... Sen ner med kycklingen i ägg som du vispat upp lite grann... Sen i med den i ströbröd... Sen är det att köra kycklingen i stekpanna tills kycklingen fått fin färg, sen slänger man in den i ugnen med riven ost och lite tomater & färsk basilika... Och tar ut den när den är klar... 10-20min beroende på temp i ugnen. Man saltar/pepprar paneringen, och så kryddar man kycklingen med lite vitlök/salvia. Sen så kan man servera det med Kokt potatis och pulver beá... Är jävligt simpelt, förutom paneringsbiten, men jag lovar att det är värt det ... Man kan ju lyxa till det med något annat än kokt potatis och pulverbea, men det är sjukt gott faktiskt..
be the change
Kom igen nu! Lite mer gottegrejer nu!
be the change
Hangaround
2010-02-16 19:48
1 Påse qournbitar 2 St Creme Fraiche Chili & tomat 1/2-1 Hackad paprika 1 Hackad röd lök 1 Hackad tomat 2 St vitlöksklyftor Lite champinjoner el kantaraller Salt peppar Lite socker Bryn löken först med svampen och Stek sedan Qournet noga och lägg i paprikan. Tillsätt Creme Fraichen och sänkt värmen något. Lägg i tomaten och tillsätt kryddorna efter egen smak samt vitlöken. Servera med Tagatelli Pasta
Ett enkelt recept för dem som gillar Wok Tidsåtgång: Ca: 23min Behöver: - Wokgrönsaker(jag kör på dem där Findus-påsarna, ta någon som verkar god bara) - Sweet & Sour sauce - Salt - Kokosmjölk - Cashewnötter - Jasmin ris(föredrar jag) - Soya Ev: Kyckling &/eller annat kött o ha i Nudlar är gott att blanda i också, då kan man skippa riset också om man vill det. Tillvägagångssätt: Sätt igång riset(om det är 20mins ris) Samtidigt som du börjar woka grönsakerna. När du börjar bli nöjd med hur dem ser ut, tillsätt Cashewnötterna. Tillsätt nu en del sötsur sås(så du blir nöjd bah) och salt, tillsätt köttet eller nudlarna om du gillar det. Tillsätt sedan kokosmjölken och soya, eventuellt mer sötsur sås, krydda efter tycke tills nöjd. Servera med riset och god dryck så har du något som är lika simpelt som en billys pan pizza, men som känns lite lyxigare :)
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Min lunch idag, väldigt OMNOMNOM! Kokt broccoli blandade bönor, zetas tex mozarella Oljedressing, jag hade rapsolja med örtsalt, basilika och vitlökskrydda Blanda detta Stek sojakorv och ät till. Avnjutes med MKT stor fördel tillsammans med en cherry coke:)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
friterad kyckling a la "kentuckys" blanda en halv dl mjöl med en dl ströbröd, salt, peppar, en tsk maizena, chili, eventuellt lite persilja om man vill ha de.. ( improvisera ihop mer beroende på mängd kyckling) vispa ihop ett ägg med lite mjölk och nån droppe soja skär kycklingfile i lagom stora bitar, doppa i paneringen, sen i mjölkäggblandingen, och in i paneringen igen.. in i stekpannan, ca 4-5 minuter på varje sida.. gäller att stå vid spisen hela tiden, lätt att paneringen bränns! går att servera med pasta, ris, potatis, pommes, eller bara äta som de är! tar ca 30 minuter men supergott blir de
enda vägen till seger är att överleva när andra dör
Det där lät gott Snara!
Unt0uchable F20 Fy attan va smarrit det lät.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Ärt och morotsstuvning med potatis och bacon är ju för övrigt nog den mest klassiska rätt som fastnat i mitt huvud, skyller på mormor.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
psyko_slusk det var så väldigt nomz kanske måste äta det till middag?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nomz? Japp ska prova ditt recept i veckan :)
ja men nom nom nom är ju ljudet man gör när man äter det såklart! Åt det till middag idag, med vanilla coke denna gång dock.. lika jävla OMNOM nu dock:)
Älgfärsbiffar med Apelsinsås: Rör ihop Älgfärs med hackad paprika, lök, salt, peppar och grillkrydda. Rulla ihop till biffar och stek. Blanda ihop Matlagningsgrädde, Grillkrydda, Lite philadelfia ost (lök&paprika smak), Kyckling buljong och lite apelsinsaft. Mums! =)
Adalias Kyckling!: Stek kyckling i smör med Örtkrydda. Blanda ihop matlagningsgrädde, frysta grönsaker, kycklingbuljong, lite soya, och grillkrydda i en kastrull o koka ihop tills grönsakerna är varma. Servera med strips. Super Mums! =)
NOMNOMsoppan Stek en gul lök i smör, obs riktigt smör inget jävla margarin eller olja, i en gryta he i curry och lös upp det i fettet tillsätt 3-4 delar röda linser och lika mycket eller mer vatten, beroende på vad för konsistens man vill ha ha i grönsaksbuljong och några skivade morötter koka tills det ser gott ut
Snara hehe ok, då förstår jag :).. Ja du verkar ha mycket nomnom recept :) Jag är ju inte vego, men gillar dina recept, provar nog ditt senaste nomnomsoppa också ;)
Improviserade ihop något riktigt gott idag :)Gryta a la Brazen Grytan: 500 g nötkött, grytbitar eller whatever. Kan bytas ut mot något vegetariskt också, såklart. 2 dl matlagningsgrädde 2 dl creme fraiche ½ tärna grönsaksbuljong 1 vitlöksklyfta 1 gul lök lite soya (ska mest ge färg, så släng i en skvätt eller tre) vitpeppar svartpeppar salt Hacka löken, släng i lite av löken i en stekpanna och stek med grytbitarna (bryn dem bara). Häll i grädden och cremen i en gryta, smula ner buljongen, hacka/pressa vitlöksklyftan och i med den. Skvätt på lite soya och rör om. Koka upp det och sen ner med grytbitarna. Får koka ett rätt bra tag så köttet inte blir segt. Behöver inte koka lika länge om man använder annat i. Grönsaksriset: ½ tärna grönsaksbuljong lök 1,5 dl ris 3,5 dl vatten Häll i allt i en kastrull, ta löken som blev över från ovanstående och häll i kastrullen. Låt koka som ris gör. Har velat testa med små morotsbitar i grönsaksriset också, måste ju bli tvärgott! Servera :D
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Jag äter mest vegetariskt av vana och lämnar köttet till helgen, så här får ni ett vardagsrecept... 1. Potatissallad med halloumi Du behöver: - Halloumi - potatis (fast) - Dijonsenap - rödlök - olivolja - ev. cremefresh 1.1 Skala och klyfta potatisen. Koka till behaglig konsistens. 1.2 Häll i senapen i en skål och tillsätt olivoljan, lite i taget, under kraftig omrörning. Tillsätt hackad rödlök och blanda ev. ner creme fresh (om du känner för att väga upp styrkan i senapen) 1.3 blanda varsamt ner potatisen i dressingen. Salta och peppra. 1.4 stek halloumi på mellanstark värme, och gör det i smör för att inte bränna den. Servera med valfri grönsallad. Går även utmärkt ihop med honungsrostade rotsaker (låter lyxigt, men rotsaker är under säsong både billigt och gott) Jag vill också ge er alla ett tips. Jag är övertygad om att många av er använder eldorados eller annat billigare märke när ni använder krossade/passerade tomater. Dessa billiga tomater smakar inte särskilt bra, och om ni tittar på innehållsvärdet mellan dessa konserver och exempelvis det dyrare märket "Mutti" kommer ni märka att Muttis tomater innehåller det dubbla näringsvärdet och smakar bättre. Istället för att köpa vatten kan ni köpa krossade tomater, och det kommer att smaka bättre.
...
barabajare låter sjukt gott! (hihihihihihi "mutti")
Idag gjorde jag hamburgare.Burgar-degen: Nötfärs Riven lök Salt Vit pepparTillbehör: Sallad Tomat Stekt lök Ketchup Dressing Bröd (Som man steker för att få de lite krispiga) Svinigt enkelt att göra!
psyko_slusk ja det är bra, vet ej varför meatlovers alltid verkar tro att vegmat är strikt förbjudet om man inte är vegetarian. Man får äta vad man vill :)
jag har en ny favorit som kräver minimum av arbete och dessutom genererar minimalt med disk. Du behöver: Frysta grönsaker, coops wokmix fungerar förvånansvärt bra. Vitlök, men det är nog skitsamma Rödlök, har jag aldrig i - men tror det skulle vara fett. Paprika, röd - samma där, pallar inte hacka och ha mig. Frysta ärtor - sjukt nice. Fast jag köpte mix nu med majs paprika och ärtor. Riktigt trevligt. Bönor, bönmix går bra, men inte så jävla noga. Ris, föredrar råris, 10 minuters varianten. Currypasta - bara för att. Kokosmjölk, även om det går bra med vanlig mjölk eller helt enkelt bara vanligt vatten. Kryddor - har ingen aning om vad jag har i egentligen, typ: salladskrydda, currypulver, chilipulver, aromat, salt, bakupeppar, peppar, spiskummin osv. Hur gör du? Vräk ner diverse lök, grönsaker osv i pannan, ta en stor en. Wok is the shit. Vräk på kryddor och div. curryblandningar tills det smakar bra. Släng på en drös med ris, fungerar alltid bra att höfta. He på kokosmjölken, komplettera vid behov med mer vätska. Dra på ett lock lite smått. Vänta i soffan tills du tror riset är klart, antagligen tar det längre tid än du tror så vänta ett tag till. Låt svalna. Ät.
cry me a river! --> thcrew
givetvis går det utmärkt att komplettera med köttprotein av något slag. Kyckling vore självklart trevligt, men kräver ju tyvärr att man lägger tid på att steka den ordentligt. Frysta räkor känns som ett klockrent lågenergival. Bara att kasta i frysta tillsammans med övriga härligheter. Maträtten smakar dessutom bättre dagen efter, vilket gör den utmärkt till matlåda! :- )
joda jag absolut älskar ditt recept, för det var roligt att läsa! Bara för det ska jag skaffa en wokpanna och göra det :D
Det blir gudomligt gott. Har du vägarna förbi norrland kan jag ev. ge dig en privatlektion om du inte får till det på egen hand!
(galet god förutsatt att man är matälskare nog att föredra god mat framför fancy mat dvs).
joda Lät som ett bra recept! Låter lite som woken jag gjorde ovan, ska definitivt prova detta också! Gör nog som du sa ungefär, men kommer troligen addera Cashewnötter och någon form av kött iaf.
brazilian vegetable curry 1 zuchini 2 röda lökar 1 aubergine 2 röda paprikor 1 burk kikärtor 2 vitlöksklyftor 2 cm ingefära 1 röd chili 400g hackade tomater 200 ml kokosmjölk 4 matskedar färsk koriander / max 2 torkad olja salt peppar grönsakerna ska värmas i ugn tills de är färdiga samtidigt chili, vitlök, koriander, ingefära och löken ska hackas fint eller köras i matberedare sen steks denna blandning tills löken blivit mjuk. lägg till tomaterna 10 minuter senare, lägg till kokosmjölken: låt puttra när grönsakerna i ugnen är klara, blanda i dem i stekpannan. lägg till kikärtorna ät och låt väl smaka. serveras med bulgur eller ris. kanske potatis? låt puttra ett tag. färdigt
jag tror rätt mycket går bra med i mixen, är ju inte mer än en pytt liksom. problemet för mig är enbart tillagningstid. inget som tar längre tid än att få de frysta grönsakerna att inte bli fullt så frysta får följa med. därav tror jag frysta räkor är ett säkert kort. Kött behöver i regel tinas och grejas med, vilket inte passar mig för fem öre. Men lycka till. just ja, currypasta i all ära, särskilt om man lagar vettig mat, men för att få till schysst smak på grönsakerna (särskilt broccolin i coops mix) är det tonvis av currypulver som gäller. Pastan borde man egentligen spara åt vettigare rätter, men struntsamma har så det räcker : ) Citrongräs hade nog varit trevligt att ha i med, ska ta och testa det nästa gång tror jag! Ciao!
Jag kommer nog bara steka nå korv o slänga i, alternativt köpa grillad kyckling(varm från affären nära mig) eller något sådant.
ah, (kryddig) korv blir nog klockrent. schysst mix mellan olika smakvärldar. :- ) P.S. blir nog helt okej med vanlig falis med, då den ju har tid att dra i lite smaker.
hmm jag brukar göra enchiladas när jag inte vet va jag ska laga, går rätt fort och är ruskigt gott!! Du behöver: 1 purjolök 1 paket köttfärs 400g eller mer om man e många 1 paket tortillabröd, sådana där runda mjuka :) 1. burk creme fresh med smak av paprika och chili Ost Börja med att skölja purjolöken ordentligt, sedan ere bara skiva ner den. Stek purjolöken tills dne fått lite färg och tillsätt köttfärsen. När köttfärsen är färdigstekt kan du salta och peppra lite! Sen ere bara hälla i creme fresh chili och paprika och en skvätt vatten, man kan ha i kidneybönor mot slutet om man vill! Låt koka ihop en stund så den inte e för rinnig. Ta en ungsform och häll lite olja i botten, sedan ere bara att fylla tortillabröden och rulla ihop dom och lägga bredvid varandra i formen, täck sedan allt med riven ost, det e bra att täcka enchiladasen helt annars kan brödet bli rätt torrt. Sen ere bara in i ugnen på typ 200grader tills osten fått en fin gyllenbrun färg. Sen erom klara att äta! det är gott att ha lite tacosalsa på och gärna en grönsallad till. skitgottt!!
(fast då skulle jag absolut inte steka den mer än minimalt)
ett annat jävligt lätt recept som går hyffsat fort om man gillar lax: Lägg laxfileer i en ungsform, blanda ihop en burk pesto och en burk creme fresh, häll såsen över laxen och in i ugnen tills laxen e klar, rosa lite pinjenötter och häll på. servera med pressad potatis eller va du nu vill ha till!
för övrigt för er vegetarianer som vill göra encihladas så ere bara byta ut köttfärs mot quarnfärs, men tillsätt gärna en påse tacokrydda då, eftersomo quarnfärs smakar nada.
Keong massaman lättare än du tror fräs 2 skivade lökar, i med 2 burkar kokosmjölk, 3 skedar röd currypasta, lite jordnötter, ett par små potatisar, fisksås om du orkar, servera med ris
http://soundcloud.com/80scrackpolo
åh massaman. har fan rätt bra med massaman pasta, typ ett kilo eller så. lägligt nog har jag också massvis av potatis jag måste göra något med snart. Får ta och dra ihop ett storkok, borde väl gå helt okej att frysa in, eller?
men vad hände med korv med bröd? eller wokade nudlar med allt eller inget?
shhh..
wokade nudlar med allt eller inget? korv med bröd är fett, men problemet är att man antingen måste äta dom förjävla fort eller tina bröden i tid. framförhållning är inte min starkaste sida. (tanken att bara ta ut några bröd åt gången skulle aldrig slå mig).
Megabass veg. Nachotallrik SALSA: Hela skalade tomater Gul lök - hackas Paprika - hackas Chili - hackas Vitlök - hackas Koriander - färsk eller torkade blad... inte stött. salt + socker + vinäger efter smak. Kokas ihop snabbt, gå loss med stavmixer i kastrullen. BÖNDIP: en burk svarta bönor (kidney funkar också) en skvätt av salsan vitlök, finhackad gul lök, finhackad olivolja salt + spiskummin efter smak Mosa/mixa ihop till en ganska hård dip. GUACAMOLE Avocado vitlök citronsaft creme fraiche Mixa/mosa. En tallrik naturella nachochips + ostskivor i micron, 30 sek Sallad/grönsaker efter behag.
kräftstjärtsoté Gnocci pasta kräftstjärtar i spad sambal oelek salt peppar grädde riven ost röd paprika lite lite ketchup. koka upp pastan, häll bort vattnet, häll i lagom grädde, tärna resten av ingredienserna häll i alltihoppa, låt värmas, krydda rikligt, rör om.
den magiska friterade kycklingen
i stekpannan
resultat
enda vägen till seger är att överleva när andra dör
jag brukar laga nån form av Club sandwich, stek lite strimlad kyckling , krydda efter egen smak. (brukar bara köra med salt, peppar och grillkrydda. hacka upp alla möjliga grönsaker , tex tomat gurka sallad och rödlök. servera med sjukt mkt guacamole (2 st mosade avocados och en burk creme freishe chili&paprika) och rostat bröd. . eller en enkel korvstroganoff. bryn lök och korv tillsätt med tomatpuré och mjölk. krydda efter smak. servera med ris.
Uppar tråden med ett jääävligt nice vegetariskt recept! Du behöver: 2 1/2 dl torkade röda linser 5 dl vatten 3 tomater 1-2 mtsk tomatpure 400 ml kokosmjölk 1-2 buljongtärning en liten burk annanas (jag hade färsk och tog extra mycket, gott!) 2 stora bananer 2-3 msk curry lite russin 1-2 dl cashewnötter salt, olja, peppar koka buljongtärningarna + linserna tills de är lagom mjuka, häll bort eventuellt vatten. samtidigt stek löken lagom brun, ha i fint hackade tomater. ha i kokosmjölken, tomatpureen, curryn och linserna. låt puttra några minuter. ha i ananasen och russinen, låt puttra. ha i nötterna och banen i skivor. smaka av med salt och peppar. serveras med fördel med couscous, bulgur eller ris. låt väl smaka!
Unt0uchable F20 Ser mer ut som stekt-kyckling än friterad :-)
be the change
Upp med tråden, för min fantasi börjar ta slut när det gäller käk!Simpel kycklingcurry gryta Kyckling (eller någon vegetarisk motsvarighet) i valfri mängd 1 gul lök 2 dl creme fraiche 3 dl matlagningsgrädde (ta en förpackning av varje, skit samma hur mycket det är i, typ) Lite salt Lite peppar Lite paprikakrydda En jävla massa curry! Hacka löken, hacka kycklingen i lagom stora grytbitar, stek det i smör så kycklingen blir genomstekt. Ner med grädden, cremen, saltet, pepparn, paprikakryddan och curryn i en gryta. Ner med kycklingen och löken när den är klar. Koka en stund. Servera med ris.
Karl Batongs skitskumma kyckling Ta kycklingfiléer och tina. Häll upp Majonäs, smör, olivolja och Tomatpuré i en stekpanna och låt det smälta till en fond typ. Häll därefter i salt, peppar, ingerfära, curry, cayennepeppar och Chilipulver. Häv i kycklingen och låt den vara där i tills den är klar typ. viktigt att ta upp fond med en sked och häva på kycklingen lite då och då. Servera med tomat, majs och en bit mozzarella.
Mer kyckling till folket :) Kyckling wok, typ Kycklingfilé Grönsaker om du nu vill det Paprikakrydda Salt Peppar Snabbnudlar (eller något annat gott till, typ risnudlar) Hacka kycklingen på med massa kryddor, stek den tills den är klar. Stek eventuella grönsaker. Koka nudlarna och ha i lite soya i vattnet, ner med dem i pannan, på med lite mer kryddor, rör om, ät och var glad.
Veggo som går skitsnabbt: Koka pasta bryn en finhackad rödlök i olivolja tillsammans med 2-4 pressade vitlöksklyftor. häll i finhackade morötter och champinjoner och rör om. skär coctailtomater i halvor eller finhacka tomater, släng i och låt bryna ihop med resten. krydda med peppar och kanske buljong (använder grönsaksbuljong). salt är givet. släng sen i antingen färsk basilika eller fryst, rör om.på med locket och låt "koka" (tomaterna vattnar av sig) i 5 minuter. lyft på locket och häll i en halv burk krossade tomater. låt sedan koka på låg värme i ca. 5 minuter till. servera med tärnad halloumiost som garnering.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.