I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recept på eran vardagsmat?

Övrigt - Blandat

2010-02-07 17:07

Recept på eran vardagsmat?

Nu börjar det kännas tråkigt att laga mat, då jag inte kommer på nått nytt man kan laga mitt i veckorna som även passar till matlåda. Allt känns väldigt snarlikt varandra.

Dela med dig av dina recept på vardagsmat och gör oss fantasilösa lite gladare.

Mitt Recept: Stek lök och rivna morötter, släng i lite kassler (Skivade eller tärnade) Låt det stekas tills du blir nöjd.

Häll sedan i en burk krossade tomater och ca ett glas vatten, en skvätt ketchup bara för smakens skull (Rör om).

Vid den här delen brukar jag ha i majs och champinjoner men det är bror helt på vad som finns i kylen. Har kört med broccoli, jordnötter, körsbärs tomater, etc etc etc etc. Ta det du har hemma...

Jag brukar krydda med salt, svartpeppar, chilipulver sen känner jag mig nöjd.

Till de äter jag bulgur eller ris.

Går snabbt, är enkelt, billigt och man behöver inte vaka över det.

2010-02-07 17:13
Lät riktigt gott faktiskt
Evangeliet

2010-02-07 17:18
Det är riktigt gott. Kom på det en dag när jag bara hade konserver hemma typ. Men gott blev det men jag äter det nog lite för ofta..

Brukar laga köttfärssås på samma princip. Ingen grädde eller så, bara krossade tomater, vatten samt en skvätt ketchup.

2010-02-07 17:24
Inte till middag, men som typ något gott på kvällen när man är hungrig:

Koka potatis, mosa med gaffel(jag brukar låta skalet vara på, om det inte är för mycket jord, kanske borstar jag om jag orkar), lägg i smör, hacka purjulök, röd lök, örtsalt, blanda! done!

Lägg på hårdmacka eller ät som det är.

Fattig mans recept :)
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-02-07 17:27
haha lät faktiskt riktigt gott. Är bakpotatis missbrukare på somrarna så det här känns ju som ett abstinens lugnande nu under vinterhalvåret.
Producent

2010-02-07 17:41
smält ädelost i en kastrulle med 1 burk cream fraiche tills osten smält, krydda med salt,peppar, koka pasta i vatten, när pastan e klar så slänger man i hackad bladspenat ( helst färska ) i ädeostsåsen och rör om. Blanda sen pastan med såsen serveras med vitlöksbröd eller annan valfri bröd
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-02-07 18:08
hur mycket ädelost?

prinsen i hundkostym.
Poet

2010-02-07 18:15
Stek upp lite falukorv, koka upp makaroner, och lägg i plastlåda över natten. Ta med till jobbet och värm i mikron, spruta sedan på Heinz Ketchup. Ät, och knyt näven i fickan över hur borgarsvinen alltid knullar en.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Producent

2010-02-07 18:17
det e efter smak...bara o smaka under tiden man gör den

2010-02-07 18:23
Laxpasta:
1 gul lök
2 dl creme fraiche
1 krm vitpeppar
100 g rökt eller gravad lax
1/2 dl finhackad dill
salt (behövs oftast inte, eftersom rökt och gravad är såpass salt)

Fräs löken i smör tillsätt creme och peppar. Låt såsen koka upp, rör ner laxen och dillen i såsen.
Servera med nykokt pasta.

Daniels pastasås:
1 pak bacon
4 champingoner
1 paprika
1/2 purjulök

1 burk krossade tomater
3dl matlagningsgrädde
2dl creme fraichen

Koka upp tomaterna, matlagningsgrädden och creme fraichen. Stek baconen ett tag, sen steker man grönsakerna en stund. Rör ner i såsen.
Krydda med salt peppar chili vad du vill i princip, men kan rekommendera den mexikanska chilikryddan och/eller paprikakrydda, grillkrydda, salt och peppar. Servera med pasta.

Ovanstående är sjukligt gott!!
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2010-02-07 18:32
knyt näven i fickan över hur borgarsvinen alltid knullar en.

Word
prinsen i hundkostym.

2010-02-07 19:26
Brazen F20 Laxpastan lät sjukt god.

2010-02-07 19:40
Bacon och champinjon pasta

2 paket bacon

Ett gäng färska champinjoner

2dl matlagnings grädde

Ett paket färsk pasta

Skiva svamparna och bacon, stek var för sig. Släng i allt i stekpannan och häll i grädden. Låt den små kocka i några min, servera med färsk pasta.

Snabbt enkelt och djävligt gott.
Vi är överallt!

2010-02-07 19:50
Everlast.

Nä det där är asvidrigt Bacon + Pasta = inte OK
prinsen i hundkostym.

2010-02-07 20:01
psyko_slusk : Tokstekta bacons med makaroner och lite ketchup.. Tray it jo lay it long long time!

2010-02-07 20:04
Kanske bara jag som inte är så förtjust i bacon..

bacon o bruna bönor funkar dock helt bra som lunch när man arbetar i skogen!
prinsen i hundkostym.

2010-02-07 20:19
JohnnyFlash P21
Tro mig, det är helt underbart :). Gjorde det åt mig och min roomie idag, hade tänkt att det skulle bli en matlåda över. Det blev det verkligen inte :p
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2010-02-07 20:38
virre: haha bäst!

stek kycklingfilebitar, häll i wokgrönsaker och kokosmjölk! Världens lättaste och sjukt gott! serveras med ris

2010-02-07 21:11
stek nötytterlårs bitar (små tärningar 1x1cm) tills önskad färg.

släng ner hackad färsk champinjon.

creme bonjour med svampsmak på. 2-3 matskedar.

sen 2-3 matskedar creme freiche.

späd ut med mjölk.

koka pasta låt såsen stå och puttra medans pastan kokar.

hacka paprika och i såsen.

servera.

salta och peppra självklart. jag föredrar mycket mycket peppar.
Amazighen will remember

2010-02-07 22:34
Koka tortteliner, på med olivolja och ketchup!
DONE! Som gordon skulle ha sagt.

annars är spagetti carbonara fattig stylee fint.

2 paket bacon
3 ägg
spagetti
muskot
salt
peppar

koka spagetti, stek bacon häll av spagettin och rör ner ett ägg i taget i den varma spagettin så det koagulerar, sen i med bacon och på med muskot, epppar och lite slat. fint som snus!
mathematics!

2010-02-07 22:37
majkone P22:

Har aldrig hört någon som haft i ägg i sin carbonara. Kanske man skulle testa.

2010-02-07 23:17
Sätt på ugnen ca 200 grader. Ta ett burk kikärtor och blanda dem med några klyftor vitlök, olja, curry och gurkmeja. Det ska smaka rätt mycket curry. I med dem i ugnen och låt dem rostas. Samtidigt gör du..

..en tzatsiki efter eget recept men ta mindre vitlök än vanligt, den ska bli mild. Ställ bort den och samtidigt..

...stek lök, vitlök och tex lite broccoli. I med lagom mycket krossade eller passerade tomater.

Koka samtidigt pasta och gör lite sallad för nyttighetens skull. Servera och njut.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-07 23:21
Jävlar vad ni käkar bacon! Fan jag åt typ aldrig bacon ens innan jag var vegetarian. Här får ni ett till veggo-recept med pasta. Även sk raw food för att vara lite extra fläshig.

Använd den matmixer för att mixa blomkål, persilja, lite olivolja, citron och tomat.
Häll över i en skål.

Ladda matmixern igen med soltorkade tomater, om du äter kött kan du ha i lite sardeller, kapris, vitlök, salt och peppar. Mixa till en smet/sås. Man kan ha i lite vatten om det blir för tjockt.

Koka pasta men låt den svalna, maten ska ätas ljummen. ÄT!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-08 00:27
Riv ett paket crabfish i bitar, släng i en stekpanna tillsammans med pyttipanna.
Stek.
Häll upp på tallrik, häll på en halv burk majs.

Snabbare och godare lunch hittar man inte.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-02-08 00:32
Helveeete...1! jag åt mig själv illamående just på mitt egna recept :S.. Occh godis och popcorn...
prinsen i hundkostym.

2010-02-08 19:05
Fyfan va tjocka jag kommer bli av den har tråden!

2010-02-08 19:09
Dagens middag..
Inget speciellt, delar med mig bara :P..

Ris, fiskpinnar, 2ägg, frysta gröna ärtor, majs o paprika(värm upp), majonäs.
Salt peppar.

Det är gott att mosa ägget i riset med majonäs också, blanda med grönsakerna.
prinsen i hundkostym.

2010-02-08 20:24
Fetalax

laxfiléer (en per portion)
fetaost
salt peppar olja
bulgur
lite tomater och grönt.

gegga ihop fetaost med salt peppar och olja och strö över laxfiléerna. in i ugnen 15 min 225 grader. ät med bulgur och lite sallad. sjukt gott.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2010-02-08 20:38
käkade lax file idag med koktpotatis.
sen en sås på cream freash, feta ost solroskärnor och lite salt.(RIKTIGT bra sås:))
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2010-02-08 21:02
ps.
Tycker det är lite roligt hur alla i tråden har olika
stavningar på crème fraiche hahaha!
Påminner mig om en diskussion mellan två släktingar
till mig ang. hur crème fraiche utalades. Den ena tyckte "krääm fräässh" och den andra tyckte "kremmfrich"!

2010-02-08 22:22
App P20: En halv burk majs är väl obligatoriskt till alla rätter?... missbruk av majs; Check!

2010-02-08 22:35
Du behöver:
400 gram fisk ( torsk, sej eller pangasusfilé)
1 påse Blå band fiskgratängsås
Halv purjolök
En lime
En fiskbuljongtärning
4 dl mjölk (mellan eller standard)
Smör

Sätt ugnen på 225 grader.Låt fisken rinna av så den inte är för vattnig. Smörj en ugnssäker form och lägg fisken i den. Hacka eller strimla purjon och strö över fisken. Krama ur limen över fisken. Smält ca 75 gram smör i en kastrull. Tillsätt mjölken, buljongtärnignen samt fiskgratängsåsblandningen och låt koka upp tills det blandats ut ordentligt. Se till att det inte kokar fast. Häll såsen över fisken, sätt in i ugnen på 225 i cirka 30 minuter. Servera med potatis eller ris. Smaklig måltid!
Producent

2010-02-08 22:46
broccoli,ägg,ost,salt,peppar,bacon = Broocoligratäng ( enkel men ack så god )

koka broccolin ( enligt paket ) eller om det e färska tills den blir mjuk, Under tiden kan man steka bacon tills den blir lite knaprig, När broccolin e klar så häll lite av spaden i en kastrull ( avgör själv hur mycke spad du vill ha som sås ) blanda spaden med mjöl,peppar,salt o koka upp, För mer krämig sås blanda i maziena/mjöl i såsen för önskad tjocklek, Lägg broccolin i en gratängform strö över bacon o kokt delad ägg ( 4 delar per ägg ) slå sen över såsen o på med ost in i ugnen på 225 10-15min eller tills osten har fått en fin färg

2010-02-08 23:02
en STARKBÄRS.

serveras med en ännu starkare BÄRS!
de e mycke nu....... ta de me en nypa tjack

2010-02-08 23:14
Pastagratäng

Du behöver
Kokt pasta
Mozarella
Purjolök
Sambal Oelek
Herbamare Örtsalt
Jordnötter
Paprika

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka eller strimla paprikan. Hacka purjolöken. Hacka mozarellan. Blanda Sambalen med örtsaltet. Blanda samtliga ingridienser i en stor bunke och se till att osten inte klumpar ihop sig. Häll ner i en lämpligt stor smord form. Strö över extra mozarella efter tycke och smak, samt nötterna. Släng in i ugnen tills osten smält ordentligt och den är varm och mumsig.

Jag har ej angivit mängd på ingridienserna eftersom jag inte vet 1) hur stor form ni väljer 2) inte vet hur toleranta ni är för chili 3) hur mycket ni älskar mozarella. Dessutom gör det inte om det blir över mozarella eller pasta, det kommer alltid komma till användning.
Producent

2010-02-08 23:18
medoria: det där lät riktigt gott...blir o testa inom en snar framtid

2010-02-08 23:19
fumez: det är farligt gott. är man svag för pasta, chili och ost är det döden för man intalar sig att purjon och paprikan gör den nyttig och så sitter man där och trycker i sig en fyraportionersform själv...

2010-02-08 23:42
bra tråd. kan behövas när fantasin tryter.

två mycket enkla och billiga recept vi brukar göra här hemma:

- pasta
- kryddig korv
- röd pesto
1. koka pasta
2. skiva och stek någon kryddig korv, t.ex. chorizo.
3. när pastan är färdig, lägg i korven och några matskedar röd pesto. salta och peppra. klart!

- pasta
- bacon
- kronärtskocka på burk
- röd paprika
1. koka pasta
2. hacka och stek kronärtskocka och paprika
3. blanda pastan med kronärtskockan och paprikan
4. knaperstek bacon. klart!
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2010-02-09 00:43
Pasta & kyckling

ingredienser:

- Pasta (penne, girandolepasta brukar jag använda)
- Matlagningsgrädde
- Matlagningsvin (vitt vin använder jag i detta recept)
- Pinjenötter
- Kyckling

1. Stek kycklingen
2. Koka pastan
3. Häll i matlagningsgrädde i en kastrull med några matskedar matlagningsvin. salt o peppar. Rör om till att den tjocknar lite.
4. Lägg i pasta & kycklingen i såsen & rör om.
5. Lägg på tallrik & toppa med pinjenötter & lite spenat
6. Ät
You're misusing the word 'ho'. It's an interjection used to call attention to a destination, not an object, as in 'land ho' or 'westward ho'.
Rappare

2010-02-09 00:49
Fyfan va fett! Utmärkt med konservmat när man är en fattig student!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2010-02-09 01:06
en STARKBÄRS.

serveras med en ännu starkare BÄRS!

Coooolingen
Vi är överallt!

2010-02-09 01:10
Mvhs whitetrash-pasta:
Koka upp vatten och släng i 3 dl pasta av valfri sort.
Stek bacon och rödlök(tärnad) tills baconen blir knapriga
Häll upp 2 dl turkisk yoghurt, i med en msk chilisås, chilipeppar, peppar och salt, och i med det stekta.
Bon apitete!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2010-02-09 19:27
Idag äter jag färska gnocchi med ädelostsås.

Värm matlagningsgrädde i kastrull
Ha i ädelost och peppar (+ eventuellt kycklingtärningar om man är lagd åt det hållet)
Koka valfri pasta

Älskar snabblagad mat.
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2010-02-09 19:29
Just det: strö valnötter över!
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2010-02-09 19:58
Koka spaghetti
Kör en snabb wok på körsbärs tomater, lite basilika, salt peppar och lök

Avnjut med olivolja samt lite hård ost riven
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2010-02-09 21:03
Bästa tråden!

psyko_slusk : Körde din potatis grej idag. Va inte jätte hungrig, så då tänkte att jag skulle göra nått lätt. Gott som fan vart de!

2010-02-09 21:24
Cambells tomatsoppa är toppen. Man värmer innehållet i burken i en kastrull och slår i en burk vatten. Sen häller man i tabasco efter smak och steker ett paket bacon och hackar typ avocadom, cashewnötter, soltorkade tomater, kräm fräsh, what ever och har i. Det blir smaskens!
Call me Mr. Tibbs

2010-02-09 22:46
Fan va nice Johnny!
Roligt när man kan hjälpa :)

prinsen i hundkostym.

2010-02-09 23:34
kom på något som är rätt nice en gång i köket

kycklingfile
grädde/matlagningsgrädde (vilket som tror jag, kör på grädde jag)
fetaost
ris/potatis/pommes/vad som helst

först steker man kycklingen och kryddar hur man vill
sen häller man på grädde som en sås, kryddar
sen kastar på rikligt med fetaost över det hela
in i ugnen ett tag så osten smält och man fått lite yta

sen kör man med vad man nu vill äta till. det är skiiit gott

2010-02-13 17:25

2010-02-13 19:29
har liknande just nu

stek falukorv i bitar
ha i krossade tomater, tomatpure salt och peppar
strö över ost vid servering
done.