I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sveriges fulaste stad?

Övrigt - Blandat

2009-11-08 20:34

Sveriges fulaste stad?

Ja, vilken är då enligt dig Sveriges allra fulaste stad? Vi är väl rätt förskonade från stora, smogtyngda betongdjungler här i landet men en del städer borde ju rimligtvis ligga i topp när det kommer till att ranka fulheten i våra städer. Efter 60- och 70-talets våldtäkter mot både stadskärnor och -utkanter har ju t. ex. varje större respektabla håla en egen Domus-kloss mitt i centrum likt en Von Ankas pengabinge. Ett annat skräckexempel är väl de fina, gamla kvarteren runt Sergels Torg som ser ut som DDR numera.

Min egen röst lägger jag nog på Sundsvall, en stad som det tycks ha gått snett för rätt tidigt. I Jämtland är ju Sundsvall det som folk i allmänhet gärna spottar mest på, efter Stockholm dvs, ömsom hjärtligt, ömsom på bittert allvar, kanske har detta påverkat min syn på staden litegrann. Sundsvall har ju brunnit ner till grunden inte bara en utan två gånger, något som säkerligen påverkat både stadsplaneringen som bidrar till känslan av att bo i ett slags Ruhr-område är väldigt påträngande. Staden har också förorter av sådan arkitektonisk kaliber att de känns som plockade från nån av landets storstäder, något som känns rätt unikt för Norrland iallafall såvitt jag vet. Såhär på slutet kan jag ju ändå erkänna att Sundsvall har en rätt trevlig å med tillhörande gröna ytor intill och ändå ligger rätt naturskönt beläget vid Bottenhavskusten mellan två respektabla berg.

Och just det ja, du får inte välja din egen stad! Glöm inte heller att motivera ditt val!

Intressepenisen hårdnar!
Poet

2009-11-08 20:51
Sundsvall ligger val anda i Medelpad? Eller menar du att Jamtlanningar i synnerhet ogillar Sundsvall?

Men for att svara pa din fraga... shit det var anda svart. Nu man bott utomlands ett tag, sa tycker jag svenska stader ar ganska fina anda. Trakiga och ej sa unika, ja. Men vet ej fan om jag kan komma pa nagon stad som ar ful. Saken ar den att varje typisk svensk smastad, ser ut som vilken annan typisk svensk smastad.

Katrineholm kanske?
At the gates of Eternity...
Manager

2009-11-08 20:53
Har inte varit i alla städer.

Men av dom lite större städerna jag har varit i så måste jag nominera Borlänge iaf.
Sala (om man bortser från själva centrumområdet) är fult och ser tråkigt ut det med.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2009-11-08 21:05

Finns ju en del områden i Umeå som också har en touch av miljonprogramsestetik, Mariehem t.ex...Är möjligt att det är ett miljonprogramsområde iofs. Tycker förövrigt att Sundsvall har en ganska vacker stadskärna...

2009-11-08 21:13
Jag är ju inte så berest, men jag vill minnas att Enköping inte var så sexigt. Det kan ju också bero på att jag var där under ett par slaskiga februari dagar.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)
Manager

2009-11-08 21:16
ja usch. Enköping är fult som fan vill jag också minnas.
Speciellt dom där höghusen som måste renoveras, som man ser från motorvägen.
Färg flagnar från dom osv.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2009-11-08 21:17
Enola F24

nja, inte för att vi vinner priset som sveriges sexigaste stad precis, men braaaa mycket finare än tex. Bålsta och västerås
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-08 21:19
BC99: Vad är det för fel på Katrineholm? Nog för att staden är trist men särdeles ful är den inte?

Producent

2009-11-08 21:54
Som liten kommer jag ihåg att Motala och Arboga är ganska fula städer. Jag har svårt att tänka mig flytta till Motala.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Moderator

2009-11-08 22:10
Enola F24 & Yun_DI P20: Ni måste missat våra otroligt vackra parker! ;)

Nej men Enköping är väl inte den vackraste alltid men långt ifrån den fulaste.
Kan dock inte motivera vilken som är fulast.. haha :)
myspace.com/jiahprod

2009-11-08 22:34
Huskvarna för att det bara är så
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2009-11-08 22:35
Nybro eller skövde, u pick.
Jag har ingen personlighet
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2009-11-08 22:39
När man åker upp till sälen via bergslagen för att åka bräda och sånt så passerar man vid något tillfälle igenom staden/orten/byn lesjöfors. Vilken i princip består av gråa hus som ligger precis intill vägen, nerlagda kiosker/butiker med flagnade gb-clowner och utöver det är ena sidan av vägen mestadels fylld med stora gråa industrilokaler. Kombinera detta med avgasfärgat snöslask och total avsaknad av folk.
Intrycket man får är att hela staden är en avfolkad grå föredetta gruvort. Nu är det här bara själva genomfarten jag har faktiskt har sett, men om den är representativ för lesjöfors som helhet så är det nog min nominering.
Om inte annat har de i alla fall en av sveriges mest deprimerande genomfarter.

Producent

2009-11-08 22:52
När man åker buss till öland så stannar man för mat ibland i Lerum. Vet inte om Lerum klassas som en stad. Men trist är den. Jag skulle inte vilja vakna upp där med en bakfylla.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-11-08 23:09
Laxå! Så sjukt trist, höjdpunkten verkar vara Burger King och El Taco och det säger väl det mesta?

2009-11-08 23:20
Enköping eller Västerås,Demento Skäms,Umeå må vara litet men vackert
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det
Poet

2009-11-09 03:00
Frozen: Jag var val lite orattvis, sa ful ar den inte. Som jag redan namnt sa tycker jag att alla svenska smastader ser nastan likadana ut. Sa om en stad faller in pa konceptet fult, sa faller ju alla svenska smastader in pa den definitionen.
At the gates of Eternity...

2009-11-09 03:29
sundsvall var det första jag tänkte på när jag såg topicen.

2009-11-09 04:05
tycker sundsvall har en fräsch citydel iaf. inte fräsch som i ny, men som i stadslik.

skellefteå har ett jävla åbäke till miljonprogramsskyltfönster öster om E4 (söder om staan). Vettefan vad det heter, men gräsligt ser det ut. Ska försöka googla fram det.
cry me a river!
--> thcrew

2009-11-09 04:08
Anderstorp heter det. Så gräsligt att den enda bilden jag hittar är en 100x100 bild på något som ser ut att höra hemma i sovjet.
cry me a river!
--> thcrew

2009-11-09 08:33
köping.för.helvede.

håller andan och blundar när jag passerar OK-mackarna och hyreshusen som antagligen hör till brf whitetrash/liknande
Tu m'emmerdes!

2009-11-09 09:32
alltså jag håller med någon ovan... skövde är faktiskt inte en särskilt välplanerad stad om man ser till citykärnan iaf. den staden skulle kunna behöva omstruktureras rejält. sen har jag inte varit i alla städer direkt, så jag känner att jag kan uttala mig, men skövde är sannerligen inte den fina estetikens stad, i alla fall...

2009-11-09 09:47
BC99 P26: Katrineholm är som du säger precis som de flesta stadskärnor, ett torg med affärer runt om, en gågata och en fontän. Men om man är där på sommaren tex, så är det gröna intrycket från stadsparken väldigt trevligt, med alla blommor och ljus i trädkronorna. Däremot är det riktigt trist i övrigt, bodde där tills jag fyllde 16 så jag kanske kan se lite av det fina, speciellt utanför centrumkärnan.

Priyan:
Skövde är ett utmärkt exempel på ful stad, det håller jag med om. Kommer man från stationen möts man av kulturhuset, det verkligen fulaste huset (utom möjligen KSS) i hela Skövde. MEN (och det finns ett men) själva centrumkärnan, med gågatan från station upp till rådhustorget, med kyrkan och parken på ena sidan och de gamla kvarten på andra sidan och sen avslutningen med rådhustorget är faktiskt helt okej. Sålänge man bortser från den stora Commerceklumpen till höger och bara ser de gröna fina träden längs "ströget" och kyrkan som är så fint upplyst :) Sen finns det otroligt fina kvarter i Skövde med gamla hus och fina villor, MEN det finns det ju i princip alla städer.

2009-11-09 12:36
Har vart runt en del faktist sådär på rak arm så skulle jag kanske våga säga Borlänge som är en riktigt ful o tråkig stad!

Eskilstuna är ingen hit heller av vad jag kan minnas...

2009-11-09 12:46
jag är uppväxt i borlänge. Borlänge centrum en regnig söndag får världens lyckligaste människa att vilja ta livet av sig... typ

2009-11-09 13:10
Jag har tyckt att borlänge centrum en vardag på sommaren inte är nån större hit heller...

2009-11-09 13:20
BC99: Jepp, det ligger i Medelpad. Det är väl just ingen konflikt men man har länge upplevt det som att kusten med Sundsvall i spetsen inte bara snor åt sig jobb utan även annan form av makt över inlandet, det norrländska inlandet står ju sällan högt i prioritering när det kommer till infrastruktur eller t. ex. utplacering av statliga verk. Det absoluta dråpslaget för Jämtland och Härjedalen anses ju i viss mån vara att Jämtlands län skulle slås ihop med delar av Västernorrlands län, däribland Sundsvall. Sundsvall är mer en maktsymbol för många, det är lättare att gnälla åt det hållet än Stockholm (de lyssnar ändå aldrig, hehe). Kort och gott, vi är väl som vi är litegrann, onekligen.
Intressepenisen hårdnar!

2009-11-09 13:45
grums kanske? mitt minne av grums är en deppig rastarestaurang och några granar typ.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-09 13:47
Av de jag har varit i så ligger nog fan Uddevalla högt upp på fulhetslistan, måste kännas sjukt segt att bo där med tanke på alla vackra områden längs kusten i närheten.
 DIF!

2009-11-09 14:13
Uddevalla kan jag instämma på alla dagar i veckan, men jag har även ett ont öga till de som bor i Uddevalla. Dumma stad...

Sedan är Landvetter centrum fruktansvärt deprimerande och även alla de nybyggda små lådorna som ser exakt likadana ut vid Salmered.. Villakvarteren däremot är väldigt nice.
My heart lives in my vagina.
Producent

2009-11-09 14:19
Gråbo utanför Visby är ganska fult. Även en solig sommardag. Det hör man på namnet också. Kanske inte den fulast i Sverige men borde få vara med på listan.

2009-11-09 14:31
ja uddevalla är rätt jävligt men tycker INTE att det slår BORElänge

2009-11-09 14:40
Svårt att hata staden som gett oss Peace & Love.. Tycker att Borlänge är en fruktansvärt fin stad.
My heart lives in my vagina.

2009-11-09 14:49
ja Borlänge är ju grymt på alla sätt förutom hur det ser ut. kriminella gäng, musiker, och snygga fjortisar.

2009-11-09 14:53
jag lägger också min röst på motala
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-11-09 15:09
Jag skulle säga att Luleå är den stad som för egen del känts mest arkitektoniskt ovälkomnande och inte speciellt gemytlig. Visserligen var jag där en annandag jul för många år sedan då det var pisskallt, snöade, blåste och var bäcksvart klockan två på eftermiddagen. Men jag tyckte ändå att hela staden kändes som ett enda hopplöst brutalistiskt projekt efter DDR-modell...
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.

2009-11-09 15:15
stenstaden i sundsvall är jättefin, och det är fint inramat av norra&södra berget. däremot känns infarten till stan (både söderifrån och norrifrån) lika rolig som en grådisig novemberdag pga alla industrier.

min röst går till norrtälje, om det nu är en stad. ocharmigt, tråkigt, dåliga förbindelser och allmänt fult.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Moderator

2009-11-09 15:28
TS måste skämta om att Sundsvall e fulast, inne i stan är de inte så jävla illa endå. Finns ju många hålor som e klart värre. bålsta ett exempel bara, ser så tråkigt ut när man kommer med pendeln o sätter sig på bussen därifrån :P
//TW
DJ

2009-11-09 15:43
Skövde

They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2009-11-09 15:46
mc_svålen: Kulturhuset är ju dock inte hela staden direkt...

Toastare

2009-11-09 15:47
Både Motala och Sundsvall är ju rätt fina städer.. Motala ligger ju jättefint vid vättern och har Motala ström.

Måste hålla med om Borlänge, det är en ful stad. Men jag måste ändå säga att Märsta är det fulaste jag sett och dessutom så sjukt ologiskt med sitt utomhus centrum som egentligen inte erbjuder ett skit. Hyreshusen som antingen är från 60-talet (a la grå betong) eller 90-tal (a la rosa/orange tegel)
Jag skyller allt på Emma!

2009-11-09 15:56
Hade tänkt säga Skövde men kom på att Töreboda, Falköping och Tidaholm i allra högsta grad vinner i den omröstningen. Btw, för er som varit i Tibro, kom igen, har ni förträngt detta gudsförgätna helvete till samhälle? Alla ligger konstigt nog i Skaraborg ser jag nu.
Master of Irony
Toastare

2009-11-09 16:18
Fy ja, Töreboda är fult.. min gamla hund kom därifrån, stackaren.

2009-11-09 16:41
landskrona?

2009-11-09 17:58
måste säga Skara, denna fruktansvärt äckliga stad är den fulaste i svensk historia

2009-11-09 18:19
Vaa, Sundsvall är rätt fin stad, flytta hit för ett år sen ifrån Jämtland.
Östersund är ju 100ggr fulare än Sundsvall, gammalt, kallt, grått och tråkigt ful.

Producent

2009-11-09 18:28
Jag håller inte med om Luleå är fult.
Och jag kan inte förstå hur man tycker att Norrtellje e fult. Det är ju en riktigt liten, mysig, pittoresk sommarstad.

2009-11-09 18:39
Ice: om det ska låta på det där viset kommer jag personligen att stå vakt vid Jämtlandsgränsen intill E14 och se till att du stannar i Medelpad, hehe. Nej, Östersund är inte så vackert, det är om möjligt lika fult som Sundsvall men nu handlade det ju om att dissa nån annans stad. Östersund är dock en av Sveriges vackrast belägna städer, trots att stygga klunsar på sina håll begränsar utsikten. Fjällutsikt mitt i stan är the shit!
Intressepenisen hårdnar!
Toastare

2009-11-09 19:05
Tical, Landskrona är ju en fin gammal stad?
Toastare

2009-11-09 19:08
Håller också med Dopeness, Norrtälje är ju en jättefin liten pittoresk stad?

Nu pratar vi inte om sveriges tråkigaste stad eller vilken stad som är mest bonnig.. utan fulaste. Där 70-talet sprängt sig i stadens centrum. Städer som automatiskt är fula är ju de som uppkommit sent, eller moderniserats.. som uppkommit runt en industri ofta utan vatten i närheten.
Jag kommer själv från Lund och första anblicken av staden när man kommer till stationen där är inte särskilt rolig. Men annars är ju Lund en fin och (återigen) pittoresk stad.

2009-11-09 19:28
ja lide Motala av alla ställen? ta dig förbi skräptågen så är det ändå rätt trevligt nere vid vattnet...kanske ingen HIT men helt ok!