I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför börjar man röka?

Övrigt - Blandat

2008-10-15 23:31

Varför börjar man röka?

Om man lyssnar på folk i 13-16-årsåldern som bara rökt en kortare tid får man ofta höra att de röker för att det smakar gott, är "gött" eller något annat svar. Cigaretter är ju knappast så gott att det är värt skadorna. Och det finns väl godare saker än cigg för de pengarna.

Så, varför börjar man röka? Jag har bara rökt en kortare tid, förr. Då var det väl för att det var lite status i det, men det vill man ju inte säga högt. Alla andra rökte ju!

Finns det någon "äldre"(över 20) som inte ångrar att de röker? Finns det någon som tycker det är värt pengarna? Som faktiskt inte ångrar att de började röka.

2008-10-15 23:33
för att det är coolt. så då var det avklarat

Manager

2008-10-15 23:34
coolt, socialt.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-10-15 23:36
Jag tyckte det var skitfett att få nico-kick.
Kultursnobb

2008-10-15 23:44
teN

Jag kan säga att jag väldigt gärna avnjuter en ciggarett. Jag röker ett paket om dagen och ser hur pengarna flyger iväg. Jag brukar faktiskt inte tänka så mycket på risken med det , utan snarare hur jävla dyrt det är.

Så nej igentligen är det inte värt pengarna. Fick jag välja skulle jag gärna bli av med begäret. Grejjen är den att jag snarare vill ha "motivation" till att sluta. Den motivationen är jävligt svår att hitta när man faktiskt "tycker om" att röka !
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Redaktionen

2008-10-15 23:47
skriver under på bajskorvens inlägg.

och kryddmannens!
namaste

2008-10-15 23:54
man får mer knull om man röker
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-15 23:55
Finns det någon "äldre"(över 20) som inte ångrar att de röker?

Vad är det för fråga? dem flesta jag snackat med ångrar att dem nånsin ever började.
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-10-15 23:57
ångra att jag börja röka som fan, men samtidigt är det väldigt socialt o finns inget bättre att göra på rasten så. Ska försöka sluta röka i november då det blir så jävigt att gå ut
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-10-16 00:05
Känner ingen som inte nu i efterhand erkänner att de började pga grupptryck och den sociala aspekten som följer med rökningen. Åtminstone 75% av dessa människor har ifrågasatt och idiotförklarat mitt val att avstå från rökning och alkoholförtäring när jag har pressat de på svar om deras rökvanor dessutom. Fun fact, du vet.
•pave paradise•
Redaktionen

2008-10-16 00:12
lhabia

har du gett något av det en "ärlig" chans?
namaste

2008-10-16 00:12
Jag föll faktiskt aldrig för grupptrycket när jag började röka... jag tog cigaretter från min mamma och gick och tjuvrökte själv... men jag har dock fått folk att börja röka... dock så ångrar man att man började röka och håller på att lägga av nu... har dragit ner dramatiskt från i pack om dagen till 3 cigg om dagen på 2 veckor typ... och inom en vecka eller 2 så e jag helt fri räknar jag med

2008-10-16 00:14
äh vad folk än säger så börjar man ju röka för att det är coolt, om man inte börjar utav den anledningen, ja då e man riktigt dum.. fast man är ju dum either way.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-16 00:17
ÅderpåleOne:

Att ge rökning en "ärlig" chans finns inte riktigt för mig, aldrig riktigt fattat vad för nytta det skulle tillföra. Drickandet har jag gett en "ärlig" chans men jag har blivit tvungen att rannsaka flera vänskaper pga hur andra har bemött drickandet och betett sig. Osv.
•pave paradise•
Producent

2008-10-16 00:23
vissa börjar genom att dom blandat ut illegala substanser med tobak + tagit en cigg till ölen på fyllan en gång för mycket och råkat ha kvar paket dagen efter och sen börjat.

... å sen nästan slut, knappt cigg alls.
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2008-10-16 00:30
Grupptryck/inbillning att det är coolt.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-10-16 01:27
för min del handlade det om att testa om syrrans leg funka för mig. så då köpte jag ett litet paket marlbro light som 17-åring. rökte inte den utekvällen, men dagen därpå tände jag halvbakis och morgontrött min första cigg bara för att. och det tyckte jag var askul, så tände en till. och så har det fortsatt. varför jag röker nu är väl för att jag är psykiskt beroende av det, det fysiska beroendet efter nikotin är inte så stort alls med tanke på att min konsumtion inte har ökat sen det stabiliserade sig två år sen och är relativt liten. apotekets test bl.a bekräftade att jag inte är särskilt mycket nikotinberoende...
Delam tange barat

2008-10-16 02:12
Först är det väl av nyfikenhet/spänning att testa på en vuxengrej, sen på högstadiet var de ju socialt och lite tufft sen är man fast. Själv är man dock helt nikotinfri sen 9 månader.
Hasta La Victoria Siempre!

2008-10-16 02:16
Du blir beroende, man känner lugnet, man blir nöjd, handlar inte så mycket om smaken o att det är gott.

2008-10-16 03:01
För att man är dum i huvudet. Närå ska inte gå så långt..
my name is xelly smelly

2008-10-16 03:16
ciggaretter leder in i tyngre shit, så man ska fan inte röka. jag ångrar det som fan. men ingenting går upp emot en morgoncigg, helt seriöst..

eller ja, det kanske inte är bara cigg som leder in i tyngre shit, även alkohol, men ja.

Alkohol > Ciggaretter > Marijuana/Hasch > cola/tjack/syra osv.

Så det är inte alls bra egneltien. inget av de.
be the change

2008-10-16 03:40
Mycket skitsnack i ett och samma inlägg. Inkörsportsteorin är skrotad för rätt längesen. Om något kanske det drar till sig en viss slags personer, men att det skulle förvandla folk som aldrig haft en tanke på att testa annars till någon blandmissbrukare är och förblir skitsnack.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-10-16 07:17
"A cigarette is the perfect type of a perfect pleasure. It is exquisite, and it leaves one unsatisfied. What more can one want?" - Oscar Wilde

2008-10-16 07:32
för att det är scoolt att röka, du vet det, och jag vet det och jag gör det. För jag är cool.

2008-10-16 07:48
Jag blir avslappnad av nikotin, skönt att ta en cigg ibland när man dricker öl eller slappar :)
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-10-16 09:24
en grej jag tror är viktigt undermedvetet för ungdommar som börjar röka är att vuxenvärlden säger till en att det är dåligt att röka samtidigt som de vuxna röker ändå, för barnet ser det ut som om den vuxne undanhåller något för varför skulle den vuxne göra något som den tycker är kasst.. barn kan inte greppa beroeden så argument om beroende biter inte de kan inte heller fullt ut greppa att de ska dö så arguemnt om att det är farligt biter inte heller..

det är därför barn till ickerökare mer sällan blir rökare.. hyckleri och motsägelsefulla uryck från vuxna är det enklaste sättet att fördärva barn..

sedan är ju som sagt grupptrycket nog den viktigaste orsaken..
Toastare

2008-10-16 10:32
Jag började röka för jag var nyfiken och för att alla tuffa rökte. Jag kände mig vuxen. Mina föräldrar rökte bägge två, dock hade mamma slutat när jag började. Men har man haft två föräldrar som rökt överallt i hela huset, i bilen etc. (som det var på tidigt 80-tal) så är det svårt att lyssna när de säger att det är farligt.

Idag feströker jag bara, eller okej jag tar nån cigg på jobbet nu för alla röker där och som rökare är det mer befogat att ta en rast och komma bort från datorn.

Min storebror är storrökare.

Mamma och pappa har båda slutat helt tvärt. Ingen av dem röker. Dock har min mamma början till KOL som är pga rökningen.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-10-16 10:34
och sen ser det inte alls coolt ut, det ser fruktansvärt ut och jag skäms för alla foton där jag står med en cigg. Och gamla ciggkärringar är nått av det värsta som finns. Planen är väl att inte vara en sån sucker så jag inte kan låta bli att röka när jag dricker.
Och att jag röker på jobbet är egentligen också befängt, men jag får inte röka på balkongen i min lägenhet och jag röker inte inomhus. Innan tog jag alltid en kvällscigg så nu tar jag den på jobbet (och tre till när jag är stressad)

2008-10-16 10:48
Jag började röka för att jag blev hookad genom att jag röker gås. Först började det med feströka (fördjävligt smarrigt till alkohol) sen började jag med ciggen på fotbollen (med tanke på hur AIK lirar behöver man lugna nerverna) och helt plötsligt röker man på luncherna. Riktigt trist.
Vår Del Av Stan

2008-10-16 11:08
Det Joel413 sa lät väldigt trovärdigt. Angående det så gäller det nog droger också, även fast jag inte tror så många barn ser sina föräldrar bruka en drog (här i Sverige iaf)
// be the change you wanna see in the world

2008-10-16 13:48
Varför blev mitt inlägg borttaget? Jag menade fullt allvar, när jag och vissa av mina polare började röka i 14-års åldern så var det främst för att vi tyckte att det var dö-fett med nicokick.
Kultursnobb
Toastare

2008-10-16 13:52
Da_Herbman, sluta röka försämrar tydligen synen... för ditt inlägg finns ju där uppe.
Toastare

2008-10-16 13:53
och om ni fick nickokick varje gång ni rökte när ni var 14 måste ni varit smårökare. Enda gången man fick nickokick var när man inte fått tag i de där 10,50 kr till ett litet paket cigg. Those were the days.

2008-10-16 14:04
Jag borde ha tagit en screenshot.
Kultursnobb

2008-10-16 17:53
Bounty jag har rökt sen jag var 13 bast å får fortfarande en nikotinsmäll av dagens första cigg..
mama said knock you out

2008-10-16 19:07
Nyfikenhet, cool, rebellisk, socialt, hur många får inte till det i rökrutan?

2008-10-16 19:17
Joel413 P24: mycket sant! Om jag ser på min närmsta kompiskrets på åtta personer, så är det endast två av dessa som aldrig började röka/snusa. Deras föräldrar uppfostrade med inställningen "du får röka om du vill. det är jävligt onödigt men det är ditt val" medan vi övrigas föräldrar uppfostrade med orden "du får absolut ALDRIG börja röka!". och vi röker/snusar..

Jag tror knappast att det är en slump.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Toastare

2008-10-16 19:22
Da_herbman, på vad? ditt linlägg som ligger där uppe längre upp i tråden?

Degenered, jag menade varje gång...

2008-10-16 20:01
man får mer knull om man röker

Really? Jag tycker att det är sååå avtändande med män som röker. De luktar illa. De smakar illa. De har gula tänder och är allmänt..jag vet inte. Jag gillar det inte alls.
Visst, någon cigg då och då men nu pratar jag om inbitna rökare där beroendet tagit över.

Dessutom förstår jag inte alls varför man röker. Jag rökte någon vecka i sjuan typ. Men jag tyckte verkligen att det var äckligt och jag vande mig inte vid det. Så jag la av.

Nej, man vinner inte något på det själv och dessutom påverkar man även andra med det.
Men det som gör mig mest förbannad är att se gravida kvinnor röka. Jag hade kunnat drämma till dem med ett baseballträ.

En annan rolig grej är att så gott som alla rökare har riktigt taskig hy. De får inte bara rynkor i huvudet men om ni tittar nogrant på en rökare, speciellt vid kinderna så ser man att porerna blir mycket större och de har mer utslag där. När jag jobbar o ska sminka tjejer som röker får man alltid lägga på grymt mycket för att det inte ska synas. Och jag är inte sen med att påpeka det heller.

Groupie

2008-10-16 20:02
Börja snusa istället folk.
Det är förvisso knappt billigare längre, men det är iaf mer hälsosamt (eller iaf mindre skadligt) och smakar iaf ngt och ni slipper sitta utomhus och frysa.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-10-16 20:11
Azziz F21

Jo man får mer knull om man röker... Säger inte att en cigg i käften = Fitta, men det är väldigt enkelt att vara social i rökrutan överhuvudtaget, sen är det ju en av dom få ställen på krogen man hör vad den andre säger, men man kan ju stå där med en öl i handen också, dra in andrahandsrök o se bortkommen ut
Moderator

2008-10-16 20:50
Jag började röka för att ha sällskap när jag tog mina skogspromenader på kvällarna efter mitt första sommarjobb som inte var via kommunen.

Nu röker jag för att jag är beroende. Och jag tycker fortfarande att det är ganska coolt och snyggt. Jag ångrar inte att jag började röka, delvis (men inte bara) för att jag har träffat flera tjejer på det sättet, men jag önskar att jag kunde sluta vilja röka.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-10-16 21:31
för min del handlade det om att testa om syrrans leg funka för mig. så då köpte jag ett litet paket marlbro light som 17-åring

Haha den sämsta ursäkten jag har hört! tror du på allvar att man blir beroende av ett paket cigg? du tror inte att andra aspekter spelade större roll?
och vem fan är du?

2008-10-16 21:46
dom svaga faller väl för grupptrycket, knappast något nytt fenomen ;)

själv provade jag en gång när jag var en sisådär 12-13 år och min kompis smugglade ut hans pappas cigg. tog 1 bloss, efter det lovade jag mig själv att aldrig röka.

stör mig förövrigt på folk som saknar respekt för icke-rökare och t.ex kommer och ställer sig jämte en i busskuren o börjar puffa. alla vill ju inte inandas skiten...
 Haters gon' hate...

2008-10-16 21:47
Man börjar röka för att det är fett med coolt.

2008-10-16 21:53
Skriver under på doggson, det är avslappnande. Stressa ner med en cigg då och då om helgerna, eller under hårda tider i allmänhet.

2008-10-16 22:11
hiccory: eller så tar man sig i kragen och skaffar social kompetens ;P

2008-10-16 23:39
Jag ångrar inte att jag började röka ... men jag önskar att jag kunde sluta vilja röka.

2008-10-16 23:44
mycket sant! Om jag ser på min närmsta kompiskrets på åtta personer, så är det endast två av dessa som aldrig började röka/snusa. Deras föräldrar uppfostrade med inställningen "du får röka om du vill. det är jävligt onödigt men det är ditt val" medan vi övrigas föräldrar uppfostrade med orden "du får absolut ALDRIG börja röka!". och vi röker/snusar..

wööörd,av mina kompisar är det den som haft föräldrar med en mer liberal syn på droger och alkohol i ung ålder som vart minst intresserad av att testa

2008-10-17 00:09
Jag röker, men skall sluta imorgon. Har inte tillgång till pengar på dryg 3 veckor (själv uppgjort) så det skall klaras av.

OT; Jag började röka för att testa, inte för att vara cool, för att det smakade gött eller något sådant, utan endast för att testa. Jag har två föräldrar som rökte, en röker fortfarande och den andra har slutat och varit ren från cigaretter i ca. 4 månader nu (props till dig morsan). Jag ångrar att jag började, stort. Jag har endast rökt i 3 år, och det var dumt no doubt about it!. Men för att vara ärlig så rökte jag ALDRIG med någon annan förutom mig själv när jag började röka, och så var det ungefär ett år.

Nej, dags att ta den sista ciggen i mitt liv (förhoppningsvis)
*snaark*

2008-10-17 00:11
Props till furders mamma!