I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad kan du skryta om?

Övrigt - Blandat

2008-12-05 07:59
Priyan
Jag måste först och främst förklara att när det kommer till Homeros så fick jag inte lika mycket ut av att läsa honom som jag får idag, förståeligt nog. Så då jag läste Homeros hade jag inte en perfekt förståelse, den var nog snarare väldigt grundläggande. Men när det kom till ordförråd och annat hade jag inga problem med honom.

Demento
Det varierade, ibland bara 1h och ibland 4h, berodde helt på dagen och hur mycket skola jag hade.

Gällande hur jag använder min "intelligens" till någonting praktiskt så studerar just nu matematik och funderar på att fortsätta med teknisk fysik, teoretisk fysik, matematik eller läkarprogrammet till nästa höst. Så det blir väl en tolkningsfråga vad jag gör med min intelligens, matematik är inte särskilt praktiskt.

Men ja, genier som inte gör någonting av sin begåvning är verkligen tragiska. Oftast verkar det dock som att människor med IQ kring 180-220 inte blir någonting särskilt "stort". Ett exempel vore ju då Chris Langan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Christopher_Langan) som inte har uträttat någonting av vetenskapligt värde. Sen har vi även Marilyn vos Savant som visserligen har varit mer produktiv än Langan, men som felaktigt kritiserat Andrew Wiles bevis av Fermats stora sats. Hon misslyckades med att förstå ett par grundläggande koncept i bland annat icke-euklidisk geometri. Andrew Wiles har inte samma IQ-poäng att skryta med som vos Savant, men när det kommer till intellektuella prestationer slår Wiles henne med hästlängder. Är inte då att lösa en av matematikens största gåtor en mycket bättre fingervisning på intelligens än IQ?

Alla vi här håller troligtvis med om det, men jag undrar ibland om vissa av dessa "IQ-giganter" gör detsamma. Problemet för många kan då vara att de ser sitt IQ som att de "står över" institutioner som universitet och det vetenskapliga samfundet. Detta är naturligtvis ren spekulation och kanske kan det vara så att de känner sig svikna av skolan som aldrig kunnat stimulera dem. Det är någonting som vi bör undersöka och försöka ändra på.

mephisto
Det beror helt på vad för bok. Om jag läser matematik tar det betydligt längre än så, men om det är en "lättläst" bok kan det ligga nånstans däromkring. För svårare prosa blir det dock inte tio sekunder heller, när jag läste Foucault sänktes min läshastighet betydligt.

För att balansera skrytet kan jag även säga att jag har Aspergers syndrom och att min sociala intelligens inte är särskilt hög. Så det balanseras väl upp i slutändan.
Unweaving the rainbow.

2008-12-05 08:13
Okej. Hört att det ska gå att träna upp sk Speedreading, och när tekniken är fullbordad ska man kunna sätta ögonen i mitten av sidan, följa rak linje för hela sidan och sen har man läst klart. Finns även andra tekniker, som diagonalt osv.

Jag är avundsjuk på din förmåga iallafall!
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-12-05 11:26
Har Peter Schmicels autograf, och hela danska landslaget från när dom vann EM.

Har spelet bilijard med Jim Ripey (känd för snowboardåkare)

Sprang 60m på 7 sec blankt (när jag gick i 5:e klass)

Är nog världens snällaste man ;)

Stog kvar så länge på en surfbräda på stan (ungefär som en bullride fast med en surfbräda) att dom bad mig att sluta för att ge andra chansen. Bra balans ;)
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq

2008-12-05 12:24
jag har målat skor åt VDn för Reebok europe, en butik i Amsterdam, en i Barcelona och Magasain du Nord eller vad dom heter i Köpenhamn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-05 13:15
mephisto

Jag har hört talas om att det skall gå att träna upp också. Det verkar inte vara någon omöjlighet. Själv har jag alltid läst snabbt.Jag hört om någonting som kallas "photo reading", vilket jag är enormt skeptisk till. Tony Buzan ska ha skrivit böcker om speed reading, jag har själv inte läst dem, men jag kan tänka mig att det är väl värt att kolla in.
Unweaving the rainbow.

2008-12-05 17:31
Gramsci P20
tack för ett mycket givande svar! det är en bristvara på whoa...

apropå marylon vos savant så hittade jag den här härliga sidan:
Marylin is wrong!

2008-12-05 17:41
Jag kom på en rätt flippad sak som jag var med om, men som jag har försökt förtränga.
Jag var i London den 11te september 2001 och skulle ta flyget till New York med ett utav planen som blev kapade. MEN!!!Jag hade glömt ställa mobilen rätt eftersom dem ligger 1 timme efter oss så jag missade det planet. Hade varit ett coolt sett att dö på ändå, eftersom Seth McFarlane skulle med samma plan.

Detta är inget försök till attention!!! Detta är helt sant....¨Gick i 8an tror jag, och var på väg till New York för att sen flyga till Las Vegas och sen vidare till Phoenix AZ.
If you could reason with religious people there would be no more religious people.

2008-12-05 19:28
* Har fått min musik spelad i p3
* Skrivit engelska alfabetet på 1,99 sek
* Kan sparka mig själv i huvudet utan några som helst problem, haha
* Klarat ett par låtar på 98% på expert på Guitar hero, har ingen konsoll själv.
* Gjort 69 (tror jag det var) tailwips med bmx´en utan att nudda marken med fötterna.
* Varken ätit eller druckit på ca 55h. Inget att skryta med, men vill inte vara med om det igen.
* Programmerat spel i 22h i sträck.

Kommer inte på mer just nu

2008-12-05 21:05
Förutom det jag redan har skrivit då...

• Skrev precis engelska alfabetet på 1,98 sekunder, haha.
• Har klarat alla Guitar Hero 3-låtar på Expert.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-12-05 21:16
Hur fan skriver man engelska alfabetet på under 2 sekunder?
If you could reason with religious people there would be no more religious people.

2008-12-05 21:44
jag har en kuk som är 23 cm.
rätt nöjd.
Bebakshid Jamshid!

2008-12-06 00:40
Jag har vart på Idol.

Jag klarade gymnasiet med bra betyg utan att plugga

Farsan har intervjuat typ alla gamla kändisar i sverige, alla mellan Drottning Sylwia och Rickard Sjöberg.
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2008-12-06 16:29
bajskorv P22
säger ju inte så mycket, du kan ju ha värsta virknålskuken. lång och smal!

2008-12-06 17:58
River, det var inga plan som flög internationellt som blev kapade. Planen startade i DC, Boston och på Newark...

jag kommer synas på tv på onsdag. på nobelfesten. lite stek. dock måste jag ha studentmössa på mig så ingen kommer se att det är jag ändå.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.