Problemet är väl att det du föreslår inte riktigt är realistiskt. Ingen handlare har råd att säga nej till kort, eftersom kanske hälften av kunderna skulle försvinna i ett slag. Jag tycker idén med kort är bra, egentligen är det nog samhällsekonomiskt lönsamt. Problemet är avgiftsstrukturerna (väldigt höga avgifter för kort, gratis att ta ut i bankomat). Den representerar inte de verkliga kostnaderna - i själva verket borde det nog närmast vara tvärtom.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
joda Varför kan inte de som tycker det är okay att betala några kronor extra göra det, och de som inte vill betala kortavgift istället springa till bankomaten. För ingen har tvingat dig att betala med kort eller köpa burkjäveln för den delen
och vem fan är du?
Refused Må hända, jag tror fortfarande inte vi tjänar något på att skjuta över problemet på den som handlar med kort. Remy Varför? Därför att dom har tecknat ett avtal som säger något annat. Eller är avtal något som är helt okej att strunta i enligt dig bara för att det inte passar?
cry me a river! --> thcrew
Avtal? står det någonstans i avtalet att dom måste sälja skiten till dig?
och vem fan är du?
Remy Om diom väljer att ta emot kort står det i avtalet att dom inte får straffa mig för att jag betalar med kort ja. Ingen tvingar dom att gå med på avtalet, men går dom med på det får dom också förväntas följa det.
Refused: Jag citerar mig själv: "Eller, kanske ska närbutiker börja tillämpa Ryan air-modellen för prissättning istället? En läsk i hyllan kostar 3 kronor och sen när du kommer fram till kassan: + 3 kr i serviceavgift + 2 kr för lagerhållning av varan + 1 kr för kylning + 1 kr för uträknandet av alla avgifter och så just det.. 3 kr i kortavgift. Slutpris: 13 kr Det kanske är ett bättre system? På ett sätt kanske mer genomskinligt iofs, men jag tycker det känns ganska krångligt.. är det inte rätt bra som vi har det nu? :)" För ett djupare resonemang hänvisar jag till mina tidigare inlägg i tråden... //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
joda - I denna tråd så har jag sagt att det var ett "oskick" att lägga på en extra kostnad, så du har lite för lätt för att trigga ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
anledningen till att många småhandlare väljer att belägga oss kunder med avgiften (avtal eller ej) är väl att de inte känner att de går runt annars. Vad jag vet är småbutiksägarna inte några rika knösar som gör det av girighet. Jag betalar hellre de där extra kronorna för att få ha kvar mitt turklivs oavsett om de har skrivit på ett avtal om att de ej får ta ut avgift iom att jag tycker det är enkelt och smidigt att betala med kort där. Hade de bara accepterat kontanter hade jag nog inte valt att handla där spec ofta. Så självklart är det synd att dom bryter mot sina avtal och man kan säga att butikerna självklart också har ett val, men hur bra de går utan kortbetalningsmöjlighet kan man ju fråga sig. Visst avtalet säger en sak, men för mig är de viktigare att ha mitt livs som tar kort än att inte ha nått alls/bara kunna betala med cash. Förstår att många inte känner så men det är ju upp till var och en och ta disskutionen varje gång, jag väljer att inte göra det.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Trots allt detta tal om säkerhet så tjänar banker pengar på att vi använder kort. De behöver inte investera lika mycket pengar på sina bankomater eller bankpersonal, som tillhandahåller oss kontanter, och kan skära ner på denna tjänst och utgift. Samtidigt tjänar bankerna pengar när vi kunder har våra inkomster på deras konton. Back in the days tog folk ut sina löner i kontanter och förvarade dem inte i banken. Idag har så gott som alla sina pengar på bankkonton och därmed tillför vi banken kapital, samma kapital som de sedan lånar ut till oss mot ränta. Vi får ingen ränta (en väldigt obetydlig marginell sådan) på våra lönekonton. Skulle alla ta ut sina pengar idag, och även besluta att inte förvara sina löner på bankens konton, så skulle banken med säkerhet krascha. Utöver dessa saker ska även bankerna "parasitera" på konsumenterna genom en kortavgift. Det är naivt att tro att företagen inte överför kostnader på oss konsumenter, det är en verklighet oavsett bransch. Det är inte så att mackarna kan bibehålla samma låga pris om oljefatspriset stiger. Det är inte så att Marabou kan sälja chokladkakor för samma pris om priset på kakao går upp, osv osv. Vi kan däremot inte påverka bankerna särskilt mycket eftersom vi har en undermålig konkurrens bland banker i Sverige, samtidigt verkar vi alla vara ganska till lags med att banker får skinna oss hur mycket de vill. Kortavgifterna är ett tydligt, om än småskalig, exempel på hur banker skinnar oss alla godtyckliga kunder. Jag skrattar varje gång jag ser deras godhjärtade reklamer om hur de bidrar till ett säkrare samhälle, genom deras tillhandahållande av konto/kreditkort. Business, som Speak the hungarian rapper hade uttryckt sig.
360flip anledningen till att många småhandlare väljer att belägga oss kunder med avgiften (avtal eller ej) är väl att de inte känner att de går runt annars. Vad jag vet är småbutiksägarna inte några rika knösar som gör det av girighet. Jag betalar hellre de där extra kronorna för att få ha kvar mitt turklivs snick snack, isåfall är det inget hinder med en generell prisökning som kompenserar för den utgift i form av kortavgifter som vissa köp medför.
NickeMannen: Varför svarade du inte på frågan öht? Ser inte att du har svarat på den tidigare i tråden. Din lista på avgifter är alla utom en sådant som är lika för alla varor (service, lager osv). Därför ser jag ingen som helst poäng med att differentiera dem. Kylning möjligen, och där finns det ju också vissa butiker som har olika pris för läsk i kylen jämfört med hyllan.
Refused - Nja, större varor tar ju större lagringsutrymme (och är jobbigare att flytta runt), frysvaror kräver annan utrustning än kylvaror, så jag skulle nog säga att serviceavgift, lagerhållning och kylning är variabler om man hårdrar det :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Glömde: "exklusivare" varor är ju även en större risk att ta in då de kanske inte blir sålda ;) 10-4, over...
joda Ja det är ju ett sätt att lösa det. men för bekvämlighetens skull lägger dem väl oftast på 3 kr lr vad de nu är för dem som vill bet. med kort samtidigt som de utför betalningen, smidigt och lätt. Som sagt, dom som inte vill bet kan väl ta fighten dådå
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
360flip för bekvämlighetens skull kanske ja snor din cykel på vägen hem från krogen med, det gör väl inte saken bättre? Eller varför inte strunta i redovisningen för bekvämlighetensskull, den lär ju va rätt dryg att göra. Jag ska inte behöva ta någon fight, det är det som är själva grejen. Fighten är mellan kortföretagen och näringsidkarna och dom ska ge fan i att skjuta över den på mig.
Mabande: Vet inte hur seriös du var med exemplen, men i varje fall du listar är ju kostnaden lagd på priset på varan. Dvs den som är intresserad av en exklusiv vara får betala lite extra för att de ibland inte säljs (jämför marginaler på kläder med de på mat), och de som vill köpa stora varor får betala lagerkostnaden för dem också.joda: Du som kund får betala oavsett om det är en synlig avgift eller ej.
joda Han kan baka in din kortavgift i alla butikens varor, dvs höja priset på varje vara med 3-4 kronor. Fast det skulle inte vara så rättvist mot de som faktiskt har kontanter på sig eller vad tycker du? Du kanske tycker att man hellre ska skita i att ta emot kort och endast köra på kontanter? du vill äta kakan men ha kvar den
och vem fan är du?
Refused Javisst, det har jag somsagt redan nämnt. Skillnaden är dock att jag då inte bestraffas för att jag väljer att betala med kort. I det andra fallet spelar ju somsagt inte köpsätt någon roll för det jag i slutändan betalar som konsument. Remy Han kan baka in din kortavgift i alla butikens varor, dvs höja priset på varje vara med 3-4 kronor. Ett korkat sätt att täcka den kostnaden på i mina ögon. Fast det skulle inte vara så rättvist mot de som faktiskt har kontanter på sig eller vad tycker du? Rättvist är det väl så länge som alla betalar lika mycket för samma varor? Förstår inte varför det skulle vara mindre rättvist än det omvända. Du kanske tycker att man hellre ska skita i att ta emot kort och endast köra på kontanter? du vill äta kakan men ha kvar den Jag tycker att man ska följa de avtal man ingår och inte skjuta över ansvaret på en tredje part. Inte svårare än så faktiskt.
..är det nu ett kontantlöst samhälle eftersträvansvärt är det ju dessutom om någon kontantbetalaren ska "straffas" och inte vice versa, inte sant?
Joda tänkte precis dra iväg ett svar och fortsätta den här disskutionen, men sen s¨g jag att de skrivits över 100 inlägg här redan. NU känner jag att de här leder ju inte nånstans. ingen av oss kommer ändra uppfattning så jag önskar dig lycka till och hoppas att inte allt för många lägger på dig den där hemska kortavgiften!
Intressant tanke. Vore kul att se hur någon reagerade om personen bakom disken sa något i stil med; "Skall du betala kontant kostar det 3:- extra!". :)
jagvillocksåhaenblog.com
joda Du är totalt fastklistrad i själva avtalet så att det går inte att få dig se över saken i ett annat perspektiv. Tänkte dra lite fler argument men jag skippar det och säger God Jul istället.
och vem fan är du?
Midas visst vore det =)