I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur många här inne köper egentligen sin musik:

Övrigt - Blandat

2008-05-09 14:35
Vinyl är fint, men tyvärr kommer inte allt man vill ha på vinyl - även om det mesta gör det.
jagvillocksåhaenblog.com
Groupie

2008-05-09 14:51
Jag köper i stort sätt all min musik, cd och vinyl. Tankar ner någon enstaka låt någon gång ibland.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2008-05-09 16:22
Jag tankar fett mycket, och köper så mycket jag kan. Har tre backar fulla med vinyl och cdstället räcker inte till..

Tjackade just Good Thinsgs plattan efter att ha laddat ner den och lyssnat ett par ggr..
Twang System fi de werl

2008-05-09 16:29

Jag köper om det är någon liten artist eller en sån där speciell skiva man vill kunna ta på.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inte inloggad N 

2008-05-09 16:31
hej, idag är jag så sjukt trött. jag ska tenta matte e stackars mig. jag heter i alla fall nina och är deppig för jag har precis blivit "dumpad", så jävla löjligt uttryck!! nina is *bleeding love* :( om alla ville veta så har jag börjat lyssna på enya och det är så himla avslappnande. och min nya favoritlåt är jason mraz - i'm yours, så himla härlig. aja ska dra nu men men.
Jonathan jag älskar dig för evigt och alltid och tror ändå att det tillslut kommer bli du och jag, som mariah sjunger, you'll always be my baby (L)

2008-05-09 16:34
och ojsan, hehe... glömde skriva att jag nästan köpte all min musik innan jag blev snål :P:P men dom i föregående inlägg har jag laddat ner. jag brukar köpa musik som jag tycker är riktigt bra, som whitney, abba, agnes carlsson, eskobar!
hade gött ;)

2008-05-09 16:38
Jag brukar ladda ner, gillar jag det som fan köper jag det

Paragon-glöd var en skiva som jag köpte på dirren på jävligt länge

2008-05-09 16:50
Jag köper aldrig, delvis p.g.a att d inte finns nån skivaffär där jag bor, men också för att är billigare att ladda ner :)

2008-05-09 17:58
(^ lillasyrra hämnas på alla gånger jag satt "is bleeding love :(" som status på hennes facebook.. note-to-self: aldrig lämna internetfönster öppna!)

DJ

2008-05-09 18:03
ASUL:

Jag skrev iofs aldrig i mitt inlägg att jag laddar ner, bara att jag inte köper :)

Men jo, jag laddar ner än del och det är väl inte jättegenomtänkt. Vad man kan säga är att det är inte särskilt mycket av det jag laddar ner som jag annars skulle ha köpt faktiskt, för jag tror fortfarande att jag skulle varit nästan lika snål. Det mesta av min nedladdning är ju således ingen förlust för artisten, eftersom jag inte tagit del av musiken överhuvudtaget annars och så är det nog med mycket nedladdning.

En sak som jag dock tänker är att det är svårt att leva i det förgångna. Jag tror att det finns en gräns där man inte längre kan bekämpa den tekniska utvecklingen med hjälp av lagstiftning och repression, framförallt inte utan att få ett samhälle där ekonomiska intressen i upphovsrätt sätts framför människors integritet.

Däremot är det ju självklart så att upphovsrättsinnehavare bör få betalt för sitt arbete (i den mån andra är intresserade att ta del av det), men jag tror att det krävs nya sätt för att tjäna pengar på musiken. Konserter, möjlighet att ge valfritt belopp, försäljning av kringgrejer och sponsring är några exempel, men exakt hur det ska utformas vet jag inte. Det finns också intressanta tankar om licenssystem och liknande som man kan titta mer på.

Slutligen så tycker jag att det är felaktigt att kalla fildelning för stöld. Det kan man visserligen göra som ett retoriskt knep i debatten, men rent juridiskt är det felaktigt. Själva begreppet stöld innebär ju faktiskt att man tar en sak från en annan person i syfte att behålla den saken och det innebär att fildelning inte definitionsmässigt är stöld. Varför ska man kalla saker för något de inte är?

Fildelning innebär ett intrång i någons upphovsrätt och det är något helt annat, så man naturligtvis kan tycka olika saker om.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-05-09 23:37
daviden är en maskin.
•pave paradise•

2008-05-09 23:45
många här har skrivit att dom aldrig skulle betala för mp3.
det kan jag förstå med tanke på ljudkvaliteten men hur ställer ni er till att betala för wav o flac o andra högupplösta format?

själv tycker jag det kan vara värt att köpa wav just för att få en låt med bra kvalitet och pengarna går oftast direkt till artisten.

2008-05-09 23:48
Oetablerade artister, underground och framför allt bra saker brukar jag köpa. Mindre chans att jag köper någonting från Nas, Jay-Z, 50 Cent, tyvärr även Looptroop. Däremot PST/Q, Non Phixion, ryska, japanska etc artister <3!

2008-05-09 23:49
Köper aldrig nya skivor, tror jag har betalat sjukt fullpris ett par gånger bara. Trots det har jag ganska mycket skivor, och trots det laddar jag ner mycket. Man kan inte få tillräckligt mycket men vissa saker vill ha på skiva och vissa duger för datorn, andra för mp3-spelaren...
Why the fuck can't emcees emcee no more?

2008-05-09 23:56
Har köpt av Juiz, Eminem (som jag alltid köper)
å LinkinPark. All annan musik kommer från whoa å tankat ;D
Vad var det jag sa?

2008-05-10 00:29
Köper LP, 12:or och CD. Köper fast jag inte har hört något.

2008-05-10 00:37
Jag tror att jag köpte en singel för typ 12 år sen. Sen dess har det inte blivit nått mer.

Jag sitter vid datorn 15 timmar om dagen, jag lyssnar bara på musik via datorn. Varför ska jag köpa en skiva, sätta in den i datorn och spela upp? Då kan jag lika gärna tanka allt så det ligger på burken. Plus att jag inte ser nån mening med att lägga 150kr för en skiva.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-10 00:52
det kan jag förstå med tanke på ljudkvaliteten men hur ställer ni er till att betala för wav o flac o andra högupplösta format?

när jag säger att jag inte skulle betala för mp3 så räknar jag in dessa format med, jag borde formulerat mig bättre och sagt att jag aldrig (iof så vet man ju inte, kanske ändrar mig i framtiden) kommer betala för nerladdningar.
alltså jag betalar bara för fysiska kopior (oavsätt om det är musik, film eller tv-spel (eller annat)) inte för nerladdningar

Dieallot:

Jag sitter vid datorn 15 timmar om dagen, jag lyssnar bara på musik via datorn. Varför ska jag köpa en skiva, sätta in den i datorn och spela upp? Då kan jag lika gärna tanka allt så det ligger på burken. Plus att jag inte ser nån mening med att lägga 150kr för en skiva.

du kan ju fortfarande köpa skiva och rippa den själv för att sedan lyssna via datorn. så får du musiken i det format/kvallite du vill & stödjer artisten
om ingen köpte skivor skulle det antagligen komma mycket mindre musik.

2008-05-10 01:52
......... Och så mycket sämre musik.. Tänk er hur musikindustrin ser ut nu och hur den kommer att se ut när bara folk köper mobilsignaler.

2008-05-10 01:58

Gör som många andra, köper av mindre artister. Vill jag t.ex höra fiftys eller eminems nya skiva tankar jag den. Känns som dom har tillräckligt med pengar. Annars brukar jag oftast tanka musik artisterna redan släppt, köper deras nästa släpp eftersom att köpa någonting jag redan har känns riktigt onödigt. Har precis börjat på min snart magnifika CD-samling så får väl se till att köpa en del! :)

Crocodile Dundee for president!

2008-05-10 02:52
"du kan ju fortfarande köpa skiva och rippa den själv för att sedan lyssna via datorn. så får du musiken i det format/kvallite du vill & stödjer artisten"

Men istället för att dra iväg till en skivbutik, rippa och slösa tid så tankar jag direkt istället. Plus att jag rent ut sagt skiter i om jag i stödjer artisten eller inte.

2008-05-10 03:17
köper inte men jag får gratis av Universal Music Stockholm ;) den ni!

2008-05-10 11:47

Köper inte digital musik över huvud taget, och kommer inte att göra det heller, jag vill ha min musik på fina 7" eller i nödfall 12", annars får det vara

2008-05-10 11:55
Rixton
Fiyah

jo håller med. tyvärr släpps inte allt på cd heller. verkar som att många mindre bolag går över till att släppa över nätet istället för att pressa skivor.

2008-05-10 12:29
börjat köpt mer och mer, svenskt köper jag alltid! har hänt att jag laddat ner amerikanskt.
Ny Användare : ReskOnee

2008-05-10 12:39
köper vinyler, har slutat köpa cd, tankar ner mycket, gillar jag det jag tankar ner blir det vinyl i den mån det finns flos
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...

2008-05-10 13:39
danet P23:

jo håller med. tyvärr släpps inte allt på cd heller. verkar som att många mindre bolag går över till att släppa över nätet istället för att pressa skivor.

ja tyvärr, finns redan några skivor ute jag skulle vilja ha men som bara finns som mp3, så de skippar jag.
Graffare

2008-05-10 13:52
Hade jag råd så skulle jag köpt massa skivor. Men jag tycker det är rätt sjysst att ha på shuffle och som nån sa, så köper man inte det man får gratis.

2008-05-10 15:30
jag köper skivor så ofta jag har råd...föredrar definitivt vinyl och cd framför mp3-formatet. det blir skillnad när musiken faktiskt är ett fysiskt objekt också. om 30 år lär jag knappast ha kvar mitt mp3-arkiv, min skivsamling lär däremot fortfarande finnas kvar.

sen inbillar jag mig att jag skulle vilja sitta och gräva igenom mina skivor tillsammans med mina barn en vacker dag...känns lite mer givande än att sitta och dela ut sina mp3-mappar till sina ungar på något sätt.

om man inte är vinylfanatiker så tycker jag inte heller att man kan prata om att man inte har råd att köpa musik...EBAY. EBAY. EBAY. går att hitta hur mycket som helst till väldigt billiga priser.

2008-05-10 17:17
Jag köper all min musik! Måste ju ha en skivsamling!
Signatur får rum här

2008-05-10 17:23
Senaste plattorna jag köpte var väl Panic! at the discos förra och den där skövdegruppen som spelar skatepunk :D bra på namn

Resten tankar jag eftersom våra skivbutiker har sämre utbud än mcdonalds har på pizzor, internet shopping är fail orkar inte vänta på saker.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-05-10 20:00
För mig är det respektingivande med en fet skivsamling, vinyl helst.
SMÅLAND!

2008-05-10 20:18
Jag köper skivor men det kompenserar verkligen inte all musik jag laddar ner...
Jag skäms..

2008-05-10 22:11
Att läsa hur många som inte köper skivor ger mig en tår i ögat :'(

2008-05-10 22:34
Köpa skivor? Skämtar folk eller? Ingen köper skivor länge, dc och piratebay är det senaste, det vet alla.

Manager

2008-05-10 22:55
Jag köper skivor för allt, köpte senast igår.
Samlingen ska bli fin!
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw

2008-05-10 23:27
Ladda ner är silver, köpa skivor är guld.
•pave paradise•

2008-05-10 23:32
lhabia:

fast laddar du ner har du råd att köpa guld :P

2008-05-10 23:36
Fiyah:

True...men jag kör med: when music comes in silver, I turn that shit gold.

A clever twist on an old sentiment, if you ask me.
•pave paradise•

2008-05-10 23:50
Jag ska nog köra något á la lasermannen, fast mot folk som laddar ner istället.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-05-10 23:53
ASUL:

Då är det nog snarare något á la Hitler om man tänker efter...
•pave paradise•

2008-05-11 00:07
Det får stå för dig!

2008-05-11 00:08
ASUL:

Menade att det blir så många som måste dödas att det i princip blir massmord, men det missade du :O
•pave paradise•

2008-05-11 00:12
Update: Jag är inte så fundamental med allt jag skriver på det digitala spindelnätet för människor som kallas internet!

2008-05-11 00:13
Hahaha...läs det du skrev igen...
•pave paradise•

2008-05-11 00:17
Man jag har skrivit så mycket i tråden nu, och jag har snart druckit öl i tolv timmar, men jag är inte Hitler, inte lasermannen. Jag är nog mer lasermannen än hitler iofs. Hitler känns så starkt och läskigt, jag vill ju bara skjuta av några nedladdare. Få ner beståndet lite.
DJ

2008-05-11 00:18
haha.. fundamental??

Vilka människor kallas internet?

Nu blev jag förvirrad..

//NickeMannen
I'm back!

DJ

2008-05-11 00:19
För övrigt kan man ju fråga sig hur skivköpandet ökar av att antalet nedladdare minskar...

//NickeMannen
I'm back!

2008-05-11 00:25
nej alltså, det digitala spindelnätet kallas internet.

men kanske något i stil med management by fear, scare tactics osv :)

2008-05-11 03:49
Köper ingen musik öht, är lat, och inte heller rik.