lhabia X0 :
bra känns lite som bara jag har bilder i den tråden. iaf med mycket skivor.
jag vill se stora samlingar.
AA tog ju inte kort på allt sitt :(
och Mabande kom bara in och klagade på att jag lyssnat på Taken By Trees och sket i att langa bilder
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har ingen stor samling dock, jag är alldeles för kräsen för att någonsin kunna ha en riktigt stor samling. Visst, jag har mest skivor, utan minsta tvekan, av alla i min bekantskapskrets men det säger egentligen inte mycket. Jag köper bara skivor som jag vet att jag aldrig kommer sälja vidare.
•pave paradise•
alla samlingar är trevliga att se.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
eh, några få skvivor per år men det är så jävla jobbigt, jag tappar alltid bort dem när jag väl köpt dem. Ska försöka bli lite bättre på det där med att betala också.
"KEJK sa det förbjudna! Tamejfan! KEJK är whoas Harry Potter, han som vågar nämna honom vid namn. Lord Voldemort!"
Moderator
2008-05-08 18:54
Jag köper inte skivor, jag tänker på miljön.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Fiyah - Det förtjänade du :P Sen håller jag (som sagt) med om MP3:or, dels känns det meningslöst att betala för någonting när man kan få samma information, plus lagringsmedium och konstverk (samt mer information?) för ungefär samma pris och dels så känns det inte så stabilt med någonting som försvinner när man får sin standard datorkrasch eller råkar klicka fel med musen. Visst en LP / CD kan bli repig eller omkomma i en brand, men det krävs ju lite mer än bara en miss i katalogredigerandet för att det ska hända...KaptenKrok - Så då köper du alltså downloads..? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag sitter och samlar på mig information, hittar min typ av artister genom nerladdning... vet exakt vilka som ska in i samlingen (vilket är hundratals). Men jag väntar ett tag till... I Japan köpte jag 7-8 cds på tre månader, de har bättre utbud där i de genrer jag föredrar. Och vinyler ska vi inte ens snacka om. Jag måste införskaffa en vinylspelare snart, jag orkar inte vänta längre! Men jag vill inte börja samla på mig saker rejält eftersom jag planerar att flytta way off till Japan om typ 2 år, vill inte ha med ett lass av ömtåliga och precious vinyler. Väl där kommer jag go crazy. Jag är lite utav ett samlingsfreak (jag har redan en liten bok och dvdsamling), så när jag väl börjar ordentligt... haha kommer att bli kul. Hm, nu började jag leta vinylspelare automatiskt.
Mabande P31 :
bara du som inte fattat hur bra hon är ännu :P
hosta bilder på din samling i den tråden nu.
och on topic:
Känns ju även tråkigt att betala för något (MP3) som man kan få exakt samma kvallite (om inte bättre då man får utan kopieringsskydd vid nerladdning) om man laddar ner.
Och så köper jag inte MP3 pga att då släpps fler saker på bara MP3. + att dte försvinner lätt (som Mabande sa) och inte har något andrahandsvärlde.
speciellt nu när dollarn är så låg kan man hitta alla USA-album för samma pris på CD som de kostar att ladda ner, bättre att köpa på CD och rippa själv då.
Vinyl är tyvärr fortfarande lite dyrare från USA, men det är ju vinylerna värda.
ja mp3or är bra att ladda ner om man vill lyssna igenom saker innan, har hittat ny musik så et antal gånger. men köper fortfarande det jag hittar på vinyl/cd sen
Moderator
2008-05-08 19:33
Mabande Nej jag vill heller inte stödja konsumtionshysterin. Så därför köper jag en dator för att få tag på musiken med. Och vips så har jag mer pengar som jag kan köpa annat för som jag inte kan få gratis. Oj, kom det där ut fel? ;)
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
jag älskar vinyl, jag hatar cd-skivor. det säger nog det mesta.
jag köper skivor med jämna mellanrum.. har nästan börjat bli nördig med mina goatrance-skivor som jag sorterar efter bolag o artist. köper oftast från begagnatställen då gamla skivor är svårt att få tag i..alternativt direkt från artister när tillfällen ges.
99% köp 1% nedladdning. jag älskar mina skivor.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
jag har inte köpt nån skiva sen jag typ var 10. :( men kom ihåg hur skönt det vara att kolla i skivan som man typ sparade till i ett halvår :P
forever feels like home
Sweetish F17 :
den känslan går fortfarande att få även när man har råd med skivor. fast då när du får kolla på skivan du letat efter i ett halvår
Just nu köper jag vinyl för typ 2000 i månaden, men det där går i vågor ibland kan det dröja flera månader mellan skivköpen
Mabuhay!
Fiyah P25 du har rätt.
men varje gång jag hittar en skiva jag vill ha så kommer jag på massa andra saker jag skulle kunna lägga pengarna på ist:(
forever feels like home
Jag köper ungefär 80% av det jag lyssnar på, älskar att ha skivan i handen, bläddra igenom konvelutet och allt sånt... Att se sina skivor på hyllan känns rikigt bra bara. Går jag in i en skivbutik kommer jag ut med minst en skiva så är det bara, när jag vet att jag VERKLIGEN inte har råd så håller jag mig så långt borta från skivaffärer jag kan..
Går jag in i en skivbutik kommer jag ut med minst en skiva så är det bara, när jag vet att jag VERKLIGEN inte har råd så håller jag mig så långt borta från skivaffärer jag kan.. det känner jag igen, inte bara en gång har jag lagt mina matpengar på skivor hos Blenda
Min senaste skiva som jag köpte var väl 1999 skulle jag tro, varför betala för något jag kan få gratis? *t1hi*
^-_-^
Laddar det som verkar intressant och lyssnar på det. Därefter letar jag upp de skivorna som är bra på vinyl och köper dem! Yihaaaa!
Lo veo pero no lo creo
mja köper väl 5 plattor i månaden. ibland mer ibland mindre. oftast mer :)
vinyl köper jag. men har bara köpt en enda cd som var till mig själv.
www.enigmatic.se
Köper det som finns på vinyl, resten tankas. Skulle aldrig stå och betala för mp3or.
CD's köper jag endast om det är ett album jag vill ha. Aldrig för enstaka låtar. Och det är mångamångamångamångamånga
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
köper 3-5 cd-skivor i månaden, förbokar alltid med de artister som jag verkligen gillar så att jag har deras skivor på releasedagen. söker också efter rariteter, såsom signerade exemplar och begränsade utgåvor
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.
Lulln P17 Om man inte gillar musik utan har det som något slags förströelse typ som reklamradio får man tycka så. Annars borde du slashas med en LP rakt av.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Laddar ner sånt som jag kan tänka mig att lyssna på men inte är superintresserad av.. resten brukar jag köpa.. när jag köper gör jag det uteslutande på nätet och från USA.. mindre än 100:- (inklusive frakt) för ett sprillans nytt album kan man inte klaga på.. handlar i snitt kanske 3-4 skivor i månaden.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Fram till för kanske 2 år sedan köpte jag 1-2 skivor i månaden, men nu har jag blivit en snål student... Det var enklare när man bodde hemma eller hade billigt boende. Dessutom har jag bättre uppkoppling nu. Nu köper jag ett par skivor varje år, oftast blir det gamla skivor på loppisar eller att man köper på konserter och festivaler. Egentligen gillar jag dock mer letandet än själva köpandet :) Att köpa downloads känns inte aktuellt.. ska jag köpa något så vill ja ha en riktig skiva med omslag och allt. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
köper oftast svenskt, och då blir det människor som behöver det.. Annars blire bara nerladdning
Äeh fyfan nickemannen, nu rasade hela min bild av dig. Simpel downloader, jag som trodde du var en genomtänkt människa rakt igenom...
paaandy X0 Alla artister behöver sälja skivor för att vilja göra mer musik, men du kanske tycker att andra ska köpa skivorna så att du kan ta del av resultatet?
ASUL P20 Ja men fan varför ska jag lägga mina pengar på att göra någon miljonär rikare fan. Dom små behöver ju det mer liksom, jag sponsar hellre dom små!
ASUL Alla artister behöver sälja skivor för att vilja göra mer musik Inte alls sant. För övrigt är det skivbolagen som tjänar dom stora pengarna. Finns mängder med band som har internet och nedladdning att tacka för sin framgång. Eventuella pengar kan du tjäna genom spelningar. Ovannämda band släpper också ofta sina skivor gratis eller uppmanar till nedladdning. Men givetvis är det bra att supporta små band och independent labels. Däremot ser jag inte nyttan med att köpa skivor från band som ligger på stora skivbolag. Det är ändå nån annan som tjänar pengar på deras arbete.
Alla band behöver sälja skivor/mp3or för att få in pengar och på så vis att råd att lägga tid på att göra mer musik. Skärp er och sluta tro på vad nissarna på piratebay skriver, ni märker väl hur det redan går utför? Det är många små labels idag som går ut och säger ungefär såhär; för helvete, sluta ladda ner vår musik, vi har inte råd att göra mer om vi inte säljer skivor. Banden har många lyssnare men få som vill betala. Sen vad är det för fel på att skivbolagen tjänar pengar? Skivbolag, stora som små, satsar på ett lovande band och investerar i dem, klart att de också behöver pengar för att kunna fortsätta ta fram grymma artister. Tro inte att ni missgynnar EMI/BMG och Universal genom att ladda ner, de har jävligt mycket större marginaler att ta på även om de också går back. Det är de små skivbolagen med lovande artister som ryker först.
ASUL P20 Ja men fan varför ska jag lägga mina pengar på att göra någon miljonär rikare fanDet lovar jag dig att du gör varje dag när du handlar en glass eller kläder eller en bussbiljett till stan, problemet här är att det är så lätt att inte betala, så därför gör du inte det. Det har ingenting att göra med din åsikt om att du inte vill stödja miljonärer, tro mig.
ASUL : Internet är läskigt för skivbolagen eftersom artister kan ta sig fram utan deras hjälp. Hur kan du inte se att internet gynnar lovande artister? De band jag lyssnar på idag hade jag aldrig hört talas om, om det inte vore för internet och nedladdning (och således aldrig köpt en skiva av dom eller gått på deras spelningar) En annan del av problematiken: Priset på ett album är idag helt orimligt (åtminstone i Sverige). Det är billigare för mig att få skivor skickade hem till mig från USA än att köpa dom i butik här. Sen vet jag inte om du inser hur lite av intäkterna från skivförsäljning som går till banden själva. Det är de små skivbolagen med lovande artister som ryker först Ja, och det är ju främst dom jag väljer att stödja. Vart är problemet? Motivera för mig varför jag ska stödja megasize bolag? Vem gynnar det förutom just bolagen?
Jag köper inga skivor från stora bolag för att jag inte tycker om deras musik, för mig gör det inget om de försvinner. Jag laddar inte ner Ludacris, Snoops, fiftys eller the games nya platta för att jag skiter i dom. Hade jag velat lyssna hade jag köpt oavsett vilket bolag de låg på. Internet gynnar verkligen nya lovande artister, sidor som myspace är hur bra som helst för att få koll på vad som händer. Men har du märkt att artisterna inte vill att du ska ladda ner deras musik, de har inte klickat i att låtarna ska vara nedladdningsbara. Så på vilket sätt stödjer du dem genom att ladda ner deras skiva? Sen hycklar du lite till, du säger att artisterna tjänar massa pengar på att spela. Och visst gör dom det, men kommer det mycket artister till sverige tycker du? NEJ, för vi går inte på deras jävla spelningar heller, artister ställer in på löpande band här i Sverige. En sak till måste du få klart för dig; Man kan ha ett litet mysigt bolag själv som artist och sprida sin merch och sina mp3or gratis på internet. Men ska man bli större och få till stånd spelningar och så vidare behövs det genast massor av folk. Ekonomer, jurister, branchkunniga osv. Artisterna har sin roll i kedjan som artist men ett skivbolag kompletterar med all annan nödvändig kompetens som behövs. Därför finns skivbolag. I Utopia hade de inte behövt finnas men idag behövs dom, stora som små.
Sen är skillnaden mellan stora och små bolag ungefär såhär: Stora bolag äger sina artister och artisten är en produkt på ett helt annat sätt än på ett litet indiebolag. Men produkter köper vi varje dag och vi gynnar stora bolag i allt vi gör så varför är du så anti till just denna produkt? För att kontrollen av kopiering inte fungerar och att du inte riskerar något straff såklart, hade du stulit dina kläder och din mat om det hade varit lika lätt? Om du svarar ja på den frågan förstår jag dig annars säger du emot dig själv. Om du svarar ja på den frågan och vi alla skulle tänkt så skulle inte samhället fungerat, det är uppbyggt så tyvärr.
Jag köper inga skivor från stora bolag för att jag inte tycker om deras musik, för mig gör det inget om de försvinner. Jag laddar inte ner Ludacris, Snoops, fiftys eller the games nya platta för att jag skiter i dom. Hade jag velat lyssna hade jag köpt oavsett vilket bolag de låg på. Här tycker vi lika.. Stora skivbolag tar till 99% fram helt ointressanta artister enligt mig.
Men har du märkt att artisterna inte vill att du ska ladda ner deras musik, de har inte klickat i att låtarna ska vara nedladdningsbara. Så på vilket sätt stödjer du dem genom att ladda ner deras skiva? Återigen säger jag ju att jag köper skivor från små artister och bolag. Det fungerar ju utmärkt att streama låtar för att provlyssna.
Kolla in
quoteunquoterecords - Donationsbaserad label! Med band som t ex "Bomb The Music Industry!" (som säkerligen delar min mening i frågan om storbolag)
Ska du börja ta den här diskussionen till frågor om att sno mat så kan du gärna backa lite.. Anledningen att jag bryr mig MER i musikfrågan är för att jag är intresserad och brinner för musik. Sen kan man ju försöka hjälpa till på alla plan och agera supermänniska om man känner att man räcker till för det.
Okej, vi verkar tycka lika. Jag står fast vid min åsikt om musik som en vara och blir alltid sjukt irriterad när folk claimar sin "rätt" till gratis musik från storbolag. För mig är det media och ska man ha media får man köpa media, man har bara rätt till gratis media om den var gratis från början (eller om du får den i en gåva, som promo eller liknande, självklart). I likhet med .se eller metro. Jag springer inte in på pressbyrån och rackar svenska dagbladet bara för att det en stor tidning som jag anser inte ha rätt till mer pengar.
äeh, detta har tagit för lång tid nu, tillbaka till pluggandet.
Vill inte ha en samling skivor som tar massa plats. Min gigantiska samling får plats på 27x13 cm och har blixtsnabb söktid, jag gillar att ha det så.
ASUL men du tar ju en fysisk vara då! Musiken kopierar man bara den finns kvar! Det är sådana argument du får höra tyvärr.
jagvillocksåhaenblog.com
Midas P26 Med dagens teknik är skillnaden ingen.
material och frakt kostar väldigt lite om man jämför med slutpriset.
En annan bra grej som jag kan tipsa er som tycker det är jätteviktigt att inte stödja skivbolag och administration om är att: Köpa mp3or direkt på artisternas hemsidor. Det är det minimala inkomstbortfallet för artisten.
Det funkar också att köpa plattor dirket från artisterna/bolagen.
Känns som att skivlagret och rocks har spelat ut sin roll lite.
Jag köper om jag hittar något jag verkligen vill ha/en grupp jag gillar, men det är inte så vanligt att det jag lyssnar på finns i butik.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Angående skivbolag så behöver många artister sina bolag för att få ut musiken, visst kan du sälja via din hemsida men för att få ut till affärer så behöver man oftast ett bolag som backar släppet. ASUL men du tar ju en fysisk vara då! Musiken kopierar man bara den finns kvar! Det är sådana argument du får höra tyvärr. det är ju faktiskt till viss del sant, man tjyvar ju inte en fysisk vara. nerladdning är mer jämförbart med att kopiera en tidning eller bok än att tjyva den.
Fysiska varor spelar mindre och mindre roll i vårt samhälle tyvärr, så stöld av fysisk/digital vara kommer nog snart vara jämnställt. Pengar spelar inte mindre och mindre roll som ni märker.
ASUL P20 hahah ja jag köper glass vad har det med saken att göra? Finns väl knappast nån nisse som sitter och säljer egentillverkad glass? Inte vad jag vet.. nä det där kändes mer långsökt.
paaandy X0 Klart det finns, men inte lika lätttillgängligt. Det är inte långsökt, min tes är att du inte vill köpa skivor för att det finns lättilgängligt gratis. Och att det är det som förstör musikbranchen som vi känner till den.
Vinyl, endast vinyl. Kan ge bra andrahandsvärde i slutändan.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know