I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Du vet att du är från Malmö när...

Övrigt - Blandat

2008-02-10 16:14
okej det låter jättetråkigt verkligen.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-02-10 16:14
hehe no offence men är alla så jävla trevliga i malmö då? har fan aldrig sett stå och gapa och knuffa varandra så mycket som när jag var där...

2008-02-10 16:20
Hehe jag vet inte, jag har aldrig bråkat med någon i malmö. Dom enda som har attitydproblem som är här är dock stockholmare med secondhandkläder, oversizeglasögon, mustach och sidbena som tror att de är sjukt fullkomliga. Det kan vara lite jobbigt, men det är väl bara ett fåtal, de som inte passade in i tjockholm heller och därför emigrerade till lägre stående jaktmarker som skåne.

I malmö är det ju mer attityden, "ey va titade do po din hiora", men malmöbor allmänt sätt känns ganska down to earth (om jag får tillåta mig att generalisera i högsta välmening).

2008-02-10 16:27
ASUL P20
inte jag heller, däremot såg jag rätt mycket folk bråka när jag var där.

I malmö är det ju mer attityden, "ey va titade do po din hiora"

och du klassar inte det som ett attitydproblem eller? :)

2008-02-10 16:37
Hehe, men som sagt, jag har aldrig råkat ut för det efter att jag var 14...  Så det är inget jag går runt och oroar mig för. Malmö är inte gangsta någonstans även om man kan få en stor smäll på munnen där som i vilken stad som helst om man förtjänar det. Det jag talade om var malmöbon vs stockholmsbon, och emigrerande stockholmare tillhör inte mina favoriter men har som sagt bara varit på arlande samt på stockholms central i 2 timmar och munchat så om staden stockholm vill jag inte säga något.

2008-02-10 17:03
haha vaddå? vad vore en stad utan attityd problem. ett extra tag om väskan vart man än går, för extra spänning och krydda. trygghet är överskattat.
Toastare

2008-02-10 17:11
nej, ibland är du fruktansvärt irriterande.. vet inte om du spelar dum eller om du försöker skada folk med din moraliska pekpinne?

Vi pratar om två olika fenomen. 1. Smuggelsprit under disk=malmö 2. smuggelsprit via langare ett telefonummer bort= hela skåne +även göteborg som också får från tyskland.

Vi snackar inga lastbilschaufförer.. vi snackar folk som åker ner till tyskland fyller upp en liten lastbil och säljer ur sitt garage. Vi snackar polsk smuggelvodka för 100kr litern.. vi pratar att alla känner någon man kan ringa och på 10 minuter har man ett flak bärs.
Jag har aldrig varit med om att en efterfest i malmö har blivit torrlagd, man har alltid kunnat fixa mer.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-02-10 17:14
är man inte uppvuxen i skåne så kommer man aldrig förstå smuggeldealen.. vi är uppvuxna med att köpa hembränt av kompisars föräldrar, eller smuggelsprit eller själva som 14-15 åringar åka över till köpenhamn för att köpa sprit.
Eller köpa ur bakluckan från polackerna vid mobilia i malmö..

2008-02-10 19:15
Många klockrena citat faktiskt.
"...i tjugo år väntat på att Möllevången ska bli en exklusiv stadsdel à la Söder i Stockholm utan att något händer. "

Haha, precis så är det. Alla tjatar om det men inte fan händer det ett skit med Möllan.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause

2008-02-10 19:26
bounty boo du är så äckligt pinsam o äcklig när du skryter o skryyyyyyyyyyyyyter om dina kära städer. blir illamående.
vart fan har du bott dom senaste 28 åren om du tror att de skulle vara något speciellt med malmö eller göteborg att kunna fixa smuggelbira billigt o fort? tror du inte de går att göra de i stocholm, uppsala , örebro aa vasomhelst också? du är typ som en liten tjej som försöker övertyga sina föreldrar varför just den här barbiedockan är så mycke bättre än den andra .. alltså fett irriterande och har fel på allt.

"är man inte uppvuxen i skåne så kommer man aldrig förstå smuggeldealen.." abo brää haahaha  ett riktigt skåne "fenomen" dedär :P finns inge smuggelbira nånannan stans.. nej nej.

2008-02-10 19:30
Men lugna er nu lite.
Klart att det finns smuggelbärs i hela Sverige. Det är dock inte lika utbrett och vanligt som i Malmö. Inte utefter dom erfarenheter jag har och dom människor jag har talat med.

Det är precis som att Malmö har Sveriges bästa gräs.
Det är fakta liksom.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause

2008-02-10 19:33
vakna ur din bubbla mannen

2008-02-10 19:42
ibland undrar man om vissa anstränger sig för att framstå så efterblivna som dom gör...klart som fan att det går att fixa smuggelöl i stort sett överallt, men det är stor jävla skillnad från stad till stad. av rätt så jävla naturliga skäl om man tänker längre än vad näsan sträcker sig, smuggelsprit i alla former är naturligtvis enklare att få tag på i områden som ligger nära danmark, tyskland etc. är det så svårt att fatta? jag bor i umeå och visst finns det väl smuggelsprit och hembränt här uppe också men det är inte ens jämförbart med hur det är nere i skåne. BountyBoo har aldrig påstått att smuggelsprit är något som existerar enbart i skåne. herregud...

2008-02-10 20:06
gashen F1

Dito.

2008-02-10 20:19
haha.. jag bodde i malmö.. där tog det 15 minuter att fixa lite bärs. Nu bor jag i Täby igen.. nu tar det kasnke en vecka... om jag anstänger mig.
Poet

2008-02-10 20:30
Smutsig Slampa: Vi fick ju fan en gratis flaska vodka och ett flak av att bara vara sitta i en bil, remember? :P
At the gates of Eternity...

2008-02-10 20:44
Har aldrig varit där i krokarna, men nu fick jag ännu mer avsmak för just Malmö. Man hör ju bara skit om den där staden!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-10 20:56

Malmö är nog för bra för dig...

Stanna på manhattan :)

2008-02-10 20:58
it's a civilized fucked up place.malmö har lite mer krydda än vad jag stött på i andra svenska städer helt enkelt. sedan betyder de ju inte att du måste ringa in smuggelsprit eller be om sprit under kassan på möllan, de är bara där om du väljer att se det.

kan ju ge lite av min story...ingen som är intresserad kanske, men ngn slags inblick i hur de är att komma som utomstående till malmö kanske.

tycker staden har charm, men mkt folk som växt upp enbart i malmö/södra skåne är -sad to say- lite fucked up...troligen utan att ha funderat speciellt mkt över det. men så är de väl i vilken stad som helst, alla får sin lilla del av staden inbyggt ...

jag kan ju lätt säga att jag inte matchar väl med "malmöiter" iaf, de går inte riktigt ihop med min uppväxt helt enkelt. sedan älskar jag staden för det. men 1½års terapi fick mig att inse att städer verkligen kan forma folk och man matchar olika med olika städers "urbefolkning". de betyder självklart inte att detta stämmer överens med alla som bor i södra skåne. men ...en hel del iaf... (jag är född i kristianstad, uppväxt på landet utanför södertälje, pluggade i sthlm och usa, south dakota, under gymnasiet, har bott tre år i malmö och spenderat somrarna och de flesta lov, helger etc hela mitt liv på vårat lantställe i mellbystrand).

Sedan handlar de ju mkt om personligheter än en gång, men malmö som stad är lite fucked up, och det formar folk, utan att de tänker på de troligen som sagt. Jag är påväg tillbaka dit, flydde verkligen från malmö för 2 år sedan, och skulle aldrig vilja vara enbart fattig student i den staden igen.

Men har man lite koll på vad man vill, är malmö en toppenstad. Det är nära till allt, finns inga lägenhetsköer, man kan käka billigt ute och de är generellt billigare me mat o grejer, man flyger från Köpenhamn o är därmed närmare till europa, det finns ett mkt soft musik liv för den som gillar lite udda musik, folk är öppnare än i sthlm (brrr)..ja finns många fördelar helt enkelt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-10 21:04
Får väll tvinga mitt ditt nån gång. Har också hört att svenskar skulle näst in till vara minirotet där. Det låter spännande.

2008-02-10 21:06
Ja alltså det är så sjukt mycket moskeér att man knappt kan röra sig.

anklagad för vållande av annans tanke

slampa: Du kan väll bra köpa från systemet elr?
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

vad är svensk?
malmö city må vara extremt blandat. men åker du 1 mil utanför malmö är alla "svenskar" vad nu de innebär.
Toastare

2008-02-10 22:02
gashen, lugn nu du har missuppfattat helt. Vad fan skulle jag vilja skryta om en sån sak. För att du är 20- och tycker sånt är coolt innebär det inte att jag tycker det. Läget är ju bara så.. jag skrev också att det finns i hela sverige, men som sagt är man inte uppvuxen där eller har spenderat sin tonårstid där förstår man inte grejen...smuggeldealen som finns just i Malmö som faktiskt är annorlunda än på andra ställen i landet, även om hela södra sverige förses med smuggelsprit så kan du inte i t.ex Karlskrona (det är en stad i blekinge, vet att du inte spenderat så mycket tid i skolan) gå in i en affär och köpa en flaska Jeltzin vodka.

Men jag blir sjukt glad att jag kan irrtera dig så mycket när du läser fel.
I fortsättningen kan du skicka dina små beundrarbrev direkt i min inbox så kan vi ta diskussionen där så slipper du skämma ut dig offentligt.

Jag har spenderat 4 år i sthlm och vet att det går att få tag i smuggelsprit där med.. men inte alls på samma sätt som i skåne.

andas.
Toastare

2008-02-10 23:18
natural99, jag vill återigen poängtera att jag vet att det finns i hela skåne/blekinge/småland/göteborg.. men inte som i malmö där du kan välja valfri livs på möllan och de säljer under disk.

det där med smuggel är ju lite av ett "på landet" fenomen ockå där det bara fanns systembolaget-utlämning i mataffären.. tillgång och efterfrågan som skapar sånt :)

2008-02-11 00:33
Öh, jag har då kunnat köpa smuggelbärs och smuggelsprit ända sedan jag gick i högstadiet, och att dom säljer sprit under disken på lökkioskerna är inte ovanligt, och jag bor i Uppsala...

Och vad gäller avstängda gator och lyftkranar så är det exakt samma sak här, halva stan består ALLTID av vägarbeten och byggen.

Har dock aldrig vart i malmö, och kommer aldrig åka dit heller, fy fan.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2008-02-11 01:09
no_one

Och vad fick dig att tro att du var välkommen?

2008-02-11 02:24
BountyBoo: Ja men förlåt. Jag pratade inte heller om den reella situationen i malmö. Utan om att folk överdriver och att man identifierar sig med en bild av malmö som någon slags krigszon. Jag ber om ursäkt om du blev ledsen, det var ju inte meningen.

2008-02-11 07:54
kåkka? word?
AIK
Toastare

2008-02-11 09:56
nej: nu låter du bara dryg igen.. självklart blev jag inte ledsen. Som jag skrev blev jag irriterad... läs lite mellan raderna.

Jag känner mig mer otrygg i Malmö än i Göteborg t.ex och då säger jag inte att det är ett hårt klimat för jag känner mig inte rädd.. men mer otrygg, absolut. Klimatet har ändrat sig väldigt mycket när jag var 16 och vi brukade vara på fester på Rosengård var det inte alls samma sak.. man blev inte rånad hela tiden osv. Men samtidigt så var det ett _helt_ annat klimat än i Lund. Det var hårdare och mer bråk, folk som bröt sig in i lägenheter när det var fest, kompisar vars föräldrar lämnade dem och småsyskon utan mat medan de åkte till släkt i andra länder... lite mer missär helt enkelt.

Det är smått skrattretande med ni som skriver "men så är det här också"....ja det är väl klart att det är likdant på många orter men den (skämtsamt) ska få malmöbor att dra lite på smilbanden.

Blir ni så här upprörda av små saker överlag eller är det bara på internet?

Så hoppas jag att alla gläds av sin smuggelsprit om ni så bor i Åmål, Haparanda eller Växjö.

2008-02-11 13:25
Det jag gillar med fördomar och lokalpatriotism är hur alla jobbar som fan för att förstärka de, både de som bor där och de som inte bor där.

Bounty// Nästa gång du är i Malmö, skicka ett PM så kan vi tillsamman gå till möllan och försöka köpa sprit ifrån butikerna. Finns kanske en 15-20 butiker runt möllan, enligt  dig ska vi alltså kunna köpa sprit ifrån valfri av de?

Jesus, det är den största myt om Malmö som finns. Att man kan köpa sprit på valfri livs på möllan och även att alla våra loppisar är knarkcentraler.

Jag är på Möllan mer eller mindre varje helg. Du kan inte köpa det så.

Däremot är ett par av svarttaxiförarna spritförsäljare.

.................................

Sedan är Malmö inte så jäkla "otryggt" eller "farligt" längre heller. Det var illa för 2-4 år sedan men polisen gjorde en riktigt bra insats mot ungdomsrånen, nu är väl risken mer att du hamnar i tjafs när du är ute och det kan hända var som.

..................................

Det Malmö doch har problem med är denna nyutvecklade fientliga mentalitet. Malmö var mer öppet för bara 6-7 år sedan jämfört med nu. Känns som om invånarna här själva dras med i den här synen på malmö så mycket att varenda jävel är på sin vakt hela tiden och bara väntar på att slåss. Finns ingen annansstans i Sverige där folk är så jävla spända.

Den tidigare charmiga arbetarementalitet där Malmöbor helt enkelt var störst, bäst och vackrast är numera befläckad av andras synd på oss. Innan brydde inte malmöiter sig om andra... nu är det inte så längre.

2008-02-11 13:57
amen.
-till det sista då alltså, att de inte finns sprit under disk är ju bara att drömma om, när jag bodde i soffe hade de razzia på kioskerna runt om o en av 3 åkte dit för just sprit under disk...so it does exist I tells ya, men de är ju vanligare med just taxichaffisar och telnummer till folk som köpt in-
Poet

2008-02-11 13:57
"folk som bröt sig in i lägenheter när det var fest"

That's called bumrushing a party! :D Och det är så vi rullar!
At the gates of Eternity...

2008-02-11 14:54
Peppis//

Naturligtvis finns det. Menar bara att det itne finns i varenda tobaksbutik runt möllan så som det målats upp

BC99//

Hahaha, eller hur.. vad är det för fel på det?

=)

Graffare

2008-02-11 15:10
Malmö är den bästa staden att bo i Sverige, varför?

Ju för att Malmö är den enda staden som inte bryr sig om Stockholm. Åk till Norrland och alla talar om Stockholm och hur de känner sig diskriminerade i förhållande till Stockholm.

Åk till GBG och alla tjatar om Sveriges framsida kontra baksida. Åk överallt runt i Sverige och alla snackar om hur det var när de var i STHLM eller vilka de känner i STHLM eller om hur mycket de hatar/älskar STHLM. Men inte i Malmö, Stockholm är bara en stad i mängden. Vill vi har vår storstadsromantik drar vi i København.

Dessutom har Malmö en ganska slapp och liberal inställning till allt. Smuggelsprit till löjliga priser, dansk sprit till ännu bättre priser. Kanon röka osv.

Den enda staden man kan respektera i Sverige.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-02-11 15:37
Nattugglan P25
århundradets skitsnack. i varenda jävla tråd på whoa där malmöiter pratar om sin stad kommer dom oundvikligen in på hur malmö är i förhållande till stockholm. vill man höra gnäll om stockholm så är väl malmöbor och göteborgare i toppen av skitsnackarlistan...i norrland handlar det inte om någon stockholmsfixering, man hatar helt enkelt alla andra delar av sverige. det är bara det att stockholm ofta får symbolisera allt det onda med mugglarvärlden ;)

2008-02-11 17:16
Demento
sen är ju whoa whoa, och internet är en sophög där alla dumpar all sin bitterhet. du har visserligen mer rätt än om det skulle vara tvärtom. dock så är näringslivet mer inriktat på köpenhamn och europa och man kör sitt eget race här istället för att titta åt sthlm till.

sociopat
du har rätt i mycket som du skriver, dock tror jag ingen menat bokstavligt alla affärer runt möllan, det fanns visserligen i säg 60% (nån slags höftning baserat på egna inköpstillfällen) för några år sen. sen skiftade försäljningsställena mest hela tiden för den delen. nu vetefan har inte försökt köpa på möllan på över ett år så jag ska väl inte säga nått

2008-02-11 18:39
Ju för att Malmö är den enda staden som inte bryr sig om Stockholm.

Haha.. tillåt mig skratta. Malmöbor, eller skåningar i allmänhet, lider alla av stockholmskomplex och håller hårt på sin lokalpatriotism ;)

Sen finns det ju 1000 bra saker med Malmö också, men det är en annan femma.

Malmökvinna åt leverkorv
Walking the street of dreams
Graffare

2008-02-11 18:52
Demento P21
gashen F1
mike_ P22
Naizo P19

Snälla någon, jag har bott i andra delar av Sverige och den enda staden där man inte talar om hur häftigt det är i Stockholm är fan Malmö. Visst finns denna idoliseringen av Köpenhamn, men fan inte Stockholm.

Tänk efter, åk ut till Karlstad, eller Sundsvall, eller varför inte Nyköping. Alla unga talar om att de skall flytta till Stockholm från sin håla osv. Eller de jävla lantismyterna om hur folk är i Stockholm (kyliga/stressade osv). Inga malmöiter jag träffat på är speciellt imponerade av Stockholm.

Och ni som bor i stockholm kan ju åka ut någonstans och berätta att ni kommer från Stockholm, antingen så kommer folk tycka du är alldeles fantastisk eller så kommer de vilja ge er på käften. Kom till Malmö och ingen kommer bry sig.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-02-11 18:55
Nattuggla
okej nu kommer bounty boo att döda mig för att jag skriver i den här tråden igen. Men är inte det där lite väl grovt generaliserat? Är det verkligen så att alla i Karlstad bryr sig om sthlm och ingen i Malmö?

2008-02-11 18:56
Fan vad jobbigt det verkar vara att bo i nån av Gyllene Trojkan-städerna. Stockholmare är Stockholmare, Göteborgare är Göteborgare och Malmöingar är Malmöingar.
Intressepenisen hårdnar!

2008-02-11 18:59
tihi fniss malmöingar?

2008-02-11 19:14
Malmöeser.
Intressepenisen hårdnar!

2008-02-11 19:15
malmoer

2008-02-11 19:34
Malmöit heter det och jag hoppas att jag är trögtänkt som inte förstått att ni skojar och att ni egentligen vet att det heter malmöit.

2008-02-11 19:35
we kid we kid. de var ju därför jag kommenterade de hela.

2008-02-11 19:35

Korrekt, du är lite trögtänkt. Givetvis heter det malmöit.

Intressepenisen hårdnar!

2008-02-11 19:36
första snubben vet jag inte om han/hon visste att de hette malmöiter though, därför ja fnissade som sagt...så yes du är lite trög :-D

2008-02-11 19:36
Möls vore mer praktiskt och rationellt.

2008-02-11 19:37
malmaner kanske?
(i ghana bor de ju ghananer)