Ska homosexuella få gifta sig
Nej, jag tycker inte att homosexuella bör få gifta sig. Jag tycker självklart att de bör få exakt samma juridiska rättigheter men kalla det partnerskap. Jag förstår inte varför de ska kalla det äktenskap..
Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det
va fan låt folk göra vad dom vill.. tänk nån säger att du inte får ha "game"?
Dekay Nej, du ser inte problemet från rätt vinkel. Problemet är att man gör äktenskapsfrågan till en fråga om sexualitet när man låter homosexuella gifta sig. Om man ska låta ett homosexuellt par gifta sig måste man också låta t.ex. två sysstrar, en mor och en son eller till och med månggifte. Dessa senare tycker jag inte bör få gifta sig då det är oetiskt i mina ögon.
Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det
Palindrom Eh, sitter du just nu och jämför ett homosexuellt giftemål med giftemål mellan två systrar?
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
pajson F22 Kan inte två systrar bli grymt kära i varandra precis som två av samma kön. Ända skillnaden är att dom inte kan ha sex med varandra i och med att vorre olagligt. Men äktenskap och sex behöver inte gå hand i hand.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
Dekay Men har vi inte religionsfrihet i Sverige då? Om det är en del av kristendommen att inte tillåta homosexuella äktenskap ska staten då tvinga kristendommen att inte följa sin tro och viga dom i alla fall?
Varför kan jag inte jämför kärlek mellan två systrar och ett homosexuellt par?.. vem säger att man måste ha sex för att man gifter sig, ingår partnerskap eller är tillsammans. genom att tillåta homosexuella att gifta sig gör man det till en fråga om sexualitet och först då diskriminerar man sexualiteter. jag vill understryka att jag inte har något emot homosexuella utan jag tycker att dom bör ha exakt samma juridiska rätt som alla andra men de bör få ingå ett partnerskap.
rkellyone nog att du är smart i den andra tråden, men inte här också. damnit! jag tänker inte ta dig seriöst, inte alls. jag tänker fortsätta leva i hopp om att du inte är så korkad som du verkar vara. my god. som svar på inlägget hänvisar jag till dekay; Finns ju forskning som tyder på psykologiska störningar hos personerna och speciellt rubbningar i arvsmassa i avkommor mellan närbesläktade.
Pajson Menar du alltså att vi inte bör låta dem ingå ett partnerskap eller gifta sig för att det finns forskning som TYDER på att det finns störningar hos personer som är kära i sina sysskon. då kan vi vägra viga manodepressiva, människor med anorexia eller andra psykiska störningar också eller?
pajson F22 som svar på inlägget hänvisar jag till dekay; Finns ju forskning som tyder på psykologiska störningar hos personerna och speciellt rubbningar i arvsmassa i avkommor mellan närbesläktade. Återigen antar du att dom måste ha sex med varandra för det är vad som krävs för att det ska uppkomma rubbningar i arvsmassan hos avkommor mellan närbesläktade. Incest är jag självklart emot.
Jag anser inte att de bör få gifta sig. Låt dem hitta på ett eget namn och en egen ceremoni för det istället. Men samma juridiska rättigheter givetvis.
Etzmaot Le Yehodim http://kattenmjauv.blogspot.com/
Tycker bara det känns nasty..
paj som en blåbärspaj
Nej! Jag antar inte att systrarna ska ha sex med varandra. Men bara det faktum att arvet kan bli rubbat för att paret är för nära besläktat kanske tyder på något? Och inte bara två systrar, ovan tas även exempel upp om mor och son. seriöst? För mig låter det som att homosexuella jämförs med incest. För mig är två av samma kön precis samma som två av olika, däremot är det inte samma som två från samma familj.
Så länge de gifter sig med varandra är det väl okej? ;)
Varför är folk så dumma?
Pajson Okej vi utesluter exempel om incest och går till månggifte. Det bör vara lagligt med månggifte om homosexuella ska få gifta sig. Kan du hålla med om det?
Hahaha, en snubbe med 5 män.
paj som en blåbärspaj
För mig låter det som att homosexuella jämförs med incest. För mig är två av samma kön precis samma som två av olika, däremot är det inte samma som två från samma familj. Du tycker alltså att deras kärlek är värd att få ingå i ett äktenskap men inte tvåsystrars kärlek till varandra? Då förnekar ju du dom deras kärlek lika mycket som homosexuella.
Sen kan jag bara för sakensskull säga att min personliga åsikt är att dom borde få gifta sig men att jag inte kan hitta något bra argument som skiljer sig från t.ex att två stycken systrar borde få gifta sig. Utan jag kan enbart komma med ett "för jag tycker det". Anser att den bästa lösningen skulle vara att ha en folkomröstning om saken.
Ska man vara sån: Seriöst, kristendomen säger att homosexualitet inte är så som det var tänkt från början. Alltså, att tvinga kyrkor att viga homosexuella vore ju liksom bara fjantigt, att tvinga på kyrkor att tro något de inte tror på. Däremot ser jag inget skäl till varför homosexuella skulle kunna gifta sig utanför kyrkan och få alla rättigheter osv.
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"
Pojo Partnerskap delvis.
Har kyrkan nåt finger med i borgerliga vigslar? Annars lär de ju få gifta sig borgerligt som vem som helst. Men att tvinga kyrkor att viga folk tvärtemot deras tro är inte OK.
Homosexuella får gifta sig idag, men det registreras inte som äktenskap utan partnerskap. partnerskap har samma juridiska rättigheter som äktenskap
Följdfrågan: Varför vill homosexuella svära trohet inför någon som anser att de är perversa, sjuka och naturvidriga?
Robbie Alla kristna tycker inte det..
Självklart inte. Men man svär ju inte trohet inför kristna, man svär ju trohet inför gud. Och det är väl enligt hans ord som homosexualitet är fel? Nu är jag absolut inte någon teolog så jag har inte stor koll på sånt där, men nog har jag väl rätt i det iaf?
Robbie P23 Ska vi börja med leken "konstiga tolkningar av kristna texter"? Jag först! Iran, KKK och... och... Åke Green!
Varför är folk så dumma?
Att du ens argumenterar för saken... Har du rätten att handla i affären? ja Har du rätten att gå fritt i stan? ja Har homosexuella rätten att gifta sig? ja
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Man kan ju tolka bibeln annorlunda... Men i bibeln står det: "Att en man ligger med en annan man som med en kvinna är en styggelse" Sen om den säger att homosexualitet i allmänhet är fel kan jag inte svara på. Samt att det står att "En man ska lämna sin fader och moder och träffa en kvinna och de ska bli ett".
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"
Det är väl skitsamma. Svenska kyrkan idag är ju idag lika religiöst som en vänthall på t-centralen. Allt man behöver göra i Sverige när nåt tabubelagt blir socialt accepterat är ju att ge ut bibeln i "nyversion" så accepterar bibeln även det. Bibeln täcker för övrigt vilka hermafroditer får knulla eller gifta sig med. Jag är kristen. En av mina synder är att jag ofta tycker att många kristna beter sig som idioter. Man kan tycka att det är mycket exkluderande från folk som inte själva har speciellt rent mjöl i påsen. Vem är då jag att bedöma att två personers kärlek till varandra är tillräckligt ren för gud? Därför ställer jag mig likgiltig.
Kan alla kyrkor "plocka russinen ur kakan" med bibeln som det gjort genom alla år så är det väl ingen större deal att låta homosexuella vara med på ett hörn. Det påverkar inte min egna övertygelse om the holy trinity.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
"Bibeln täcker för övrigt INTE vilka" rättelse från ovanstående
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Pojo P19 Det första citatet är ju svårt att tolka annat än att det enligt bibeln är fel med homosexualitet?
Men återigen, ska de få gifta sig? Självklart! I kyrkan? Det är väl upp till kyrkan?
"Att en man ligger med en annan man som med en kvinna är en styggelse" Precis, man tar inte tjejer i tvåan. Det överlåts till män som gillar män och pojkar som inte vill gilla män.
Varför är folk så dumma?
Att be en kyrka viga homosexuella i kyrkan är lite som att be en vegetarian laga en hamburgare.
Han ser lite ut som en stjärtlandsponny, gör han inte?
Varför är folk så dumma?
jag är positiv till detta eftersom det förlöjligar kyrkan
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
den där Lars Arnell ser lite skev ut, böjer på ögonbrynen.. han böjer kasnke sig mer vem vet
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
stjärtlandsponny.. det var med mening du stavade det så va:)?
Varför räcker det inte med partnerskap( civilt äktenskap)? Svårt för mig att förstå hur man som homosexuell vill ha bekräftelse av en tro som anser att man är en syndare och ska brinna i skärselden. Det om något borde vara en tydlig varningssignal på att kristendomen kanske inte är något mer än en föråldrad regelbok. .. a pinch of salt
AIK
Jag vet inte om spekulationerna ovan gällande Lars Arnells sexuella läggning är allvarligt menade men det är i vart fall ingen hemlighet att han i 20 år har levt i ett kärleksförhållande med en annan man och att de nyligen gift sig (
i Kanada där lagstiftarna kommit lite längre i den här frågan). Arnells make Lars Gårdfeldt är riksbekant och gör sig ofta hörd i gayfrågor, se till exempel artikeln nedan där han förklarar varför vi ska kalla det äktenskap.
Varför är beteckningen så viktig? - Det behöver inte vara någon skillnad i sig mellan parkbänken som är reserverad för vita och den som är reserverad för svarta. Problemet ligger i att man skapar en åtskillnad och vad den åtskillnaden signalerar är en värdeskillnad. - Historiskt och alltjämt sett är homosexuella en grupp som det finns mycket fördomar kring och som är utsatt för mycket diskriminering. Den lagliga särbehandlingen blir en bekräftelse på att fördomarna är rätt.
killar ska vara med tjejer, tjejer med killar. jag är emot att homosexuella ska få gifta sig :/
Kung i undre världen
det är helt sjukt att vi lever i en värld där släktingar får gifta sig med varandra, men inte homosexuella.
We call them winerbrods.
Självklart ska de få gifta sig. Självklart ska prästen få välja själv om han/hon vill viga eller inte. Och dessutom förstår jag inte varför homosexuella skulle vilja gifta sig under en religion som uppenbarligen föraktar dom. Varför inte bara borgerligt? Lite grann som att en svart vill gifta sig i en KKK ceremoni eller liknande...
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
shunare - å andra sidan så säger bibeln att vi alla är guds barn, avbilder av gud och lika värda osv osv...so it aint all hate and bullshit.
We call them winerbrods.
skunkafied Ja nya testamentet gör visserligen det. Men gamla testamentet är inte nådigt någonstans. Tänk dig dessutom alla dryga konservativa jävlar som ständigt ska se ner på deras förhållande och tycka att de är syndare i församlingen osv (om de nu är "kyrkmedlemmar").
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Såklart de ska få gifta sig, inte för att jag förstår varför någon skulle vilja göra det. Men vilken dum jävla fråga egentligen! gah..
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
ja det tycker jag de ska få. och att jämföra homosexualitet med incest är bara skamligt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
står det inte i bibeln att man inte får äta skaldjur?
SMÅLAND!
sluta äta skaldjur eller brinn i helvetet, pojk!
AIK