I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pojkmordet i rödeby.

Övrigt - Blandat

2007-10-09 02:13
jag översätter degenerade till lite mer bildat språk: "Id qout circumviret, circumveniat"
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-09 02:16
hallå, jag steker, och ingen undrar va det betyder..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-09 02:21
_Bajsaren

berätta berätta!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-09 02:22
det betyder bara typ "what comes around goes around" men det låter ju som att jag spelar i en helt annan liga..

2007-10-09 02:26
_Bajsaren

vi kanske inte behövde fråga ;) ^^

ne men seriöst. om någon hittar deras adresser och åker dit och torterar dem till döds hade jag inte blivit ledsen. annars hoppas jag att de får sitt straff i livet efter detta.
Science Genius Girl

2007-10-09 06:12
Hoppas nån skjuter dom andra ungjävlarna som är kvar i mopedgänget.

2007-10-09 10:48
jävla moppegäng, äckliga jävla snorungar som inte kan skilja på rätt och fel.

Tydligen så hade familjen blivit trackasserade i över 2 år av dessa bönder klart som fan att det slår slint till slut, sen är det självklart tragiskt att någon ska behöva sätta livet till.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-10-09 11:14
"Upptakten till det tragiska händelseförloppet natten mot lördagen inleddes redan tidigare under dagen. Vid ett tillfälle var den nu häktade mannen ute och körde bil ihop med ena dottern. Tre ungdomar på en moped körde i hög fart upp längs bilen och slet upp förardörren. I situationen tappade mannen för tillfället kontrollen på bilen och kom över på andra körbanan. Situationen upplevdes som mycket hotfull och obehaglig. "

Vi säger nu att mannen hade krockat i den situationen och således avlidit. Dottern hade antingen gått bort eller så hade hon klarat sig med svåra skador. För sakens skull antar vi att han krockar med en annan bil, vars förare skadas/avlider. Vad hade ungdomarna fått för straff? Jag gissar på druvor och vin på ett silver fat...

Kan man inte gripa in under två års tid då blir jag onödigt rädd över rättsväsendets agerande.

"Pappan, den nu häktade 50-åringen, som har lagt sig för natten hör oväsendet och kommer till undsättning och går ut... "

All heder åt fadern som offrar sig för sin familj och deras trygghet.

Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2007-10-09 11:16
TaxiDriver X0

Det handlar inte om att "ha rätt", det handlar om skyldighet.

2007-10-09 11:25
TaxiDriver X0

sjävlklart inte ? men hade man stoppat trackaseringen i tid så hade det aldrig hänt och ingen hade behövt sätta livet till.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-10-09 12:33
Man ska aldrig ta lagen i egna händer, har jag rätt att skjuta killen som min tjej var otrogen med i 2 år? Har jag rätt att skjuta personen som spottat och slagit min lillebror i plugget? vart ska gränsen gå. Är hedersmord ok? Även det är ju försvarbart enligt många här om man ska gå efter hur ni resonerar.

"Nu är min gräns nådd, så nu har jag en moralisk skyldighet och rätt att ta en annan människas liv."

Det kan inte fungera så, det ska inte fungera så, och det finns ingen med vett och sans som kan påstå det.

Han ska dömmas för mord & mordförsök, alt. dråp till livstids fängelse.

2007-10-09 13:41
insdel X1

med tanke på att de här killarna hade trakasserat hans familj under åtminstone två år, hotat dem till livet, fysiskt gett sig på sonen o.s.v. är det väl inte helt orimligt att tänka sig att han handlade i självförsvar. hade jag varit han, och dessa killar tagit sig hem till mig, (han bodde för övrigt tydligen ute i skogen, ingenstans man råkar ha vägarna förbi), hade jag nog utgått från att de tänkt verkställa dödshoten. jag tror att han verkligen trodde att han och hans familj var i fara när det här hände.

knappast jämförbart med hedersmord, att mörda den som ens partner var otrogen med, eller mörda den som spottade och slog ens lillebror.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-10-09 15:53
Man ska aldrig ta lagen i egna händer, har jag rätt att skjuta killen som min tjej var otrogen med i 2 år?

Då är det väl ändå inte killen du ska ge dig på?

Hur som helst så kan du inte jämföra dylika fall,  han hade 5 pers beväpnade med påkar som har varit familjens plågoandar i flera år, och dessa är på väg mot huset.  inte fan fruktar du för din egen familjs liv om din brud e otrogen..
mama said knock you out

2007-10-09 15:57
word snorty!
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...

2007-10-09 17:19
trist att han dog änna men något var tvunget att hända.. om man t.o.m- polisanmält 4 gånger utan resultat efter alla trakaserier m.m. så klart man tar till puffran tillslut för att göra det bra för sin familj.
Empress

2007-10-09 17:51
Det här har ju inte att göra med VAD som hänt, ingen av oss vet exakt vad som hände.

Det handlar ju om vart gränsen går. När har jag rätt att döda en annan människa? Alla har vi ju olika gränser. Man läser att "det brast" för pappan, är det ok då, bara för att hans gräns var nådd precis där?

Om han nu mot förmodan skulle bli helt frikänd, så kommer jag givetvis att krypa till korset och erkänna att jag hade helt fel.

Till sist, låt mig nu bara spekulera lite, precis som ni andra är så bra på, men för mig ter det sig jävligt underligt att han inte kunde dragit iväg två salvor i luften istället, det tyder på att det verkligen slog rejäl slint i skallen på honom, och att han sköt för att döda, endast för att han var så jävla arg och less, inte för att han på fullt allvar trodde att 5 15-åringra med träpåkar skulle slå ihjäl honom och hans familj.

2007-10-09 17:55
klart det slog slint i skallen på honom, precis som det skulle gjort på vem som helst. Don't fuckin push it.

Och därför ska han inte bli dömd eller anklagad för mord.

2007-10-09 17:58
Han fick jue mord hot å hoppas verkligen att han blir dödad!! Jävla Pshycko vafan!
Henkish a.K.a ProNooB.

2007-10-09 18:09
 DIF!

2007-10-09 21:19
insdel X1

jag påstår egentligen inte att det han gjorde var rätt, men det är i mina ögon fullt förståeligt om omständigheterna som kommit fram stämmer. det ska det ju åtminstone finnas två års kontinuerliga polisanmälningar om, om man får tro media.
jag menar inte heller att när ens personliga toleransgräns är nådd står det en fritt att döda. men lagen ger ett visst spelrum för självförsvar, och det kanske kan angå det här fallet.
det är jävligt synd att han inte bara sköt ett varningsskott, men situationen var kanske tumultartad? han var kanske så rädd och uppjagad att han handlade på impuls.
detta såklart med reservation för sanningshalten i rapporteringen.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-10-10 10:43
Henkish P15

sen är du 15 bast också.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-10-10 11:38
Om lagen är för upptagna med att jaga klottrare och berusade tonåringar får man väl helt enkelt ta lagen i egna händer.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-10-10 11:40
har ni inte läst om nazikidsen som mördade den handikappade 50åringen? helt absurt.

2007-10-10 12:30
insdel X1

han kommer inte att bli helt frikänd, omöjligt. Däremot bör straffet lindras avsevärt med tanke på omständigheterna.

2007-10-10 15:11
Känner tyvärr bara sympati för familjen som blev utsatt för trakaserierna. Visst det är synd om familjerna till skitungarna, men de hade faktiskt kunnat göra något åt saken. Tydligen visste ju alla vad som hände men ingen ingrep. Synd för dom.

2007-10-10 15:19
Jag tycker endast synd om familjen, må ungjäveln brinna i helvetet! Han får fan ta och skylla sig själv, skulle vart mer rätt om pappan hade misshandlat honom lite innan han sköt honom...
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-05-08 17:47

Ja gammal tråd men det är aktuellt igen då domen nu har kommit.

Är det bra jag som regerar på hur den ungen som vart skjutens föräldrar uttalar sig?

Sitt för fan inte och böla i pressen när du inte kunde sköta ditt eget jävla barn.

DIF!
Moderator

2008-05-08 17:55
Bra initiativ att ta upp tråden igen.

Är det bara jag som reagerar på att en man som skjuter ihjäl en människa och skadar en annan går helt fri?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-05-08 18:19
bob,
jo fast samtidigt är det ju svårt att hålla reda på tonåringar... Och det är trots allt tråkigt att han fick betala med sitt liv för ett pojkstreck (trots att det var av det värre slaget).

Att snubben fick en tillfällig psykos köper jag inte, att han däremot kände sig så hotad att han var tvungen att göra något drastiskt, okej. Att han ska straffas för det? Ja, jag vet inte, situationen ska ju vara rätt illa för att man ska känna sig så hotad... Jag föreslår straffreducering men något form av straff. Helt fri från ansvar blir man dock aldrig, hur "lite" man än gör.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-08 18:19
Riktigt skönt att han blev frikänd, förstår inte heller att den döde ungens föräldrar bölar i pressen. Dem kunnde uppenbarligen inte uppfostra sin unge och deras unge är det inte alls synnd om, han förtjänade det.
Ja, jag har dyslexi.

2008-05-08 18:22
Pojksträck av det värre slaget!? tycker man kan kalla det pojksträck när det rör sig om terror som pågott under en längre tid.
Ja, jag har dyslexi.

2008-05-08 18:22
inte läst tråden men, Mord skulle jag inte kalla detta.

annars förstår jag båda paterna. bara att fitt polisen o staten är så sjukt dåliga som inte åtgärdar saker och ting.
 www.RekFoto.se

2008-05-08 18:23
Väldigt kluven till det hela. Självklart har man sympati för rödeby pappan men samtidigt tycker jag inte att man egentligen kan försvara ett mord.

2008-05-08 18:23
Att nån ens försvarar barnmord på det här sättet äcklar mig till en punkt att det känns hopplöst..

har ni tänkt ETT STEG LÄNGRE???.. Va betyder den här domen för framtida fall av den här typen?? Har ni tappat allt vett o förstånd eller??

Denna dom en samma sak som att säga till befolkningen:
-Beväpna er, om nån trampar dig på tårna?? Skjut skarpt, inga frågor ställda..

Känns verkligen det som något att eftersträva eller hylla??

Om jag tänker EGOISTISKT så känner jag oxå att jag skulle döda den som rörde mitt barn men ärligt.. Man skyddar sin familj bäst om man föregår med gott exempel o det kan diskuteras om Rödeby-Mördaren verkligen gör det..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-05-08 18:28
KaptenKrok P22

jag tycker också det verkar konstigt, men som jag har förstått det så handlade han ju faktiskt i självförsvar. tror fan alla hade reagerat som farsan gjorde.
 "KEJK sa det förbjudna! Tamejfan! KEJK är whoas Harry Potter, han som vågar nämna honom vid namn. Lord Voldemort!"

2008-05-08 18:31
Nej självklart var det inte berättigat eller bra att han sköt ungen. Men inte fan ska föräldrarna till ungarna som har terroriserat familjen i flera år sitta och säga: man kan tydligen göra vad som hellst utan att bli staffad, ja det var så det var med din unge, som terrade en familj i år utan att staten gjorde nåt.
 DIF!

2008-05-08 18:32
T2dafuckin P62: jadu vad skulle du själv gjort om din familj blev ständigt trakaserad och hotad  och du inte fick någon hjälp? Klart nån gång får man kortslutning i skallen. Hur skulle rödebypappan föregått med gott exempel tycker du? kanske bara annvänt baseballträt istället. Visst känns det dumt att han skjuter dem när dem flyr, men har fortfarande svårt att tycka synnd om dem, visst de var unga. Men de flesta 15 åringar har utvecklat någon form av moral.

Ja, jag har dyslexi.
Moderator

2008-05-08 18:33
KEJK Jag hoppas verkligen inte att alla hade reagerat som han gjorde. Som jag har fattat det var han dessutom psykiskt störd och hade blandat sömntabletter med whiskey samma kväll.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2008-05-08 18:39
bob Lite skillnad på några tonåringar som mobbar en kille och en vuxen man som skjuter ihjäl ett barn. Och jag skiter i omständigheterna, dödar man en annan människa ska man straffas. (och snälla ta inte upp en massa olika scenarion för att "bevisa" att jag inte alls skiter i omständigheterna, det hör inte till diskussionen).

Buffeln För att framstå som en bra förebild kunde han ha anmält om och om igen, vägrade polisen hjälpa till så anmäla till en högre instans. Prata med ungarnas föräldrar. Ja det finns egentligen väldigt många saker han hade kunnat göra som inte var att skjuta ihjäl en annan människa.

2008-05-08 18:44
Jag tycker det var helt rätt av pappan! Klart man försvarar sin familj. Detta hade ju pågått under en längre tid så jag tycker det är förståeligt att han ballade ur till slut. Tycker inte ett dugg synd om pojken som vart mördad. Fattar inte varför hans mamma grinar ut i Aftonbladet var och varannan dag?

Och pojkstreck? Det var fan det värsta! Ett pojkstreck är att palla äpplen, inte att trackassera en familj och mordhota dessa under flera års tid!

2008-05-08 18:45
Som jag skrev, OM jag tänkte egoistiskt så hade jag sagt samma sak.. Om nån våldtar/dödar/rånar/mobbar nån i min familj så ska dom DÖÖÖÖÖ..

Inget är svart eller vitt.. Allt e grått men det som visas upp är bara svart/vitt (en metafor borde väl whoa-folket fatta)

På samma sätt som mobbarens mamma inte har koll på sina barn så hade inte Rödeby-mördaren det heller.. I så fall hade han inte suttit på sina jägar-händer tills han kände för att döda nån..

Har ni läst nått från rättegången?? Han sköt två skott, laddade om o sköt två till.. Detta kom han undan med "för att han är jägare o det sitter i en jägares rutin/instinkt att ladda om o skjuta igen" så va det inget konstigt med det?..

Titta på filmen med dom tre misshandlade svarta männen i Philly.. Förtjänade dom oxå en brutal misshandel för att en polis blev ihjäl skjuten i förra veckan??
Förtjänar han som knockade dig på högstadie/gymnasie-discot att dö??

Varför vill ni så gärna att folk ska dö?? Mår ni bättre av att veta att en pojke som, uppenbarligen, va på glid är död idag??

Vet ni hur många i er egen vänskapskrets som då skulle förtjäna att dö??
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik
Moderator

2008-05-08 18:47
_babyphat Du försvarar alltså att en vuxen man tog en ung ungdoms liv?

Men det jag tycker är viktigast i det här fallet är: Ska vi tillåta människor att dra egna gränser för när det är dags att döda andra eller inte?
DJ

2008-05-08 18:49
nilsL:

"Att snubben fick en tillfällig psykos köper jag inte"

Varför inte? En av utredningarna med rättsmedicinska experter kom ju fram till att så var fallet.

"Helt fri från ansvar blir man dock aldrig, hur "lite" man än gör."

Det beror väl på varför man gör det och hur omständigheterna ser ut?

Buffeln:

"Riktigt skönt att han blev frikänd, förstår inte heller att den döde ungens föräldrar bölar i pressen. Dem kunnde uppenbarligen inte uppfostra sin unge och deras unge är det inte alls synnd om, han förtjänade det."

Så det ska vara fritt fram att skjuta störa 15 åringar då? För att de "förtjänar det"? Skön människosyn du har...

T2dafuckin:

Vad man väger in var ju att det var en sjuk och utsatt människa som agerade utan uppsått.

Själv tycker jag kryphålet att man kan bli fri om man är sjuk när man begår en handling och sedan blir frisk är konstig. Jag tror också att många människor har svårt att ha förståelse för detta. Jag tycker att det borde finnas möjlighet att dömma till vård eller fängelse i ett sånt här fallet. Däremot tycker jag att omständigheterna i just det här fallet är väldigt förmildrande, men någon påföld tycker jag hade varit rimlig och jag skulle gissa att det blir så i hovrätten eller HD.

En annan aspekt är ju att kraven för att dömmas till rättpsykriatisk vård är högt ställda idag, om dessa hade varit lägre kunde kanske pappan dömts till vård, men det vet jag inte...

Annars tycker jag att det är märkligt att de inte verkar ha tagit ställning till att han druckit alkohol, vilket ju kunde ha gjort honom ansvarig.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-05-08 18:54
Nicke.. Att ladda om sitt gevär o skjuta två skott till känns som uppsåt för mig iaf..

Denna domen är ett experiment för att kolla hur långt det går att pusha folk.. Skrämselpropaganda som publiceras samma dag som minst 5 andra barnrelaterade våldsbrott över jorden.. 5 brott som ockuperar hela vår media?? Det planteras ett frö hos föräldrar som kommer resultera i mycket sjuka påföljder..

Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-05-08 19:02
Jag tycker (enligt den uppfattning jag skapat av den begränsade informationen i artikeln) att mannen gjorde helt rätt. Familen går alltid först och beteendet att efter år av terror från dessa ungdomar "flippa ur" och skjuta inkräktarna kan jag abolut relatera till. Det var jävligt synd att de var så unga. Hade de vart äldre hade det inte vart så hemskt.

Helt rätt att införa en lag som i Texas, att man får skjuta inkrätare på tomten. Fördelen är väl då om inkräktarna är medvetna om att de riskerar att bli skjutna. Om så vore fallet skulle åtminstone jag dra mig från att bestiga någon annans tomt om natten. Däremot skulle jag inte alls dra mig från att skjuta vilt från balkongen om tillfället gavs.

2008-05-08 19:04
KaptenKrok P22

ah, det verkar lagom galet. jag är inte insatt som sagt, men vafan efter flera år av terroriseringar från dem där horungarna hade vem som helst skevat ur, är jag övertygad om. Jag hade fan gjort det tidigare känns det som.
 "KEJK sa det förbjudna! Tamejfan! KEJK är whoas Harry Potter, han som vågar nämna honom vid namn. Lord Voldemort!"
DJ

2008-05-08 19:05
KEJK:

"jag tycker också det verkar konstigt, men som jag har förstått det så handlade han ju faktiskt i självförsvar. tror fan alla hade reagerat som farsan gjorde."

Nu tror jag iofs verkligen inte att alla hade gjort det. Pappan hade ju som sagt psykiska problem. Men även om det var sant så är ju resonemanget fullständigt knasigt. Argument att typen hur skulle du göra/känna/tycka om ditt barn blivit utsatt är helt åt skogen. De flesta av oss vet inte hur vi skulle agera, men en sak vet jag. Jag vill inte att våra samhällsnormer och lagar ska bestämmas av vad många känner i våra mest utsatta och känslomässigt påverkade lägen. Då tror jag vi får ett riktigt obehagligt och konstigt samhälle. Och det är skillnad på att reagera/känna eller att faktiskt göra något...

KaptenKrok:

"För att framstå som en bra förebild kunde han ha anmält om och om igen, vägrade polisen hjälpa till så anmäla till en högre instans. Prata med ungarnas föräldrar. Ja det finns egentligen väldigt många saker han hade kunnat göra som inte var att skjuta ihjäl en annan människa."

Som jag har förstått det så hade familjen gjort väldigt mycket av det du nämner eller kanske till och med allt, men det gav inget resultat.

_babyphat:

Hur fan kan det vara helt rätt av pappan att skjuta ihjäl en 15 åring? Hur fan kan man inte tycka synd om en föräldrar som fått sitt barn mördat? Hur kan man tycka att en 15 åring förtjänar att dö?

Jag blir ärligt talat rädd av bristen på empati och förståelse. Kanske ska vi ha det så som det åtminstone funnits förslag på i USA, att man har rätt att skjuta personer som beträder ens tomt...

Slutligen är det klart att man kan fråga sig vad pappan skulle ha gjort istället för att få trakasserierna att upphöra. Jag vet tyvärr inte svaret, men en sak vet jag. Han skulle inte skjuta ihjäl ungdomarna. Det borde alla vettiga människor kunna enas om.

//NickeMannen
I'm back!

DJ

2008-05-08 19:07
T2dafucking:

Jo, men poängen är ju att pappan med hänsyn till sitt psykiska tillstånd inte kunde klart bedöma situationen och därmed kan man inte säga att det fanns ett uppsåt. Det är i alla fall så som jag förstår att domstolen resonerar. (Utan att ha läst själva domen)

//NickeMannen
I'm back!

2008-05-08 19:08
Jag hade gjort exakt samma sak som pappan... hoppas han blir släppt och får skadestånd å allt vad han nu kan få. En hjälte!
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-05-08 19:10
Ursäkta om jag bara hoppar in så här, men varför trakasserades familjen?