I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Viktigast inom kristendomen?

Övrigt - Blandat

2007-04-26 18:50

Viktigast inom kristendomen?

Vad tycker du är det viktigaste att veta och kunna om kristendomen.

Och vad tycker du är det bästa med kristendomen? Något som du kanske anser att alla människor bör följa och reflektera kring?

It Is What It Is...

2007-04-26 18:51
Jag tycker att det viktigaste är att veta att bibeln till stor del består av ren fiktion och skitsnack som inte har mycket grund i verkligheten.

Det bästa tycker jag är att den iallafall vill att folk ska vara snälla med varandra.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-04-26 18:52
gör dina egna religionsuppgifter

2007-04-26 18:53
Håller med brunsås och demento.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-26 18:53
detta är ingen religions uppgift utan en undersökning som jag behöver hjälp med.

It Is What It Is...

2007-04-26 19:07
För ett arbete i skolan ja.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-04-26 19:13
Jag tycker bland det viktigaste i kristendomen är att man står för en filosofi som gör att man inte blir som brunsås.
Dvs dom propagerar för att man ska bli vis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-26 19:16
Viktigaste är att veta att allt är lögn.
Follow the dao, right about....NOW!

2007-04-26 19:18
Lynguistic: Jag propagerar väl inte för att någon ska bli vis?  

2007-04-26 19:33
Brunsås P0
Jag sa att man inom kristendomen propagerade för att man inte skall bli som du. Dvs ovis. =)

2007-04-26 19:34
Lynguistic: Så om man inte tror på kristendomen är man ovis med andra ord?

2007-04-26 19:35

all Athiests in that house get ya hands up!

2007-04-26 19:57
Brunsås

Klart man är, du kommer ju inte till himlen när du dör då!

2007-04-26 20:19
^^ viktigaste att veta är att man inte sak ta biblen bokstavligt, utan man ska se skriften och händelserna som metaforer som återspeglar en äldre verklighet och händelser långt långt bak i tiden...
folk som tar den bokstavligt tror antingen inte på den eller så tror de verkligen att gud skapade människan, moses delade havet blah blah -.-

om man däremot tar boken o händelserna som metaforer, så överänsstämmer den faktiskt jävligt mkt med verkligheten och forskning..
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-04-26 20:23

det viktigaste att känna till om kristendomen tycker jag är dess olika inriktningar, och den historiska utveckling som funnits inom kristendomen. kort sagt: alla olika sätt att tolka kristendomen på, inslag i religionsutövandet som kommit och gått, o.s.v.
det tycker jag kan utgöra en bra bild över hur många olika sätt man kan tolka kristendomen på, hur viktig omvärlden och samtiden är för kristendomens roll och utseende. 
i förlängningen kan det även ge kristendomen sämre trovärdighet som dogmatisk livsåskådning, vilket jag skulle hurra för.
det bästa med kristendomen enligt mig är väl att den kan verka smärtstillande och tröstande på människor.

put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Moderator

2007-04-26 20:52
ZoO-Man

Det var en bra sammanfattning må jag säga!
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2007-04-26 21:43
JESUS!

2007-04-26 21:43
Den gyllena regeln tycker jag är bäst.
Graffare

2007-04-26 21:57
jag skulle säga att det är alla tusen gånger dem predikar kärlek, som 'älska din granne' etc
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-04-26 22:59
En viktig sak är att skilja på kristendomen och kyrkan, och att känna till mängden blodbad som kyrkan har på sitt samvete genom åren.

Viktigaste grejjen med kristendomen är nog gyllene regeln, budorden och andra etiska regler

2007-04-26 23:04
de e inte hiphop o tro på GUUD..............................................!

2007-04-26 23:07

Det viktigaste i kristendomen är förlåtelsen, en konst som jag har all respekt för, så svår att bemästra men ack så gynnsam för själen. Vägen till harmoni är att lära sig förlåtelse, och då menar jag den djupare versionen av förlåtelse. Hatten av till dem som har insikt och disciplin nog att känna förlåtelsen till fullo

Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2007-04-26 23:08
behandla andra såsom du själv vill bli behandlad är något av det vettigare iaf.
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2007-04-26 23:09

finaste: att tron sitter i hjärtat och i avsikter, att sann belöning inte sitter i pengar eller ytligt gillande.

Jag tror jag läst Bibeln 5 gånger och varje gång slår det mig hur otroligt missförstådd denna religion är bland negativt inställda ateister.
man kan vara ateist och ändå ta till sig mkt om visdomen, kärnan i religion behöver inte ha så mkt att göra med kyrkan som organisation.

jag menar inte att man måste gilla religion men mkt uppfattningar dras av vinklade slutsatser.

Även om Jesus kanske inte existerade är det för MIG ändå fint att NÅGON haft en vision om en sådan man. Gett riktiga tankar en fiktiv karaktär är nog för mig.
Femme fatale

2007-04-26 23:11

alltså att om Jesus nu skulle varit fiktiv och påhittad måste ju tankarna om ett sådant ideal funnits och det är vackert i sig.

ungefär som om du skulle läsa en bok och tycka huvudpersonen säger extremt smarta saker och önska att han fanns på riktigt. Men det finns han ju genom författaren som gett färg åt figuren..

så jag menar. är ej kristen heller men förkastar inte Bibeln för det. finns mkt vidsom, som man kan tillämpa även som agnostiker eller ateist
Femme fatale

2007-04-26 23:13
Brunsås P0
Du briljerar med ditt logiska tänkande.

2007-04-26 23:16

Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand.

Men jag säger er, värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.

Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också.

Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.

Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.

detta är ett av det som är det vackraste enligt mig. det roliga är att i österländsk kultur, från mellanöstern är detta största tecken på en hedersam person, dvs en person som gör tjänster innan du hinner be om det.
dessa tankar finner man även i ickekristna läror från mellanöstern, typ Hazrate Ali, osv.

Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant?

DETTA äe så otroligt tidlöst. Jesus hade svarat fariséerna en gång som anklagade Isa för att ha umgåtts med otrogna; de är inte de friska som behöver en doktor

klockrent
Femme fatale

2007-04-26 23:31
"Vad tycker du är det viktigaste att veta och kunna om kristendomen."
Att det är ren och skär bullshit som oftast används som hjärntvätt och ett sätt att styra folk.

"Och vad tycker du är det bästa med kristendomen? Något som du kanske anser att alla människor bör följa och reflektera kring?"
Den ger hopp åt människor som kan behöva det.
Dock så finns det andra saker som vore bättre anledningar till hopp.
Och snackar vi tredje världen/fjärde världen (och kanske främst Afrika) så hade de trots allt egna religioner som gav hopp innan missionärerna kom och tvingade på sin egna skit.

Något som alla bör följa och reflektera kring?
Samma saker som många andra religoner och filosofier talar om:
döda inte, stjäl inte och knulla inte någon annans fru... Typ.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-04-26 23:33

folk glömmer lätt att det handlar om en hel livsfilosofi utanför tron på Gud.. dvs, du som tror det är hokuspokus kan ändå finna mkt filosofiska tankar om livet etc som handlar om människors relationer til människor.
Femme fatale

2007-04-26 23:39
Amar F19
Var det riktat till mig?

2007-04-26 23:48
Eccan P20
"Att det är ren och skär bullshit som oftast används som hjärntvätt och ett sätt att styra folk."
Precis, alla miljarder religösa på jorden är endast hjärntvättade.
Medan de fåtalet västliga ateisterna som bor i väst är för smarta för sådan hjärntvätt. Det måste vara teknologin som gjort detta med oss.

2007-04-26 23:55
Lynguistic P21
Ja. Precis.
Det är tyvärr så det ser ut.
Vad teknologin kommer in vet jag inte dock.

Förr trodde majoriteten att jorden var platt. Hade de rätt bara för att de var miljarder?

Största anledningen till att religion är så stort är att majoriteten av jordens befolkning blir itvingade det sedan barnsben. Hur lätt är det då att betvivla det när man växer upp och skaffar egen kunskap?
Tro sitter hårt i en människa... Tyvärr.
Hjärntvätt enligt mig.

2007-04-27 00:06
Eccan P20
"Förr trodde majoriteten att jorden var platt. Hade de rätt bara för att de var miljarder?"
NEJ. Det är snarare en myt, som inte kan beläggas. Eftersom vi inte vet så mycket om vad vardagsmänniskan trodde förr i tiden.
SKulle inte vi i väst vara smartare? Att du fläskar ut en massa myter ger oss ett dåligt namn. =)

"Hur lätt är det då att betvivla det när man växer upp och skaffar egen kunskap?"
Jag förstår varför du tänker på det sättet. Du är ju uppväxt med ateism, och du är väl lika ovillig att betvivla ateismen som många människor är på att betvivla deras tro.

Men ärligt. Kan du inte bara försöka vara like klok och ödmjuk. O inte prata så mycket strunt och inte dumförklara andra. Som om du själv vore bäst.

2007-04-27 00:20
Lynguistic P21
Var visst jag som slängde på det för snabbt... Kom på att jag läst om den "myten" också. Ska inte diskutera det mer, med tanke på att det knappt går att fastställa som sagt.
Vad jag ville ha sagt var att majoriteten inte alltid har rätt, hur stor den än är. Och att det är något vi stött på genom tidens lopp en väldans massa gånger.

"Jag förstår varför du tänker på det sättet. Du är ju uppväxt med ateism, och du är väl lika ovillig att betvivla ateismen som många människor är på att betvivla deras tro."
Är uppvuxen i det s.k. Bibelbältet, i staden som även är känd som "Sveriges Jerusalem".
Jag hade en morfar som var i kyrkan varenda vecka och var involverad i flera andra olika tillställningar kyrkan anordnade, bl.a. kören. Har även en mormor kvar som fortfarande går i kyrkan.
En nära kompis vars släkt består av präster och dylikt "högre uppsatta" inom kyrkan.
Genom åren har jag även haft flertalet kompisar som tillhört kristendomen och även flertalet olika frireligösa rörelser. (Även muslimer och folk med annan religion om det nu skulle ha någon betydelse)
Har alltid fått tänka fritt, men kristendomen har ju ändå varit ett litet "backbone" under min barndom. Med dagis och skola och sånt också...
Har även genom åren sökt religioner under "svagare" tillfällen i mitt liv.
Så där skulle jag vilja säga att du var lite väl fördomsfull.
Ateist är jag inte heller för den delen.

Vet knappt vad mer jag ska säga så mycket skit som du kastade ut.
Kan väl säga angående det där med dumförklaring och ödmjukhet så har jag själv genom åren blivit bemött på ett väldigt arrogant sätt av många kristna, vilket har gjort att jag ibland kan ta i lite väl när det kommer till kristendom. Något du har rätt i... Och jag försöker vara ödmjuk för det mesta, men tycker allt var för sockersött och trevligt i den här tråden att jag kände för att ge en annan sida av berättelsen.

Nu har jag rört ihop allt jag skrivit och vet inte hur jag ska göra... Så fuck it!

Peace

2007-04-27 00:41
gashen 

det e ju visst hip hop att tro på gud jue!
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-04-27 01:38
Gyllene Regeln! Matteus 7:12

Johannes 3:16.. Betyder fett mycket för mig

1 Korithierbrevet 13 är också en bra en.

Seså slå i era biblar nu :D
hej.

2007-04-27 01:59
Jag gör ett försök utan att slå i min Bibel. Stolt som jag är över mina Bibelkunskaper.

Matteus 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er det skall ni också göra för dem. (Den här hade jag inte klarat utan din hint)

Johannes 3:16
Ty så mycket älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son så att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

1 Korinthierbrevet 13

Störst av allt är kärleken?

2007-04-27 02:02
Det var rätt. Jag är duktig.

2007-04-27 02:03
woord :D

hej.

2007-04-27 09:15
Eccan P20
"Så där skulle jag vilja säga att du var lite väl fördomsfull."
Det var just min poäng. =) Genom att vara fördomsfull så visar jag hur fördomsfull du var när du sa att kristna var hjärntvättade.

"Vad jag ville ha sagt var att majoriteten inte alltid har rätt, hur stor den än är. Och att det är något vi stött på genom tidens lopp en väldans massa gånger."
Minoriteten har inte alltid rätt heller. Majoriteten och minoriteten har inte alltid fel heller. osv.

2007-04-27 09:18
bibeln är inte guds ord men guds ord finns i bibeln. det tycker jag är ganska viktigt att tänka på som kristen då många förlitar sig på en skruttig gammal bok som skrevs för över tusen år sen. nu är jag absolut inte kristen själv men just det tänket (angående alla religioner) tror jag skulle göra att folk fick en sundare relation till sig själva, sitt liv och sitt förhållningssätt till sin religion.

2007-04-27 09:31
phatie 
Jag tycker iof man ska begränsa påståenden som "skruttig gammal bok". Det är bara ett sätt att försöka förnedra människorna som levde då.
Dvs det är samma människor som lever då som nu. Vi är inte annorlunda. Varför ska man hela tiden prata om "skruttig gammal bok" eller sådana saker för att på något sätt visa att dom på den tiden minsann inte visste något om moral och etik.
Nu förstår jag att jag tolkar väldigt mycket som inte står i din text, och mycket av det jag skriver är egentligen inte riktat till dig. Men det känns som många utgår från att texter som skrevs för 2000 år sedan bara är skit.

2007-04-27 09:40
Det viktigaste inom kristendomen samt många andra religoner är kärlek och hopp, fred.

Inte att halva bibeln är skitsnack? Kanske är det det men det är ju ej syftet med den.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2007-04-27 09:45
Lynguistic

well. som jag skrev är jag absolut inte kristen själv så det har väl med saken att göra ang. att jag tycker det är en skruttig gammal bok ;) sen tycker jag absolut att alla får tycka vad dom vill men att man bör ta saker och ting i beaktning när det gäller historiskt material. man måste alltid vara källkritisk :) jag tvivlar på att det är personerna som det berättas om i historierna som själva skrivit om sig i just den version som vi läser om idag. det är antagligen hur många människor som helst som skrivit om och medvetet eller omedvetet ändrat berättelserna på ett eller annat sätt och då tycker jag att det är rätt att ha en viss skepsis mot vad som står i bibeln (och andra liknande skrifter).

enligt mig visste dom inte så mkt om moral och etik med tanke på att folk blev stenade till döds på den tiden, folk blev upphängda på kors på den tiden (avrättningar verkar ha varit en stor folkfest back then), man fick inte vara homosexuell, inte gifta sig som homosexuell och så mycket mer. sen finns det absolut kloka saker som att man inte ska dräpa, inte vara otrogen, inte stjäla etc. men jag personligen tror knappast att det var någon som kallas Gud som satte in dessa regeler i samhället.

2007-04-27 10:09
Det viktigaste man bör veta om kristendomen är att om man vill veta nåt om kristendomen så är whoa det sista stället att gå till för information. Faktum är att dom som säger att kristendomen bara handlar om en bok med massa lögner i, inte ger så mycket av den information du söker, om nu inte det du söker är en extremt vinklad, avspisande förklaring av självutnämnda experter, som med största sannolikhet aldrig ens har läst en rad i bibeln i hela sitt liv, och gjort sin bedömning utefter mel gibson-filmer och barnens bibel.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-04-27 10:31

eccan,
fortfarande är din kritik mot kyrkan som organisation och inte vad som står i bibeln, jag har ju sagt tidigare att jag inte har emot ateism men grunda din illvilja mot kristendomen från bibeln hellre än din omgivning. väldigt många gånger har vissa ritualer eller traditioner väldigt svag anknytning till huvudkällan.

finns en massa sånt inom islam också,

att det är en massa bullshit antar jag du syftar på hela Gudstanken, men å andra sidan består inte bibeln bara om att tro på Gud utan även om hur man ska vara eller en vägledning om hur man ska behandla sina medmänniskor.
det är ju universiellt oavsett om man tror eller ej
Femme fatale

2007-04-27 17:00
phatie 
Visst gäller det generellt sätt att vara källkritisk.
Men när det gäller bibeln så har jag svårt att förstå varför. Jag menar. Det är väl ingen som använder bibeln eller sådant som en absolut källa för att bevisa någonting?
Dvs jag håller helt och hållet med dig, som historiskt material så är bibeln undermålig.
Men som filosofiskt verk så är den tidslös.

"enligt mig visste dom inte så mkt om moral och etik med tanke på att folk blev stenade till döds på den tiden, folk blev upphängda på kors på den tiden (avrättningar verkar ha varit en stor folkfest back then)"
Och allt är frid och fröjd i vår vardag? Se tex på köttindustrin. Se på hur vi behandlar asylsökande, se hur folk behandlas i krig. Abu ghraib?? Rättspsyk? Var inte länge sedan vi höll på med lobotomi.
Nej för dig så är världen kanske fredlig.
Men det var den troligen för de flesta på den tiden också.
Människor har alltid genom tiden haft skoj med att kasta skit på dåtiden och hur dumma och immoraliska de var.
Men vi och dom är exakt samma människor.
Våran moral har inte "utvecklats" till det bättre.

Detta kan du skåda genom att läsa platon och aristoteles etiska skrifter. Och sedan jämföra det med moderna tänkare. Det är inte stor skillnad. Så i teorin är inte skillnaden i moral stor.

Och om du jämför praktiskt så kan du se hur våra samhällen kan behandla folk idag. Och jämför då (vilket visserligen är svårt praktiskt). Men iaf. Du förstår nog min poäng..

2007-04-27 17:06
Lynguistic

hjälp! var är det jag påstår att vi lever i ett frid-och-fröjd samhälle idag? jag menade mer bara att det du sa om moral och etik inte direkt stämde. och visst tycker jag iofs att vi har utvecklats i vårt tankesätt i dagens samhälle jämfört med för typ 2000 år sedan. ta sverige som exempel (det enda jag kan relater till som land eftersom jag bara bott här): vi har inga dödsstraff, vi har faktiskt slutat med lobotomering (sen är detta absolut inget försvar till att det fick fortgå så pass länge), jag personligen stödjer inte köttindustrin etc. etc. etc. du gör en höna av en fjäder med just denna diskussion. för det var absolut inte detta jag ville komma till.

men "Det är väl ingen som använder bibeln eller sådant som en absolut källa för att bevisa någonting?" är väl en lögn? det är väl väldigt många kristna som VARJE DAG vill bevisa saker GENOM bibeln och genom att peka ut precisa rader och verser ur olika delar i testamentena. eller är jag helt ute å cyklar?

2007-04-27 18:38
Lynguistic P21
"Det var just min poäng. =) Genom att vara fördomsfull så visar jag hur fördomsfull du var när du sa att kristna var hjärntvättade."
Väldigt dåligt och icke slående poäng, främst med tanke på att jag aldrig sagt att alla kristna är hjärntvättade.
Jag sade att kristendomen allt för ofta används som hjärntvätt och ett sätt att styra folk. Därmed inte sagt att alla är hjärntvättade eller styrda av andra.

"Minoriteten har inte alltid rätt heller. Majoriteten och minoriteten har inte alltid fel heller. osv."
Tack. Nu håller du med mig!
Då kan vi ta bort det du sade om miljarder religilösa och ett fåtal ateistiska västlänningar som du använde som ett sorts argument?

"Dvs det är samma människor som lever då som nu."
Du påstår på fullt allvar att människan inte utvecklats de senaste 2000 åren?

Amar F19
"fortfarande är din kritik mot kyrkan som organisation och inte vad som står i bibeln"
Främst, ja. Inte påstått något annat heller.

"att det är en massa bullshit antar jag du syftar på hela Gudstanken, men å andra sidan består inte bibeln bara om att tro på Gud utan även om hur man ska vara eller en vägledning om hur man ska behandla sina medmänniskor."
Återigen: Främst, ja.
Men ska vi snacka livsfilosofi så finns det ju fruktansvärt många andra människor i världshistorien som pratat om, i princip, exakt samma saker. Både före och efter Bibeln.
Senär även mycket av det som står i Bibeln väldigt trångsynt och INTE ett bra sätt för dagens människor att bli vägledda på.
Sen är det mycket motsägelser och äckligt konservativa åsikter och en, iband, utdöd människosyn som blandas in.
Och att dessa "visdomsord" även kommer från samma människor som har Gudstron gör att jag har ännu svårare att ta till mig allt annat.

2007-04-27 18:44
Roni 

Om jag är en utav de som du syftar på så är du lite väl dömande.
Jag har läst Bibeln.
Nästan hela i sträck en gång i livet och jag läser den fortfarande lite till och från.
Dock har jag aldrig rört en Barnbibel eller sett någon Mel Gibson-film som behandlar ämnet.
Har även ett stort intresse för religion och fick MVG i det i gymnasiet om det nu säger någonting.

Läser du lite längre upp så ser du även andra utav mina "relationer" till kristendomen och en liten anledning till att jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg.
Kan tillägga att jag även är konfirmerad (numera gått ur svenska kykan dock) om det nu säger någonting...
Vilket det nog inte gör eftersom dagens konfirmation inte är mycket att hänga i den religiösa julgranen.

2007-04-27 18:47

Det viktigaste att veta och kunna är väl att förstå vad det är de vill förmedla.
Att man inte ska ta allting bokstavligt som står i biblen.
Tro, hopp och kärlek - det är lika fint som det låter.
3 grundläggande saker, som jag nästan tror att alla tolkar olika.

whoopzidoo