Askin Du ville bli rättad om du hade fel sa du, och nu har du fel. Kamphundar avlades inte fram för att mördas med varandra, utan de avlades fram för deras egenskaper och drifter, med stor kampvilja, att hjälpa till att tämja tjurar med, inte fan för att mörda varandra. Att människor, utan större vett, sedan började att hetsa hundar mot varandra är en annan sak. Det är ej hundarnas fel, och det är knappast ngt en barnfamilj skulle syssla med...
There must be a beginning of any great matter, but the cuntinuing unto the end until it be thoroughly finished yields the true glory.
Peppis: Förstår inte riktigt vad du menade med "de har inte avlats till kamp på mkt länge."... precis som att det skulle förändra saken? förstår heller inte varför du pratar om inavel... Sedan; Jo självklart har det med uppfostran att göra, men inte enbart... Om du exempelvis tar hem en grizzlybjörnsunge och använder som husdjur, tror du att dess instinkter att döda försvinner då? Du tror att den blir jättesnäll och "skulle aldrig skada en fluga" bara för att du har "uppfostrat" den?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Kul att starta en tråd när det verkar som man inte ens läst artikeln. "För Svenska Bostäder är det inte själva rasen som avgör om det är en kamphund. - Vi har en definition som finns i djurskyddsförordningen. Enligt den ska en hund uppfylla ett antal kriterier för att kallas för kamphund." Orkar inte citera kriterierna och ha mig, men finns det någon som inte tycker att detta är rätt? Har ju inget att göra med att media gjort oss fördomsfulla. Mer att de uppmärksammat ett problem och folk verkar ta tag i detta med hyffsat rätt kunskaper och ambitioner. Att kicka ut alla som äger en Amstaff eller dylik hundras vore fel, men reglerna som är uppsatta nu är enligt mig fullkomligt resonliga. Eller?
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
äsch .. sätt en rosette runt halsen på hunden när den ska inspekteras. "gulli gull"
* De löser sig sa gubben och sket i badkaret *
Fabbz: Ok, men vad förändrar det? De är fortfarande framavlade för kamp och är därmed farliga oberoende av hur man uppfostrar dom... ...självklart kan man göra en kamphund "snällare" men det tar som sagt inte bort instinkterna och det är knappast en garanti att den aldrig kommer göra någon illa...
Askin P20 Jag jämförde inte med människor jag jämförde med FAKTA, och hur vettigt det är att vara så inskränkt att man baserar 200 år gammal "fakta", som dessutom är felaktig, på hur man ska hantera hundrasen idag, som följt din kära evolution till att bli ett omtyckt familjehusdjur!
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
jag undrar vad dessa kriterier är. Peppis: Förstår inte riktigt vad du menade med "de har inte avlats till kamp på mkt länge."... precis som att det skulle förändra saken? förstår heller inte varför du pratar om inavel... Alla dessa "kamphundar" som flippar ut o hetsas inom media är ofta resultat av blandrasavel med individer man inte har någon koll på. inga hälso eller mentalitetstester har gjorts och inavelsgraden är ofta väldigt hög. rasrena ringar har mkt svårt för den bild som skapats av deras raser där man inte på något sätt avlar på dålig mentalitet. ingen ras avlas på dålig mentalitet. undrar exact hur stor insyn du har i avelsarbete.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Roni: Jag orkar inte ens ta dig på allvar längre... du tar inte evolution som fakta och du påstår kort och gott att uppfostran skulle ta bort instinkter?... är det det du vill säga?
för övrigt undrar jag verkligen ölver dessa instinkter du påstår att vissa raser har. om de nu avlats fram varför skulle de då inte försvinna? om de avltas fram tidigare är de ju inte naturliga. och alla individer (man brukar kalla hundar för individer) inom alla olika raser har såklart instinkter precis som människan att reagera vid trängda situationer etc, men att påstå att de är ngt som finns naturligt lite extra i en ras som inte ngnsin avlats på dålig mentalitet är väldigt intressanta tankegångar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Askin Du har ju uppenbarligen inte ens varit i kontakt med en vanlig kamphund och lärt känna sådana hundar. Du känns mest som en fördomsfull pajas som häver ur dig "fakta" och tror att sitter på kunskap. Du bara PRATAR alltså. Och strunt är det...
There must be a beginning of any great matter, but the cuntinuing unto the end until it be thoroughly finished yields the true glory.
jag påstår att det finns artificiellt olika egenskaper och instinkter i olika hundraser för att passa våra behov.. och att påstå att dessa skulle försvinna helt med "rätt uppfostran" är helt galet...
Fan dom gör helträtt.. Jag är rädd för hundar, och när jag ser en kamphund pissar jag i princip på mig.. Hade fan dött om de bodde en i granne med mig..
Highfive anyone, anyone?
askin- inte med rätt uppfostran men med rätt avelsarbete. vilket har pågått i kanske 400 led. du tror inte de ändrar ngt?
Fabbz: Fördomsfull? Mina påståenden kring aftificiell evolution är ren fakta... jag beklagar om du inte fick lära dig sånt i skolan.
Peppis "19 § Det är förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som 1. har extremt stor kamplust, 2. blir lätt retade och biter, 3. bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och 4. har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar. Förordning (1997:49)."Ur djurskyddsförordningen, som jag citerade ur DN, hela förordningen finns här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880539.htm
(Att länka funkade inte).
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Askin P20
Hur i helvete kan du påstå att du inte kan ta mig på allvar längre? Tycker du att du ligger på en högre argumentationsnivå eller nåt? Att du har en högre expertis om kamphundar än nån som faktiskt har erfarenhet av raserna? Det är ju bara ett löjligt sätt att säga att man intevet vad man ska svara längre! Jag tar evolution som fakta, och jag påstår mycket väl att uppfostran med tiden åtminstone får instinkter att bli binära behov. På samma sätt människan kan trotsa sina omnivor-instikter och göra valet att bli herbivorer! Jag har fan fött upp hundar i några år nu, jag ser en annan utvecklingskurva än vad du får i din skolbok om utveckling från cromagnon till sapiens sapiens.
herregud människa. kan ngn slå dig hårt i huvudet? jag vill veta vilka hundraser du växt upp med och hur insatt du är i avelsarbete.
(till askin)
Peppis: Självklart, det är ju det jag snackar om... Jag vill inte påstå att kamphundar är rena mördare, det jag menar är att det fortfarande finns farligare instinkter i exempelvis en pitbull än i en pudel.
JP- precis, du kan gå in på SKK också. min hund flippade ur på sin 5e utställning. gör han de igen två gånger får han inte forsätta gå i avel. om han gör dåligt mentalitetstest dessamma. jag håller stor koll på alla i hans släkt o deras mentalitet etcetc och de är då ingen "kamphundsras" avelsarbete och genetik är komplicerat och brett och man bör vara medveten om allt detta när man ser en inavlad mentaltsönderknullad hund ute på stan så jag undrar varför man just ger sig på "kamphundar" som ngt aggressivt. kan man då inte nöja sig med att förbjuda hög inavelsgrad och mentalitetstesta alla hundar innan avel?
Askin P20 Det finns isåfall aggressivare instinkter i en jack russel-terrier än vad det finns i "kamphundar"
ja jag är då räddade för en främmande jrt än en främmande staffe iaf.
räddare*
Askin JA, fördomsfull, för dina påståenden är EJ baserade på fakta, då de inte stämmer.
Jag snackar inte om din jävla artificiella evolution, för det stämmer att vi avlat fram de för deras egenskaper, däremot har du sedan lagt till felaktiga förutfattade meningar som inte stämmer överrens med verkligheten.
Peppis: så jag undrar varför man just ger sig på "kamphundar" som ngt aggressivt. kan man då inte nöja sig med att förbjuda hög inavelsgrad och mentalitetstesta alla hundar innan avel? Jo, det tycker jag verkligen! Jag tycker inte att man ska förbjuda kamphundar överlag utan hellre kolla individuellt vad det är för hund, ras, gener och därmed instinkter. Det jag hela tiden ville ha sagt var att vissa hundar är farligare än andra, så är det bara och det är vi som har designat dessa (jo, det är FAKTA)...
varför då säga att en pitbull är genetiskt farligare än en pudel? de tyder för övrigt på hur lite du kan hundar. pudlar är ju inte direkt kända för sin sunda mentalitet
Peppis: Det jag menade var att pitbulls inte nödvändigtvis enbart har farligare instinkter utan har mer muskler och är förövrigt mer fysiskt anpassade för kamp än vad pudlar är.
Det är också fakta att varje hund är en självtänkande organism, inte en del av en produktutveckling.
nej du sa att den hade en instinkt som var mer aggressiv än en pudel.
Roni: Varför inte en kombination av de båda?
för övrigt. en staffe mot en kungspudel......
Peppis: Då ber jag om ursäkt för min klumpiga formulering...
Steem: Vi diskuterar hundar... inte artikeln...
Av vad jag har läst så lär pitbulls vara en av de raser som avlats mest för att inte vara aggressiva mot människor.
My oral illustration be like clitoral stimulation
mja men många såkallade "kamphundsraser" är extrema med just mentalitet och valpköpare. den rasen jag är intresserad av har en varningssite på sin egna rasklubbshemsida om att inte främja dåligt mentalitet i hundarna i avel o tråning för att de spär på vad media tror om rasen etc. precis som vi i "vår" ras kämpar hårt om att få bort "smuggelhund" stämpeln.
(vad fint jag stavar när jag skriver snabbt. bare with me.)
De va mig ett jävla gnäll. Har du kamphund KAN du bli vräkt, du blir inte vräkt om din hund inte utger sig för att vara något hot. Ta hand om era hundkräk så löser det nog sig.
whoopzidoo
Askin P20 Vet du hur processen var för att avla fram t ex en amstaff? man tog dom hundarna bäst lämpade för syftet, vilket i det här fallet då var en brukshund med bra psyke lämpad för utställning, och avlade endast med dom. När den blev registrerad som ras på 30-talet så har den avlats med dom egenskaperna som mål. Om det skulle vara så lätt att skapa en produkt av en hund som du säger, så borde det inte finnas mycket kampinstinkter alls kvar och däremot vara en mycket effektiv brukshund med fin hållning som dessutom är en bra familjehund. Så ja, där är jag villig att hålla med om "din" evolutionsteori!
Men herregud, en kamphund är fortfarande en hund som används i kamp, oavsett om det är en pudel eller en apbt . Efterblivna fanskap (news flash).
Look with your own eyes - See with your own mind
classic sa d bättre å avliva ägarna som gör dom till aggressiva kamphundar... har polare som ahr 2 st pitbulls....världens goaste hundar.... så ägaren har hela ansvaret
vi är överallt!
PenDragon P22 Läs mellan raderna så ser du att det snarare här används som ett samlingsord för t ex ampt, amstaff och engelsk staffe
Felici-jah- ja som sagt jag har inget emot att vräka folk som har aggressiva hundar. har själv blivit hotad med en hund och attackerad av en annan. det jag blir rädd för att just att alla med "kamphundar" skulle hotas av vräkning, vad är en kamphund, och ligger jag då risigt till iom att min hund av okunnigt folk kallas för kamphund.
Roni No shit, det gör inte det mindre felaktigt :)
PenDragon P22 true, true!
Peppis F24 Jag gillar inte kamphundar, det är ett mode som människor köper för att känna sig fett hårda. Finns allt för mycket folk som köper såna hundar och inte uppfostrar dom rätt. Ser tjejer som köper amstaff-hundar, och när det väl är promenaddags så går hunden ut med ägaren. Vissa använder sina hundar för att reda upp bråk med sina grannar, tar sina hundar i koppel och ringer på grannen och hotar med sin hund. Det händer för mycket, och jag tycker att det är nice att någon äntligen säger till. Vräk kräken som har galna kamphundar, man ska inte behöva vara rädd för att stöta in i den galna hunden next door som kan hugga när som helst.
whoopzidoo
usch, förbjud den hunden, den är ett mode..please!
Vadå please? Det är antingen en paris hilton - hund eller en stabil hund.
whoopzidoo
spelar det nån roll? En seriös hundköpare inser att det inte är en accessoar man köper. Det gör bara bortskämda snobbar som kan låta nån annan ta hand om hunden när dom inte har lust.
Felici-JAH De seriösa ägarna (som förmodligen är en överlägsen majoritet) ser du inte av då de uppfostrar sina hundar på bästa vis och inte utgör någon fara för andra. De du ser på stan är en minoritet och knappast något som skulle berättiga ett rasförbud.
Rasprofilering är alltid fel, oavsett om det rör sig om människor eller hundar.