I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dessa väktare och deras batonger!

Övrigt - Blandat

2007-03-07 15:48
Blweria

Ja, din bror är en idiot, han har väll själv valt sitt yrke?
asiwouldsay
AHB AHB

2007-03-07 15:56
swettis

är du dum eller spelar du bara?

är ordningsvakt ett diplom på idioti?

eller kan det vara ett sätt att enkelt tjäna pengar på?

eller kan det vara så att vissa ser andra fara illa och ser en chans att hjälpa dessa våga röra sig ute bland andra?

ordningsvakter har en funktion i samhället, en viktig roll att spela.
därför har dessa ordningsvakter befogenheter.
därför mälas det upp större när någon gör fel.

att du, SWETTIS, är rädd för att få en batong i röven är glasklart men snacka inte skit.
vad du inte vet nått om ska du heller inte snacka om.

många ordningsvakter är utbildade, ordentligt utbildade.
hur utbildad är du SWETTIS?
många ordningsvakter uppmärksammar så mycket mer än vanliga svensons i sin omgivning.
hur mycket utanför ditt eget pannben ser du SWETTIS?
SWETTIS, va inte så jävla tuff nu. va dig själv.

Clap.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2007-03-07 16:27

"är ordningsvakt ett diplom på idioti?"

ja, absolut! väktaryrket i sig förstår jag att det finns, men det går inte att komma ifrån att det inte finns några bra väktare.
Varför väljer man att bli väktare?

Pengarna håller inte som ett skäl, varför välja ett yrke där alla hatar en när man kan göra något annat. Vet iofs inte hur mycket lön en ordningsvakt får, dom tjänar ju säkert en del på skadeståndet dom får efter att ha spöat på en invandrare utan SL-kort. But still, finns ju garanterat andra jobb med lika lön.

Att göra samhället tryggare, snälla, dessa "människor" skiter fullständigt i andra, allt dom gör gör dom för dom själva. Dom blev mobbade och utfrysta i högstadiet, och för att bota sitt mindrevärdeskomplex så tränar dom upp sina muskler, sneglar på tjejer i 15års ålder och spöar på folk.

En batong i röven vore ganska osoft, men det har väll jävligt lite med saken att göra, samma sak med min utbildning!
asiwouldsay
AHB AHB

2007-03-07 16:34
ja, absolut! väktaryrket i sig förstår jag att det finns, men det går inte att komma ifrån att det inte finns några bra väktare.
Varför väljer man att bli väktare?

Pengarna håller inte som ett skäl, varför välja ett yrke där alla hatar en när man kan göra något annat. Vet iofs inte hur mycket lön en ordningsvakt får, dom tjänar ju säkert en del på skadeståndet dom får efter att ha spöat på en invandrare utan SL-kort. But still, finns ju garanterat andra jobb med lika lön.

Haha, är du på riktigt? Du är medveten om att gemene man inte har något emot väktare eller poliser överhuvudtaget va? Det är något denna söta subkulturen primärt får dras med. Nog för att jag också är medveten om att en del poliser och väktare missköter sina jobb rejält, men att generalisera och försöka få det till att hela världen hatar väktare är ju bara patetiskt. WAKE UP KIDDO.

Att göra samhället tryggare, snälla, dessa "människor" skiter fullständigt i andra, allt dom gör gör dom för dom själva. Dom blev mobbade och utfrysta i högstadiet, och för att bota sitt mindrevärdeskomplex så tränar dom upp sina muskler, sneglar på tjejer i 15års ålder och spöar på folk.

Det är bara komiskt och således inte värt ett utförligt svar :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-03-07 16:39
Pengar håller inte som argument? Utbildningen är betald rakt igenom och en lön på 18-20000 netto utan en krona i studieskuld räcker nog som skäl för mig.

Det folk inte verkar vara obervant på är att väktaryrket sträcker sig över enormt stora områden, rondering, ryck, stationär, receptionist, arrestvakt, personbevakning u name it, alla är inte ute efter att jaga kids i förortscentrumen eller ligga och vänta på klottrare på yarden, vill folk göra det väljer de företag som gör just det, det innefattar 3-4 företag i Sverige, inte de över 850 andra företagen.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2007-03-07 17:25
DjBrunte P21

kul att se att du ar sa aktiv i amnet o glad for vaktare, men tro mig, denna traden raknar inte in
rondering, ryck, stationär, receptionist, arrestvakt, personbevakning och all u name it vaktare.

polis & vaktare, inga receptionister gar runt o misshandlar folk!
I be around, just out of sight

2007-03-07 17:40
BigIssue: Eftersom du har absolut noll koll på vad en väktare gör så är det helt meningslöst att disskutera med dig. En receptionistväktare är precis lika mycket väktare precis som en polis med skrivbordstjänst är polis, du kan alltså inte säga att alla väktare eller poliser är idioter, du kan däremot säga att din uppfattning av de poliser och väktare på företag XXX på plats XXX är att dessa personer är inkompetenta men du generaliserar pga okunnighet och det är det som stör mig.

2007-03-07 17:45
Va fan är  G4S och CSG ??
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"

2007-03-07 17:56
G4S = Group 4 Securicor, gamla Falck som bytt namn pga de numera ingår i en större internationell koncern.

CSG = Commuter Security Group http://www.commutersecurity.se
Inte alltför populära och sköter största delen av klotterspaning/bekämpningen i sthlm och även bevakning på pendeltåg, parkeringar m.m.

2007-03-07 19:08
bigissue

Om man ska se till ditt senaste inlägg vet du inte ens vad en väktare är eller vad de gör, skrattretande att alla ska ha en åsikt om något de inte ens vet något om.

swettiz

Du verkar stabil mannen. Håll näsan ren.
Yeah!

2007-03-07 19:35
BigIssue P22
förövrigt, angående att du inte tror att poliser blir dömda för tjänstefel och blir av med brickan...

I fjol avskedades sju poliser sedan de dömts för olika brott. Dessutom utdömde Rikspolisstyrelsens personalansvarsnämnd (Pan) disciplinpåföljder som varning och löneavdrag i 25 olika fall, visar statistik från nämnden.

En kommissarie avskedades sedan han dömts för tjänstefel och vapenbrott. I övrigt avskedades sex dömda inspektörer - en för grov misshandel, en för grov fridskränkning och misshandel, en för misshandel och ofredande, en för misshandel, en för sexuellt ofredande samt en för att ha skickat rasistisk e-post till en politiker.

Pan avgjorde 29 ärenden om tjänsteförseelse i fjol, 27 rörande poliser och två rörande civilanställda. I 18 ärenden utdelades varning och i sju ärenden fick den anställde löneavdrag. Fyra fall skrevs av under året.

Källa: TT

2007-03-07

2007-03-07 21:03
Ene192 P22

pass på dig, du är säkert en äckelväktare själv... kissar på er!!!
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2007-03-07 21:08
lår dig boxa tillbaka, jag handkolvade fast en väktare till min arm i hans fott när han förskte ge sig på mig. fan kul brottas med väktare, jävla muppar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-07 21:46
väktare har 2 veckors utbildning, det tar längre tid o lära sig hur kassan funkar på konsum.
Om det vore så roligt att arbeta som många påstår, så skulle borgmästaren hugga sin ved själv.

2007-03-07 22:04
och vips så kommer okunniga idioter och visar sin okunskap igen. nej det är inte 2 veckors utbildning.

storpajsarna: Det måste varit en kul syn, du borde filmat :)

bojjarn: Du är en arg tonåring som är arg för att väktare sliter på spåret och yarden för att få ungdomar som dig att ge fan i att kosta skattebetalarna pengar, väktare som tar fast klottrare och får en fällande dom på dem borde hyllas som hjältar! Han har just sparat mig pengar.

2007-03-07 22:45
Djbrunte: Jävla nolla..

Demento: ah, hela 7 stycken avskedades pga tjänstefel..
Hur många tror du behandlar folk som piss och kommer iväg med det då?

2007-03-07 22:50
Nöjd P21
det var inte det vi snackade om så det skiter väl jag i. alltså missuppfatta mig inte, jag har inte mycket till övers för poliser i största allmänhet och har oftast blivit illa behandlad av dom jag haft något att göra med, poängen var bara att visa att jo, poliser åker faktiskt dit då och då om dom missköter sig. dessutom är inte ALLA poliser och väktare idioter.

2007-03-07 22:55
Demento: okej, my bad!

2007-03-07 23:50
Jag hoppas att jaj i lumpen som MP gruppbefäl får ut en batong
då kan jag bestrava alla dumma svara från underordnade med ett slag i knävecket :D

2007-03-08 00:30
Ni får skylla er själva. Konsekvensen kommer alltid när man är en idiot. Idioter finns överallt. Väktare, poliser, alkoholiserade förorts barn osv.

Det är bara dra sig tillbaka kompis. Du vinner ingenting på att vara en idiot och bårka med andra idioter.

2007-03-08 01:14
Jag spenderade 6 timmar av förra helgen intagen för störande av den allmänna ordningen.Konstaplarna som tog hand om mig var ytterst trevliga och utförde sitt arbete på ett föredömligt sätt.

Stor eloge till norrmalmspolisen.
It´s all about Don W Miami!

2007-03-09 06:41
Internet har ju varit nere hela gårdagen men kul att se att folk håller låda i tråden, dags o slänga iväg ett par kängor till då.

Nöjd:
Ja du bevisar dig verkligen vara motsatsen. Har man fel syn på det mesta brukar man ofta kunna spåra detta till barndomen, säkerligen samma för dig.

Miami: Fint att se att det finns vittnen som kan tala om poliser som gjort sitt jobb på ett korrekt sätt också, aldrig kul att bli LOB:ad men prick i registret ger det inte så länge du bara blev LOB:ad dvs, även om madrasserna i cellerna är allt annat än hästens-sängar.

En annan sak som belystes på tv igår(läs torsdag) var ett uppmärksammat fall av misstänkt övervåld m.m från hör och häpna, ENGLAND, det finns risk för att det var helt oprovocerat och möjligen också rasistiska motiv, sedär... helyllepolisen i England kan också göra fel precis som överallt annars.

2007-03-09 20:23
jävla tönar det finns här

visst många väktare utför inte stt jobb ordentligt o andvänder för mycket våld i ondöiga situtioner och skapar situtioner av ingenting, men det finns idioter överallt, i alla yrkes grupper

visst jag har blivit dåligt bemött av väktare, men en del gånger bra också, är alltid tillmötesgående när jag hammnar i klammer med rättvisan, blir mycket enklare då...

så vad är det med er att säga att alla väktare är idioter, löjligt.

och ni som säger att han ska samla ihop polare o spöa väktarna, borde ju kamma er o växa upp jävla låtsas gangsters

2007-03-10 01:27
Alper.
Utbildningen för väktare är betydligt längre än 2 veckor.
Däremot så är Ordningsvakts utbildningen på 2 veckor.
Eller det var iaf det för 2 år sen då jag gick den utbildningen.
Men för att bli väktare så är det runt 6 månader du utbildas om jag inte minns helt fel.

Dont stand by my grave and cry....Im not there

2007-03-10 02:33
inte dags och filma sammtidigt då man brottas. dock tränar jag massa väktar nördar när jag jobbar som instruktör så jag får brottas med dem hela veckorna! ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-10 05:01
storpajsarn: Du hade blivit avgudad i graffitiforumet här på whoa om du hade filmat och postat på youtube :D

Blazed: Ordningsvakten är fortfarande 2 veckor, det talas dock om både 4 6 och 9 veckor pga fler skäl som jag inte orkar rabbla här men media har stor inverkan på beslutet. När det gäller väktare så har du rätt i att det inte är 2 veckor och fel i att det är 6 mån, det är mer än 2v men långt mindre än 6mån. Beror lite på vad som anses som utbildning iofs.

2007-03-10 09:37
kan väl vem som hälst göra bara gå ner och vara små spydig med någon vakt nisse någon kväll och filma lite när man brottas sen ha tillräklig med polare med sig för kunna brytta sig fri och springa där i från. om mna nu vill vara kung i whoas graffiti forum.

2007-03-10 09:50
folk värkar ju tro väktare är gjorda av stål men det är lika lökiga som vilken annan lirare som hälst det har bara störe jackor.

2007-03-10 10:15
Hör kanske inte till tråden, men kan vara bra att veta.

De nya snutbilarna har en lampa mellan sirenerna så det ser exakt ut som en taxi.

2007-03-10 10:59
256 timmars utbildning för att bli väktare.. ni får själv räkna ut hur många dagar/veckor de är..

ordning ligger på 10 dagar / 6 dagar beroende på om man redan har väktarutbildningen innan...

2007-03-10 11:02
DjBrunte

Okey, där ser man ...
Märks väl hur lång den blir i fortsättningen....
Var som sagt osäker på hur lång väktarutbildningen var, men fått  för mig att den låg på 6 månader :P

Dont stand by my grave and cry....Im not there

2007-03-10 11:04
Min polare jobba som väktare innan och han hade inte gått nån kurs alls vad jag vet. Är nästan helt säker för han jobbar inom ett helt annat område.

2007-03-10 11:39
läns styrelsen ska väl överse sånt där så inga retardos blir med brika men det gör ju inte alltid så bang up jobb. menar jag tränar med en del riktiga spån som när det går till jobbet är väktare. det fins gott om prakt miffon i den branchen och alla mindre vakt bolag myglar rätt hårt med vilka det har i leden. menar vem vill bli haffad av snubbar som jag tränat med som har anabola  kurat och går på tjack till vardags sammt har svåra aggresion problem. på det väger snubben 100kg och tränar kampsport på elit nivå. kan även tillägas att ovan nämda människa även tidigare är dömd för både narkotika brott och misshandel så väl som på gatan som på sin ex flickvän. men väktare är han i alla fal i tjänsten.

så jag ger mig fan på inte hamna i ett rum eller utan vitnen runt om kring mig när såna där riks miffon försöker ta mig.

2007-03-11 17:22
ene192: De gör ingen förändring på om du har väktarutbildning eller ej på ordningen, det är två veckor oavsett.

mellanöl: Förut behövde du ju ej skicka iväg väktare på kurs förens efter ett tag, reglerna är numera ändrade.

2007-03-11 17:49
Jag hoppas att alla dör.

2007-03-11 18:16
"Ja du bevisar dig verkligen vara motsatsen. Har man fel syn på det mesta brukar man ofta kunna spåra detta till barndomen, säkerligen samma för dig."

hahah... Personliga påhopp på whoa!

2007-03-11 19:35
Hela Landskrona, hatar polisen!

2007-03-12 01:01
polisen ville inte krama mig, det var lågt tyckte jag
Carlsberg don´t do circumcisions.
But if we did.
They´d probobly be the best circumcisions in the world.

2007-03-12 01:21
Ene192 P22
citerar en polare som jobbat åt securitas (fram tills det blev sura miner för att han gick på krogen delvis iklädd sin uniform)...sen vet jag ju inte om samma regler gäller hos alla bolag eller ens i alla städer som securitas är verksamma i...

s says:
det finns tre olika väktarutbildningar
s says:
För att få bli väktare måste man genomgå steg 1 som är på typ 3 dagar har jag för mig och kostar runt 5papp
s says:
sen när man har gjort X antal timmar så är företaget "tvunget" att betala för steg 2 och efter x antal timmar för steg 3
s says:
men det finns kryphål så de slipper
s says:
tror det går på nästan 20k att bli steg3 väktare om man betalar allt själv

2007-03-12 07:00
Alla personer som arbetar på ett av Länsstyrelsen auktoriserat bevakningföretag ska enligt lag uppfylla krav på laglydighet, medborgerlig pålitlighet och övrig lämplighet.
Jag har iaf inte traffat pa manga vaktare som uppfyller dessa krav. Nu snackar jag om de vaktare som ar ute pa falltet och jobbar.

Jag maste erkanna att jag tillhor den delen av svenskafolket som har feta fordommar mot vaktaryrket och de som jobbar dar. Jag ar ganska saker pa att jag inte ar sjalv om att tycka illa om vaktare. Dom flesta personer jag pratat med om detta har inte sarskillt mycket till overs for vaktare. Sa det ar ju inte helt utan belagg jag sager att manga vaktare borde sitta inlasta nan stanns och absolut inte ga ute bevapnade bland folk.

Efter att ha last i forumet sa kanner jag att jag fortfarande har samma bild av det hela. De enda som egentligen har sagt natt gott om vaktare verkar ha nagon sorts personlig kontakt med yrket, en polare eller en farsa eller liknande. Och da ar det var ganska naturligt att man forsvarar yrket.
Hmm..! ?

2007-03-12 13:03
De enda som egentligen har sagt natt gott om vaktare verkar ha nagon sorts personlig kontakt med yrket, en polare eller en farsa eller liknande. Och da ar det var ganska naturligt att man forsvarar yrket.

ja eller så är man helt enkelt inte blåst nog att döma ut samtliga medlemmar av en yrkesgrupp...alltså, jag säger inte "alla väktare är inte idioter" för att jag har en polare som har varit väktare, för han är varken laglydig, meborgerligt pålitlig eller lämplig i övrigt, jag säger det för att alla väktare inte är stora anabolamonster som är ute efter blod...

2007-03-12 16:21
Demento: Securitas och 99% av Sveriges bolag har en policy att du ej bär uniform utanför arbetet, en pikétröja t.ex är uniform och för att det ej ska bli några missförstånd hurvida personen är i tjänst eller inte får man heller inte använda ens en keps med företagets logo som är en del i den dagliga uniformen.

För att klargöra det här med utbildningarna så folk slipper spekulera, det jag skriver nu gäller om du får anställning på ett företag och de skickar dig på utbildningarna, vilket oftast är fallet;

VU1: Du ska ha gjort 160 timmar praktik + genomfört VU1:an som är på 9 dagar och klarat provet som är i slutet av den kursen.

VU2: Inom ett visst antal månader kommer du tillbaka och gör en ny utbildning, detta är en vidareutbildning och är på 7 dagar. Även här görs ett skriftligt prov som du måste bli godkänd på.

Reputbildning : Sker efter ytterligare något år, osäker på tiden där nu men tror det är inom 24mån. Den är på ett par dagar och innefattar mer avancerad brandkunskap m.m.

Sen har du specielutbildningar utöver detta såsom arrestvakt, tankfartyg m.m som också är en hel del timmar och många är ju även ordningsvakter som är på 2 veckor för tillfället.
Fram tills nyligen fanns ävne VU3 som man var tvungen att ta för att få yrkesbeviset som klar väktare, tror man får det redan efter att ha gjort VU2 och jobbat i branschen i 2 år mne är osäker.

2007-03-12 17:04
Jag tror DjBrunte vinner priset för veckans Sur-Mus i denna tråd.
Grattis, priser finns att hämta ut hos Securitas.
U like it, don't ya?

2007-03-12 17:24
jävla sopor dom e....

fråga dom hur d gick för dom på polishögskolan....

vi är överallt!

2007-03-12 17:47
DjBrunte P21
uuh...jaha? varken han eller jag var överraskad över att det blev några ledsna munnar pga det där. han hade i praktiken redan slutat med alla väktaruppdrag så det var ju skitsamma. han har fortfarande kvar en pikétröja dock.

märkligt att min gode vän med reell erfarenhet av yrket inte vet vad han själv har sysslat med!

2007-03-12 17:54
Kan ju lika bra fråga här

När räknas man som känd av polisen?

2007-03-12 18:03
mellanöl P22
menar du som i när tidningarna skriver "mannen är tidigare känd hos polisen"? det är väl om man är lagförd för något brott...nu spekulerar jag bara men det känns som en godtycklig bedömningsfråga eller nåt. dom lär väl inte säga att man är tidigare känd hos polisen pga obetalda p-böter eller en cykelstöld

2007-03-12 18:18

generellt så kan man väl påstå att de flesta som hamnar i trubbel med väktare/polis inte direkt har betett sig fläckfritt själva, nån som håller emot?

och jag håller med DjBrunte med flera och tycker att det är en väldigt idiotisk, barnslig spela-allan stil som många har när de hävdar att alla väktare är idioter.

alla mina möten med väktare och polis ute på kvällar har enbart varit positiva, oavsett om jag har varit nykter och trevlig eller full som ett ägg och jobbig. hela den här "hata polisen"-vågen irriterar mig fruktansvärt.

och ja, klart att det finns ett fåtal poliser/väktare som inte beter sig korrekt inom yrket, precis som i alla yrken och precis som man själv ibland kan råka bete sig som en idiot. väx upp!

2007-03-13 06:44
smocke: Presenterar fakta och irriterar mig på alla fördomar som allt som oftast bygger på okunskap, inga sura miner här, folk får gärna hata väktare, men då tycker jag man ska ha en bra förklaring till varför man hatar PRECIS alla Sveriges 30000 väktare och inte enbart de 3-4väktare man blivit behandlad dåligt av.

_NoVA_: 95% har nog inte sökt in till polishögskolan och har troligen inga planer på det heller, varför plugga 3 år och dra på sig studieskulder istället för att få utbildningen betald och med en högre nettolön än poliserna?

Demento: Nej det är egentligen inte konstigt att din vän med god erfarenhet från yrket inte vet vad han har hållit på med under åren som väktare, det är väldigt många väktare som man undrar om de har en aning om vafan de håller på med, din kompis är säkerligen inget undantag, dock har jag stenkoll och presenterar därför faktan.

mellanöl: När du ligger i deras register, vissa brott preskriberas efter 5 år, har du begått ett stöldbrott för 6 år sedan som blev preskriberat för 5 år sedan är du således inte längre "känd", dock finns det sätt att få tag i dessa gamla register, men inte för gemene länsman.

2007-03-13 07:09
Demento 
Jag dommer inte ut alla vaktare, men jag kan ju saga att jag inte kan komma ihag den gangen da jag blev motbevisad mina fordomar om dom som jobbar ute pa gatan. Jag har under hela mitt liv inte stott pa vaktare som haft en vanlig eller hjalpande installning. Sen fattar jag val att det finns manga trevliga vaktare ocksa men jag tror att yrket overrepresenteras av idioter.
Hmm..! ?