I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dessa väktare och deras batonger!

Övrigt - Blandat

2007-03-06 11:14

Dessa väktare och deras batonger!

Igår fyllde min vän 20 år. Vi firade detta lugnt med ett par bärs på det lokala alkis-haket. På vägen därifrån paserar vi centrumet. Där står det väktare. Vi går vidare (lita högljudda) förbi deras område som är ljust centrum/stationen. När vi är utanför deras område och är på väg in i bostads området (inte längre högljudda) så springer väktarna ifatt oss. drar ner mig i leriga asfalten.
Där får jag och mina vänner en minst sagt kränkande behandlingen. Jag får ha handbojor. Dom slår mig när jag skriker åt dom att släppa på hanbojorna de gjorde fett ont (ni som vi vet ni vet...). Där fick vi ligga på marken i en jävla timme tills snuten kom. Snutarna kollade på väktarna och fattade inte varför vi låg där.

Så passa er om ni skriker eller för liv när ni är på väg hem från krogen.

'Detta är en av många händelser. Dom körde på min kompis för ett tag sen med flit.

Det var G4S och CSG väktare.

En dygd är en väg mellan två ytterligheter som båda är laster.

2007-03-06 11:23
Anmäl dem då.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-03-06 11:27
Tvivlar starkt på att ni inte hade gjort något faktiskt.
Ni kaxade er säkert mot dom och börjar gråta när ni får svar på tal.
f.ö så var det antagligen ordningsvakter och inte väktare.

Sen överdriver du säkert händelsen och hoppas att folket på whoa ska trösta dig och säga att alla ordningsvakter/väktare är störda! De är de folket här är bäst på : Att generalisera.

2007-03-06 11:34
ene192:"Tvivlar starkt på att ni inte hade gjort något faktiskt.
Ni kaxade er säkert mot dom och börjar gråta när ni får svar på tal."

Ah, så du tror att det är första gången ett par ordningsvakter eller väktare ger sig på folk utan anledning?

Jävla sär!

2007-03-06 11:37
Ene192 P22

tyvär så e vakter sånna man behöver inte göra nått
för att få dem att ingripa dem e misslyckade poliser
o har inget annat för sig än att leta efter
sånna som e fulla för att kunna få lite liv på deras arbetsplatts.
ja minns en gång för länge sen i t centralen
hade vart på student skiva fulla o glada va ja o några till
jag försökte smita in på bussen så kom vakten o kasta ut mig . ja gick lungt av bussen för att jag viste att de ja gjorde va fel men sen så kom min kompis ut från bussen
som hade visat sitt busskort redan och säger till att han kunde betala resan för mig då säger ena vakten
nej han får inte åka o inte du heller säger de till min vän =S hur sjukt är inte de då allt slutade med att vi 2
satt i fyllecellen anklagade för hotoch våld mot tjänsteman när igentligen va de bara jag som försökte smita in på bussen ..
sjuka jävla misslyckade poliser ....

2007-03-06 11:37
jag tror vi som aldrig blivit påhoppade ofta tvilar på era berättelser.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-06 11:42
Måste hålla med Konsument ang tipset om hemfärden från krogen. Skriker ni/för liv på väg hem från krogen kan man råka ut för allt från att bli stoppade av farbror blå till att få smaka kniv/knogar från folk som är på dåligt humör.

Berusade unga män på väg hem från kroger är perfekta måltavlor och är väl representerade i brottsofferstatistiken vilket gör en låg profil rätt lämplig (om ni inte är sugna på action rent generellt).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-06 11:50
Håller med Ene192 rakt av. Det är enbart generaliseringar av okunniga snorungar på whoa som gör att väktare och ordningsvakter har det ryktet de har. Visst, de finns absolut en liten klick idioter inom väktarkåren precis som hos polisen eller i snabbköpet men att kalla dem misslyckade polis när 95% inte ens vill bli poliser är bara patetiskt. Har träffat enormt mkt väktare och ordningsvakter som skött sig utmärkt men självklart finns det rötägg här precis som överallt annars.

Just CSG har en annan "kårandra" än de flesta andra bolag, de har ju en uttalad policy att vara hårdare än många andra och just därför växer de en hel del i sthlmsområdet, G4S brukar dock vara lugnare då de är bland de bolag som har flest kontroller och intervjuer innan anställning tillsammans med Securitas och Svensk Bevakningstjänst.

SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2007-03-06 11:52
Jag håller med Ene192.

Alla vakter jag har träffat (trots att jag har varit berusad) är trevliga och tillmötesgående. Kan det ha något att göra med min attityd ?

2007-03-06 12:06
hazn: "Kan det ha något att göra med min attityd ?"
Nej... snarare din klädstil och burberry halsduk.

2007-03-06 12:13
Nöjd P21

Sa jag de? Kan du citera där jag säger att det aldrig har hänt?
Oftast brukar dom inte hoppa på folk helt oprovocerat, de var under ABAB tiden de hände och sedan har ryktet levt kvar efter de.
Dom få som hoppar på folk oprovocerat förlorar oftast sina jobb och får börja jobba svart i dörren på krogen istället..

Naw nusse då, du kallade mig sär! *KjAm PåRäJj*

chascon 

Haha ja för att alla som jobbar som väktare/ordningsvakter är misslyckade poliser.
Att den myten lever kvar är helt stört :)
Angående din berättelse så hade dom all rätt i världen att neka dig och din polare från att åka, ni skötte ju er inte från början.

nhoj P21

Jag har blivit påhoppad/gripen av väktare och jag har själv jobbat som väktare i två år, tills jag tröttnade.

DjBrunte P21

CSG är ett jävla skämt, deras ordningsvakter försvinner ju snart. Dock har dom ju fått allt som har med klotter att göra (om seccen blivit av med de lilla dom hade också dvs). Men dom lär ju faila med de som dom gör med allt annat.

2007-03-06 12:13
DjBrunte P21

"Det är enbart generaliseringar av okunniga snorungar på whoa som gör att väktare och ordningsvakter har det ryktet de har. Visst, de finns absolut en liten klick idioter inom väktarkåren precis som hos polisen eller i snabbköpet men att kalla dem misslyckade polis när 95% inte ens vill bli poliser är bara patetiskt. Har träffat enormt mkt väktare och ordningsvakter som skött sig utmärkt men självklart finns det rötägg här precis som överallt annars."

"
Just CSG har en annan "kårandra" än de flesta andra bolag, de har ju en uttalad policy att vara hårdare än många andra och just därför växer de en hel del i sthlmsområdet, G4S brukar dock vara lugnare då de är bland de bolag som har flest kontroller och intervjuer innan anställning tillsammans med Securitas och Svensk Bevakningstjänst."

Ja och det ar javligt okunnigt att skriva i procent antal och siffror man varken kan styrka eller har fakta om saken utan valjer att prata ur egen erfarenhet och lata som man sitter pa all ratt information.

Varken du gillar det eller inte, haller med eller inte, sa har du just rattfardigat ett misshandel/krankning i och med ditt inlagg. Just san attityd som att "det finns alltid ett par rotagg" ar just den attityd som gett polis/vaktare den samhallsmakt dem har, for Svenska folket ar for tolerant mot hur dem skoter saker och ting.
Plus att polis/vaktare har sjalva skapat sig sitt daliga rykte, vi som vanligt folk har bara spridit den.

I be around, just out of sight

2007-03-06 12:14
Nöjd: Och en burberryhalsduk skulle förändra deras attityd ? Och med tanke på att den är rosa, så skulle nog vakterna va glada att slå en lite feminin svartskalle.

Eftersom dom är så dumma d.v.s.

2007-03-06 12:19
Ene192 P22
visst det jag gjorde va helt fel därför klev jag
av bussen lungt .
men min polare som är en av dem lugnaste ja vet
när han ville betala för mig o jag sa till han åk du bara
så fick han inte de =S
dem flesta av vakterna allafall som hänger utanför
åhlens vid nattbussarna letar efter nått att göra.
har sett flera av sånna här fall där folk har bara blivit
omhändetagna för att dem kanske sa åntt fel bara
varför kan inte vakterna bara låta dem kliva på bussen i lugn o ro så att dem kan åka hem o vila ut sig utan problem för de e de man gör på bussen väll man e på väg hem efter att ha hinkat visst e man högljud
men så länge man inte skadar nån lr gör nått brott så
ska inte vakterna komma o provocera fram tjaffs som dem oftast gör ...

2007-03-06 12:27
chascon

Sen kan de vara som så att skrikiga människor kan väcka ilska i andra fulla människor och då blir de bråk pga detta.
Sen finns de även något som heter respekt för sina medmänniskor i bussen, alla som haft en rejält våt kväll på krogen vet att en nattbuss med hög ljudnivå inte direkt är ett skönt avslut på kvällen.

2007-03-06 12:45
Ene192 P22

självklart ska man ha respekt för andra medmänniskor
på bussen o inte va skrikiga 
Är man skrikik på provocerande nivå
så tycker jag att vakterna ska kunna göra nått åt saken
men inte så att dem tar fram batongen.
Dem ska väl prata lungt o säga till dem som e
skrikiga så att dem lugnar ner sig istället
de e sånt som dem flesta vakterna inne i stan inte gör
dem tycker om o provocera fulla ungdomar.
sen om nån e aggresiv hotfull så självklart tycker jag
att vakten ska ta hårda tag men först ska dem väl lugna ner situationen...

2007-03-06 12:57
chascon 

Jupp, dom borde försöka lugna ner situationen först. I ca 3 fall av 10 så fungerar detta utan något tjaffs tillbaka, resterande 7 slutar oftast i munhuggning av diverse slag och en avlägsning.
Folk på fyllan brukar inte använda så stor del av hjärnan ;)

2007-03-06 13:05
Heh, Konsument, de va inte möjligtvis i VH detta hände? ->

2007-03-06 13:06
sick , i belive you !!! hyar varit med om det där flera gånger .. !!!!!

2007-03-06 13:13

Oj det var många som har skrivit. 

Ene192 P22
Nej vi kaxade inte och grät inte. Vi hade inte tjaffsat. Jag jiddrade när jag låg på marken med handbojjor och då fick jag ta emot slag. ooo jag e cool.

Nej dom försökte inte lugna ner situationen. För det var ingen situation. Vi hade lämnat deras område, på väg hem och dom sliter tag i mig bakifrån.

DjBrunte P21
Försvarar du deras handlande eller?

psk 
Ja, Mr M.

En dygd är en väg mellan två ytterligheter som båda är laster.

2007-03-06 13:26
Hört av två väktare på tuben.

Väktare 1 - "Ja asså jag slog ju jävligt hårt men inte överdrivet hårt."

Väktare 2 - "Men jag sa ju släpp han, släpp han!"

V 1 - " Sa du släpp han? Jag trodde du sa stryp han." 

Båda två - " HAHAHAHHAHA"

Har iofs ingen aning om vad snubben hade gjort men dem lät ju så där lagom sansade.

Och såklart finns det bra väktare men också många som verkar leva för att fitta sig med folk (stating the obvious).

2007-03-06 13:28
Bigissue: Kunde inte ha sagt det bättre själv.

hazn_:"Och en burberryhalsduk skulle förändra deras attityd ? Och med tanke på att den är rosa, så skulle nog vakterna va glada att slå en lite feminin svartskalle."

Ja, hur du klär dig förändrar deras attityd? Poliser/väktare/ordningsvakter stannar nog med större sannolikhet en snubbe med Mecca kläder än en snubbe med Gant jeans och burberryjacka?.

2007-03-06 13:31
Nöjd: För att stilla din nyfikenhet så har jag ett par mjukisar och en Bossjacka.

+ att jag tror inte att dom bryr sig hur man är klädd, allt handlar om attityd.
Ska dra på mig lite baggy shit o gå ut i helgen och vara lika trevlig som jag brukar va så ska vi se vad dom säger.

2007-03-06 13:36

Hazn_: Jag menade i största allmänhet, inte vad du använder för kläder..

2007-03-06 13:36
hazn_: "att jag tror inte att dom bryr sig hur man är klädd, allt handlar om attityd.
Ska dra på mig lite baggy shit o gå ut i helgen och vara lika trevlig som jag brukar va så ska vi se vad dom säger."

Ja pröva det lilla du ;)

2007-03-06 13:42
BigIssue: Ja det är precis samma sak att skriva ut % som man ej har fakta på som att skriva att alla väktare/ordningsvakter är misslyckade poliser, det är den största lögnen någonsin, rent skitsnack från folk som anser sig stå utanför samhället.
Nej det är inte svenska folket som är för tollerant mot polis/väktare, det är polis/väktare som är förjävla toleranta mot svenska folket, för jävla mjäkigt, i utlandet är det hårdare tag och det har visat sig gång på gång i land efter land att det lönat sig, de har fått bort packet och stävjat våldet på ett hårdare sätt och precis samma förhållningssätt borde införas i Sverige.

Konsument: Nej jag försvarar inte deras handlande i just detta fallet, har själv råkat ut för en del skit nere vid station i VH och hatar personerna i fråga som begick tjänstefel i de situationerna men jag drar inte deras kollegor över samma kant då jag mött flera kollegor till personerna som begick tjänstefelet i det här tillfället och blivit bemött på ett mycket proffsigt sätt av dessa. Dock tycker jag att vakterna ska hålla hårdare tyglar runt station och VH-centrum, det är ju ett jävla vildavestern där, man har ju sett så mycket under sin uppväxt i centrum att man blir rädd när man tänker tillbaka på det. Är det bara G4S och CSG som håller i tyglarna nu? Vad hände med Sec:en? Alltid blivit behandlad bra av dem trots att man som full och dum argumenterat i onödan.

Vad jag förstod så fanns det vittnen? Var det mot villavägen eller Annebergsvägen(heter den så?).

2007-03-06 13:52
I VH-trakten är ju CSG kända för att leka vilda västern och stannar gladeligen och visiterar ungdomar som är ute och går när klockan är för sent trots att de inte får göra det utan poliser närvarande.

2007-03-06 14:35

dra ihop ett gäng polare o spöa väktarna nästa gång dem ska ha jävligt klart för sig att det inte spelar någon roll att dem har nån jävla bricka. jag håller med om att svenska folket är för mjäkigt vafan ni låter väll inte alla andra behandla er som skit? bara för att man har en bricka o batong på sig så står man inte över nån annan!

Ingen klass - Bara stil

2007-03-06 15:48
Väktare har ingen bricka i stil med ordningsvakter.

Ska bli kul o se hur det kommer spåra ur när väktarna nu får använda expanderbatong och handfängsel, Securitas m.fl har ju sagt nej till detta förutom vid vissa få platser men många mindre företag väljer att utrusta sina väktare med detta, är osäker på om CSG och G4S i VH har detta eller om det är gummiklubban som gäller.

2007-03-06 15:50
men om polisen kom dit och undrade varför ni låg på marken så måste dom ju fått en förklaring nånn av er måste ju fått en förklaring varför ni låg på marken och hade blivit nerslagna????

knappast att ni bara fick ta av er handfängelsen och en gå därifrån utan ett ord???

2007-03-06 15:51
DjBrunte P21

skitsnack, bor fan i England dar polisen inte ens far bara dodliga vapen, med andra ord, dem bar inga pistoler ALLS!
dem gar inte runt och stor manniskor i onodan plus att dem inte hittar pa daliga ursakter for att kunna ta dig in till cellen o spoa skiten ur dig. Har finns inget hat mot polisen som i Sverige, eller nagon nojja for den delen. Polisen har ar mansklig vilket dem inte ar i Sverige.
Svensk polis skoter aldrig sitt jobb, har sett polisen javlas med en kille som drack ol ute, finns det inget viktigare for dem att gora?? Polisen i Sverige ar CP, oppna ogonen och inse, kom inte och pasta att polisen i Sverige borde vara hardare, dem ar redan for harda. Plus, har du nansin hort talas om att en polis har falts for ett brott han/hon har begatt i Sverige??

2007-03-06 15:52
Sa snacka inte om att dem ar "hardare" i "utlandet".
Svensk polis har mest fritid, dem mest dodliga vapnen, med MINST jobb, det ar FAKTA!

2007-03-06 16:06
BigIssue: Du är ett jävla stort skämt som påstår saker utan att ha någon som helst fakta att backa upp detta med.

1. Jag känner mycket folk i England och har varit där många gånger, det finns ett utbrett polishat i de fattigare stadsdelarna i alla städer, precis som i Sverige så det där är reeeent skitsnack.

2. Yes jag har hört talas om att en polis som fällts för brott i Sverige, själv suttit på en öppen rättegång där en polis förlorade brickan pga sitt tjänstefel, detta ingick i juridikstudierna. Antalet är inte stort men det sker årligen och är på uppgång.

3. Mest dödliga vapen? Polisen i stora delar av världen har automatvapen, det står fan folk med k-pist i tunnelbanan i Paris bara för att ta ett exempel närmare än syd och latinamerika eller asien.

4. Minst jobb och mest fritid? Det allmänheten ser och vad polisen och folk som jobbar i direkt närhet med arresten är två världar. Det sitter folk för hemfridsbrott, övergrepp i rättssak, misshandel, hälleri, stöld-stöldförsök, droginnehav och försäljning, våldtäkter/försök. bedrägeri och en hel hög med andra brott som sker om natten utan allmänhetens vetskap, det här är brott som det sällan skrivs om i tidiningar och annat men likförbannat är flertalet celler fyllda varje natt pga att folk har begått brott likt dessa, och i väldigt många av dessa fall så innefattar gripandena både våld och hot mot tjänsteman.

2007-03-06 16:11
hahaha dagens.

Yeah!

2007-03-06 16:12
godsenddeath: Ja om man möter batong och handfängsel och riskerar 6 år för våld och hot mot tjänsteman tänker man nog både en och två gånger.

2007-03-06 17:19
DjBrunte P21

vikka fattiga delar snackar du om??
Jag kanner folk som borde ha detta hat mot polisen, men det finns inte alls som i Sverige.
For det andra, en polis som forlorade brickan pga tjanstefel?? det hander aldrig, du maste fan dromt.
Klart det finns ett hat mot polisen, men inte har, finns dem som inte tycker om polisen, men samma hat finns dock inte. Och kor inte pa detta med fattiga omraden o polishat, snart sager du vall att det bara bor svarta i dem fattiga omradena ocksa?

2007-03-06 17:19
att anklaga ALLA väktare/ordningsvakter när en eller ett par gör fel är lika illa som att anklaga hela.....typ....iran om man får smäll av en iranie.

är vi inte förbi sånt?

Clap.

ps, jag ska bli ordningsvakt när jag blir stor.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2007-03-06 17:32
Skillnaden är att inte alla iranier e idioter, medans alla väktare faktist är det. Har man valt att bli väktare eller snut så är man en misslyckad människa.
asiwouldsay
AHB AHB

2007-03-07 04:04
swettiz: Återigen generaliseringar som bygger på okunskap. Finns fler anledningar till att folk väljer yrkena och tror att du är långt mer misslyckad än dem eftersom du sitter här och gnäller. En väktare kan ha över 30 typer av tjänster och en ordningsvakt kan ha enormt varierande uppgifter. Måste säga att det ligger mer prestige i att lyckas komma in på polishögskolan som är relativt svår att komma in på eller att få anställning på något av de seriösa väktarbolagen som har hårda krav med både psykologtester m.m, då talar jag inte om pajasföretagen som CSG.

BigIssue: Talar om flertalet fattiga stadsdelar i Londons utkanter, samma i Manchester och Liverpool.
Jo det händer att poliser ryker dit, som sagt, jag satt i rättssalen och såg spektaklet själv, det är inte ofta men det händer.

2007-03-07 05:10
BigIssue P22
vad är det för jävla snack om att folk inte hatar snuten i england? är du medveten om att uttrycket och "rörelsen" A.C.A.B skapade i england, av engelsmän?

2007-03-07 05:21
swettiz

Du verkar själv lite bakom flötet...
Yeah!

2007-03-07 08:26
Visst, de finns absolut en liten klick idioter inom väktarkåren precis som hos polisen eller i snabbköpet men att kalla dem misslyckade polis när 95% inte ens vill bli poliser är bara patetiskt. Har träffat enormt mkt väktare och ordningsvakter som skött sig utmärkt men självklart finns det rötägg här precis som överallt annars.

Så sant som det är sagt :) Borde ligga som sticky på whoa så kidsen kopplar. Ja, det finns väktare och poliser som missköter sig. Nej, alla väktare och poliser missköter sig inte, vare sig ni vill tro det eller ej.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-03-07 13:06
Haha snacka med en klasspolare idag som hade blivit gripen när en i deras gäng hade klottrat. Han hade blivit nerkastad på marken och eftersom han var full föll han som en fura och låg sedan kvar som en död säl. Detsamma gjorde dom andra som åkte fast, den som hade klottrat kom undan. Det roliga är att väktarna anmälda alla för våldsamt motstånd.
Gör dom det av ren praxis? Eller ljuger min kompis mig i ansiktet?

2007-03-07 13:17
Fan va folk känner att dom måste smuttskasta arbetsgrupper och folkrörelser, själv håller jag mig till nazi stilen, jag hatar bankägare och giriga judar.

BigIssue

Att polishat inte skulle vara utbrett i England är så fel.
Sa jag det?

2007-03-07 13:59
Demento

vettu varfor polisen har inte bar vapen?
vettu varfor jamfort med svensk polis sa javlas dem inte med dig for ingenting, som t ex. om man dricker en ol o gar pa stan?

2007-03-07 14:06
BigIssue: Det enda jag vet är att det inte har med ett mindre utbrett polishat att göra.

2007-03-07 14:25
nej inte alls, polisen bara tyckte att vapen ar for farliga och onodiga!!

2007-03-07 14:29
BigIssue P22
nej. men jag vet att väldigt många hatar polisen i england. det räcker för mig.

2007-03-07 14:43
swettis

du sitter alltså och kallar min bror, som du aldrig träffat, för en idiot?

ta och tänk efter nu, vem fan är idiot?

Clap.

-Mark Twain

2007-03-07 15:09
Blweria, din bror uppenbarligen? :D

2007-03-07 15:46
psk

du är uppvuxen med komiker va?

inga fler Clap.

-Mark Twain