I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför kan folk inte snacka i telefon?

Övrigt - Blandat

2006-11-18 12:37
alla som vill slippa telesäljare får väl regga sig på www.nix.nu
svårare än så är det inte...
http://www.kalvinhiphop.com

2006-11-18 12:42
De där exemplen läste vår säljchef också upp för oss. Helt idiotiska. Man ska fan låta folk köpa grejer i fred och inte attackera dem, jag har full förståelse för att man inte vill binda upp sig på månadsmedlemskap i ljudboksklubben eller liknande utan att fundera på det i lugn och ro. Och det där du har att säga tar aldrig 15 sek, det tar så in i helvete mycket längre tid.

Jag var själv telefonförsäljare och det är det mygligaste jag jobbat som. Visade sig att vårt företag blåste kunder på snormycket pengar och fick dem att byta till grejer de egentligen inte borde vilja ha. Det hade jag ingen aning om när jag var jobbade där, men sånt kan visa sig senare. Och vi drog exakt samma exempel som du gör phlegm.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-18 13:00
Snälla..hur jävla viktiga tror ni att ni är egentligen? Svara, lyssna, tänk till och tacka ja eller nej, tar inte mer än några minuter. Om ni inte vill prata kan man alltid ljuga, fråga snabbt vad det handlar om och direkt säga att ert företag inte tillåter att ni köper just den produkten genom deras telefonabonnemang.
•pave paradise•

2006-11-18 13:18
Man säger " Kan du vänta 2 sekunder det ringde på dörren" sen lägger du av telefonen och gör någonting annat.

2006-11-18 13:29
vem fan vill prata med massa försäljare som gör sig till och spelar övertrevliga och försöker manipulera en till något? så ska man va social och prata med dom? fuck that!!!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-18 13:32
herregud vilken tönt du e phlgm

2006-11-18 13:34
de finns ju folk som är fet rädda för telefoner.. alltså att prata i dem, ringa o dylikn... undra om de har nåt me att de mött telefonförsäljare i alldeles för tidig ålder? kanske kan dra en parallell till hur de vore att se clownen gonzo innan man ska på cirkus första gången?

2006-11-18 13:49
Tid är pengar!

Saken är den att du tjänar pengar på dessa 15 sek.
Jag själv däremot, tjänar inte ett korvöre på MINA 15 sek!
psys?x - cameljockeys
presented by Lead Paint, Delicious but Deadly!

2006-11-18 14:04
Jag vill inte lyssna.. Är inte intresserad vad du än har att säga och skiter fullständigt i dig.
Jag har ingen forumsignatur.

2006-11-18 14:14
Jag hatar telefonförsäljare. De är horor.

2006-11-18 16:39
vill jag ha något så planerar jag mitt köp noggrannt och låter mig inte bli manipulerad av nån telemarketer som är utbildad att ha en baktanke med allt dom säger. iofs blev jag påprackad ett rakhyvelset över telefon igår men det var för det faktum att jag verkligen behöver raka mig!

Det där är ändå humor...

Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2006-11-18 17:10
Haha.

Responsen i denna tråd kommer jag att gotta mig åt riktigt, riktigt länge... Jag misstänkte att en del skulle vara kinkiga, bittra och sura, men inte alls till denna bissara grad. Vissa verkar nästan lite tårögda när de berättar om hur dumma och stygga vi telefonmänniskor är, och då funderar jag på hur ni klarar samhället i övrigt...  

Och ni som tycker synd om telefonsäljare.. Snälla gör inte det. I Oslo, i kontrast till Sverige, är säljaryrket en respekterad och fin profession, och dessutom är pengarna snuskigt, snuskigt fina...
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2006-11-18 17:16

phlegm: Problemet är att du som telefonförsäljare kräver att få respekt av de du pratar med trots att du inte respekterar att de inte har lust att snacka med dig.

2006-11-18 17:46
telefon försäljare finns inget jobbigare å hatat yrke.

2006-11-18 17:46
telefonförsäljning är världens ondaste yrke. Jag provjobbade ett passa här om veckan men jva var tvungen att gå efter halva då jag kände hur min odödliga själ befläckats.
Det värsta är inte att någon ringer och srör mig när jag gör något (det här blir jag alltid sjukt förbannad på och sen måste jagvara trevlig mot densom ringer i telefonen, sjukt besvärligt) utan snarare att någpon jag inte känner skla ringa mig på en tid som JAG INTE HAR VALT för att sälja en PRODUKT JAG INTE VILL HA.

Och gäller det något som ska vara billiage ellere bätte än det man har (typ internet, telefon, kabeltv) så vill jag väll för fan se en lapp där jag kan se hur stor min insparnuing blir i kronor per månad, kvartal och år och dessutom ha allt finstilt på pränt för genomläsning INNAN JAG SKRIVER JÄVLA UNDER.

Vidrigt.

"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-11-18 17:59
slipmat. vet du vad?

fortsätt spänn dig i spegeln och var stenhård mot 17-18 åriga telesäljare som ringer och stör dig. det kan du kosta på dig, det boostar ju upp självförtroendet och egot till max, det är ju trots allt du som har makten i situationen, sååå härligt. på dem bara tiger!

fjant.
Toastare

2006-11-18 18:31
Det här med att folk skulle vara lika otrevliga mot marknadsundersökare är inte sant.
Jag har även jobbat som det och då är folk mycket mer vänligt inställda för att det vet att man jobbar för staten. De börjar diskutera andra saker och ofta får man bryta av dem för att det tar för lång tid. De vet också att man inte jobbar på provision och att man inte vill tvinga nån att göra en undersökning.
DET var ett trevligt extra jobb och intressant eftersom man fick reda på folks åsikter om saker och ting.
Jag skyller allt på Emma!

2006-11-19 01:50
hmm
en liten fråga..

Om pelle är telefonförsäljare och säljer en produkt som sedan kunden returnerar...

får han endå provision för det hela? =)

isf skulle jag sitta å prisa distansköpslagen hela dagarna i telefonen som försäljare ;P
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-19 11:24
jag begriper inte riktigt din frustration, du är precis som så många andra ett redskap som sitter och rappar i kobratelefoner och pushar dildos eller liknande. vad vet jag. men frågan är hur överraskad du egentligen blir av att janbanansvennebralla inte vill bli påtjatad din merchandise just när han ska trycka på frugan anette i tv soffan,

men visst, lägga på luren direkt är klart både enklast å effektivast

2006-11-19 12:39
Haha, fy fan vad bull du postar nuförtiden Phlegm...

Telefonförsäljare som tror att de ska ha rätt att sitta och snacka med mig kan dra åt h-vete. Jag är aldrig otrevlig i första hand dock utan säger bara,

-Inte intresserad.

och lägger på. Ringer de upp igen eller vägrar ge sig så blir det allt från hån och hot om misshandel till klagomål hos företaget, haha..

Jag lyssnar vilket företag de är ifrån och vad de erbjuder (tar ett par sekunder) men sen är det rakt av nej.

Nån gång kanske jag blir uppringd av nån som faktiskt kan erbjuda mig ngt (förutom 10 par boxershorts, telefonabonnemangsbyte varannan vecka och 15 kg tvättmedel, har svårt att tro det dock., ;)

2006-11-19 12:44

Haha, så ringer det en jävel precis efter att jag postat tråden, på en SÖNDAG?! :D

En snubbe som ville prata med mig om bredbandsbolaget men jag sade att han kunde höra av sig igen när de hade fiber i mitt område, har redan 24 Mbit/s DSL med Telia...

2006-11-19 13:26
phlegm - Ett par orsaker till att folk inte gillar telefonfonförsäljare är att:

1. De kan inte ta ett nej.
Ringde en snubbe till mig och försökte sälja Mr Music (eller motsvarande samlingstjafs)-abbonnemang. Jag fick tillbringa 20-30 minuter med att förklara för honom att det inte var min typ av musik på de samlingarna (han var väldigt övertygande när han sa att "tänk om du ska ha fest och lite tjejer där, då kanske de vill ha lite sån här musik", jag lovar, det funkade, säkert, alla gånger) innan han till slut gav upp.

2. De ringer oftast vid mat-tid.
9 gånger av 10 så ringer de vid lunch eller (främst) kring 18-18:30-tiden, d.v.s. de traditionella "familjen samlas och utfodras om de är hemma"-klockslagen.

3. De kan inte ta ett nej.
Vecka 1
"Hej jag ringer från SvD:s prenumerationsavdelning."
"Hejsan. Jag är tyvärr inte intresserad av en prenumeration."
Vecka 2
"Hej jag ringer från SvD:s prenumerationsavdelning."
"Hej. Du, eller din kollega ringde för en vecka sen och jag var lika lite intresserad av en prenumeration då som nu."
Vecka 3
"Hej jag ringer från SvD:s prenumerationsavdelning..."
"Hmm... kan du ringa mig på mitt 071-nummer istället?"

Gillade f.ö. din lista :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2006-11-19 13:33

phlegm//

Jag hatar telefonförsäljare, dryga jävlar som försöker pracka på oskyldiga barn och pensionärer en massa skit.
Brukar vanligtvis spela skitsjysst och fråga om alla erbjudanden och låta honom förklara så utförligt som möjligt... när jag har tråkigt kan detta dras ut på i över en timme och dumjäveln i andra sidan luren fattar inte att man driver med honom utan han pladdrar nöjt på... sen när det kommer till själva dealen när jag ska ge honom adress, namn osv.. så lägger jag helt enkelt på luren(ibland kan detta varvas med att jag skriker en massa skit åt honom innan jag lägger på så att han fattar att han inte ska ringa upp igen)

D:

va?

2006-11-19 14:00
Precis som det sas tidigare så hör man riktigt snabbt om samtalet kommer vara värt eller inte och i värsta fall bara lägga ner det direkt.

Mabande P29
1. De kan inte ta ett nej.
Låter ju mer som inbitna nybörjare som måste visa vad dom kan för cheferna istället för att höra direkt att det här inte kommer komma någonstans.

2. De ringer oftast vid mat-tid.
Kvälls personalen börjar klockan 5, lev med det ;)

3. Skaffa nix ;)
Moderator

2006-11-19 14:07
Mabande

Telefonförsäljare ringer inte alls oftast kring 18-18.30tiden. Telefonförsäljare jobbar, precis som vilken vanlig dödlig som helst, mer än 30 minuter per dag. Oftast flera timmar per dag. Således ringer de inte oftast kring 18-18.30tiden och egentligen inte oftast vid någon mattid alls.

Det där med att de ringer igen beror inte på telefonförsäljarna, utan systemet de använder. Såvida de inte känner för att jävlas med dig om du har varit otrevlig, då kan det bero på försäljarna.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2006-11-19 15:42
angående att ringa när man äntligen har samlats alla och vill ta det lugnt ere fett drygt..

men taktiken e väl att ringa när det är störst chans att alla är hemma.. dvs kring maten..

har fan aldrig fått nått samtal som inte är kring middan..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-19 16:01
 I Oslo, i kontrast till Sverige, är säljaryrket en respekterad och fin profession,

Menar du att norrmännen tycker det är ett fint yrke att vara telefonförsäljare?

Allvar?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2006-11-19 16:03
Jag har också varit telefonförsäljare men det är ju du som ringer.
Jag tycker man har all rätt i världen att säga vadsomhelst utöver att kränka. Jag är inte intresserad, klick, och alla andra är ju bara olika sätt att säga jag vill inte snacka med dig.

Så enkelt är det, det får man ta.
Jävla säljare asså...
www.google.se

2006-11-19 16:08
KaptenKrok - Okej, då råkar det väl vara en slump att de i majoriteten av fallen kommer till mitt (och tydligen även jodas) nummer nån timme efter att medelsvensson har slutat jobba och hunnit hem. Märkligt hur det kan bli...

Empire - Just den killen var i och för sig ett unikum, men de flesta brukar i alla fall hänga kvar och tjata tills jag har hunnit säga nej ett flertal gånger och det gått i alla fall 5 minuter :)
Med Nix xskulle ju knappt nån ringa till mig ;)

10-4, over...

2006-11-19 16:15
"Det är ju inte direkt så att folk är tvingade att jobba som telefonförsäljare, och så länge de söker upp mig istället för att jag söker upp dem så är de fan värda ett drygt bemötande."

Det är så knegarna ofta är nuförtiden.
Jag tog jobbet för att jag var tvungen, eller tvungen i den
bemärkelsen att jag behövde pengar för att överleva.

Men det kanske inte räknas.
www.google.se

2006-11-19 16:25
HAhahaha,
när jag jobbade som telefonförsäljare så sålde jag canal digital. kom till en kille som tog de på grund av att han hade redan köpt 4 grejer av telefonfösäljare under dagen så han tyckte det vore orättvist mot mig om han inte tog det.
hahhaa
^sömn i tanken eller tanken i sömn<br> drömmens verklighet eller verklighetens dröm^<br>

2006-11-19 16:45
Varför kan folk inte snacka i telefon. Vi pallar inte med jobbiga teleförsäljare som bara vill sälja skit?

2006-11-19 16:48
Jag jobbade iofs för naturskyddsföreningen.
Oftast rätt bra bemött. Men man måste visa mycket
respekt fan, man vet aldrig vad dom har varit med om.

Hände ett par gånger att jag sökte nån som var död.  
www.google.se

2006-11-19 16:56

Tvingad disskusion
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2006-11-19 17:03
Vad är jobbigare: en polare som ringer när du precis kommit hem från helvetisk dag på jobbet och tjatar i en halvtimme för att du ska med ut och dricka trots att du är hur jävla slut som helst?

ELLER:

En telefonförsäljare du kan ge 5 minuter till, avfärda lagom trevligt och sedan fortsätta med ditt liv?

Så.
•pave paradise•

2006-11-19 17:39
blir du sur om man säger att man inte har några pengar?
UK

2006-11-19 18:27
om det ringer en telefonförsäljare så är jag alltid trevlig, så som jag är mot alla som ringer. det är en artighetsfråga och jag är uppfostrad så. jag kan dock inte påstå att jag gillar att dom ringer eftersom de oftast har produkter som jag absolut inte vill ha. skulle jag vilja ha en prenumeration på diverse tidningar så skulle jag antagligen ha skaffat det på egen hand då det inte är speciellt svårt att få tag på. det är knappast några "unika erbjudanden" som telefonförsäljare kommer med.

jag brukar oftast lyssna på själva introduktionen av produkten och sen snällt och vänligt avböja, säga "tack ändå" men om man resonerar som du, phlegm när du skriver:

"Och vet du dessutom att du får 1500~ för en försäljning lägger du inte på för en pissanledningen som att personen i andra ändan inte är intresserad."

så blir jag bara irriterad.. för vad kan vara en bättre anledning att förstå att det är läge att lägga på än om personen du ringt säger just "tack, men nej tack. jag är inte intresserad av det du säljer"?

2006-11-19 18:38
enda jag säger till telefon säljare är dra åt helvete asså...
blir så jävla lack på dom där, fan dom ringer hela jävla dagarna

2006-11-20 09:07
detta inlægget var de bæsta ja læst på længe hær på whoa.
sitter sjælv o sliter som teleførsæljare i oslo sen ett år tilbaka o vet exakt vad du menar med gringa gubbar som har svårt får o få tummarna ur røven nær man ringer o e trevlig en kall måndags morron.. keep up the good work!
><(((*>

2006-11-20 10:47
Vad har ni telefonförsäljare för rätt att kräva att vi andra ska lyssna?

2006-11-20 10:53
nu är iof min familj med i nix registret så det ringer inte så mycket längre, men jag har ändå haft lite roligt med dom. jag brukar inte vara elak mot telefon försäljare men aningen skev kanske. typ klämma ur mig att morsan sover kl 6 på eftermiddagen eller när dom ringer kl 12 på dagen och söker morsan eller farsan så helt enkelt fråga vad dom flesta människorna brukar göra mellan 8-5 på dagen:).

men det roligate jag varit med om var när det ringde en eftermiddag och jag svarde.

-Tjena detta är från blabla
-hejsan
-hur är läget då?
-jo det är rätt segt sitter och pluggar geografi
-hahahahaha gud va skönt att ajag inte behöver plugga längre haha
-och nu är du telefonförsäljare ( det var inte elakt menat men det kom liksom ut så, fast det var mer en livstilsfråga eller va fan man ska säga:S)
-(sjukt nedstämd) ja jag kanske skulle fortsatt med mina högskolestudier.
-(jag håller på att expoldera i skratt)
-har du mamma där?
-emphuhuhuheah jaaaa ska kolla emphjua
-mmmmmmmmmmmmaaaaaaaaammmmmmmmmaaaaaa.

haha
bögen som bajsar

2006-11-20 17:00
Låt mig ta det igen:

detta var inte en tråd som jag skapade för att få ökad förståelse för varför folk inte gillar telefonförsäljare (då hade jag lika gärna kunnat ta en vända in till jobbet och dra iväg några samtal) utan mer ett vattenhåll, en paxruta eller ett ventilationsrum för oss som får sitta och höra på era "lama" ursäkter hela dagarna...    

Jag förstår alltså samtliga av era invändingar, förebråelser, argument och motiv till varför ni hatar, blir irriterade och/eller ser ner på oss, men skapade tråden i ett helt annat syfte.  

Inom alla yrken måste man få snacka av sig ibland, få ur sig lite frustration och klaga lite på jobbrelaterade irritationsmoment, kollegor sinsemellan. I detta fall råkar det vara en person, en kund, som tyvärr hamnar i skottgluggen. 

Det handlar alltså inte om att vi som säljare ser ner på er kunder, utan mer om att vissa mönster och svarssätt kan efter 5000:e gången te sig löjliga och vi behöver därför snacka lite harmlös skit i fikarummet.

Och en sista grej: Om en kund säger nej, ber mig dra åt helvete, vill steka mitt huvud över öppen spis, eller bara blir allmänt sur, kommer svaret från min sida alltid vara det samma: 

Tack för samtalet. Hoppas du får en trevlig kväll.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2006-11-20 17:04
phlegm - Se det som att vi i den här tråden som klagar på telefonförsäljare beter oss som just telefonförsäljare: försöker sälja på dig vår åsikt och vägrar lyssna ;)

10-4, over...

2006-11-20 17:20
Mabande P29 - Haha. Se mig i sådana fall som den tålmodige, trevliga och ihärdiga kunden som inte bara lägger på luren, drar iväg någon billig ursäkt utan, lugnt och sansat förklarar varför eran produkt är dålig och en smula felaktig. ;)

2006-11-20 19:47

äh, palla med telefonförsäljare... jobbiga typer med mindervärdeskomplex som inte fattar att ett nej ofta är ett förklätt "fuck you".

Sök: ◦ webben ◦ sidor på svenska ◦ sidor från Sverige

Kompletterande resultat - Cachad - Liknande sidor

2006-11-20 20:13
Jag har inte läst hela tråden men självklart kan folk snacka i telefon.

2006-11-20 20:27
phlegm.. du är en sån jag FUCKING HATAR!!! varför ska jag vara trevlig mot dig? om en snubbe kommer fram och stör dig, blir du glad då? Jag har försökt, försökt så jävla hårt, att tänka "nej men det är ok, det är deras jobb" men när det aldrig slutar!! Jag vill inte ha några sketna jävla rakhyvlar för gratis (endadubetalarärfraktmendenkostarjubara29,50)

"Jag är inte intresserad av någonting..."
- Näha. Det var ju ett sunt, moget och givande ställningstagande. Är detta måhända ett förhållningssätt du planerar att föra vidare till nästa generation? Lyssna på det jag har att säga, det tar ca 15 sek, sen kan återgå till ditt lilla grönsaksland. Apati kallas det du håller på med, och i vissa kretsar anses detta t.om. vara sjukligt. 

Var glad att de ens har tid att orka lyssna på ditt jävla bullshit i TVÅ sekunder din otacksamma jävel. Du är en påträngande människa som jag inte bett ringa och inte vill att du SKA ringa heller.

"Jag bestämmer ingenting över telefon..." 
- Jag förstår din invänding men har tyvärr ingen möjlighet att skicka ner min trettonåriga träl till din enkla boning just nu. Kvar står vi alltså med detta högteknologiska kommunikationsredskap och jag tror nog att du har förmågan att ta ett beslut även fast du inte fysiskt kan spotta mig i ansiktet om du inte vill ta del av erbjudandet. 

Det är just för att du försöker sälja polska skitrakhyvlar som de är artiga nog att inte säga ja. Om de ser en polsk skitrakhyvel i affären kan de kanske anse den vara köpvärd men det ser man inte genom ditt högteknologiska redskap.

"Jag måste prata med min man..." 
- Jag vet att vi lever i ett patetiskt patriarkat, men beslutet om du och din familj ska ha Engångstallrikar / Ginseng-tabletter / Luftpistoler eller ej kan du nog svara på. Han frågar inte dig om hurvida ni ska beställa kabel-porr, så varför lägga över besluts-ägget i hans korg?

Gemensam budget/artigt sätt att tacka nej på.

"Jag vill ha något skriftligt först..."
- Ja, och jag vill ha större muskler, mindre håravfall och en hoppborg, men får jag det? Nej. Och hade vi haft nått snitsigt reklammaterial färdigprintat kan du vara säker på att skiten redan legat i din söta lilla bervlåda.

Men om du nu inte kan hjälpa kunden så kan du inte fånga kunden heller.

"*Klick*..."
- Riktigt moget. Jag lovar att du var en ungarna på dagis som stack fingrarna i öronen och började "lalalalalalala, jag kan inte höra vad du säger..." varje gång något jobbigt kom på tal. Ett "Nej tack, jag är inte intresserad" är allt mina svettiga öron behöver för att vara nöjda.

Du sa ju själv

- Näha. Det var ju ett sunt, moget och givande ställningstagande. Är detta måhända ett förhållningssätt du planerar att föra vidare till nästa generation? Lyssna på det jag har att säga, det tar ca 15 sek, sen kan återgå till ditt lilla grönsaksland. Apati kallas det du håller på med, och i vissa kretsar anses detta t.om. vara sjukligt. 

så varför kan dina svettiga öron lyssna på det nu helt plötsligt?

Självklart har jag ingenting emot phlegm personligen, men ringer du mig från jobbet och ska pracka på mig skit har jag nåt emot dig.

2006-11-20 20:33

ord på -verbose- speciellt på "Jag är inte intresserad av någonting..."-punkten, om man inte är intresserad så är man inte det! och om man skulle vara intresserad av nått så skulle man nog reda lyft sitt feta arsle och antingen beställt det eller gått till affären, inte sitta och vänta på att nån jävla el-tomte ska sitta och skriva upp en önskelista

Get Random!

2006-11-20 20:44
ni kan säga vad ni vill, men när jag var telesäljare så var jag alltid seriös och trevlig. jag fick såklart några puckon som alltid skulle vara tuffa och börja bråka med en, oftast tog jag det med en klackspark och bara tackade för mig... men ett par ggr så gick det för långt och då matade jag sönder kunden med min extrema retorik tills dom faktiskt bad om ursäkt för deras uppträdande, fick även några kunder att ringa upp efteråt och be om ursäkt för sitt agerande. så...

alla som inte vill ha telesälj på luren, regga er på nix och sluta spela ball på telefonen.

2006-11-20 20:47
Men haha, så där kan man inte resonera? Vafan...

Så okej, Lilli, jag kommer börja skicka dig spam, teveapparater till dörren, ringa dig non stop, posta prenumerationer etc. För att jag ska sluta med det måste DU lägga ned dig och avregistrera dig, avsluta saker o.s.v..

Låter det logiskt?